Tänään tuli vuosi, kun jätin AA toiminnan. En ole vuoteen ollut yhdessäkään palaverissa, en ole lukenut yhtäkään aa:ta käsittelevää kirjaa, enkä ole myöskään nauttinut pisaraakaan alkoholia sisältäviä aineita. Kessun poltonkin olen lopettanut tuon vuoden aikana. En nauti minkäänlaisia lääkkeitä, enkä mitään päätäsotkevaa ainetta (vain elämää, sehän on kuulemma parasta huumetta).
Enää ei tarvitse käydä toisille viikottain julistamassa "olen alkoholisti". On mennyt jopa viikkoja, etten muista edes aikaisemmassa elämässäni olleeni juoppo. Mainittakoon, olen ollut raittiina jo 7 vuotta.
Arvatkaapa, olenko onnellinen?? ;)
Vuosi ilman AA:ta
15
387
Vastaukset
- päivittäin
hyvän alun raittiudellesi. Onneksi olkoon ja hyvää uutta elämää!
- ---->>
Eiköhän siitä jotain tarttunut.
- entinen juopottelija
Joidenkin on kuulemma pakko käydä kokouksissa koko loppuelämän ajan?? No, monella voikin olla näin. Itse olen todella onnellinen, että pystyn viettämään normaalia raitista elämää ihan itsekseni. Aikoinaan entiset aa kaverit sanoivat: "joudun juomaan, jos jätän aa:nn". Vielä en ole joutunut...
Kaikkea hyvää kuitenkin aa liikkeelle! - .
entinen juopottelija kirjoitti:
Joidenkin on kuulemma pakko käydä kokouksissa koko loppuelämän ajan?? No, monella voikin olla näin. Itse olen todella onnellinen, että pystyn viettämään normaalia raitista elämää ihan itsekseni. Aikoinaan entiset aa kaverit sanoivat: "joudun juomaan, jos jätän aa:nn". Vielä en ole joutunut...
Kaikkea hyvää kuitenkin aa liikkeelle!"Vielä en ole joutunut..."
- prööts
. kirjoitti:
"Vielä en ole joutunut..."
sentään noita "ennustajaeukkoja". kateuttako????? omakohtaista heikkoutta, takertumista?
- Wici..
prööts kirjoitti:
sentään noita "ennustajaeukkoja". kateuttako????? omakohtaista heikkoutta, takertumista?
Et joudu juomaan, vaikka tietyt tahot mielellään sellaisia uhkakuvia maalailee, kokemusta on. :)
Totta myös se, että jotkut saattaisivat jopa tuntea "vahingoniloa" jos retkahtaminen tapahtuisi. - voipytty
Kaikkea hyvää kuitenkin aa liikkeelle!että kaikenlainen ennustaminen AA:han tulevien ihmisten juomisesta tai raittiudesta on ihan mahdotonta. Hyvin toivottomilta juopoilta onnistuu raitistuminen joskus kädenkäänteessä, toisilta menee vuosia pysyvän raittiuden saamiseen. Sitten on niitä, jotka juovat AA:sta lähdettyään itsensä hautaan hyvinkin nopeasti, jotkut taas pysyvät raittiina omaksuttuaan uudenlaisen asenteen alkoholiin nähden.
Juominenhan on jokaisen alkoholistin oma asia, vaikka se vaikuttaakin tuhoavasti sekä juojaan että ympärillä oleviin ihmisiin. AA on vapaaehtoinen ohjelma ja toveriseura, joka helpottaa alkoholistin pyrkimyksiä parantaa elämäänsä raitistumalla.
Jos nyt joku kysyy sinulta keinoa vapautua pakonomaisesta juomisesta, sinulla on AA:n kokemuksiin perustuvaa tietoa kertoa siitä, miten itse vuosia sitten raitistuit.
Kaikkea hyvää sinulle! - entinen juopottelija
. kirjoitti:
"Vielä en ole joutunut..."
Niin. Tämähän on AA:n sanoma: JOUDUT.......!!! Sinäkin tunnut levittävän tätä aa:n sanomaa.....
On tehty jotain laskelmaa, 2% juomisen lopettaneista, on tehnyt sen aa:n avulla. Muut toisella tavoin..... - prosenttijuoma
Niin. Tämähän on AA:n sanoma: JOUDUT.......!!! Sinäkin tunnut levittävän tätä aa:n sanomaa.....
On tehty jotain laskelmaa, 2% juomisen lopettaneista, on tehnyt sen aa:n avulla. Muut toisella tavoin.....pelkkiä arvioita. Suomessa on ehkä 10.000 AA:ssa juomisen lopettanutta. Sitä laskupohjana käyttäen saadaan tuloksesksi, että noin puoli miljoonaa suomalaista on lopettanut juomisen. Eivät kaikki 500.000 varmaankaan ole alkoholisteja. Uskon että lopettaneiden joukossa on muitakin. Onneksi heitäkin on. Eivät kaikki mahtuisi millään joka viikko, tai edes joka kuukausi, nykyisiin kokoustiloihin.
- 235533
voipytty kirjoitti:
että kaikenlainen ennustaminen AA:han tulevien ihmisten juomisesta tai raittiudesta on ihan mahdotonta. Hyvin toivottomilta juopoilta onnistuu raitistuminen joskus kädenkäänteessä, toisilta menee vuosia pysyvän raittiuden saamiseen. Sitten on niitä, jotka juovat AA:sta lähdettyään itsensä hautaan hyvinkin nopeasti, jotkut taas pysyvät raittiina omaksuttuaan uudenlaisen asenteen alkoholiin nähden.
Juominenhan on jokaisen alkoholistin oma asia, vaikka se vaikuttaakin tuhoavasti sekä juojaan että ympärillä oleviin ihmisiin. AA on vapaaehtoinen ohjelma ja toveriseura, joka helpottaa alkoholistin pyrkimyksiä parantaa elämäänsä raitistumalla.
Jos nyt joku kysyy sinulta keinoa vapautua pakonomaisesta juomisesta, sinulla on AA:n kokemuksiin perustuvaa tietoa kertoa siitä, miten itse vuosia sitten raitistuit.
Kaikkea hyvää sinulle!Juuri noin Raimo O Kojo kirjassaan Eroon viinasta kertoi ihanne tapauksessa käyvän. Ihmisen henkinen puoli kehittyy ja voi jättää myös nuo tukitoimet. Onneksi olkoon.
- raitis omin voimin
Wici.. kirjoitti:
Et joudu juomaan, vaikka tietyt tahot mielellään sellaisia uhkakuvia maalailee, kokemusta on. :)
Totta myös se, että jotkut saattaisivat jopa tuntea "vahingoniloa" jos retkahtaminen tapahtuisi.Minäkin kävin joskus aassa. Ei tarvinnu kauan kuunnella juttuja ja lukee ohjelmaa, sehän perustuu kaiken aikaa pelotteluun, Jos et tee niin, JOUDUT dokaan, jos et käy täällä, JOUDUT dokaan jne. Toi on ko luterilainen kirkko, pelotellaan helvetin tulella jos et tee nii tai näin.
Luulisi aan olevan pitemmän pääle hemmetin ahistavaa? Mua ainaski alko ahistaan ja lopetin. Taistelin itse tieni raittiuteen, ei siin mitää aata tarvittu. mäoon ollu jo yli neljä vuotta ilma huikkaa ja ihan hyvältä tuntuu elämä nyt. - riippukivi
raitis omin voimin kirjoitti:
Minäkin kävin joskus aassa. Ei tarvinnu kauan kuunnella juttuja ja lukee ohjelmaa, sehän perustuu kaiken aikaa pelotteluun, Jos et tee niin, JOUDUT dokaan, jos et käy täällä, JOUDUT dokaan jne. Toi on ko luterilainen kirkko, pelotellaan helvetin tulella jos et tee nii tai näin.
Luulisi aan olevan pitemmän pääle hemmetin ahistavaa? Mua ainaski alko ahistaan ja lopetin. Taistelin itse tieni raittiuteen, ei siin mitää aata tarvittu. mäoon ollu jo yli neljä vuotta ilma huikkaa ja ihan hyvältä tuntuu elämä nyt.kyllä korkin voi panna kiinni kun vaan mies päättää sen. Ei siihen tarvita toisia ihmisiä.
- aa
AA palavereissä käydään kahvilla.....
- Kaalikeitto.
Se on hyvä että on päässyt addiktioista eroon. Toi tupla-a.han nimenomaan kieltää paranemisen ja se vain korvaa juopottelun uskonnolla. Addiktio vain vaihdetaan toiseen. Liekö viina sitten porttihuumeena uskontoonsekoamiselle, liekö asiaa tutkittu? Mutta tärkeintä, että olet päässyt noista eroon ja voit elellä tavallista elämää. Parantuneena.
- nuin..
riippuvuus vaihtuu toiseen..... noinhan se monella menee.... hyvä että jotkut edes pääsevät oikeasti kuiville...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k1584866On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole192129Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi352016- 1161913
Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä161889- 931688
Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma461337- 671232
- 1201176
Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6
Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka301124