Kaikki (?) varmaan tietänevät että pysäkille pysähtyneen ja sieltä lähtevälle bussille on annettava tietä alueella jossa on korkeintaan 60 km:n nopeusrajoitus. Väistämisvelvollisuus on määritelty oikein Tieliikennelakiin.
Monet bussikuskit ovat laajentaneet tätä myös siihen, että he ajavat bussikaistaa pitkin risteyksen yli ja kurvaavat risteyksen jälkeen olevalta pysäkiltä pysähtymättä takaisin ajokaistalle.
Tälläisessa tilanteessa muut autoilijat eivät ole väistämisvelvollisia bussia kohtaan, mutta kukapa ei löisi jarruja pohjaan kun bussi kiilaa päälle. Itse näen tätä lähes päivittäin työmatkalla ja ottaa päähän, kun joutuu itse väistelemään tällaista kamikazea.
Miten te muut suhtaudutte asiaan vai onko tämä mun henkilökohtainen ongelmani?
Bussikuski kiilaa oikealta
92
4274
Vastaukset
- Murtzi
Samoin bussikuskit usein katsovat, että pysäkiltä lähtiessä heillä on etuajo-oikeus paitsi viereiseen kaistaan nähden, niin myös muihin samaan suuntaan meneviin kaistoihin nähden.
- l-a kuski
Niin muuten onkin jos katsot tieliikennelaista.
- Pappaukkeli
l-a kuski kirjoitti:
Tieliikennelaissa ei bussille eikä millekään muulle ajoneuvolle anneta oikeutta vaihtaa kaistaa siten että sillä kaistalla jo olevat joutuisivat kaistan vaihtajaa väistämään. Eli kun bussi lähtee pysäkiltä se ei voi ajaa suoraan esim. yhden kaistan yli vaan on "poimittava" kaista kerrallaan.
Kaistan vaihtaja, myöskin bussikuski, on velvollinen itse huomioimaan muun liikenteen ja vaihtamaan kaistaa vasta sitten kun se on turvallista eikä häiritse muuta liikennettä ja kaistalla on väistämistä varten riittävästi tilaa.
Nuo risteyksen läpi ajavat ja pysäkin kautta koukkaavat kuskit syyllistyvät liikennerikkeeseen ja niistä voi ilmoittaa esim. kyseisen liikenneyhtiön ajomestarille tms. tai vaikkapa poliisille, toki asia pitää olla tarpeen tullen todistettavissa. Itse olen useita kertoja tuollaisia ilmoituksia tehnyt esim. Vihdintiellä Malminkartanon risteyksen tietämillä jossa on kaiken lisäksi 70 km/h nopeusrajoitus jolloinka ei bussille tarvitse edes antaa tilaa jos et sitä nimenomaan itse halua jostain syystä tehdä.
Ja vielä lopuksi, tieliikenteessä ei kenelläkään ole oikeutta ajaa toisen päälle, ei edes bussikuskilla. - matkaaja..
l-a kuski kirjoitti:
oon ite ainakin tottunut siihen että bussi tulee taajama-alueella pysäkiltä vaikka eteeni ja se on päästettävä.Kyllä bussit antaa tilaa kiilaamatta jos kohalla ajaa mutta, jos takana olevalla tilaa se takana oleva väistää ja bussi pujahtaa väliin sen oikeus! takana oleva väistää.
ARVOSTAN AMMATTIKUSKEJA!teette arvokasta työtä.Käytän julkisia liikenneyhteyksiä ja kiitosta pitäs enempi antaa hyvästä palvelusta.Olette todellisia ammatilaisia jatkakaa samaan malliin!on paljon ihmisiä jotka arvostaa teidät korkealle.
Ohan aikataulut pistetty aika kireiksi ja ruuhkia on, mutta tavalliset henkilöautoilijat ne törttöilee eniten ruuhkissa.Kiire kiire mihin??!inhoon ruuhkia ja kauheeta liikennettä..liikenneympyröissä näkee vaikka mitä ja saa koko ajan olla varuillaan.Henkilöautot kiilaa seisoo ympyrässä..(suomenoja ruuhka aikaan tosi paha.Sinne en lähe ihan heti 2 kertaa nähnny sen idiootti ilmiön kiilataan sivusta jono seisoo.Liikenneympyrän pitäs vetää eikä seisottaa autoja kiilaamassa sinne).Kiire..pyh. - asdfghf
Pappaukkeli kirjoitti:
Tieliikennelaissa ei bussille eikä millekään muulle ajoneuvolle anneta oikeutta vaihtaa kaistaa siten että sillä kaistalla jo olevat joutuisivat kaistan vaihtajaa väistämään. Eli kun bussi lähtee pysäkiltä se ei voi ajaa suoraan esim. yhden kaistan yli vaan on "poimittava" kaista kerrallaan.
Kaistan vaihtaja, myöskin bussikuski, on velvollinen itse huomioimaan muun liikenteen ja vaihtamaan kaistaa vasta sitten kun se on turvallista eikä häiritse muuta liikennettä ja kaistalla on väistämistä varten riittävästi tilaa.
Nuo risteyksen läpi ajavat ja pysäkin kautta koukkaavat kuskit syyllistyvät liikennerikkeeseen ja niistä voi ilmoittaa esim. kyseisen liikenneyhtiön ajomestarille tms. tai vaikkapa poliisille, toki asia pitää olla tarpeen tullen todistettavissa. Itse olen useita kertoja tuollaisia ilmoituksia tehnyt esim. Vihdintiellä Malminkartanon risteyksen tietämillä jossa on kaiken lisäksi 70 km/h nopeusrajoitus jolloinka ei bussille tarvitse edes antaa tilaa jos et sitä nimenomaan itse halua jostain syystä tehdä.
Ja vielä lopuksi, tieliikenteessä ei kenelläkään ole oikeutta ajaa toisen päälle, ei edes bussikuskilla.No siellä yhtiön päässä on vika. Aikatauluissa ei ole minuuttiakaan löysää ja kiire on. Ja reititkin suunniteltu päin hyllyvää persettä. Ajan joka päivä pysäkin ohi mistä liikennöi useita busseja. Ja ruuhka-aikaan autoja ja asiakkaita riittää. Muutamat bussit joutuvat skippaamaan sen yhden kaistan siitä että pääsee seuraavasta risteyksestä vasemmalle mikä on muuten siinä heti pysäkin jälkeen hienosti. Ruuhka-aikaan luulisin olevan mahdotonta ryhmittäytyä KILTISTI pitkällä bussilla vasemman puoleisimmalle kaistalle. Pakko sinne on tunkea jos meinaa joskus päästä edes niihin valoihin. Itse annan reiluna tilaa oli muut mitä mieltä tahansa. Kyllä vituttais olla bussikuski.
- -----
KAIKKI TAKAA TULEVAT OVAT VÄISTÄMIS VELVOLLISIA.
- .....
Pappaukkeli kirjoitti:
Ja vielä lopuksi, tieliikenteessä ei kenelläkään ole oikeutta ajaa toisen päälle, ei edes bussikuskilla.laillista bussille ajaa kaista yli ja takaa tulevan on väistettävä
- PK
Pappaukkeli kirjoitti:
Ja vielä lopuksi, tieliikenteessä ei kenelläkään ole oikeutta ajaa toisen päälle, ei edes bussikuskilla.Tietääkseni kyseisessä lainkohdassa ei vaadita pysäkillä pysähtymistä, vaan pysäkiltä lähtevälle ja Linjalla olevalle bussille on annettava (vilkku) esteetön pääsy muun liikenteen sekaan. Laki edellyttää tarvittaessa jopa pysähtymistä. Pysäkeillä on usein matkustajia joista kuljettaja ei voi tietää, että tuleeko sieltä kukaan juuri hänen ajamansa reitin (linja 42,63,363 jne) kyytiin. Itse yli 30-vuotta Helsingissä ajaneena ilmiö on hyvin tuttu, ja sitä kyllä tapahtuu ihan päivittäin. Ruuhka aikaan kyydissä voi olla yli 70 matkustajaa, joiden jättämä hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi kuin sen oikealta ohitetun BEMARI; AUDI ; MERSU
- ottaa selvää.
l-a kuski kirjoitti:
bussikuski l-a kuski16.3.2010 15:36
---------------------------------------------------
ei ole etuajo-oikeutta,
olen voittanut jutun kun oli todistaja joka todisti että bussikuski laittaa vilkun jo ennen päälle kun on aikomus/mahdollisuus lähteäkään ja auton ovi oli vielä auki.
etuajo-oikeutta ei oel, on jo tuomittu syylliseksi, tutustu asioihin.
muila vaan on väistämisvelvollisuus, mutat aina se ei oel mahdollista,
mm silloin jos bussi laittaa vilkun ja aikoo tulla alle heti eteen. - Roskabussikuskirobot
Mikä siinä Teitä Audi ja Volvomiähii ottaa pattiin kun mun tarttis saada kaluni sovitetuksi kaistanvaihtojen kautta vasemalle kääntymistä varten...notta linja kulkee...mut Te itsekkäät omahyväiset "hyväosaiset yksityisautoilijat" ette suostu joustavaan liikennekulttuuriin...hyvinkin pienillä eleillä ja etuoikeuksista luopumisella homma pelittää...sekunneistä kiinni...mut ei? Sie ensin...sit vast 70 muuta...
- ihmettelen vaan
Pappaukkeli kirjoitti:
Ja vielä lopuksi, tieliikenteessä ei kenelläkään ole oikeutta ajaa toisen päälle, ei edes bussikuskilla." Itse olen useita kertoja tuollaisia ilmoituksia tehnyt esim. Vihdintiellä Malminkartanon risteyksen tietämillä"
Montas kertaa niistä on ollut todellista hyötyä? Poliisi ja ajomestari vastaa että hyvää päivää kirvesvartta ja luuri kiinni. Noh pääasia että saat omaa egoasi pönkittää....
- joopa joo
Bussikuskit, taksikuskit ja muut rikolliset saa omasta ja äidin mielestä tehdä mitä vaan.Taitaa
koulutukseen kuulua silmien kelluntatesti,jos silmät kelluu on tarpeeksi keltaista nestettä päässä
joten työt alkakoon.- se on vaan elämää
Psygologinen etuajo-oikeus.Eli ISOT voittaa pienet
- Taxi <3
"Bussikuskit, taksikuskit ja MUUT RIKOLLISET" ...hohoooooo!!!!! *reps*
- kellunta testi..
joopajoo..jos heitettäisiin veteen niin kellut ehkä selällään tai kyljellään..mutta niinkuin kerroit itsestäsi silmämunasi ja pään sisältösi on vettä raskaampaa,elikkä sinne jäät kellumaan kuin paskakokkare..pääpuoli alaspäin..kusta ja sontaa että sen ajatuksia pyörii pienessä mielessäsi..pikku hiljaa pohjaa kohti..
- turha itkeä
Itsekin olen todennut tämän mm. lahden väylän aluessa ennen arabian rantaa. Bussit ajelee kolmatta kaistaa ja kun kaista päättyy pysäkin kohdalla kiilaavat liikenteen sekaan vaikko ko. bussilla ei ole bysäkkiä tuolla pysäkillä.
Mutta kaista mille bussit "kiilaavat" on bussikaista eikä siellä muut autoilijat saisi ajella.
Minusta tekevät ihan oikein, tekisin itse samalla tavalla bussikuskina, se on heidän oikeus!- että ...
Onhan siinä bussikaista, jolla on ihan luvallista ajaa myös henkilöautolla, kun on kääntymässä seuraavasta oikealle! Se on heidän oikeus!
- KANSALAINEN TONZA.
että ... kirjoitti:
Onhan siinä bussikaista, jolla on ihan luvallista ajaa myös henkilöautolla, kun on kääntymässä seuraavasta oikealle! Se on heidän oikeus!
Anteeksi vain mutta minä poika se käytän ko,kaistaa tullessani Rantatien suunnasta Lahdenväylälle!
Ensinnäkin katsokaa niitä opasteita,ne antavat mahdollisuuden jatkaa oikeanpuolimmaiselta lahdenväylälle EI vain Arabian suuntaan !!! eikä siinä yhteydessä ole minkäänsortin lisäkilpiä jotka rajaisivat kaistan esim, vain dösille ja takseille...
Miksikö olen niin Röyhkeä että käytän tätäkin porsaanreikää?
koska kaiken maailman putkiaivot vetävät sen risteyksen AINA! niin tukkoon ettei siitä pääse kuin muutama auto kerrallaan läpi ennen kuin valot ovat taas punaiset!!!
Olisikohan jo pikkuhiljaa aika,maalata siihen risteykseen hämeentieltäkin löytyvät henkselit päälle? ja alkaa aika ajoin sakottamaan niitä idiootteja jotka eivät osaa ennakoida niin että ehtisivät keltaisilla risteys alueelta ulos! Hei mutta vielä parenmmin se menis hesalaisten jakeluun jos asennettais siihen automaatti kamera,joka nappaisi kuvan aina kun valot vaihtuisi jostakin suunnasta punaiseksi. ne kusipäät jotka vielä silloin ovat henkseleillä saisivat postia !!!
YES aivan varmasti ne jotka sakkoja lähettelisivät tienaisivat jo ekalla viikolla palkkojensa lisäksi valtiolle tukun rahaa,ja rupeaisi uloslähtö lahdentielle helpottumaan!!! - asdf________
KANSALAINEN TONZA. kirjoitti:
Anteeksi vain mutta minä poika se käytän ko,kaistaa tullessani Rantatien suunnasta Lahdenväylälle!
Ensinnäkin katsokaa niitä opasteita,ne antavat mahdollisuuden jatkaa oikeanpuolimmaiselta lahdenväylälle EI vain Arabian suuntaan !!! eikä siinä yhteydessä ole minkäänsortin lisäkilpiä jotka rajaisivat kaistan esim, vain dösille ja takseille...
Miksikö olen niin Röyhkeä että käytän tätäkin porsaanreikää?
koska kaiken maailman putkiaivot vetävät sen risteyksen AINA! niin tukkoon ettei siitä pääse kuin muutama auto kerrallaan läpi ennen kuin valot ovat taas punaiset!!!
Olisikohan jo pikkuhiljaa aika,maalata siihen risteykseen hämeentieltäkin löytyvät henkselit päälle? ja alkaa aika ajoin sakottamaan niitä idiootteja jotka eivät osaa ennakoida niin että ehtisivät keltaisilla risteys alueelta ulos! Hei mutta vielä parenmmin se menis hesalaisten jakeluun jos asennettais siihen automaatti kamera,joka nappaisi kuvan aina kun valot vaihtuisi jostakin suunnasta punaiseksi. ne kusipäät jotka vielä silloin ovat henkseleillä saisivat postia !!!
YES aivan varmasti ne jotka sakkoja lähettelisivät tienaisivat jo ekalla viikolla palkkojensa lisäksi valtiolle tukun rahaa,ja rupeaisi uloslähtö lahdentielle helpottumaan!!!Saat olla risteysalueella punaisilla. Jos ajat pääopastimista ohi kelaisilla, et ole ajanut päin punaisia.
- näin se on
asdf________ kirjoitti:
Saat olla risteysalueella punaisilla. Jos ajat pääopastimista ohi kelaisilla, et ole ajanut päin punaisia.
Mutta kun normaalisti keltaisillakaan ei saa ajaa risteykseen!!! Vain vihreällä. Keltaisilla silloin kun ne vilkkuvat, tai jos keltainen syttyy niin myöhään, että et kerkiä enää turvallisesti jarruttaa ja pysähtyä.
- KANSALAINEN TONZA
näin se on kirjoitti:
Mutta kun normaalisti keltaisillakaan ei saa ajaa risteykseen!!! Vain vihreällä. Keltaisilla silloin kun ne vilkkuvat, tai jos keltainen syttyy niin myöhään, että et kerkiä enää turvallisesti jarruttaa ja pysähtyä.
Tottahan tuo saattaa olla mutta... mitä helvetin ajatusta on ängetä risteykseen jos sieltä on tie poikki eteenpäin.
kysymyksessä ei ole mikään sossun leípäjono,minä,minä,minä,äkkiä,minä,minä,ekana,minä,äkkiä... - näin se on
KANSALAINEN TONZA kirjoitti:
Tottahan tuo saattaa olla mutta... mitä helvetin ajatusta on ängetä risteykseen jos sieltä on tie poikki eteenpäin.
kysymyksessä ei ole mikään sossun leípäjono,minä,minä,minä,äkkiä,minä,minä,ekana,minä,äkkiä...Sitä yritin sanoa. Vain vihreällä risteykseen. .. Ja tukossa olevaan/tukkeutuvaan risteykseen on ajo kielletty. Ts. jos näet, että joudut jäämään risteysalueelle, et saa sinne ajaa.
- Oikea bussikuski
Bussien aikataulut on "suunniteltu" (eli oikeammin sanottuna FANTASIOITU) niin
kiireisiksi, että bussinkuljettaja joutuu keksimään kaikki mahdolliset keinot,
JOTTA BUSSI EHTII SEURAAVALLE LÄHDÖLLE ajoissa tai korkeintaan 20 minuutin
viiveellä...
Ihmettelen: MIKSI HENKILÖAUTOILIJAT EIVÄT VAADI BUSSEILLE LÖYSEMPIÄ
AIKATAULUJA?? Todella ihmettelen!!
Bussinkuljettajat ovat onneksi niin lahjakkaita ja älykkäitä ihmisiä, että osaavat
toimia työtehtävissään erittäin loistavasti silloinkin, kun itsekkäät henkilöautoilijat
pitävät omista oikeuksistaan kiinni, ja suorastaan häiritsevät bussinkuljettajien
työrauhaa.
Lyhyesti sanottuna: ANNA BUSSIN MENNÄ ENSIN!!- kiirettä.......
Mä nyt niin alkais henkseleitä paukuttelemaan sillä"Lahjakkuudella tai älykkyydellä.."
Jos joku tekee virheen..niin en viitsisi sen enempää mouhota,kun itsekin voi tehdä saman virrhearrvioinnin..
että parempi kun ajeltaisiin sillä varauksella että VIRHEITÄ sattuu kaikille,niin kuin ammattilaisillekin.. - Asiallinen viesti
Ei bussin tarvitse antaa mennä ensin. Mennään liikennesääntöjen mukaan, se riittää.
- eikös vain
Sääntöjen mukaan mennään eikä kenenkään mielipiteiden mukaan!
Siitä vasta härdelli syntyy jos joidenkin milelipiteiden mukaan toimittaisiin. Siinä olen kuitenkin samaa mieltä että löysemmät aikataulut jotka eivät vaadi kuskeilta sääntöjen ja rajoitusten rikkomisia. - klöp
eikös vain kirjoitti:
Sääntöjen mukaan mennään eikä kenenkään mielipiteiden mukaan!
Siitä vasta härdelli syntyy jos joidenkin milelipiteiden mukaan toimittaisiin. Siinä olen kuitenkin samaa mieltä että löysemmät aikataulut jotka eivät vaadi kuskeilta sääntöjen ja rajoitusten rikkomisia...kuka tahtoo koukkia..ei varmasti kukaan..
- .-.-.-.--.--.---.
Asiallinen viesti kirjoitti:
Ei bussin tarvitse antaa mennä ensin. Mennään liikennesääntöjen mukaan, se riittää.
vilkku vasemalle ja menoksi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ei oo muuten mun omaauto johon tuleelommo
- Stadin taksi
kaista oikealla.....sieltähän tullaan laillisesti !
- oliukghj
Kyllä jumalauta pelottaa nämä "ammattiautoilijat", jotka eivät jumalauta tunne edes lakia. Kaistan vaihtaja on AINA se, jonka tehtävä on huolehtia siitä, että kaistnavaihto tapahtuu turvallisesti. Oikeasti poliisi saisi alkaa jaella joka kerta sakkoa näille kusipääbussi- ja taksikuskeille, jotka ajavat tuolla mainitsemallasi periaatteella pysäkiltä tai päättyvältä kaistalta surutta suoraan muiden eteen. Parempi olisi vielä laittaa extrasanktiota, koska kyseessä ovat sentään AMMATIKSEEN autoilevat henkilöt joiden olettaisi osaavan tieliikennelain koukerot tavallista kansalaista paremmin. Kortti pois kuukaudeksi, niin alkaisivat taksi- ja busskiuskitkin kunnoittaa lakia, kun elanto olisi kuukaudeksi poissa.
- Tieliikennelain 21 § mukaan "ajokaistaa saa vaihtaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä." - hurjaralliajo
oliukghj kirjoitti:
Kyllä jumalauta pelottaa nämä "ammattiautoilijat", jotka eivät jumalauta tunne edes lakia. Kaistan vaihtaja on AINA se, jonka tehtävä on huolehtia siitä, että kaistnavaihto tapahtuu turvallisesti. Oikeasti poliisi saisi alkaa jaella joka kerta sakkoa näille kusipääbussi- ja taksikuskeille, jotka ajavat tuolla mainitsemallasi periaatteella pysäkiltä tai päättyvältä kaistalta surutta suoraan muiden eteen. Parempi olisi vielä laittaa extrasanktiota, koska kyseessä ovat sentään AMMATIKSEEN autoilevat henkilöt joiden olettaisi osaavan tieliikennelain koukerot tavallista kansalaista paremmin. Kortti pois kuukaudeksi, niin alkaisivat taksi- ja busskiuskitkin kunnoittaa lakia, kun elanto olisi kuukaudeksi poissa.
- Tieliikennelain 21 § mukaan "ajokaistaa saa vaihtaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä."VAATIKAA BUSSEILLE LÖYSEMPIÄ AIKATAULUJA!! Todella ihmettelen henkilöautoilijoita,
jotka pitävät kiinni omista oikeuksistaan, vaikka nykyään JOKAINEN VARMASTI TIETÄÄ,
että bussien aikataulut on tehty kuvittelemalla, että esimerkiksi 45 minuuttia kestävä
vuoro onnistuisi 35 minuutissa. Niin kauan, kun henkilöautoilijat eivät ymmärrä vaatia
busseille löysempiä aikatauluja, tilanne tulee jatkumaan sellaisena, että bussinkuljettajat
pitävät puolensa itsekkäitä henkilöautoilijoita vastaan. Eli henkilöautoilijoille ei tosiaan
jää muuta vaihtoehtoa kuin JARRUTTAA, jotta kolmion takaa tai viereiseltä kaistalta
tuleva bussi jotenkin pysyisi aikataulussa. Ei ole bussikuskien vika, että elämme tällä
hetkellä sairaassa, tyhmässä yhteiskunnassa, jossa nopeustehokkuuskiire tuntuu olevan
tärkeämpi asia kuin turvallisuus. - Bussiaikataulut
hurjaralliajo kirjoitti:
VAATIKAA BUSSEILLE LÖYSEMPIÄ AIKATAULUJA!! Todella ihmettelen henkilöautoilijoita,
jotka pitävät kiinni omista oikeuksistaan, vaikka nykyään JOKAINEN VARMASTI TIETÄÄ,
että bussien aikataulut on tehty kuvittelemalla, että esimerkiksi 45 minuuttia kestävä
vuoro onnistuisi 35 minuutissa. Niin kauan, kun henkilöautoilijat eivät ymmärrä vaatia
busseille löysempiä aikatauluja, tilanne tulee jatkumaan sellaisena, että bussinkuljettajat
pitävät puolensa itsekkäitä henkilöautoilijoita vastaan. Eli henkilöautoilijoille ei tosiaan
jää muuta vaihtoehtoa kuin JARRUTTAA, jotta kolmion takaa tai viereiseltä kaistalta
tuleva bussi jotenkin pysyisi aikataulussa. Ei ole bussikuskien vika, että elämme tällä
hetkellä sairaassa, tyhmässä yhteiskunnassa, jossa nopeustehokkuuskiire tuntuu olevan
tärkeämpi asia kuin turvallisuus.Vain demari-änkyrä voi tämmöistä edes ehdottaa!
Minkä ihmeen takia kärsivän/syyttömän/osattoman osapuolen pitäisi alkaa vaatia bussiaikatauluihin muutoksia. Koulutetaan bussikuskeja ajamaan sääntöjen mukaan, vaatikoot he sitten ne aikataulut
realistisiksi. - hurjaralliajo
Bussiaikataulut kirjoitti:
Vain demari-änkyrä voi tämmöistä edes ehdottaa!
Minkä ihmeen takia kärsivän/syyttömän/osattoman osapuolen pitäisi alkaa vaatia bussiaikatauluihin muutoksia. Koulutetaan bussikuskeja ajamaan sääntöjen mukaan, vaatikoot he sitten ne aikataulut
realistisiksi.Mikä "demari-änkyrä"?
Tiedoksi, että olen täysin oikeistolainen ihminen. Kyllä meillä oikeistolaisilla
on oikeus käyttää järkeä sekä ilmaista mielipiteemme! - laki ja momentti
oliukghj kirjoitti:
- Tieliikennelain 21 § mukaan "ajokaistaa saa vaihtaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä."Jos niin paljon pelottaa ympärillä oleva liikenne,että sulla itselläsi ole ajatusmaailmaa toisia tietä käyttäviä kohtaan..niin olisiko parempi olla jalkanaisena/miehenä?
Niin tiedätkö mitä?Sinunlaisia olisi iltapäivälehtien lööpeissä niin paljon,että niihin kyllästyisi..jos joku toinen ei antaisi periksi tieliikennelaki pykälä ja momentti,vaikka olisi oikeassa..
Tästä lähtien älä tee pienintäkään rikettä.edes sivusuunnassa,tai mielellään pitäisit pääsi kiinni,ystävällisesti. - hörökorville
Bussiaikataulut kirjoitti:
Vain demari-änkyrä voi tämmöistä edes ehdottaa!
realistisiksi.Ei voi kiinnostaa vaikka haistelisit Paskan hajusias sormias..syyttömänä kaivelet persettäs ja imeskelet viimeistä niveltä myöten..?
Todellakin kuulostat osattomalta..ei ole meidän vaan teidän asia jotka imeskelette peukaloa pysäkillä hartaasti lutkuttaen laumaeläimenä..juosten bussien perässä,elämän tarkoitus EVVK:oilla?
Ensinnäkin pitäis kouluttaa tommosia muppet shown tuotoksia(vitun tyhmiä ihmisiä/asiakkaita) ihan maan alla..pari vuotta.
Miettikää miss piggyt ja muut elukat vaikka aikatauluja ajan kuluna ja terapiana..Muuta realistista teille ei voi keksiä tai myöntää..
eikun vaan etu tai keskisormi syvälle..tulpaksi,jos alkaa bussikuskit mieltä painamaan. - vähän?
laki ja momentti kirjoitti:
Jos niin paljon pelottaa ympärillä oleva liikenne,että sulla itselläsi ole ajatusmaailmaa toisia tietä käyttäviä kohtaan..niin olisiko parempi olla jalkanaisena/miehenä?
Niin tiedätkö mitä?Sinunlaisia olisi iltapäivälehtien lööpeissä niin paljon,että niihin kyllästyisi..jos joku toinen ei antaisi periksi tieliikennelaki pykälä ja momentti,vaikka olisi oikeassa..
Tästä lähtien älä tee pienintäkään rikettä.edes sivusuunnassa,tai mielellään pitäisit pääsi kiinni,ystävällisesti.sinunko mielestäsi siis niiden, joiden mielestä tieliikennelakia pitäisi noudattaa, mielipide perustuu ympärillä olevan liikenteen pelkoon? ja että niiden henkilöiden tulisi vain kävellä? eli siis toisin sanoen, sinun mielestäsikö vain niiden, joiden mielestä tieliikennelakia ei tarvitse noudattaa, tulisi ajaa autolla?
jos olet tuota mieltä, niin selitätkö, onko mielipiteessäsi järjen hiventäkään? - Tolppa-apinat haisee
vähän? kirjoitti:
sinunko mielestäsi siis niiden, joiden mielestä tieliikennelakia pitäisi noudattaa, mielipide perustuu ympärillä olevan liikenteen pelkoon? ja että niiden henkilöiden tulisi vain kävellä? eli siis toisin sanoen, sinun mielestäsikö vain niiden, joiden mielestä tieliikennelakia ei tarvitse noudattaa, tulisi ajaa autolla?
jos olet tuota mieltä, niin selitätkö, onko mielipiteessäsi järjen hiventäkään?The Herra Taksikuski kun on, tuo asiakaspalvelun kukkanen, niin ei pysty ajattelemaan muuta kuin omaa napaansa. Jos muut haluavat liikkua samassa kaupungissa, niin pitäköön päänsä kiinni ja kävelköön, etteivät ole The Herra Taksikuskin tiellä kun The Herra Taksikuski ajaa niinkuin itse mielii. Laiesta ja säännöistä viis.
- wäke
oliukghj kirjoitti:
- Tieliikennelain 21 § mukaan "ajokaistaa saa vaihtaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä."heh..hehh..älä naurata---miten luulet jos asiakas seisoo 1-2 tunnin ruuhkassa miettivän,tilaanko MEDI-helin seuraavaksi..vai..mitä.
- -
oliukghj kirjoitti:
- Tieliikennelain 21 § mukaan "ajokaistaa saa vaihtaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä."harvinaisen oikeassa että poliisien pitäisi puuttua asiaan ja poliseilla ei olis muuta tekemistä kun kirjoittaa sakkoja kiusan tekemisista tahallisesta haitaamisesta ja estämisestä kaistavaihdoissa.
- kiteytettynä.
hörökorville kirjoitti:
Ei voi kiinnostaa vaikka haistelisit Paskan hajusias sormias..syyttömänä kaivelet persettäs ja imeskelet viimeistä niveltä myöten..?
Todellakin kuulostat osattomalta..ei ole meidän vaan teidän asia jotka imeskelette peukaloa pysäkillä hartaasti lutkuttaen laumaeläimenä..juosten bussien perässä,elämän tarkoitus EVVK:oilla?
Ensinnäkin pitäis kouluttaa tommosia muppet shown tuotoksia(vitun tyhmiä ihmisiä/asiakkaita) ihan maan alla..pari vuotta.
Miettikää miss piggyt ja muut elukat vaikka aikatauluja ajan kuluna ja terapiana..Muuta realistista teille ei voi keksiä tai myöntää..
eikun vaan etu tai keskisormi syvälle..tulpaksi,jos alkaa bussikuskit mieltä painamaan.Samat "valveutuneet"lukee iltapäivä lehtiä ja tekee johtopäätöksensä:...tuhmat bussikuskit oli lakossa päivän koko suomi sekaisin..?????????????Ja nyt ahtaajat..muistelkaapa fortumin optioita..eivät tee hallaa sjuomen taloudelle mutta moraalillle..ja vikistään että joku AMMATTIRYHMÄ on lakossa..?
MITÄ IHMEEN VAIKUTUSTA TYÖTAISTELULLA OLISI,jos sitä huvikseen vaan oltaisiin,ettei vaikutuksia olisi?HÄH?!
Jos kaikki oltaisiin RIKKUREITA,niin kohta olisi RIKKUREITTENLIITTO,joka ajaisi päivänlööpeissä,telkkarissa että facebookissa asiaansa..
jotta koko Suomi halvaantuisi,jota se jo on... - hieman..
vähän? kirjoitti:
sinunko mielestäsi siis niiden, joiden mielestä tieliikennelakia pitäisi noudattaa, mielipide perustuu ympärillä olevan liikenteen pelkoon? ja että niiden henkilöiden tulisi vain kävellä? eli siis toisin sanoen, sinun mielestäsikö vain niiden, joiden mielestä tieliikennelakia ei tarvitse noudattaa, tulisi ajaa autolla?
jos olet tuota mieltä, niin selitätkö, onko mielipiteessäsi järjen hiventäkään?Jos täällä kaikki ajelisivat niinkuin TIELIIKENNELAKI määrää..meille sattuisi vähemmän ONNETTOMUUKSIA mitä iltapäivälehtienlööpeissä olisi luettavissa..NIIDEN PITÄISI KÄVELLÄ,JOTKA NIITÄ LUKEE JA VETÄÄ OMAT JOHTOPÄÄTÖKSENSÄ LUKEMISISTAAN.JA jotka nillistelee niillä täällä:jotta bussi tai rekka teki sitä tai tätä,piti painaa jarrua ja hyvä että henki säily..?
Sori vaan että sun ennakointi kyky on sitä ,että: minä olen/olin/olevinaan oikeassa..sitä varten ovat TIELIIKENNELAIT jota ihmettelet muita,vastapuolta varten.
INHIMILLISIÄ VIRHEITÄ sattuu muilta,muttei sinulta..?
joskus Espoon hanasaaren pysäkiltä moottoritiellä,tuli eteen kolmiontakaa varmaan juuri sinunlaisesi"autoilija"mitään ei sattunut sinulle,mutta kyydissä olijat lenteli pitkin penkkejä ja käytäviä..kukaan ei loukannut itseään?Eivät valitelleet..?hyvä niin,sillä siinä olisin ollut minä tieliikennelain alaisena vastuussa ,jos joku olisi loukannut itseään olisin ollut SYYLLISENÄ ilman vastapuolta..seuraavan kerran en PAINA jarrua sinulle...
JÄRJEN HIVENTÄ KAIKILTA..
- niin..
bussikuskit ovat isompia rikollisia mitä raiskaajat ja lapseensekaantujat yhteensä..?
Jos dösäkuski olisi kamikaze tai joku vitun vilttihattu pommittaja vyötärö täynnä dynamiittia,niin mitä ihmettä se sun eteesi kiilaisi joka aamu..?Jos näin on,niin hae lähestymiskielto.
jokainen kai vastaa tekemisistään busakuski ja sinä..?Järjen käyttö sallittua molemmin puolin?- Autoilija vaan
Vastauksena "oikealle bussikuskille": miksi meidän autoilijoiden pitäisi vaatia busseille löysempiä aikatauluja?. Tiukat aikataulut ovat teidän työnantajienne (ja omistajienne) määrittelemiä, joten teidänhän siitä pitää käydä keskustelua ja vääntöä työnantajanne kanssa. Kyllähän muissakin töissä ja firmoissa työnantaja määrittelee työntekijöille (epärealistisia) aikatauluja, mutta niiden ongelmat pitää ratkoa firman sisällä.
"Stadin taksi":n tulkinta pysäkille päättyvästä kaistasta on ihan taksareiden oma näkemys.
Ihan oikea päättyvä kaista osoitetaan merkillä 623 "Ajokaistan päättyminen", jolloin tällaiselta päättyvältä ajokaistalta voi vauhdissa jatkaa viereiselle kaistalle jatkaakseen suoraan.
Missäköhän päin Helsinkiä on bussipysäkille päättyvä ajokaista merkitty merkillä 623??
Kun tähän tieliikennelain opettamiseen nyt pääsin, niin otetaan tähän vielä lainauksia TLL:stä kertauksena oikealle bussikuskille ja stadin taksille (sekä myös meille kaikille muille):
"Jos risteyksessä on merkki 623 "Ajokaistan päättyminen", niin tällöin päättyvää ajokaistaa ajavan tulee tehdä kaistanvaihto viereiselle kaistalle jatkaakseen suoraan. Tll 21 "Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa" määrää seuraavasti "Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä. "
Tällaisessa paikassa sekä päättyvää että jatkavaa kaistaa ajavien tulee pyrkiä noudattamaan huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi, kuten Tll 3 määrää."
Edellisen kirjoittajan kanssa olen samaa mieltä, että liikenteessä jokainen vastaa tekemisistään. Jos kolahtaa, niin yleensä toinen osapuoli on kuitenkin "virallisin perustein" se syyllinen ja maksaa viulut.
Ensimmäisellä kirjoituksellani halusin lähinnä ilmaista mielipiteeni siitä, että monet bussikuskit eivät tosiaankaan käytä sitä järkeä vaan jyräävät "isommalla massalla".
Virheitä toki saattuu kaikille, myös itselleni, mutta tietoisesti väärin liikenteessä toimiva kuljettaja vaarantaa tarpeettomasti muilla tielläliikkujia tai kanssamatkustajia.
- Asiallinen viesti
... jos sitenkään. Bussikuskit ovat näitä törttöjä torvia. Ongelma on todellinen, kannattaa joskus ajaa näitä törkimyksiä päin, ja soittaa saman tien poliisille. Kyllä poliisi selvittää, ja todentaa, että vika on bussin, ja auton korjauksen hoitaa vastapuolen vakuutus.
- hurjaa
Miteköhän tossa kävisi bussin matkustajille, joilla ei ole turvavöitä?
Mutta muista ihmisistä viis, kun yksityisautoilijaa vituttaa periaatteesta se, että bussit kiilailee, yhyy, miksen MINÄ saa mennä ensin!
- vähänkiilaava tukko
Samalla lailla lähes kaikki autoilijat kiilaavat väkisin viereiselle kaistalla tai rampista päätielle ja pakottavat esim. etuajo-oikeutettua Kehä I:tä ajavat paniikkijarrutuksiin. Kannattaa testata ruuhka-aikana Kehä I:llä ajamista vaikka Leppävaaran tienoilla Jos taas ilman kiihdytyskaistaa olevasta rampista kärkikolmion takaa tulija jää odottamaan edes pientä rakoa ettei päätiellä ajavan tarvitse kuin hieman jarruttaa ja päätielle syntyy täyspysähdys haitari-ilmiöt takia vähän kauemmas taakse, vilkuttavat muut rampista tulijat kaukovaloja "tietukkijalle" joka odottaa sitä 20 metrin rakoa että pääsee rampista melkein turvallisesti liittymään katkeamattomaan päätien jonoon.
- stressaantumaton bus
henkilöautoista 1 ihminen sisällä, ja se on pakko tuoda se henkilöautonsa muutenkin ahtaaseen helsinkiin.
Jospa nämä yhdet ihmiset ottaisivat selvää muistakin vaihtoehdoista, ei tarvitsisi stressata itseään, sen stressaamisen voisi jättää bussikuskille.- ja omaan nimeen
Kannattaa jättää se ressi meille kuskeille, ja touodellakin kannatan ideaa että yhä useampi siirtyisi yleisiin, loppuisi se HITON törttöily siellä bussikaistalla.. alkaa kohta pinna menee kun japskia tunkee sieltä täältä vaikka ei olisi edes asiaa k.o kaistalle...
- dfgtyuiopå
Ei ne muuten olisi bussikuskeja.
- joopa joo
ne bussikuskit ovat jopa moukkia, ajan melkein päivittäin pienen pätkän ( kahden risteyksen välin) Mannerheimintietä bussikaistalla Hesassa kääntyäkseni oikealle, ja jo on kohta joku bussi takana valoja vilkuttamassa. Minun mielestäni poliisin tulisi ehdottomasti puuttua bussien ajotapaan ja törttöilyyn, liekö vain hyvä veli sopimus bussifirmojen kanssa kun saavat jatkaa liikenteessä teutarointia
- jiimo12
MITÄ ? eikö kaikki väistä ku tulee pysäkiltä ? :o ei bussikuskit ikänä kiilaa oikeelta ! ei todellaka !
- teuskii
menkääs itse ajaa bussii ennenkuin tuutte arvostelee tänne miten ne ajelee..... se homma on ihan perseestä tiukkojen aikataulujen takia ja matkustaja valittavat kun on myöhässä
- hikö
..just samaa mieltä kun aattteelee pienellä mercedes purtilolla seikkaillen ammatikseni tuolla iisossa cityssä....BUS DRIVER IS A BEST DRIVER IN THE TOWN..!!
- kok nok
jos toi valittamisen arvoista sun mielestä ja iso ongelma sulle ni hyvin sulla manee
- koffix
bussikuskit ajavat suojatietä yttävienkin päälle ja muut harrastajat ajavat kännykkä korvalla..päälle
- On
...viereisellä kaistalla kulkee happolastissa oleva erikoismaalattu scania, kun bussi loikkaa kylkeen.
-siitä sitten bussikuski selittämään oikeudessa matkustajien ja sivullisten kohtaloa, jos sattuu jäämään henkiin.
-poikkeaa nuo adr-autot bussireiteilläkin. - !!!
On kirjoitti:
...viereisellä kaistalla kulkee happolastissa oleva erikoismaalattu scania, kun bussi loikkaa kylkeen.
-siitä sitten bussikuski selittämään oikeudessa matkustajien ja sivullisten kohtaloa, jos sattuu jäämään henkiin.
-poikkeaa nuo adr-autot bussireiteilläkin.Ei kyllä tarvitse ihmetellä jatkuvasti nousevia vakuutusmaksuja,ei se minua koske kun se menee ton toisen vakuutukseen.Nämä alan ammattilaiset varmaan vaimentaa omaatuntoaan sillä että olinhan sentään minäminäminäminäminä oikeassa vaikka ruttasin tuon pikkuisen katiskan 2m paaliksi.Jos se bussin ajaminen on niin helvetin vaikeaa ja ankeaa ettei kuselle kerkeä niin vaihtakaa hyvät ihmiset ammattia.
- AsiallinenKuljettaja
!!! kirjoitti:
Ei kyllä tarvitse ihmetellä jatkuvasti nousevia vakuutusmaksuja,ei se minua koske kun se menee ton toisen vakuutukseen.Nämä alan ammattilaiset varmaan vaimentaa omaatuntoaan sillä että olinhan sentään minäminäminäminäminä oikeassa vaikka ruttasin tuon pikkuisen katiskan 2m paaliksi.Jos se bussin ajaminen on niin helvetin vaikeaa ja ankeaa ettei kuselle kerkeä niin vaihtakaa hyvät ihmiset ammattia.
Kyllä kuljettaja voi käydä vessassa, vaikka kuinka olisi aikataulusta "myähäs".
Paras keino liikenneturvallisuuden parantamiseksi on, että kuljettajat
osaavat suhtautua aikatauluihin välinpitämättömästi, siis suomeksi sanottuna:
ajavat LIIKENNESÄÄNTÖJEN MUKAAN. Jos joku neuroottinen matkustaja
polttaa pinnansa siksi, kun bussi on "myähäs", niin se on sen matkustajan
ongelma. - nuppi3
!!! kirjoitti:
Ei kyllä tarvitse ihmetellä jatkuvasti nousevia vakuutusmaksuja,ei se minua koske kun se menee ton toisen vakuutukseen.Nämä alan ammattilaiset varmaan vaimentaa omaatuntoaan sillä että olinhan sentään minäminäminäminäminä oikeassa vaikka ruttasin tuon pikkuisen katiskan 2m paaliksi.Jos se bussin ajaminen on niin helvetin vaikeaa ja ankeaa ettei kuselle kerkeä niin vaihtakaa hyvät ihmiset ammattia.
vakuutusmaksut nousee kun vähän sataa tai pakkasta .........henkilöautoja pitkin ja poikin kehäteitä ymm,minkäs verran c-kortillisia ymm kulkuneuvoja ,yleensä ovat isommat kolareissa ymm,jonkun henkilöauton töpeksittyä jaloissa.N:99% ,voi varmaan väittää että henkilöautot ovat vaaraksi kaikille tielläliikkujille,tämä minäminä ,ja toisten opettaminen on varmaan tarttuvaa just liikenne kulttuurissa(valojen vilkuttaminen,äänimerkin antaminen ,ja äänenkäyttö (usein luettu huulilta),sekä TIETYSTI KESKISORMEN NÄYTTÄMINEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)))))).SITTEN TÄÄLLÄ PALSTOILLA vingutaan kun sitä ja tätä minulle..menkää itteenne ..
- Bussikuskin tytär
Linja-auto saa kääntyä bussipysäkiltä eteen, kun VILKKU ON VILKKUNUT NÄKYVÄSTI KOLME KERTAA! ja maksimissaan 60km/h tosin niitä törppöjäkin kuskeja löytyy valitettavan paljon..
- juus
kuulkaas pikku pallerot,missä tieliikennelaissa kehotetaan henkilöautoja kolmion takaa ahtautumaan raskaan kaluston eteen,oli nopeus mikä vaan alle 100 km/h,olen täysperäkuski,ja joka helevetin päivä ajetaan mistä vaan päästään välittämättä mikä takana tulee,ja sitten jarrutellaan ...?????nyt marisette jostain linja-autosta että sitä ja tätä likee laissa????raskas kalusto näkee peileistä sivulle n.20 x40 cm,ja oikealle vielä rajoitetumpi näkyvyys.....menkää itteenne apinat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
esim kehä 111 klo 06 aamuisin ,80 km alue ja liikenne vetää ,tullaan rampilta 2-6 pikkuautoa,rekka on 100 m päässä ja kaikki änkee eteen ...........mikä on nopeus kun ensimäinen lähtee n.20 km/ h?????ja rekka tulee 80 -88 km/h....pitääkö jarruttaa vai ajaa vasemmalle jonkun eteen tai päälle...
siinä molopäälle purtavaa. - bussinkuljettaja 56
juus kirjoitti:
kuulkaas pikku pallerot,missä tieliikennelaissa kehotetaan henkilöautoja kolmion takaa ahtautumaan raskaan kaluston eteen,oli nopeus mikä vaan alle 100 km/h,olen täysperäkuski,ja joka helevetin päivä ajetaan mistä vaan päästään välittämättä mikä takana tulee,ja sitten jarrutellaan ...?????nyt marisette jostain linja-autosta että sitä ja tätä likee laissa????raskas kalusto näkee peileistä sivulle n.20 x40 cm,ja oikealle vielä rajoitetumpi näkyvyys.....menkää itteenne apinat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
esim kehä 111 klo 06 aamuisin ,80 km alue ja liikenne vetää ,tullaan rampilta 2-6 pikkuautoa,rekka on 100 m päässä ja kaikki änkee eteen ...........mikä on nopeus kun ensimäinen lähtee n.20 km/ h?????ja rekka tulee 80 -88 km/h....pitääkö jarruttaa vai ajaa vasemmalle jonkun eteen tai päälle...
siinä molopäälle purtavaa.Mielenkiintoinen keskustelu matkustajan ja henkilöautoilijoiden kannalta. Pysäkiltä lähdön voi tehdä hallitusti tai hallitsemattomasti. Totuus vain on niin , jotta jossain vaiheessa sieltä on lähdettävä, kyllä ainakin helsingissä tulijoita riittää muista autoilijoista. Vaatii pelisilmää.
Mikähän siinäkin on, jotta bussikaistoilla ei ole mitään ongelmia pysäkiltä lähdön suhteen, taksit ja muut bussinkuljettajat lukevat pysäkiltä lähtevää bussia kuin avointa kirjaa.
Pakko palata viikon takaiseen helsingin sisäisen linjan 18 kuljettajan pahoinpitelyyn. Muusantorille, munkkivuoren perällä, ei voinut ajaa, koska ympyrän keskelle ajettu lumivuori levittäytyi liian suureksi. Eräs kanssaihminen joutui kävelemään ulvilantielle, n.400m, ja pieksi kuljettajan--> kylkiluita poikki, pitkä sairasloma edessä. Poliisi etsii tekijää, tuntomerkit tiedossa!
VR:n konduktööri hakattu sairaalakuntoon pukinmäessä, vakavia vammoja kasvoihin. - kettuuntunut
bussinkuljettaja 56 kirjoitti:
Mielenkiintoinen keskustelu matkustajan ja henkilöautoilijoiden kannalta. Pysäkiltä lähdön voi tehdä hallitusti tai hallitsemattomasti. Totuus vain on niin , jotta jossain vaiheessa sieltä on lähdettävä, kyllä ainakin helsingissä tulijoita riittää muista autoilijoista. Vaatii pelisilmää.
Mikähän siinäkin on, jotta bussikaistoilla ei ole mitään ongelmia pysäkiltä lähdön suhteen, taksit ja muut bussinkuljettajat lukevat pysäkiltä lähtevää bussia kuin avointa kirjaa.
Pakko palata viikon takaiseen helsingin sisäisen linjan 18 kuljettajan pahoinpitelyyn. Muusantorille, munkkivuoren perällä, ei voinut ajaa, koska ympyrän keskelle ajettu lumivuori levittäytyi liian suureksi. Eräs kanssaihminen joutui kävelemään ulvilantielle, n.400m, ja pieksi kuljettajan--> kylkiluita poikki, pitkä sairasloma edessä. Poliisi etsii tekijää, tuntomerkit tiedossa!
VR:n konduktööri hakattu sairaalakuntoon pukinmäessä, vakavia vammoja kasvoihin.Tämä aihe on aikalailla ongelmallinen Helsingin jonkinnimiselle bussiyhtiölle. Olen muutaman kerran tehnyt valituksia juuri tästä pysäkiltä lähdöstä. Yhtään vastausta en ole saanut.
Alle 60km:n tuntirajoituksella busseille on annettu selvä pysäkiltälähtöoikeus. Kyseessä on ns. taskupysäkki.
Nykyään on tullut oikenpuoleiselle ajoradalle bussipysäkkejä(ei siis taskuja). Miksi ihmeessä kun bussi lähtee jatkamaan matkaa ajoradalla olevalta pysäkiltä suoraan eteenpäin se näyttää vilkkua vasemmalle, vaikka se ei vaihda kaistaa.
Vasemman vilkun käytöllä kuski osoittaa että se haluaisi vaihtaa kaistaa. No joskus olen kohteliaana antanut tilaa kaistan vaihtoon, mutta bussi jatkaa suoraan omaa kaistaansa.
Viime kesänä yhdellä työmatkalla minulle sattui kolme tälläistä bussin vilkun vasemmalle näyttöä. Kaksi ensimmäistä jatkoi suoraan matkaansa ja kolmannelle en antanut enää tilaa ja voi sitä kansainvälisten merkkien määrää. Kuski olisikin halunnut vaihtaa kaistaa. Mistäs sitä tietää kun kuskit itsekkään eivät tunne liikennesääntöjä.
Helsingissä Itäväylällä Kulosaaren kohdalla on 70km/h nopeusrajoitus. Bussit työntää ihan surutta taskupysäkiltä liikenteen sekaan.
Mutta kuten aluksi kirjoitin HSL ei vastaa näistä asioista tehtyihin valituksiin, asia lienee siellä aikalailla arka. - haah
kettuuntunut kirjoitti:
Tämä aihe on aikalailla ongelmallinen Helsingin jonkinnimiselle bussiyhtiölle. Olen muutaman kerran tehnyt valituksia juuri tästä pysäkiltä lähdöstä. Yhtään vastausta en ole saanut.
Alle 60km:n tuntirajoituksella busseille on annettu selvä pysäkiltälähtöoikeus. Kyseessä on ns. taskupysäkki.
Nykyään on tullut oikenpuoleiselle ajoradalle bussipysäkkejä(ei siis taskuja). Miksi ihmeessä kun bussi lähtee jatkamaan matkaa ajoradalla olevalta pysäkiltä suoraan eteenpäin se näyttää vilkkua vasemmalle, vaikka se ei vaihda kaistaa.
Vasemman vilkun käytöllä kuski osoittaa että se haluaisi vaihtaa kaistaa. No joskus olen kohteliaana antanut tilaa kaistan vaihtoon, mutta bussi jatkaa suoraan omaa kaistaansa.
Viime kesänä yhdellä työmatkalla minulle sattui kolme tälläistä bussin vilkun vasemmalle näyttöä. Kaksi ensimmäistä jatkoi suoraan matkaansa ja kolmannelle en antanut enää tilaa ja voi sitä kansainvälisten merkkien määrää. Kuski olisikin halunnut vaihtaa kaistaa. Mistäs sitä tietää kun kuskit itsekkään eivät tunne liikennesääntöjä.
Helsingissä Itäväylällä Kulosaaren kohdalla on 70km/h nopeusrajoitus. Bussit työntää ihan surutta taskupysäkiltä liikenteen sekaan.
Mutta kuten aluksi kirjoitin HSL ei vastaa näistä asioista tehtyihin valituksiin, asia lienee siellä aikalailla arka.Se vilkku sieltä pysäkiltä lähties, on esim kanssa autoileville busseille merkki että ei enään tarvitse nököttää siellä pysäkillä, jolloin takana tuleva tietää että voi vaikka ajaa edellisen paikalle, ei se vilkku välttämättä kerro yhtään mitään teille "taviksille", mutta kaistan vaihdot ovat eri juttu, mutta kun tämä näytti paljon sinua häiritsevän niin oli pakko valaista.. joskus on pysäkit niin täynnä autoja että helpottaa muita kuskeja kun näyttää vilkkua että on lähdössä, mielestäni vilkku on kuiteskin elin ttärkeä joka autossa, pystyt kertomaan muille mitä tapahtuu!!!!!!!
- myös liikenteessä
Anteeksi vaan, Bussikuskin tytär, mutta linja-auto EI SAA kääntyä toisten eteen. Vilkun näyttö ja alle 60-nopeusrajoitus velvoittaa MUUT antamaan linja-autolle esteettömän lähdön, mutta se EI ANNA bussille oikeutta tunkea eteen. ..ja missä kohdin laissa mainitaan tuo "kolme kertaa..."?
- asfsffsaefdv aerav
juus kirjoitti:
siinä molopäälle purtavaa."raskas kalusto näkee peileistä sivulle n.20 x40 cm"
Olenkin aina pitänyt rekkakuskeja idiootteina, mutta nyt opin sen että eivät he osaa ilmeisesti edes päätään kääntää, ja tarvittaessa nojata hieman eteenpäin, jotta näkevät vielä hieman paremmin sinne takavinkkeliin. Mutta onneksi teillä on edes peilit, muuten ette ilmeisesti näkisi senkään vertaa. - qwqwe
haah kirjoitti:
Se vilkku sieltä pysäkiltä lähties, on esim kanssa autoileville busseille merkki että ei enään tarvitse nököttää siellä pysäkillä, jolloin takana tuleva tietää että voi vaikka ajaa edellisen paikalle, ei se vilkku välttämättä kerro yhtään mitään teille "taviksille", mutta kaistan vaihdot ovat eri juttu, mutta kun tämä näytti paljon sinua häiritsevän niin oli pakko valaista.. joskus on pysäkit niin täynnä autoja että helpottaa muita kuskeja kun näyttää vilkkua että on lähdössä, mielestäni vilkku on kuiteskin elin ttärkeä joka autossa, pystyt kertomaan muille mitä tapahtuu!!!!!!!
Nyt siis jokainen ammattiryhmä keksimään omia merkkejään joilla muille voidaan kertoa omista suunnitelmista. Joku ammattiryhmä voisi ottaa käyttöön vaikka hätävilkkujen käytön silloin, kun ovat matkalla kauppaan ostamaan työpaikalle pullaa. Toiset voisivat vilkuttaa vasemmalle kun kääntyvät oikealle, tämän toki tietäisivät vain ne, jotka kuuluvat samaan ammattikuntaan. Joku ryhmä taas päinvastoin.
Kyllähän näitä riittää, rohkeasti vain keksimään.
Viis siitä, että muuta "tavis" autoilijat olvat tästä ihmeissään, sehän ei ole meidän pulma...
- Välkkyä vilkkuun
Se on juuri näin. NÄin ne tekeekin.
Enemmän minua harmittaa se kun Bussi on pysäkillä, niin se alkaa vilkuttaa vasemmalle kun se lähtee sieltä pois. Se siis vilkuttaa vasemmalle, mutta ei vaihda kaistaa. Minä sitten ihmeissäni ratin takana että tuleeko se mun kaistalle vai ei, ja yleensä se ei tule. Ja joskus se sitten tuleekin. Tää harmittaa todella!- korvanäkijä
ammattikunta, joilta vaaditaan näkökyky vasempaan korvaan, on bussikuski. Katsokaapas vain bussin sivupeiliin kun se lähtee pysäkiltä, sieltä näkyy kuskin korva, kun se pysäkiltä lähtiessään katselee onko porukka sisällä, jotta voisi sulkea ovet..... joten ei paljon kiinnosta tuleeko takaa muita autoja, koska kuskilla on "eteenajo-oikeus"
Itse teen niin että jarrutan viime hetkellä renkaat vinkuen ja soitan torvea niin että kaikki ympärillä olevat varmasti huomaavat!!! Kyllä rupee bussikuskin naama punottamaan, varsinkin kun viimeksi tein sen tampereen keskustassa sokoksen edessä ruuhka-aikaan :D Miettii ehkä kahdesti ensi kerralla.
Ihmettelen tätän vastausten laatua. Taas jaotellan ihmisiä "bussikuskeihin" ja "yksityisautoilijoihin" ym.
Veikkaan että aika moni bussikuskeistakin kuuluu molempiin ryhmiin. Eikä kumpikaan "ryhmä" toimi tietyllä tavalla vaan ovat täynnä yksilöitä jotka toimivat omalla tavallaa.
Osa linja-autojen kuljettajista vetoaa tähän aikataulujen kireyteen. Luuleeko ne todellakin että rikkomalla lakia päivästä toiseen, jotta pystyvät pitämään kiinni näistä "mahdottomista aikatauluista", he edesauttavt sitä että seuraavat aikataulut olisivat realistisempia??? Eikös niitä laadita ainakin jossain määrin tilastotietojen mukaan. Joten, myöhästelkää niin perkeleesti niin voitte vaikuttaa oikealla tavalla.
Vielä kommentti sille jonka mielestä bussi saisivat kiilata bussikaistalla ajavaa......
Ei tolellakaan saa. Jos olet sitä mieltä että toisen hengen saa vaarantaa vain sen vuoksi että hän syystä tai toisesta rikkoo jotain liikennesääntöä niin olet sairas ihminen.- asSasSA
renkaat vingu, kun on tuo ABS...
- asdf___
en tajua mitä te kitisette... Minulla ei ole ollut mitään ongelmia bussien kanssa. Ottakaa ne silmät pois persreiästä, ja katsokaa vaikka vilkkua. Ja muuta liikennettä.
- Korrrnie
Itse meinasin viime talvena vetää kolarin bussin kanssa juuri tällaisen hyökkäilyn takia. Bussi oli lähdössä pysäkiltä. Kaistoja oli siis kaksi eikä bussilla ollut mitään tarvetta siirtyä vasemman puolimmaiselle kaistalle jota minä siis ajoin. Oletin että bussi pysyy omalla kaistallaan mutta ei. Se kurvasikin pysäkiltä suoraan tälle vasemmaiselle kaistalle minun eteeni. Jouduin vetämään lukkojarrutuksen joka ei jäisellä tiellä ollut mitenkään hauskaa. Oli lähellä etten olisi törmännyt bussin perään plus sitten että autoni heittelehti holtittomasti vastaantulevienkin puolelle...
Oikeanpuoleisella kaistalla ei ollut mitään esteitä, pysäköityjä autoja tms jotka olisivat estäneet bussin kulun sillä kaistalla. Sen ei myökään tarvinnut kääntyä vasemmalle mistään kohtaa. Tuli sellainen olo että ihan v*aan se sieltä rynni eteen...Kiitos Tampereen paikallisbusseille! Suurin osa on mukavia ja normaaleja kuskeja mutta näköjään näitä kaistapäitäkin mahtuu joukkoon...- -----------
Kolarin ainekset kasassa KUN EI HENKILÖAUTOILIJAT NOUDAT VELVOLLISUUKSIA!!!
- henkilöauto
annetaan busseille etu oikeus joukko liiknne on poikaa tyhmmää on yksin istua henkilö autossa.
- dasdasdasdd
paistaa jälleen läpi "MINÄMINÄMINÄ- asenne". Sulla ei viestisi perusteella selkeesti riitä henkiset kyvyt oman auton kuljettamiseen, niin joudut kulkemaan Bussilla. Nyt vain haluat itsellesi etuoikeuksia jotka eivät sinulle kuulu. :)
- ..........
Mutta hekilöautot on se suurempi ryhmä joka kiilaa ja on joustamaton! Turussa ei väistetä pysäkiltä lähtevää bussia kuin pakolla. Ja kaistan vaihtaminen perustuu täydelliseen yllätykseen koska sekin 200 m:n päässä oleva auto kiihdyttää koittaen estää kaistan vaihttoa .
terv 20v. ammattiliikennettä ilman sakkoa
Liikenne on myös velvollisuuksia joita pikkuautotbei noudata ja kunnioita ja epäkuiniottavasta käytöksestä pitisi määrätä sanktioita= sakkoja- kettuuntunut
On tosiaankin niin, että tieliikennelaissa tms. on selvästi kerrottu vilkun käyttö. Ei siellä ole bussikuskeille annettu omaa tulkintaoikeutta.
Esittäkää bussikuskit autonne taakse jotain omaa merkkivaloanne, niin takana tuleva bussikuski tietää teidän aiviotuksenne.
Tästälähtien otan aina bussin reittinumeron ja ajoneuvon numeron muistiin ja laitan liikennelaitokselle valituksen kuskin liikennekäyttäytymisestä. Uskoisin, että kun samalle kuskille alkaa tulla valituksia niin jotain tapahtuu. Tietenkin Hesarin yleinen osasto on aina hyvä kysellä "viisaita" Helsingin seudun Bussiliikenteen kuljettajista.
Onpas muuten mielenkiintoista, että moni muukin on kettuuntunut näihin "teiden ritareihin". - ---------
kettuuntunut kirjoitti:
On tosiaankin niin, että tieliikennelaissa tms. on selvästi kerrottu vilkun käyttö. Ei siellä ole bussikuskeille annettu omaa tulkintaoikeutta.
Esittäkää bussikuskit autonne taakse jotain omaa merkkivaloanne, niin takana tuleva bussikuski tietää teidän aiviotuksenne.
Tästälähtien otan aina bussin reittinumeron ja ajoneuvon numeron muistiin ja laitan liikennelaitokselle valituksen kuskin liikennekäyttäytymisestä. Uskoisin, että kun samalle kuskille alkaa tulla valituksia niin jotain tapahtuu. Tietenkin Hesarin yleinen osasto on aina hyvä kysellä "viisaita" Helsingin seudun Bussiliikenteen kuljettajista.
Onpas muuten mielenkiintoista, että moni muukin on kettuuntunut näihin "teiden ritareihin".VALITA KUN ET MUUHUN PYSTY ESIM. NOUDATTAAN VÄSTÄMIS VELVOLLISUUTTASI . ME BUSSIKUSKITKIN VOITAIS VALITTAA HEKILÖAUTOILIJOIDEN KÄYTÖKSESTÄ MUTTA KUN EI TIEDÄ MINNE JA EI RIITÄ AIKA JA RAHA PALJOUDEN TAKIA (N. 100 SOITTOA vrk VÄHINTÄÄN JOKA TYÖ VUOROLLA)
ps. ONNEKSI ON 16400 ETTÄ VOI SOITTAA KAIKKEIN MULKUIMILLE SUHAREILLE SUORAAN . - reuskii
--------- kirjoitti:
VALITA KUN ET MUUHUN PYSTY ESIM. NOUDATTAAN VÄSTÄMIS VELVOLLISUUTTASI . ME BUSSIKUSKITKIN VOITAIS VALITTAA HEKILÖAUTOILIJOIDEN KÄYTÖKSESTÄ MUTTA KUN EI TIEDÄ MINNE JA EI RIITÄ AIKA JA RAHA PALJOUDEN TAKIA (N. 100 SOITTOA vrk VÄHINTÄÄN JOKA TYÖ VUOROLLA)
ps. ONNEKSI ON 16400 ETTÄ VOI SOITTAA KAIKKEIN MULKUIMILLE SUHAREILLE SUORAAN .pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä
- haah
reuskii kirjoitti:
pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä
Jokohan tuli piste iin päälle vai vieläkö meinaa juttu jatkua.. tää on niin ikuinen kysymysmerkki... Ja ärsyttvä sellainen, miksei nää niin sanotut vali vali kaverit valita esim siitä kun joutuvat antaa tietä motarilla?!?!?!? siellä ainakin ymmärretään antaa tietä ihan kitisemättä, ja minäpävielä osaan kiittää annetusta tiestä!!!!!!!
- Huoh....
kettuuntunut kirjoitti:
Onpas muuten mielenkiintoista, että moni muukin on kettuuntunut näihin "teiden ritareihin".Voit kirjoitella niin paljon sinne hesrin palstoille kuin ikinä vain jaksat.. mitä luulet että se auttaa?!?!?!? tai että soittelisit meidän perään mestareille, nehän naurais vain sun jutuille!!!!! Otahan vaiks järki käteen ja mieti hetki ja vedä vaikka happea samalla sisään... Ei tää elämä ole niin kauheaa kun sen oikein oivaltaa!!!!!
- mieltä
Huoh.... kirjoitti:
Voit kirjoitella niin paljon sinne hesrin palstoille kuin ikinä vain jaksat.. mitä luulet että se auttaa?!?!?!? tai että soittelisit meidän perään mestareille, nehän naurais vain sun jutuille!!!!! Otahan vaiks järki käteen ja mieti hetki ja vedä vaikka happea samalla sisään... Ei tää elämä ole niin kauheaa kun sen oikein oivaltaa!!!!!
Vetää happea ja ottaa kikkeli järjen edeltä kauniiseen kätöseensä ja jos ei omasta takaa,niin vaihtaa tekojormeliin patterit.. Elämä ei tunnu läheskään niin ikävältä puuhalta pitkään aikaan kunnes, duracellit hiipuu...
Busakuskien ja muitten "asiakaspalvelijoitten"puolesta.
- Kyrsiintynyt
Turha tosta on hirveästi vääntää, päivittäin Helsingissä autolla liikkuvana siellä joukossa nyt on vaan todella elämäänsä kyllästyneitä bussikuskeja jotka vaarantavat muiden turvallisuutta kusipäisyydellään. Se kuinka iso prosentti näitä sitten on kaikista ko kaupungissa ajavista kuskeista, onkin sitten toinen juttu. Mutta kun tämä pieni kusipäinen vähemmistö onkin se näkyvä porukka. Olisi oman pesän syttä siivota nämä kuskit joukosta pois. Muutaman tälläisen törpön uhriksi joutuneena olen tehnyt periaatepäätöksen että esim kehällä ja valtaväylillä missä rajoitus on yli 60 km/h en anna periaatteesta tilaa enää busseille vastavetona näille häirikkökuskeille. Jospa muutkin tienkäyttäjät liittyvät tähän hiljaiseen protestiin, niin luulisi aikaa myöden asenteiden tuossa ammattikunnassa korjaantuvan. Tai sitten ei...
- RoskakuskikamiKatseR
Siis ajan yli risteyksen ja mitä sitten tapahtuu...ryntään pysähtymättä mihin...jos ei oo asiakkaita niin kai sitä sitten jatketaan matkaa????
- AjoOpe
Bussihan muuten saa lähteä pysäkiltä taajama alueella muuta liikennettä periaatteessa väistämättä. Tuskin kukaan järkevä bussikuski kuitenkaan kuorma auton eteen tulee mutta bussikuskikuski kyllä luottaa siihen että henkilöauto väistää koska olettaa henkilöauton kuljettavan tietävän miten toimia vastaavassa tilanteessa kun se kerran on lakiin kirjoitettu ja autokoulun tunnille opetettu. Jos bussit odottelisi ja väistelisi taajama alueella jokaista pikkuautoa niin sekuntti aikataulut kusisi niillä ja pahasti ja taas joku vittuilisi nimettömänä netin keskustelu palstoilla. Taajama alueen ulkopuolella bussinkin on väistettävä takaa tulevaa liikennettä, oli kyseessä sitten mikä tahansa moottoriajoneuvo.
Toisaalta omia villeiltä tuntuvia ajatuksiaan on turha vilejllä totuuksina vaikka suutuspäissään tekisikin mieli hakea oikeutta itse kokemilleen vääryyksille. On tärkeää että jokainen ajaa liikenteessä muut huomioiden, määräysten mukaan ja siten ettei tuota muille tai itselleen vaaratilanteita.- Autoilija vaan
Upeaa, sain aloittamaani ketjuun jo 83 vastausta. Kiitos kaikille osallistumisesta.
Tässä menneiden parin päivän aikana tarkistin sekä autokoulun opettajalta, että poliisilta tulkintaa tähän avauksessani esittämääni asiaan.
Molempien tahojen vastaus oli sama ja yksiselitteinen: pysäkille PYSÄHTYNEELLE bussille on annettava tilaa sen lähtiessä liikkeelle, kun taas bussikaistaa pysäkille ajaneen ja PYSÄHTYMÄTTÄ takaisin ajokaistalle pyrkivää bussia väistämisvelvollisuus ei koske.
Poliisi ja autokoulun opettaja tosin peräänkuuluttivat "järjen käyttöä" ja välttämään tahallista kolarointia.
Jos/kun tällaisessa tilanteessa kolari sattuu, niin silloin bussikuski on syyllinen. Näin tulkitsee poliisi ja kertoo myös asiassa olevan useita riitatapauksia, jotka kaikki on päätyneet bussikuskin syyllisyyteen.
Joten eiköhän laiteta piste tälle ja ryhdytään purnaamaan jostain toisesta asiasta.
- ihmettelen vaan
"Miten te muut suhtaudutte asiaan vai onko tämä mun henkilökohtainen ongelmani?"
Ihan henkilökohtainnen ongelma. Ei minulla ainakaan ole ongelmaa päästää bussia eteen. varsinkin ne yleensä käyttää vilkkua, mitä ei audi ym. kuskit osaa käyttää kaistaa vaihtaessaan.- jup jup
Kiitoksia "autoilijalle vaan" hyvän topiikin aloittamisesta. Kiinnostaava lukea, että muitakin suivaannuttaa joidenkin bussikuskien käyttäytyminen.
Jotkut bussikuskit ovat aikalailla tuohtuneina kirjoittanut vastineita. Hyvä että hekin lukevat näitä juttuja ja tietävät että heidän liikkeitään seurataan. Teette hyvää työtä ja teillä on vastuullanne aikalailla matkustajia. Ihan vaan heidänkin turvallisuuden takia meidän kaikkien täytyy olla tarkkana.
Jossain vaiheessa on ollut puhetta palautteesta ja "mestarit nauraa". Toivottavasti näin ei ole. Ei missään vakavasti otettavassa yrityksessä ole varaa nauraa asialliselle palautteelle.
Mutta vilkutellaan ja vaihdetaan kaistaa lakien ja asetusten mukaisesti ja hyvää kevään alkua kaikille; myös bussikuskeille;-)
- a be ce de
kyllä sittä jotain hupia pitää olla kun bussilla pääsee ajelmaan ja pienellä palkalla.Sitä kun ajellee kehää vuodesta toiseen niin edes kanssa kilpalijoita jos voi joskus vähän niivittää.En sitten aja bussia mutta kortti on ja voisi ajaa mutta palkat on niin per***stä. Arvostan kuljettajia paljon mutta työnantajat ei. nämä miehet/naiset laittavat henkenssä jatkuvasti altiiksi ja aina saavat haukkuja siitä miten joku tekee sitä tai tätä mutta kun heitä menehtyy työssä liikenonnetomuuksissa sillon surkutellaan. henkilöauton ratin takaa on helppo olla viisas pikku-autoilla on liikuminen lastenleikkiä eli helpoa kuin heinä teko...Ei muutakun Lippu korkealle kuskit.
- zeroman
Alkuperäiseen viestiin; yksinkertaista mitä tehdä. Sorvaat vain sen tonnikalapurkkisi sinne bussin alle niin oppii bussikuski olemaan, ja sinä saat uuden auton. Voisikin lähteä tästä vittuilemaan liikenteeseen muiden iloksi ;)
- ....
Kunnon mulkkuja löytyy ihan liikaa bussien ratista...miettikää nyt saatana miten ajatte.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi832716On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole582634Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.702594Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä962547Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu882065Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl502012Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1411866Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk511500Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve331459Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?161456