Moikka!
Olen toimittajaopiskelija Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta ja olen kirjoittamassa juttua kamalista kämppiksistä.
Olisin iloinen jos kertoisit minulle, miksi sinun kämppiksesi on kamala.
Juttu saatetaan julkaista toimittajaopiskelijoiden sivustolla www.tuima.fi. Eikä syytä huoleen, sinua ei voida tarinasi perusteella tunnistaa, sillä voit vastata kysymyksiin nimimerkillä.
Näihin kysymyksiin kaipaisin vastauksia:
- Miksi kämppiksesi on kamala? Kerro tarinasi.
- Miten päädyitte asumaan yhteen?
- Millaisessa asunnossa asuitte?
- Huomautitko kämppikselle hänen kamaluudestaan?
*jos et, niin miksi?
*jos huomautit, auttoiko se ja miten kämppiksesi suhtautui siihen, että otit asian esille?
- Kauanko olette asuneet (tai asuitte) yhdessä?
- Mitä hyöytyä kämppiksen kanssa asumisesta voi olla?
- Asuisitko mieluummin yksin? Miksi?
- Nimesi/nimimerkkisi?
Kiitos vastauksista ja kivaa kevään odotusta!
Kamalia kämppiksiä hakusessa
3
1139
Vastaukset
- semmosta...
Sen verran täsmentäisin että kaikki tapahtui jo vuosia sitten.
Tämä on sitten 100% tosi juttu eikä mitään feikkipaskaa.
Olen mies/poika/whatever. Minulla oli solussa kaksi vanhempaa kämppistä. Toinen oli saman oppilaitoksen viimeistä vuotta opiskeleva pitkä- ja rasvatukkainen.. ööö... hyypiö. Toinen tuli asumaan samaan aikaan kun minäkin. Hän oli saman oppilaitoksen aikuisopiskelijalinjalla, sanoi työskennelleensä aikaisemmin vankilassa mutta epäilen että että hän oli viettänyt aikaansa kiven sisässä ihan jostain muusta syystä kuin tienatakseen elantonsa. Molemmat olivat meikäään verrattuna aika isoja korstoja. Ensimmäisen vihjeen tyyppien olemuksesta sain tullessani ekan kerran tyhjään soluun ja nähdessäni eteisessä kaksi paria kenkiä joihin itse olisin voinut hypätä tasajalkaa omat kengät jalassa...
Sen tarkemmin erittelemättä seuraavan vuoden eämää mainitsen että nämä kämppikset käyttivät molemmat huumeita, vankilatyyppi rajoitti kevyisiin sekakäyttöön viinan kanssa, hyypiö veti ilmeiseti kaikkea mitä käsiinsä sai dokas. Vankilahemmo otti kaikki opintolainat mitä siihen aikaan sai säästönsä ja 3 kk:ssa kaikkii oli juotu ja pössytelty. Mm. eräänä iltana kiertäessään kapakoita tyyppi kaatui kännissä maastopyörällään (siihen aikaan kalliita kapistuksia) ja myi sen ekalle vastaantulijalle jolle se kelpas noin 1/10 pyörän arvosta ja joi rahat samantien.
Örvellys ei tietenkään jäänyt ravinteliin vaan solussamme oli pe-su joka öiset jatkot, toisinaan myös viikolla. Itse olin tulut niin kaukaa ja sen verta vähissä varoissa että en käynyt kotona kuin juhlapyhinä. Siispä elämää riitti. Jatkoille nämä kämppikset sitten raijasivat baareista kännisiä naisihmisiä ja joskus jotain muutakin epäilyttävää porukkaa. Jääkaappiin oli turha hamstrata tarjouksesta mitään lihapullia koska pikkusuolaisen himossaan nämä vekkulit pistivät pikkutunneilla kaiken poskeensa. Sanomattakin on selvää että nukkumisesta ei tullut mieleen ja olin niin nössö etteivät syntiset bakkanaalit seinän takana kiinnostaneet. Luonnollisetsi jos olisin avannut oven ja siten laajentanut jatkojen käsittämää reviiriä nin suurinosa myyntikelpoisesta omaisuudestani olisi vuoden aikana hävinnyt ja lopujakin tavaroita kohdeltu kaltoin. Pidin siis visusti huolen että oveni oli aina lukossa vaikka olin paikallakin. Kerran kun nämä tyypit olivat sitten iskeneet pari keski-ikäistä kaljasieppoa lähipubista, panneet molempia ja vaihtaneet välillä, nin meinasivat tulla ovesta läpi ja pistää siepot mulle kiertoon. Mitähän tauteja olisin saanut? Kumpikaan 40-50 v. juopoista naiseläjistä ei oikein saanut minua syttymään joten pidin oven edelleen lukossa.
Kevätlukukaudelle siirryttäessä vankilahemmon meno rauhoittui koska häneltä oli rahat loppu ja hän oli löytänyt vakipanon jota duunata eikä hänen tarvinnut enää lähteä p***** perässä kaupungille. Rasvalettihyypiö sen sijaan ajautui syvemmälle kamoihinsa ja vietti suurimman osan ajastaan jossain muualla kuin kämpillä. Kävi paikalla oikeastaan van kerran viikossa kun diilasi huoneensa ikkunasta kamaa (eka kerros). Valitettavasti silloin käydessään hän söi meidän kahden muun safkoja, mikä oli tietysti täysin ymmärrettävää. Ikäväksi asian teki se että hänkuvitteli syövänsä niitä salaa, joten maitopurkin kyljet oli viilletty kyljestä puhki jotta hän oli saanut maidot veks. Kun sitten aamulla otat tölkin ja toteat sen olevan enää puolillaan tiedät ketä syyttää. Mutta kun kaadat siitä tölkistä lurauksen teehesi nin huomaatkin että kaikki loput valuvat siitä kyljen viillosta pöydälle, silloin harmittaa. Vankilatyyppiä harmitti enemmän joten hän potki hyypiön huoneen oven sisään tarkoituksenaan vääntää jätkä kuivaksi. Hyypiö tosin oli karannut ikkunasta jo paljon ennenkuin tämä tajusi räyhänneensä tyhjälle huoneelle. Tässä oli kuitenkin se hyvä puoli että hyypiö ei uskaltanut 3 viikkoon kämpille... Palattuaan se oli niin sekaisin että unohti lukita ovensa joten minule tuli tilaisuus hyypiön pyriessä tuskissaan hakea hänen vuoden mittaan minulta pöllimänsä astiat pois. Oli se kämppä aika näky. Ei sen puoleen, ei se koskaan valmistunutkaan. Sai kai häädön maksamattomista vuokrista. Lähtiessään se oli vienyt mukanaan kaiken minkä irti sai. Vankilakämppis ja minä jemmattiin kaikki meidän tavarat mikroaaltouunia myöten omiin huoneisiin koska ne olisi muuten lähtenyt mukaan. Jääkaappipakastinta hyypiö ja sen kaverit ei ilmeisesti jaksanu roudata veks. Mm. pesutuvasta katosi kaikki korit. Hyypiö vaihtoi käsittääkseni oopilaitosta päästen siten eri paikkakunnalle.- tämmöstä...
Seuraavana vuonna hellitti kun vankilatyyppi alkoi ihan oikeesti seukkaan sen vakipatjansa kanssa joka ilmeisesti käski sitä lopettaan pössyttelyn (mikä kai otti kämppistä aivoon) ja kolmanteen huoneeseen muutti joku ujo koripalloilijapoika.
Joskus kämpälle tullessa keskeytin keittiössä hoidetut bisnekset (tukkukauppias tullut kylään). Koska yhteisymmärrys asian luonteesta oli selvillä minä pidin turpani kiinni, toiset pisti kamat ja mutkat siksi aikaa taskuun piiloon, minä teen itselleni välipalan ihan normaalisti ja olen etten tuntiskaan, mulkaisen, menen huoneeseeni syömään ja valitsen jotain sopivan metelöivää musiikkia päälle jotta saivat hoitaa hommansa rauhassa.
Myöhemmin sain ihan tolkullisia kämppiksiä. Ei jäänyt mitään traumojakaan.
- Eikähän se ollut paikkakunnan opiskelija-asunto yhtiön tätien päätös.
- Solu: 3 x mh k kph wc
*jos et, niin miksi?
- toisinaan
*jos huomautit, auttoiko se ja miten kämppiksesi suhtautui siihen, että otit asian esille?
- ei. Kytille en viittinyt mennä sanomaan. Kämppikset tuskin olis muuta kuin pistänyt mut hampaat murskana teholle mutta ne vierailevat kauppiaat olis haudannu mut lähimpään suon silmäkkeeseen ja ampunu pari kertaa perään - varmuuden vuoksi. Asu siinä sitten semmosten kanssa.
- 1 v kaikki kolmistaan, 2 v. sen koripalloilijan kera
- Nyt tiedän aika paljon enmmän asioista joista en uskonut koskaan tietäväni mitään.
- jees. Onneksi noista kultaisista opiskeluajoista on niin kauan että kaikki mahdolliset syytteet avunannosta tai välinpitämättömänä sivustakatsojana seisoskelusta olis vanhentunu...
- Nimesi/nimimerkkisi?
Arvaa kerronko?
By the way:
Samassa asuntolassa, siellä yhä asuessani, oli pari vuotta myöhemmin pieni välikohtaus kun joku kesäloman pituuteen kyllästynyt opiskelija oli ruvennut ammuskelemaan ikkunasta (avaamatta ikkunaa). Ei ollut onneksi mun porras joten kytät päästi mut ohi vaikkei mulla ollukaa luotiliivejä niinku niillä.
Yks kerta baarista tullessa (hehe, seura tekee kaltaisekseen... no ei vais, olen ihan kiltti...) siinä asuntolan nurkilla tuli joku tyyppi taas pöllyssä ja tuiskeessa vastaan. Pummas tupakkaa ja tulta. Hermosavut vedettyään väitti just tappaneensa jonkun läheisellä teollisuusalueella. Kysyi tietä rautatieasemalle, neuvoin, kyttäasema on siinä vieressä... En minä rupea potentiaalisen murhamiehen kanssa kinaamaan autiolla kadulla klo 3 aamuyöllä.
Asuntolaa vastapäätä oli myös paikallinen keskikaljaräkälä. Sen aiheuttama häiriö ei meneville opiskelijoille ole mitään. Mutta kerran yksi niistä juopoista meinasi änkeä asuntolaan, seurasi yhtä asuntolan vammaista tyttöä joka ei kainalosauvoillaan päässyt tarpeeksi nopeasti karkuun. Onneksi ehdin väliin. Ensimmäisen vuoden kokemukset olivat opettaneet kuinka humalikkoja tulee käsitellä. Jotain hyötyä sentään.
Oi niitä aikoja...
- Maria-Tiia
Tämä tilanne on onneksi jo ohi
Hän ei osallistunut siivoamiseen millään tavalla, ei siivonnut omia jälkiään ja käytti muiden tavaroita. Hellan hän jätti siivoamatta vaikka oli sotkenut sen kokatessaan aivan täysin, me kaksi muuta jouduimme sitten jynssäämään sitä. Puolen vuoden aikana hän ei yhteisiä tiloja siivonnut kertaakaan, käytti meidän muiden vessapaperit niin että emme enää laittaneet vessapaperia vaan toisen kämppiksen kanssa pidimme ne huoneessa ja otimme muutaman palan mukaan kun itse menimme vessaan. Hän kavereidensa kanssa käytti mun lautasliinat, taitteli niistä kaikenlaisia ja jättivät ne lojumaan ympäri keittiön pöytää.
Soluasunto opiskelijakämpässä, en siis itse valinnut häntä kämppikseksi.
Kolmen hengen solu
*jos et, niin miksi?
Kyllä, toisen kämppiksen kanssa otimme asian esille että hänenkin pitää osallistua siivoamiseen eikä voi olla vain meidän vastuulla että yhteiset tilat ovat kunnossa, vastaus oli "joo" mutta mitään ei tapahtunut.
Puolisen vuotta, sitten itse muutin siitä pois. En ole kumpaankaan kämppikseen ollut yhteydessä joten en tiedä miten tilanne jatkui tästä vielä
Pienempi vuokra ja jos ruokaa laitetaan yhdessä (me emme laittaneet), myös muita elämisen kuluja saa pienemmiksi
Kyllä, asun nyt yksin. Oma rauha ja vastaa vain itselleen.
- Nimesi/nimimerkkisi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve543056Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä352886Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi932826On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622678Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732638Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä962603Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1092287Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl522039Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk641909Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1431900