Olen ollut nyt 3½ vuotta samassa työpaikassa. Alkuun sijaisena pitkään ja nyt vakituisena.
Työn eri osa-alueiden ja kaiken muun opetteluun meni varmaankin se ensimmäinen vuosi. Toimenkuvani on laajentunut kokoajan, periaatteessa teen nyt kolmen tai neljän eri ammatin eri työtehtäviä.
Säännöt, toimintatavat, työtehtävät - kaikki muuttuvat lähes viikon välein jotenkin. Talvilomalla oltuani moni asia oli silläaikaa mennyt uusiksi eikä kukaan siitä mitenkään informoinut, huomasin kun tein virheitä.
Töissä moni valittaa väsymystä ja tyytymättömyyttään työhön. Yksi eläkeikää lähestyvä työkaveri sanoi itsensä irti kun ei jaksanut. Toinen on pitkällä uupumuslomalla.
Näiden kahden tilalle ei ole tietenkään palkattu ketään vaan sama työmäärä tehdään olemassa olevalla väellä.
Alkuun sijaisena ollessani kiltisti otin vastaan kaikki ylimääräiset hommat ja varsinkin pomon käskystä niiden hommat jotka eivät pysyneet työtahdissa. Sijaisena ei ollut vara kieltäytyä mistään.
Nyt vakituisena huomaan että edelleen minun käsketään tehdä kovasti muutakin kuin omat työni. Jokusen kerran olen nätisti sanonut että en ole varma ehdinkö/selviänkö. Minun tulee selvitä, nämä kuuluu toimenkuvaan, sanoi pomo.
Nyt tuntuu että olen aivan kypsä, en jaksa. Työssä ei ole mitään iloa, ei edes sitä uuden oppimisen iloa.
Teen mielettömästi eri alueen tehtäviä, hoidan monimutkaisia asioita mutta mitään en osaa enkä hallitse kunnolla. En usko että osaamista voi edes syventää tai kehittää kun ei ole aikaa pysähtyä tai edes toistaa samoja rutiineita säännöllisesti että ne menisivät selkäytimeen.
Luonnollisesti myös oma fysiikka alkaa hiljalleen pettämään, on jatkuvaa väsymystä, laihtumista, ruokahaluttomuutta, töissä en pysty ollenkaan syömään kun mielessä on vain kiire, työ on mielessä vapaallakin, näen unta työstä, valvon joskus yöllä jne.
Tänään mietin että joudunko kohta hakemaan sairaslomaa uupumisen vuoksi. Monet ovat olleet kymmenenkin vuotta tässä työssä ja vasta nyt valittavat väsymystään. Minä olen nuorin tulokas ja nyt jo ihan raunioina. Tosin tämä työtahti on ollut tätä juuri siitä asti kun minä tulin taloon, helpommasta tahdista en ole tiennyt.
En tiedä sitäkään, koska ihminen on niin uupunut että on tarpeeksi uupunut. Mitkä ovat ne merkit, mistä tietää olevansa hajoamispisteessä. Vai tuleeko sinne asti edes odottaa.
Ei jaksa
Mittalasi
2
446
Vastaukset
- juttelemaan
Mene ensitöiksesi juttelemaan työterveyslääkärinne kanssa. Jos teillä on oikeus työterveyspsykologiin, niin toivottavasti lääkäri antaa lähetteen sellaisen vastaanotolle. Lääkäri päättää tarvitsetko sairauslomaa jo nyt.
Älä irtisanoudu, vaan hoida itsesi kuntoon.
Tsemppiä :) - vm
Tuolla menolla poltat itsesi loppuun melko pian. Monessa muussakin paikassa työvoiman määrä on ajettu niin alas, että kohtalotovereita tulee riittäämään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama1308093Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1587294Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1854965Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2503337Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta1042832Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?72624Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh1412448- 1702166
Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari181945Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n121939