7 viikoa sitten polven tähystyksessä jossa poistettin plica, porailtiin lumpiota jne. Polvi oli todella turvoksissa ja siksi tuo koukistus treeni ei onnistunut toiveitten mukaan. Polvessa ei ole enää paljon nesteitä mutta kudokset lumpion yläpuolella/sivulla aika turvoksissa, siksi ei taivu. Menee ehkä 55-65 astetta maks, sitten tule niin paha pakotus että ei pysty.
Onko hyviä vinkkejä miten tuota saisi pikkuhiljaa laajennettua tuota liikettä
Polven liikeradan lisääminen leikkauksen jälkeen
4
1959
Vastaukset
- polvirikkoinen
Moiks, miul oli itellä lokakuussa polvileikkaus, jossa operoitiin revennyt eturistiside ja pahasti revennyt kierukka, joka lukitti polven liikkeen lähes kokonaan. Tuo lukitustila kesti sen 3vk tapaturmasta leikkaukseen, ja leikkauksen jälkeen jalka myös jämähti tosi pahasti kun reisikin oli kadonnut ihan olemattomaksi.
Eli eri hommelit ollu ja vaikea sanoa tilanteestas kun en ko alan asiantuntija ole, mutta itsellä tuo koukistusaikataulu on ollu seuraavanlainen:
- 4vk leikkauksesta 45 astetta.
- 8vk leikkauksesta 60 astetta.
- 12vk leikkauksesta 90 astetta.
- 18vk leikkauksesta 115 astetta. (5.2.2010), en tiiä menikö tuon viikko ihan oikein mut about kuitenkin :D
Eli tosiaan itsellä tärkein auttava tekijä koukistukseen oli kyykkytreenien teko.. Toinen oli sit ihan sitä että istut penkillä ja pistät jalan niin koukkuun kun se menee (olemattomien) lihaksien avulla ja sit kädellä viel pieneen kipuun asti, pidät siin 5-10 sek kerrallaan, sit lasket taas vapaaks, sit taas tuo uusiks..tee vaik 5x kerrallaan.. Ja sit noita kyykkyjä.. Tilanteestas riippuen en tiedä mikä meno, itsellä rupes nopeutuu tuo koukistus aika vauhdilla kun sai vaihdettua kahden jalan kyykyt yhden jalan kyykkyihin (keppien kanssa), ja pikkuhiljaa ilman keppejä..
Sitten tahti vähän hidastui kun alkoi siinä 90 astetta olemaan, kun noita kyykkyjä ei liian syvälle pysty tekemään. Uusi auttava tekijä tuli tammikuussa kun pikkuhiljaa pystyin rupeamaan kuntopyörällä ajamaan, se on auttanut mukavasti koukistusta.. Sitten kun alkaa luonnistua pyörällä ajo ihan mukavasti ja sujuvasti tietyllä satulan korkeudella niin välillä sit tiputtaa satulaa hieman (vaik joka 5.s kerta kun ajat pyörällä).
Nyt ei ole tullut mitattua koukistuksia kun tuo fysioterapiaki loppui, mut just tuossa kokeilin niin nyt tilanne semmoinen että kun istun lattialla ja koukistan jalat niin oikea (terve) jalka jää hieman pakarasta ilman avustusta ja vasen (leikattu) jää n. puoli jalkateränmittaa tästä terveestä jalasta.. Kädellä avustaen oikea menee pakaraan kiinni ja vasen myös hieman liikkuu.. Mutta aika hyvällä mallilla jo koukistus on tosiaan menossa :) Onhan tässä jo 5kk leikkauksesta, mutta positiivinen mieli on.
Tsemppiä :)- puujalka lumpio
selostuksesta. Mulla loppui eilen vasta varauskielto ja kipujen takia ei pysty kuin osavarausta tekemään joten kyykyt ei vielä onnistu. Mutta tuo penkki juttu on varmaan hyvä jos sen avulla pysyisi sitten hieman myöhemmin polkemaan niin ehkä se siitä sitten. satulan pudotus myös hyvä idea. Lihakset on tosian aika olemattomat, jkestää varmaan kauan enenkuin palautuu, jos palautuu.
Seuraavaan leikkaukseen, jos tulee, hankin kyllä CPM koneen joka pitä polven liikeradat kunnossa paremmin. - vinkki:
puujalka lumpio kirjoitti:
selostuksesta. Mulla loppui eilen vasta varauskielto ja kipujen takia ei pysty kuin osavarausta tekemään joten kyykyt ei vielä onnistu. Mutta tuo penkki juttu on varmaan hyvä jos sen avulla pysyisi sitten hieman myöhemmin polkemaan niin ehkä se siitä sitten. satulan pudotus myös hyvä idea. Lihakset on tosian aika olemattomat, jkestää varmaan kauan enenkuin palautuu, jos palautuu.
Seuraavaan leikkaukseen, jos tulee, hankin kyllä CPM koneen joka pitä polven liikeradat kunnossa paremmin.Minä sain polveen liikevaraa lisää vesijuoksulla, kun polvi oli jäykkä ja kipeä tähystysleikkauksen jäljiltä. Vesijuoksussa pystyi lisäämään koukistusta vähitellen, eikä tullut liiallista lihasrasitusta. Kuntopyörän polkeminen ei onnistu minulla, polvi kipeytyy liikaa. Jalkaprässin se taas kestää kivutta - kummallista.
- polvirikkoinen
vinkki: kirjoitti:
Minä sain polveen liikevaraa lisää vesijuoksulla, kun polvi oli jäykkä ja kipeä tähystysleikkauksen jäljiltä. Vesijuoksussa pystyi lisäämään koukistusta vähitellen, eikä tullut liiallista lihasrasitusta. Kuntopyörän polkeminen ei onnistu minulla, polvi kipeytyy liikaa. Jalkaprässin se taas kestää kivutta - kummallista.
Vesijuoksu tekee hyvää kyllä, minullakin nyt tällä hetkellä treeneihin kuuluu vesijuoksu ja kuntopyörä.. Rupesin eka ajamaan kuntopyörää ja sit vasta tuon vesijuoksun otin ohjelmaani (tammikuun lopulla).. Puujalkalumpio sama homma oli minulla etten pystyny varaamaan juuri yhtään, silleen kun koitin paljon pystyin painamaan jalalla vaa'alle niin se oli alkuun 20kg (varauskiellon jälkeen), ja siitä rupes sit pikkuhiljaa lisäytyy viikko kerrallaan.. Mut tosiaan ne kyykyt onnistuu kyl keppienkin kanssa (tai niin minä ainakin tein), mietin vaan et pitäiskö miun vaik video tehdä ja upata niin voisin nopeasti selostaa sen idean mitä kannattaa kyykyis tehdä keppien kans ja mitä ei :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k1534801On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole172095Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä141833- 1091785
- 931658
Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma431298- 651147
- 1141113
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi311070Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6
Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka271063