Läheisriippuvuus?

Suhde jatkukoon.

Seurustelen tyttöystäväni kanssa, josta välitän todella paljon. Olemme seurustelleet kaksi vuotta.
Meitä kiinnostavat samat asiat, ja usein meillä menee hyvin.
Kuitenkin, luin vähän aikaa sitten aiheesta nimeltä "läheisriippuvuus". Tyttöystäväni ei pysty olemaan päivääkään ilman minua, muuten hän alkaa "seota". Tällä tarkoitan sitä, että hän ei vain pysty olemaan hetkeäkään yksin, menee pasmat täysin sekaisin.

Itse välitän toki hänestä paljon, mutta haluan toisinaan omaa rauhaa ja kaverien näkemistä, ilman tyttöystävääni. On aika ahdistavaa, ja toisinaan tunnen syyllisyyttä, kun en voi olla koko ajan hänen kanssaan, vaan haluan tehdä jotain (esim. nähdä kavereita). Hän on hyvin älykäs ihminen, ja nykyään tiedostaa ongelmansa, ja käy siksi psykologilla. Olen itse 25 v, ja hän on ensimmäinen rakkauteni, mutta ahdistaa, etten voi tehdä kavereiden kanssa sitä mitä ennen tein, ilman, että minua syytettäisiin hylkäämisestä (jos hän ei ole mukana).

Olen lukenut jonkin verran psykologiaa, ja näytin hänelle, miten läheisriippuvaiset käyttäytyvät. Hän tunnisti itsensä muuten, paitsi , ettei ole hoitoalalla, vaan matemaatikko.

Haluamme molemmat päästä eroon tästä lievästä ongelmasta. Onko kellään muulla kokemuksia/antaa vinkkejä?

2

671

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xym

Et voi itse tehdä enempää, tyttöystäväsi täytyy tehdä se työ itsensä kanssa. Alan klassikko on Melody Beattien "Irti läheisriippuvuudesta". Se, että hän on matemaatikko, ei poissulje mitenkään läheisriippuvuutta, ei se ammattia katso vaan liittyy lähinnä varhaislapsuuden, siis kodin tunneilmapiiriin, ja siihen, syntyykö lapselle terve perusturvallisuuden kokemus. Hän työstää itse ongelmaansa psykologin kanssa, uskon että tätä kautta ratkaisut ovat löydettävissä. Ehkä hän on introvertti ihminen, joka rakastaa säännöllistä elämää. Hänen varmaan tulisi ylläpitää/solmia hyviä ystävyyssuhteita, ja aloittaa omia harrastuksia, jotta poissa ollessasi on mielekästä tekemistä. Voisitteko esim. hankkia koiran?

• ThePing1

Kuten kaikki riippuvuudet ne yleensä pahenee ja lopulta mikään ei riitä.
      Läheisriippuvuus voi olla ehkä kaikkein pahin ja jos tilanne menee siihen että kumppani syyllistää, uhkaa vahingoittaa itseään tai muuten manipuloi saadakseen tahtonsa läpi niin juttu on TPV.
      (tilanne päin vittua)
      Itse suhtaudun aika jyrkästi läheisriippuvuuteen. En voisi sietää tilannetta jossa nainen soittelee viestittää koko ajan missä olet/mitä teet/milloin tulet kotiin/miten/miksi/koska,,,, hulluksihan siitä tulee.
      Toisen ihmisen tukehduttaminen ja riippuvuus ei mitenkään voi olla rakkautta.
      No vedetään takaisin että suhteessa on aina riippuvuutta toisesta mutta terveellä tavalla.

Viittasit juuri tuohon syyllisyyteen ja se taitaakin olla helpoin nappi sinussa jota tyttöystäväsi käyttää.
      Mielestäni sinun on aika pistää tietyt rajat kondikseen ennenkuin tilanne pahenee, vai onko tilanne jo paha?

Tuota noin,,, kuinkahan se menisi jos pitäisitte pienen tauon.
      Jostain syystä sain vaikutelman ettette asu yhdessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      132
      8142
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      158
      7354
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      185
      5015
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      252
      3368
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      104
      2842
    6. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      8
      2649
    7. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      150
      2495
    8. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      179
      2341
    9. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      12
      1959
    10. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      18
      1955
    Aihe