Luuttua ja ukulelea tai

luutonni

jotain sen tapaista on joskus käytetytty. Ennen kitaran keksimistä. Tota noin, onkos joku kokeillut sellaista? Mitä eroa?

Ehkei minusta tulekaan klaptonnia vaan luuttonni?

Siis jos bujetti vaan antaa periksi ...

3

325

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mika2

.... ei kitaraa ole varsinaisesti keksitty kuten ei muitakaan soittimia sillä tavalla, että ne olisivat jossakin historian vaiheessa putkahtaneet nykymuotoisina jonkun neropatin pajasta ilmoille. Kitara kuten luuttukin on kehittynyt aikojen saatossa ja itseasiassa kitara kehittyy kaiken aikaa. Kitara elää nyt tietyssä mielessä kulta-aikaansa sille se on ollut aivan käsittämättömän suosittu soitin jo ties kuinka pitkään eikä hiipumisen merkkejä ole vielä nähtävissä. Kitara kuuluu samaan soitin sukuun luutun kanssa (Kitara ei ole kehittynyt luutusta vaan luutun kanssa rinta rinnan) tätä nykyä kitara on vain huomattavasti luuttua suositumpi sormintasoitin.

Luin hiljattain jostain kitarakirjasta, että varhaisimmat havainnot kitarasta ovat jostain 1400 luvulta. Ne olivat silloin neljäkoorisia (koori oli kielen varhaisempi nimitys). Esimerkiksi stradivarius teki myös kitaroita joskus 1600luvulla ne oli kaiketi neljä tai viisikoorisia. Nykyisen kaltainen kuusi kielinen kitara vakiinnutti paikkansa kai joskus 1800 luvulla ja kitara on jatkanut voimakasta kehitystä koko 1900 luvun ja jatkaa edelleen. Esimerkkeinä voisi mainita ensimmäiset sähkökitarat jotka tulivat kai joskus -20 - 30 luvulla ja sitten mieleen tulee ainakin resonaattorikitara, harppukitara, baritonikitara, etc. kitarasta on mielikuvituksellinen määrä erilaisia variaatioita ja se taipuu häkellyttävällä tavalla mitä monimuotoisempaan musiikkiin.

Mitä varsinaiseen kysymykseesi tulee, niin en ole soittanut luuttua. Sellainen kyllä olisi kiinnostava, mutta ei kovin helposti käsiin saatava soitin, jos sellaista ei varsinaisesti teetä (voi maksaa vähän).

• Laukkubach

Köörihän (tai koori, mikä lie suomeksi oikeasti, englanniksi course) tarkoittaa kieliparia - vanhoissa soittimissa, niinkuin luutuissa ja barokkikitaroissa, kielet oli järjestetty pareittain jotta saataisiin enemmän ääntä. Kieliteknologia kun ei ollut vielä kovin kehittynyttä.

Luuttuja kyllä saa nykyäänkin suhteellisen helposti, mutta rahaa niistä täytyy maksaa. Luuttu ei muotonsa (ja varmaan vähäisen kysynnän) vuoksi oikein sovellu nopeaan tehdastuotantoon, joten suurin osa luutuista on edelleen käsityötä. Olen itse soitinrakentaja ja rakennan nimenomaan kaikenlaisia luuttuja. Omat hintani alkavat 900 eurosta, varsin pelkistetty renessanssiluuttu kuudella köörillä siis lähtisi tuolla hinnalla. Tässä linkki minun blogiini, siellä on muutama kuva rakentamistani soittimista http://laurisluteblog.blogspot.com/

Kitaralla ja luutulla on tosiaan paljon eroa. Luuttua soitetaan ilman kynsiä, kun taas modernia klassista kitaraa soitetaan kynsillä. Luutun koppa on poikkileikkaukseltaan (yleensä) puoliympyrä, ja päältäpäin katsottuna vesipisaran muotoinen. Kielet on siis pareittain, paitsi ylin kieli on yleensä yksin, ja materiaalina on perinteisesti suolesta tehty kieli, tosin moderneja vaihtoehtojakin on. Kaula on lyhyt, yleisesti kaulaan mahtuu 8 poikkinauhaa, jotka on sidottu kaulan ympärille kieleksi kelpaamattomasta suolikielestä. Arabien ja turkkilaisten Oudin tunnistaa siitä, että siinä ei ole nauhoja, ja se on muutenkin ihan eri juttu kuin eurooppalainen luuttu.

• Hmmm?
        Laukkubach kirjoitti:

Köörihän (tai koori, mikä lie suomeksi oikeasti, englanniksi course) tarkoittaa kieliparia - vanhoissa soittimissa, niinkuin luutuissa ja barokkikitaroissa, kielet oli järjestetty pareittain jotta saataisiin enemmän ääntä. Kieliteknologia kun ei ollut vielä kovin kehittynyttä.

Luuttuja kyllä saa nykyäänkin suhteellisen helposti, mutta rahaa niistä täytyy maksaa. Luuttu ei muotonsa (ja varmaan vähäisen kysynnän) vuoksi oikein sovellu nopeaan tehdastuotantoon, joten suurin osa luutuista on edelleen käsityötä. Olen itse soitinrakentaja ja rakennan nimenomaan kaikenlaisia luuttuja. Omat hintani alkavat 900 eurosta, varsin pelkistetty renessanssiluuttu kuudella köörillä siis lähtisi tuolla hinnalla. Tässä linkki minun blogiini, siellä on muutama kuva rakentamistani soittimista http://laurisluteblog.blogspot.com/

Kitaralla ja luutulla on tosiaan paljon eroa. Luuttua soitetaan ilman kynsiä, kun taas modernia klassista kitaraa soitetaan kynsillä. Luutun koppa on poikkileikkaukseltaan (yleensä) puoliympyrä, ja päältäpäin katsottuna vesipisaran muotoinen. Kielet on siis pareittain, paitsi ylin kieli on yleensä yksin, ja materiaalina on perinteisesti suolesta tehty kieli, tosin moderneja vaihtoehtojakin on. Kaula on lyhyt, yleisesti kaulaan mahtuu 8 poikkinauhaa, jotka on sidottu kaulan ympärille kieleksi kelpaamattomasta suolikielestä. Arabien ja turkkilaisten Oudin tunnistaa siitä, että siinä ei ole nauhoja, ja se on muutenkin ihan eri juttu kuin eurooppalainen luuttu.

luutut. Meneekö ne niin kuin viulutkin, pienempikokoisesta suurempaan - ja ääneltään pehmeämpään?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      557
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe