hyvyys on Jumala! Kuinka selviksi nuo pitäisi tulla meille? "Taivasten valtakunta on kuin sinapinsimen, kuin hapatus". Niin, niin hyvän voima on meissä ensin pieni, mutta kasvaa itsestään ja tulee vähitellen suureksi puuksi, tunkee vähitellen läpi koko meidän olentomme. Taivasten valtakunta on hyvän ja rakastavan voima ihmisessä. Tämän totuuden ymmärtäminen ja siihen uskominen on luonnollisesti ensimmäinen ehto sille, joka tahtoo päästä Jeesuksen oppilaaksi.
Ihminen ei voi olla henkisesti vapaa, ennenkuin hän ymmärtää, että Jumala asuu hänen sielussaan/sydämessään, hän ei voi kehittyä henkisesti, ennekuin hän uskoo siihen Jumalaan. Sentähden ihmisen pitää rakastaa vain hyvää itsessään niin paljon kuin se mies, joka löysi peltoon kätketyn aarteen ja iloissaan meni ja möi kaikki, mitä hänellä oli, ja osti sen pellon; eli niinkuin se kauppias joka etsi jaloja helmiä ja löydettyään yhden kallisarvoisen helmen , meni ja möi kaikki mitä hänellä oli ja osti tuon helmen. Matt.12:44-46. Siis kaiken tulee tämän vertauskuvan mukaan tapahtua sydämen vapaaehtoisesta halusta eli riemusta.
Jeesuksen vertaukset ovat, niin syvällisiä ja sydämeen käypiä ettei niitä voi kuin sydämen täydellä antaumuksella syventyä tutkimaan. Jumalan voima Jeesuksen vertauksissa tulee niin eläväksi, että se vapauttaa ja tekee ihmisen itsenäiseksi. Hyvään pyrkiessään ihmisen ei tulekkaan pelätä mitään, ei itsessään eikä ulkopuolelta itseään, tämä on Jeesuksen antama esimerkki.
Kirkot ja lahkot ovat kyllä tehneet parhaansa ajaakseen itsenäiset ajattelevat ihmiset pois kristinuskon piiristä, mutta vakava totuudenetsijä, joka etsii alkuperäistä Jeesuksen Kristuksen evankeliumin kristinuskon ydintä, saattaa havaita, että parempaa opasta on todella vaikea löytää. Oppikysymyksistähän on kiistelty koko kristinuskon historian ajan - aivan ensimmäisistä vuosisadoista alkaen. Oli monenlaisia kristillisiä suuntauksia joilla oli erilaiset käsitykset siitä, että, luoko Jumala ihmisille sielun syntymän hetkellä, eli onko sielu ollut jo olemassa ennestään..
Pre-eksistenssiopin mukana siihen liittyen läheisesti käsitys ihmisestä jälleensyntyvänä olentona vaipui kristikunnassa unholaan. Mutta kun Jeesus sanoo "Minä olen tie totuus ja elämä", niin hän ei varmastikkaan puhu vain itsestään ihmisenä ja tien näyttäjänä, vaan voi sanoa, että Jumala puhui hänen suullaan. Ihminen Jeesus sai lisänimen Kristus, voideltu, siksi että hän hän oli Jumalan Poika, hän toi ensimmäisenä ihmisyksilönä puhdistuneessa/synnittömässä persoonassaan ikuisen Jumalan Äärettömyyksien Rakkauden maan päälle. Siis Jeesuksessa Jumala tuli ihmiseksi. Tämän pohjalta on myöskin syntynyt ilmaisu ("Kristus in nobis,) Kristus meissä käsitteen."Kristus pro nobis, Kristus meidän puolestamme, rinnalle.
Jumala ei ole meille rakastava Isä ellemme itse synny uudelleen Jumalan Pojiksi. Meidän tulee seurata Jeesus Kristuksen antamia eettisiä ohjeita jotka puhdistavat ja jalostavat ajatuksemme ja luonteemme sekä tunteemme Jumalalle kelpaaviksi, vain silloin Kristus voi meissä syntyä - meidän sydämissämme, ja siden tulemme tietoiseksi Jumalan poikuudestamme. Kun näin olemme valmistaneet itsessämme tilan Jumalan hallinnalle, niin tämä on on se uudelleen syntyminen "ylhäältä", joka tapahtui myöskin Paavalille Damaskon tiellä. Tästä alkaa todellinen kaita tie Isän täydellisyyteen.
On kovin outoa, että kirkkojen ehdoton käsitys on, että Jumala on ihmisen ulkopuolella oleva objektiivi olento, tämä on ajattelevalle ihmiselle outo käsitys. Jumala ilmaisee itseänsä vain luotujensa kautta, ja vain Jumalan tahto tulee tapahtumaan sitä mukaan, kuin ihmiset alkavat toteuttaa sitä. Ennen kuin Jumalan
valtakunta näin on toteutunut maan päällä, Jumala on kaikkivaltias vain hengen maailmassa., ei vielä aineen maailmassa.
Vain rakaaus ja
10
95
Vastaukset
Matt.12:44-46.
Siis kaiken tulee tämän vertauskuvan mukaan tapahtua sydämen vapaaehtoisesta halusta eli riemusta.- alex-kasi
kirjoitit :
Vain rakaaus ja hyvyys on Jumala!
Kuinka selviksi nuo pitäisi tulla meille? "Taivasten valtakunta on kuin sinapinsimen, kuin hapatus". Niin, niin hyvän voima on meissä ensin pieni, mutta kasvaa itsestään ja tulee vähitellen suureksi puuksi, tunkee vähitellen läpi koko meidän olentomme. Taivasten valtakunta on hyvän ja rakastavan voima ihmisessä. Tämän totuuden ymmärtäminen ja siihen uskominen on luonnollisesti ensimmäinen ehto sille, joka tahtoo päästä Jeesuksen oppilaaksi.
-----
Vaikka tuo ensimmäinen "vain rakkaus on Jumala" onkin minusta siten että rakkaus on Jumalan ominaisuus (ei Jumala) niin olen aika samalla linjalla. Se todellinen puhdas Jumalasta lähtevä rakkaus on olemassa vain oikeudenmukaisuudessa ja todellinen oikeudenmukaisuus on olemassa vain rakkaudessa. Ne ovat kuin kaksi puolta samasta asiasta - ilman toista ei ole toista, ei ainakaan täydellisenä (Jumalallisesena) ...
Mutta kuinka ihmeessä voi saada ikuisen helvetin piinan mahtumaan uskoosi? Vai oletko sinä(kin) ymmärtänyt sen tosiasian että ainoastaan Jumalassa on iankaikkinen elämä?
alex- eremith32
Miksi kohdistat minuun syytöksi ikuisesta helvetin piinaopistasi en ole koskaan edes kirjoittanut siitä, eli kommentoinut?. Mutta voin siitäkin oman näkemykseni kirjoitta, jos se sinua kovin kiinnosta, koska kommenttisi viittaa siihen suuntaan. Kaikki on tietysti mahdollista riippuen ihmisen valinnasta.
- alex-kasi
eremith32 kirjoitti:
Miksi kohdistat minuun syytöksi ikuisesta helvetin piinaopistasi en ole koskaan edes kirjoittanut siitä, eli kommentoinut?. Mutta voin siitäkin oman näkemykseni kirjoitta, jos se sinua kovin kiinnosta, koska kommenttisi viittaa siihen suuntaan. Kaikki on tietysti mahdollista riippuen ihmisen valinnasta.
kerrohan hieman tarkemmin mitä tarkoitat?
Ei ole tarkoitus syytellä - mutta olen huomannut pari asiaa - ensiksi sen että adventismissa ei uskota ikuisen elämän mahdollisuuteen kuin Jumalassa. Ja se toinen on että tälle palstalle on pesiytynyt muutama sellainen ihminen joiden usko perustuu - kuinka sen nyt sanoisi - helvetin pelkoon.. tai pelkoon että joutuu elämään sen oletetun ikuisen elämän jossain hirvittävässä paikassa. Tulijärvessä tai sen sellaisessa.. riippuu kai vähän ihmisestä.. näitä uskoja kun on niin monenlaisia..
Minulle "lupaus" iankaikkisesta elämästä erossa Jumalasta on vain harhaoppia - ja vaikka en olekaan adventisti niin olen tässä asiassa täysin samaa mieltä kuin he .. mitään ikuista piinaa ei ole olemassa ja sellaiseen usko on siis väärä usko. Aamen.
Ihmetyttää että tänne adventistien palstalle ängetään väkisinkin ja yritetään opettaa sellaista harhaa ihmisille.. miksi? Tuntuu myös että vaikka siihen "uskotaan" - niin siitä ei oikeastaan saisi edes puhua.. mikä on vieläkin kummallisempaa.. ainakin minusta .. JOS nyt todella olisi niin, että suurin osa ihmiskuntaa joutuisi ikuisesti tuliseen järveen, niinkuin muutamat täälläkin uskovat - niin siitä sitä vasta puhua pitäisikin..
Jotenkin tuntuu että se ikuisen kärsimyksen usko on vain teoriaa siihen uskojille ..
Sanovat ensin että sinä olet sellainen että olet saatanasta kun et usko kuin minä :) ja joudut helvettiin mutta että oma sisko on ehkä pahempi ei paljon mieltä heiläuta..
Joten minulle on tämä ikuisen piinan harhaoppi aika tärkeä keskustelun aihe - varsinkin täällä adventistiuen palstalla.
alex
sorry jos on kirjoitusvirheitä - minä en näitä kirjoituksiani jaksa käydä jälkeenpäin läpi.. - eremith32
alex-kasi kirjoitti:
Ei ole tarkoitus syytellä - mutta olen huomannut pari asiaa - ensiksi sen että adventismissa ei uskota ikuisen elämän mahdollisuuteen kuin Jumalassa. Ja se toinen on että tälle palstalle on pesiytynyt muutama sellainen ihminen joiden usko perustuu - kuinka sen nyt sanoisi - helvetin pelkoon.. tai pelkoon että joutuu elämään sen oletetun ikuisen elämän jossain hirvittävässä paikassa. Tulijärvessä tai sen sellaisessa.. riippuu kai vähän ihmisestä.. näitä uskoja kun on niin monenlaisia..
Minulle "lupaus" iankaikkisesta elämästä erossa Jumalasta on vain harhaoppia - ja vaikka en olekaan adventisti niin olen tässä asiassa täysin samaa mieltä kuin he .. mitään ikuista piinaa ei ole olemassa ja sellaiseen usko on siis väärä usko. Aamen.
Ihmetyttää että tänne adventistien palstalle ängetään väkisinkin ja yritetään opettaa sellaista harhaa ihmisille.. miksi? Tuntuu myös että vaikka siihen "uskotaan" - niin siitä ei oikeastaan saisi edes puhua.. mikä on vieläkin kummallisempaa.. ainakin minusta .. JOS nyt todella olisi niin, että suurin osa ihmiskuntaa joutuisi ikuisesti tuliseen järveen, niinkuin muutamat täälläkin uskovat - niin siitä sitä vasta puhua pitäisikin..
Jotenkin tuntuu että se ikuisen kärsimyksen usko on vain teoriaa siihen uskojille ..
Sanovat ensin että sinä olet sellainen että olet saatanasta kun et usko kuin minä :) ja joudut helvettiin mutta että oma sisko on ehkä pahempi ei paljon mieltä heiläuta..
Joten minulle on tämä ikuisen piinan harhaoppi aika tärkeä keskustelun aihe - varsinkin täällä adventistiuen palstalla.
alex
sorry jos on kirjoitusvirheitä - minä en näitä kirjoituksiani jaksa käydä jälkeenpäin läpi..Eihän kukaan voi "uskoa ikuisen elämän mahdollisuuteen kuin Jumalaa", sillä Jumala on Hyvyys. Laupeus. Rakkaus. Anteeksianto, eli kaikki mitä tähän adjekbtiin tulee. "Hänessä me elämme liikumme ja olemme". Eli Jumala on Elämän henki. Hän ei ole meistä, mikään erillinen ulkopuolinen iankaikkinen kulumaton muoto persoonallinen olento, joka hallitsee meitä tuolta ylhäältä seuramaalla omilla aisteillaan niin, että miten meelämme hänen ohjeidensa mukaan. Vaan Hänen Henkensä hallitsee meissä siten, että me olemme antaneet Kristukselle uudestisyntymisen kautta vallan tehdä Hänelle otollisia rakkaudesta johtuvia tekoja.
Sellainen ihminen joka on syntynyt-uudesti Kristuksessa, ei pelkää mitään helvetin lieskoja tai muitakaan ikusen piinan tulijärveä, jotka ovat hyvin vaikea ymmärtää tapahtuvaksi konreettisella tavalla, sillä symboliikka on vain mahdollinen ratkaisu. Monelle ihmiselle täällä ajassa on itseasiassa; jo elämä helvetin tulta ja kärsimystä, mutta siltikin ihminen jatkaa tieden tahtoen tuota "helvetin tulessa" kärventelyä - ehkäpä koko ikänsä, tajuamatta paremmasta vaihtoehdosta sen enempää.
Jos me ihmiset jotka uskomme, ja pidämme kristittyinä itseämme, olisimme mukautuneet Jeesus Kristuksen oppiin - hyväksyneet hänen antamansa siveyssäännöt - hänen 5-käskyään, ja sovittaneet ne käytännön jokapäiväiseen elämään, olisi riita eri opinkappaleiden välillä poistettu totuuden nöyrällä ja anteeksiantavalla ja ymmärtävällä Rakkaudella. "Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo". Jos meillä on korkeampaa tietoa ja kokemusta Henkisistä asioista niin täytyy meidän niihin uskoa, ja usko on silloin elämää Kristuksessa/JUMALASSA Hänen Hengessään. - eremith32
eremith32 kirjoitti:
Eihän kukaan voi "uskoa ikuisen elämän mahdollisuuteen kuin Jumalaa", sillä Jumala on Hyvyys. Laupeus. Rakkaus. Anteeksianto, eli kaikki mitä tähän adjekbtiin tulee. "Hänessä me elämme liikumme ja olemme". Eli Jumala on Elämän henki. Hän ei ole meistä, mikään erillinen ulkopuolinen iankaikkinen kulumaton muoto persoonallinen olento, joka hallitsee meitä tuolta ylhäältä seuramaalla omilla aisteillaan niin, että miten meelämme hänen ohjeidensa mukaan. Vaan Hänen Henkensä hallitsee meissä siten, että me olemme antaneet Kristukselle uudestisyntymisen kautta vallan tehdä Hänelle otollisia rakkaudesta johtuvia tekoja.
Sellainen ihminen joka on syntynyt-uudesti Kristuksessa, ei pelkää mitään helvetin lieskoja tai muitakaan ikusen piinan tulijärveä, jotka ovat hyvin vaikea ymmärtää tapahtuvaksi konreettisella tavalla, sillä symboliikka on vain mahdollinen ratkaisu. Monelle ihmiselle täällä ajassa on itseasiassa; jo elämä helvetin tulta ja kärsimystä, mutta siltikin ihminen jatkaa tieden tahtoen tuota "helvetin tulessa" kärventelyä - ehkäpä koko ikänsä, tajuamatta paremmasta vaihtoehdosta sen enempää.
Jos me ihmiset jotka uskomme, ja pidämme kristittyinä itseämme, olisimme mukautuneet Jeesus Kristuksen oppiin - hyväksyneet hänen antamansa siveyssäännöt - hänen 5-käskyään, ja sovittaneet ne käytännön jokapäiväiseen elämään, olisi riita eri opinkappaleiden välillä poistettu totuuden nöyrällä ja anteeksiantavalla ja ymmärtävällä Rakkaudella. "Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo". Jos meillä on korkeampaa tietoa ja kokemusta Henkisistä asioista niin täytyy meidän niihin uskoa, ja usko on silloin elämää Kristuksessa/JUMALASSA Hänen Hengessään.oikaisu "kuin Jumalassa" eremith32
"vain rakkaus on Jumala" onkin minusta siten että rakkaus on Jumalan ominaisuus (ei Jumala) (alex adventisti)
Kun Jumala on kaikki vilpitön ehdoton pyyteetön rakkaus niin kyllä
voidaan yhtä hyvin sanoa että Rakkaus on Jumala. (agape-rakkaus)
Vai oletko alex sitä mieltä että rakkauden lähteitä on Jumalan ulkopuolella,
vaikkei elämän lähteitäkään ole muualla kuin Jumalassa?
Ajattelepa toisenkin kerran asiaa!
1. Joh. 4:8
Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
Kun Jumalan tunteminen on rakastamista niin toki Jumala on rakkaus.
Se on Jumalan luonne, ominaisuus ja olemus. Keppi ja porkkana kuuluu
osana asiaan. Kukaan ei lauhdu niin nopeasti kuin Jumala, sillä Hän ei
ole laki ja tuomio vaan - rakkaus.
Vaikka pysyisit kaikessa laissa ja hyvissä töissä, mutta sinulla ei olisi
rakkautta, ei voisi sanoa että tunnet Jumalan - sillä Jumala on Rakkaus.
1. Joh. 4:16
Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
lain tulee vähetä ja se tulee tarpeettomaksi kun tunnemme paremmin
Jumalan - rakkautena.
Juud. 1:2 :
Lisääntyköön teille laupeus ja rauha ja rakkaus.alex-kasi kirjoitti:
alex
sorry jos on kirjoitusvirheitä - minä en näitä kirjoituksiani jaksa käydä jälkeenpäin läpi.."Joten minulle on tämä ikuisen piinan harhaoppi aika tärkeä
keskustelun aihe - varsinkin täällä adventistien palstalla.
alex"
Sinä sitä ikuisen piinan oppia ylläpidät palstalla, ei se muille ole tärkeä.
Minä ainakin soisin kaikkien ihmisten pääsevän Isän kotiin, taivaaseen.
Olen useasti muistuttanut ettei Raamattu tunne ikuisen piinan käsitettä,
eikä sinun "ku-olemattomuus"-käsitettäsi.
Olisi helpompi keskustella jos käyttäisit sinäkin Sanan määrittelemiä
käsitteitä.
JOS SINUN ALEX8 ON PAKKO YLLÄPITÄÄ PIINAOPIN KALTAISTA KESKUSTELUA NIIN TOIVOMME NÖYRIMMIN ETTÄ ...
Emme voi kieltää sinua ottamasta esiin raamatunkohtia kyseisestä
aiheesta, mutta tuo tuntuu pahalta, että tarjoat omia käsitteitäsi
raamatullisten käsitteiden sijaan. Voisit harjoitella etsiä Sanasta
semmoisia kohtia kuin
"iankaikkiseen rangaistukseen",
"ikuiseen kauhuun"
"valmistettu perkeleelle ja ..."
"heitetään iankaikkiseen tuleen"
"heitetään helvetin tuleen"
"sammumattomaan tuleen"
"itse syttyen helvetistä"
(Uuden testamentin puolelta löytyvät useimmat)
Oma asiasi miten tahdot tulkita noita sanontoja, mutta käytä ihmeessä.- eremith32
AnttiVKantola kirjoitti:
"vain rakkaus on Jumala" onkin minusta siten että rakkaus on Jumalan ominaisuus (ei Jumala) (alex adventisti)
Kun Jumala on kaikki vilpitön ehdoton pyyteetön rakkaus niin kyllä
voidaan yhtä hyvin sanoa että Rakkaus on Jumala. (agape-rakkaus)
Vai oletko alex sitä mieltä että rakkauden lähteitä on Jumalan ulkopuolella,
vaikkei elämän lähteitäkään ole muualla kuin Jumalassa?
Ajattelepa toisenkin kerran asiaa!
1. Joh. 4:8
Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
Kun Jumalan tunteminen on rakastamista niin toki Jumala on rakkaus.
Se on Jumalan luonne, ominaisuus ja olemus. Keppi ja porkkana kuuluu
osana asiaan. Kukaan ei lauhdu niin nopeasti kuin Jumala, sillä Hän ei
ole laki ja tuomio vaan - rakkaus.
Vaikka pysyisit kaikessa laissa ja hyvissä töissä, mutta sinulla ei olisi
rakkautta, ei voisi sanoa että tunnet Jumalan - sillä Jumala on Rakkaus.
1. Joh. 4:16
Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
lain tulee vähetä ja se tulee tarpeettomaksi kun tunnemme paremmin
Jumalan - rakkautena.
Juud. 1:2 :
Lisääntyköön teille laupeus ja rauha ja rakkaus.Aamen tulee sanoa jokaisen sanoa tähän Antin esittämään totuuteen. Jumala on niomenomaan *Rakkaus!! eremith32
alex-kasi kirjoitti:
alex
sorry jos on kirjoitusvirheitä - minä en näitä kirjoituksiani jaksa käydä jälkeenpäin läpi.."Joten minulle on tämä ikuisen piinan harhaoppi aika tärkeä keskustelun aihe - varsinkin täällä adventistien palstalla.
alex"
Eikö se riitä sulle että mm. Sirkka-Iita toteaa painokkaasti vastaansanojille,
että "helvetti on"? Miksi lisäät asiaan "piinaopin", kun sitä sanaa ei helvetin
yhteydessä edes Jeesus mainitse?!
Mitä tulee tuohon roomalaiskatolilaiseen ajatukseen valinnan vapaudesta,
jonka super-eksytyksen Luther kumosi suurella voimalla, Raamattu ...
Joh. 15:16
Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät,
että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne
pysyisi:
että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama967705Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1246420Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1694557Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2353111Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta942678Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh502047- 1401698
Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1971574Sofia Virta SUURI POLIITIKKO
Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo52918Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?
Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk21832