Arvon merimiehet. Minusta tulee Merimies. Minusta tulee Perämies. Eli laivan henkinen isä.
Lupaan etten valita palkasta koskaan, ja minusta päällystöliitto on maailman paras liitto. MINUN mielestä hieman alla 2000e kouraan vahtipäällikkönä toimimiseta on jo liikaa. Kuitenkin vahdissa saa juoda niin paljon kahvia, että maissa ostettuna siihen menisi tuhansia euroja kuussa. Minusta on ok, että uutsiikki tienaa saman verran kun minä, vahtiPÄÄLLIKKÖ. Minulla on kuitenkin oikeus juoda kahvia ja vittuilla kuinka paskaa se juhlamokka on. Maissa siitä tulisi turpaan ja hampaiden laitto on kallista puuhaa.
Minulla on myös oikeus kuunnella sitä radiokanavaa kuin itse haluan vahdissa. Olenhan sitten vahtiPÄÄLLIKKÖ. Maissa radiot maksaa paljon, se pitää ottaa palkassa huomioon.
Ei se haittaa, että koulutukseeni menee vuosikausia, minustahan tulee PERÄMIES. Voin sitten ylpeillä siitä baarissa ja naiset tarjoilee drinkkejä. Se pitää huomioida kun palkkaa miettii. Ja pimppiä tulee ovista ja ikkunoista. Arvatenkin, se pitää huomioida palkassa. Päällystöliitolta tilaan heti lippalakin, kun pääsen jäseneksi. Se herättää kateutta kun menen laivalle harjoittelijaksi. Mittaamatonta kunnioitusta ei voi palkassa edes mitata!
Tässä pikaisesti laskien, Perämiehen laskennallinen palkka on lähes 10t euroa. Minulla on jo koppalakki hankittu viron torilta. Kun minä pääsen KANSIharjoittelijaksi, näytän sillä ylemmyyteni. Silkkihanskani ei tule koskaan koskemaan neulakoneeseen ja mönjäyksen jätän roskaväelle, miehistölle.
Kiillottakaa konjakkilasini, tulen pian laivallesi. Minua tulee puhutella arvoni mukaan, HERRA opis, tuleva PERÄMIES. Ja poosut älköön vaivautuko neuvomaan. Osaan jo kaiken paremmin kuin te.
Nyt alan lukemaan pääsykokeisiin, että pääsen lukemaan amk:hon KAPTEENIKSI. Viimeiset kaksi yritystä hylättiin, koska olen niin hyvä. Kumartakaa edessäni.
Näin on....
Että sillee... "Kun minä vahtaan, sanokaatte, mistä toisen vahdin saatte?" "Toisten töissä tuhat vikaa, paperia, pahnaa likaa", "-Minä itse ihaninta!"Rivien välistä.
Itse nään tekstissä pientä katkeruutta parista asiasta. Päällystön palkallisesta asemasta ja ylimielisistä harkkareista joita koulut laivoille tunkee. Palkalle en voi mitään, mutta asennekasvatusta voin antaa ylimielisille opiksille. Liian usein vastaan tulee kaveri joka kyseenalaistaa kansityön, kun hänestä tulee päällystöä joku päivä.Tämä siis rivien välistä luettuna. Provo ei tämä ollut, huumoria korkeintaan.
Kato ! Kyä.....
räkänen Munkki rauhoittaa......EI TARTTE...
TOLLASTEN PÄÄLLIKÖIDEN SEILATA MUUALLE KUIN LUBECKIIN JA ÅÅRHUUSIIN, KUN EI ENÄÄ PAATIT MUUALLE AJA. EI TARVI PÄÄLLIKÖN OSALLISTUA PÄIVÄNTASAAJAJUHLIIN EIKÄ TARVI MENNÄÄ VALPARAISOON EIKÄ KAUAIN SAARELLE.MUTTA ONPAHAN SYYTÄ OLLA JOSTAIN YLPEÄ.
SÄÄLI HÄISKÄÄ!
Sattuko sinnuun ?
osu varmasti jotenkin unelmiisi....kysy äiteeltä, äitee helpottaa, merellä pitää pyykki pestä itse.Kunn minä kotoani läksin
27/2-1970Parasta kuitenkin...
pääset hoitamaan lääkekaappisi ITSE !Mihin katosi AMK merikapteeni?
Minhin katosi se hauska heppu joka muutama vuosi sitten kirjoitteli samalaisia juttuja. Niitä oli mukava lueskella...;) Muistaakseni käytti nimimerkkiä "Merikapteeni AMK".Eiköhän tämä
ole sen v••••pään viimeisin.http://keskustelu.suomi24.fi/node/6230881
"Kun minusta tulee
Ihan hyvä kirjoitus tuollaisiakin ylimielisiä tyyppejä varmaankin on.Siihen aikaan kun olin MERIMIES tollaisille heitettiin ankkuri kelluntavälineksi, jos
sattuivat mereen putoamaan, tai tuli vahingossa tönäistyä.
Meitä 50-60 luvulla seilanneita ei näillä palstoilla paljon näy eikä kuulu, minä
kuitenkin edustan sitä aikaa.
"Oi niitä aikoja entisiä".
Muuten, onko 50-60 lukulaisia merimiehiä muita vielä hengissä?
Ollaan...
Toistaiseksi...Ollaan ollaan...
Aloitin v. -59. Haluaisin kuitenkin sanoa tuolle PERÄmiehelle, etteivät sellaiset pimpan perään haikaile.Tulevaisuudessa härmäläisillä paateilla ei seilaa suomalaisia muissa jobeissa kuin kippari, försti, siiffi, kokki ja poosu. Loput porukasta on korvattu filppareilla.
Kyl nyt pitäisi jo ainakin kaksi merikoulua lopettaa täysin kun on markkinoilla aivan liikaa ylitarjontaa muutenkin.
Terv. purseri Håkan