Olen ollut työvoimapoliittisessa koulutuksessa vuoden 2008 loppupuolelta lähtien. Sain ylläpitokorvausta tämän vuoden loppuun saakka. Tämän vuoden alussa ylläpitokorvauksen maksaminen lopetettiin. Soitin Kelaan ja sieltä sanottiin, että uuden lain mukaan ylläpitokorvausta ei enää makseta, jos on aloittanut koulutuksen ennen tämän vuoden alkua. Puhelimeen vastannut Kelan virkailija ei kuitenkaan osannut kertoa tarkkaa lakipykälää. Lupasi ottaa myöhemmin yhteyttä, kun on ottanut selvää asiasta. Mahtaisikohan palstalaisilla olla tietoa, että mikä tälläinen lakipykälä tarkalleen on?
Ylläpitokorvausta ei enää makseta
16
1124
Vastaukset
- antikaalepp1
Minä aloitin työvoimakoulutuksen helmikuussa ja saan ylläpitokorvausta. Sua on kusetettu.
- Mikko-
Tämä puhelimeen vastannut Kelan virkailija väitti, että jos olisin aloittanut koulutuksen tänä vuonna, saisin ylläpitokorvausta, mutta koska koulutukseni on alkanut aiemmin, ylläpitokorvausta ei enää makseta. Täytyy varmaan käydä henkilökohtaisesti Kelassa ja vaatia kirjallista selvitystä, että mihin lakiin tämä päätös oikein perustuu.
- Mikko-
"Sain ylläpitokorvausta tämän vuoden loppuun saakka."
Piti siis kirjoittaa, että sain ylläpitokorvausta viime vuoden loppuun saakka.- Nimimerkki....
Tuossa on tehty paha virhe. Ei voi olla noin. Minulle tuli koulutuslisä ja ylläpitokorvaus nousi 9 euroon. Siellä on ammattitaidottomia ihmisiä töissä, mikä ei yllätä. Mene kelalle työkkäriin, ei todellakaan pidä paikkaansa. Sano, että kyllä toisilla paikkakunnilla maksetaan etkä ole muualla sitä kuullun otettavan pois, vaan korotettavan.
- Mikko-
Nimimerkki.... kirjoitti:
Tuossa on tehty paha virhe. Ei voi olla noin. Minulle tuli koulutuslisä ja ylläpitokorvaus nousi 9 euroon. Siellä on ammattitaidottomia ihmisiä töissä, mikä ei yllätä. Mene kelalle työkkäriin, ei todellakaan pidä paikkaansa. Sano, että kyllä toisilla paikkakunnilla maksetaan etkä ole muualla sitä kuullun otettavan pois, vaan korotettavan.
Käyn huomenna Kelassa ja pyydän kertomaan, että mihin lakipykälään tämä päätös muka perustuu.
- ihan pikaseen
Mikko- kirjoitti:
Käyn huomenna Kelassa ja pyydän kertomaan, että mihin lakipykälään tämä päätös muka perustuu.
Käy ensin kattomassa minkälainen lausunto työkkäristä on kirjoitettu sinun opiskeluistasi kelalle. Työkkärin maksulausunnon mukaan nimittäin kela maksaa, jos maksaa. Lausunto pitäisi olla semmoinen että "oikeus ylläpitokorvaukseen" lukee siellä. Ja sen mukaan kelan se pitää maksaa. Ihan sama, mikä vuosi ja milloin työkkärin koulutus on alkanut.
Kelan virkailija on puhunut sulle täyttä potaskaa, luikuria ja täysin vastoin parempaa ja kenenkään muunkaan tietoa. - §-kettu
ihan pikaseen kirjoitti:
Käy ensin kattomassa minkälainen lausunto työkkäristä on kirjoitettu sinun opiskeluistasi kelalle. Työkkärin maksulausunnon mukaan nimittäin kela maksaa, jos maksaa. Lausunto pitäisi olla semmoinen että "oikeus ylläpitokorvaukseen" lukee siellä. Ja sen mukaan kelan se pitää maksaa. Ihan sama, mikä vuosi ja milloin työkkärin koulutus on alkanut.
Kelan virkailija on puhunut sulle täyttä potaskaa, luikuria ja täysin vastoin parempaa ja kenenkään muunkaan tietoa.Virkamiess on valehdellut asiassa joka täytyy olla hänen tiedossaan. Haiskahtaa virkarikokselta.
Rikoslaki 40 luku 7-10§
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001 - Mikko-
ihan pikaseen kirjoitti:
Kelan virkailija on puhunut sulle täyttä potaskaa, luikuria ja täysin vastoin parempaa ja kenenkään muunkaan tietoa.näin:
"Lausunto 0E1
Hakija on työvoimakoulutuksessa 15.12.2008 alkaen. Työmarkkinatuen maksamiselle
ei ole työvoimapoliittista estettä (TTL 7 luku 3 §)."
Ylläpitokorvauksesta ei lue mitään Kelan palvelussa, mutta ei siitä ole aiemminkaan lukenut mitään. Silti minulle maksettiin ylläpitokorvausta viime vuoden loppuun saakka. - Nimmarimerkki
Mikko- kirjoitti:
näin:
"Lausunto 0E1
Ylläpitokorvauksesta ei lue mitään Kelan palvelussa, mutta ei siitä ole aiemminkaan lukenut mitään. Silti minulle maksettiin ylläpitokorvausta viime vuoden loppuun saakka.Tuota, minkä ikäinen olet? Minulla lukee ylläpitokorvaukset kelan päätöksessä. korotuksesta tuli erillinen päätös. Ei ole enää kyse virheestä, vaan törkeästä virheestä.
- Mikko-
Nimmarimerkki kirjoitti:
Tuota, minkä ikäinen olet? Minulla lukee ylläpitokorvaukset kelan päätöksessä. korotuksesta tuli erillinen päätös. Ei ole enää kyse virheestä, vaan törkeästä virheestä.
Sen verran on ikää. Täytyypä ottaa yhteyttä Kelan lakimieheen, jos asia ei muuten huomenna selviä.
- ´´´´´´´´´´
Mikko- kirjoitti:
näin:
"Lausunto 0E1
Ylläpitokorvauksesta ei lue mitään Kelan palvelussa, mutta ei siitä ole aiemminkaan lukenut mitään. Silti minulle maksettiin ylläpitokorvausta viime vuoden loppuun saakka.Työvoimakoulutuksessa olon ajalta maksetaan ylläpitokorvaus ilman työkkärin erillistä mainintaakin.
Nyt on tainnut käydä niin, että jossain Kelassa on ymmärretty jotain väärin tai tulkittu lainsäännös väärin. Ei mitään uutta auringon alla.
Yhteys Kelaan siis ja pyydä virkailijaa saattamaan ammattitaitonsa ajan tasalle. - Mikko-
´´´´´´´´´´ kirjoitti:
Työvoimakoulutuksessa olon ajalta maksetaan ylläpitokorvaus ilman työkkärin erillistä mainintaakin.
Nyt on tainnut käydä niin, että jossain Kelassa on ymmärretty jotain väärin tai tulkittu lainsäännös väärin. Ei mitään uutta auringon alla.
Yhteys Kelaan siis ja pyydä virkailijaa saattamaan ammattitaitonsa ajan tasalle.Otin yhteyttä Kelan lakimieheen. Lakimies ei tiennyt mitään tälläisestä lainmuutoksesta, josta tämä puhelimeen vastannut Kelan virkailija puhui. Lakimies sanoi, että ottaa selvää, miksi ylläpitokorvaukseni maksaminen lopetettiin tämän vuoden alussa.
- Mikko-
Mikko- kirjoitti:
Otin yhteyttä Kelan lakimieheen. Lakimies ei tiennyt mitään tälläisestä lainmuutoksesta, josta tämä puhelimeen vastannut Kelan virkailija puhui. Lakimies sanoi, että ottaa selvää, miksi ylläpitokorvaukseni maksaminen lopetettiin tämän vuoden alussa.
Lakimies soitti ja kertoi, että TE-toimiston virkailija oli tehnyt virheen ja asia oikaistaan. Myös puhelimeen vastannut Kelan virkailija antoi väärää tietoa. Mitään tälläistä lainmuutosta, joka estäisi ylläpitokorvauksen maksamisen minulle, ei ole olemassakaan.
- §-kettu
Mikko- kirjoitti:
Lakimies soitti ja kertoi, että TE-toimiston virkailija oli tehnyt virheen ja asia oikaistaan. Myös puhelimeen vastannut Kelan virkailija antoi väärää tietoa. Mitään tälläistä lainmuutosta, joka estäisi ylläpitokorvauksen maksamisen minulle, ei ole olemassakaan.
Ei TE-toimiston virkailija ole mitään virhettä tehnyt. Edellinen lausuntohan oli joulukuulta 2008 ja seuraava tulee sitten kun tilanne muuttuu. Nythän ei ole mikään muu muuttunut kun vuosiluku ja ohnan tuo kerran aikaisemminkin muuttunut eikä mitään häikkää ole ollut.
Kyllä tuo on ihan puhtaasti Kelan moka kun lakkasivat maksamasta ylläpitokorvausta. Mutta harvoin Kela, tai ainakaan Kelan lakimies mitään tunnustaa. Tuskin edes pahoittelivat tapahtunutta. Kuinkahan monen kohdalla ovat tuollasien mokan tehneet ja monellekkohan on mennyt seiltys läpi ja korjaavtakohan mokat muidenkin osalta. En yhtään ihmettelis vaikka tuo korjus koskisi vain sinua. Mites kurssikaverit, onko heille maksaneet ylläpitokorvauksen normaalisti?
- mies 25
eikös yllä pitokorvaus kuulu aikuiskoulutuksessa oleville ikään katsomatta
- ....................
Ylläpitokorvausta ei ihan joka tilanteessa makseta. Milloin ei, selviää tuolta
http://www.esr.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/05_esitteet/tme3009s_tyoharjoittelu.pdf:
Työharjoitteluun osallistuvalle voidaan ylläpitokorvausta maksaa vain, jos henkilö on
saanut työttömyyden perusteella työttömyysetuutta vähintään 500 päivältä ennen työharjoittelun alkamista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k1244429Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k783210- 1001483
- 881338
- 95879
Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6
Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka18713Lähes kaikki keskustelut kasvotusten
on olleet tärkeitä. Hänen luonne ja ulkokuori, niiden yhdistelmä. Se kaiken keskellä oleva osa on minulle hänessä kaikk21706- 42687
Tämän palstan naiseksi esittäytyvät
Ovatkin kuulemma oikeasti sukupuoleltaan miehiä. Pitääkö paikkansa?111673- 43649