Hei,
Halusin jakaa oman kokemukseni täällä - asun ulkomailla, eikä minulla ole läheisiä keskustelukumppaneita ympärillä. Tein abortin viikko sitten.
Epäilin olevani raskaana neljä viikkoa sitten, vaikka testi kotona ja lääkärissä oli negatiivinen. Kaksi viikkoa tuon jälkeen testi oli positiivinen, ja ilmeisimmin olin jo ollut raskaana tuon ensimmäisen testin aikaan, tosin hyvin alkuvaiheessa. Olen 28 ja seurustellut poikaystäväni (38) kanssa alle kaksi kuukautta. Aloitin (joidenkin kuukausien tauon jälkeen) pillerit uudelleen, mutta vaikka tiesimme, että meidän olisi tullut käyttää kondomeja ensimmäisten pilleriviikkojen ajan, emme näin tehneet ja siis otimme tietoisen riskin. Olin laskelmieni mukaan "turvallisilla päivillä" - tietäen kylläkin tuon metodin epäluotettavuuden.
Poikaystäväni ei edes harkinnut muita vaihtoehtoja ja itsekin päädyin toteamaan abortin olevan ainoa ratkaisu tässä elämäntilanteessa: minun työsopimukseni päättyy kesällä ja todennäköisesti muutan jälleen kerran toiseen maahan - siis taloudellisesti tilanteeni ei ole turvattu; poikaystävälläni on pitkäaikaissairaus, joka vaikuttaa hyvin paljon hänen elämäänsä, ja tämän takia (ja jos hän haluaisikin lapsen), hän ei olisi kykenevä/luotettava isäksi sairautensa takia - käytännön asiat olisivat täysin minun vastuullani; ja emme tunne toisiamme kuin tuon muutaman kuukauden ajan. Jos itselläni olisi enemmän varmuutta tulevaisuudesta ja tietäisin olevani taloudellisesti riippumaton ja/tai poikaystäväni olisi halunnut lapsen ja valmis/kykenevä kantamaan vastuuta, olisin varmasti harkinnut asiaa aivan erilailla.
Minulle suositeltiin kaavintaan, vaikka olin vasta neljännellä viikolla, ja suostuin mielelläni siihen (lienee yleisempi tapa tässä maassa, vaikka lääketieteellinenkin olisi saatavilla). Aluksi lääkäri yritti toimenpidettä paikallispuudutuksessa, mutta ei onnistunut löytämään nestepussia (?), kenties johtuen siitä, että raskaus oli vasta niin aluillaan, ja kivut muuttuivat sietämättömiksi. Lopulta minut nukutettiin, ja sen jälkeen kaikki sujui helpositi ja nopeasti.
En ole kokenut suuria tunnekuohuja, lähinnä helpotusta ja ehkä hieman surua - ei liittyen lapsen menetykseen, vaan yleisellä tasolla. Uskon tehneeni tässä tilanteessa ainoan oikean ratkaisun, enkä usko, että tulen katumaan sitä. Olen pettynyt itseeni, että tulin raskaaksi - olen korkeastikoulutettu, pian 30-vuotias nainen, jonka varmasti tulisi osata välttää tällaiset tilanteet. Olen myös vuosia toivonut lapsia ollessani pidemmissä parisuhteissa, mutta nyt tilanne oli huonoin mahdollinen.
En koe syyllisyyttä, enkä myöskään osaa ajatella menettäneeni lapsen, vaikkakin tunsin olevani raskaana - ääretön väsymys, enkä jotenkin kokenut olevani oma itseni.
Toivon uuden mahdollisuuden koittavan paremmissa olosuhteissa, jossa voin tarjota paremmat ja tasapainoisemmat lähtökohdat lapselle, ja mieluiten myös lapsen syntyvän suhteeseen, jossa molemmat vanhemmat haluavat ja kykenevät huolehtimaan lapsesta parhaimmalla mahdollisella tavalla.
Olisin iloinen kaikenlaisista kommenteista. Onko kovin todennäköistä, että suru/syyllisyys/epätoivo valtaavat mielen paljon abortin jälkeen? Voiko olla, että elämäni jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunut (siis tällä hetkellä vaikuttaa siltä)?
Oma tarina + kaavinta vs. lääketieteellinen
62
1621
Vastaukset
- provo jotta
eräs pääsisi taas vauhtiin??
Paitsi tietysti jos olet lääkäri, niin kyllä sinun luulisi osata paremmin välttää tuon kaltainen tilanne..
Tuskin lääkäri kuitenkaan mietiskelisi täällä tuollaisia asioita... - Jo
En ole todellankaan provo. Olisin toivonut asiallisia kommentteja naisilta, jotka ovat kokeneet abortin ja olleet samankaltaisessa tilanteessa. Itselleni on sanomattakin selvää, että pidän varmasti huolen niin hyvin kuin vain mahdollista, etten joudu vastaavaan tilanteeseen uudeelleen. Vaikka en kuvailisi kokemusta traumaattiseksi (ainakaan toistaiseksi), koko tilanne ja toimenpide oli epämiellyttävä ja koen pettymystä itseeni, etten ollut huolellisempi ehkäisyssä.
- satuapa*
Itse koen olleeni huolellinen ehkäisyssä, mutta siltikin tilannetta leimaa sellainen "en voi uskoa, että koskaan jouduin siihen tilanteeseen". Eli olin tilanteessa, jossa en koskaan uskonut voivani koskaan olla: toivomattani raskaana, jossa ei ollut mahdollisuutta ottaa sitä lasta vastaan. Kai se tarkoitti pitkälti sellaisen ruusunpunamaailman lopullista romahtamista, maailman, jossa ei koskaan usko ikävien juttujen osuvan omalle kohdalle, vaan aina jollekulle muulle.
Käsitys ehkäisystä on siis toki varmasti muuttunut, lähinnä siten, että en enää luota tippaakaan menetelmiin, jotka perustuvat käyttäjänsä inhimilliseen käyttäytymiseen. Eli mitkään pillerit eivät käy, koska niissä inhimilliset unohdukset ovat kohtuullisen iso riski. Siis toisaalta olen hysteerinen ehkäisyjen suhteen ja uskon aina olevani raskaana, jos menkat ei tule ajallaan, mutta toisaalta myös annan itselleni "vapautuksen vastuusta": kun parhaani olen tehnyt valitsemalla mahdollisimman varman itsestäni riippumattoman menetelmän, minun vastuuni loppuu sen jälkeen asian suhteen siihen.
Omasta abortista muutama vuosi aikaa, päätös oli 100 % varma jo heti positiivisesta testistä lähtien ja on sitä edelleen. En ole kertaakaan katunut enkä oikeastaan edes koskaan jossitellut, millainen elämä olisi, jos olisi toisin valittu. Siinä mielessä olen päässyt varmasti todella helpolla. Ja toisaalta tutkitustikin varmuuden ja asian käsittelyn tiedetään vähentävän merkittävästi riskiä abortin jälkeiseen ongelmiin ja teon katumiseen. Joillakin suru ja katumus voivat olla hyvinkin vahvoja. Itsellä se on ollut enemmänkin haikeutta ja juuri tuon ruusunpunalasien menettämisen takia pitkälti. Abortti on iso asia elämässä ja tärkeä muutoskohta siinä, minkälaiseksi loppuelämä muodostuu, joten en todellakaan haluaisikaan, että elämä jatkuisi (pään sisällä) kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ulospäin elämä toki helposti näyttää siltä kuin mitään ei olisi tapahtunut. Monella tavalla olen kypsynyt tuon kokemuksen johdosta tajuamaan myös muiden tilanteiden monimuotoisuutta, joten se on varmasti tehnyt minusta vähemmän mustavalkoisen ihmisen. Itsellänikin tunteet aborttia kohtaan liittyvät pikemminkin raskaana oloon ja potentiaaliseen elämän muutokseen eikä niinkään vatsassani olleeseen konkreettiseen alkioon/potentiaaliseen lapseen ja millainen siitä olisi tullut. Minulle ihmisyys tarkoittaa jotain aivan muuta kuin kehittymätön ihmisen alkio vailla tietoisuutta, joten en todellakaan tunne syyllisyyttä tai koe menettäneeni lasta.- Jo
Kiitos kommentesista. Minulla oli kai myöskin tuo ajatus, ettei tällaista satu omalle kohdalle - en ole menneisyydessä aina ollut kovin tarkka ehkäisyssä ja mitään ei koskaan tapahtunut. Ennen kuin nyt. Eräs ystäväni kysyi, tunsiko lainkaan hetkellistä iloa tai onnea saaadessani positiivisen tuloksen, ja vastaukseni oli ehdottomasti ei. En ollut valtavan yllättynyt, sillä olin tuntenut oloni erilaiseksi ja tiesin riskin olemassaolosta, mutta shokki se oli silti, ja päätös oli kyllä selvä, vaikka mielessäni jossittelin - jos elämäntilanteeni olisi erilainen jne. Tietenkin asia mietityttää - enhän muuten olisi tällä palstalla.
Maassa, jossa tällä hetkellä asun, on lain vaatima viiden päivän mietintäjakso lääkärin lähetteestä aborttiklinikalle menemiseen, ja tuon viiden pävän aikana tulin täysin varmasti päätöksestäni. Olisin toivonut enemmän tukea kumppaniltani, ja en tiedä kuinka suhde jatkuu tästä eteenpäin - tämä lienee aika tavallista: joko kokemus kasvattaa paria yhteen, tai (todennäköisemmin?) johtaa lopulta eroon?
Syyllisyyttä koin/koen lähinnä siitä, että olin niin ajattelematon ja naiivi, että päädyin raskaaksi, itse abortista en niinkään. Kuten sanoit, minunkin on mahdoton olettaa neljän viikon ikäisellä solupussilla olevan ihmisyyden piirteitä. Näin sen myös ultrassa ennen aborttia, pieni musta piste, joka ei herättänyt suuria tunteita.
Ennen tämän tilanteen sattumista omalle kohdalle, olin melko skeptinen (en missään tapauksesta pro-life fanaatikko!) aborttien suhteen, ja tietenkin toivoin (ja kai jotenkin oletin), etten joutuisi itse tämän päätöksen eteen.
Toivon, että elämöntilanteeni olisi mahdollistanut toisenlaisen ratkaisun, mutta sekä rationaalisesti että emotionaalisesti abortti tuntui oikealta ratkaisulta. En todellakaan usko, että tulevaisuudessa mietin, minkä ikäinen lapsi olisi tai muistelisin abortinvuosipäivää tms.
Luulenpa, että tarvitsin purkaa mieltäni ja saada kommentteja kohtalotovereilta, kiitos siitä! - toivottavasti..
ehti lukea ne toisenlaistakin näkökulmaa (eli muutakin kuin kaiken hyväksyvää hyssyttelevää päänsilittelyä) aiheeseen antavat viestit vaikka ne ei taas eräille kelvanneetkaan..
- satuapa*
toivottavasti.. kirjoitti:
ehti lukea ne toisenlaistakin näkökulmaa (eli muutakin kuin kaiken hyväksyvää hyssyttelevää päänsilittelyä) aiheeseen antavat viestit vaikka ne ei taas eräille kelvanneetkaan..
Etkö sä osaa ajatella hetkeäkään ketään muuta kuin itseäsi ja omaa kostoretkeäsi?
Jos hemmetti soikoon sinulle on liikaa se, että aloittajalle kerrotaan, ettei valtaosa hänen ketjustaan käsittele hänen asiaansa mitenkään, joten hänen on niitä turhaa lukeakaan, mene hoitoon!
KAikki eivät tunne tämän palstan vakihenkilöä eli sinua joka kostaakseen asiattomien viestiensä poistonn poistaa muiden ASIALLISIA viestejä, joten eiköhän ensi kertaa täällä olija tarvitse pienen vihjeen ettei omaa mieltään pahoita turhaan.
Etkö sinä omia tekojesi takana kestä seistä!? - ketjun...
aloittaja sanoo, että ei halua vastustajien viestejä vaan henk.koht kokemuksia, niin sinä et sitten vastaa siihen ketjuun mitä koska se olisi asiatonta?
- se jossain
ketjun... kirjoitti:
aloittaja sanoo, että ei halua vastustajien viestejä vaan henk.koht kokemuksia, niin sinä et sitten vastaa siihen ketjuun mitä koska se olisi asiatonta?
ettei halua vastustajien viestejä? Ja kun tänne julkiselle palstalle tulee on varauduttava kaikenlaiseen palautteeseen. Ei sitä voi itse määrätä että jotkut ei saa kirjottaa.
- on varauduttava
se jossain kirjoitti:
ettei halua vastustajien viestejä? Ja kun tänne julkiselle palstalle tulee on varauduttava kaikenlaiseen palautteeseen. Ei sitä voi itse määrätä että jotkut ei saa kirjottaa.
myös satuapan palautteeseen.
- satuapa*
Mitä ihmettä, miksi 1977:n viesti on poistettu? Sehän oli täydellisen asiallinen vastaus juuri siihen, mistä aloittaja halusi puhua ja kuulla kommentteja.
- mietippä sitä
samalla kun mietit miksi tosiaan täältä häipyy kerta toisensa jälkeen vilkkaasti puolet vastauksista ;) ja sun provosoviva jankutuksesi on ilmoitettu myös ;) kuten koko turha alotus johon ei saa näköjään vastata mitään.
- satuapa*
jep, ihmettelen todella tuollaista älypäätä.
Näkyy tosiaan aina kun hän on jossain keskustelussa alikynnessä, alkaa muiden täysin asiallisia viestejä kadota huimaa tahtia.
Ja älypäälle:Toki tuo minun kysymykseni poistoihmettelynä saa kadotakin, mutta idioottimaista kostonhalua sinulta tuollainen toisten täydellisen asiallisten vastausten poistaminen ihan vain siksi, että sinua kismittää ettet osaa asiasta puhua. - kyllä ...
satuapa* kirjoitti:
jep, ihmettelen todella tuollaista älypäätä.
Näkyy tosiaan aina kun hän on jossain keskustelussa alikynnessä, alkaa muiden täysin asiallisia viestejä kadota huimaa tahtia.
Ja älypäälle:Toki tuo minun kysymykseni poistoihmettelynä saa kadotakin, mutta idioottimaista kostonhalua sinulta tuollainen toisten täydellisen asiallisten vastausten poistaminen ihan vain siksi, että sinua kismittää ettet osaa asiasta puhua.kuka täälläkin on ollu alikynnessä kun pitää vinkua poistoon kaikki muu kuin hyshyssyttelevä päänsilittely.. idioottimaista tosiaan!! Tää on todellakin "keskustelu"palsta vahvasti lainausmerkissä.. eli sellasen irvikuva!
- satuapa*
Miksi sitten kostat aloittajalle? Hänhän tämän kostosi kohteeksi joutuu, koska menettää niitä OIKEITA KOKEMUKSIA, joita haki.
Etkö hetkeäkään ajattele koskaan muita kuin itseäsi. Poistelet toisten vaivalla kirjoitettuja kokemuksia, kun omat asiattomat heittosi, jotka eivät mitenkään liity aiheeseen poistetaan.
Asiattomat viestit tuleekin palstan sääntöjen mukaan poistaa eikä niiden poistaminen ole syy poistattaa kostoksi TAHALLAAN ASIALLISENA PITÄMIÄÄN VIESTEJÄ! - mielivaltaisella
satuapa* kirjoitti:
Miksi sitten kostat aloittajalle? Hänhän tämän kostosi kohteeksi joutuu, koska menettää niitä OIKEITA KOKEMUKSIA, joita haki.
Etkö hetkeäkään ajattele koskaan muita kuin itseäsi. Poistelet toisten vaivalla kirjoitettuja kokemuksia, kun omat asiattomat heittosi, jotka eivät mitenkään liity aiheeseen poistetaan.
Asiattomat viestit tuleekin palstan sääntöjen mukaan poistaa eikä niiden poistaminen ole syy poistattaa kostoksi TAHALLAAN ASIALLISENA PITÄMIÄÄN VIESTEJÄ!logiikalla täällä ei saa antaa mitään muita kommentteja tai näkökulmia??! Täältä tosiaan poistellaan toisten vaivalla kirjotettuja mielipiteitä ap:nkin tilanteeseen liittyen ja jopa ihan yleisestikin. Asiattomuus on omaa kieromielistä mielipidettäsi, ja yhtä suuri oikeus jollain muullakin on sitten pitää niitä asiattomia ja muita halventavina joita sitä väität asiallisiksi kokemusten kertomisiksi. Ne kun alkaa hyvin pian vituttaa ja näyttäytyä asiattomassa valossa kun huomaa ettei taaskaan kaikenlaisia näkökulmia sallitakaan..
- joku muu
voi ja saa olla sitä mieltä että aloittaja menetti jo siinä vaiheessa kun päätti heivata lapsensa sieltä kohdusta.. mutta hysHYSS vaan, näinhän täällä EI saa missään tapauksessa sanoa ;D
- satuapa*
mielivaltaisella kirjoitti:
logiikalla täällä ei saa antaa mitään muita kommentteja tai näkökulmia??! Täältä tosiaan poistellaan toisten vaivalla kirjotettuja mielipiteitä ap:nkin tilanteeseen liittyen ja jopa ihan yleisestikin. Asiattomuus on omaa kieromielistä mielipidettäsi, ja yhtä suuri oikeus jollain muullakin on sitten pitää niitä asiattomia ja muita halventavina joita sitä väität asiallisiksi kokemusten kertomisiksi. Ne kun alkaa hyvin pian vituttaa ja näyttäytyä asiattomassa valossa kun huomaa ettei taaskaan kaikenlaisia näkökulmia sallitakaan..
Olet itse myöntänyt tahallasi solvaavasi tarkoituksenasi satuttaa, joten älä syytä sitä vain muiden mielipiteeksi. Kun tarkoituksellilsesti satuttamaan tarkoitetut viestit poistatetaan, poistatetaan ne aiheesta. Opettele kirjoittamaan asiallisesti ja niin ettäb itsekin pystyt myöntämään, ettet tahallisesti yritä vain loukata toista.
Kenenkään kirjoittajan ei tarvitse sinun vitutuksiasi lukea, se ei ole kenenkään muun syy, jos et sinä kykene asialliseen ja sääntöjen mukaiseen ilmaisuun ja siksi viestisi poistuvat. - vaan ei
satuapa* kirjoitti:
Olet itse myöntänyt tahallasi solvaavasi tarkoituksenasi satuttaa, joten älä syytä sitä vain muiden mielipiteeksi. Kun tarkoituksellilsesti satuttamaan tarkoitetut viestit poistatetaan, poistatetaan ne aiheesta. Opettele kirjoittamaan asiallisesti ja niin ettäb itsekin pystyt myöntämään, ettet tahallisesti yritä vain loukata toista.
Kenenkään kirjoittajan ei tarvitse sinun vitutuksiasi lukea, se ei ole kenenkään muun syy, jos et sinä kykene asialliseen ja sääntöjen mukaiseen ilmaisuun ja siksi viestisi poistuvat.ole mistään sellasista ollu kyse vaan on lähtenyt täysin asiallisia kommentteja! Minkä sille voi jos tietyt tosiasiat joitain vituttaa...älä sitä kertojille kosta.
- henkilö X
mietippä sitä kirjoitti:
samalla kun mietit miksi tosiaan täältä häipyy kerta toisensa jälkeen vilkkaasti puolet vastauksista ;) ja sun provosoviva jankutuksesi on ilmoitettu myös ;) kuten koko turha alotus johon ei saa näköjään vastata mitään.
myönnät tässä siis suoraan ilmoittelevasi tahallasi täysin asiallisia viestejä ylläpidolle, jotta ne poistettaisiin. Tunnustat siis harrastavasi silkkaa kiusantekoa ilmoittamalla asiallisia kirjoituksia vain siksi, että sinua nyt ottaa päähän jostain syystä?
Uskomatonta toimintaa! - satuapa*
vaan ei kirjoitti:
ole mistään sellasista ollu kyse vaan on lähtenyt täysin asiallisia kommentteja! Minkä sille voi jos tietyt tosiasiat joitain vituttaa...älä sitä kertojille kosta.
Mitäs asiallista olet siis kyennyt aloittajalle vastaamaan? Minkälaisia kokemuksia sinulla on ollut abortin kokeneena jaettavana hänen kanssaan?
Miksi sinua vituttaa, ettei häntä kiinnostanut sinun juttusi, vaan hän toivoi keskustelua saman kokeneiden kanssa?
Siksikö jouduit hänen toivomansa ASIALLISEN viestin poistattamaan? Oliko se suora kosto aloittajalle, kun hän ei ollut ymmärrettävästi kiinnostunut jutuistasi? - urputtaa
niin kauan kun ei salli mielipiteen ja sananvapautta muilekin. Kaikenlaiseen palautteeseen pitää olla valmis kun tulee asioineen julkiselle palstalle. Ei niistä voi ronklata vain niitä mieluisia ja kieltää tietynlaisia näkökulmia. Ja jos voi, niin sama oikeushan koskee sitten kaikkia muitakin..
- voi rajata
satuapa* kirjoitti:
Mitäs asiallista olet siis kyennyt aloittajalle vastaamaan? Minkälaisia kokemuksia sinulla on ollut abortin kokeneena jaettavana hänen kanssaan?
Miksi sinua vituttaa, ettei häntä kiinnostanut sinun juttusi, vaan hän toivoi keskustelua saman kokeneiden kanssa?
Siksikö jouduit hänen toivomansa ASIALLISEN viestin poistattamaan? Oliko se suora kosto aloittajalle, kun hän ei ollut ymmärrettävästi kiinnostunut jutuistasi?kommentteja vain tietynlaisiin. Täällä saa (tai pitäisi saada) vapaasti kirjottaa muutkin kuin pyynnön mukaiset kommentoijat.
- satuapa*
urputtaa kirjoitti:
niin kauan kun ei salli mielipiteen ja sananvapautta muilekin. Kaikenlaiseen palautteeseen pitää olla valmis kun tulee asioineen julkiselle palstalle. Ei niistä voi ronklata vain niitä mieluisia ja kieltää tietynlaisia näkökulmia. Ja jos voi, niin sama oikeushan koskee sitten kaikkia muitakin..
Valitettavasti kuule palstan sääntöjen mukaan voi. Kirjoittajilla on oikeus odottaa asiallisia kommentteja ja kirjoittajilla on oikeus ilmoittaa asiattomista kommenteista.
Sinullahan ei ollut minkäänlaista tarkoitusta vastata kirjoittajan kysymyksiin saati että sinulla olisi ollut niistä jotain kokemuksia, joita hän nimenomaan pyysi. Ja joita keskustelu koski.
Tämä ei ole sinun palstasi, eikä sinulla ole mitään oikeutta kostaa ihmisille sitä, että sinun asiattomista kommenteistasi ei olla kiinnostuneita. - ei ole
satuapa* kirjoitti:
Valitettavasti kuule palstan sääntöjen mukaan voi. Kirjoittajilla on oikeus odottaa asiallisia kommentteja ja kirjoittajilla on oikeus ilmoittaa asiattomista kommenteista.
Sinullahan ei ollut minkäänlaista tarkoitusta vastata kirjoittajan kysymyksiin saati että sinulla olisi ollut niistä jotain kokemuksia, joita hän nimenomaan pyysi. Ja joita keskustelu koski.
Tämä ei ole sinun palstasi, eikä sinulla ole mitään oikeutta kostaa ihmisille sitä, että sinun asiattomista kommenteistasi ei olla kiinnostuneita.valtuuksia määritellä mitkä on sun mielestä asiallisia ja alotukseen vastaavia viestejä. Turha valittaa kun muutkin käyttää niitä ylistämiäsi poistoilmotusoikeuksia. Sinulla tai kellään aloittajallakaan ei ole oikeutta rajata vastauksia vain tietynlaisiksi (miellyttäviksi ja hyväksyviksi). Siis anna kaikkien kertoa mielipiteensä ja jos et, niin turha ruikuttaa kun ne omatkin sitten lähtee.
- ilmoitatko
ei ole kirjoitti:
valtuuksia määritellä mitkä on sun mielestä asiallisia ja alotukseen vastaavia viestejä. Turha valittaa kun muutkin käyttää niitä ylistämiäsi poistoilmotusoikeuksia. Sinulla tai kellään aloittajallakaan ei ole oikeutta rajata vastauksia vain tietynlaisiksi (miellyttäviksi ja hyväksyviksi). Siis anna kaikkien kertoa mielipiteensä ja jos et, niin turha ruikuttaa kun ne omatkin sitten lähtee.
viesteistä siksi, että ne ovat mielestäsi asiattomia, vai kostoksi?
- satuapa*
ei ole kirjoitti:
valtuuksia määritellä mitkä on sun mielestä asiallisia ja alotukseen vastaavia viestejä. Turha valittaa kun muutkin käyttää niitä ylistämiäsi poistoilmotusoikeuksia. Sinulla tai kellään aloittajallakaan ei ole oikeutta rajata vastauksia vain tietynlaisiksi (miellyttäviksi ja hyväksyviksi). Siis anna kaikkien kertoa mielipiteensä ja jos et, niin turha ruikuttaa kun ne omatkin sitten lähtee.
En minä ole niitä määritellytkään. Älä minua syytä siitä, että asiattomia viestejäsi poistuu.
Sen sijaan minulla ja kaikilla muilla on oikeus ilmoittaa asiattomat viestit. Sinä sen sijaan ilmoittelet viestejä, vaikka pidät niitä itsekin asiallisina.
Tässä aloituksessa jo aloittaja itse on tuotoksesi asiattomiksi suoraan sanonut.
Opettele kirjoittamaan asiallisesti, niin viestisi pysyvät palstalla. Älä syyttele omasta asiattomuudestasi muita. Olet itse kertonut toimivasi tahallasi asiattomasti niin viestien kirjoituksessa kuin poistattamisessakin, joten turha vierittää omista asiattomuuksistasi syytä muiden niskoille. - satuapa*
Ei kuule aavistustakaan, kun en ole niitä nähnyt. Olen nähnyt vain sinun poistovinkunaviestisi, jonka kyllä ilmoitin poistoon, saattoi olla eri keskustelussakin. Poistovinkunathan sellaisenaan ovat turhia, varsinkin jos ne vielä ovat solvaavia, kuten sinun yleensä ovat.
Tässäkin olet heti lähtenyt solvaamaan ja syyttelemään minua ja muita siitä, että sinä poistatit täydellisen asiallisen viestin kostoksi.
Olethan tietoinen, että minä en ole täällä kaiken aikaa kuten sinä, joten joku muu niitä poistoon ilmoittaa.
"Entä mitä asiatonta on todeta että havaitsee jo nyt tekstissä tietynlaisia tyypillisiä defenssejä, kuten järkeistäminen, selittely ja torjunta?? Kerro nyt mitä asiatonta näissä toteamuksissa oli??!!"
Koska se on toisen ajatusten ja kokemusten vähättelyä ja halventamista. Eihän sinulla ole kokemusta abortista saati sitten psykologin koulutusta. Tuollaiset mutupsykoloinnit ovat keskustelupalstalla todellakin asiattomia, eikä niille ole mitään perusteita. Eihän sinulla ole pienintäkään käsitystä siitä, mitä tuo ihminen puhuu ja millainen hänen aatemaailmansa on. Kukaan toinen keskustelupalstalainen ei voi tulla sanomaan toisen puheista, että hän "torjuu totuutta". Eihän se, että toinen kertoo ajatuksistaan ole mitään "selittelyä" eikä sinun sanasi niitä sellaiseksi tee. se on vain tyhmää ja asiatonta, koska sen ainoana tarkoituksena on vähätellä kertojan omaa käsitystä ja sanojaan itsestään ja yrittää kumota ne turhiksi/vääriksi ja väittää, että kertojan mieli muuttuu varmasti myöhemmin. Eihän sinulla ole sellaisen väittämiselle tuota henkilöä koskien minkäänlaisia eväitä.
Aivan kuten sinä olet kertonut jo niitä pitäneesi valheellisena kaunisteluna jne. Muut ei katso maailmaansa sinun silmistäsi nähden, joten tuollaiset kommentit ovat todella asiattomia, kun muut kertovat omista ajatuksistaan.
Tämä on sanottu sinulle miljoonasta ja monen eri ihmisen toimesta, joten voisit vähitellen käsittää sen. - mitään
satuapa* kirjoitti:
Ei kuule aavistustakaan, kun en ole niitä nähnyt. Olen nähnyt vain sinun poistovinkunaviestisi, jonka kyllä ilmoitin poistoon, saattoi olla eri keskustelussakin. Poistovinkunathan sellaisenaan ovat turhia, varsinkin jos ne vielä ovat solvaavia, kuten sinun yleensä ovat.
Tässäkin olet heti lähtenyt solvaamaan ja syyttelemään minua ja muita siitä, että sinä poistatit täydellisen asiallisen viestin kostoksi.
Olethan tietoinen, että minä en ole täällä kaiken aikaa kuten sinä, joten joku muu niitä poistoon ilmoittaa.
"Entä mitä asiatonta on todeta että havaitsee jo nyt tekstissä tietynlaisia tyypillisiä defenssejä, kuten järkeistäminen, selittely ja torjunta?? Kerro nyt mitä asiatonta näissä toteamuksissa oli??!!"
Koska se on toisen ajatusten ja kokemusten vähättelyä ja halventamista. Eihän sinulla ole kokemusta abortista saati sitten psykologin koulutusta. Tuollaiset mutupsykoloinnit ovat keskustelupalstalla todellakin asiattomia, eikä niille ole mitään perusteita. Eihän sinulla ole pienintäkään käsitystä siitä, mitä tuo ihminen puhuu ja millainen hänen aatemaailmansa on. Kukaan toinen keskustelupalstalainen ei voi tulla sanomaan toisen puheista, että hän "torjuu totuutta". Eihän se, että toinen kertoo ajatuksistaan ole mitään "selittelyä" eikä sinun sanasi niitä sellaiseksi tee. se on vain tyhmää ja asiatonta, koska sen ainoana tarkoituksena on vähätellä kertojan omaa käsitystä ja sanojaan itsestään ja yrittää kumota ne turhiksi/vääriksi ja väittää, että kertojan mieli muuttuu varmasti myöhemmin. Eihän sinulla ole sellaisen väittämiselle tuota henkilöä koskien minkäänlaisia eväitä.
Aivan kuten sinä olet kertonut jo niitä pitäneesi valheellisena kaunisteluna jne. Muut ei katso maailmaansa sinun silmistäsi nähden, joten tuollaiset kommentit ovat todella asiattomia, kun muut kertovat omista ajatuksistaan.
Tämä on sanottu sinulle miljoonasta ja monen eri ihmisen toimesta, joten voisit vähitellen käsittää sen.asiatonta puhua defensseistä. Niinhän sinäkin jatkuvasti halvennat ja vähättelet täällä toisten ajatuksia ja mielipiteitä. Noita puolustusmekanismeja vaan ei ole kenenkään maallikonkaan vaikea havaita yleisesti abortintekijöiden teskteistä. Mutta tokihan tämäkin kaikki on susta asiatonta kun taitaa olla vaan niin kovin kiusallista ja epämieluisaa... Valheelliset omien tekojen vähättelyt eivät ole asiallisia koska se voi houkutella jonkun toisenkin samaan (syyllisyys)ansaan.
- henkilö X
mitään kirjoitti:
asiatonta puhua defensseistä. Niinhän sinäkin jatkuvasti halvennat ja vähättelet täällä toisten ajatuksia ja mielipiteitä. Noita puolustusmekanismeja vaan ei ole kenenkään maallikonkaan vaikea havaita yleisesti abortintekijöiden teskteistä. Mutta tokihan tämäkin kaikki on susta asiatonta kun taitaa olla vaan niin kovin kiusallista ja epämieluisaa... Valheelliset omien tekojen vähättelyt eivät ole asiallisia koska se voi houkutella jonkun toisenkin samaan (syyllisyys)ansaan.
"eli ei ole
mitään
asiatonta puhua defensseistä."
Ei minusta. Mutta sinustahan nyt taisikin olla asiatonta se, jos sellaisista kärsivä kirjoittaa palstalla. Kerrotko mikä siinä on asiatonta? - ollutkaan
henkilö X kirjoitti:
"eli ei ole
mitään
asiatonta puhua defensseistä."
Ei minusta. Mutta sinustahan nyt taisikin olla asiatonta se, jos sellaisista kärsivä kirjoittaa palstalla. Kerrotko mikä siinä on asiatonta?ennenkuin joku alkoi vinkua poistoon niitä defensseistä huomauttavia viestejä. Näin ollen kokonaiskuva jää lukijoille valheelliseksi ja näkökulmaltaan suppeaksi.
- jos sinä
teet aloituksen "gallup, oletko aborttioikeuden kannattaja vai vastustaja? Ikä ja sukupuoli?"
Ja minä vastaan siihen että "haistapa perse"
niin aloitus oli asiaton? - tämä...
jos sinä kirjoitti:
teet aloituksen "gallup, oletko aborttioikeuden kannattaja vai vastustaja? Ikä ja sukupuoli?"
Ja minä vastaan siihen että "haistapa perse"
niin aloitus oli asiaton?liittyy edes koko asiaaan?? Vastasinko mitään tuollaista?!?
- henkilö X
tämä... kirjoitti:
liittyy edes koko asiaaan?? Vastasinko mitään tuollaista?!?
Sinä ihan itse sanoit, että jos poistetuissa vastauksissa on jotain asiatonta, niin sitten on koko aloituskin.
Eli mielestäsi siis aloituksen asiallisuus riippuu sen saamien vastausten asiallisuudesta.
Ei, kukaan muu meistä ei oikein näytä tajuavan tätä aivoitustasi, siinä ei oikeasti tunnu olevan järjen häivääkään. Joten voisitko ystävällisesti selittää, mitä oikein tarkoitat? - 1977*
Olisi joskus ihan oikeasti kiva kuulla millä perusteilla ylläpito työskentelee...
Aloittajalle uusintana lyhennelmä:
Olen nuoriso-ohjaaja, jonka toimenkuvaan kuuluu siis ehkäisyvalistuksen antamista.
Tulin 27-vuotiaana kuitenkin itse ei-toivotusti raskaaksi.
Eli tiedolla ei tunnu olevan mitään merkitystä siinä kuinka viisas ihminen on.
Abortin vastainen en ole ollut sen normaalin peruskoulun aikaisen ideoligisti ajan jälkeen, mutta varma olin tietenkin että vahinkoraskaus ei satu omalle kohdalleni, olenhan minä viisaampi asian suhteen kuin tavan kuolevaiset. Jos vahingossa raskaaksi tulee niin on oikein tehdä abortti, mutta itse minä tekisin lapsen itselleni ja tyhmyydelleni rangaistukseksi -ajattelin varmana siitä, että koskaan niin ei käy. No kun paska oli housussa, tein tietenkin abortin.
Abortti oli siis paha ja kasvattava paikka, sillä se romahdutti aivan täydellisesti maailmankuvani itsestäni ja se tietenkin suretti. Sureminen liittyy aina menettämiseen, en surrut mitään alkiotani tms, vaan ainoastaan kuvitellun itseni menettämistä. Siitä surusta oli melkoisen hankala päästä yli (enemmän kuvaava sana ehkä on vitutus, olen melkoisen agresiivinen surija yleensäkin), se vaati paljon itsensä uudelleen analysointia. Mutta nyt tiedän itsestäni sellaisia piirteitä mitä silloin en tiennyt, eli kasvatti itsetuntoa. Ja monet abortin kokeneet ovat kertoneet kokeneensa lähes samanlaisen prosesssin, sillä eihän kukaan sukupuolielämään astuessaan ole valmiiksi päättänyt olla sitä viidennestä joka tekee abortin, vaan kaikki on ajatellut olevansa aivan taatusti sitä neljää viidennestä. - 1977*
kyllä ... kirjoitti:
kuka täälläkin on ollu alikynnessä kun pitää vinkua poistoon kaikki muu kuin hyshyssyttelevä päänsilittely.. idioottimaista tosiaan!! Tää on todellakin "keskustelu"palsta vahvasti lainausmerkissä.. eli sellasen irvikuva!
...jostain sen tyyppisestä, että olet aktiivisesti etsimässä itsellesi muuta viihdykettä päiviisi? Olihan, joohan?
Tämä ei nimittäin olisi keskustelupalstan irvikuva, jos asialliset vastaukset aloittajien esittämiin kysymyksiin saisivat olla paikoillaan, eli keskustelu pysyisi asiassa... Mutta me kesksutelijathan palstan teemme. Vaikka itsekin pidän äärettömän paljon tästä viihdyttävästä puolesta, niin silti tykkäisin, että täällä voitaisiin myös keskustella aborttiin liittyvistä ihmisiä pohdituttavista asioista...
Nimittäin aivan äärettömän käsittämätön teko sinulta poistattaa minun vastaukseni aloittajlle. Ja Sinä ilkeät vielä sanoa tätä keskustelupalstojen irvikuvaksi? Kyllä perseestä on ylläpitokin, kun lähtee tuollaiseen yhden ihmisen terroriisi mukaan, mutta aunuksesta tulee kyllä jotain muutakin pahasti löyhkäävää tällä palstalla... - Jo
1977* kirjoitti:
Olisi joskus ihan oikeasti kiva kuulla millä perusteilla ylläpito työskentelee...
Aloittajalle uusintana lyhennelmä:
Olen nuoriso-ohjaaja, jonka toimenkuvaan kuuluu siis ehkäisyvalistuksen antamista.
Tulin 27-vuotiaana kuitenkin itse ei-toivotusti raskaaksi.
Eli tiedolla ei tunnu olevan mitään merkitystä siinä kuinka viisas ihminen on.
Abortin vastainen en ole ollut sen normaalin peruskoulun aikaisen ideoligisti ajan jälkeen, mutta varma olin tietenkin että vahinkoraskaus ei satu omalle kohdalleni, olenhan minä viisaampi asian suhteen kuin tavan kuolevaiset. Jos vahingossa raskaaksi tulee niin on oikein tehdä abortti, mutta itse minä tekisin lapsen itselleni ja tyhmyydelleni rangaistukseksi -ajattelin varmana siitä, että koskaan niin ei käy. No kun paska oli housussa, tein tietenkin abortin.
Abortti oli siis paha ja kasvattava paikka, sillä se romahdutti aivan täydellisesti maailmankuvani itsestäni ja se tietenkin suretti. Sureminen liittyy aina menettämiseen, en surrut mitään alkiotani tms, vaan ainoastaan kuvitellun itseni menettämistä. Siitä surusta oli melkoisen hankala päästä yli (enemmän kuvaava sana ehkä on vitutus, olen melkoisen agresiivinen surija yleensäkin), se vaati paljon itsensä uudelleen analysointia. Mutta nyt tiedän itsestäni sellaisia piirteitä mitä silloin en tiennyt, eli kasvatti itsetuntoa. Ja monet abortin kokeneet ovat kertoneet kokeneensa lähes samanlaisen prosesssin, sillä eihän kukaan sukupuolielämään astuessaan ole valmiiksi päättänyt olla sitä viidennestä joka tekee abortin, vaan kaikki on ajatellut olevansa aivan taatusti sitä neljää viidennestä.Tulin palstalle päivän tauon jälkeen - johan on paljon viestejä, ei vain oikein aborttiaiheesta...
Ikävää, jos joku koki aloitusvietini asiattomaksi; minä oletin, että palsta käsittelee aborttikokemuksia (ja mikä ettei, myös yleisiä mielipiteitä abortista).
Kiitos 1977. Ehdin lukea vastauksesi jo aiemmin, mutta mukava, että laitoit sen uudelleen näkyviin. Minulla oli samanlainen reaktio: Enhän MINÄ ole sellainen nainen, jolle käy näin. Mutta kuten joku kirjoitti, tekevälle sattuu ja virheistä oppii.
Mietin tuota väitettä abortin järkeistämisestä (siis defenssinä ennen ja jälkeen toimenpiteen). Itselleni asian, tilanteen ja ratkaisun järkeistäminen oli (on?) selkein käsittelytapa -- en kokenut suuria tunnekuohuja suuntaan tai toiseen, ja rationaalisesti harkitsin itseni ja mahdollisen lapsen parasta, ja en löytänyt oikeastaan mitään joka EI olisi puoltanut aborttia (lukuunottamatta mahdolliset toimeenpiteeseen liittyvät fyysiset riskit ja epätodennäkoinen, mutta mahdollinen lapsettomuus tulevaisuudessa). Olen tyytyväinen, että kokemus on ohi, mutta en kadu tai tunne huonoa omaatuntoa päätöksestäni.
Kiitos joka tapauksessa kommenteista. - halulla
Jo kirjoitti:
Tulin palstalle päivän tauon jälkeen - johan on paljon viestejä, ei vain oikein aborttiaiheesta...
Ikävää, jos joku koki aloitusvietini asiattomaksi; minä oletin, että palsta käsittelee aborttikokemuksia (ja mikä ettei, myös yleisiä mielipiteitä abortista).
Kiitos 1977. Ehdin lukea vastauksesi jo aiemmin, mutta mukava, että laitoit sen uudelleen näkyviin. Minulla oli samanlainen reaktio: Enhän MINÄ ole sellainen nainen, jolle käy näin. Mutta kuten joku kirjoitti, tekevälle sattuu ja virheistä oppii.
Mietin tuota väitettä abortin järkeistämisestä (siis defenssinä ennen ja jälkeen toimenpiteen). Itselleni asian, tilanteen ja ratkaisun järkeistäminen oli (on?) selkein käsittelytapa -- en kokenut suuria tunnekuohuja suuntaan tai toiseen, ja rationaalisesti harkitsin itseni ja mahdollisen lapsen parasta, ja en löytänyt oikeastaan mitään joka EI olisi puoltanut aborttia (lukuunottamatta mahdolliset toimeenpiteeseen liittyvät fyysiset riskit ja epätodennäkoinen, mutta mahdollinen lapsettomuus tulevaisuudessa). Olen tyytyväinen, että kokemus on ohi, mutta en kadu tai tunne huonoa omaatuntoa päätöksestäni.
Kiitos joka tapauksessa kommenteista.tehdystä abortista ei vaan löydy tonkimallakaan mitään mikä olisi lapsen 'parasta'. Tiedäthän itsekin että lapsi olisi voinut elää hyvää elämää jossain muualla, ja tämä olisi ollut ehdottomasti lapsen etu.
- Jo
halulla kirjoitti:
tehdystä abortista ei vaan löydy tonkimallakaan mitään mikä olisi lapsen 'parasta'. Tiedäthän itsekin että lapsi olisi voinut elää hyvää elämää jossain muualla, ja tämä olisi ollut ehdottomasti lapsen etu.
Kovin helppo arvostella tuntematta lainkaan toisen elämäntilannetta... Eikö abortinvastustajille olisi hedelmällisempää (pun intended...) keskustella aborttia/lapsen pitämistä harkitsevien naisten kanssa, kuin arvostella nasisia, jotka ovat jo abortin kokeneet? Tuskinpa 'kohtalotovereiden kertomuksia' kysyttäessä haetaan ideologista käännytystä -- tai ollaan sille avoimia? Vain ajatus: kenties saat enemmän vastakaikua ja myös (sinulle) positiivisia lopputuloksia, jos keskität voimavarasi muun tyyppisiin viestiketjuihin (tyyliin "Tekisinkö abortin vai en?").
- lukee
Jo kirjoitti:
Kovin helppo arvostella tuntematta lainkaan toisen elämäntilannetta... Eikö abortinvastustajille olisi hedelmällisempää (pun intended...) keskustella aborttia/lapsen pitämistä harkitsevien naisten kanssa, kuin arvostella nasisia, jotka ovat jo abortin kokeneet? Tuskinpa 'kohtalotovereiden kertomuksia' kysyttäessä haetaan ideologista käännytystä -- tai ollaan sille avoimia? Vain ajatus: kenties saat enemmän vastakaikua ja myös (sinulle) positiivisia lopputuloksia, jos keskität voimavarasi muun tyyppisiin viestiketjuihin (tyyliin "Tekisinkö abortin vai en?").
erittäin todennäköisesti nekin joille ei ole vielä liian myöhäistä tehdä lapsen kannalta ainoaa oikeaa päätöstä.
- satuapa*
Jo kirjoitti:
Tulin palstalle päivän tauon jälkeen - johan on paljon viestejä, ei vain oikein aborttiaiheesta...
Kiitos joka tapauksessa kommenteista.Kuulostat ajattelevan tilanteesta monin tavoin samoin kuin itse ajattelin. Ja ajattelen yhä.
Olen ihmisen melko realisti, jos jotakin on tapahtunut, sitä on turha ruikuttaa ja huutaa ja manata, koska ei se asiaa kuitenkaan miksikään muuta. Siitäkin huolimatta, että oma reaktioni kahta viivaa katsellessa oli lähinnä "voi v...u". Itse kuitenkin siirryin tuosta tilasta hyvin nopeasti eteenpäin, tilanne oli mikä oli, ainoa mahdollisuus oli miettiä, miten siitä pois päästiin. Olin loppujen lopuksi todella rauhallinen ja rationaalinen -tarkoittaen tosiaan perustelemista itselleni. Ja miehelle kertoessa olin jo täysin hyväksynyt tilanteen: kysyin häneltä, onko hän ok, ja hän hetken pöllämystyneen ilmeen jälkeen sanoi, että hänenhän sitä pitäisi multa kysyä :) Mä en edes tajunnut, että hän voisi olla huolissaan minusta, kun mähän olin jo käsitellyt tilan faktana, jossa vain täytyi miettiä uudet toimintaohjeet :)
Ja realistisuuteen kuuluu myös se, että jälkiviisaus on turhaa, koska jokaisen on tehtävä päätöksensä niillä tiedoin ja kokemuksin, jotka päätöksentekohetkellä on. Itseltään ei voi enempää vaatia, joten kun tekee päätöksensä parhaalla mahdollisella tavalla - ajatellen mahdollisimman monelta eri kantilta jne ja oikeaksi (tai ainakin olemassa olevista vaihtoehdoista vähiten huonoksi) sen itselleen perustellen - täytyy luottaa itseensä ja katsoa eteenpäin. Ja ottaa opikseen kokemuksesta ja siten kasvaen ihmisenä.
Se tunne, minkä nuo kaksi viivaa herättivät, on ainakin minulle tärkeä merkki, että ratkaisu on oikea. Läheisteni lapsista olen iloinnut jo ihan alkuraskaudesta lähtien ja tuntenut niitä tulevia lapsia kohtaan odotusta ja lämpöä, mutta omaa raskautta kohtaan tunne oli vain jotenkin lannistunut vitutus. Olin monesti aiemmin miettinyt, miten raskaustestin tekeminen olisi innostunutta odotusta ja kun se olikin ihan jotain muuta... Jotenkin myöskin läheisten lapset ja niiden kanssa oleminen on vain varmistanut päätöstä, ja siitä, millaisen elämänalun, mahdollisuudet ja etenkin odottavat, rakastavat ja lapseen täysillä panostavat vanhemmat (/vanhemman) jokainen lapsi ansaitsee - on sitten alkunsa saanut toivottuna tai onnellisena vahinkona.
Tuo 1977:n puhuma kasvuprosessi on niin totta. - Vinkkari sivusta
Oletko tullut ajatelleeksi, mitä alkaa tapahtua, kun muut ihmiset väsyvät tyyliisi ja alkavat käyttäytyä sinun luomiesi sääntöjen mukaan? Kannattaisi vähän vaivata sitä pientä päätäsi tälläkin kysymyksellä..
Sinua on yksi kappale, mutta meitä muita on useita täällä kirjoittamassa. Jos me kaikki alamme poistattelemaan kirjoituksiasi samoilla säännöillä kuin sinä poistattelet meidän, sinun kirjoituksiasi jää aika vähän jäljelle. Sinä poistattelet kostoksi eri ihmisten kirjoituksia summamutikassa sieltä täältä, kun haluat kostaa jollekin tietylle kirjoittajalle, joka on poistattanut jonkun sääntöjenvastaisen viestisi jostakin asiayhteydestä.
Jos me nyt aloitamme samanlaisen käyttäytymisen sinun motiiveillasi, saamme aika hyvin poistetuksi suurimman osan viesteistäsi, koska niistä 95% on kirjoitettu sääntöjenvastaisella tyylillä.
Kun useampi ihminen alkaa toimia tavallasi, ei kovin monen tarvitse kovin montaa viestiäsi edes poistattaa kovin suurilla ponnistuksilla, kun lähes kaikki poistuvat. Kai tajuat, että poistopolitiikka toimii kumpaankin suuntaan? Sinä saat viestejä poistetuksi, mutta niin saamme mekin. Varsinkin, kun autat meitä kivasti käyttämällä vain sinulle luontaista, omaa tyyliäsi.
Kannattaa siis miettiä nyt hetki hyvin tarkkaan, kannattaako sinun jatkaa samaan tyyliin kuin minkä olet tänne viime aikoina luonut ja mitä olet viime ajat täällä harrastanut, kuten edeltäkin voimme nähdä. Se voi osua sinua omaan nokkaan. - Vinkkari sivusta
Pitkään palstaa seuranneena voin sanoa, että varsinaisen poistokiusanteon olet aloittanut ihan sinä itse.
Sinä tietenkin itse lasket sinuun kohdistuvaksi kiusanteoksi sen, jos verikäsityyliset ilmaisut ja "olet tappanut lapsesi viemäriin" poistatetaan, vaikka kyse on ihan normaalista sääntöjenvastaiseen tyyliin puuttumista.
Kertoo kyllä paljon oikeudentajustasi tai sen puutteesta, kun rinnastat nämä poistot kiusanteoksi ja aloitat kostokierteen tuolla syyllä ja menet poistattelemaan muiden eri ihmisten viestejä tietämättä edes kohdistuuko se kostosi oikeaan ihmiseen. Kostosi, joka ei edes ole oikeutettu. - kitinänne
Vinkkari sivusta kirjoitti:
Oletko tullut ajatelleeksi, mitä alkaa tapahtua, kun muut ihmiset väsyvät tyyliisi ja alkavat käyttäytyä sinun luomiesi sääntöjen mukaan? Kannattaisi vähän vaivata sitä pientä päätäsi tälläkin kysymyksellä..
Sinua on yksi kappale, mutta meitä muita on useita täällä kirjoittamassa. Jos me kaikki alamme poistattelemaan kirjoituksiasi samoilla säännöillä kuin sinä poistattelet meidän, sinun kirjoituksiasi jää aika vähän jäljelle. Sinä poistattelet kostoksi eri ihmisten kirjoituksia summamutikassa sieltä täältä, kun haluat kostaa jollekin tietylle kirjoittajalle, joka on poistattanut jonkun sääntöjenvastaisen viestisi jostakin asiayhteydestä.
Jos me nyt aloitamme samanlaisen käyttäytymisen sinun motiiveillasi, saamme aika hyvin poistetuksi suurimman osan viesteistäsi, koska niistä 95% on kirjoitettu sääntöjenvastaisella tyylillä.
Kun useampi ihminen alkaa toimia tavallasi, ei kovin monen tarvitse kovin montaa viestiäsi edes poistattaa kovin suurilla ponnistuksilla, kun lähes kaikki poistuvat. Kai tajuat, että poistopolitiikka toimii kumpaankin suuntaan? Sinä saat viestejä poistetuksi, mutta niin saamme mekin. Varsinkin, kun autat meitä kivasti käyttämällä vain sinulle luontaista, omaa tyyliäsi.
Kannattaa siis miettiä nyt hetki hyvin tarkkaan, kannattaako sinun jatkaa samaan tyyliin kuin minkä olet tänne viime aikoina luonut ja mitä olet viime ajat täällä harrastanut, kuten edeltäkin voimme nähdä. Se voi osua sinua omaan nokkaan.poistovinkumisesta on alkanut siitä kun niitä omia viestejänne alkoi harmillisesti lähteä. Joten anna toisten viestien olla niin ne omasikin säilyy paremmin.. jollet sitten jatka sitä ominta (törky)tyyliäsi.
Mistä tiedät että täällä palstalla on vain yksi vastustaja? Minä kun satun tietämään etten ole likikään kaikkia niitä kirjoittanut joita ilmeisesti yhden ja saman kirjoittamaksi luulet. Vastustajilla on tasan yhtä suuret oikeudet poistattaa heihin kohdistunut kiusanteko, halvennus ym. solvaaminen. Valtaosin vastustajien viesteissä ei ole ollut yhtikäs mitään asiatonta, ne (etenkin sen kuvitteellisen "yhden" vastustajan totuudet) on vain haluttu vaientaa joillekin liian sietämättömien tosiasioiden takia. - määritä
Vinkkari sivusta kirjoitti:
Pitkään palstaa seuranneena voin sanoa, että varsinaisen poistokiusanteon olet aloittanut ihan sinä itse.
Sinä tietenkin itse lasket sinuun kohdistuvaksi kiusanteoksi sen, jos verikäsityyliset ilmaisut ja "olet tappanut lapsesi viemäriin" poistatetaan, vaikka kyse on ihan normaalista sääntöjenvastaiseen tyyliin puuttumista.
Kertoo kyllä paljon oikeudentajustasi tai sen puutteesta, kun rinnastat nämä poistot kiusanteoksi ja aloitat kostokierteen tuolla syyllä ja menet poistattelemaan muiden eri ihmisten viestejä tietämättä edes kohdistuuko se kostosi oikeaan ihmiseen. Kostosi, joka ei edes ole oikeutettu.sitä mikä on oikeutettua sanan- ja mielipiteen vapautta, mikä ei. Kuten et sitäkään onko poistoilmoituksenkaan oikeutusta. Kaikki voi kuitenkin nähdä kuinka törkeästi ja olemattomista syin täällä rajoitetaan juurikin vastustajien ilmaisunvapautta.
- henkilö X
kitinänne kirjoitti:
poistovinkumisesta on alkanut siitä kun niitä omia viestejänne alkoi harmillisesti lähteä. Joten anna toisten viestien olla niin ne omasikin säilyy paremmin.. jollet sitten jatka sitä ominta (törky)tyyliäsi.
Mistä tiedät että täällä palstalla on vain yksi vastustaja? Minä kun satun tietämään etten ole likikään kaikkia niitä kirjoittanut joita ilmeisesti yhden ja saman kirjoittamaksi luulet. Vastustajilla on tasan yhtä suuret oikeudet poistattaa heihin kohdistunut kiusanteko, halvennus ym. solvaaminen. Valtaosin vastustajien viesteissä ei ole ollut yhtikäs mitään asiatonta, ne (etenkin sen kuvitteellisen "yhden" vastustajan totuudet) on vain haluttu vaientaa joillekin liian sietämättömien tosiasioiden takia."Joten anna toisten viestien olla niin ne omasikin säilyy paremmin.."
Tämä pisti silmään: tässä käytännössä myönnät taas että ilmoittelet viestejä siksi että sinunkin viestejäsi ilmoitellaan, eli kostaaksesi tai tehdäksesi kiusaa.
"Vastustajilla on tasan yhtä suuret oikeudet poistattaa heihin kohdistunut kiusanteko, halvennus ym. solvaaminen."
Ehdottomasti on! Nythän on kyse siitä, että sinä olet itse kertonut ilmoittaneesi ketjun aloitusviestin ylläpidolle. Et tosin ole vieläkään kyennyt osoittamaan sen asiasisällöstä mitään asiatonta taikka vastustajia kiusaavaa, solvaavaa tai halventavaa. Lisäksi olet kertonut ilmoittaneesi sen poistetun 1977:n viestin, mutta siitäkään et vielä ole osannut kertoa miten se halvensi vastustajia. Sanoit myös ilmoittaneesi satuapan viestin, jossa hän ainoastaan ihmetteli miksi se 1977:n kirjoitus oli poistettu. Siinäkään ei ollut mitään vastustajia halventavaa. Olet vinkaissut myös minun viestejäni, etkä pyynnöstäni huolimatta ole osannut kertoa mikä niiden sisällössä on ollut asiatonta ja vastustajia halventavaa.
Eli sitä täällä nyt toivotaan, että poistattaisit vain niitä tosiaan asiattomia ja sääntöjen vastaisia ja vastustajia solvaavia ja halventavia viestejä, ja jättäisit tuon kostopoistattelun kokonaan pois. Onko tämä oikeasti liikaa pyydetty? - 1977*
Herran jestas...
Lukeekohan tuo ihminen samaa kieltä kuin kirjoittaa?
Halventava vittuilu yritys?
Miksi yrittäisin vittuilla aloittajalle tai satualle, sillä mehän keskustelmme kokemistamme aborteista ja niiden herättämistä tunteista?
Meidän kokemuksemme aborteistako provosoivat ihmisiä? - henkilö X
määritä kirjoitti:
sitä mikä on oikeutettua sanan- ja mielipiteen vapautta, mikä ei. Kuten et sitäkään onko poistoilmoituksenkaan oikeutusta. Kaikki voi kuitenkin nähdä kuinka törkeästi ja olemattomista syin täällä rajoitetaan juurikin vastustajien ilmaisunvapautta.
"sinä et
määritä
sitä mikä on oikeutettua sanan- ja mielipiteen vapautta, mikä ei."
Olet oikeassa. Toisaalta sinäkään et sitä määritä. Sen määrittää ylläpito. Jostain syystä edes ylläpidon apuun pyytämistä ei tällä palstalla sallita.
"Kuten et sitäkään onko poistoilmoituksenkaan oikeutusta."
Senkin määrittelee nimenomaan ylläpito ja hyvin selvästi: viestissä tulee olla asiaton sisältö. En ole vieläkään kuullut, mikä esim. aloitusviestin sisällössä olikaan asiatonta...
"Kaikki voi kuitenkin nähdä kuinka törkeästi ja olemattomista syin täällä rajoitetaan juurikin vastustajien ilmaisunvapautta."
Kuten voidaan nähdä sekin, että toisetkaan eivät saa edes asiallisia kysymyksiä tai parannusehdotuksia enää esittää. - tulla sitten
satuapa* kirjoitti:
En minä ole niitä määritellytkään. Älä minua syytä siitä, että asiattomia viestejäsi poistuu.
Sen sijaan minulla ja kaikilla muilla on oikeus ilmoittaa asiattomat viestit. Sinä sen sijaan ilmoittelet viestejä, vaikka pidät niitä itsekin asiallisina.
Tässä aloituksessa jo aloittaja itse on tuotoksesi asiattomiksi suoraan sanonut.
Opettele kirjoittamaan asiallisesti, niin viestisi pysyvät palstalla. Älä syyttele omasta asiattomuudestasi muita. Olet itse kertonut toimivasi tahallasi asiattomasti niin viestien kirjoituksessa kuin poistattamisessakin, joten turha vierittää omista asiattomuuksistasi syytä muiden niskoille.missä olen sanonut toimivani tahallani asiattomasti jossain?! Turha vedellä hatusta niitä syytöksiä. Ja ap. sanoi ihan itse haluavansa kaikenlaisia mielipiteitä, joten mistä tiedät kenen viestejä piti asiattomina (eikä edes suoraa tainnut sanoa että jotkut oli sellasia)?
- Särjetty saviruukku
Seurasi syvä masennus ja suru... Katso lisää tv seiskalta maanantaina. Ihminen ei voi tehdä mitään kauheampaa omalle lapselleen..En huutele korkealta. Vaan pää painuksissa ja kyyneleet silmissä..
Ketjusta on poistettu 236 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1058277- 1125784
- 565266
- 2895216
- 783871
- 583051
- 662757
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222558Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292532- 452501