Voiko omaa ulkonäköä arvioida?

superneitsyt

Yhdessä toisessa ketjussa pyydettiin taas antamaan arvosana omalle ulkonäölle, ja rupesin pohtimaan, miten omaa ulkonäköään voi ylipäänsä arvioida?

Jotkut ominaisuudet voi tietysti nähdä pelkkinä numeroina: pituus, paino. Naisilla vielä vaikkapa rintojen koko, jos sen katsoo tärkeäksi.

Mutta entä kasvot sitten? Otatteko kaikki hyvät ja huonot puolenne huomioon? Mitä jos pitää esim. huuliaan tai vaikkapa poskipäitään kauniina, mutta inhoaa leukaansa, niin miten pitäisi päättää, mikä ominaisuus on tärkeämpi kuin toinen?

Ja mistä ollenkaan tietää, perustuuko arvio pelkkään huonoon itsetuntoon tai harhaiseen narsismiin?

Eihän tämä nyt kovin tärkeä kysymys ole, mutta olen elämäni aikana pitänyt itseäni helvetin rumana ja sitten taas myöhemmin jopa kauniina, enkä tähän päivään mennessä tiedä, mitä todellisuudessa olen. Siksipä pohdinkin, onko sitä yleensä mahdollista tietää.

30

1079

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • negative creep

      Vaihdanpa samalla ärsyttävän nimimerkkini toiseen. (Olen siis ap.)

      • määäääääääääääääääää

        No ei kai sitä ainakaan kovin objektiivisesti voikaan.

        Toisaalta se, miltä näyttää omissa silmissä, vaikuttaa itsetunnon kautta myös siihen, miltä näyttää toisten silmissä, joten kannattanee pitää huoli siitä, että on itse tyytyväinen siihen, mitä sieltä peilistä näkyy. Ja jos on itse siihen tyytyväinen, ei muiden mielipiteellä olekaan mitään väliä ja se taas näkyy muiden silmissä lisääntyneenä kauneutena. Positiivinen kierre.


      • superneganeitscreep
        määäääääääääääääääää kirjoitti:

        No ei kai sitä ainakaan kovin objektiivisesti voikaan.

        Toisaalta se, miltä näyttää omissa silmissä, vaikuttaa itsetunnon kautta myös siihen, miltä näyttää toisten silmissä, joten kannattanee pitää huoli siitä, että on itse tyytyväinen siihen, mitä sieltä peilistä näkyy. Ja jos on itse siihen tyytyväinen, ei muiden mielipiteellä olekaan mitään väliä ja se taas näkyy muiden silmissä lisääntyneenä kauneutena. Positiivinen kierre.

        Onhan se totta, että asenne näkyy - ja ilmeet tietysti, kuten alempana mainittiin. Uskon kyllä vakaasti myös tietynlaiseen sisäiseen kauneuteen, joka näkyy päälle. Voihan sitä ajatella niinkin, että harvemmin vastaantulevia ihmisiä tulee arvioitua minkään asteikon mukaan... miksi sitten itsensä pitäisi osata määritellä?

        Tuota oman ulkonäön arviointia vaikeuttaa vielä sekin, että ihminen voi olla tyytyväinen peilikuvaansa ja silti vihata valokuviaan...


      • määääääääääääääääää
        superneganeitscreep kirjoitti:

        Onhan se totta, että asenne näkyy - ja ilmeet tietysti, kuten alempana mainittiin. Uskon kyllä vakaasti myös tietynlaiseen sisäiseen kauneuteen, joka näkyy päälle. Voihan sitä ajatella niinkin, että harvemmin vastaantulevia ihmisiä tulee arvioitua minkään asteikon mukaan... miksi sitten itsensä pitäisi osata määritellä?

        Tuota oman ulkonäön arviointia vaikeuttaa vielä sekin, että ihminen voi olla tyytyväinen peilikuvaansa ja silti vihata valokuviaan...

        Ilman muuta näkyy sisäinen kauneus päälle! (Valitettavasti?) myös sen puute:) Ylipäätään voi mielestäni miettiä, että miksi ihmisiä pitäisi heti olla arvioimassa, itseä tai toisia. Yhtä hyvin voisi olla vaan turhia skitsoamatta.

        Mielenkiintoinen aihe sinällään silti tuo, miten ihminen itsensä näkee. En vain osaa kovin selkeää mielipidettä siihen muodostaa, koska oma asenteeni on aina ollut, että minä olen tällainen, ota tai jätä, ja saman oikeuden varaan myös muille.

        Sen toki olen havainnut, että oma kuvalla ja kuvalla toisten silmissä ei kaikissa tapauksissa ole paljoakaan tekoa keskenään, mutta then again, ei välttämättä ole myöskään minun arviollani ja sinun arviollasi jonkun kolmannen persoonan ulkonäöstä.


    • _ooOoo_

      "Mutta entä kasvot sitten? ..... mikä ominaisuus on tärkeämpi kuin toinen?"

      Ilmeet ja eleet ovat tärkeimpiä, esim. ":-)" vs. ":-("

    • Cranky_geek

      Ehkä lähimmäksi voi päästä jollain netin peilikuva systeemeillä, jossa muut saa arvioida sun kuvaas. Tietysti siinäkin on vaan se yksi kuva, jota voi sommittelulla ja ties millä valaistuksen keinoilla kohennella antamaan hyvinkin erilaisen mielikuvan mitä todellisuus on. Luultavasti omat arviot perustuu sitten enemmän siihen miten paljon vientiä on ollut sinkkuna. Saahan siitäkin jonkinlaista indikaatiota yleisestä vetovoimastaan, mutta kuten kliseisesti sanotaan, niin kauneus on katsojan silmässä.

    • n22-

      En usko, että omaa ulkonäköä voi arvioida objektiivisesti, koska itseään peilaa usein muiden kommenttien kautta. Jo varsin varhaiset kokemukset voivat vaikuttaa niin syvästi ihmisen omakuvaan, että edes myöhempi ulkonäön korjaus/heikentyminen eivät vaikuta itsensä näkemiseen realistisesti. Omalla kohdallani ala-aste- ja yläasteiän kokemukset madalsivat itsetuntoa sen verran, että muiden kehut ovat tässä vaiheessa elämää lähes yhtä tyhjän kanssa tai auttavat vain hetkellisesti. Jos näistä kehuista saa sen hetkellisen itsetunnon kohotuksen, saattaa päätyä tietynlaiseksi huomion kerääjäksi tai ns. "huomiohuoraksi". Tätä kannattaa välttää.

      • superneitsyt

        "Omalla kohdallani ala-aste- ja yläasteiän kokemukset madalsivat itsetuntoa sen verran, että muiden kehut ovat tässä vaiheessa elämää lähes yhtä tyhjän kanssa tai auttavat vain hetkellisesti. Jos näistä kehuista saa sen hetkellisen itsetunnon kohotuksen, saattaa päätyä tietynlaiseksi huomion kerääjäksi tai ns. "huomiohuoraksi"."

        En ehdi kommentoida kunnolla, mutta halusin vain sanoa, että hyvä pointti. Minun kohdallani tosin vähän vanhempana (olen nyt 28) tapahtui niin, että koko ulkonäköasia lopulta alkoi tuntumaan etäiseltä, tavallaan pelkästään teorian tasolla mielenkiintoiselta. Suurimman osan ajasta sitä ei tule edes ajateltua, mikä on aikamoinen helpotus.

        Voi olla, että jos olisin nuorempana tuntenut itseni kauniiksi, olisin kauneudesta nykyäänkin neuroottisempi.


    • rumarumarumako

      Harmi että tämäkin keskustelu ajautui taas tuollaiseksi oudoksi atm vs atn väittelyksi, en jaksa ottaa siihen edes kantaa. Muuta kuin sen verran että väite "rumalla naisella ei tee mitään" vaikuttaisi mielestäni pitävän paikkansa. Ehkä siitä voi tehdä päätelmät onko ns. alemman tason naisia olemassa.

      Mutta takaisin aloittajan viestiin: minulla on aivan sama tilanne. Kun olin teini-iässä kaikki, niin tytöt kuin pojat, haukkuivat minua päivittäin rumaksi, kaiken muun ohella. Olin siis koulukiusattu, ja todella aloin pitämään itseäni rumana noiden kommenttien takia. Vieläkin, kun näen valokuvia itsestäni niiltä ajoilta olen sitä mieltä, että oikeasti olin todella ruman näköinen. Rumana pidän siis kasvojani, olen aina ollut normaalipainoinen ja vartalooni olen aina ollut tyytyväinen. En tosin ole varma onko tämä kasvojen rumuus sittenkin vain huonon itsetuntoni luomaa kuvitelmaa, vai ihan totta. Lapsuuskuvissa näytän mielestäni ihan hyvältä, ja muistan erään hetken kun olin n.10 vuotias ja katsoin itseäni peilistä todeten että olen ihan ok:n näköinen (en muista mitä tarkalleen ajattelin, mutta tuo oli johtopäätös ulkonäöstäni). Voikin olla, että vuosien ajan rumaksi haukkuminen alensi itsetuntoani niin että se näkyi olemuksessani ja siksi todella muutuinkin rumaksi: rumat vaatteet, omituisia meikki & hiuskokeiluja, lysähtänyt ryhti - ylipäätään olemus jossa näkyy viha itseään kohtaan ja itsensä rumaksi tunteminen. Ihan niinkuin aloittajalla. Vaikka koulukiusaaminen on mitä on, niin pakostakin ajattelee että heillä täytyi olla joku syy mistä haukkua, oli se sitten oikeutettua tai ei.

      No, ne ajat ovat nyt onneksi ohi ja noista vuosista on kauan aikaa, ja hiljalleen olenkin saanut itsetuntoani parannetuksi. Huomaan kuitenkin vieläkin ongelmia itsetunnossani, ja olenkin samassa tilanteessa kuin aloittaja: toisina päivinä pidän itseäni aivan järkyttävän rumana ihmisenä, kun taas toisina päivinä olen ihan tyytyväinen ulkonäköön. Mielipiteeni ulkonäöstäni siis vaihtelee aivan yhtä kovasti kuin aloittajalla. Valitettavasti kuitenkin niinä päivinä/hetkinä kun tunnen itseni jopa kauniiksi (hui, "uskaltaako sellaista edes väittää", noin ajattelen nytkin) uskottelen itselleni että se on vain illuusiota, etten oikeasti näytä hyvältä. Usein kun olen lähtenyt esimerkiksi baariin laittautuneena ja ulkonäkööni tyytyväisenä tunnen oloni nätiksi ja hyväksi - kunnes - näen heijastukseni esimerkiksi jostain ikkunasta myöhemmin illan aikana, tai näen itseni jostain peilistä. Ehkä se on ollut vain paikan epäedullinen valaistus, tai meikki joka on jo ehtinyt vähän kulua, tai läsähtäneet hiukset, mutta sitä vain ajattelee ettei esimerkiksi tuon vieressä olevan tarvitse kauneutensa takia miettiä mitään valaistuksia. Jotkut eivät sellaisia seikkoja tarvitse: he ovat kauniita, valaistuksessa kuin valaistuksessa ja vaikka ilman meikkiä!

      Sorrunkin usein siihen että näen kauniin ihmisen, ja mieleni menee todella maahan kun vertaan itseäni häneen ja mietin kuinka juuri minusta pitikin tulla tällainen ruma. Rumalla naisellahan ei ole mitään arvoa, "kaikilla naisilla on vientiä - paitsi niillä sysirumilla". Jos joku minua joskus tulee iskemään, näen heissä sen että he pitävät minua rumempana, siten helpompana, huonona joka on niin ruma että tuo varmasti lähtee mukaan, kun eihän sillä muitakaan. Tuo kuulostaa kyllä aika pahalta kirjoitettuna, aivan siltä kuin omakuvani olisi todella vääristynyt ja kuvittelisin tuollaiset tilanteet aina vääränlaisiksi. Siitä juuri en olekaan varma, en todella osaa sanoa olenko oikeasti niin ruma kuin kuvittelen. Olen jopa seurustellut, joten varmasti en voi olla aivan niin ruma kuin kuvittelen. Vai voinko?

      Nyt olen taas yksin ja itsetuntoni voi sen takia olla kokenut tällaisen "takauman". Kun kuitenkin muistelen tarkemmin, mielipiteeni itsestäni on aina heitellyt todella paljon, jopa silloin kun on mennyt paremmin. Paitsi lapsena, en muista vihanneeni itseäni noina aikoina. Silloin ulkonäköäni ei muistaakseni tosin haukuttukaan päivittäin. Olen vain todella ymmälläni siitä mikä on totta ja mikä ei, etten ihan oikeasti osaa sanoa miltä näytän. Olisi niin hienoa kun saisi vain jotenkin selvitettyä suoraan onko ruma vai ei, ettei tarvitsisi analysoida kaikkia vihjeitä ja sanomisia, ja muistella vanhoja asioita. Valitettavasti rohkeuteni ei riitä kysymään suoraan, sillä sieltähän voisi tulla vastaus "kyllä, olet ruma". En vain tiedä miten tämän tilanteen voisi muuten korjata, en haluaisi olla tällainen lopun ikääni.

      Naiselle siis ulkonäkö on tärkeä. On se kyllä varmasti miehellekin. Uskoisin että on aivan yhtä paha olla ruma mies kuin ruma nainenkin, ainakin Tuntuu pahalta olla ruma!

      • Kom Pleksi

        Jos olet kerran seurustellutkin, niin et kai mikään susiruma voi olla, ehkä vain ns. harmaavapunen, ei-säkenöivä tavallinen suomalainen nainen? Ei rumaksi haukkuminen välttämättä lähde siitä, että on luokan rumin, vaan jos on jotenkin sopiva kohde kiusaamiselle. Sitten vain kiusaajat valitsevat aiheeksi jonkin piirteen tai ominaisuuden kiusattavassa. Kiusattu on yleensä sellainen, joka erottuu jollain tavalla muista.

        Itse en voi sanoa olleeni varsinainen koulukiusattu, mutta jonkin verran kiusattiin parilla luokkaasteella. Olin kai helppo kohde pienikokoisena poikana, mutta todellinen syy varmasti oli erottumiseni muista lahjakkuudellani. Vaikka nykyään olen vain kiitollinen lahjakkuudestani, niin jossain määrin on jäänyt hampaankoloon kouluvuosilta, joten voin vain kuvitella, miltä tuntuu niistä, joita on systemaattisesti kiusattu koulussa.


    • celloe

      No mä tiedän, että esimerkiksi miesten silmissä olen ruma, mutta en minä silti itse ole sitä mieltä peiliin katsoessani. Musta mä näytän silti ihan kivalta, vaikka toisaalta näen senkin, miksi muut on eri mieltä. Kai se kuva syntyy siitä, että miten kelpaa muille ja millaista palautetta saa, mutta toisaalta omaan naamaansa on tottunut, kun sitä on aina katsellut. Musta silti aika moni arvioi ulkonäkönsä yläkanttiin, varsinkin miehet. Ja minäkin, kuten jo kerroinkin.

    • voivat arvioida

      sinunkin ulkonäköäsi.

      Mutta siitähän ei olekaan huolta?

    • ۞ѶДЦhÐἷĿLᴀ ΔҬӍ⁞mÂﮕﮎÃ

      Onko susta epämiellyttävää, että mä vähän kaipailen sua?

      • superneitsyt.

        Minäkin sinua.


      • ۞ѶДЦhÐἷĿLᴀ ΔҬӍ⁞mÂﮕﮎÃ
        superneitsyt. kirjoitti:

        Minäkin sinua.

        Voi minäkin sinua senkin rakas hupsuliinini


    • Eewuli.....

      Ei nainen saa tällä palstalla pitää itseään kauniina, varsinkaan tavikset. Se kun on valehtelua itselleen. Tavishan ei voi olla koskaan kaunis, vaikka tavis niin itse luulisikin.

      Kokemuksesta sen sanon, itse olen itseeni hyvinkin tyytyväinen ja piä itteäni nättinä mutta monelta olen saanu kuulla,että tuoki luulee itestään liikoja ja blaa blaa blaa.
      En silloin 16-20 vuotiaana pitäny itteeni minään mutta vanhempana olen oppinu arvostaan itteeni ja pidän nykysin itteeni varsin nättinä tapauksena :)

    • 37v mies............

      Ihminen luonnostaan, oman mielenterveytensäkin kannalta oppii hyväksymään itsensä sellaisena kuin on. Tämä tarkoittaa sitä että näkee itsestään ne hyvät puolet, sulkee huonot pois ja pitää itseään hyvänä ja miellyttävänä ihmisenä. Todellisuus saattaa sitten olla jotain ihan muuta ulkopuolisen silmin katsottuna.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe