LONKAN TEKONIVEL LEIKKAUS

tiedosta kiitollinen

Kertokaapa joku joka olette olleet lonkan tekonivel leikkauksessa, että miten pian kotiuduitte, ja miten ja millä tulitte kotiin leikkauksesta?hieman askarruttaa kun meillä on matkaa yli 100 kilsaa leikkaavasta sairaalasta kotiin. Saiko sillä istua ihan normaalisti autossa kun kuitenkin leikkauksesta on vain muutamia päiviä, kun meille kerrottiin että 3 päivän kuluttua pääsee kotiin leikkauksesta???

173

50886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta...

      Olin reilut 2kk sitten polven tekonivelleikkauksessa. Naapurisänkyyn "majoittui" samaan aikaan maanantai-aamuna lonkkaleikkaukseen tuleva rouva. Meidät vietiin yhtäaikaa leikkaukseen ja kotiin lähdimme myös yhtäaikaa torstaina. Kuljetus kotiin minulla tapahtui invataksilla pyörätuolissa kodin olohuoneeseen saakka muutaman kymmenen kilometrin päähän. Luulisin että vielä tuo 100km kuljetuskin tapahtuisi invataksilla. Lonkkaleikattukin pistettiin pyörätuoliin ja olihan hän jo istunut ja kävellyt sairaalassakin ennen kotiutusta. Leikkaustapa tietenkin vaikuttaa asiaan, mutta ainakin sementillä kiinnitettävillä tekonivelillä saa varata heti täydellä painolla. Ilman sementtiä laitetuilla tekonivelillä rajoitetaan varaamista useampi kuukausi.

    • Leikkauksen läpikäyn

      Itselleni laitettiin lonkantekonivel viime marraskuussa. Sairaalassa olin 4 päivää jonka jälkeen olin viikon verran kuntoutussairaalan puolella johtuen siitä, että minulla ei ollut kotona ketään ja toisekseen hemoglobiinini meni leikkauksen aikana 93 eli päätä huippasi aika lailla : ).
      Minulla matkaa kotiin oli 45 km ja kotimatka tehtiin invataksilla pyörätuolissa istuen, istuintyyny pitää olla ( erityinen juuri lonkkaleikatuille). Matkanteko ei ollut kovin miellyttävä, mutta sujuihan se. Mutta kotiin oli parasta päästä !! Kotona kuntoutuminen alkoi sujua ihan reippaasti. Nyt kun leikkauksesta on jo 7 kk on elämä taas tosi kivaa ! Pystyy kävelemään taas ilman kipuja!! Ihana olotila.

      • Anonyymi

        Leikattiin lonkan tekonivel, verta menetin aika paljon ja hemoglobiini laski 83:een, asun yksin. Suoraan kotiin neljän osastopäivän jälkeen (ei mitään kuntoutusosastoja), ystävä haki, normiautossa istuin. Mistään tyynystä ei kukaan ole ikinä puhunut mitään, enkä koe tarvitsevanikaan sellaista.


    • jiilkoo

      maanantaina leikattiin(31.5),eilen torstaina kotiin(3.6),laitettiin varrellinen tekonivel,ei sementtiä.kotiin kuljetus 94 km tapahtui tilataksilla jossa oltiin makuulla.ei saa yli 90 asteen missään nimessä taivuttaa(6 viikkoa),muuten saattaa loksahtaa pois paikoiltaan eli normaali istuminen kielletty,istuintyynyllä voi kotona olla.eiköhän siellä esitarkastuksessa käydä lävitse kaikki nämä asiat,ainakin meillä kysin piirissä tehtiin niin.kivut jäi kuopioon....

      • Anonyymi

        Varrellinen minullakin, ei sementtiä. Ihan normaalisti sai istua jo kuuden tunnin kuluttua leikkauksesta. Ei mitään istuintyynyjä ole käytössä, ei ole puhuttukaan sellaisista. Normiauton kyydillä tulin.


      • Anonyymi

        Juuri näin


    • taas liikuntakykyine

      Minut kotiutettiin HUS:n sairaalasta niin pian, ettei kahta vuorokautta ennättänyt kulua leikkauksesta. Kaksi tuntia jäi vaille. Olen lähes kuusikymppinen mies. Sairaaloiden käytännöissä näyttää olevan suuria eroja. Joku kertoi, että Paimion sairaalasta kotoutetaan lonkan tekonivelpotilas vasta viikon päästä leikkauksesta, vaikka leikkus olisikin mennyt hyvin. Siellä lienee paljon potilaspaikkoja ja kunnalla rutosti rahaa erikoissairaanhoitoon.
      Nyt, 8 kuukautta leikkauksesta, en enää muista että minulla on lonkkaproteesi. Mikään liikekään ei enää muistuta siitä.

    • Humiko San

      Lonkan tekonivel 04.02.2011. Lonkka kipeä varsinkin yöllä nivustaipeen alapuolelta. Leikkauksesta pian 4 kk, ja ainoatakaan yötä en ole nukkunut kunnolla kovan kivun takia. Olenko ainoa vai onko muitakin saman kokeneita ? Vai onko minulla jokin vialla ?

      • Kohta pimahdan

        Minulle laitettiin tekonivel 11.5.2011 ja lonkka kipeä ,särkee öisin enkä saa
        nukuttua,nousen monta kertaa yössä ylös sängystä kävelemään,siis sama vika
        en ole nukkunut yhtään yötä kunnolla. Nyt on käynyt niin että vietän melkein unetto
        mia öitä ja päivät olen ihan sekopää.Sain unettomuuteen lääkettä, kahta erilaista,
        ei tehoa, taas täytyy soitella lääkärille,voi että ottaa päähän... Minulle sanottiin että
        rasitan jalkaani liikaa??


      • Anonyymi

        Minullakin 4 kuukautta leikkauksesta ja leikattu jalka 2 cm piempi kun toinen .Se aiheuttaa nyt kipuja vähän joka paikkaan!!Muuta ej ole ehdotettu kun fysioteraupetti.Harmittaa kyllä kun luulin jotta kivut pois leikkauksen jälkeen


    • Kesänilkku

      Viisi kuukautta sitten minulle laitettiin tekonivel lonkkaan, syystä että kaaduin polkupyörän kans jäätiköllä. Jalka on edelleen kipeä. Yöllä herään useita kertoja sietämättömään kipuun ja joudun nousemaan ylös sängystä, särkylääkkeet eivät auta. Ortopedi sanoi jalan olevan syksyllä oireeton mutta epäilen, pitäisihän kivun olla jo vähenemäänpåin kun aikaa on kulunut sentään yli 5 kuukautta. Onko kenelläkään toisella kipu kestänyt näin kauan ?

    • Mariza48

      Toivottavasti kivuista kärsineet olette jo ottaneet yhteyttä leikanneeseen tahoon!

      Minulla lonkkaleikkauksesta on aikaa 4,5 viikkoa ja olen ekaa viikkoa lukuunottamatta nukkunut yöni erinomaisesti. Toki otan illalla hyvät särkylääkkeet, mutta käytettäväksihän ne on tarkoitettu eikä kaapissa säilytettäviksi.

      Käyn päivittäin n. 2 km lenkillä ja muutenkin touhuan päivitäin kaikenlaista pientä. Sen olen huomannut, että mitä enemmän päivän mittaan istun (istuintyyny vielä käytössä), sitä kipeämpi lonkka on illalla. Eli liikuntaa, liikuntaa, sitä se tarvitsee.

      • Hyvin hoidettu

        Olin tekonivelleikkauksessa 6.2 ja nyt ollut kotona kolme viikkoa. minut leikattiin maanantaina ja pääsin kotiin keskiviikkona. Kivut jäivät sairaalaan. Ensimmäisen viikon söin kipulääkkeitä ja sen jälkeen en niitä ole tarvinnut. Jumppaan sairaalasta saatujen ohjeiden mukaisesti ja muutenkin liikun paljon. Huomenna aloitan uimahallissa vesijuoksun maltillisesti. Vesijuoksua harrastin jo kolme kk ennen leikkausta ja pudotin painoani 15 kg, siis kuntoutin itseäni jo ennen leikkausta. Nyt ei kipuja ja kävely sujuu hyvin. Kaksi viikkoa vielä käytän kahta keppiä ja sitten viikon yhtä keppiä. Elämä parani leikkauksen myötä. Yöni nukun todella hyvin ilman sitä leikkausta edeltävää leposärkyä. Toivottavasti kaikki kuntoudutte ja pääsette kivuistanne. Liikkuminen on kyllä tarpeellista leikkauksen jälkeen ja myös jumppaohjeita tulisi noudattaa. Paranemisia kaikille.


      • lappeenranta

        onko kaikki ilmasta kun ei missään mainita hitaa


    • Olen 44-v nainen ja menossa kuukauden sisällä vasemman lonkan tekonivelleikkaukseen ja pelottaa niin perkeleesti, ei se toipuminen vaan se itse leikkaus.

      • Sissi47

        Hei Siirimi:)
        Mulla on sama ongelma, pelottaa itse leikkaus, vaikka olen sen läpi käynyt 2007 oikean lonkan tekonivelleikkauksessa.
        Spinaalipuudute ja kevyt humausnukutus, olivat kyllä hyvä ratkaisu. Ainoa huono muisto, kun oli ranteessa kipupumppu ja sitä Oxycontin lääkettä mun elimistö ei kestänyt, niin oksensin leikkauksen jälkeen 2 vrk. Ja hemoglobiini putosi alle 100.
        Suosittelen peloista puhumista etukäteen ja ne antaa rauhoittavaa lääkettä jo ennen sitä operaation aloitusta.Luotan ammattitaitoiseen tiimiin, ja se jo rauhoittaa kun käy siellä sairaalassa ennen leikkausta, kun he pyytävät sinne ja siellä keskustellaan kaikkien niiden tahojen kanssa, ketkä ovat osa lonkkaleikkauksen tiimiä.Hienosti hoidettiin viimeksi kyllä kaikin puolin.
        Mulla siis nyt edessä vasemmalle lonkalle uusi varaosa, menen peruutuspaikalle, jos pääsen tai sitten menee syksyyn mun leikkaus. Kivut kovat, joten kyllä odotan taas , että saan avun. Ja luotan" ylimpään" ylilääkäriin myös, niin ei ole hätää.
        Tsemppiä sinulle ja onnea matkaan.


      • Sissi47 kirjoitti:

        Hei Siirimi:)
        Mulla on sama ongelma, pelottaa itse leikkaus, vaikka olen sen läpi käynyt 2007 oikean lonkan tekonivelleikkauksessa.
        Spinaalipuudute ja kevyt humausnukutus, olivat kyllä hyvä ratkaisu. Ainoa huono muisto, kun oli ranteessa kipupumppu ja sitä Oxycontin lääkettä mun elimistö ei kestänyt, niin oksensin leikkauksen jälkeen 2 vrk. Ja hemoglobiini putosi alle 100.
        Suosittelen peloista puhumista etukäteen ja ne antaa rauhoittavaa lääkettä jo ennen sitä operaation aloitusta.Luotan ammattitaitoiseen tiimiin, ja se jo rauhoittaa kun käy siellä sairaalassa ennen leikkausta, kun he pyytävät sinne ja siellä keskustellaan kaikkien niiden tahojen kanssa, ketkä ovat osa lonkkaleikkauksen tiimiä.Hienosti hoidettiin viimeksi kyllä kaikin puolin.
        Mulla siis nyt edessä vasemmalle lonkalle uusi varaosa, menen peruutuspaikalle, jos pääsen tai sitten menee syksyyn mun leikkaus. Kivut kovat, joten kyllä odotan taas , että saan avun. Ja luotan" ylimpään" ylilääkäriin myös, niin ei ole hätää.
        Tsemppiä sinulle ja onnea matkaan.

        Kiitos tiedoista, eiköhän tästä jotenkin selviä kun on pakko. 4 vuotta olen kivuista kärsinyt ja nyt tuli mitta täyteen.


      • siirimi kirjoitti:

        Kiitos tiedoista, eiköhän tästä jotenkin selviä kun on pakko. 4 vuotta olen kivuista kärsinyt ja nyt tuli mitta täyteen.

        kuin slvisit leikkauksesta siirimi mä olen 43v.mies ja olen menossa kummankin jalan lonkka tekonivel leikkaukseen ja pelon määrää en voi kuvailla.nukutettinki sut mä olen toivonut sitä mut en tiä antavatko niin tehä.mutta tätä kovaa särkyäkään en kestä joka on jo kas kestäny kohta 2v.


      • pelkääjä

        täsä toinen pelkääjä,mutta yritetään jaksaa,tietääkö kukaan,että saako ihokarvoja ajella koneella tai terällä,tietenkin niin ettei iho rikkoonnnu.


      • nivel
        pelkääjä kirjoitti:

        täsä toinen pelkääjä,mutta yritetään jaksaa,tietääkö kukaan,että saako ihokarvoja ajella koneella tai terällä,tietenkin niin ettei iho rikkoonnnu.

        Ei saa. Kaksi viikkoa ennen leikkausta ei saa tehdä mitään, mikä voisi rikkoa ihoa ja aiheuttaa infektion. Leikkaukseen mennään karvaisena. Ja hampaat on hoidettava kuntoon.

        Ota yhteyttä vertaiseen, saat oikeaa tietoa eikä tarvitse pelätä.


      • Hös

        Olet jo käynyt kyseisen leikkauksen ei varmaan kannattanut pelätä sillä olo helpottuu kuten varmaan huomasit jo pari päivää leikkauksen jälkeen.


      • sunset sunrise

        "pelottaa niin perkeleesti" oho nukutusaine ja puudutus pitää kivut pois ainakin minulta leikkauksen aikana ja sen jälkeen kipulääkkeitä
        Harrastukset purjelautailu, vapaantyylin hiihto,tennis kaikki käy

        "elämä on ihanaa kun sen osaa oivaltaa"


      • jukka ele

        he he ,sama juttu minulla.mies 55v,


      • aroyö
        siirimi kirjoitti:

        Kiitos tiedoista, eiköhän tästä jotenkin selviä kun on pakko. 4 vuotta olen kivuista kärsinyt ja nyt tuli mitta täyteen.

        mulla on lonkkaleikkaus edessä lokakuussa.minua kyllä pelottaa.olen yli 4 vuotta kärsinyt kivuista.mitta tuli täyteen.eniten jännittää ne nukutustoimenpiteet ja leikkauksen jälkeiset ajat.rohkaisevaa kuitenkin kuulla muiden kokemuksia.


      • Anonyymi
        nivel kirjoitti:

        Ei saa. Kaksi viikkoa ennen leikkausta ei saa tehdä mitään, mikä voisi rikkoa ihoa ja aiheuttaa infektion. Leikkaukseen mennään karvaisena. Ja hampaat on hoidettava kuntoon.

        Ota yhteyttä vertaiseen, saat oikeaa tietoa eikä tarvitse pelätä.

        Minä pistin kädet ristiin ,kun kärrättiin leikkaussaliin ja Sanoin Taivaan isälle,että josko hän olisi vierelläni .Ei pelottanut yhtään ja kaikki meni hyvin.😊


    • PEN.

      Lonkkanivel vaihdettiin 8.12.2011. Kotiin 3pv myöhemmin - kipusin 3:een kerrokseen. Aika vaikeata oli aluksi. Nyt reilut 3 kk myöhemmin on varsinkin varovaisenkin liikunnan jälkeen yöllä kipua. Istumisen jälkeen hankala lähtee liikkeelle-tuntuu kun lonkka ei kantaisi. Kuitenkin kipua/särkyä huommattavasti vähemmän kuin ennen.
      Nk. " jälkitarkastus " meni lähes huumorin puolelle.Leikannut lääkäri kerti että on kiire.Vilkaisi juuri otettuja rtg-kuvia ja totesi että oikein hyvältä näyttää. Kokeili jalkaa kun makasin selällä, taas ok. Kysyin voisinki hiihtää golffikentällä - joo golfia voi pelata. Toisen jalan polvi oli turvonnut rasituksesta, lääkärin mukaan leikkauksen turvotus laskee - piti selittää että se oli se toinen polvi joka turpos. Siinä kaikki.
      Pari-kolme viikkoa myöhemmin soitin ja valitin särkya joka tulee liikunnan jölkeen. " ota enemmän kipukääkkeitä!". Pystyn kävelemään n.2-3 km mutta yöllä särkee sitten. Käytän keppiä tukena. Hiihto oli sopivaa = laahustin suksilla.
      Onko ikäni, 82 v, syy hitaaseen palautumiseen???

    • Mariabeeta

      Hei
      Minulla tehtiin 6 viikkoa sitten lonkan tekonivelleikkaus Coxassa Tampereella. Olen 54 v. nyt eli olin varmaan nuorin osastolla silloin. Nukutuksessa, ja se oli ihan mukava kokemus. Huomenna fysioterapeutin tarkastus, saa nähdä mitä sanotaan. Olen kävellyt n viikon yhdellä kepillä ja kivut hävisivät leikkauspöydälle. Teen n kilometrin lenkkejä. Olen kävellyt sisällä jo jonkin verran ilman tukea. Aamuisin pistelyä kantapäässä ja selkää koskee hieman , jos kauan seisoo. Minun olisi pitänyt mennä jo aikaisemmin leikkaukseen, koska ennen leikkuuta linkutin jo aika pahasti ja virheellinen asento kai nyt kostautuu sillä, että nuo selkäkivut on siitä johtuvia. Mitä enemmän liikun , sen parempi. Lepo on kuitenkin tärkeää, istuminen on rasittavaa edelleenkin, jos kauan kököttää . Mutta suurin ongelma on tällä hetkellä se, että haava-alueela on turvotusta ja nesteitä kai virtaa siellä sisällä ja verenpurkautumia kohti polvea, ja polven alue jäykistyy. Mutta se kuuluu asiaan ,sanottiin. Muuten kiva olo, ei koske ja kipulääkkeen jätin 10 päivää leikkauksesta, se oli Voltarenia. Ihanaa on, ettei koske yöllä ja saa sitten 5 vuoden kipujen ja liikuntarajoitteiden nukkua.Ja saa levitellä jalkojakin monien vuosien jälkeen ...kunnon haara-asento! Eikä satu eli kaikki vanhat kivut pois. Haavakyljellä nukkuminen ei vielä onnistu kunnolla, koska saattuu ja painaa haava-aluetta. Sanon vaan kaikille, jotka ovat leikkausta odottamassa: menkää ajoissa leikkaukseen, ettei ryhti ja nilkuttaminen mene liian pahaksi,koska kunnon ryhdin takaisin saaminen leikkauksen jälkeen teettää varmaan töitä. Selkävaivat johtunevat minullakin juuri siitä, että liikerajoitukset meni jo liian pitkälle. Onnea leikkaukseen !

      • olen 43v mies ja menossa kummankin jalan tekonivel leikkaukseen lääkärin mokien takia joka aiheutti mulle luukuolion reisi luitten päihin.


      • Lylyllä lykkijä
        suzukirf kirjoitti:

        olen 43v mies ja menossa kummankin jalan tekonivel leikkaukseen lääkärin mokien takia joka aiheutti mulle luukuolion reisi luitten päihin.

        Minun iäkkään vanhepani lonkat leikkasi eri kerroilla eri lääkäri ja kuten arvata saattaa,"käsiala" oli hyvin erilainen ja leikkastyylikin. Eka lonkka oli hyvä ja parani nopeasti,mutta myöhemmin toista lonkkaa leikannut lääkäri ei "pidentänyt" jalkaa vaadittua 2cm ja leikkaustyylikin oli paljon "ronskimpi" joten leikkaus epäonnistui täysin. Lyhyttä jalkaa on korotettu kenkään laitettavilla kantapäätyynyillä yms,mutta selkä on kierossa ja kipeytyy ja ontuminen on pahempaa kuin ennen leikkausta. Olen ehdottanut ilmoittamista hoitovirheestä,mutta ei kuulemma kehtaa ja aikaakin on jo kulunut.


      • HetaMaria
        Lylyllä lykkijä kirjoitti:

        Minun iäkkään vanhepani lonkat leikkasi eri kerroilla eri lääkäri ja kuten arvata saattaa,"käsiala" oli hyvin erilainen ja leikkastyylikin. Eka lonkka oli hyvä ja parani nopeasti,mutta myöhemmin toista lonkkaa leikannut lääkäri ei "pidentänyt" jalkaa vaadittua 2cm ja leikkaustyylikin oli paljon "ronskimpi" joten leikkaus epäonnistui täysin. Lyhyttä jalkaa on korotettu kenkään laitettavilla kantapäätyynyillä yms,mutta selkä on kierossa ja kipeytyy ja ontuminen on pahempaa kuin ennen leikkausta. Olen ehdottanut ilmoittamista hoitovirheestä,mutta ei kuulemma kehtaa ja aikaakin on jo kulunut.

        Luen kertomustasi vasta nyt 10.12.2013, ja vihje saattaa tulla myöhässä? Kuusi vuotta sitten tehdyssä lonkan tekonivel-leikkauksessa minun jalkani lyheni 1,5 - 2 cm. Taistelin asiasta lähes kaksi vuotta, mutta sitten nuori ortopedi suostui vastaanotolla mittaamaan jalkojeni pituuseron ns. korotuspalikoilla, jotka ovat vastaanotto huoneessa. 1,5 cm. korotus tuntui itsestäni sopivimmalta. Sain maksusitoumuksen kenkien ulkopohjan väliin tehtävää korotusta varten. Kotikaupunkini suutari teki korotustyön, ja lasku meni kotikuntaan. Korotuspohjan asentamis-suosituksen antoi yliopist. sairaalan lääkäri. Korotuspohja helpottaa selän kipua, kun jalat ovat suht.samanpituiset. Pelkkä kantakorotus ei auta. Mielestäni kannattaisi ainakin kokeilla em. juttua, vaikka ensin omalla kustannuksella. Lykkyä tykö!


      • Anonyymi
        suzukirf kirjoitti:

        olen 43v mies ja menossa kummankin jalan tekonivel leikkaukseen lääkärin mokien takia joka aiheutti mulle luukuolion reisi luitten päihin.

        Ompa ollut iso harmi ,kun on hoitovirhe tullut kärsittäväksesi.Koita kestää ja hyvää marraskuuta.Juuri leikkauksesta toipuva mummeli👍


    • Leikkaushoitaja

      Hyvä Mariabeeta!
      Loppukaneettisi "Onnea leikkaukseen!" ei pidä paikkaansa. Työskentelen leikkaussalissa ja ei siellä onnella tehdä mitään vaan ammattitaidolla. Toivota mieluummin pikaista paranemista tai mukavaa leikkausreissua tms.
      Onnella lototaan, taidolla leikataan.

      • huolestunut

        ihanaa lukea eri ikäisten kommentteja ja kertomuksia lonkan tekonivel leikkauksita.Itselläni on edessä tuo leikkaus ( on ollut jo tiedossa yli 10 vuotta) ja olen todellakin aika nuori ko operaatioon eli 33 vuotias kahden pienen lapsen äiti.Minua askarruuttaa eniten tällä hetkellä kaksikin asiaa ko operaatiossa. eli edellisen kerran kun minun piti mennä tuohon leikkaukseen asuin tampereella ( noin viitisen vuotta sitten) ( mutta en siis tuolloin mennyt operaatioon) ja onnekisi en mennyt koska nyt viime aikoina paljastui että juuri silloin laitetut tekonivelet olivat jollakin tavoin viallisia.Ja nyt kun olin aikeissa uudelleen uskaltautua ko leikkaukseen on selvinnyt että juuri nämä täys metalliset ( "nuorille" laitettavat) tekonivelet olisivat jollain tavoin myrkyllisiä?Eli onko kellään jotain tietoa tästä asiasta lisää?( ko asiasta voi lukea esim areenalta uutisista) Mutta mitä minun nyt tulee siis tehdä ko asian suhteen?En siis taaskaan uskalla mennä ko operaatioon?


      • Ei tarvitse pelätä
        huolestunut kirjoitti:

        ihanaa lukea eri ikäisten kommentteja ja kertomuksia lonkan tekonivel leikkauksita.Itselläni on edessä tuo leikkaus ( on ollut jo tiedossa yli 10 vuotta) ja olen todellakin aika nuori ko operaatioon eli 33 vuotias kahden pienen lapsen äiti.Minua askarruuttaa eniten tällä hetkellä kaksikin asiaa ko operaatiossa. eli edellisen kerran kun minun piti mennä tuohon leikkaukseen asuin tampereella ( noin viitisen vuotta sitten) ( mutta en siis tuolloin mennyt operaatioon) ja onnekisi en mennyt koska nyt viime aikoina paljastui että juuri silloin laitetut tekonivelet olivat jollakin tavoin viallisia.Ja nyt kun olin aikeissa uudelleen uskaltautua ko leikkaukseen on selvinnyt että juuri nämä täys metalliset ( "nuorille" laitettavat) tekonivelet olisivat jollain tavoin myrkyllisiä?Eli onko kellään jotain tietoa tästä asiasta lisää?( ko asiasta voi lukea esim areenalta uutisista) Mutta mitä minun nyt tulee siis tehdä ko asian suhteen?En siis taaskaan uskalla mennä ko operaatioon?

        Noista huonolaatuisista tekonivelistä irtoaa raskasmetalleja joten siitä se "myrkyllisyys" tulee. Koska asia paljastui muutama vuosi sitten ja asennettuja tekoniveliä on vaihdettu turvallisiin, en usko että laittavat enää missään sairaalassa näitä vaarallisia tekoniveliä.


      • Nikse
        Ei tarvitse pelätä kirjoitti:

        Noista huonolaatuisista tekonivelistä irtoaa raskasmetalleja joten siitä se "myrkyllisyys" tulee. Koska asia paljastui muutama vuosi sitten ja asennettuja tekoniveliä on vaihdettu turvallisiin, en usko että laittavat enää missään sairaalassa näitä vaarallisia tekoniveliä.

        Minä olen menossa huomenna lonkan tekonivelleikkaukseen, ikää minulla on vasta 25vuotta ja ortopedi puhui juuri noista metallisista tekonivelistä nuorille. Minulle ei siis laiteta metallista, vaikka olisi kestävämpi. Minulle tulee keraaminen nivel, juuri siitä syystä että olen nuori ja hedelmällisessä iässä oleva nainen. Ortopedi sanoi että nuorille suositellaan nykyään metallisten sijaan keraamisisa.


      • huolestunut kirjoitti:

        ihanaa lukea eri ikäisten kommentteja ja kertomuksia lonkan tekonivel leikkauksita.Itselläni on edessä tuo leikkaus ( on ollut jo tiedossa yli 10 vuotta) ja olen todellakin aika nuori ko operaatioon eli 33 vuotias kahden pienen lapsen äiti.Minua askarruuttaa eniten tällä hetkellä kaksikin asiaa ko operaatiossa. eli edellisen kerran kun minun piti mennä tuohon leikkaukseen asuin tampereella ( noin viitisen vuotta sitten) ( mutta en siis tuolloin mennyt operaatioon) ja onnekisi en mennyt koska nyt viime aikoina paljastui että juuri silloin laitetut tekonivelet olivat jollakin tavoin viallisia.Ja nyt kun olin aikeissa uudelleen uskaltautua ko leikkaukseen on selvinnyt että juuri nämä täys metalliset ( "nuorille" laitettavat) tekonivelet olisivat jollain tavoin myrkyllisiä?Eli onko kellään jotain tietoa tästä asiasta lisää?( ko asiasta voi lukea esim areenalta uutisista) Mutta mitä minun nyt tulee siis tehdä ko asian suhteen?En siis taaskaan uskalla mennä ko operaatioon?

        tampereella laittoivat täys metallisia mut kertoivat täs yks päivä et niitä on muutettu koska niistä irtosi metalleja kehoon.itse olen menossa kummankin lonkan teko nivel leikkaukseen.ja oi puhe myös näistä koska ne laittavat iso päisiä nuoremmille ainakin ise olen nuori leikkaukseen vasta 43v.joka ois pitänyt tehä jo pari vuotta sit.ovat muutaneet niin niitä nuppeja et ne on ison ja pienen välistä olevan kokoset johon mahtuu eri liuku pinnat väliin liekö keraamiset tai nailoniset(muovist ).


      • Lähe vaik meneen

        Se "taito" niissä leikkauksissa ei ole niin kova että sillä kannattaisi tulla tänne leuhkimaan. Tunnen monta tapausta jossa on pahasti tyritty ja ihmisten leikkaukset vähän meneet niinku sinnepäin. Etkö näe mitä ihmiset kirjoittaa täällä ja niveltiedossa? Ei oikein inspiroi leikkaukseen mennä kun kuulee näitä huonosti leikattujen tarinoita tai sellaista, että C:n lääkärit vastaa puhelimeen leikkaussalissa leikkauksen aikana. Ihanaa kuulla heitä jotka ovat leikkauksessa jo olleet, kiitos jokaisesta kommentista ja toivon teille kaikille hyvää terveyttä- ja etenkin onnea.


      • Potilasvahinkotapaus

        Kyllä vaan nimenomaan onnea tarvitaan - aika paljon sattuu mokia kokeneillekin kirurgeille leikkaussaleissa, vaikka tottakait parhaansa jokainen tekee. Joten onnea vaan kaikille jotka leikkaukseen joutuvat!!


      • painoa ei saa alas..

        Hei leikkaushoitaja ! Tiedätkö ammatti-ihmisenä, voiko esim. Kotkassa olla polvinivelen leikkauksen (uusi nivel) esteenä suuri ylipaino.


      • Anonyymi

        Kyllä siellä leikkaussalissa hieman "rennosti" tehdään. Jokainen kyllästyy hommaansa kun useampia tehdään samana päivänä. Sanonta tekevälle sattuu pitää paikkansa, ihminen ei ole kone.

        Kyllä leikkaavaa lääkäriä pitää vähän haastaa tiukoilla kysymyksillä , hyvä jos on perheen jälkikasvua mukana. Silloin erottuu porukasta ja lääkäri skarppaa.

        Samoin vanhustenhoidossa kun kysyy tiukkoja, mutta ystävällisiä kysymyksiä saa isovanhemmat paljon parempaa hoitoa.


    • minä olen menossa tulevana syksynä lonkan tekonivelleikkauksee.Aikoivat vaihtaa molemmat samalla reissulla.Onko muille tehty vastaavan laisesti?

      • hei.olen menossa elokuun alussa kummankin lonkan vaihtoon ei viä kokemusta mut muutaman viikon päästä on.olen vasta 43v .


    • Liikuntaajalepoa

      Lonkan nivel vaihdettin noin 1,5 vuotta sitten. Kipuja vaihtelevasti ja välillä kipuun lääkettä. Ongelmana on kuin leikatun jalan lonkan / jalan paikoillaan nivelessä pitävät lihakset olisivat jollain lailla "veltot" minkä seurauksena lonkka välillä napsaa ja tuntuu kuin nivel ei pysyisi tiukasti kupissa. Välillä oli parempi lähes normaalin oloinen, mutta sama vaiva tuli uudelleen mahdollisesti liian reippaasta liikunnasta?? Nyt olen yrittänyt kuntouttaa vajaan kuukauden. Nivel kuvattu noin vuoden kuluttua leikkauksesta - lääkärin mukaan kaikki ok.
      Onko muilla ollut vastaavaa?

      • pyöräily

        samoja vaivoja taiteilla jonku aikaa paikalaan ajan myötä lihas vahvistuu tilanne luultavammin parannee alkuun turhaa kouhkasta itellä kohta 20 v vielä pelaa tullut liikuttua aika paljon .kävelin kepin kans aika kauan polvi kipu vaivas sen jälkeen nyt aivan hyvä sekin.


    • kaikki hyvin

      Lonkkaleikkaukseni tehtiin vajaa vuosi sitten olessani 50v. Emmin asiaa pitkään ja kävin arvioituttamassa tilannetta kahdellakin eri ortopedilla. Lepokipujen ja liikumisen rajoittumisen myötä rohkenin leikkaukseen ja se oli paras mahdollinen ratkaisu. Vuosi sitten kävelin tuskin kilometriä ja senkin kipujen ja särkylääkkeiden avuin. Eilen aamulla kävin ylin 10 km sauvalenkillä, tänään 20 km pyöräillen.. teen tätä kaikkea siitä ilosta, että kivut ovat poissa ja " selittelyt " eivät auta ettenkö voisi liikkua. Toinen lonkka odottaa leikkaustaan jonkun vuoden päästä, mutta luottamus on suuri, koska kaikki on mennyt tosi hienosti.
      Nuorempana tehdyistä leikkauksi toipuu myös nopeasti ja liikunnan riemu on taas elämää!!!

    • ei kipuja enää!

      olin leikkauksessa 12.3.2012. olen onnellinen että pääsin pian. kivut jäi leikkauspöydälle kiitos taitavan kirurgin. toipuminen sujunut muuten hyvin mutta kun en ole tottunut pyytämään apua askareisiin niin se on ollut vaikein asia koko hommassa opetella pyytämään. leikkauksen jälkeen suosittelen että teette kaikki jumppajutut ohjeen mukaan sekä kuntopyörän hankkimista valmistautuessa leikkaukseen ja sen käyttöä leikkauksen jälkeen, vesijuoksu on tosi hyvä kun malttaa aloittaa varovasti. ei muutakuin lonkat kuntoon kyllä leikkurissa ammattitaitoa piisaa.

    • Joenniemi

      Minulle laitettiin ei-sementoitu lonkkaproteesi kesäkuun loppussa, olen 66-vuotias. Kuntoutuminen on tapahtunut melko hyvin, teen parin kilometrin kävelylenkkejä edelleen kuitenkin sauvoja käyttäen. Välillä yhtä, välillä kahta. Leikatun jalan polvi on edelleen turvoksissa, vähän tönkkö. Onko muilla vastaavaa vaivaa ja miten olette sen kanssa selvinneet. (Laskimotukosta ei ole, asia tarkistettu.)

    • entinenpen

      Nyt kymmenen kk leikkauksesta. Ei kipuja. KATSO EDELLINEN KIRJOITUKSENI.
      Kävellessä lonkka väsyy, varsinkin ylämäessa.Kun pidän kättä leikatun nivelen kohdalla niin kävellessä naksuu. Joskus on tunne että lonkka antaa periksi tai että tasapaino sen puolelta huojuu.
      Leikkaauspuoli meni hyvin - jälkihoitoon en ole aivan tyytyväinen koska sitä ai Peijakselta oikeastaan ollut paitsi se muutaman minuutin käynti 6 viikon jälkeen jolloin lääkärillä oli kova kiire.

    • Melkorampa

      Onko teille muille kokeiltu kaikki mahollinen konservatiivinen hoito ennenkuin tekonivel on laitettu,mulle sanottiin että olen liian nuori lonkan tekonivelleikkaukseen 51v. sanottiin että kuntosalille ja painoa pois,injektioita lonkkaniveleen seuraavana,onko teille laitettu niveleen niitä injektio piikkejä?

      • ..

        Tiettävästi tekonivelleikkauksen pääsyn edellytyksenä on se että kaikki konservatiiviset hoitokeinot on käyty läpi ilman tulosta. Tuo lienee normaalia varsinkin jos on "liian nuori" tekonivelleikkaukseen. Itse vähän pelkäsin etten pääse polven tekonivelleikkaukseen kun tuota pistoshoitoa ei ollut vielä kokeiltu. Tilanne alkoi rauhoittua jo odotustilassa kun olin ainoa kepin kanssa kavelevä potilas. Ortopedi totesi kuluman olevan jo niin paha että leikkaus oli ainoa hoitokeino.


      • ämppy

        Minut leikattiin hesperiankatu 17, mehiläises 021012 kaikki sujunut tähän asti erinomaisesti jos ei enään mitään komplikaatioita tule, laitan kyllä "kiittimet" ristiin: Kivut jäi sinne kittäen erinomaisesta hoidosta mehiläisen henkilökuntaa.


    • Jännäri

      Huomenna tulee viikko täyteen, kun pääsin kotiin lonkan tekonivelleikkauksesta. Minulle suurinta harmia on tuottanut se, että yöunet ovat menneet aivan sekaisin. Huonosti ole aina nukkunut, ja siihen on lääkitystäkin, mutta nyt ko. lääkkeet eivät tunnu tehoavan lainkaan. Ja kyse ei ole kivuista.
      Itse leikkaushan oli varsin miellyttävä kokemus.
      Muutoin minusta tuntuu, että paraneminen on sujunut hyvin, eikä ole tarvinnut syödä kipulääkkeitäkään sitä määrää, kuin papereissa lukee.

      Mies, 67v, ensimmäiset tikit elämässä, otetaan parin päivän päästä pois.

    • tyytyväinen toipilas

      Neljä viikkoa takana lonkan tekonivelleikkauksesta. Jännitin leikkausta ylen määrin. Kaikki meni kuitenkin hyvin. Parin tokkuraisen päivän jälkeen olo oli ok. Lonkka oli kyllä kipeä vielä kun kotiin pääsin. Olin 3 päivää sairaalassa.

      Nyt enää yksi särkylääke päivässä. Kaupassa olen jo käynyt 2 viikkoa sauvojen kanssa. Kauppa on tosin tien toisella puolella. Kotiaskareet sujuu hyvin ja olen jo imuroinutkin yhteen sauvaan nojaten.

      Päiväunet, hengitysharjoituksia, rentoutusta ja melko hyvät yöunetkin jo. Jumppaakin pikkuhiljaa. On kuitenkin se raastava kipu poissa mikä oli ennen leikkausta. Olen 63-vuotias.

      • Masa

        14.9.2012 leikattiin. TÄNÄÄN VEIN KEPIT JA MUUT APUVÄLINEET POIS.
        Unet ovat olleet vähissä mutta aina parempaan päin. Kyljellään nukkumisessa ajoittain vaikeuksia.
        Liikuntaa ja voimistelua.
        Kuntosalilla olin varovast viikko sitten ja eilen hiihtelin hiljakseen tunnelissa tunnin,
        Pilleri päivässä on vielä kelvannut ennen nukkumaan menoa.


    • Hgamr

      Uskomattoman nuoret leikkauttavat?!?

    • aragorn09

      Oikea lonkka alkaa olla leikkauskunnossa, koska kivut alkavat olla jo jatkuvia. Täällä keskustelussa ilmenee, että leikkausten tuloksissa on suuria eroja. Aikaisemmasta kokemuksesta tiedän, että leikkaavien kirurgien (tässä tapauksessa ortopedien) taidoissa on myös suuria eroja. Olisi hienoa, jos varsinkin ne, joilla kaikki on mennyt hyvin ja tulokset hyvät, voisivat kertoa, kuka heidät leikkasi? Toki pieleen menneistäkin tapauksista mieluusti kuulisin, koska tässä vaiheessa voi vielä valita, kenen lääkärin käsiin näin ison asian ja siihen liittyvän riskin antaa. Riskinottohan on peruuttamaton. Kiitos jo etukäteen!

    • kävelijä50

      Minulle laitettiin lonkan tekonivel syyskuun lopussa Peijaksessa. Leikattu jalka on noin 1,5 cm pitempi, tämä vaikeuttaa selvästi kävelemistä. Onko tämä normaalia?
      Muuten lonkka on kivuton.

      • Ei ole normaalia, mutta joskus näin käy. Ystävälläni oli vastaava ongelma. Se oli helppo korjata korokepohjallisella. Jos näin ei tee, saat varmasti selkäongelmia.


    • Minulle laitettiin oikeaan polveen tekonivel lokakuussa Peijaksessa.
      Jalat ovat samanpituiset, mutta oikean jalan ukko ja akkavarvas ovat jonkun verran ilmassa. Kun käännän nilkkaa siten, että ovat maassa, nilkan hermo ilmoittaa olostaan ja kipu säteilee leikatun polven oikeaan ulkoreunaan. Tämä aiheuttaa sen, etten pysty koukistamaan polvea kuin tiettyyn kulmaan kovan hermokivun takia.

      Leikkaava lääkärin ohjeen mukaisesti aloitin Lyrica-hermokipulääkkeen, jonka annostus on 2 3. Ei vaikutusta. Ilmeisesti seuraavana on vuorossa hermoratatutkimukset ja röntgenit.

      Pystyn tekemään muut jumppaharjoitteet. Kävelen päivittäin ulkona kävelysauvoilla 2x1h (rauhallista vauhtia). Jalka taipuu tarvittavaan kulmaan kävelyssä.

      Masentavaa, koska 2010 lonkan tekonivelleikkaus meni ilman mitään ongelmia ja on 10 .

    • 68 v. Hevosmies.

      Testi. Kokeilu!

      • 68v.Hevosmies

        Oikea lonkkani leikattiin 22.10.2012. Coxassa. Tampereella. Oikean lonkan loppuun kuluminen,on seurausta. Oikean polven murtumisesta lapsena mäenlaskussa. Polvi menee vaihtoon näillä näkymillä tämän vuoden aikana. Taivutuskulmat ovat n.10-15% vajavaiset,normaalista. Haluaisin kertoa,hieman omista lonkkaleikkaus kokemuksistani. Coxan hekilökunta saa täydet pisteet ammattitaidoistaan.
        Ortopedit ovat täysammattilaisia. Uskalsin heittäytyä aika rentona lonkan vaihtoleikkaukseen. Pelkoja ei ollut. Kotiin pääsin leikkauksesta 5 päivän kuluttua. Kyynärsauvat jätin käytöstä pois,viikon kuluttua leikkauksesta. Liikuin aluksi muutaman päivän sisällä kävelyä. Jatkossa olen kävellyt päivittäin ulkona sauvojen kanssa,kengänpohjissa liukuesteet. Lenkkien pituudet n.2-3km. Rauhallista kävelyä. Lääkitystä olen vähentänyt pikku hiljaa varovaisesti. Särkyjä ei ole lonkassa,ei myöskään alaselässä enään. Polvi on kipuillut entiseen malliin,mutta eiköhän siihenkin apu saada myöhemmässä vaiheessa. Tämän viestini olen halunnut kirjoittaa sen takia. Että olen onnellinen mies liikuntakykyni vuoksi ja voin palata rakkaan hevosharrastukseni pariin jälleen. Toivon Teille arvoisat kanssa ihmiset,rohkeutta ja voimaa,vaikeiden asioiden kanssa painiessanne.


      • 68v.Hevosmies kirjoitti:

        Oikea lonkkani leikattiin 22.10.2012. Coxassa. Tampereella. Oikean lonkan loppuun kuluminen,on seurausta. Oikean polven murtumisesta lapsena mäenlaskussa. Polvi menee vaihtoon näillä näkymillä tämän vuoden aikana. Taivutuskulmat ovat n.10-15% vajavaiset,normaalista. Haluaisin kertoa,hieman omista lonkkaleikkaus kokemuksistani. Coxan hekilökunta saa täydet pisteet ammattitaidoistaan.
        Ortopedit ovat täysammattilaisia. Uskalsin heittäytyä aika rentona lonkan vaihtoleikkaukseen. Pelkoja ei ollut. Kotiin pääsin leikkauksesta 5 päivän kuluttua. Kyynärsauvat jätin käytöstä pois,viikon kuluttua leikkauksesta. Liikuin aluksi muutaman päivän sisällä kävelyä. Jatkossa olen kävellyt päivittäin ulkona sauvojen kanssa,kengänpohjissa liukuesteet. Lenkkien pituudet n.2-3km. Rauhallista kävelyä. Lääkitystä olen vähentänyt pikku hiljaa varovaisesti. Särkyjä ei ole lonkassa,ei myöskään alaselässä enään. Polvi on kipuillut entiseen malliin,mutta eiköhän siihenkin apu saada myöhemmässä vaiheessa. Tämän viestini olen halunnut kirjoittaa sen takia. Että olen onnellinen mies liikuntakykyni vuoksi ja voin palata rakkaan hevosharrastukseni pariin jälleen. Toivon Teille arvoisat kanssa ihmiset,rohkeutta ja voimaa,vaikeiden asioiden kanssa painiessanne.

        Hei kaikki leikkaukseen menossa olevat.
        Hevosmies puhuu asiaa. Itseäni pelotti etukäteen leikkaukseen meno. Varsinkin kun nykyään ei nukuteta. Epiduraali ja lääkkeet olivat niin hyvä coktail, ettei siinä voinut muuta kuin nukkua. Turhaa oli pelkoni, eikä kannata miettiä asiaa etukäteen. Minut leikattiin Ortonissa. Molempiin lonkkiin asennettiin tekonivelet. Nyt 5 vk kulunut ja olo niin hyvä, että eilen ulos lähtiessäni unohdin ottaa kepit mukaan. Eniten haluan korostaa sitä, että AJOISSA lääkäriin. Ei kannata kärvistellä kipujen kanssa (kuten itse tein). Kaikki kivut jäi leikkauspöydälle. Ja kun tiesin, että leikkaus edessä, laihdutin, aloitin lenkkeilyn ja kuntosalin. Suosittelen kuntoilua. Huomaan nyt että siitä on ollut apua. Tietysti pari vk oli hankala nukkua, kun ei voinut olla kyljellä, mutta sen unohtaa nopeasti. Tsemppiä kaikille leikkaukseen meneville.


    • 23v ?

      Minulla alkoi lonkka oireilemaan toukokuussa, en saanut sairaslomaa koska vaikutin hyväkuntoiselta. kun vihdoin kuukausien päästä pääsin kuvauksiin, varmistui että siihen mennessä oli reisiluuni yläpää osittain kuolioitunut, ja vaurioittanut rustoa radkaalisti ( jalka ei käänny mihinkään paitsi eteen ja taakse)
      Ruston vaurion takia luunmuovaus paineen poistamiseksi on kuulemma jo liian myöhäistä, joten tekonivel on kuulemma ainoa vaihtoehto enään, vaikka olen vasta 23 vuotias. onko näin nuorelle normaalia tehdä tämä toimenpide, ja kuinka paljon se parhaimmillaan mahdollistaa normaalin elämän?

      • ihmettelen...

        Voi luoja. Tämä vaan osoittaa sen, miten "hyvin" nämä meidän lääkärit on perillä lonkan vaivoista. Maailmalla nämä lonkkavaivat on nyt erityisesti tapetilla, osittain vaarallisen tekonivelen johdosta, mutta myös siksi, että lonkan ongelmien varhainen diagnosointi ja ylipäänsä anatomian ymmärtäminen on käsittämättömän huonoa.

        Onneksi tutkimustyötä tehdään maailmalla. Jostain yliopistosairaalasta pitäisi nyt sinulle apu löytyä. Oletko käynyt tällä palstalla? Täällä on henkilöitä, joille on laitettu suhteellisen nuorena tekonivel, eli joku voisi osata auttaa.

        http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl


      • mayvee

        Hei 23v!
        Täällä ilmoittautuu 26v lonkan tekonivelpotilas. Mut leikattiin toukokuussa ollessani 25v. Mäolen niin kiitollinen että pääsin leikkaukseen. Monta vuotta lonkka oli kipeä, ja liikkeet todella rajoittuneet.
        Nyt saan vihdoin viettää normaalia nuoren naisen elämää. Teen pitkiä lenkkejä, käyn kuntosalilla erilaisilla ryhmäliikuntatunneilla ja salilla nostelen painoja.
        Olen todella kiitollinen uudesta nivelestäni, nautin nyt elämästä täysillä. Otan takaisin ne vuodet jotka "menetin" tuhoutuneen lonkkani takia.
        Mulla oli käyny juuri niinkuin sulla, ei auttanu enää puhdistusleikkaukset eikä mitkään, tekoniveleikkkaus oli ainoa vaihtoehto, ja en kadu päivääkään että suostuin siihen. Tsemppiä sinulle! Kannattaa vielä jutella ortopedin kanssa asiasta. Itse meinasin ensin lykätä leikkausta, mutta päätettiin kuitenkin jo leikata vielä kun lihakset on hyvässä kunnossa ja pystyy leikkaamaan.


      • mayvee

        Hei 23v!
        Täällä ilmoittautuu 26v lonkan tekonivelpotilas. Mut leikattiin toukokuussa ollessani 25v. Mäolen niin kiitollinen että pääsin leikkaukseen. Monta vuotta lonkka oli kipeä, ja liikkeet todella rajoittuneet.
        Nyt saan vihdoin viettää normaalia nuoren naisen elämää. Teen pitkiä lenkkejä, käyn kuntosalilla erilaisilla ryhmäliikuntatunneilla ja salilla nostelen painoja.
        Olen todella kiitollinen uudesta nivelestäni, nautin nyt elämästä täysillä. Otan takaisin ne vuodet jotka "menetin" tuhoutuneen lonkkani takia.
        Mulla oli käyny juuri niinkuin sulla, ei auttanu enää puhdistusleikkaukset eikä mitkään, tekoniveleikkkaus oli ainoa vaihtoehto, ja en kadu päivääkään että suostuin siihen. Tsemppiä sinulle! Kannattaa vielä jutella ortopedin kanssa asiasta. Itse meinasin ensin lykätä leikkausta, mutta päätettiin kuitenkin jo leikata vielä kun lihakset on hyvässä kunnossa ja pystyy leikkaamaan.


    • Tupuliini1

      Kipuileva keinonivel.
      Minulle tehtiin nonkan keinonivel-leikkaus tammikuussa 2011.
      Kipua lonkassa ja nivusessa on edelleen. Kävin leikkaavalla lääkärillä
      puhumassa asiasta, lonkka kuvattiin ja hän sanoi kaiken olevan Ok,
      mutta lisäsi että minulle on tulossa kutsu tutkimuksiin, koska näissä
      nivelissä on todettu, että ne eivät kaikille sovi.
      Onko jollakin muulla vastaavia ongelmia ja tietoa miten kauan sitä kutsua pitää odotella?

      • Toivotaan..

        Huhhuh! Sama vika täällä. Leikkaus Peijaksessa 1.11.2012. Ilman sauvoja olin joulukuun puolesta välistä noin joulukuun 2012 loppuun ja nivunen tästä kipeytyi oikein kunnolla. Melkein tavallista kävelyä jo onnistuin tekemäänkin. Jumpannut olen melkein päivittäin, 2-4x/vko ja kerralla jokaista liikettä 50-60 krt. Kävellyt kotona, kaupassa ja hieman ulkona. Toivon, että tämä nivuskipu pikkuhiljaa katoaa, sillä se invalidisoi kyllä täysin!

        Leikkaavan lekurin luo olen menossa ensimmäiseen tarkastukseen 21.1., joten saa nähdä, mikä tuomio tulee. Ja sitten siihen laihdutukseen: itse laihdutin 2008-2009 yhteensä 42 kiloa ja 2010 kevättalvella sitten tuli tämä vaiva ja 2011 talvella synnynäisen lonkkavian diagnoosi. Että ei sitten yhtään ollut laihduttamisesta mitään apua tähän asiaan! Jos olisin läskeineni ollut edelleen, niin noinkohan olisin vieläkään joutunut mihinkään lonkkaproteesileikkaukseen 45- vuotiaana!?! Kaikki mahdollinen kuntoutus tehtiin ja kortisonia piikitettiin kolmeen kertaan: mikään ei auttanut, kipu oli helvetillistä.

        Kenenkään ei missään tapauksessa kannata jäädä rammaksi millään iällä tällaisen vaivan vuoksi; itsekin jouduin taistelemaan, että pääsin leikkaukseen. Nyt todellakin kiittimet ristiin, että nivusvaiva vielä paranee. Sitkeästi olen koettanut hoitaa ja tehdä kaikki "temput" jo ennen leikkausta ja vaadittavat liikkeet siis sen jälkeen, mutta jotenkin vain epäillyttää. Onko kellään muulla leikkauksen jälkeistä nivuskipua ollut? Kuinka kauan ja miten/millä tavoin se lähti pois? Hyvää Uutta Vuotta kaikille ja varsinkin paljon jaksamista tämän vaivan kanssa Teille, jotka sen kanssa joudutte taistelemaan!


      • Tupuliini1
        Toivotaan.. kirjoitti:

        Huhhuh! Sama vika täällä. Leikkaus Peijaksessa 1.11.2012. Ilman sauvoja olin joulukuun puolesta välistä noin joulukuun 2012 loppuun ja nivunen tästä kipeytyi oikein kunnolla. Melkein tavallista kävelyä jo onnistuin tekemäänkin. Jumpannut olen melkein päivittäin, 2-4x/vko ja kerralla jokaista liikettä 50-60 krt. Kävellyt kotona, kaupassa ja hieman ulkona. Toivon, että tämä nivuskipu pikkuhiljaa katoaa, sillä se invalidisoi kyllä täysin!

        Leikkaavan lekurin luo olen menossa ensimmäiseen tarkastukseen 21.1., joten saa nähdä, mikä tuomio tulee. Ja sitten siihen laihdutukseen: itse laihdutin 2008-2009 yhteensä 42 kiloa ja 2010 kevättalvella sitten tuli tämä vaiva ja 2011 talvella synnynäisen lonkkavian diagnoosi. Että ei sitten yhtään ollut laihduttamisesta mitään apua tähän asiaan! Jos olisin läskeineni ollut edelleen, niin noinkohan olisin vieläkään joutunut mihinkään lonkkaproteesileikkaukseen 45- vuotiaana!?! Kaikki mahdollinen kuntoutus tehtiin ja kortisonia piikitettiin kolmeen kertaan: mikään ei auttanut, kipu oli helvetillistä.

        Kenenkään ei missään tapauksessa kannata jäädä rammaksi millään iällä tällaisen vaivan vuoksi; itsekin jouduin taistelemaan, että pääsin leikkaukseen. Nyt todellakin kiittimet ristiin, että nivusvaiva vielä paranee. Sitkeästi olen koettanut hoitaa ja tehdä kaikki "temput" jo ennen leikkausta ja vaadittavat liikkeet siis sen jälkeen, mutta jotenkin vain epäillyttää. Onko kellään muulla leikkauksen jälkeistä nivuskipua ollut? Kuinka kauan ja miten/millä tavoin se lähti pois? Hyvää Uutta Vuotta kaikille ja varsinkin paljon jaksamista tämän vaivan kanssa Teille, jotka sen kanssa joudutte taistelemaan!

        Samassa veneessä tässä siis mennään. Tosin minun lonkkani ei ole niin kipeä, että pystyn kyllä kuntoilemaan, kävelen vesijuoksen ja käyn salilla. Varsinkin sitten illalla, kun pitäisi mennä nukkumaan, alkaa lonkassa inhottava sisäinen kutina ja kirvely. Nivuskipu tuntuu yleensä eniten autolla ajaessa ja toisinaan kävellessä.
        n se kuitenkin nyt parempi, kuin ennen leikkausta, jolloin kipu oli jatkuvaa ja kovempaa.
        Olen kuullut, että näistä metallinivelistä voi erittyä metallia verenkiertoon, joka
        sitten aiheuttaa toisille vaivoja?
        Onko kenelläkään tarkempaa tietoa ko. nivelistä?
        Olen lähiaikoina menossa polven keinonivel-leikkaukseen ja se pelottaa, kun tämä lonkkakaan ei ole täysin parantunut.


      • arvuuttelija
        Tupuliini1 kirjoitti:

        Samassa veneessä tässä siis mennään. Tosin minun lonkkani ei ole niin kipeä, että pystyn kyllä kuntoilemaan, kävelen vesijuoksen ja käyn salilla. Varsinkin sitten illalla, kun pitäisi mennä nukkumaan, alkaa lonkassa inhottava sisäinen kutina ja kirvely. Nivuskipu tuntuu yleensä eniten autolla ajaessa ja toisinaan kävellessä.
        n se kuitenkin nyt parempi, kuin ennen leikkausta, jolloin kipu oli jatkuvaa ja kovempaa.
        Olen kuullut, että näistä metallinivelistä voi erittyä metallia verenkiertoon, joka
        sitten aiheuttaa toisille vaivoja?
        Onko kenelläkään tarkempaa tietoa ko. nivelistä?
        Olen lähiaikoina menossa polven keinonivel-leikkaukseen ja se pelottaa, kun tämä lonkkakaan ei ole täysin parantunut.

        se metallivelli on metalli metalli-liukuparien hioutumisesta johtuvaa mustaa "töhnää" jolle on "metalloosi-ilmiö" nimi. kutinaani kipua ja Kihinää hoidettiin antipiootilla joka rauhoittikin lonka aina vähäksi aikaa. Lonkan uusintaleikkaukseen jossa liukuparit vaihdettiin jouduin 4,5 vuoden kuluttua raskasmetallien korkeiden pitoisuuksien vuoksi. Nyt liukupareina on posliinpallo ja kuppina polyeteeni kuppi joka laitettiin vanhan metallikupin sisään. Arvuuttelen milloin ja miten tiedän kun muovi on kulunut puhki ja posliini kihnuttaa metallikuppia ? onko kenellä jo kokemusta ??


      • tyytväinen toipilas

        Minulle asetettiin lonkan tekonivel syyskuussa 2012. Jo kahden viikon kuluttua kävin sauvoilla kaupassa. Kauppa tosin lähes nurkan takana. Kivut ovat hävinneet ja harvoin edes muistan että se on tekonivel.

        Jälkitarkastuksessa lääkäri puhui bakteeritartunnan vaarallisuudesta. Onko kellään kokemuksia tästä? Tiedän että hyppimisjlajit on kiellettejä, pallopelit, aerobic ja myös luistelu. Nuorempana harjoitin pilatesta. Onko kellään kokemuksia eri voimistelulajeista.


    • haapajärvinen

      Olen itse odottanut sitä kutsua leikkauspöydälle yli 3 kuukautta. Kivut ovat sellaisia, kuin ne ovat kaikilla muillakin! En osaa asettaa tuota rakasta aina läsnäolevaa kipua mihinkään asteikkoon. Tiedän vain että haluan siitä vimmatusti eroon!
      No nyt tuli tietoon tuo 1400 lonkkaleikatun tarkastukseeen kutsuminen.... pitkittääkö tämä nyt minun odotustani!
      Sitä toisenlaista tuskaa nämä uutiset ainakin lisää, Eikö tulevalla leikkauksella pääsekkään kivuista eroon. Tosin paino ja vyötärö kasvaa siinä tahdissa , että lonkkaoperaatio saisi tulla jo piankin kaikkine riskeineen. Tai sitten on eessä toisenlainen "leikkaus"! Odottavan aika on tosiaan pikä ja ajatuksia täynnä!

      • voimia odotukseen

        Jospa on hyvä, että saat kerralla kunnollisen nivelen, nyt kun nuo tietyn tyyppisen nivelen aiheuttamat ongelmat tiedetään. Se, että joudutaan vaihtamaan uusi nivel, tuntuu aivan hirveältä, kun tietää miten iso operaatio on kyseessä.


    • Hilputti

      Mun lonkka leikattiin viikko sitten Hämeenlinnassa, ke aamuna. Lauantaina aamusta tulin kotiin, ei tarvii särkylääkkeitä (paitsi max päänsärkyyn kun ei pääse ulos) ja just kävelin juoksumatolla 0.5 km. Kepit voisin varmaan nakata kokonaan mäkeen, mutta käytän fyssarien käskystä molempia silleesti puolihuolimattomasti.

      Perjantaina pääsen pihalle kävelemään korotetun potkukelkan kanssa (asun ihan keskellä ei mitään ja yksin joten sauvojen kanssa ulkoilu on liian riskaabelia kun on liukasta).

      Ennen leikkausta väänsin itkua aamusin kun nivuset oli kuin tulessa kun nousin ylös ja liikkuminen niin jäykkää et satavuotiaat mummot jäi toiseks. Niin ja olen tasan 50 v.

      Mä tsempitän kaikkia leikkuriin, mulla alko nyt uusi elämä!

      • haapajärvinen

        Minun lonkkaoperaationi on huhtikuussa, enkä ole siis vielä tavannut leikkauspoppoota. Leikkaus suoritetaan OYS:ssa, jossa en ole ennen käynytkään. Iältäni olen 51 v. mies , mutta tämä eka kerta kun leikkauspöydälle olen joutumassa! On jotenkin rauhoittavaa kuulla että "kivuttomuus" voi olla realistinen tulevaisuuskuva omallakin kohdalla! Kävin "tarkastettavana" ilmeisesti leikkaustarpeesta yksityisellä puolen Oulussa syyskuussa... siellä todettiin että leikkaus pitää tehdä heti, mutta heidän sairaalaan minun leikkaus on liian suuri operaatio ja se tehtäisiin OYS:ssa (tutun lonkka on leikattu siellä ja vielä se sama läääkäri, joka teki ko. arvion) Olen miettinyt miten eri lonkkaleikkaukset poikkeaa toisistaan ja vaikuttaako erilaisuudet sen että toiset ovat päässeet kivuista eroon mutta joillakin taas kivut jatkuvat liki samanlaisina! Mitä tässä pitäisi odottaa!


    • titaanilonkka

      Kaaduin tosi pahasti jäisellä pihalla 27.3 ja en päässyt ylös omin avuin maasta ,soitin hätäkeskukseen joka lähetti ambulanssin paikalle.Suoraa päätä minut vietiin sairaalan päivystykseen ja heti pääsin röntgeniin ja tuomio oli ,että reisiluun kaula on murtunut niin että on tehtävä leikkaus jossa asennetaan kokotekonivel lonkkaan.Olin kauhuissani tapahtuneesta ja en edes ymmärtänyt kuinka isoon leikkaukseen joudun.Kipulääke peitti kovimman kivun ,mutta yhtään en voinut kehoani liikuttaa.
      Jouduin odottamaan leikkausta 25 tuntia ja kiirastorstai iltapäivänä sain uuden lonkkanivelen.Pitkäperjantai aamuna minut avustettiin ylös sängystä kävelemään ensimmäiset askeleet ja pieni kävelylenkki sujui hyvin kävelytelineessä.Siitä sitten vaan kokeilemaan keppikävelyä vähän myöhemmin ja suihkuun omin avuin seuraavana päivänä.Kolmantena päivänä kävelin jo sairaalan kahvioon kahville ja lääkärikierron aikana ilmoitin hoitajille että mä haluun pois jo sairaalasta.Lääkäri sanoi ,että kaikki on kunnossa ja että huomena kotiuttaminen voidaan tehdä.2.4 tulin kotiin ja jätin kipulääkkeet heti pois ,koska mitään kipua minulla ei ollut ja ei ole vieläkään ,olen ollut nyt kotona 11pv.
      Asunnossani ystävät olivat tehneet kaikki tarvittavat muutokset poissaollessani ,sänky oli korotettu ,wc pönttö samoin ,sukanvetolaite ,tarttumapihdit ym.oli tuotu TK:n lainaamosta.
      Minä en joutunut pelkäämään etukäteen tulevaa leikkausta kuukausikaupalla ,sitävastoin olin lähes shokissa kuinka pahasti sitä voi kaatua ja että et pääse siitä ylös edes omin avuin. Makasin maassa jäässä ja vedessä olevalla asfaltilla 23 min. ennenkuin ambulanssi tuli.Mihinkään en enää mene ilman kännykkää ,sillä nyt pystyin edes itse soittamaan apua ,kun ulkopuolisia ei tullut ketään paikalle vaikka oli keskipäivä kun tämä tapahtui.
      Päivät kuluvat jumpaten lonkkaa ohjeiden mukaan ,pieniä kävelylenkkejä ulkona keppien kanssa ja 9.5 olisi se päivä jolloin saan jättää kepit pois jos kaikki menee niinkuin nyt pitäisi.Sairaslomaa sain 25.6 asti ,koska minulla on raskas seisomatyö.

      • ......

        Sinulla oli todella hyvä tuuri että Pääsiäispyhistä huolimatta pääsit noin nopeasti leikkaukseen. Isältäni murtui kaatuessa myös reisiluun kaula ja joutui tekonivelleikkaukseen. Koska leikkausta ei pidetty erityisen kiireellisenä (vähän päälle kaheksankymppinen ukko) hän pääsi leikkauspöydälle vasta neljäntenä päivänä kaatumisesta (kiireelliset tapaukset kiilasi eteen). Kuitenkin hän tervehtyi yllättävän nopeasti ja oli jalkeilla melko pian. Eikä ainakaan valitellut vaivoja, askel kyllä vähän lyheni ja pyöräily harveni.

        Isälläni kävi tuuri kaatuessa kun paikalla oli heti joku kännykän omistava ja hälyytti apua. Sen jälkeen hänkin kuljetti aina puhelinta mukana.


    • pipa3

      olen pian 58v. nainen olen menossa lokantekonivelleikkaukseen 29.4. p-h.keskussairaalaan .pelottaa kyllä melkoisesti mutta ei ole paljon vaihtoehtoja. onko ketään leikattu siellä

    • titaanilonkka

      Minut leikattiin juurikin PHKS:ssä 28.3. Älä suotta hermoile leikkauksen vuoksi ,se varmaan menee hyvin Sinullakin.Jos luit kirjoitukseni tässä palstalla 13.4 ,niin kerroin että jouduin leikkaukseen äkkiarvaamatta tapaturman seurauksena pääsiäisenä.En kerennyt juuri pelkäämään leikkausta ,mutta olin kauhuissani kuinka näin iso vamma voi tulla kaatumisesta.Minulla ei ole aiemmin todettu mitään vikaa lonkissa ,mutta niin vain reisiluun kaula murtui hetkessä.Olen sinun ikäisesi ,kesäk.täytän myös 58v.Pari ekaa päivää leikkauksen jälkeen oli vähän hankalaa liikkua ,mutta kipulääkkettä saa tarpeen mukaan.Itse en tuntenut mitään kovaa kipua ,oli vain tönkkö ,painavan tuntuinen lonkka raahattavana mukana.Kolmantena päivänä tunsin oloni jo melko mukavaksi ,kävelin alakerran kioskille lottoamaan jne.Kävelin osaston käytävillä monta krt.päivässä päästä päähän.Neljäntenä päivänä leikkauksesta pääsin kotiin ,kun kaikki näytti toimivan hyvin jo ,kävely keppien kanssa ,suihkussa käymiset yksin ja pukeutuminen apuvälineiden kanssa.Kipulääkkeitä en ole tarvinnut kotona ollenkaan ,nukun hyvin yöt.Tosin en pidä selällään nukkumisesta ,mutta kyljellään ei saa kai nukkuakaan vielä.15 pv.olen nyt ollut kotosalla ja käyn ulkona pari krt.päivässä kävelemässä pienet lenkit. Kotityöt teen itse ,laitan ruoat ja pesen pyykit ,imuroin jne.mutta tarkoin noudattaen annettuja ohjeita. Ei syviä kumarteluja ,ei sisäkiertoja leik.raajalla jne.
      Minun pelkoni on lähinnä tulevissa vuosissa ,pystynkö jatkamaan työtäni enää jne. Mutta myös se ,että entä jos keho alkaakin hylkimään tätä kapistusta jossain vaiheessa.Viimeaikaiset jutut uutisissa eivät ole olleet mitenkään kannustavia näistä uusista metallinivelistä.

      Toivotan Sinulle kaikkea hyvää tulevaan leikkaukseen ja tsemppiä tuleviin vuosiin.
      p.s. koko henkilökunta päksin kir.osast.41 ja42 oli mitä ihanin.

    • Raskas työ syö

      Oikeaan lonkkaani sain PHKSS,ssä tekonivelen metalli-metalli halkaisijaltaan 55 mm marraskuussa 2010 ja vasta nyt on tulossa kontrolli näiden koboltti, kromi, molybdeeni, nikkeli, titaani metallien liukenemisvaaran johdosta, Aikaa on siis kulunut jo 2,5 vuotta leikkauksesta. Jännittää hieman mitä metalleja verestä löytyy ja onko kudosreaktioita lonkan ympäristössä. Sekundäärisiä oireita voi myös esiintyä, sydän, keuhkot, aivot, maksa, munuaiset jne.. Jonkinlaisia koekaniinejahan tässä ollaan, mutta täysin jäykistynyt lonkkanivel valtavine lepo- ja liikekipuineen vie elämänlaadun niin alas, että vaihtoehtoja ei ollut artroosi tuhosi nivelen alta kuusikymppisenä.

    • toinen kierros

      Hei,
      Olen 39-vuotias ja odotan oikean lonkan leikkaukseen Peijakseen. Vasen lonkka operoitiin Kirralla 9 vuotta sitten ja olen ollut siihen todella tyytyväinen! Operoitu lonkka on näitä metalli-metalli varrellisia malleja, joista uutisissakin oli juttua. Mitään seurantaa ei leikkauksen jälkeen ollut ennen kuin uutisoitiin tämä metallien mahdollinen liukeneminen vereen. Vereni raskasmetalliarvot olivat tänä keväänä juuri ja juuri koholla, mutta lonkka on toiminut vallan loistavasti. En aio murehtia näitä "mitähän tästä liukenee kroppaani" juttuja. Varmaan niitä metalleja tulee vedettyä keuhkoonsa suurkaupungissa muutenkin.
      Vaikka leikattu lonkka onkin toiminut moitteettomasti, uusi leikkaus on alkanut hiukan mietityttämään.. Toivottavasti jalat ovat leikkauksen jälkeen yhtä pitkät ja toipuminen yhtä vaivatonta, kuin viimeksi. ;)

    • Madleena1

      Haluaisin kokemuksia Oulaskankaan sairaalassa tehdyistä tekonivel-leikkauksista ovatko onnistuneet hyvin ja onko hoito ollut minkälaista!

      • Hoitaja 40 Wee

        Täällä 40-v nainen jolta operoitiin lonkka 31.5.2013. Leikkaus meni hyvin, vaikka selkäydinpuudutusta jännäsinkin etukäteen kovasti. Sairaalasta tulin kotiin 2.6 ihan tavan taksilla. Leikkauspäivän iltana alkoi kova kipu leikatun puolen pakarassa ja kipua jatkui seuraavaan iltaan, sitten se suht äkkiä vaan lakkasi. Nyt menee lääkkeitä 3 kertaa päivässä, verenohennuslääkkeet mukaan lukien, eikä kovia kipuja ole. Joskus vihloo hieman reisiluuta ja leikkausaluae on arka. Joka päivä olen kävellyt puolen kilsan lenkkiä 3-4 kertaa päivässä ja jumpat aamuulla ja illalla. Tosi tyytyväinen olen! Vaikka jalka ei ole kivuton, se on parempi kuin ennen leikkausta, se jopa liikkuuukin jo nyt enemmän kuin ennen leikkausta. Turvotus on ollut melkoista ja tuntuu hassusti valuvan päivä päivältä pakarasta alaspäin....Ja mustemat ovat kuin olisin kylätappelussa ;0)
        Minulla lonkkanivelen nivelrikko huomattiin vasta viime marraskuussa, samointein leikkausjonoon ja siinä meni 5 kk. Olen lapsesta asti sairastanut relkärankareumaa, joka on sitten tehnyt tuhojaan lonkkaniveliin. Ortopedin arvion mukaan jokkusen vuoden sisällä operoidaan toinenkin lonkka. Konservatiivia hoitoja kohdallani ei edes harkittu. Kävin jo muutenkin 4-5 kertaa viikossa punttia nostelemassa ja siihen kävelylenkit päälle eikä ylipainoa ole eli ainoaksi hoidoksi jäi leikkaus. Se vielä huomattiin niin että selkä meni aivan lukkoon ja kun selkä ei levolla asettunut, pyysin päästä röntgeniin jossa lonka kunto sitten huomattiin.
        Ei leikkausta kannata pelätä! Aina toki jotain voi mennä pieleen, voi tulla tulehdusta tms. mutta siitä lähdetään että Suomessa on taitavaa porukkaa leikkaamassa! Ja kuten ortopedi minullekin sanoi: He vaihtavat vaan sen tarvittavan varaosan ja loppu onkin sitten jokaisen operoidun korvavälistä kiinni miten leikkauksesta kuntoutuu. Ylös, ulos ja lenkille vaan heti kun suinkin kykenee!


      • Hoitaja 40 Wee
        Hoitaja 40 Wee kirjoitti:

        Täällä 40-v nainen jolta operoitiin lonkka 31.5.2013. Leikkaus meni hyvin, vaikka selkäydinpuudutusta jännäsinkin etukäteen kovasti. Sairaalasta tulin kotiin 2.6 ihan tavan taksilla. Leikkauspäivän iltana alkoi kova kipu leikatun puolen pakarassa ja kipua jatkui seuraavaan iltaan, sitten se suht äkkiä vaan lakkasi. Nyt menee lääkkeitä 3 kertaa päivässä, verenohennuslääkkeet mukaan lukien, eikä kovia kipuja ole. Joskus vihloo hieman reisiluuta ja leikkausaluae on arka. Joka päivä olen kävellyt puolen kilsan lenkkiä 3-4 kertaa päivässä ja jumpat aamuulla ja illalla. Tosi tyytyväinen olen! Vaikka jalka ei ole kivuton, se on parempi kuin ennen leikkausta, se jopa liikkuuukin jo nyt enemmän kuin ennen leikkausta. Turvotus on ollut melkoista ja tuntuu hassusti valuvan päivä päivältä pakarasta alaspäin....Ja mustemat ovat kuin olisin kylätappelussa ;0)
        Minulla lonkkanivelen nivelrikko huomattiin vasta viime marraskuussa, samointein leikkausjonoon ja siinä meni 5 kk. Olen lapsesta asti sairastanut relkärankareumaa, joka on sitten tehnyt tuhojaan lonkkaniveliin. Ortopedin arvion mukaan jokkusen vuoden sisällä operoidaan toinenkin lonkka. Konservatiivia hoitoja kohdallani ei edes harkittu. Kävin jo muutenkin 4-5 kertaa viikossa punttia nostelemassa ja siihen kävelylenkit päälle eikä ylipainoa ole eli ainoaksi hoidoksi jäi leikkaus. Se vielä huomattiin niin että selkä meni aivan lukkoon ja kun selkä ei levolla asettunut, pyysin päästä röntgeniin jossa lonka kunto sitten huomattiin.
        Ei leikkausta kannata pelätä! Aina toki jotain voi mennä pieleen, voi tulla tulehdusta tms. mutta siitä lähdetään että Suomessa on taitavaa porukkaa leikkaamassa! Ja kuten ortopedi minullekin sanoi: He vaihtavat vaan sen tarvittavan varaosan ja loppu onkin sitten jokaisen operoidun korvavälistä kiinni miten leikkauksesta kuntoutuu. Ylös, ulos ja lenkille vaan heti kun suinkin kykenee!

        Ai niin, minut leikattiin Jyväskylässä!


      • kaija3

        hei Madleena. Minulle laitettiin helmikuussa tekonivel oikeaan lonkkaan Oulaskankaan sairaalassa.tekonivel asennettiin selkäydinpuudutuksessa sekä kevyessä nukututuksessa.onnistui hyvin. hermokivut on jäännyt pois eikä yöllistä kipua enään ole, hoitohenkilökunta oli asiansa osaavia ja leikkaustiimi ammattitaitoisia, hyvän hoidon sain . Henkilökunta on ystävällistä ja ammattitaitoista porukkaa.


    • vaeltaisin jos

      Minulle (nyt 61v) laitettiin oikeaan lonkkaan tekonivel syksyllä 2010. Ensi kuntoutuksen jälkeen seuraavat pari vuotta olivat hienoa aikaa. Tuntui, että olen nuortunut ainakin 10 v kun voin liikkua normaalisti. Viime syksynä alkoi jossainvaiheessa lonkka vaivata ja nyt olen siinä tilanteessa, että jo pienessäkin rasituksessa lonkka kipeytyy. Ultrassa ei näy mitään, kortisoni ei auta, ei myöskään vahvatkaan kipulääkkeet. Lepokipua ei kuitenkaan ole, ehkä ihan pientä erilaista tunnetta kuin vasemmassa. Kävin just röntgenissä, saa nähdä mitä lääkäri sanoo. Hirvittää ajatuskin uusintaleikkauksesta...

    • porvoolainen1

      Odotan innolla pääsemistä tästä kivusta. En pääse edes auton penkille ilman että nostaisin käsien avulla jalat sisälle...Olen 38 v.nainen ja lonkkanivel ongelma havaittiin jo vuosia sitten. Lääkärit toteavat vastaanotolla, että olen vielä nuori ja nuori ja nuori..mutta viimeksi tuli itku päälle, kun selitin, että olkoon tä nivel vaikka 10 vuotta työkunnossa, haluan elää nämä vuodet hyvin, ilman kipua. Huomaan vaan sen, että yhä vähemmän liikun ja jokainen liike on nii raskas ja kivulias... Isäni on kohta 80 vuotias ja hänellä on vaihdettu molemmat lonkat...Huomaan miten hän liikkuu ja ei mitään kipulääkkeitä, jokapäiväiset toiminnat hoituu, pääse kykkyyn ja reippaasti ylös....hyppii kun nuori ihminen...Tätä minäkin haluan.

    • pipa3

      saikkuni loppui 28.7 töihin olis pitänyt mennä 29.7 mutta otin kesälomaa kaksi viikkoa kun en ole vielä työkuntoinen. lopputarkastus on vasta 19.8 .pitäisi mennä viikoksi töihin ennen sitä pelottaa vähän kun on raskas seisomatyö oletteko menneet töihin ennen lopputarkastusta

    • Leikattu 08 ja 13

      Kirjoittelin muutama aika sitten omia tuntemuksia kun olen jo toista kertaa saman lonkan takia leikkauksessa. Vuosi 2008 ja v. 2013 toukokuussa leikattiin toistamiseen, nivel oli juuri näitä jotka aiheutti metalleja elimistöön ja nestettä ympärille. Vuosi 08 papannin ihan hyvin,muutman vuoden jälkeen alkoi sitten tuntemuksia tulla nivelen suhteen.
      17.8 tulee parikuutautta leikkauksesta, on kipuja ja olen yrittänyt parempina päivinä kävellä ilman kyynärsauvaa, kuten sanottiin ,että jos siltä tuntuu niin voi kävellä, mutta, malttiako pitää olla ja kepit kouraan. Koroketa käytän.

    • hilppa40

      Minä kaaduin talvella 2009. Itse en pystynyt nousemaan vaan kaksi yst.ihmistä kannatteli minua kunnes ambulanssi saapui ½ t. päästä. Ensin laitettiin ruuveilla kiinni, mutta kituuttelin 1½ vuotta kipujen kanssa enkä pystynyt kunnolla kävelemään. Peijaksessa lääkäri sanoi että reisiluun pää oli kuoliossa ja ainut keino on laittaa tekonivel. Minulla oli tosiaan onnea, taitava naiskirurgi, laitettiin keraaminen nuppi. Toivuinkin melko nopeasti. Nyt 3 vuoden kuluttua lonkka on alkanut kipuilla, tuntuu kuin lihakset olisivat heikommat, pelkään että on infektio tai mitä lie. Onko kellään tullut vaivoja näin pitkän ajan jälkeen. Olen jo 73 v. pelkään jos tehdään uusintaleikkaus, ensin revitään vanha tekonivel pois, miten kestän sen kaiken, vaikka olenkin melko terve ihminen enkä syö mitään lääkkeitä. Minulla voi myös olla osteoporoosia, kestääkö luut enää uusintaleikkausta. Olen vähän epätoivoinen.

    • Sinnikäs

      Maanantaiaamuna 9.9.13 menen oikean lonkan tekonivelleikkaukseen Lohjan aluesairaalaan. Luottavaisin mielin itse leikkauksen suhteen, näitähän tehdään paljon ja kokenut ortopedi asialla. Eniten huolettaa leikkauksesta toipuminen ja henkisen kantin kestäminen, kun joutuu olemaan toisten avun varassa. Vuosikausien kivun loppumista odotan ja siihen luotan, että alkaa uusi liikkuvampi vaihe elämässä.

      • Kkj 48v

        13.3 perjantai.... Vasempaan lonkkaan tekonivel, kaikki meni hyvin, su 15.9 kotiin ja nyt kotona sisätiloissa ilman keppejä kuljen. Särkylääkkeitä 1päivässä ja kipuja ei juri lainkaan, kiitos peijaksen henkilökunnalle! !


      • Oikealonkka

        Hei Sinnikäs! Miten leikkaus onnistui Lohjan sairaalassa? Liikutko aivan normaalisti nyt? Onko vielä kipuja?


    • 51v.

      husissa pantiin oikeaan lonkkaan tekonivel.6 päivää täysin kivuton sitten yhtäkkiä hirveä poltto särky pistävä kipu monta tuntia.sekin meni ohi ja sen jälkeen ja valvotun yön ei mitään kipuja enää.nyt on helppoa olla.täysin kivuton ja pystyy kävelemään.

      • Nainen 51v

        Hei, minulta leikattiin molemmat lonkat 2.9 ortonissa. Mielestäni olen toipunut hyvin, mutta kun olen lueskellut näitä tarinoita täällä, niin ei se nyt edistyksellistä ole ollutkaan. Entiset lonkkakivut jäivät leikkauspöydälle, nyt minulla vain vielä arkuutta haavoissa, joten kyljellään olo ei vielä ole mukavaa. Nukkumaan siis joudun selälleni, mikä on melkeinpä suurin ongelma, kun en osaa nukkua selällään. Liikeradat ovat jo nyt paremmat kuin ennen leikkausta ja vielä kun oppin kävelemään suoraan ja pääsisin eroon vaappumisesta mikä oli kehittynyt vuosien varrella kivun ja liikkuvuusrajoitteista johtuen, niin kaikki hyvin. Etukäteen pelkäsin kuinka tulen yksin asuvana toimeen kun molemmat leikataan, mutta hyvin on onnistunut, kun kuitenkin sain heti alusta alkaen seisoa ilman sauvoja jalkojen päällä. Olen tosi tyytyväinen nyt, että molemmat operoitiin kerralla, niin tämä tullee kerta kärsimisellä hoidettua. Vaikka kyllä se ihan aluksi vähän hankalaa olikin esim. Sänkyyn pääsy, kun ei sitä tervettä jalkaa ollut. Nyt vain kuntoutusta ahkerasti, niin kyllä tästä hyvä tulee. Teille joilla vielä leikkaus edessä, niin kuntouttakaa lihaksenne iskuun jo ennen leikkausta, niin toipuminen on helpompaa!


    • 51v

      7 tuntialeikkauksesta olin keppien kanssa kävelyllä.hyvältä tuntui.2vrk sairaalassa ja sitten invataksilla kotiin.yksin pärjäsin apuvälineiden kanssa ihan hyvin.kaikki asiat pitää tehdä vaan hitaasti ja harkiten.ruoanlaittoon menieniten aikaa mutta sekin onnistui.lähikaupassa käynti repun kanssa sujui hitaasti .jalka parani hyväksi ihan nopeasti n.3 viikkoa ja hommat helpotti huomattavasti.kissa auttoi minua toipumaan tukemalla nuolemalla nukkumalla vieressä kehräämällä ja huomasi että olin hiukan kipeä.

      • Terve vanhus

        Leikkaus 31.11.2013. Neljä viikkoa ja ilman keppiä sisällä voi muutaman askeleen ottaa. Säryt ovat vielä niin että Buranaa pitää ottaa. Olen muuten terve 79 vuotias Yöllä herään kipuun ja pienen kävelyn jälkeen taas nukkua. Kobolttia laittoivat niveleksi.


      • kaisa1
        Terve vanhus kirjoitti:

        Leikkaus 31.11.2013. Neljä viikkoa ja ilman keppiä sisällä voi muutaman askeleen ottaa. Säryt ovat vielä niin että Buranaa pitää ottaa. Olen muuten terve 79 vuotias Yöllä herään kipuun ja pienen kävelyn jälkeen taas nukkua. Kobolttia laittoivat niveleksi.

        Miulta leikattiin molemmat lonkat yhtä aikaa.
        Maanantaina leikattiin ja Lauantaina kotiin.
        Keppejä käytin 2-3viikkoa
        Tätä ennen kärsin ainakin 5v--kun pelkäsin.mutta turhaan,kaikki kivut jäi sinne.
        (Olen jo 75v. ja nyt menen kuin ennenkin KIPUJA VAILLA ,leikkaus oli v.2012


    • HetaMaria

      HEI! ONKO TEILLÄ LONKKALEIKATUILLA KOKEMUSTA METALLI-METALLI LONKAN TEKONIVELISTÄ, JA MAHDOLLISISTA HAITOISTA? MINULLE ASENNETTIIN BI-METRIC KOKOPROTEESI 6 VUOTTA SITTEN, EN OLE KUNTOUTUNUT SIITÄ LEIKKAUSTA EDELTÄVÄLLE TASOLLE MISSÄÄN VAIHEESSA. 1,5 V. KULUTTUA VIIMEIN LÖYTYI YKSI SYY: LIHAS-SULKU OLI PETTÄNYT, KESKIMMÄISEN PAKARALIHAKSEN KIINNITYS OLI VAI KALVOJEN VARASSA. KORJAUSLEIKKAUKSESSA LIHASTA YRITETTIIN KIINNITTÄÄ UUDELLEEN, MUTTA SIITÄKÄÄN EI OLLUT HYÖTYÄ. KO. LIHASTA EI OLE ENÄÄ OLLENKAAN. NYT METALLIA ON LIUENNUT ELIMISTÖÖN, LABRA-ARVOT KOHOLLA, TEKONIVELEN YMPÄRILLÄ NESTEKERTYMIÄ. SAATTAA OLLA, ETTÄ NIVEL JOUDUTAAN UUSIMAAN, TAI SE IRTOAA PAIKALTAAN. MIETITYTTÄÄ KOVASTI!????

    • Nainen.kuunsillalta

      Mulla kummatkin lonkat mennyt ja niiden luupinnat yhdessä kummastakin jo ... ja jalat eivät pidä, polvet rutisee ja sattuu, sekä lukkiutuu koko ajan. Tämä kaikki alkoi kun kaaduin pahasti moottoriajoneuvolla noin 4 vuotta sitten. Ikää on nyt kuuskyt yks. pelottaa ihan kauheest,i miten selviän siitä ja haluaisin nukutuksessa sen opersstion, mutta sekin tavallaan muiden peloittelusta kauhistuttaa, jollen enää herääkään sitten . Kivut on ihan kauheet en pysy pystyssä askeltakaAn ilman keppejä. Oon kulkenut kepeillä jo yli 2 vuotta. Selkä on sökö myös, mutta sille ei kuulemma tarvitse enää tehdä mitään, on mennyt monta välilevyä. Ryhti on mennyt ihan pieleen. En ole vielä edes leikkausjonossa ja hampatkin kuulemma pitää hoitaa kaikki ensin. En vain tajua, miten voi selvitä jos kaksi lonkkaa leikataan kerralla :(

      • Nainen.kuunsillalta

        opersstion= operaatio, eli meni vähän pieleen tekstit mulla tuossa.

        Piti vielä sanoa, että olen nyt saanut pahan hermopinteen vasempaan kämmeneen keppien käytön takia ja sormet on puoli tunnommat ja kämmen pistelee yötä päivää ja samoja oireita jo toisessakin kädessä. Keppejä kun ei saisi käyttää liian kauan ja fysikaalinen hoitajani kehottti minua hankkimaan ne silloin 2 vuotta sitten. Kyllä nyt harmittaa!


      • HetaMaria
        Nainen.kuunsillalta kirjoitti:

        opersstion= operaatio, eli meni vähän pieleen tekstit mulla tuossa.

        Piti vielä sanoa, että olen nyt saanut pahan hermopinteen vasempaan kämmeneen keppien käytön takia ja sormet on puoli tunnommat ja kämmen pistelee yötä päivää ja samoja oireita jo toisessakin kädessä. Keppejä kun ei saisi käyttää liian kauan ja fysikaalinen hoitajani kehottti minua hankkimaan ne silloin 2 vuotta sitten. Kyllä nyt harmittaa!

        Sinulle, Nainen Kuunsillalta. Ennakkopelolle ei mahda mitään, varsinkin, jos on iso toimenpide tulossa. Asiantuntijan asiallinen tieto ja ohjaus voisi auttaa, lääkärisi tai hyvä fysioterapeutti. Vastaanotolla kannattaa kysyä kaikkea mahdollista, mikä askarruttaa mieltä. Yritä hakeutua lääkärille, että pääset edes leikkausjonoon. Jos kunto menee tosi huonoksi, niin leikkauksen jälkeinen kuntoututuminen on sitä vaikeampaa. Riippuu siitä, minkälaiset tekonivelet sinulle asennetaan, voiko esim. heti varata mol. jaloilla kivun sallimissa rajoissa? Jos mahdollista ota selvää asiasta. Jokainen leikkaus ja leikattava on erilainen, pelottelu puheita ei kannata uskoa. Tsemppiä elämääsi ja kiirehdi leikkaustasi, että pääset asiassa eteenpäin!!!


      • sunset sunrise
        HetaMaria kirjoitti:

        Sinulle, Nainen Kuunsillalta. Ennakkopelolle ei mahda mitään, varsinkin, jos on iso toimenpide tulossa. Asiantuntijan asiallinen tieto ja ohjaus voisi auttaa, lääkärisi tai hyvä fysioterapeutti. Vastaanotolla kannattaa kysyä kaikkea mahdollista, mikä askarruttaa mieltä. Yritä hakeutua lääkärille, että pääset edes leikkausjonoon. Jos kunto menee tosi huonoksi, niin leikkauksen jälkeinen kuntoututuminen on sitä vaikeampaa. Riippuu siitä, minkälaiset tekonivelet sinulle asennetaan, voiko esim. heti varata mol. jaloilla kivun sallimissa rajoissa? Jos mahdollista ota selvää asiasta. Jokainen leikkaus ja leikattava on erilainen, pelottelu puheita ei kannata uskoa. Tsemppiä elämääsi ja kiirehdi leikkaustasi, että pääset asiassa eteenpäin!!!

        25.2.2014 tekonivel kokonaisuudessaan vasen lonkka .Hihtolenkillä vapaan tyylin pyörätien ylitys vauhdilla ja ilmalento "sopivasti" kyljelleen alas ja armoton kipu
        Ambulanssilla Oys;aan jossa loistava hoito ja loisto ortopedi joka operaation teki
        Nyt kuntoutus ja jumpat kävely .....hyvin pyyhkii
        Kipupillerin käyttö vähäistä ja kohta loppu kokonaan


    • 53v

      Tässäpäs minun tarinani. Menin sairaalaan 27.3-14 jolloin myöskin tekonivel leikkaus tehtiin,kotiuduin 30.3-14,elikkäs neljä vuorokautta laitoshoitoa. Kuntoutus aloitettiin jo seuraavana päivänä leikkauksesta. Kotio kun pääsin maanantaina niin tiistaina jo pikkuisia lenkkejä ulkona,ensin ihan vaan postilaatikolla käyntiä ja takas sisälle. Kipulääkkeitä käytin vajaat kaksviikkoa ja kivut jäi jonnekkin sinne sairaalareissulle. Hyvin on kuntoutus mennyt,ulkona käyn kävelemässä keskimäärin kaks kertaa päivässä,sellaisia 2-5 kilometrin lenkkejä kerralla köpöttelen kahdella kepillä. Torstaina 24.4-14 tulee neljäviikkoa leikkauksesta,seuraavana maanataina 28.4-14 on fyssärille aika ja hieman kartoitetaan kuntoutumista,omasta mielestä olen todella hyvin alkanut kuntoutumaan leikikauksesta. Tarkoitus olis että saisin jättää toisen kepin kokonaan pois fyssäri käynnin jälkeen,kotosalla tepastelen jo yhden kepin varassa silloin tällöin.Sairasloma on kesäkuun loppuun ja toivottavasti silloin on jo sellainen tilanne ettei oikein muista että kumpi lonkka se onkaan leikattuna :)
      Kaikille kanssa sisarille ja veljille tsemppiä leikkaukseen jotka sinne on menossa ja myöskin niille jotka sen operaation on jo läpikäyneet. Mukavata ja kivutonta kesää kaikille :)

      • sinttura

        Tulihan tuokin reissu käytyä. Leikattiin 15.4.2014 ja menin suoraan leikkauspöydälle kotoa Ouluun. Kotia tulin 17.4 ja nyt on sitten viikko leikkauksesta. Keppien kanssa liikuskelen ja vielä aika paljon särkylääkkeitä menee, mutta jospa se elämä tästä voittaisi.


    • nivelll

      Heippa! Olin leikkauksessa 12.5 jossa minulle laitettiin tekonivel vasempaan lonkkaan. kotiin pääsinlähdin 14pvä, niin nuori kun olen, niin ajattelin että kyllä se on kotia päästävä. Henkilöautolla, istuintyynyä hyödyntäen, matka meni mukavasti, toki hakaset krinnasivat vähän, mutta se kuuluu asiaan. Jo 15pvä tepastelin ilman keppejä muutaman askeleen, oli IHAN pakko kokeilla, yllätyin iloisesti, jalka kannatteli!! Kipuja ei juurikaan ole, Arcoxian otan silti päivässä, ettei tulisikaan. Keppien kanssa kävelen kyllä, ei haukata liian isoa palaa, ettei jokin menisi pieleen. Sain keraamisen nivelen, vaaleanpunaisen! :D Yöt ovat menneet valvoessa, liekö johtuen siitä, että sairaalassa torkkui sen koko ajan, kun sitä oxynormia pari x päivässä sai. Lähdin sairaalassa kävelemään n, 5h leikkauksesta, leikkaus tehtiin spinaalipuudutuksessa. Jumppailen jalkaa ohjeiden mukaan muutamia kertoja päivässä. Jotenkin pelkään silti edelleen sitä, ettei lihakset kiinnity oikein, se tunne johtuu varmaan epämukavasta kiristyksentunteesta jota hakaset aiheuttavat. 90kulmausta välttelen kyllä kuin ruttoa. Kivuttomuus on kyllä parasta! Ennen leikkausta klenkkasin kuin klonkku ja jalkojen avaaminen oli todella tuskaista, liikkeelle lähtöön piti aina hetken seisoa suorassa ja venyttää jalkaa. Polvi meni virheasentoon astuessa, nyt se pysyy sulavasti linjassa! Mieliala on kohonnut huimasti. Pari viikkoa vielä otan rauhallisesti, mutta sitten jo fyssarin välikäynnillä taitaa toinen kepukka jäädä. tsemppiä muillekin! vielä me juostaan maratoooni!

      • Iloinen toipilas

        Hei täällä kanssa tosi tyytyväinen. Keskiviikkona leikattiin P-K:n keskussairaalassa ja perjantaina kotiin. Kipuja ei koko aikana juuri laisinkaan. Kovin pitkään ei voi vielä istua, mutta keppien kanssa kävely sujuu mainiosti. Syksyyn mennessä varmaankin jo täysin kunnossa. Erittäin hyvää ja kivutonta hoitoa meidän keskussairaalassa. Jännitin leikkaukseen menoa ja nyt voi sanoa, että täysin turhaan. Kiitokset lääkäreille ym. henkilökunnalle hyvästä ja asiantuntevasta hoidosta.


    • sissi4

      Hei kaikki lonkantekonivelen saaneet. Olen 60 v nainen, joka laikattiin 2 vkoa sitten 14.5. Kotiuduin 3 pv päästä, koska olin niin pahoinvoiva. 7 tuntia leikkauksesta jo kävelin ekan kerran. Vau, ei kipuja silloin eikä vielä nytkään. Teen joka aamu ja ilta voimisteluliikkeet, ei satu yhtään. Kävelen 2:lla kepillä ne toivotut 4 vkoa, sitten vielä ajattlein auttaa lonkkaa niin, että kävlen 1 vkon yhdellä kepillä. Mihin minulla olisi kiire? Kävelen 2 krt päivässä katumme edestakaisin. Hemoglobiinini oli aikas alhainen, 80, joten otan iisisti kun väsyn niin nopeasti.
      Heinäkuussa, 2 kk päästä leikataan toinen lonkka. Olen nivelrikkosukua, joten vaivat tuosta.
      Soitin suoraan Coxaan kun omalääkäri vain pyöritteli päätään. He sanoivat, että heti pääset leikattavaksi. Menkää heti eaikkauskeen, kun alkaa tulemaan yövalvomisia ja polvien, selkien särkyjä. Ne tekee virheasennot. Niin minullekin. Kiitos Coxa, ihania ihmisiä ja hyviä lääkäreitä! Yhtään ei tarvitse tuntea kipua, lääkkeet saa kotiina asti. Nyt olen ilman lääkkeitä, paitsi tietysti verenohennuspilleri joka aamu. Tsemppiä kaikille, pelättävää ei ole!!!

    • sissi4

      Niin lisäisin vielä tuohon äsken kirjoittamaani. Rajoitteita on seuraavasti; 2 keppiä 4-6 vkoa, suoran jalan nosto vasta 8 vkon päästä leikkauksesta, kuormitus täydellä painolla heti keppien kanssa. Pitää välttää ponnistamista 4 vkoa leikauksen jälkeen leikatulla jalalla. Lonkan koukistamista 90 astetta eli navan ja polven kohtaamista vältettävä 6 vkoa leikkauksesta. Siksi tyynyllä istutaan ylempänä tämä 6 vkoa. Minä noudatan.
      Autolla ajoa vältää 4 vkoa, siihen sanoo vakuutusyhtiö sanansa, sillä kepillä kävelevä ei saa ajaa autoa. Tai sitten maksat itse kaikki kolarisi.
      Terveellä kyljellä maakaamisessa käytetään tyynyä jalkojen välissä, jotta leikattuun lonkkaan ei tule liikaa kulmaa ja painetta=sen huomaa kyllä jo itsekin. Leikatulla kyljellä saa maata 4 vkon päästä. Vapaasti saa nukkua selällä , toisella kyljellä ja vatsalla. Minulla otettiin hakaset pois 2 vkon päästä eli juuri tänään, saunaan saan mennä kun kaikki ompeleen haavatkin ovat kuivat. Suihkuun vasta huomenna uudelleen. Sairaalassa kävin seuraavana päivänä suihkussa, koska side pitää vettä. Se vaihdettiin minulla lähtiessäni, ja uutta pidin kotona 4 päivää. Haava on kaunis ja hienostii kiinni. Lonkan tekonivelleikkauskessa on rajoittetia enemmän kuin polven, joka on käsittääkseni pitempään kipeä. Mutta jalalla saa kävellä reippaammin. Polvi on hienompaa motoriikkaa.
      Meille sanottiin,e ttä parantukaan ohjeiden mukaan , vaikka naapurin mies olisi kertonut juokseneensa 5 vkon päsätä maratonia jo ja naapuri kävelisi ilman keppejä 2 vkon päästä. Annetut varoajat auttavat lonkkaa ja sitä ympäröiviä lihaksia paranemaan, sitä ei urheilu paranna alkuvaiheessa. Nyt teen ohjeiden mukaan, ja joku voi vaikka juosta minun puolestani viikon päästä. Minä haluan parantua ilman rasitusvammoja, joita seuraa nopeasta tehon nostmaisesta ja urheaksi rupeamisesta. Ei siis kannata, sanoi ortopedi, lihakset tarvitsevat leikkauksesta vähintään 4 vkoa parantua. Tänne ne tulevat sitten kipuineen viikkojen päästä kun ei totella!, sanoi lääkäri. Paranemista ässtelee 90% luonto vaikka tekisi iloisena kirmailla vialla kipuja.

    • Ykä

      Terve

    • sissi4

      Herips, nyt lonkan tekonivel on olltu minulla 4 vkoa, ja olo on ihana. Ei satu mikään paikka, kävlen yhdellä kepillä. Juhannukseen mennessä pitäisi kävellä ilman ontumista. Siihen kyllä pääsen. Minulla ei ole ollut oikeastaan yhtään särkyjä, olen hiukan ihmeissäni. 18.7. leikataan toinen puoli ja sitten alkaa todella paraneminen. Olen niin onnellinen, että kivut jäivät sairaalaan, Coxaan, maailman aprhaaseen sairaalaan!
      Älkää pelätkö leikkauksia, ne menevät hyvin ja omasta asenteesta on kiinni, paljonko "antaa" itsensä kärsiä.Panacodia otin 2 vkoa 4 tablettia, sitten 1 tabletti öisin 2 vkoa, jotta saan nukuttua.
      Tsemppiä kaikille, hineo homma tämä tekonivel! Terkut Sisissiltä, jokoa on tänne kirjoitellut viimeiset kirjoitukset.

    • sissi4

      No Sissi taas, nyt on kulunut leikkaukesta 6,5 vkoa, ja olo on hyvä. Onnun kuitenkin vielä vähän, keppejä en jaksanut pitää enää 1,5 viikkoon, ne jäivät aina jonnekin.Portaita olen astunut leikatulla jalalla noin viikon ajan, aluksi tarvitsin paljon tukea, koska jalka ei oikein ollut voimakas, en jaksanut nostaa sillä itseäni. Harjoittelen alhaalta tuolilta nousemsit ajoka päivä.
      3 pv sitten oli fyssan tapaaminen ja sain uusia venyttleyoheita jalalle, kuntopyörää poljen ilman vastusta. Särkyä minulla ei ole yhtään, mutta hiukan ihmettelen tosiaan jalan voimattomuutta.
      Pakko saada jalka kuntoon, sillä se on minun tukijalkani 3 viikon päästä, kun toinenkin jalka leikataan.
      Mites muut te olette tämän kevään leikatut parantuneet?

    • vaimo 1

      Miehelleni laitettiin 2006 tekonivel kolarissa vaurioituneen tilalle. noin nelja-viisivuotta oli ongelmaton. Sen jälkeen vaivoja nivusissa ja jalkaa ei voi nostaa sen ollessa suorana makuulla ollessa. Paljon lääkäröi ilman tuolsta. Viime syksynä (siis 2013) tuli pyyntö laboratoriokekeisiin, jossa otettiin koboltti ja kromi arvot. Vasta helmikuussa pyydettiin Vaasaan röntgeniin ja todettiin rautaarvojen olevan koholla ja maljakon puolella korroosiota. Sain lähetteen coxsaan jossa kävin viime perjantaina. Raudan oksiideja on päässyt nivelestä ympärillä oleviin kudoksiin jotka hoitamattomana voi haurastuttaa poikki koko jänteet. Nivelen vieressä sekä edessä,että takana on jonkinlaiset kasvaimet, jotka myrkyt ovat aiheutuneent. Nyt kuukauden sisällä hän joutuu uusinta teikkaukseen,jossa nämä "kasvaimet" poistetaan ja tekonivelev maljakko uusitaan. On kuulemma vaativa leikkaus ja toipuminen siitä kestää huomattavasti normaali nivelen vaihtoa kauemmin. Olen kuhuissani, koska hän on 74 vuotias ja hänelle on vuosia sitten tehty pallolaajennus ja vajaa vuosi sitten on tahdistettu sydän.

    • Irmeli62

      Lonkka pitäisi uusia: Lääkärin kanssa keskustelin lonkan muutoksista leikkausen jälkeen, että kuinka liikerata ja muu liikkuvuus paranisi. Yllätykseni oli suuri, kun lääkäri kertoi, että on hyvä jos pääsemme samaan tulokseen mikä nykytilanne on. Käsitys jäi tuosta, että leikkauksella saadaan kivut ja säryt pois, mutta ei saada liikkuvuutta parannettua.

      Elikkäs onko teillä arvon kohtalo toverit millaisia kokemuksia tuon asian kanssa. Kuinka hyvin lonkkanne toimii verrattuna vanhaan. Oletteko saaneet mahd. kivut ja säryt pois tuolla. Vai onko tämä myös parantanut lonkan liikkuvuutta?

      • Nivelll

        Omasta leikkauksesta tulee 3vkon päästä 3kk ja itselläni liikkuvuus on lähes samaa kuin ennen lonkan rikkoutumista. Toki ns pitkät venytykset ovat hieman hankalia, eli esim jooga-asennossa istuminen, jalat ristissä... se tuottaa hieman painetta nivelen alueelle ja pakaralihas vetää vähän. Kyykkyyn pääsen hyvin, jalan saan nostettua kuten kuuluukin. Jotkut kirjottelivat että olis istumisen jälkeen kankeaa lähteä liikkeelle, itselläni ei ole sellaista. Joissakin asennoissa tekonivel kyllä ns narskuu, mutta se on normaalia, ja ihan ääriliikkeissä (vatsalihaksia tehdessä, nousukohdassa hieman naksahtaa) Minulla oli erittäin paha virhe astuessa, polvi taittui ns sisään, asento korjaantui kävelyn myötä itsekseen 4vkoa leikkauksesta. En tosin tiedä miten paljon ikä näihin vaikuttaa, itse olen reilu 20-kymppinen vasta. Hölkkääminen tuntuu ikävältä, liekö lihakset vaan tottumattoneet vielä.. rullaluistelemasta tulin juuri, ensikertaa kokeilin uuden nivelen kanssa ja hyvin meni! elämä on taas ihanaa ja mukavaa! Leikkausarvesta pitää sanoa sen verran, että muistakaa pyytää tiheitä hakasia, itselläni jäi hieman rumat jäljet... liekö sillä sitten niin väliä, pääasia että taas saa tehdä lähes ihan mitä vaan mieleen juolahtaa! Lymfahierontaa fyssari minulle aikoo vielä leikanneelta lääkäriltä pyytää, kun koko jalka on vielä turvoksissa, nilkasta lantioon, on kuulemma imusolmukkeet tukossa, hieromalla nekin aukeaa : )))


    • sissi4

      Minut leikattiin 14.5. eli kohta tulee 8 viikkoa lonkan tekionivelestä. Säryt jäivät kyllä pois, ne olivat jo melkoiset. En olisi ilman särkylääkkeitä voinut enää elää, joten minulla ei ollut viahtoehtoja.
      Kysyt liikkuvuudesta...asia joka minua hiukan ihmetyttää. Nimittäin en käveel vielä lainkaan normaalisti, tosin minulla leikataan vajaan 2 vkon päästä toinen lonkka. Se haittaa kulkuani tänä päivänä. Minulle ei olla puhuttu, että liikkuvuus ei paranisi, kyllä saan nyt ainakin sukan jalkaani ja jalkani taipuu oikein hyvin selänmaaten leveäksi oikealle (oikea lonkka leikattiin). Teen voimisteluliikkeita ahkerasti, ja istua voin nyt ainakin enemmän kuin ennen, jouduin usein tietokoneelta nousemaan ylös, en enää.
      En osaa sanoa muuta tuosta liikkuvuuden aprantumisesta, koska olen vasta toipilas. Kyllä liikkuvuutta on tullut lisää, se on ainoa mitä nyt sanon.

      Mites te vuosia sitten leikatutu, mitä sanotte?

    • sissi4

      Hei taas, toinen lonkkani leikattiin Coxassa 18.7. Pääsin kotiin 2 päivän päästä leikkauksesta. Olo on oikein hyvä, voimistelen jalkaani 3 kert päivässä. Koska toinen lonkka on vasta 10 vkoa vanha, se rajoittaa hiukan voimisteluja. Kivut minulta jäi taas kuten viimeksikin leikkauspöydälle. Viikon päästä otetaan hiukan kiristävät hakaset haavasta pois.
      Olen niin onnellinen, olen saanut kävleyni takaisin. En teidä vileä, miten polvet reagoivat uuteen asentoon, mutta sen näkee sitten. Lonkat eivät ainakaan särje minuuttiakaan, tosin otan vileä 5 Panacodia, huomenna vähennän 4:ään ja sitten otan vain öisin. Katson tilanteen mukaan,. Myös minulla on tulehduskipulääke Voltaire Rapid, sen otan kohta myös pois käytöstä. Eihän särkylääkkeet ole vaarattomia nekään.
      Minusta lonkan teknonivelleikkaus on helpompi kuin aluksi kuvittelin. Älkää pelätkö, siitä toipuu tosi nopeasti ja olo paranee. Polvi on käsittääkseni hiukan kivuiliaampi pitempään, mutta lääkkeeitä on keksitty. Coxassa sanottiin,e ttä otat lääkkeitä, kipu ei kuulu asiaan.

      • Hei!
        Minun oikea lonkkani leikattiin 1.8 2014. Sairaalassa olin leikkauspäivän jälkeen 2 pv.
        Kotiin menin omalla autolla, tosin en itse ajanut.
        Haava ei ollut täysin umpeutunut, vaan tihkutti siteen läpi. Kotona neljäntenä päivänä oli määräys ottaa side pois, ja jättää haava avonaiseksi.
        Haavasta tihkui koko ajan hieman punertavaa nestettä.
        Yhdeksäntenä päivänä 9.8 soitin osastolle ja leikannut lääkäri kehoitti tulemaan seuraavana päivänä syömättä ja juomatta osastolle.
        Menin ja katsottuaan haavaa lääkäri sanoi epäilevänsä bakteeritulehdusta. Esitti uutta leikkausta, jossa tekonivel vaihdettaisiin uuteen saman tien.Näin myös tehtiin silloin samana päivänä. Leikkauksessa otettiin kudosnäytteitä, jotka lähetettiin viljeltäviksi.
        Antibiottikuuri aloitettiin samana päivänä tiputuksessa. Viljelytulosten saavuttua (n. 10pv.) Lääkitystä tarkennetaan.
        Kivut tuntuvat vieläkin, tosin kävelemään pystyn yhden kepin avulla. Kävin pystyssä jo leikkauspäivänä.
        Nyt on 20.8 j oten ensimmäisestä leikkauksesta on kulunut 20 pv. !toisestakin 10.
        Kudosnäytteissä kahdessa oli tulos positiivinen.
        Kotiin pääsin 18.8. Käyn nyt joka aamu ottamassa antibiottia suoneen tiputtamalla sairaalassa. Samalla myös yksi tabletti suun kautta. Tätä jatkuu ainakin 3 viikkoa. Sitten vielä kuukausi suun kautta.
        Olen huolissani ja epätietoinen kuinka minun käy. Paraneeko tuo koskaan? Onko kenellekkään käynyt samoin? Kuinka selvisit.


    • Kristiina 1

      Moi onko leikkaukseen menemiselä jokin painoindeksi ,kun minulle on painotettu että 15 kiloa pitäs pois painosta saada ,no puolet on pois ,mut helekutin vaikeaa kun ei voi postilaatikkoa kauemmas linkkasta ,olen 2v kärsinyt tästä liikkumiskivuista ,aika hyvin pystyn yöt nukkuun ,jos ei kinttulihaksia särje ,penikat kipeytyy aivan jumalattomasti tästä linkkaamisesta ,että saa yötäpäivää kylmägeeliä laittaa, välillä pittää jäähdyttää pakastepusseilla tai ,geeli kylmäpakkauksilla,näilllä se rauhoittuu,kaikki kumarteluhommat ei onnistu kun rupeaa särkeen,tuntuu toisinaan näin helteellä kaikkien kipujen kans että katto lentää päänupista , niin kuin paljon saa olla painoa liikaa, et alkavat leikkaan tekoniveltä ,tietääkö kukkaan pliis :)

      • Iloinen marjastaja

        Hei, minulle laitettiin lonkan tekonivel toukokuussa. Alkutarkastuksessa mainitsin ylipainosta. Lääkäri sanoi, että ei haittaa, mutta tietenkin hyvä jos painoa saisi pudotettua hieman. Muttei se ainakaan ollut este leikkaukselle. Ymmärrettävää on että vaikea on liikunnalla saada painoa pois. Itselläni oli viimeinen vuosi samanlaista kuin sinulla. Lenkin jälkeen kauhea kipu koko jalassa. Lenkkeilyä helpotti kun keksin sauvakävelyn. Pystyi jotensakin hyvin tekemään viiden kilsan lenkin. Kaiken kaikkiaan minulla kesti kolme vuotta ennen kuin pääsin leikkaukseen. Leikkaus meni hienosti, kivut jäivät leikkauspöydälle. Nyt kolme kuukautta mennyt, välillä hieman jalka kipuilee. Johtuu kylläkin siitä, kun en malta olla paikoillani, pakko päästä mustikka- ja sienimetsään. Ja viikon päästä töihin. Tsemppiä sinulle ja jaksamista. Tiedän että loppuaika voi olla todella väsyttävää ja kivuliasta.


    • siisi4

      Hei taas, minulle on laitettu lonkan tekonivelet kahdesti, siis oikea 14.5. ja vasen 18.7.2014 Olen parantunut erittäin hyvin. Nyt kävelen pitkät matkat vielä yhdellä kepillä vasemman lonkan takia, oikea on kuin omani ennen vanhaan. Mikään ei särje, mutta kovin notkea en todella ole. Oikeaan, siis 14.5., leikattuun, saan sukan jalkaan, mutta tuohon vajaa 6 vkoa sitten leikattuun vasempaan jalkaan en saa sukkaa, mies laittaa. Autoa olen ajanut kummankin leikkauksen jälkeen 3 vkon päästä. Haavat umpeutuiva toikein hienosti kummastakin lonkasta, olipa järkyttäää luettavaa tuo tulehduspotilas. Tsemppiä sinulle! Kestää kyllä 5-6 vkoa ennenkuin leikatun lonkan päälle voi mennä makaamaan, haavat pistävät ilkeästi. Istumsien kansa ei ongelmia, paksu tyyny alla vaan.
      Itse huomaa kyllä nyt, että ajoissa on mentävä leikkauksiin, nopeammin paranee ja liikerajat eivät ole leikkauksen jälkeen niin rajoittuneita. Oikea lonkkani oli nilkutuskunnossa, ja sen jalan lihakset ovat jääneet jäykiksi. Ajattelin mennä kuntosalille, jopa saisi liikkuvuutta niihin lisää. Nyt tosin mennään vasemman jalan mukaan. Viimeksi noin 8 vkon kuluttua leikkauksesta tunsin olevani kunnossa, en tosin ihan toipunut kaikesta. Vuosihan lääkärin mukaan on kokonaisparanemisaika leikkauksista, ihan nopeaa tämä ei ole. Nyt vaan kävelyä, sauvakävelyä ja vesijumppaa. Kohta alan polkemaan kuntopyörää ilman vastusta. Kaikille leikkaukseen meneville toivon kivuttomia uusia päiviä, leikkauksia ei pidä pelätä, kipulääkkeitä saa navan täydeltä. Koko homma kuulostaa minusta suuremmalta, mitä sen kaiken kokeneena potilaana nyt on! Ja menkää ajoissa hakemaan apua Coxasta, sinne voi aina soittaa itsekin suoraan, tarkastus maksaa 90,-e ja oman lääkärin lähetteellä 30,-e!!!! Itse leikkauksen maksaa kunta ym, me emme maksa itse leikkauksia, siis rahallisesti ei tarvitse pelätä kuluja. Me saamme kaikki tekonivelet ilmaiseksi, vain sairaalamaksu maksetaan. Tsemppiä ja paranemisia kaikille, lääkärit osaavat hommansa Tampereella COXASSA.

    • Arvuuttelija

      Raskasmetallien koboltti kromi ja titaani vaarallisen korkeiden pitoisuuksien vuoksi jouduin lonkan uusinta leikkaukseen jossa metalli/metalli liukupari vaihdettiin polyeteeni/ posliini liukupariksi Metalli/metalli liukupari vaihdettiin alle viiden vuoden käytön jälkeen, nyt kysyisin kun 70-luvulla muovit eivät kestäneet kulutusta ne vaan katosi lonkkamaljasta, onko nykyinen polyeteeni paljonkin kestävämpää kuin em. 70-luvun muovi. Nyt metalli/metalli liukupareja vaihdetaan koska raskasmetalli pitoisuudet ovat kudoksille myrkkyä. itse olen pyrkinyt jättämään kävelyn minimiin ja pyöräilen paljon jottei lonkan tekonivelessä ole kovaa painoa mikä kuluttaa polyetee-ni pintaa,sillä posliinipallo kestänee paremmin. kenellä on varmaa tietoa muovin kestävyydetä nykyään ?

      • Rouvatekonivel

        Minulla kesti ns. vanhanmallinen muovi/metalli liukupari 12 vuotta. Nyt on sama liukupari vaihdettu siihen lonkkaan. Pieni luusyöpyminen oli malja-osan alla. ja mönjää kuluneesta muovista löytyi muualta. Metalli-Metalli liukuparit toisessa vaihdettiin myös muovi /metalliliukupariin. Lääkärin mukaan ovat tosiaan kestävämpiä, mutta sen tarkempaa tietoa ei ole. Luotin hänen arvioonsa siitä mikä liukupari minulle laitetaan, kun on kokenut ja taitava lääkäri.

        Minulla on tehty useita uusintaleikkauksia oikeaan lonkkaan. On ollut vähän huonoa tuuriakin.

        Synnynäisen lonkkaluksaation jälkitila aiheutti nivelrikot nuorena lonkkiin. 3 kuukautta on nyt viimeisimmästä korjausleikkauksesta jossa korjattiin löysä metalli/metalli liukupari. Minulla olisi muuten kyseinen liukupari varmaan toiminut kun metalloosia ei ollut 6 vuoden jälkeen asennuksesta.


    • siis4

      Hei, nyt opn siis jo kulunut kohta 2 vuotta, kun lonkkiini laitettiin tkeonivelet. Kaikki mnei hyvin, ja olen edelleen todella hyvässä kunnossa, kumpikaan lonkka ei ole leikkausken jälkeen särkenyt. Minusta kaikki meni paljon paremmin kuin osasin edes ajatella.
      Vuosi meni, ennekuin 1,5 cm pidentyneet reisilihakset lopettivat alasmentäessä sattumasta, se kuului kuulemma asiaan. Nyt ei ole enää yhtään sattunut. Olen ehkä hiukan jäykempi kuin ennen ja menen varovasti portaat alas, pidän aina käden kaiteella kotonana (3 krs). Joskus on tunne, että haluaisi juosta, olen hiukan kokeillut, mutta on jaloissa jotain puumaista...niin kauan arastelin ja klenkkasin niitä,e ttä lihakset on kasvatettava uusiksi takaisin. Se kestää.
      Olen siis tosi onnellinen, menkää ihmiset rohkeasti leikkauksiin vaan, minä en ole kuullut yhtään epäonnistumista Coxan leikkauksissa, voi niitä olla, mutta minä en teidä ja aika monta kertomusta olen kuullut. Minä vain kiitän ja kumarran!
      On hyvä harjoitella jalkojen lihaksia ennen leikkausta, nousta tuolilta ylös joka päivä monta kertaa, venytellä jalkoja ym, se auttaa toipumisessa. Ja jos on kovasti ylipainoa, pitäisi saada painoa pois, ihan valtavan ylipainoiselle leikkauksia ei tehdä, niin olen kuullut. Hoikka en ollut minäkään, mutta painoni oli ihan ok, 162 cm pitkä ja 80 kg. Tuttu rouva on 162 cm ja lähelle 100 kg, hän joutui laihduttamaan 10 kg ainakin...sai nivelet ja nyt on taas yhtä painava, minulta on lähtenyt jo 10 kg pelkästä liikunnan ilosta.
      Kiitos Coxa ja laikkaava ortopedini, olen kunnossa ja elän jälleen rajatonta elämää, olenhan vasta 61 vuotta.

      • siispä4

        Niin minulla on tosiaan keraamiset tekonivelet, valitsin ne käyttöiän perusteella. Muoviset kestävät 10 vuotta, ja keraamiset 20-25 v käytön mukaan. Minä en toki pompi ja juokse maratooneja, joten luulen pärjääväni 20 vee...jos olen enää edes hengissä. Ortopedi suositteli minulle keraamisia, ja ne otin, hyvät ovat, vaaleanpunaiset...ihanat!
        Joskus voi keraamiset kulma vinkua, mutta ei minulla kyllä ole vinkuneet, ei yhtään. Ääni on kai muutenkin tosi pieni.
        Minulle laitettiin tiukat nivelet, halusin niin ja hyvät ovat.
        Muovisista en tiedä mitään, näin ne mutta minulle ei ortopedit suositeleet niitä itselleni, ja käyttöikä ratkaisi. Pitää itse kysellä ja miettiä mitä haluaa.


    • suomisotilas

      olin itse molempien lonkkien leikkauksessa lohjan sairaalassa,operaatio
      alko 19.1.2016 aamulla oikea,ja vasen puolen leikkaus kesti 53min per
      puoli,alavartalo puudutuksella,20.1.2016 aamulla ylös ja kävelee kepeillä
      21.1.2016 aamu kierrolla tohtori Esa Anttila totesi minun olevan siinä kunnossa että kotiin vain,kotona kävelin portaissa,ja tasasella viikon
      ei minkäänlaisia kipuja,tai huimausta,kävelin täysin normaalisti,joka
      tuntu 3 vuoden tuskien jälkeen taivaalliselta,leikkauksesta 2viikkoa,ja
      hakaset pois,ei turvotusta , kipuja,en käyttänyt mitään kipulääkkeitä
      ja menin töihin,teen hommia putki,ja säkö puolella kentällä,ja asennot
      ovat monipuoliset,selällään,polvillaan ,kyykyssä,ja mutkalla asiakkaiden
      tiskipöytien alla vaihtamassa hanoja,ja niin edelleen,omasta puolesta
      voin sanoa että minun kohdalla leikkaukset lonkissani olivat parhaat
      ratkaisut,olen kuin eri ihminen,tärkeää on noudattaa leikkaavan girurgin neuvon,niitä noudattamalla tinkimättä,tulos on täydellinen,
      lohjan sairaalan henkilöstön ammattitaito on ihan omaa luokkaansa
      he ovat todella ammattilaisia.

    • Coxae

      Lonkan tekonivelleikkauksesta 11 viikkoa. Muuten olen toipunut hyvin, mutta edelleen onnun kävellessä ja vihlovaa kipua lonkassa usein. Parin viikon päästä pitäisi palata työhön, jossa kävelyä useita kilometrejä päivässä. Pelkkä ajatuskin kauhistuttaa!

    • jupelis

      Jos on lonkan tekonivel niin talvella sen tuntee jos et pue kunnolla päälle ja varsinkin välihousut miehillä hyvät oltava ..minä hoksasin nyt vasta 2014 tekonivel kaaduttuani luistelusuksilla jäisellä ladulla Ortopedi tuumas "sulla on vahvat luut mutta ei sekään mitä tahansa iskulta suojaa" mutta nyt kaikki OK

    • HässäkkäEDESSÄ

      Minä olen alkanut panikoida tulevaa leikkaustani. Kaikki nyt vielä ns. levällään niin, ettei ole leikkauspäivää, mutta prosessi alussa, ortopedin tapaaminen käyty kerran polilla. - Sanokaa minulle jotakin järkevää, sillä huomaan pelkääväni eniten kaikkea ennen ja jälkeen leikkausta olevaa hässäkkää. Varsinainen leikkaus ja toipumispäivien kivulloisuus ja avuttomuus ei tunnu niin kauhealta, sillä luotan saavani tarpeellista apua tilanteisiin. Mutta, tuntuu kaaokselta kaikki etukäteisjärjestelyt, joiden avulla saada elämä sujumaan leikkauksen jälkeen.

      Toivoisin vinkkiä muilta täysin yksin eläjiltä. Sitä miettii, millaisia tilanteita kotiuduttua voi tulla, olenko tosi pulassa kun ei ole toista ihmistä heti siinä saman katon alla. Kyllähän minä apuja saan, ehkä kunnalta ja tarvittaessa itsekin jotakin voi tilata, siivousta yms., ja etsin vaikka vapaaehtoista senioriseuraa käymään. Mutta päähuoleni on, että voinko kotiuduttuani asua ja elää yksinään ne kaikki muut ajat?

      Kun sanotaan, että kumartua ei saa, niin enhän saa tarviketta otettua alempaa, enkä varsinkaan pääse lattiaan. Ok, olen lukenut apuvälineluettelon, tarttumapihdit ja muuta tulee, mutta, miten silti selviää. Voinko kotiuduttuani seistä hellan luona odottamassa ruuan lämpenemistä, onko minulla yleensäkään yksi vai kaksi kättä käytettävissä täällä kotona? Voinko esim. nojaamalla tiskipöytään tai mihin vaan muuhun toimitella asioita käsilläni. Entä, miten olette käyttäneet tietsikkaa, seisaaltaanko, sillä istuma-asennot hankalia lukemani mukaan. - Ihan käytäntö mua askarruttaa kovin.

      Tosin tiedän/uskon saavani helpotusta, kunhan tulee tarkistuskäynti poliklinikalle plus varsinainen leikkauspäivä tietooni. Olen lukenut monien sairaaloiden lonkkaleikkaus-potilasoppaat, että sikäli tietoa jo on! En saa niistä riittävän yksityiskohtaista tajua yksin pärjäämiseen, pakollisiin askareisiin. Niin monia kotini järjestelyjen yksityiskohtia ja pärjäämistäni mietin. Ehkäpä yksineläjä pääsisi sairaalasta kuntoustuspaikkaan, että selviytyminen kotona sujuisi. Olen pääkaupunkiseudulta ja HUS Porvooseen kai pääsen leikattavaksi.

      • aroyö1

        kuulehan,minäkin olen yksin eläjä ja aivan samat asiat pyörii minullakin päässä.on vielä kesä aikaa ja lokakuussa sitten pitäis leikata ja nyt jo mietin selviämistäni,vaikka on minulla apuja,mutta se yksinolo.täytyy varmaan leikkauksen jälkeen pyytää jotain rauhoittavaa.yritän olla ajattelematta,mutta vasen lonkka muistuttaa kipuineen tai oikeastaan jo neljä vuotta.lohduttaa ajtus kuitenkin,että niin monilla on kivut hävinneet.hyvää kesää kaikille!


      • 4kk_uusilla_lonkilla
        aroyö1 kirjoitti:

        kuulehan,minäkin olen yksin eläjä ja aivan samat asiat pyörii minullakin päässä.on vielä kesä aikaa ja lokakuussa sitten pitäis leikata ja nyt jo mietin selviämistäni,vaikka on minulla apuja,mutta se yksinolo.täytyy varmaan leikkauksen jälkeen pyytää jotain rauhoittavaa.yritän olla ajattelematta,mutta vasen lonkka muistuttaa kipuineen tai oikeastaan jo neljä vuotta.lohduttaa ajtus kuitenkin,että niin monilla on kivut hävinneet.hyvää kesää kaikille!

        Elikkä tammikuun lopulla leikattiin molemmin puolin lonkat.
        4 vrk päästä kotiutettiin.
        Alussa pikkuisen varovaista ja hankalaa liikkuminen mutta jo 2,5 vkon päästä kävin 50v synttäreillä ja tapasin pieniä tanssiaskeleita.
        3 vkon päästä jätin särkylääkkeet pois.
        Mainittakoon että alle viikon sisällä kävin kävelylenkillä.
        Kepit alkoivat unohtua sisätiloissa jo reilu 2 viikon jälkeen.

        Autoa en ajanut ennekuin 2kk tuli täyteen, olisin voinut ajaa mutta kun oli kuski niin en vaivautunut.
        3 viikkoa sitten kävin katolla suuntaamassa antennit uudelleen ja hyvin paikat kestivät.

        pientä hermokipua on vielä ja köytän kävelykeppiä pikkuisen tukemaan vasemman puolen liikkeitä (ettei jäisi kinkkaaminen päälle).
        Kepistä on sekin hyöty että ihmiset ovat avuliaampia ja antavat hyvin tilaa ruuhkassa.

        Mutta suoraan sanottuna jos selviää ensimmäiset 3viikkoa niin pärjää jo aika hyvin yksinkin kunhan on kauppa-apulainen kantamassa ostokset.

        Ikää muuten on kohta 52v, ehkä kuntoutuminen oli kiinni hyvästä lihaskunnosta.
        Mutta kannattaa vanhemmankin aloittaa treenaaminen ennen leikkausta, toipuminen on silloin helpompaa.

        Mutta olen jo nyt erittäin tyytyväinen tulokseen, vaikka nuo hermokivut jäisivätkin niin siitä huolimatta tyytyväinen.


    • MelisaEspoo

      Minulta on suunniteltu leikattavaksi yhtä aikaa vasen lonkka ja oikea polvi. Leikkaus tehtäneen ennen juhannusta Lohjan sairaalassa ilmeisesti Esa Anttilan toimesta.
      Minulla on jo vasen polvi tekonivelelle leikattu 12.2009. Siitä aikoinaan tapaturman johdosta poistettu kokonaan sisempi nivelkierukka. Kuluihan se sit . Vasemmasta polvesta nivelkierukka poistettu osittain ja nyt sen vuoro siirtyä tekonivelelle. Yht'äkkiä marraskuussa 2014 kaatumisen jälkeen alkoi vasen nivustaive kiepytymään. Kyllä kaikenlaista jumppaa ja venytystä siihen määrättiin, vaan ei apuja. Röntgenissä ei näkynyt kuin lievää nivelrikkoa. Lopulta lonkasta otettiin magneetti Jorvissa ja yritettiin ottaa ohutneulanäytekin, ei kuitenkaan saatu "saalista". Eipä sekään kuva niin ihmeitä kertonut, mut fysiatri laittoi kuitenkin keinonivelharkintaan Lohjalle.
      Ortopedi tykkäs vaan tammikuussa 2016 , et polvi leikataan. Katsotaan lonkkaa myöhemmin. Jouduin ottamaan terveyskeskuksesta vauhtia, että sain lonkan uuteen tutkimukseen. Uudet röntgenkuvat kertoivatkin pahasta nivelrikosta ja reisiluun pään kuoliosta.
      Nyt nämä siis leikataan samalla kertaa. Ortopedi uskoo, että polvesta selvittäisiin puoliproteesilla, kun ulkosyrjän nivelrako lienee vielä ok.
      Nyt olen jo reilu puoli vuotta viettänyt tätä sisäaikaa. Mitään ulkoilua en ole voinut harrastaa, veriarvotkin tippuivat. Jokainen reissu, jonka tekee esim. kauppaan (autolla sentäs mentäs ovelle) tuo kyllä jälkisäryt. Ulkona kuljen yhdellä sauvalla. Nyt on kulunut polvi se tukijalka.
      Eniten arveluttaa, miten leikkauksen jälkeen pärjään, kun molemmat puolet ovat kipeitä.
      Onko kenellekään tehty tällaista ristikkäistä operaatiota?

    • Henkisestiloppu

      Oikea lonkka varsi ja nuppi sementillä. Leikkaus loka -15, 8.5kk, onnun, pökkelö, raskas, nivusen/taipeen seutu täynnä.
      Ei varsinaisesti särj. Saan nukuttua onneksi hyvin!
      Helmikuun lopussa yhden jalan seisonta sujui loistavasti, mutta Fyssari käsitteli haavan pakaranpuolelta niin, että tuli täysi takapakki. Seisonta ei suju vieläkään samalla tavalla.
      Nyt tuntuu siltä että ei ole kunnolla paikoillaan! Ontuminen pahempi, reisiluuhun sattuu, jne
      59v nainen.

    • cliooo

      Minulle laitettiin 9.12-16 Peijaksessa tekonivel oikealle, kaikki meni ok ja pystyn kävelemään
      jopa ilman keppejä, tosin vaappuen. Nyt askarruttaa se, että leikattu jalka tuntuu selvästi pidemmältä seistessäni ja vihlaisu nostaessani polvea esim sängyssä maa-
      tessani. Kannattaakohan huolestua? Olen 54 vuotias mies.

    • Erittäin_tyytyväinen

      Mulla vaihdettiin lonkkaan varrellinen titaaninen tekonivel - muistaakseni 43mm (oli reisiluun pää jo aika muodoton) 2004. Ma sisään sairaalaan, ti aamusta leikkaus, ke kävin jo testaamssa voiko ajaa autoa (kipeytyi liian aikaisesta yrittämisestä), pe hain jo autolla tyttöystävän käymään - la kotiin. Seuraaavana Ma jo kuntosalilla (toki ei jalkojen reenaamista). Kepeillä kävelin muodollisesti 4 vkoa (sai jo varata, mutta mulla oli erikoisvaatimus, että pitää kestää 400-500kg jalkarässiä - kun oli 30v käynyt kuntosalilla - 450kg:lla on tehty viimeksi viimeviikolla 6 kpl syviä toistoja).
      Kivut jäi heti pois - on toiminut "paremmin kuin uusi" - ei liikerajoituksia, kestää kovaa treeniä, sulkapallon peluuta - ja mikä parasta, kävellä voi niin palkon kuin sielu sietää (ennen leikkausta kortteli oli maksimi hirveiden kipujen takia - eikä siihen mitään kipulääkkeet auttanut). Jälkastus vuoden päästä, sitten 5v. päästä - kaikki kunnossa. Sen jälkeen ohje oli, että jos vaivaa, ota yhteyttä...
      Nyt 2017 toinen alkaa olla vaihtokunnossa - sama lääkäri saa hoidella, maksoi mitä maksoi. Olen ollut erittäin tyytyväinen.
      Homma hoidettiin Ortonilla/Invalidisäätiöllä.

    • ontuja

      Olin sairaalassa tasan yhden päivän leikkauksesta, seuraavana päivänä sanottiin olen niin hyväkuntoinen heidän mielestään voit lähteä kotiin jos haluan, mutta ei tarvi lähteä jos en halua.
      kotiin vietiin pyörätuolissa.Ihan kivasti on mennyt,pahempi oli selällään makaminen ja siitä kyljelle kääntyminen.

    • Tytteli72

      Millaisia kokemuksia Seinäjoella tehdyistä leikkauksista?

    • varpasalo

      Minut leikatiiin 1.2-17 elikkä tänä vuonna. Menin sairaalaan sisälle torstaiaamulla ja samana päivänä klo 11.00 kävelin hoitajan kanssa leikkaussaliin.Kotiin olisin päässyt lauantaina ,mut hb otti ja laski 85 että sain kaksi yksikköä punasoluja.Huimasi niin paljon etten pysynyt pystyssä.Maanantaina sitten kotiuduin ihan hyväkuntoisena. Leikkauspäivänä kävelin avustettuna vessaan.....ja siitä kuntoilu alkoi,ja jatkuen edelleen. Nyt voin hyvin ja olen pitkään ollut kivuton etten tarvii kipulääkkeitä. Kelataksin kyydissä kotiin pyörätuolissa ,jossa oli korotettu istuin.

    • Terveempi

      Minun vasen lonkkaniveleni leikattiin maanantaina kl. 12 ja keskiviikkona kl. 10 lähdin kotiin. Kipuja ei ole ollut ja kaikki kivut joita oli ennen leikkausta ovat pois, polvetkaan eivät ole enää kipeät. Kipulääkettä otin yhden tabletin aamuin illoin viikon ajan. Elämäni laatu parani kerralla. Painokin on pudonnut leikkauksen jälkeen jota en ymmärrä koska syön normaalisti. Suuret kiitokset Peijaksen porukalle, olen iloinen veronmaksaja.

    • Täti_52v

      Tiistaiaamuna sairaalaan ja torstaiaamuna ulos. Sairaalasta kotiin invataksilla pyörätuolissa istuen. Ensimmäinen viikko kahdella kepillä, toinen viikko yhdellä ja kolmannella sitten keppi mukana vaan pidemmillä ulkolenkeillä. Tikinpoistoon menin bussilla. Kolme kuukautta sairaslomaa, jonka jälkeen takaisin töihin, jossa fyysistä kuormitusta. Ei ole lonkka juurikaan vaivannut leikkauksen jälkeen ja kaikkea samaa voin tehdä kuin ennen leikkausta silloin, kun lonkka oli vielä ehjä. Ei ollut ylipainoa eikä ole vieläkään. Leikkauksesta on nyt 1,5 vuotta.

      • vanhanivel

        Miksi noin nuori täti on keinonivelletty?


    • Oma oikea lonkkani vaihdettiin 3.9.2019, ikäni on 50 vuotta. Minulle laitettiin tekonivel joka kasvaa luuhun kiinni ei siis sementtiä. Varata saa heti, mutta kiertävää liikettä tuli välttää 3 kk. Olin sairaalassa 3 päivää, lonkka särki aivan sairasti ja luulin ettei siitä tullut mitään. Kun pääsin kotiin 2 päivää ja lonkka oli täysin kivuton. 6 viikkoa lonkka oli kuin ei mitään, mutta kun jumppa alkoi meni 2 viikkoa, ja jalka ei kestänyt astua ollenkaan. Lepäsin viikon ja jalka taas toimi moitteettomasti, 3kk loma ja heti töihin eikä muuta kuin pieniä kipuja reisilihaksessa. Parani todella hyvin.

    • Anonyymi

      Ei lonkkien tekonivel leikkaukset ole yks selitteisiä. Minulla syntymästäni asti kehityshäiriöt vasen huonompi useita leikkauksia, niistä yksikään ei onnistunut Malmilla , Invalidisäätiöllä, Töölön sairaalassa, Kirurginen sairaala, Peijaksessa useita kertoja. Nyt 3 vuotta bakteeri vasemmassa tekonivelessä ensin hoidettiin antibiootilla nyt tehtiin puhdistus leikkaus Peijaksessa kun pullistui reisi ulos ja tuli märkää kun puhkes. Nyt taas antibioottia ties miten kauan ja ehkä loppuelämän tai jalka pois kokonaan. Terveyskeskus ei ottanut todesta kun veriarvot oli huonot lääkäri sanoi että kun on jo tuon ikäinen niin veri tihkuu suolistossa ja aiheuttaa anemiaa ja CRP-tä ei otettu. On kunnan isät siellä sanonut että täällä saa lääkäri vain kattoo vain jotakin ja ottaa , ei saa hoitaa sen kummemmin kun kaikki maksaa kunnalle . Meillä kunnan isät jakaa joka vuosi 150,00 e palkkion kunnan työn tekijälle kun ne säästää. Anemiani johtui juuri infektiosta kun elimistöni taisteli sitä vastaan, Onneksi Porvoon sairaalasta löytyi nuori viisas lääkäri jonka kanssa kävin asian läpi, kiitos hänelle.
      Kalliiksi tulee tämä jatkuva sairastelu, itse maksan kaiken. Sossusta en ole saanut.
      Antibioottikin yli 100,00 kuussa Kela korvauksen jälkeen. Muut lääkkeet vielä lisäksi, antibiootista saan vielä sivuvaikutuksia ja siihen taas lääkkeet. ym.
      En laittais yhtään tekoniveltä enää jos sais valita siitä se alkoi kun kerran laitettiin ..
      Polveeni pitäis laittaa mutta yritän kitkuttaa vielä eteenpäin. Käytän apuvälineitä
      jotka hyvät ihmiset on minulle järjestäneet. Niistä olen saanut kokea kateutta, Yksi kunnan "manta" (fysioterapeutti) kävi kaksikertaa istumassa kotonani apuvälineistä ilmeisesti yritti pitää "kuulustelua" ja molemmilla kerroilla yks kaks hyppäsi ylös ja lähti. Pari kertaa sen jälkeen tiedustelin puhelimella apuvälineasiaa niin sain vain huutoa osakseni ettei täällä ole sitä eikä tätä, että sillä lailla täällä ..
      Ilmeisesti in palkattu säästämään ja saahan tämä huutaja vielä km korvaukset kun omalla autolla kiertää kuntaa ihmisiä nöyryyttämässä ja lisä palkkion 150 e vuoden vaihteessa.

      • Anonyymi

        Erilainen tapaus tavallisen nivelrikkotapaukseen verrattuna.
        Vasemman puolen kehityshäiriöstä aiheutunut vaiva- ei sen tarkemmin selitetty minkälainen?
        Infektioita ja useita korjausleikkauksia...
        Apuvälineistä pihistämistä...
        Useita antibioottikuureja...
        Anemia kaiken kukkuraksi vielä.
        On siinä tarpeeksi yhdelle ihmiselle mutta tavallisen lonkan nivelrikkoisen hoitoprosessi on ongelmaton lukuunottamatta että jalat eripityisia - tunne ja harvoin - tekonivelen sijoiltaan meno.


    • Anonyymi

      Hei minun lonkka leikattiin 2019 maaliskuussa Oulaskankaalla keskiviikkona ja kotiin perjantaina ennen puoltapäivää Ouluun taksilla pituusasennossa. Samaan taksiin sopi toinenkin leikattu. Molemmat autettiin kotiovelle. Sairaala hoiti taksitilauksen. Kaikki sujui kuin rasvattu ja leikkaus onnistui kun on osaava henkilökunta Oulaisissa. Vuosimallia 1952 Kirsti ja askel on kevyt...

    • Anonyymi

      Hei voiko polttaa tupakkaa

    • Anonyymi

      Mies, ikä hieman vajaa 60. Molemmat lonkat vaihdettu, tosin yksi kerrallaan:

      Marraskuu -19 (eli noin 4,5 kk sitten) lonkan vaihto Coxa:ssa. Viikko sitten toisenkin lonkan vaihto Coxa:ssa, suunnitellusti. Molemmat kevytnukutuksessa selkäydinpuudutuksella. Meni hyvin.

      Pelkäsin etukäteen, mutta turhaan. Kotiin kahden yön jälkeen. Anestesialääkäri tuumasikin ollessani leikkaushuoneessa ja pelosta jutellessani, että "laitetaanpa tulemaan semmoista ainetta, että kohta kaikki käy."

      Hyvää yötä. Kaikki kävi.

      Jälkimmäisestä leikkauksesta olisin ihan hyvin voinut kotiutua jo leikkauksen jälkeisenä aamuna omasta mielestäni.

      Luokittelisin tapahtumat yhdellä sanalla: kivuton. Pientä ajoittaista puristavaa tunnetta kinkun/takareiden suunnalla viikon ajan, lähinnä tuntemuksia. Ei tosiaankaan ole tarvinnut kivun johdosta kiroilla kertaakaan tähän mennessä, kummankaan leikkauksen johdosta.

      Kotiutumiset puolison henkilöautohaulla 180 km päähän vaivattomasti, etupenkki taakse ja selkänojaa pari "raksua" loivemmaksi. Toisena kotiutumisen jälkeisenä päivänä ulkona kilometrin kävely yhdellä kyynärsauvalla. Hakasten poistoon ja sieltä pois kävelin rauhallisesti pari kilometriä suuntaansa 12 päivää leikkauksesta, yhdellä kyynärsauvalla.

      Kolmen viikon kohdalla aloin unohdella kyynärsauvaa autoon tai kotiin, joten jätin sen pois.

      Sukkien pukemiseen tarvitsin jonkin aikaa sukanvetolaitetta, housuihin menoon varsipihtejä. Tämä oli ärsyttävin juttu toipumisessa.

      Ensimmäinen tuntuu "omalta," toinen viikon vanha leikkaus paranee hienosti. Hyvältä tuntuu.

      Toivotaan muille yhtä helppoja leikkauksia ja toipumisia!

      • Anonyymi

        Ööh.. marraskuu 20 siis.


    • Anonyymi

      hei,olin lonkan tekonivel leikkauksessa 20.5 menin sairaalaan torstai aamuna,leikkaus tehtiin iltapäivällä,alaselkä puudutuksessa joka kesti 1,5 tuntia,kuulin siis kaikki sahaamiset ja hakkaamiset ja lääkäreiden jutustelut,pariin otteeseen tuli pieni pahoinvointi mutta siihen annettiin lääke joka tepsi heti,heräämössä olin sen aikaa että tunto palasi jalkoihin sitten osastolle,kipulääkettä annettiin reilulla kädellä ja se olikin tarpeen,samana iltana vietiin vessaan jossa kamala tuskan hiki ja meinasin pyörtyä ja eikun sänkyyn,kipu lääkettä sain aina kun pyysin,seuraavana päivänä pääsin jo yksin lähtemään vessaan rollaattorin kanssa,leikatun puolen jalka oli niin kipeä että en saanut nostetuksi sitä sänkyyn kuin hoitajan avustamana,lauantai aamuna kävi fysioterapeutti neuvomassa jumppa ohjeet ja lauantaina pääsin 12 aikaan kotiin,mies haki omalla autolla,kaksi viikkoa leikkauksesta söin aamuin illoin kovan kipulääkkeen jonka lisäksi 3x vrk paratabs, nyt leikkauksesta 20 päivää enkä ole ottanut mitään kipulääkettä moneen päivään,yöt nukun suhteellisen hyvin,jopa jo leikatun lonkan puolellakin,lonkka kyllä ilmoittaa kun on aika vaihtaa asentoa,pientä vihlontaa ja liike kipua välistä mutta menee ohi asentoa vaihtamalla,sisällä kävely onnistuu jo yhden kepin varassa,ulkona käyn kävelemässä ja kaupassa olen käynyt,autossa istuminen onnistuu kun on tyyny pepun alla,lonkka kivusta kärsin jo kymmenen vuotta ja lopulta kävely ei onnistunut kuin pakolliset kauppaasiat,älkää pelätkö leikkaukseen menoa vaan menkää rohkeasti suurin osa leikkauksista menee hyvin. olen yli 60 nainen ja iloinen että lopulta pääsin leikkaukseen...

      • Anonyymi

        Olen 50-vuotias mies. Minulle tehtiin Salon sairaalassa lonkan tekonivelleikkaus 26.4.2021. Tavallinen sementitön kokotekonivel. Kolme päivää sairaalassa, sitten paaritaksilla kotiin. Toipuminen alkoi hyvin, lonkka oli välillä jo lähes kivuton. 6vk kohdalla jätin kepit pois ja kävely onnistui melko hyvin ja ontumatta. Mutta nyt, kun kahdeksas viikko leikkauksesta on alkamassa, kipua on taas alkanut olla. Leposärkyä onneksi ei, mutta liikkuessa niin, ettei kävely tahdokaan enää niin hyvin sujua. Varovasti ja hitaasti kävellen ei koske, mutta vähänkään laajemmat liikkeet kyllä. Täytyi ottaa toinen keppi takaisin käyttöön. Jalan nosto sattuu nivuseen. Rasitinkohan lonkkaa liikaa? Ei kai nivelkuppi vain ole irtoamassa? Tosin tuskin silloin pystyisi kävelemään ollenkaan? Vai pitääkö vain koittaa muutama päivä ihan lepäillä ja koittaa jos se auttaisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen 50-vuotias mies. Minulle tehtiin Salon sairaalassa lonkan tekonivelleikkaus 26.4.2021. Tavallinen sementitön kokotekonivel. Kolme päivää sairaalassa, sitten paaritaksilla kotiin. Toipuminen alkoi hyvin, lonkka oli välillä jo lähes kivuton. 6vk kohdalla jätin kepit pois ja kävely onnistui melko hyvin ja ontumatta. Mutta nyt, kun kahdeksas viikko leikkauksesta on alkamassa, kipua on taas alkanut olla. Leposärkyä onneksi ei, mutta liikkuessa niin, ettei kävely tahdokaan enää niin hyvin sujua. Varovasti ja hitaasti kävellen ei koske, mutta vähänkään laajemmat liikkeet kyllä. Täytyi ottaa toinen keppi takaisin käyttöön. Jalan nosto sattuu nivuseen. Rasitinkohan lonkkaa liikaa? Ei kai nivelkuppi vain ole irtoamassa? Tosin tuskin silloin pystyisi kävelemään ollenkaan? Vai pitääkö vain koittaa muutama päivä ihan lepäillä ja koittaa jos se auttaisi?

        Miten sinulla nyt menee lonkan kanssa?
        Leikkausta odotellessa.


    • Anonyymi

      Hei, miten te, kenellä on molemmat lonkat operoitu samalla kertaa, pärjäsitte kotona? Miten nukkuminen kun ei voi kummallakaan kyljellään olla? Ja vielä kysyn, onko sama vaara ett jaloista tulee eri mittaiset tässä vaihtoehdossa?
      Nämä omat pelkoni ortopedia odotellessa.

    • Anonyymi

      Olin sairaalassa kaksi yötä ja auton kyydissä kotiin 40 km.

    • Anonyymi

      Hei. Olen käynyt 2viikkoo sit lonkantekonivel leikkauksessa. Minä tulin kotiin 3päivänä leikkauksesta ja sairaala lähettää sinut kelan paaritaksilla kotiin. Ja mulle tuli hintaa vain 25 e maksettavaksi. Onnea leikkaukseen😊

    • Anonyymi

      Ke leikkaus niin to kotiin , kyynersauvoilla su asti ja sit ilman apuvälineitä ja särkylääkkeitä ! Todella hyvin toipuu ja heti kun haava parantunut , niin vesijuoksuun! Haava tuskin näkyy ja 2 kk niin kuin uusi ihminen 👍 huippu paikka Coxa hyvin hoidettu koko leikkaus !

    • Anonyymi

      Omalla autolla kotiin , istuin hieman makuuasennossa tampere-hki 180 km ! Kaikki meni oikein hyvin ja nopea toipuminen !! Yksin kotona , en tarvitse apua, kaikki hoituu! Nyt 2 kk leikkauksesta ja ihan ok

      • Anonyymi

        Ei kyllä ole totta tuo, että pystyy ajamaan 180 km leikkauksen jälkeen sairaalasta kotiin!
        Ei polvi eikä lonkka kestä tuota. Ja lääkityskin on sellainen että ei ole auton rattiin menemistä.
        Juuri tällaisia jotkut kirjoittelee tahallaan että joku yllytyshupsu uskoisi ja menisi kokeilemaan.Karvain seurauksin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyllä ole totta tuo, että pystyy ajamaan 180 km leikkauksen jälkeen sairaalasta kotiin!
        Ei polvi eikä lonkka kestä tuota. Ja lääkityskin on sellainen että ei ole auton rattiin menemistä.
        Juuri tällaisia jotkut kirjoittelee tahallaan että joku yllytyshupsu uskoisi ja menisi kokeilemaan.Karvain seurauksin.

        Mä käsitin, että hän ISTUI omassa autossa, eikä ajanut sitä :) Sillai mäkin oon tullut molemmilla lonkkaleikkauskerroilla Coxasta kotiin noin 140 kilsaa leikkausta seuranneena päivänä. Itse ratin taakse parin viikon päästä leikkauksesta. Tyks kieltää edes istumasta henkilöautossa puoleentoista kuukauteen ja ajamasta kolmeen kuukauteen.


    • Anonyymi

      saako lonkkaleikattu kumartua eteen päin?

      • Anonyymi

        Ei saa tehdä ääriliikkeitä mutta jos osaa kallistua niin että leikatun puolen jalan laittaa taaksepäin suoraksi( liu' uttaa lattiiaa pitkin niin siten onnistuu. Mutta mieluummin köytettävä niitä pihtejä jos jotain noukkii lattialta.
        Jos pari kertaa unohtuu ja tekee eteenpäin kumarruksen niin sen jälkeen kyllä ei enää tee- niin ilkeältä tuntuu- onneksi kipu varoittaa.
        Varoituksista huolimatta ihminen nyt vain on sellainen että oppii vasta kun on kokeillut itse.


    • Anonyymi

      Vaivaahan se lonkka, kun ottaa yhteyttä terveyskeskukseen, sanotaan ota buranaa.
      Ei sinne lonkan vaihtoon niin vain mennä, niinkuin Tässä ketjussa voi käsityksen saada.

      • Anonyymi

        Jälleen kerran, rahalla ja vakuutuksilla saa.
        Itse laitatin kummatkin lonkat kerralla kuntoon yksityisellä reilu 5v sitten.
        Tuli mulle maksamaan 2400€.
        Toinen vaihtoehto olisi ollut jatkaa opiaattien käyttöä vielä vuosikausia (norspan 20 ja lisäksi tramal).
        Lonkat pelittävät hyvin eikä ole käytännössä mitään rajoitteita.
        Eräs fysiatrian erkoislääkäri sanoi tutkiessa jalkojen liikkuvuutta että jos ei näkisi koneelta että on tekonivelet niin ei uskoisi.
        Tosin en olisi uskaltanut julkiselle puolelle mennä leikattavaksi kun ikää oli silloin 51v.
        Nyt sain valita parhaimman kirurgin hommaan.


      • Anonyymi

        Minulla taas julkisella puolella pääsisi lonkkaleikkaukseen. Mutta en ole täysin vakuuttunut että kipu on lonkassa. "Kuvista kuulemma näkee" ja lonkkakipu säteilee koko jalkaan.

        Kipu alkoi polven takaa, voimakkaana mutta ei sellaisena että olisi tarvinnut lääkettä.
        Nyt kipu alkaa 2000 askeleen jälkeen polvesta, reidestä. Jos kävelen useita 1 km kävelyjä ja tulee 7000 askelta koko jalka on kipeä.
        Kaikki kivut loppuu pian kun tulen kotiin. Vain lievää jalan voimattomuutta ja kipua , varsinkin kun imuroinnissa vaihtaa suuntaa.
        Usein on hetkellisiä kipuja, mutta niin nopeita, että ei tiedä mistä kohtaa sattuu, vai sen että aina sama vasen jalka.

        Odottelen pahentumista , 77v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jälleen kerran, rahalla ja vakuutuksilla saa.
        Itse laitatin kummatkin lonkat kerralla kuntoon yksityisellä reilu 5v sitten.
        Tuli mulle maksamaan 2400€.
        Toinen vaihtoehto olisi ollut jatkaa opiaattien käyttöä vielä vuosikausia (norspan 20 ja lisäksi tramal).
        Lonkat pelittävät hyvin eikä ole käytännössä mitään rajoitteita.
        Eräs fysiatrian erkoislääkäri sanoi tutkiessa jalkojen liikkuvuutta että jos ei näkisi koneelta että on tekonivelet niin ei uskoisi.
        Tosin en olisi uskaltanut julkiselle puolelle mennä leikattavaksi kun ikää oli silloin 51v.
        Nyt sain valita parhaimman kirurgin hommaan.

        No sulla oli varmaan vakuutus kun noin halvalla pääsit molempien lonkkien leikkauksesta,ja vielä yksityisellä.Mutta hyvä juttu ja hyviä päiviä jatkossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sulla oli varmaan vakuutus kun noin halvalla pääsit molempien lonkkien leikkauksesta,ja vielä yksityisellä.Mutta hyvä juttu ja hyviä päiviä jatkossa.

        Juu vakuutus oli.
        Monesti miettinyt että miksi ihmiset eivät ota noita terveysvakuutuksia.
        Alle 50 henkilölle 400 vuodessa, 33€/kk.
        Tupakoitsija kun vähentää polttamista 1/3 niin rahat kasassa, toiset voi jättää muutaman pullon ostamatta ja sama tilanne.
        Kyse on valinnoista.
        Parutaan kun on paskat housuissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu vakuutus oli.
        Monesti miettinyt että miksi ihmiset eivät ota noita terveysvakuutuksia.
        Alle 50 henkilölle 400 vuodessa, 33€/kk.
        Tupakoitsija kun vähentää polttamista 1/3 niin rahat kasassa, toiset voi jättää muutaman pullon ostamatta ja sama tilanne.
        Kyse on valinnoista.
        Parutaan kun on paskat housuissa.

        "Monesti miettinyt että miksi ihmiset eivät ota noita terveysvakuutuksia."

        vakuutus jää plussalle noin 8 % vakuuttajista ja se miksi otetaan, suurimman edun saa 3 %.

        Saman rahan kun laittaa pörssiin, voi käyttää mihin vaan, ostaa vaikka sitten uuden sähköauton kun täyttää 80v. jos ei ole ollut suuria sairauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jälleen kerran, rahalla ja vakuutuksilla saa.
        Itse laitatin kummatkin lonkat kerralla kuntoon yksityisellä reilu 5v sitten.
        Tuli mulle maksamaan 2400€.
        Toinen vaihtoehto olisi ollut jatkaa opiaattien käyttöä vielä vuosikausia (norspan 20 ja lisäksi tramal).
        Lonkat pelittävät hyvin eikä ole käytännössä mitään rajoitteita.
        Eräs fysiatrian erkoislääkäri sanoi tutkiessa jalkojen liikkuvuutta että jos ei näkisi koneelta että on tekonivelet niin ei uskoisi.
        Tosin en olisi uskaltanut julkiselle puolelle mennä leikattavaksi kun ikää oli silloin 51v.
        Nyt sain valita parhaimman kirurgin hommaan.

        Minulla on leikattu julkisella puolella 6 ja puoli vuotta sitten ja hyvin on mennyt. Sekä yksityisen että julkisen puolen ortopedit osaavat työnsä. Samoin hoitajat ja muu henkilökunta.
        Ihan turha pelätä julkista puolta.
        Julkisen puolen huonoin puoli on että leikkausjonot pitkät ja leikkausta saa odottaa kaksikin vuotta.


    • Anonyymi

      Hei
      Juttelin lokkaleikutun naisen kanssa, ajatus toinen jalka kuulemma lihaskireyden takia, väärässä asennossa.
      Tuli mieleen että miten vaikuttaa jos aikaisempin jo toinen lonkka leikattu,kivun olemassa olo leikkaushetki,Oulun joutunut kasvotusten ensihoidon kanssa kun laittavat jo valmiiksi lonkka puolen makuuasentoon käynnit tarkastukset,sekä päivystys hoidot.
      Ihminen toki kulutetaan , mutta puhuuhan ne että taivassa välihetket.
      Ajatella kantaa tätäkin asiaa,kärsimys on kova.

    • Olen 75 v Hesasta. Oikean lonkan tekonivelleikkauksesta tulee huomenna 2 viikkoa. 2kk kävin salilla ennen leikkausta vahvistamassa reisiä.
      Coxassa leikattiin 19.5 ja kotiin pääsin 20.5 hyväkuntoisena. Veljeni haki ja istuin etuistuimella, selkänoja hieman laskettu. 1,5 h meni mukavasti.
      Särkylääkkeitä tulee noudattaa Coxan ohjeiden mukaisesti juuri kuten on mainittu!!! Säästyt näin kivuilta. Itse lopetin kaikki särkylääkkeet hakasten poistojen jälkeen seuraavana päivänä.
      Olen yksineläjä joten etukäteen järjestelin tarvitsemani tavarat ja vaatteet niin että olivat helposti saatavissa ilman vaikeita kyykistelyjä/kurotuksia. Leikkauksen jälkeen on joitakin ehdottomia liikerajoituksia. Niistä kerrotaan myös potilaalle ja opetetaan oikea tapa liikkumiseen, istumiseen. Leikatun puolen jalalla sai varata täydellä painolla. Autossa matkustaminen sujui hyvin. Voi ottaa vaikka pienen tyynyn pehmusteeksi . Riippuu vähän auton istuimesta. Leikkaushaava ei ole istuin pakarassa vaan juuri hieman ylempänä sivussa.
      Kotona ROLLAATTORI sekä sen kyydissä TARTUNTAPIHDIT ovat oivat kaverit. Niiden avulla viet , tuot ja järjestelet sekä tartuntapihdeillä puet helposti housut jalkaasi ja nostat pudonneet tavarat . Voit siis jättää jännitykst pois ja luota sairaalan henkilöstöön.
      Minulla meni hyvin kaikki, samoin toivon sinulle!👍

    • Anonyymi

      Ei ole oma kohtaista tästä mutta Kela taksilla 25€ oma vastuulla pääset kotiin kulkemaan. Sairaala kyllä tilaa kyydin.

    • Anonyymi

      Hei!MINULLE TEHTIIN UUSINTA LEIKKAUS ,KOSKA OLIN KAATUNUT JA NIVEL ALKOI IRROTA.SILTI MENI PUOLI VUOTTA ENNENKUIN PÄÄSIN HOITOON.MUUTEN MENI HYVIN,MUTTA ISTUMINEN ON TYÖLÄSTÄ EI PYSTY KERRALLA PITKÄÄN N.10 MIN.JOTEN SINULLA JOKA OLET 100KM PÄÄSSÄ NIIN JOKU INVAKULJETUS BAAREILLA ON PARAS.LEIKKAUKSESTANI ON 5 VK JA AIKA HANKALAA ON ESIM SÄNKYYN MENO JA NOUSUT.KOITA PITÄÄ MIELI KIRKKAANA JA HOIDA ITSEÄSI.ÄLÄ ALA PAISTELEMAAN MUIKKUJA NIINKUIN MINÄ TEIN JO 2 VK KULUTTUA KOSKA SEISOMINEN ON MYRKKYÄ PAIKALLAAN EI SIINÄ HELLAN VIERESSÄ OIKEIN ISTUKKAAN VOI.KOTI VÄKI KYLLÄ AUTTAA,MUTTA JOS VÄHÄNKIN AJATTELET KUNTOUTUA RAUHASSA NIIN JÄTÄ NE KOTIHOMMAT TERVEEMMILLE.EI NE NÄLKÄÄN NÄÄNNY KK EIKÄ KAHDESSA🤣

    • Anonyymi

      Minulle tehtiin lonkan osa tekonivel leikkaus samana päivänä 11.12. 2023 jolloin emännänjakkara luisti altani ja tukivarsi murtui.
      Leikattiin ja seuraavana päivänä kotiin. Olen jumpannut siitä saakka. Polkenut kuntopyörää .
      Nyt kävelen yhdellä kepillä ja muutaman askelen ilman keppiä.
      Aloitin kuntosalilla semmoisella laitteilla jotka vahvistaa lonkkaa ja pakaraa. Kolme kertaa viikossa. Kolmen kuukauden ajan.
      Saa sitten nähdä miten käy. Mitään lopputarkadtusta eikä ohjausta ole ollut.
      Olen 83 vuotias mummeli.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1592
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      42
      1033
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      686
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      683
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe