Hävinneet arkiautot?

Retkuilija

Tyystin hävinneitä 70-luvun automalleja;

-Fiat 132
-Peugeot 104, 305
-Renault 20, 18
-Zastawa
-Polski-Fiat 125P
-Chrysler avenger,Horizon,1307
-Simca 1100
-Datsun 160J, Violet
-Audi 50
-Mazda 929
-Leyland Princess
-Alfasud, Alfetta
-Daihatsu Charade -79
-Opel Rekord 73-78 pappamallit
-Vauxhall Chevette
-Mitsubishi Galant (ensimmäinen versio)
-Toyota Cressida

Kamalia paskoja suurin osa mutta takuulla harvinaisia?

68

3337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lantrikka

      juuri eilen ajoi yksi Horizon viereen liikennevaloissa. Kyllä noita kaikkia on ihan riittävästä. Vaikka eivät arkikäytössä enää ole. Paitsi ehkä Alfasud, ne ruostui kaikki.
      Mitä Zastavaa tarkoitat. Vain 101 on niistä' harvinainen,.. Ja Yugo joita on 2. Fiatin lisenssillä tehtyjä kusiaisZastavia (ja Seateja) on maa vieläkin täynnä.

      • Retkuilija

        enää liikenteessä mitään noista, eikä kyllä myynnissäkään. Sudissa oli muuten melkoinen kämmäys se suojaamaton jakohihna.


      • He33
        Retkuilija kirjoitti:

        enää liikenteessä mitään noista, eikä kyllä myynnissäkään. Sudissa oli muuten melkoinen kämmäys se suojaamaton jakohihna.

        Tuli silloin 70-luvulla ja sen jälkeenkin aika monella noista ajettua ja muutama omistettuakin - eipä ole yhtään ikävä moisia paskoja!


      • He33 kirjoitti:

        Tuli silloin 70-luvulla ja sen jälkeenkin aika monella noista ajettua ja muutama omistettuakin - eipä ole yhtään ikävä moisia paskoja!

        Olihan monessa autossa omat ongelmansa tietysti.

        Minä olen ajanut listan autoista vain kahdella: avengerilla ja ensimmäisen sukupolven charadella. Kummassakaan ei ole mitään muuta huonoa kuin se, että osia ei enää saa.

        Tosin, kumpikin on melko hyvin säilyneitä yksilöitä, yhä tänä päivänä ajokunnossa, niin tietysti ne, joilla on huonoja kokemuksia, ovat muodostaneet kokemuksensa aikanaan huonojen yksilöiden perusteella. Minä kun olen elänyt aikana, jolloin vain parhaat yksilöt ovat enää olleet jäljellä. Siksi olen saanut positiivisen kuvan autoista, jotka ovat paskoja joidenkin muiden mielestä.

        Mutta millä lailla sitten esim. nykyautot ovat parempia kuin 70-lukuiset? Minusta tekninen yksinkertaisuus oli kiistattomasti hyvä ominaisuus autossa. Nykyautot ovat monimutkaisia, joten mielestäni nykyautot ovat siinä suhteessa paskoja.

        Minä en tarvitse nykyauton ominaisuuksia. 80-luvun autoissa on jo kaikki mitä tarvitsee autossa olla.


      • jrmkanten
        M1978 kirjoitti:

        Olihan monessa autossa omat ongelmansa tietysti.

        Minä olen ajanut listan autoista vain kahdella: avengerilla ja ensimmäisen sukupolven charadella. Kummassakaan ei ole mitään muuta huonoa kuin se, että osia ei enää saa.

        Tosin, kumpikin on melko hyvin säilyneitä yksilöitä, yhä tänä päivänä ajokunnossa, niin tietysti ne, joilla on huonoja kokemuksia, ovat muodostaneet kokemuksensa aikanaan huonojen yksilöiden perusteella. Minä kun olen elänyt aikana, jolloin vain parhaat yksilöt ovat enää olleet jäljellä. Siksi olen saanut positiivisen kuvan autoista, jotka ovat paskoja joidenkin muiden mielestä.

        Mutta millä lailla sitten esim. nykyautot ovat parempia kuin 70-lukuiset? Minusta tekninen yksinkertaisuus oli kiistattomasti hyvä ominaisuus autossa. Nykyautot ovat monimutkaisia, joten mielestäni nykyautot ovat siinä suhteessa paskoja.

        Minä en tarvitse nykyauton ominaisuuksia. 80-luvun autoissa on jo kaikki mitä tarvitsee autossa olla.

        Aivan ihana lista, voisin jatkaa vaikka kuinka mutta kivoja olivat esim. Renault 12 ja varsinkin 16, Morris Marina, Pösö 504, Fiat Argenta. Joo, tiedän, ei niillä nykyään moottoritiellä oikein pärjää mutta ne olivat kuitenkin persoonallisuuksia. Itse ajelen kesälla jonkin verran Pösö 404 vm.-73 ja Chrysler LeBaron vm.-78, maximinopeus noin 90 km/H, muuten on ääntä ja ravistelua liikaa. Muut autoilijat eivät ymmärrä ollenkaan... miksi "hidastelen"???


      • Retkuilija
        jrmkanten kirjoitti:

        Aivan ihana lista, voisin jatkaa vaikka kuinka mutta kivoja olivat esim. Renault 12 ja varsinkin 16, Morris Marina, Pösö 504, Fiat Argenta. Joo, tiedän, ei niillä nykyään moottoritiellä oikein pärjää mutta ne olivat kuitenkin persoonallisuuksia. Itse ajelen kesälla jonkin verran Pösö 404 vm.-73 ja Chrysler LeBaron vm.-78, maximinopeus noin 90 km/H, muuten on ääntä ja ravistelua liikaa. Muut autoilijat eivät ymmärrä ollenkaan... miksi "hidastelen"???

        nimittäin 304 mallista. Kiskojen yli ajettaessa ratkes pohja taka-akselin edestä poikki, oli siinä ihmettelemistä! Tuulettajan hihnaa vaihdettaessa joutui puolet konehuoneesta purkamaan.

        Koskas muuten viimeinen 404:nen valmistettiin?


      • Retkuilija
        M1978 kirjoitti:

        Olihan monessa autossa omat ongelmansa tietysti.

        Minä olen ajanut listan autoista vain kahdella: avengerilla ja ensimmäisen sukupolven charadella. Kummassakaan ei ole mitään muuta huonoa kuin se, että osia ei enää saa.

        Tosin, kumpikin on melko hyvin säilyneitä yksilöitä, yhä tänä päivänä ajokunnossa, niin tietysti ne, joilla on huonoja kokemuksia, ovat muodostaneet kokemuksensa aikanaan huonojen yksilöiden perusteella. Minä kun olen elänyt aikana, jolloin vain parhaat yksilöt ovat enää olleet jäljellä. Siksi olen saanut positiivisen kuvan autoista, jotka ovat paskoja joidenkin muiden mielestä.

        Mutta millä lailla sitten esim. nykyautot ovat parempia kuin 70-lukuiset? Minusta tekninen yksinkertaisuus oli kiistattomasti hyvä ominaisuus autossa. Nykyautot ovat monimutkaisia, joten mielestäni nykyautot ovat siinä suhteessa paskoja.

        Minä en tarvitse nykyauton ominaisuuksia. 80-luvun autoissa on jo kaikki mitä tarvitsee autossa olla.

        uuden auton varaosahinnat ovat aivan tolkuttomat. Vaikkapa ajovaloumpiot.


      • Retkuilija kirjoitti:

        nimittäin 304 mallista. Kiskojen yli ajettaessa ratkes pohja taka-akselin edestä poikki, oli siinä ihmettelemistä! Tuulettajan hihnaa vaihdettaessa joutui puolet konehuoneesta purkamaan.

        Koskas muuten viimeinen 404:nen valmistettiin?

        Tämän mukaan 1975, jossain lähteessä oli jopa 1977. Keniassa on tehty vielä 1991. Ja lavamalliahan tehtiin aina normaalimallia kauemmin, myös 504:stä.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Peugeot_404

        Pösö oli vielä 70-luvulla kallis merkki suomessa, esim. 304 oli uutena kokoisekseen kallis, melkein kuin alfa-romeo tai bmw. Silti laatu ei tainnut vastata hintaa....


      • jrmkanten kirjoitti:

        Aivan ihana lista, voisin jatkaa vaikka kuinka mutta kivoja olivat esim. Renault 12 ja varsinkin 16, Morris Marina, Pösö 504, Fiat Argenta. Joo, tiedän, ei niillä nykyään moottoritiellä oikein pärjää mutta ne olivat kuitenkin persoonallisuuksia. Itse ajelen kesälla jonkin verran Pösö 404 vm.-73 ja Chrysler LeBaron vm.-78, maximinopeus noin 90 km/H, muuten on ääntä ja ravistelua liikaa. Muut autoilijat eivät ymmärrä ollenkaan... miksi "hidastelen"???

        Ravistelu johtuu yleensä kyllä epätasapainossa olevista vanteista. Jos siis tarkoitetaan sitä, että ratti tärisee. Se tärinä alkaa noissa nopeuksissa. Muutoin tuo 90 on nelivaihteisille autoille monasti aika sopiva nopeus.


      • jokumuu.
        M1978 kirjoitti:

        Olihan monessa autossa omat ongelmansa tietysti.

        Minä olen ajanut listan autoista vain kahdella: avengerilla ja ensimmäisen sukupolven charadella. Kummassakaan ei ole mitään muuta huonoa kuin se, että osia ei enää saa.

        Tosin, kumpikin on melko hyvin säilyneitä yksilöitä, yhä tänä päivänä ajokunnossa, niin tietysti ne, joilla on huonoja kokemuksia, ovat muodostaneet kokemuksensa aikanaan huonojen yksilöiden perusteella. Minä kun olen elänyt aikana, jolloin vain parhaat yksilöt ovat enää olleet jäljellä. Siksi olen saanut positiivisen kuvan autoista, jotka ovat paskoja joidenkin muiden mielestä.

        Mutta millä lailla sitten esim. nykyautot ovat parempia kuin 70-lukuiset? Minusta tekninen yksinkertaisuus oli kiistattomasti hyvä ominaisuus autossa. Nykyautot ovat monimutkaisia, joten mielestäni nykyautot ovat siinä suhteessa paskoja.

        Minä en tarvitse nykyauton ominaisuuksia. 80-luvun autoissa on jo kaikki mitä tarvitsee autossa olla.

        "Mutta millä lailla sitten esim. nykyautot ovat parempia kuin 70-lukuiset?"

        Taloudessa sattuu olemaan autot vuosimallia -79, -89, -98 ja -07 joten noiden kesken voi tehdä jo jonkinlaista vertailua.

        Selkeimmin näkyy erot korityön ja kokoonpanon laadussa. Mitä uudempi auto, sitä tarkemmat sovitukset ja paremmin istuvat osat. Samoin ruosteenesto ja sen mukana korin ennakoitu kestoikä on edennyt aika harppauksin.

        Lisäksi selvä ero on autojen vaatimissa huoltotöissä. Mitä vanhempi auto, sitä useammin asiaa pellin alle vaikkei kärryssä mitään varsinaista vikaa olisikaan. 70-luvulta 80-luvulle tultaessa jäivät pois katkojan kärjet ja niiden säätäminen. Näiden kyseisten autojen tapauksessa myös kaasareiden ruuvailu kuului vain vanhimman härvelin ylläpitoon. 90-luvulle siirryttäessä ei enää tarvinnut säätää sytytysennakkoa eikä venttiileitä. 2000-luvulle tullessa muuttui enää lähinnä öljynvaihtovälin pituus, joka oli nyt jo kuusinkertainen 70-luvun esitykseen verrattuna.

        Varustelu on vuosien varrella pompsahtanut ihan eri mittasuhteisiin. Vanhin auto edusti ainakin jossain määrin aikansa luksusta ja hienouksiin lukeutui nahkaverhoilun ja mahonkiratin lisäksi sellaiset toiminnalliset varusteet kuin öljynpainemittari ja hanskalokeron valo. Uusin auto taas edustaa halvahkoa tapaa rakentaa kulkuväline mutta varustukseen kuuluu silti monenlaista vatkainta itsestään himmenevästä taustapeilistä MP3-vaihtajan kautta peruutustutkaan. Edellisten härpättimien tarpeellisuudesta voi olla useampaakin mieltä mutta itse arvostan esimerkiksi automaatti-ilmastointia, istuinlämmittimiä, lukkiutumattomia jarruja ja turvatyynyjä joita auto on työnnetty puolilleen. Hyvällekin kuskille voi joskus käydä vahinko, saati sitten meikälle.

        Tekniikassa suuria hyppäyksiä on mm. jarrujen tehossa, suorituskyvyn ja kulutuksen suhteessa, päästöissä ja tasavertaisemmilla verrokkiautoilla sellainen olisi myös ajettavuudessa. Nyt vastakkain ovat aikansa urheiluauto ja perhevankkuri. Kovasti erilaisiahan nuo ovat mutta käsi sydämellä en menisi väittämään toista absoluuttisesti paremmaksi. Sen sijaan äänieristys ja mukavuus painivat ihan eri sarjassa.

        Summa summarum; Uudella on helppoa ja mukavaa liikkua eikä se juuri vaadi ylläpitoa. Vanhan auton kanssa erilainen timpurointi ja säätely kuuluu asiaan, silloinkin kun auto on sinänsä kunnossa. Pitemmälle matkalle lähden mieluummin uudemmalla ellei kyseessä ole jonkin sortin elämysmatkailu, samoin marraskuisen sohjon kyntäminen on tuoreemmalla kärryllä mukavampaa eikä säälitä samalla tavalla. Sen sijaan kesäiseen kivan kelin päristelyynhän tuo vanhin laite on hauska. Ihan senkin takia että se on nykyisiin autoihin verrattuna niin erilainen eläin.

        Sivuhuomautuksena vielä; Viimeisen kymmenen vuoden aikana tapahtunut kehitys ei tunnu yhtä huimalta kuin aikaisempina vuosikymmeninä. Erilaisia hilputtimia on kyllä tullut lisää.


      • jokumuu. kirjoitti:

        "Mutta millä lailla sitten esim. nykyautot ovat parempia kuin 70-lukuiset?"

        Taloudessa sattuu olemaan autot vuosimallia -79, -89, -98 ja -07 joten noiden kesken voi tehdä jo jonkinlaista vertailua.

        Selkeimmin näkyy erot korityön ja kokoonpanon laadussa. Mitä uudempi auto, sitä tarkemmat sovitukset ja paremmin istuvat osat. Samoin ruosteenesto ja sen mukana korin ennakoitu kestoikä on edennyt aika harppauksin.

        Lisäksi selvä ero on autojen vaatimissa huoltotöissä. Mitä vanhempi auto, sitä useammin asiaa pellin alle vaikkei kärryssä mitään varsinaista vikaa olisikaan. 70-luvulta 80-luvulle tultaessa jäivät pois katkojan kärjet ja niiden säätäminen. Näiden kyseisten autojen tapauksessa myös kaasareiden ruuvailu kuului vain vanhimman härvelin ylläpitoon. 90-luvulle siirryttäessä ei enää tarvinnut säätää sytytysennakkoa eikä venttiileitä. 2000-luvulle tullessa muuttui enää lähinnä öljynvaihtovälin pituus, joka oli nyt jo kuusinkertainen 70-luvun esitykseen verrattuna.

        Varustelu on vuosien varrella pompsahtanut ihan eri mittasuhteisiin. Vanhin auto edusti ainakin jossain määrin aikansa luksusta ja hienouksiin lukeutui nahkaverhoilun ja mahonkiratin lisäksi sellaiset toiminnalliset varusteet kuin öljynpainemittari ja hanskalokeron valo. Uusin auto taas edustaa halvahkoa tapaa rakentaa kulkuväline mutta varustukseen kuuluu silti monenlaista vatkainta itsestään himmenevästä taustapeilistä MP3-vaihtajan kautta peruutustutkaan. Edellisten härpättimien tarpeellisuudesta voi olla useampaakin mieltä mutta itse arvostan esimerkiksi automaatti-ilmastointia, istuinlämmittimiä, lukkiutumattomia jarruja ja turvatyynyjä joita auto on työnnetty puolilleen. Hyvällekin kuskille voi joskus käydä vahinko, saati sitten meikälle.

        Tekniikassa suuria hyppäyksiä on mm. jarrujen tehossa, suorituskyvyn ja kulutuksen suhteessa, päästöissä ja tasavertaisemmilla verrokkiautoilla sellainen olisi myös ajettavuudessa. Nyt vastakkain ovat aikansa urheiluauto ja perhevankkuri. Kovasti erilaisiahan nuo ovat mutta käsi sydämellä en menisi väittämään toista absoluuttisesti paremmaksi. Sen sijaan äänieristys ja mukavuus painivat ihan eri sarjassa.

        Summa summarum; Uudella on helppoa ja mukavaa liikkua eikä se juuri vaadi ylläpitoa. Vanhan auton kanssa erilainen timpurointi ja säätely kuuluu asiaan, silloinkin kun auto on sinänsä kunnossa. Pitemmälle matkalle lähden mieluummin uudemmalla ellei kyseessä ole jonkin sortin elämysmatkailu, samoin marraskuisen sohjon kyntäminen on tuoreemmalla kärryllä mukavampaa eikä säälitä samalla tavalla. Sen sijaan kesäiseen kivan kelin päristelyynhän tuo vanhin laite on hauska. Ihan senkin takia että se on nykyisiin autoihin verrattuna niin erilainen eläin.

        Sivuhuomautuksena vielä; Viimeisen kymmenen vuoden aikana tapahtunut kehitys ei tunnu yhtä huimalta kuin aikaisempina vuosikymmeninä. Erilaisia hilputtimia on kyllä tullut lisää.

        W123 korista mersua näke vieläkin ajossa. kamalia ruosteisia raatoja suurin osa mutta sitkeästi kulkevat. osat on todella halpoja ja tekniikka kuitenkin suhteellisen kestävä aikalaisiinsa verrattuna. harmi että muuttivat museoauto säädöstä, muuten saisi jo ensimmäisiä w124 korisiakin museoautoksi.


      • äänilevypyörä
        M1978 kirjoitti:

        Ravistelu johtuu yleensä kyllä epätasapainossa olevista vanteista. Jos siis tarkoitetaan sitä, että ratti tärisee. Se tärinä alkaa noissa nopeuksissa. Muutoin tuo 90 on nelivaihteisille autoille monasti aika sopiva nopeus.

        Epätasapainossa olevista vanteista!?
        Korjataan siis irrottamalla renkaat vanteiden päältä, jotta eivät häiritse vanteiden tasapainotusta. Tasapainotetaan vanteet ja asennetaan renkaat takaisin.

        Way to go!


      • onnilund
        mersu126 kirjoitti:

        W123 korista mersua näke vieläkin ajossa. kamalia ruosteisia raatoja suurin osa mutta sitkeästi kulkevat. osat on todella halpoja ja tekniikka kuitenkin suhteellisen kestävä aikalaisiinsa verrattuna. harmi että muuttivat museoauto säädöstä, muuten saisi jo ensimmäisiä w124 korisiakin museoautoksi.

        tätäkään ei näe enää hirveästi missään


      • onnilund
        onnilund kirjoitti:

        tätäkään ei näe enää hirveästi missään

        ford granada consul mk1
        Ford escort mk1
        Citroen ds
        Bmw 520 e12
        Mercedes-benz 450sel w116
        Lada 2103
        näitäkään ei näe enää hirveästi...saatikka skodan 120 mallia....Olisi joskus Upeaa jos joku Tallentaisi Myös audi 100sen tai Skodan 120mallin


      • vanha itsekin
        jokumuu. kirjoitti:

        "Mutta millä lailla sitten esim. nykyautot ovat parempia kuin 70-lukuiset?"

        Taloudessa sattuu olemaan autot vuosimallia -79, -89, -98 ja -07 joten noiden kesken voi tehdä jo jonkinlaista vertailua.

        Selkeimmin näkyy erot korityön ja kokoonpanon laadussa. Mitä uudempi auto, sitä tarkemmat sovitukset ja paremmin istuvat osat. Samoin ruosteenesto ja sen mukana korin ennakoitu kestoikä on edennyt aika harppauksin.

        Lisäksi selvä ero on autojen vaatimissa huoltotöissä. Mitä vanhempi auto, sitä useammin asiaa pellin alle vaikkei kärryssä mitään varsinaista vikaa olisikaan. 70-luvulta 80-luvulle tultaessa jäivät pois katkojan kärjet ja niiden säätäminen. Näiden kyseisten autojen tapauksessa myös kaasareiden ruuvailu kuului vain vanhimman härvelin ylläpitoon. 90-luvulle siirryttäessä ei enää tarvinnut säätää sytytysennakkoa eikä venttiileitä. 2000-luvulle tullessa muuttui enää lähinnä öljynvaihtovälin pituus, joka oli nyt jo kuusinkertainen 70-luvun esitykseen verrattuna.

        Varustelu on vuosien varrella pompsahtanut ihan eri mittasuhteisiin. Vanhin auto edusti ainakin jossain määrin aikansa luksusta ja hienouksiin lukeutui nahkaverhoilun ja mahonkiratin lisäksi sellaiset toiminnalliset varusteet kuin öljynpainemittari ja hanskalokeron valo. Uusin auto taas edustaa halvahkoa tapaa rakentaa kulkuväline mutta varustukseen kuuluu silti monenlaista vatkainta itsestään himmenevästä taustapeilistä MP3-vaihtajan kautta peruutustutkaan. Edellisten härpättimien tarpeellisuudesta voi olla useampaakin mieltä mutta itse arvostan esimerkiksi automaatti-ilmastointia, istuinlämmittimiä, lukkiutumattomia jarruja ja turvatyynyjä joita auto on työnnetty puolilleen. Hyvällekin kuskille voi joskus käydä vahinko, saati sitten meikälle.

        Tekniikassa suuria hyppäyksiä on mm. jarrujen tehossa, suorituskyvyn ja kulutuksen suhteessa, päästöissä ja tasavertaisemmilla verrokkiautoilla sellainen olisi myös ajettavuudessa. Nyt vastakkain ovat aikansa urheiluauto ja perhevankkuri. Kovasti erilaisiahan nuo ovat mutta käsi sydämellä en menisi väittämään toista absoluuttisesti paremmaksi. Sen sijaan äänieristys ja mukavuus painivat ihan eri sarjassa.

        Summa summarum; Uudella on helppoa ja mukavaa liikkua eikä se juuri vaadi ylläpitoa. Vanhan auton kanssa erilainen timpurointi ja säätely kuuluu asiaan, silloinkin kun auto on sinänsä kunnossa. Pitemmälle matkalle lähden mieluummin uudemmalla ellei kyseessä ole jonkin sortin elämysmatkailu, samoin marraskuisen sohjon kyntäminen on tuoreemmalla kärryllä mukavampaa eikä säälitä samalla tavalla. Sen sijaan kesäiseen kivan kelin päristelyynhän tuo vanhin laite on hauska. Ihan senkin takia että se on nykyisiin autoihin verrattuna niin erilainen eläin.

        Sivuhuomautuksena vielä; Viimeisen kymmenen vuoden aikana tapahtunut kehitys ei tunnu yhtä huimalta kuin aikaisempina vuosikymmeninä. Erilaisia hilputtimia on kyllä tullut lisää.

        "Sivuhuomautuksena vielä; Viimeisen kymmenen vuoden aikana tapahtunut kehitys ei tunnu yhtä huimalta kuin aikaisempina vuosikymmeninä. Erilaisia hilputtimia on kyllä tullut lisää."

        Nimim. "jokumuu" kirjoittaa asiaa ja nimenomaan tuo viimeinen havainto pitää mielestäni erityisen hyvin paikkansa.

        Itselläni on ollut ketjussa mainituista "harvinaisuuksista" mm. Morris Marina, Alfasud, Peugeot 104, Renault 14 ja mm. sellainen kuin Hillman Minx. Aikoinaan ajokokemuksia lienee suurimmasta osasta näitä eksottisia malleja.

        Nyt on viimeisen 10 vuotta ollut sama auto, jote ei ole tullut vaihdettua juuri siitä syystä, ettei oikein saa rahalle vastinetta vaihtamalla sitä uuteen. Autolla on ajettu n. 200 tkm ilman minkäänlaista teknistä murhetta. Autossa on rengaskoko 195/65-15 jolloin kulku on kutakuinkin yhtä äänetöntä kuin saman kokoluokan uusissa. Mukavuudessa ei ole eroja, paitsi uudemmissa on näkyvyys yleensä häiritsevän huono. Monet kerrat olen lähtenyt sitä vaihtamaan, mutta vanhalla on takaisin tultu.


      • Retkuilija
        onnilund kirjoitti:

        ford granada consul mk1
        Ford escort mk1
        Citroen ds
        Bmw 520 e12
        Mercedes-benz 450sel w116
        Lada 2103
        näitäkään ei näe enää hirveästi...saatikka skodan 120 mallia....Olisi joskus Upeaa jos joku Tallentaisi Myös audi 100sen tai Skodan 120mallin

        kadonnut totaalisesti, ilmeisesti jokkiksessa survottu kaikki paskaksi.


      • n. 20 skodaa nurkiss
        Retkuilija kirjoitti:

        kadonnut totaalisesti, ilmeisesti jokkiksessa survottu kaikki paskaksi.

        Vanhoista Skodista suurin osa on harrastajilla tallessa, kun monella on yhteensä yli 20 autoa.


      • ölkjhgfyt
        Retkuilija kirjoitti:

        nimittäin 304 mallista. Kiskojen yli ajettaessa ratkes pohja taka-akselin edestä poikki, oli siinä ihmettelemistä! Tuulettajan hihnaa vaihdettaessa joutui puolet konehuoneesta purkamaan.

        Koskas muuten viimeinen 404:nen valmistettiin?

        -88 viimeksi valmistettu jossain nigeriassa


      • ajokki

        Minulla on Zastava 1100 4D sedan, hyvässä alkuperäiskunossa, vuosi 1975, vain 63000 km, on museo-rekisterissä, jos joku sen haluaa luovun siitä pienellä hinnalla, No löytyykö kiinnostuneita?


      • mäntsälä
        ajokki kirjoitti:

        Minulla on Zastava 1100 4D sedan, hyvässä alkuperäiskunossa, vuosi 1975, vain 63000 km, on museo-rekisterissä, jos joku sen haluaa luovun siitä pienellä hinnalla, No löytyykö kiinnostuneita?

        Kyllä kiinnostaa, onko hinta suunnilleen missä luokassa?


      • Alfasud:.!1%#+

        .

        Alfasud ruostui jopa pahemmin kuin mosse

        .


    • <<<<

      audi 50 on aika harvinaisuus..peugeot 104sen ohella...Missä Muuten Nykyään On Bmw e21 mallit < Jotka ovat aika tyylikkäitä

      • jrmkanten

        Niin, tuli juuri mieleen 4 ov. Lancia Beta, näin sellaisen ruskean usein Vaasassa vielä jokunen vuosi sitten, muistaakseni rekkari alkoi A...toivottavasti pelastui. Fiatin pieni pakettiauto 238 oli kans kiva.


      • Retkuilija

        kokoluokkaansa nähden aikanaan, siksi niitä ei näy missään.


    • rgaergeasg

      Niinkin yleinen auto kuin Saab 99 alkaa olla jo katoavaa tavaraa. Eipä ysisatasenkaan varhaisia malleja pahemmin enää arkiliikenteessä näe.

      • biilejä

        Audi 50 tais olla melkein sama kuin eka Polo. Itsellä oli tuo Polo, hyvät penkit ja tilaa oli noin pieneksi autoksi. Samoin tuolta harvinaisuuksien listalta löytyi tuo Sunbeam "kostaja", tosi hyvä ajaa vrt. esim. Taunus tai Carina, jotka myös olen omistanut. Ja polakka, lisenssi fiat puolasta ja paljon surkeampi tekele kuin lada.
        PS. Serkulla oli to Alfasud, boxeri kone ja pellit hävis äkkiä, antoi uutena aika hiljaista ja hyvää kyytiä.


      • saabisti'

        Saab 900 on aika yleinen tuolla itärajalla vielä.


    • osmo 3000

      Datsun 100 A oli hyvin suosittu Suomessa.Nopeasti hävisivät jonnekkin.

      Niitähän myytiin parivuotta valmistuksen loputtua uutena Suomessa ja
      taispa joku autoliike ostaa koko ylijäämävarastonkin Suomeen.

    • menneet vehkeet

      Aloittajan listasta on tuttu Mazda 929, jonka vuosimallia 1976 olevalla sedanilla tuli ajeltua ajokortin saatuani. Perusvarma japanilainen, vaikka ajo-ominaisuudet ovat todennäköisesti nykynäkökulmasta hirveät. Tätä nykyistä 6-Mazdaa pienempää 70-luvun 929:ää näki vieleä muutama vuosi sitten ajoittain myynnissä Nettiautossa, vaikkei malli ollut meillä mitenkään yleinen.

      Likeltä liippaa myös Datsun 160J. Isälläni oli aikanaan moottoriltaan ja koriltaan tätä hieman isompi 180B, vuosimallia -72. Mielestäni aikansa tyylikkäimpiä 70-luvun Datsuneita, ajo-ominaisuudetkin kohdallaan erillisen takajousituksen ansiosta.

      Eräällä kaverillani oli 80-luvulla Opel Rekord -74. En itse ollut sen ratissa, muuta eipä tuon entisen taksidieselin suorituskyky päätä huimannut.

    • kadonnut_

      Toyota 2000 GT

    • 70-luvun kadonneet

      Näitä englantilaisia tuli minulle mieleen:
      -Morris Marina
      -Vauxhall viva
      -Leyland Sherpa
      -Austin Maxi

      • Retkuilija

        70-luvun kadonneita:

        Opel ascona A voyage
        Isuzu Florian
        Triumph Toledo
        Morris 1100, 1300
        Saab 99 combi
        Vauxhall Victor
        Hillman Hunter
        Volkswagen 412


      • Retkuilija

        Lisää tuli mieleen:

        Tilhi-Escort
        Toyota Crown Pick up
        Rekord D caravan
        Mazda savanna


      • 13+4
        Retkuilija kirjoitti:

        Lisää tuli mieleen:

        Tilhi-Escort
        Toyota Crown Pick up
        Rekord D caravan
        Mazda savanna

        Teijo. Sehän oli suomalainen Pickup? Suorakulmalla "muotoiltu" koppi, jos muistan oikein? Volkkarin kone oli?.


      • Retkuilija
        13+4 kirjoitti:

        Teijo. Sehän oli suomalainen Pickup? Suorakulmalla "muotoiltu" koppi, jos muistan oikein? Volkkarin kone oli?.

        Kuplan kone, etuveto ja lasikuituinen ohjaamo. Hinta pompsahti liian kalliiksi.


    • Emmä Tiiä

      Wartburg
      Skoda (takamoottori)
      Morris marina
      Lyland princes
      Toyota timangi

    • Hilpatiheijaa

      Daf
      Volvo 340/360
      Volga Elite
      Mosse

    • kadonneet...

      VW K-70. Oliko ensimmäinen etuveto volkkari nestejäähdytteisellä koneella?

      • Retkuilija

        Kyllä oli. Sukua NSU Ro 80:lle.


    • OMistuksessa oli k70

      VW k70 oli täysin NSU:n suunittelema auto ja VW osti NSU:n pari viikkoa ennen auton ensiesittelyä ,joten siitä tehtiin volkkari

      • Kiitos NuSulle

        .

        Kiitos Nusun skodassa ei ole volkkarin omaa teknologiaa vaan Nusun

        .


    • sörssellön

      Datsun 280, nimi muuttui sittemmin cedriksi.

      Samoin triumphit. Ei ole näkynyt liikenteessä. Vielä jokunen 10-15v sitten näki näitä vanhempia menopelejä laajemminkin liikenteessä mut nykyään kun kattoo niin kaikki on vm 2000 tai uudempia. 90 luvun vehkeetkin alkaa hävitä pikku hiljaa.

      • museoajokki

      • mäntsälä
        museoajokki kirjoitti:

        Minun Zastava 1100 4D sedan, vuosi 1975, vain 63000 km, on aina kovassa menossa, vaikka jo museorekisterissä, jos joku innostunut sen haluaa, luovun
        siitä jo omankin ikäni takia, nopesti vastaavaalle!

        Soita minulle 0405084884


    • Soita myös tuoreiml

      Autoja on siis aikain saatossa tehty vähintäänkin riittävästi, ylläpito ja hoito vain on laiminlyöty ja siksi tuhotaan ainavain lisää luonnonvaroja. Mutta kyllä tekniikan huippua taitaa 90-luvun autot edustaa, tuli ruiskut, muttei vielä vaaditty IT-alan tutkintoa öjynvaihtoon. Kadonneet alkavat kai olla ensimmäiset Opel Astratkin, ne uudelleen nimetyt Kadettit. Kiva olisi joskus törmätä edes yhteen 80-luvun 626 mazdaankin, 323 tuskin enää kukaan säilöö? Ja entäs Justyt ja muut entiset Subarut, harvinaisuuksia jo myytäessä.

      • masamies1

        Tiedän parikin henkilöä jotka säilöö 80-luvun 323:sia. Niin takavetoja, kuin etuvetojakin.


    • Oh lord..

      Hienoja koko perheen arkisia työjuhtia olivat kaikki.. Topicin aloittajan kirjoituksesta tulee erityisesti mieleen tuo Datsun Violet,, Oli ensimmäinen autoni...

      Omalta osaltani jatkaisin vielä listaa omistamillani "youngtimereilla",,,
      VW Passat 1.5 TS -76
      VW Passat 1.6 GLI - 80
      Saab 99 EMS -77
      VW Scirocco 1.8 GT -85

      Saabi oli toivottoman mätä,ja Scirocco "kiertopalkinto"...
      Mutta nyt harmittaa,etten säästänyt -GLI Passattia..
      Vaikka olisi ollut mahdollisuus säilöä se vaikka ikuisesti,,
      Kaunis,viistoperäinen 3d kori,met.hohto vaalean vihreä,ja Todella hyvät kaksois-ajovalot.. Plyyshi penkit,,, Kromi listoja... Puujäljitelmää....

      Nyt alla persoonaton Korealainen... Joka sekin on joskus "youngtimer"...

      • Retkuilija

        En tiennytkään että sciroccoa tehtiin noin kauan?


      • Scirocco 1.8 16v.
        Retkuilija kirjoitti:

        En tiennytkään että sciroccoa tehtiin noin kauan?

        Vanha scirocco oli tuotannossa 1974-1981.
        Ja ns. mk2 oli tuotannossa 1981-1992.
        Corrado korvasi vanhan roccon.
        Ja nyt taas vanha nimi palasi tuotantoon.


    • Tadadaa

      Isälläni oli 2 kpl Alfasudeja. Toinen mätäni täysin ja toinen hiukan vähemmän. Jälkimmäinen pääsi entisöitäväksikin.

    • Antti

      Miusta tuli juuri tällä viikolla onnellinen Datsun 180B sss hardtopin omistaja...pitkään tuota ko. autoa etsiskelinkin ja viimein sen löysin...oma isäni siis omisti tuon samaisen auton 90 luvun alkupuolella ja nyt se teki paluun perheeseen...ehdottomasti yksi kauneimmista autoista mitä olen nähnyt!

      • Retkuilija

        Ei hullumpi valinta. Mutta varaudu varaosien saatavuusongelmiin!


      • 9+12

        70 -luvun Datsuniiin löytyy osia Norjasta....


    • Fiat 132 GLS A

      Minulla tallissa erittäin hienio ja alkuperäinen Fiat 132 GLS automaatti, vm -76 Ei varmaan kovin paljon enää kilvissä. Todennäköisesti "museoin" sen keväällä.

    • Ratsumi

      DATSUN 120 Y ja sisarmallit aika harvinaisia, 100 A :ta myytiin paljon, mutta säilyneitä ei taida olla montaakaan, ne ajettiin käytännössä loppuun.

      • Retkuilija

        Yrjö oli niin saatanan ruma ettei sillaista kukaan kehdannut ostaa. Itsekin hajoitin tuollaisen.


    • myös

      Opel Kadett B,C,D
      Citroen BX
      Talbot Horizon, 1510

    • slkfjoweig

      Vanhoja ranskalaisia ei juurikaan näe, esim. Renault 9 ja 11, ei paljon näy enää edes ensimmäisiä R19 mallia.
      Citroen Visa, BX, AX, empä muista koska olisin viimeksi näitä nähnyt.
      Peugeot 205 ei myöskään enää ole kovin yleinen näky vaikka on tavallaan 80-luvun ikoni. Fiatin Unoakaan ei ole enää näkynyt ainakaan niitä 80-luvun versioita.

      Yleensä näyttää olevan että ranskalaiset, italialaiset ja saksalaisista ainakin ooppelit alkaa kadota ensimmäisenä, Japanilaiset, ainakin yleisimmät sinnittelee pisimpään liikenteessä.

      Sen huomaa esim. nettiautossa kun haeskelee 80-luvunkin autoja niin Corollaa löytyy vielä pilvin pimein mutta haepa jotain Fiat Ritmoa niin eipä tahdo löytyä kuin harvoin.

      • Retkuilija

        Onko muuten kukaan enää nähnyt uno fireä missään? Sellaista missä oli "testarossa" levikkeet?


    • <<<<

      FORD ESCORT RS2000 MKII
      TOLLASEN KU SAIS TOTA EI EES LIIKENTEESSÄ NÄÄ

    • iopjioöio

      Eipä juuri näy missään vanhoja Volvoja 60-luvulta, paitsi kesäisin.

      • Retkuilija

        Kyllä niitä näkyy mutta yritäs bongata remmivolvo 343 70-luvulta.


      • 7+6

        Niinpä - 60-luvun autot alkavat olla jo 50-vuotta vanhoja - joten eipä mikään ihme...


    • kato käy

      Tässä vaiheessa pitäisi alkaa haikailemaan kadonneita 90-luvun malleja. Niitäkin on jo.

    • ruosteraiskaa

      60-luvun Austin, Anglia, Hillman Minx.
      70-luvun Fiat Mirafiori (oli tosi nopea ruostumaan), Moskwits Elite
      80-luvun Opel Ascona ja Kadet (Vectra ja Astra korvasivat)
      90-luvun olisiko esim. Kia Rio (tai saattoi olla markkinoilla jo -80-luvulla)

      btw. pisimpään "sinnitelleitä" automerkkejä taitaa olla kuplavolkkarit ja volvot.

      • Tommoinen tuli

        mieleen esim. MK1 Mondeo voisi olla jo talteen otettavien listalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe