Mutsi pilaa koiramme

En jaksa enää

Omistetaan siis 3- ja 2-vuotiaat koirat, joista varsinki nuorempaa mutsi yrittää pilata ja osaks on jo onnistunukki siinä. Otetaan vaikka esimerkkiksi se, että kun koira haukkuu ulkona, mutsi ei edes yritä hiljentää sitä tai jos yrittää, niin kutsuu sitä lempinimellä ja lässyttää sille. Usein se on meiän tuttumme, joka koiraa joutuu komentamaan. Tänäänkin mutsi istui koirien kanssa ulkona 1-2 tuntia ja jatkuvasti nuorempi räksytti millon millekkin. Mutsi vain istui vieressä, katto koiraa tyyliin "Ai se haukkuu, no ei kiinnosta" ja antoi tuttumme hoitaa komentamisen. Ja joutui se sitä komentamaan varmaan 2-3 kertaa, kun taas mutsi ei tee mitään. No sitten mutsi tuli himaan ja sanoin haukkumisesta. Puolustuksena kuulin, että eihän koira edes haukkunut koko aikaa. Musta se kyllä haukkui aika kauan, ottaen huomioon, että ehdin käydä suihkussa sillä aikaa ja edelleen koira räksytti. Sanoin, etten jaksa sitä, että ensin olen kouluttanut koirat, sen jälkeen mutsi ei pidä opituista käskyistä kiinni, vaan antaa koiran tehdä mitä haluaa. Tästä hyvästä se sitten uhkas mua väkivallalla ja käski omaan huoneeseen.

Tällästä tää on joka kerta. En voi sanoa koirien käytöksestä mitään, koska mutsi ei myönnä tehneensä väärin, raivoaa vaan ja uhkailee. Ja kun tää tuttummekin on sanonu, et mutsi lepsuu koirien suhteen, ni enkai voi kauheen väärässä olla. Ja mitä vielä tohon koiran haukkumiseen tulee, niin mulla se ei hauku läheskään yhtä paljon, välillä ei ollenkaan ja tottakai koira saa sillon kehut siitä. Mutta mutsilla, se räksytys kuuluu jo kaukaa...

Sit muita juttuja. Olen opettanut koirille pentuina kierrä-sanan, nyt näyttää siltä, että koirat ovat unohtamassa sen, varsinkin vanhempi. Ei johdu siitä, ettenkö olisi sitä käyttänyt, vaan siitä, että mutsi ei käytä. Aina jos koira remmeineen kiertää väärällä puolelle, mutsi vaihtaa remmin kädestä toiseen, eikä käske koiria kiertämään. Jälleen mennyt koulutus hukkaan.

Mitä taas tulee tähän nuorempaan koiraan, se ei ole koko sen kahden vuoden aikana, jonka on meillä asustanut, kertaakaan ollut yksin kotona. Aina on kotona joko minä, mutsi tai toinen koira. Tää meiän tuttuki on sanonu, et koira pitäis opettaa olemaan yksin ja ite olen samaa mieltä, mut mutsi ei suostu. Teimpä tässä yks päivä niin, että kun mutsi oli koirien kanssa ulkona, hain nuoremman kotiin ja sen jälkeen jätin vähäksi aikaa yksin ja itse menin ulko-oven ulkopuolelle. Vinkuminen ja ulvominen alkoi heti, se oli aika järkyttävän kuulosta kuunnella kun koira ulvoo kuin susi. Tästä voi syyttää vain sitä, että mutsi on tehnyt koirasta nössykän. Koiran on aina oltava mutsin kyljessä kiinni, välillä ei voi edes vessaan mennä ilman vinkumista. Ulkona mutsin ei tarvii olla kun metrin päässä ja jo alkaa huuto. Mitä kauemmas mutsi menee, sitä pahemmin koira huutaa. Jos mennään vanhemman koiran kanssa eläinlääkäriin, on nuorempi otettava mukaan, toisinpäin tehtäessä vanhempi taas jää tyytyväisenä himaan nukkumaan. Ei siis ihme, ettei koira kunnioita mutsia, kun tää on lellinyt sen lähestulkoon piloille. Mua koira tottelee paremmin, eikä onneksi jää vinkumaan perääni, koska olen sentään laittanut sille rajoja. Saattaa kuulostaa ihanalta tälläinen palvova koira, mutta sitä se ei tosiaan ole.

Mitä tässä voi tehdä? Miten saan mutsin tajuumaan, et sen toiminta ei aiheuta kun huonoa käytöstä koirissa? Sanominen ei auta, siitä tulee vaan huutoa ja uhkailua. Ollaan tapeltu koiran takia monet kerrat ja lisää tappeluita on luvassa, koska mutsi ei suostu muuttamaan tapojaan. Tuntuu, että syy on mussa, aikoinaan kun koulutus annettiin mun tehtäväksi. Koira on kyllä itsepäinen chihuahua/toyterrieri-sekoitus, mutta helpommaksi koulutusta ei tee se, että mutsi ei välitä, mitä olen koirille opettanut, vaan antaa niiden tehä mitä haluaa. Olenko väärässä, jos sanon, että mutsini toiminnassa on vikaa vai onko siinä tosiaan?

3

355

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...............

Tuskimpa saat tajuamaan :( Mutta luultavasti asia tulee eteen ennemmin tai myöhimmin, kun ongelmia alkaa tulemaan enemmän. Koita saada mutsis katsomaan noita livin koiraohjelmia. Youtubesta saa katsottua niitä jaksoja. Liviltä ei nyt taida tulla sitä isännän ja koiran käytöskoulua, mutta tosiaan youtubesta löytyy. Koirakuiskaaja tulee vielä (just eilen katsoin). http://www.youtube.com/results?search_query=victoria stillwell it's me or the dog&aq=4

• damdidamdaabi

Kirjotin eka hirveen pitkän viestin tähän kertoakseni oman tarinani, mut en sit jaksanu kirjottaa loppuun, joten sanon vaan sulle että kokemuksesta tiedän ettei sun äiti luultavasti ikinä tajuu et mitä se on tehny väärin..

• I wonder..

Mietinpähän vaan, että et kovinkaan vanha ole vielä jos vanhempiesi luona asut. Koirat suurella varmuudella eivät ole lähdössä sinun mukaasi kun kotoa muutat pois, joten miksi stressaat tilanteella? Koirista tulee äitisi päänsärky ja hän näiden pienten "ongelmiensa" kanssa saa elää et sinä.

Jos koirat on otettu sinun koulutettavaksi, miksi et ole niin tehnyt? Koirat tottelee ketä vaan auktoriteettia jos ne on oikein koulutettu. Vaikuttaa siltä, että kun koirat on taloon tulleet (olet sinä tai äitisi ne halunnut) on niiden vastuu alun alkaen ollut sinulla, mutta kiinnostuksen lopahdettua on niiden vastuu siirtynyt äidillesi. Kuulostaisi että koirista on tullut äidillesi lapsen korvikkeet ja sinä olet puuttumassa tilanteeseen hieman liian myöhään. Ei riitä jos koiralle opetetaan käsky istu, anna tassu, kierrä tms. Koiran perukoulutuksen tulee olla kunnossa, jotta koirasta tulisi kiva koirakansalainen yhteiskuntaamme.

Nyt kun kerran on menty perse edellä puuhun niin jatkossa osataan toimia hieman eri tavalla. Peace.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1207
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe