Ydinvoimalasäteilyä

tuulensilmu

Normaalisti toimivan ydinvoimalan aiheuttamaa säteilyä ympäristöön voidaan pitää pienenä, mutta Säteilyturvakeskuksen mukaan kaikkea turhaa altistumista säteilylle tuleekin välttää. Tässä nippelitietoa kaipaaville esimerkkinä parin vaarallisimman, gamma- ja neutronisäteilyn, arvoja eräissä kohdin ydinvoimalaa.

Olkiluoto, käytönaikaisia annosnopeuksia (paikka - säteilylaji, mSv/h)

Sydämen ulkolaita
- gamma, 2.5 * 10^9
- neutroni, 2.5 * 10^10

Paineastian ulkopuoli
- gamma, 70
- neutroni, 25

Suojarakennuksen ulkopuolella
- gamma, 3 * 10^-3
- neutroni, 2 * 10^-5


Lähde: luentomoniste
"Säteilysuojelu ydinvoimalaitoksilla"
Kirsi Alm-Lytz 17.11.2009 (STUK)


Gammasäteily on useimmille tuttu, mutta neutronisäteily ehkä ei. Se on hyvin erikoinen säteilylaji, koska se kykenee tekemään mm. ihmisestä radioaktiivisen. Se siis pystyy muuttamaan kudokset, myös selkäytimen, ionisoivan säteilyn lähteeksi. Neutronisäteilyä esiintyy myös ydinjätteessä, mikä on huomioitava osana ydinjätekuljetusten riskejä.


Julkaistu 1. kerran Suomi24.fi-ydinvoimapalstalla 3.8.2010
Nimimerkki "tuulensilmu"

13

927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • res. sotamies
    • "Suojarakennuksen ulkopuolella
      - gamma, 3 * 10^-3" /mSv/h)

      tuo on 3uSv/h. Ei kannata duunareitten nojailla ulkoseiniinkään. 100h sitä touhua vuodessa antaisi jo 0.3mSv lisän vuosiannokseen.

      • res. sotamies

        http://www.stuk.fi/julkaisut_maaraykset/kirjasarja/fi_FI/kirjasarja5/_files/12222632510021141/default/kirjasarjaV_ydinturvallisuus_4.pdf
        Kuva 4.6 Ydinvoimalaitosten päästöjen perusteella lasketut säteilyannokset
        ympäristön altistuneimmalle asukkaalle:" Loviisa, Olkiluoto noin 0,1 mikroSv/vuosi."
        Suomalaisten keskimääräinen säteilyannos (kaukana ydinvoimalasta) on n. 3,7 mSv/vuosi. Lähellä ydinvoimalaa asuvan keskimäärinen annos olisi siten Stukin laskelmien perusteella n. 3,7001 mSv/vuosi.


      • Maanystävä
        res. sotamies kirjoitti:

        http://www.stuk.fi/julkaisut_maaraykset/kirjasarja/fi_FI/kirjasarja5/_files/12222632510021141/default/kirjasarjaV_ydinturvallisuus_4.pdf
        Kuva 4.6 Ydinvoimalaitosten päästöjen perusteella lasketut säteilyannokset
        ympäristön altistuneimmalle asukkaalle:" Loviisa, Olkiluoto noin 0,1 mikroSv/vuosi."
        Suomalaisten keskimääräinen säteilyannos (kaukana ydinvoimalasta) on n. 3,7 mSv/vuosi. Lähellä ydinvoimalaa asuvan keskimäärinen annos olisi siten Stukin laskelmien perusteella n. 3,7001 mSv/vuosi.

        HUMPUUKIA taas.
        Menkää voimalan sisään turvaan säteilyltä, poloiset tekniikkakauhuiset!


      • pagsty
        Maanystävä kirjoitti:

        HUMPUUKIA taas.
        Menkää voimalan sisään turvaan säteilyltä, poloiset tekniikkakauhuiset!

        mutta kova olet meuhkaan. Ihmettelen miten sinulla mahtanee olla luetun ymmärtämisen kanssa.


      • Kolmas lukija
        pagsty kirjoitti:

        mutta kova olet meuhkaan. Ihmettelen miten sinulla mahtanee olla luetun ymmärtämisen kanssa.

        tuo asiantuntevuus jää epäselväksi jollei tuota toisen meuhkaajaksi kutsumista siksi lueta.


      • Tarkkaan ottaen
        Kolmas lukija kirjoitti:

        tuo asiantuntevuus jää epäselväksi jollei tuota toisen meuhkaajaksi kutsumista siksi lueta.

        täällä ei kukaan tiedä todella pätevästi ydinvoimasta.Ne ainoat jotka todella tietävät ydinvoimasta eivät todellakaan näillä palstoilla kinastele.Täällä ovat muutama harrastuksekseen asioita seuraava henkilö sekä netistä teoriaa kopioiva luontojärjestöjen puoliammattilainen.


    • huomannut

      Niin väittävät ettei säteilyjä ole! Neutronit eivät näy mittareissa!

      • sähköteknisesti

        mennä niitä neuvomaan ja opastamaan.Älä peittele lahjojasi vaan mene käytännössä heitä opastamaan ja todistamaan että olet heitä ammattitaitoisempi kyseisessä asiassa.Kyllä näin tärkeässä asiassa on velvollisuuskin toimia.


      • huomannut
        sähköteknisesti kirjoitti:

        mennä niitä neuvomaan ja opastamaan.Älä peittele lahjojasi vaan mene käytännössä heitä opastamaan ja todistamaan että olet heitä ammattitaitoisempi kyseisessä asiassa.Kyllä näin tärkeässä asiassa on velvollisuuskin toimia.

        Esimerkiksi Loviisan Atomivoimalan säteilyt näkyvät 200 km päässäkin Geiger mittarin langan suunnassa!
        Säteilyn määrän laskemiseen tarvitsee lisäksi kennon koon cm^3, jolloin pääsee arvoihin kpl/1cm^3/aikayksikössä. Sitten vain mittaamaa säteilyjä joka senttimetriltä eri etäisyyksillä, ja summaamaan säteilyt. Ja säteilee joka suuntaan myös pallokoordinaatistossa, mutta ihmisiin vaikuttavat määrä ihmisien koon suhteen. Tärkeä yksikkö on kertymä eli yhden kuutiosenttimetrille kertyvät säteilyt 1 vuodessa esimerkiksi. Joista voi laskea solutuhot biologiselle kudokselle. Ja lisäksi tulisi vielä mittailla eri energiset säteilyt, missä määrin niitä on ja tehdä korjauslaskelmat ottaen huomioon sellaisetkin.
        Tuo pelkästään yhdestä atomivoimalasta. Lisäksi tulisi mitata joka suunnasta(pallokoordinaatisto) tulevat säteilyt yhteen paikkaan ja summata nekin esimerkiksi jonkun paikan säteilyjen mittauksessa,jolloin voi saada jotain arvioida asiasta. Ja lisäksi mittarin korjaustermit, joista on valmiit kaavat olemassa. Ja mitä muuta onkin.


      • "Neutronit eivät näy mittareissa!"

        Ydinjätekuljetuksiin Suomessa joudutaan lainaamaan neutronisäteilymittari, sen saa varmaan STUKilta.


        Edellä on kommentti:
        "Menkää voimalan sisään turvaan säteilyltä, poloiset tekniikkakauhuiset"

        Sama kirjoittaja on aiemminkin väittänyt, että ydinvoimalassa on vähäisempi säteily kuin ulkona luonnossa. Väite on perätön.


      • 17+17
        Vastaaja kirjoitti:

        "Neutronit eivät näy mittareissa!"

        Ydinjätekuljetuksiin Suomessa joudutaan lainaamaan neutronisäteilymittari, sen saa varmaan STUKilta.


        Edellä on kommentti:
        "Menkää voimalan sisään turvaan säteilyltä, poloiset tekniikkakauhuiset"

        Sama kirjoittaja on aiemminkin väittänyt, että ydinvoimalassa on vähäisempi säteily kuin ulkona luonnossa. Väite on perätön.

        " Sama kirjoittaja on aiemminkin väittänyt, että ydinvoimalassa on vähäisempi säteily kuin ulkona luonnossa. Väite on perätön".

        Eipä tainnut väittää niin, kuin esität.
        Kyse oli käsittääkseni siitä, saako ydinvoimalan sisällä enemmän säteilyä kuin voimalan ulkopuolella.
        On hyvin mahdollista, että voimalan sisällä saa vähenmmän säteilyä. Perustelu; voimalan sisällä on yleensä vähemmän radonia kuin voimalan ulkopuolella luonnossa. Ihmisen säteilyannoksesta suurin osuus tulee radonista.
        Tietysti ydinreaktori-paineastian sisällä on voimakas säteily, mutta siitähän ei väitteessä ollut kyse. Reaktoripaineastian ulkopuolella säteily on vähäistä.


    • ??????

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1389
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1198
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      139
      1025
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      336
      829
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      633
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe