Mikä v**tu teitä vaivaa

mitä v?

Jos porkkananpurija kutsuu lihansyöjän syömään, niin miksi on vain rehuja tarjolla, ja ollaan nokka nyrpyllä jos pyytää lihaa lautaselleen. Kun lihansyöjä kutsuu porkkananpurijan syömään ,niin pitäisi olla rehuja tarjolla. Maailma ei pyöri teidän pikkunapojen ympärillä.

78

1568

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voe voe voe

      Ilmeisesti mieleesi ei ole tullut että joskus voisi syödä kasvisruokaa vaikkei olekaan kasvissyöjä? Sulla ei kyllä varmaan kasvissyöjiä ystävinä ole asenteestasi päätellen.

      • vieraita

        Sekasyöjät ovat vaativia ja asiansa tuntevia vieraita, jotka ovat huolestuneita hyvinvoinnistaan vaatien osakseen asiaankuuluvaa vieraanvaraisuutta.


      • joo joo
        vieraita kirjoitti:

        Sekasyöjät ovat vaativia ja asiansa tuntevia vieraita, jotka ovat huolestuneita hyvinvoinnistaan vaatien osakseen asiaankuuluvaa vieraanvaraisuutta.

        Oisko pointtina se et porkkananpurijat vaatii ottamaan omat ruokatottumukset, mut ei välitä toisten tottumuksista tä


      • haist

        Ilmeisesti sun mieleen ei ole tullut että joskus voisi syödä liharuokaa vaikkei olekaan lihansyöjä? VAI eikö se toimi molempiin suuntiin??


      • Niin no

        Niin no miksi sitten ei voisi joskus syödä liharuokaa kutsuilla, vaikka onkin kasvissyöjä?


      • ...........:):):)
        Niin no kirjoitti:

        Niin no miksi sitten ei voisi joskus syödä liharuokaa kutsuilla, vaikka onkin kasvissyöjä?

        No siksi että ruoansulatus on tottunut kasvisruokaan:)

        Jos monen kasvissyöntivuoden jälkeen yhtäkkiä syö lihaa, voi vatsa tulla kipeäksi. Näin ollen ei voida vaatia että kasvissyöjä söisi liharuokaa kutsuilla:) Kutsuilla mielestäni pitäisi isännän olla vieraanvarainen, jokainen miettiköön mitä tämä sitten omalla kohdalla tarkoittaa...

        Hyvää kesää kaikille, niin kasvis- kuin sekaruoansyöjillekin:)


      • Ei tule kipeäksi!
        ...........:):):) kirjoitti:

        No siksi että ruoansulatus on tottunut kasvisruokaan:)

        Jos monen kasvissyöntivuoden jälkeen yhtäkkiä syö lihaa, voi vatsa tulla kipeäksi. Näin ollen ei voida vaatia että kasvissyöjä söisi liharuokaa kutsuilla:) Kutsuilla mielestäni pitäisi isännän olla vieraanvarainen, jokainen miettiköön mitä tämä sitten omalla kohdalla tarkoittaa...

        Hyvää kesää kaikille, niin kasvis- kuin sekaruoansyöjillekin:)

        Tuo kipeäksi tuleminen on ihan myytti. Olin kolme vuotta syönyt pelkkää kasvisruokaa ja sitten kun ei muuta ollut, otin hernesoppaa, jossa oli lihaa. Ei siitä tullut kipeäksi. En myöskään tiedä ketään, joka olisi tullut kipeäksi jos on josus syönyt lihaa tai lopettanut kasvissyönnin. Tietenkään ei ehkä kannata ihan isoa pihviä popsia ensimmäisenä, vaikka ehkä sekään ei haittaa, koska ihmisen ruuansulatus ei muutu noin nopeasti vaan vasta monien sukupolvien aikana.

        Periaatteista kannattaa tinkiä, jos on nälkä.


      • Kokeneempana tiedän
        Niin no kirjoitti:

        Niin no miksi sitten ei voisi joskus syödä liharuokaa kutsuilla, vaikka onkin kasvissyöjä?

        koska jos on ollut kasvissyöjänä pitkään ja yllättäen syö pahoja eläinrasvoja; vatsa menee sekaisin, kun se ei ole tottunut käsittelemään sellaisia. Elimistö on silloin antanut hyvien kasvirasvojen terveellisten vaikutusten aiheuttaa vilkasta aineen vaihduntaa ja solujen uusiutumista. Tilanne voi tulla elimistölle kaaoottiseksi kun eläinrasvoja tulee sotkemaan systeemin.
        Sen sijaan lihansyöjien pitäisi syödä enemmän kasvikunnan tuotteita, jotta heidän virkeytensä pysyisi yllä ja terveytensä paranisi.
        Muutenkin jos sattuu tulemaan kasvissyöjän luokse kylään; ei kai silloin oikeasti odota saavansa mureaa nauda-sianliha pihviä? Suurin periaate kasvissyöjällä usein on, se ettei maksa lihasta penniäkään.


      • yep
        Kokeneempana tiedän kirjoitti:

        koska jos on ollut kasvissyöjänä pitkään ja yllättäen syö pahoja eläinrasvoja; vatsa menee sekaisin, kun se ei ole tottunut käsittelemään sellaisia. Elimistö on silloin antanut hyvien kasvirasvojen terveellisten vaikutusten aiheuttaa vilkasta aineen vaihduntaa ja solujen uusiutumista. Tilanne voi tulla elimistölle kaaoottiseksi kun eläinrasvoja tulee sotkemaan systeemin.
        Sen sijaan lihansyöjien pitäisi syödä enemmän kasvikunnan tuotteita, jotta heidän virkeytensä pysyisi yllä ja terveytensä paranisi.
        Muutenkin jos sattuu tulemaan kasvissyöjän luokse kylään; ei kai silloin oikeasti odota saavansa mureaa nauda-sianliha pihviä? Suurin periaate kasvissyöjällä usein on, se ettei maksa lihasta penniäkään.

        Minä en ees viitti ostaa talipalloja linnuille, ennemmin ostan siemeniä. Kaveri on lakto-vege ja ennen ostin maitotuotteita hänelle kaupasta. Nyt ollaan sovittu että hän ostaa omat maitotuotteet omasta rahapussista. Minä ostan omat pöperöt. Yhteisiä ruokia maksellaan molemmat, vegaanisia.


    • Nössölöörö

      Henkilökohtaisesti nautin visiiteistä kasvissyöjäystäväni luona. Se on ihan syömäkelpoista ruokaa, herkullistakin. Jos on pakko saada lihaa mukaan, hän ei pane pahakseen jos lainaan pannua tuomalleni lihalle.

      • Siis -

        Pitääkö sinun itse sitten valmistaa liharuokaa kutsuilla? Meillä otetaan huomioon niin kasvis- kuin lihansyöjätkin ja teemme ruokia molemmille.


    • prepaid

      Oon kuule niin samaa mieltä. Kasivissyöjää pitäsi kumartaa itään ja länteen ja "noudattaa" vakaumusta. Meillä syödään sitä mitä pöydässä on ja piste. Kaikista mukavimpia on ne kasvissyöjät jotka ei ole tiedossa etukäteen, sitten ne tulee nirpistelemään pöydän ääreen että ai tämmöstäääää... hyi.....

    • taito kysymys

      mitenkä sellanen kasvisihminen osaisi lihaa valmistaa? Ei ne osaa, joten parempi kun ei yritäkkään. Sellaiset einekset taas on niin karmean makuisia, että mielummin syö sitä kasvista.

      • Lihaton elämä

        Saattaisi sitä osata -eihän tuo ruoanlaitto niin kummallista ole-mutta kun oksettaa se verinen lihaköntti, joka on joskus ollut elävä olento...on erittäin vastenmielistä ja väärän tuntoista valmistaa siitä yhtään mitään. En oikeasti ymmärrä, miten sitä joku voi tietoisesti suuhúnsa pistää, tätä sisäisesti ihmettelen, mutta kukin tavallaan.


      • LIhaNsyöjÄ

        Ihan sama toisinpäin: miten lihansyöjä osaisi valmistaa kasvisruokaa? Äly hoi. Lukee vaikka reseptin. Vai eikö kasvissyöjät osaa lukea ??


      • Sekasyöjä
        LIhaNsyöjÄ kirjoitti:

        Ihan sama toisinpäin: miten lihansyöjä osaisi valmistaa kasvisruokaa? Äly hoi. Lukee vaikka reseptin. Vai eikö kasvissyöjät osaa lukea ??

        Hyvin yksinkertaista ja helppoa valmistaa lihansyöjänkin kasvisruokaa.Minä ainakin osaan,vaikka olenkin lihansyöjä.En kuitenkaan pelkkä lihansyöjä,vaan ennemminkin sekasyöjä,syön sekä lihaa että kasviksia.


    • kasvisruokavalio on

      erityisruokavalio samoin kuin liharuokavalio - toinen syö vain kasvikunnan tuotteita ja toinen vain eläinkunnan tuotteita. Tällainen ruokailutapahtuma olisi kieltämättä varsin kimurantti tilanne, jolloin molempien olisi ehkä viisainta syödä omia eväitä.

      Sen sijaan sekaruokavalio eli sekä lihan että kasvisten käyttäminen ruokavaliossa ei estä täysin kasvipohjaisen aterian syömistä. Tietysti kasvissyöjänkin täytyy ottaa huomioon sekasyöjän erityisruokavaliot, allergiat, karppaaminen tms.

      • Väärin väärin

        Liharuokavalio ei tarkoita vain pelkkiä eläinkunnan tuotteita,vaan se sisältää myöskin kasvikunnan tuotteita,vilja ja maitotuotteita,eli se on sekaruokavalio.


      • oikeastaan on näin
        Väärin väärin kirjoitti:

        Liharuokavalio ei tarkoita vain pelkkiä eläinkunnan tuotteita,vaan se sisältää myöskin kasvikunnan tuotteita,vilja ja maitotuotteita,eli se on sekaruokavalio.

        Liharuokavalio nimenomaan tarkoittaa pelkkiä eläinkunnan tuotteita. Haloo, eihän se muuten olisi liharuokavalio..

        Sekaruokavalioon sen sijaan kuuluu myös kasviksia. Mutta harva sekasyöjä niitä kuitenkaan syö tarpeeksi eli puoli kiloa päivässä. Kasvisruokavaliota noudattamalla tämä kuten moni muukin asia onnistuu helpommin.


      • Eikun näin
        oikeastaan on näin kirjoitti:

        Liharuokavalio nimenomaan tarkoittaa pelkkiä eläinkunnan tuotteita. Haloo, eihän se muuten olisi liharuokavalio..

        Sekaruokavalioon sen sijaan kuuluu myös kasviksia. Mutta harva sekasyöjä niitä kuitenkaan syö tarpeeksi eli puoli kiloa päivässä. Kasvisruokavaliota noudattamalla tämä kuten moni muukin asia onnistuu helpommin.

        Haloo vaan itsellesi.Kukapa syö pelkkää lihaa,elää pelkällä eläinkunnan tuotteilla,sanoisimpa että on melkoisen ravintoköyhä ruokavalio,niinkuin kasvisruokavaliokin,niin että mielummin sekaruokavalio joka on koostumukseltaan ravintorikkaampi.


      • riippuu mitä syö
        Eikun näin kirjoitti:

        Haloo vaan itsellesi.Kukapa syö pelkkää lihaa,elää pelkällä eläinkunnan tuotteilla,sanoisimpa että on melkoisen ravintoköyhä ruokavalio,niinkuin kasvisruokavaliokin,niin että mielummin sekaruokavalio joka on koostumukseltaan ravintorikkaampi.

        Pidätkö sekaruokavaliota, johon kuuluu eineksiä, sekä pikaruokaa jotenkin ravintorikkaampana kuin oikeasti terveellisempää ja oikeinkoostettuna ravintorikkaampaa kasvisruokaa?


      • Äly hoi
        Eikun näin kirjoitti:

        Haloo vaan itsellesi.Kukapa syö pelkkää lihaa,elää pelkällä eläinkunnan tuotteilla,sanoisimpa että on melkoisen ravintoköyhä ruokavalio,niinkuin kasvisruokavaliokin,niin että mielummin sekaruokavalio joka on koostumukseltaan ravintorikkaampi.

        Aloittaja kysyi, miksi KASVISsyöjä ei laita LIHANsyöjälle pihviä kun hän tulee kylään. Minusta vastaus on melkoisen päivänselvä, samoin kuin se, ettei kasvissyöjä voi odottaa ruokaa paikassa missä syödään vain ja ainoastaan lihaa.

        Sen sijaan, jos on SEKAsyöjä eli syö molempia, tarkoittaa se että voi syödä myös kokonaan kasvikunnan (tai kokonaan eläinkunnan) tuotteista koostuvan aterian.

        Eli SEKAsyöjä on eri asia kuin LIHANsyöjä.

        Got it?


      • Niin riippuu
        riippuu mitä syö kirjoitti:

        Pidätkö sekaruokavaliota, johon kuuluu eineksiä, sekä pikaruokaa jotenkin ravintorikkaampana kuin oikeasti terveellisempää ja oikeinkoostettuna ravintorikkaampaa kasvisruokaa?

        Kyllä pidän sellaista sekaruokaa terveellisenä ja ravintorikkaana,johon ei kuulu eineksiä,eikä pikaruokaa.


      • Niimpä niin
        Äly hoi kirjoitti:

        Aloittaja kysyi, miksi KASVISsyöjä ei laita LIHANsyöjälle pihviä kun hän tulee kylään. Minusta vastaus on melkoisen päivänselvä, samoin kuin se, ettei kasvissyöjä voi odottaa ruokaa paikassa missä syödään vain ja ainoastaan lihaa.

        Sen sijaan, jos on SEKAsyöjä eli syö molempia, tarkoittaa se että voi syödä myös kokonaan kasvikunnan (tai kokonaan eläinkunnan) tuotteista koostuvan aterian.

        Eli SEKAsyöjä on eri asia kuin LIHANsyöjä.

        Got it?

        Hyvä kysymys,ehkäpä tuohon vastaisivat itse kasvissyöjät ja vegaanit.Onneksi en ole pelkästään lihansyöjä vaan sekasyöjä,joten minulle ei ainakaan ole mikään ongelma syödä kasvisruokaakin silloin tällöin,joten kyllä se kasvispihvikin maistuu siinä missä lihapihvikin.Kyllä ne kasvisruoatkin on hyvää ja täyttävää,siinä missä
        liharuoatkin.Taitaa olla jokinlaisesta kateudesta ja ennakkoluuloista kyse sekasyöjillä ja lihansyöjillä vegaaneja ja kasvissyöjiä kohtaan,ehkei kuitenkaan kaikilla,toivon mukaan.


    • 7

      En ymmärrä näkökantaasi. Minusta on aivan yhtä röykeää tunkea kuoleen eläimen persettä kasvissyöjän lautaselle kuin kinkun piilottaminen muslimin ateriaan.

      Useimmiten otan omat eväät mukaani, ja en loukkaannu vaikkei minulle olisikaan ollenkaan pääruokaa tarjolla. Useimmat ihmiset syövät sentään esim leipää, jota kyllä voin syödä.

    • Diddiddiiiiii

      Mua ei vaivaa mikään, on ihanaa olla vege, mutta joitakin lihansyöjiä sen tuntuu kismittävän, luultavasti he ovat kateellisia siitä että voin syödä ruokaani hyvällä omallatunnolla ja tulen elämään terveempänä ja elinvoimaisena pitempään kuin lihistelijät.

      Itse olen kasvissyöjä siksi kun en pysty lihaa syömään, en edes käsittelemään enkä haistamaan. En voisi ottaa lihaa edes käteeni. En kotiini voisi tuoda lihaa, ällöttäisi jos jääkaapissa tai lautasilla olisi ollut lihaa. En voisi elää asunnossa jossa haisee kärytetty liha. Siinä olisi vähän sama efekti kuin niissä hajuissa mitä tuli keskitysleirien piipuista. Jos voisin syödä kerran lihaa niin sittenpä varmaan pysyisin jatkuvastikin syömään lihaa. Lihansyöjällä ei tällaisia estoja kasvisten suhteen ole. Lihansyönti on minulle sama asia kuin ihmislihan syönti, se vaan etoo enkä voisi syödä ihmislihaakaan, edes kerran.

      Kun menen kylään, niin tärkeintä minulle on mukavien ihmisten kanssa seurustelu. Pärjään oikein mainiosti ilman tarjoomuksia, en kuole nälkään jos en pariin tuntiin saa suuhuni mutustettavaa. En mielellään edes syö lihisten tekemiä ruokia sillä niissä voi olla jotain yllätyksiä he kun eivät ymmärrä kaikkea. Sanonkin aina että ei saa tarjota mitään. Kahvi, tee tai tomaatti riittää mainiosti. Mutta silti ihanat ystäväni tekevät aina minulle herkkuja, eräskin teki kaikki tarjoomuksensa vegaaneina, niitä sitten kaikki "joutui" syömään. Eikä kukaan nipottanut, hyvin maistui sekailijoillekin. Kun minulle tulee lihisvieraita, on heille aina maistunut tekemäni ruoat ja kehuja olen saanut ja reseptipyyntojä. Myös lapset rakastavat herkkujani, kuten lasagnea ja hampurilaisia. Ainoastaan yksi maalaismies ei suostunut maistamaan ruokaani ennakkoluulojen vuoksi.

      Ja minun pannussani ei lihoja paistella, hyi yök! Jos joku ei hyväksy minua tällaisena kuin olen, niin ei haittaa mitään, minulla on jo laaja ystäväpiiri josta vain muutama vege. Tosin olen hurmannnut heitä ruoillani ja jatkuvasti heitä “kääntyy” kasvissyöjiksi, ja sitten he kiittelevät ihanasta olostaan minua!

      Joku vuosi sitten söin vahingossa jotain eläinperäistä, ja se oli niin inhottavaa että tuli oksennusrefleksi välittömästi.

      • Deino

        "oitakin lihansyöjiä sen tuntuu kismittävän, luultavasti he ovat kateellisia siitä että voin syödä ruokaani hyvällä omallatunnolla ja tulen elämään terveempänä ja elinvoimaisena pitempään kuin lihistelijät."

        Miksei lihansyöjä/sekasyöjä voisi syödä ruokaansa hyvällä omallatunnolla.
        Minä ainakin voin. Ja et sinä sitä voi tietää elätkö "terveempänä" tai pidempään kuin ei-vegeilijät.

        Ps. En tarvitse pupunruokaa siihen että minulla olisi "ihana olo"...


      • Mielummin sekasyöjä

        Jaa eipä mulla ainakaan ole mitään tarvetta olla kateellinen kenenkään ruokavaliolle.
        Miksi pitäisikään? Ihampaa on olla sekasyöjä.


      • ressdgt
        Deino kirjoitti:

        "oitakin lihansyöjiä sen tuntuu kismittävän, luultavasti he ovat kateellisia siitä että voin syödä ruokaani hyvällä omallatunnolla ja tulen elämään terveempänä ja elinvoimaisena pitempään kuin lihistelijät."

        Miksei lihansyöjä/sekasyöjä voisi syödä ruokaansa hyvällä omallatunnolla.
        Minä ainakin voin. Ja et sinä sitä voi tietää elätkö "terveempänä" tai pidempään kuin ei-vegeilijät.

        Ps. En tarvitse pupunruokaa siihen että minulla olisi "ihana olo"...

        Lihansyöjät tai vtn sekasyöjät mitä nyt haluattekaan käyttää, ei tartte vitamiineja purkista niikö kasvissyöjät ja vegaanit. Että repikääs siitä.


    • Mielummin sekasyöjä

      Jaa vai niin...mulle tulee ainakin hyvä olo jos syön jotain oikein hyvää herkku liharuokaa esim.kebab ranskiksilla hyvällä omallatunnolla ja inhokki oksettava olo tulee jos syön sellaisia kasviksia tai sellaista kasvisruokaa josta en tykkää.Sitä ei todellakaan voi tietää elääkö pidempään oli ruokavalio mikä hyvänsä.Mua ei ainakaan kismitä kenenkään kasvissyönti vaan sen vouhkaaminen ja tyrkyttäminen ärsyttää,kyllä jokainen itse tietää mitä voi ja haluaa syödä.

      • mieluummin kasviksia

        Niin, sinulle ehkä. Se ei tarkoita, että kaikille tulisi lihasta hyvä olo? >Se on tutkittu juttu, että vegaanit ja kasvissyöjät elää pidempään. Lihansyönti ei minua ärsytä, vaan sen tyrkyttäminen.


      • Mielummin sekaruokaa
        mieluummin kasviksia kirjoitti:

        Niin, sinulle ehkä. Se ei tarkoita, että kaikille tulisi lihasta hyvä olo? >Se on tutkittu juttu, että vegaanit ja kasvissyöjät elää pidempään. Lihansyönti ei minua ärsytä, vaan sen tyrkyttäminen.

        Riippuu ketä ja mitä tarkoitat.Se ei myöskään tarkoita että kasviksista,tofusta ja soijasta tulisi kaikille hyvä olo.Sekin on tutkittu että lihansyöjät ja sekasyöjät elävät myös pidempään,niin ettei se välttämättä riipu mistään ruokavaliosta,enemminkin siihen vaikuttaa muut tekijät.Ei minuakaan kasvistensyönti ärsytä,vaan niiden tyrkyttämnen.


    • voitokkiisakiisukka

      Niimpä. Sitä ihmettelin kun sukulaislikka,joka on kasvissyöjä viimeiseen hengenvetoon asti, kyttäsi kun paistoin pihvejä ja laski montako niitä on jokaiselle joka syö lihaa. Kovasti tuntui kiinnostava kun nieleskeli pannun vieressä. Hulluinta on, että hän on tehnyt koirastaankin vegaanin. Saa nähdä koska turrelta karvat tippuu kokonaan kun nyt jo tiputtaa karvaa ympäri vuoden varsin runsaasti.

      • jahaaas

        Mistä tiedät nieleskelikö tyttö ällötyksestä vai himosta?


      • Todellakin
        jahaaas kirjoitti:

        Mistä tiedät nieleskelikö tyttö ällötyksestä vai himosta?

        Ehkäpä himosta,jospa ei ollutkaan oikea vegaani,onhan niitä huijareitakin :)


    • Mielummin sekasyöjä

      Sanoisinko että voi likkaparka ja koiraparka.Taisi tuon sukulaislikan tehdä mieli lihaa,pihviä kuitenkin vaikka onkin kasvissyöjä jos ei se kasvissyönti taidakaan olla niin mieluista mistäs sitä tietää.Koirasta sanon että voi parkaa jos karvansa tiputtaa,sehän on lihansyöjä, jonka ei kuulu olla mikään kasvissyöjä,eikä vegaani.

      • mieluiten vegaani

        Koira ei ole lihansyöjä, vaan jätteensyöjä, joka syö mitä sattuu löytämään. Koira on ajan saatossa sopeutunut pärjäämään pelkällä kasvisruualla jos ei raatoja satu löytämään.

        Itselläni on myös koira, joka syö lihaa sisältäviä nappuloita. Ajattelin pian alkaa syöttämään koiralleni dyykattua lihaa, koska muutenhan kaupan vielä oikein syömäkelpoinen liha menisi hukkaan. Täysin vegaania en siis koirastani aio tehdä, ihan vain varmuuden vuoksi, koska koiran kasvissyönnin terveellisyyttä ei olla vielä tutkittu tarpeeksi.


      • Tanskis
        mieluiten vegaani kirjoitti:

        Koira ei ole lihansyöjä, vaan jätteensyöjä, joka syö mitä sattuu löytämään. Koira on ajan saatossa sopeutunut pärjäämään pelkällä kasvisruualla jos ei raatoja satu löytämään.

        Itselläni on myös koira, joka syö lihaa sisältäviä nappuloita. Ajattelin pian alkaa syöttämään koiralleni dyykattua lihaa, koska muutenhan kaupan vielä oikein syömäkelpoinen liha menisi hukkaan. Täysin vegaania en siis koirastani aio tehdä, ihan vain varmuuden vuoksi, koska koiran kasvissyönnin terveellisyyttä ei olla vielä tutkittu tarpeeksi.

        Koiraparka ei voi muuta sanoa! Koira on luotu lihansyöjäksi ja sillä on siihen tarkoitukseen raateluhampaatkin! Karvansa se pudottaa pelkällä kasvisruoalla ja laihtuu ja kuihtuu pois! Tuollainen on eläinrääkkäystä ja se kuuluu antaa ilmi!! Vai niin olette vegaania ja kasvissyöjää olevinanne,mukamas välitätte eläinten hyvinvoinnista ja sitten oman lemmikkinne kehtaatte laittaa kehnolle ravinnolle,että pistää vihaksi tuollainen rääkkääminen!!!


      • koira pärjää kyllä
        Tanskis kirjoitti:

        Koiraparka ei voi muuta sanoa! Koira on luotu lihansyöjäksi ja sillä on siihen tarkoitukseen raateluhampaatkin! Karvansa se pudottaa pelkällä kasvisruoalla ja laihtuu ja kuihtuu pois! Tuollainen on eläinrääkkäystä ja se kuuluu antaa ilmi!! Vai niin olette vegaania ja kasvissyöjää olevinanne,mukamas välitätte eläinten hyvinvoinnista ja sitten oman lemmikkinne kehtaatte laittaa kehnolle ravinnolle,että pistää vihaksi tuollainen rääkkääminen!!!

        Oikeastaan koira saa kasvisruuasta kaiken saman tarvittavan kuin lihastakin. Kissasta ei voi välttämättä sanoa samaa. Eikä koiralla edes mitään raateluhampaita ole, vaikkakin hampailla lihaa voi pilkkoa. Pistää myös vihaksi sellainen rääkkääminen, jossa koiranruokaa mm. testataan eläinkokein ja ruuaksi kasvatetaan kehnoissa oloissa sikaa, nautaa ym.


      • asiallista tietoa

        Koira polveutuu sudesta, jonka ruokailu perustuu suurelta osin riistan syöntiin. Kuitenkin myös koiran ravitsemuksen ammattilaisten voi kuulla kertovan, että koira tulee toimeen kasvisravinnolla. Luotettavaa tietoa aiheesta on saatavilla vain vähän. Varmaa on, että jos koiran ruokinnassa vältetään eläinkunnantuotteita, on ravinnon koostamisessa oltava huolellinen.

        Monella vegaanilla on kotonaan koira. Kun itselleen on valinnut usein tarkasti eettisiä asioita punniten vegaanisen ruokavalion, voi olla vaikeaa perustella miksi kotona asuvalle eläimelle syöttäisi eläinkunnan tuotteita ja näin tukisi juuri sitä tuotantoa, jota omalla ruokavaliollaan haluaa boikotoida. Toisaalta luotettavaa tietoa siitä miten koira tulee toimeen kasvisravinnolla on saatavilla vain vähän, jos lainkaan. Joka tapauksessa varmaa on se, että haluttaessa ruokkia koiraa eläinkunnantuotteita välttäen, on ravinnon koostamisessa oltava huolellinen.
        En halua kirjoituksellani ottaa kantaa kasvisruoan puolesta tai vastaan. Sen sijaan tarkoituksena on tuoda esille koiran ravitsemuksen erityispiirteitä, ja niitä kohtia, joissa ruokintavirheet kasvispohjaisella ravinnolla todennäköisimmin ilmenevät. Käsittelyn kohteena on terveen aikuisen koiran ruokinta. On muistettava, että kasvavat, tiineet, imettävät ja sairaat koirat muodostavat omat ruokinnalliset ryhmänsä. Lisäksi osalla koiraroduista on omia periytyviä aineenvaihdunnallisia erityispiirteitä ja niiden ruokintavaatimukset voivat olla jossakin määrin eriäviä.

        http://www.vegaaniliitto.fi/vegaia/2005/kesa/koiranravitsemus.html


      • asiallista tietoa
        koira pärjää kyllä kirjoitti:

        Oikeastaan koira saa kasvisruuasta kaiken saman tarvittavan kuin lihastakin. Kissasta ei voi välttämättä sanoa samaa. Eikä koiralla edes mitään raateluhampaita ole, vaikkakin hampailla lihaa voi pilkkoa. Pistää myös vihaksi sellainen rääkkääminen, jossa koiranruokaa mm. testataan eläinkokein ja ruuaksi kasvatetaan kehnoissa oloissa sikaa, nautaa ym.

        Proteiini

        Koiran proteiinin tarve on riippuvainen proteiinin sulavuudesta, aminohappokoostumuksesta ja ruoan energiapitoisuudesta. Erittäin korkealaatuista proteiinia annettaessa pitoisuudeksi riittää alle 10 % ruoan energiasta. Yhdisteltäessä kasvis- ja eläinkunnanproteiineja usein suositellaan 20 - 30 % proteiinipitoisuutta. Kun verrattaan eri lähteistä saatavien proteiinien biologisia arvoja ja sulavuutta, voidaan kananmunalle antaa korkealaatuisimpana proteiinin lähteenä kummallekin ominaisuudelle arvo 100. Siihen verrattaessa jauhettu kala saa arvot 90 ja 95, maitotuotteet 85 ja 90 ja jauhettu liha 75 ja 85. Soija ja vehnä saavat kumpainenkin arvot 40 ja 65. Toisin sanoen kasvikunnan proteiineja on annettava koiralle huomattavasti suurempia pitoisuuksia proteiinitarpeen tyydyttämiseksi. Tällöinkin vaarana on jonkin oleellisen aminohapon liian vähäinen saanti.
        Joidenkin tutkimusten mukaan proteiinin liikasaannista ei aiheutuisi haittaa terveelle koiralle. Puutosta kuitenkin tulee välttää. Ruoan energiapitoisuus vaikuttaa proteiinitarpeeseen siten, että energiapitoisuuden lisääntyessä, koira tarvitsee kyseistä ravintoa pienempiä määriä ja siten proteiinin suhteellisen määrän tulee olla korkeampi. Toisaalta, jos energiapitoisuus ei ole tarpeeksi suuri, koiran elimistö käyttää proteiinin ensisijaisesti energiaksi ja proteiinitarve siten lisääntyy.

        Koiralla on kymmenen aminohappoa, jotka sen tulee saada ravinnostaan valmiina. Nämä ovat arginiini, histidiini, isoleusiini, leusiini, lysiini, metioniini, fenyylialaniini, tryptofaani, treoniini ja valiini. Muita aminohappoja koira kykenee syntetisoimaan olettaen, että lähtöaineita, eli välttämättömiä aminohappoja on ravinnossa tarpeeksi ja oikeassa suhteessa. Kasvisperäisessä ravinnossa usein rajoittava aminohappo on lysiini. Tämän aminohapon saatavuuteen tulisi kiinnittää erityistä huomiota.

        Rasva

        Koiran ravinnon rasvapitoisuuden tulisi aina olla vähintään 5 % kuiva-aineesta. Koira voidaan kuitenkin tarvittaessa totuttaa ravintoon, jonka rasvapitoisuus on 20 - 40 % ja suurempikin. Tällöin on muistettava, että ravinnon energiapitoisuuden ollessa korkea, myös muita ravintoaineita tulee ravinnossa olla suhteessa enemmän. Tällainen ravinto tulisi kyseeseen lähinnä kovassa fyysisessä rasituksessa olevalle koiralle. Rasvahapoista välttämättömiä koiralle ovat linoli- ja linoleenihappo. Ravinnon sisältäessä runsaasti monityydyttymättömiä rasvahappoja myös E-vitamiinin tarve nousee.
        Hiilihydraatit

        Hiilihydraatit ovat koirallekin hyvä energianlähde. Koira ei kuitenkaan välttämättä tarvitse hiilihydraatteja lainkaan, sillä sen aineenvaihdunta kykenee muodostamaan riittävästi glukoosia rasvasta tai aminohapoista. Tärkkelys on hyvä hiilihydraatin lähde, sulavuuden helpottamiseksi se tulisi kuitenkin kuumentaa ja jauhaa. Laktoosia aikuisen koiran suoli sulattaa yleensä vain vähäisiä määriä. Pieni määrä kuitua on yleensä hyväksi koiran suolen toiminnalle. Runsas kuitupitoisuus voi heikentää ravintoaineiden imeytymistä.


      • asiallista tietoa
        asiallista tietoa kirjoitti:

        Proteiini

        Koiran proteiinin tarve on riippuvainen proteiinin sulavuudesta, aminohappokoostumuksesta ja ruoan energiapitoisuudesta. Erittäin korkealaatuista proteiinia annettaessa pitoisuudeksi riittää alle 10 % ruoan energiasta. Yhdisteltäessä kasvis- ja eläinkunnanproteiineja usein suositellaan 20 - 30 % proteiinipitoisuutta. Kun verrattaan eri lähteistä saatavien proteiinien biologisia arvoja ja sulavuutta, voidaan kananmunalle antaa korkealaatuisimpana proteiinin lähteenä kummallekin ominaisuudelle arvo 100. Siihen verrattaessa jauhettu kala saa arvot 90 ja 95, maitotuotteet 85 ja 90 ja jauhettu liha 75 ja 85. Soija ja vehnä saavat kumpainenkin arvot 40 ja 65. Toisin sanoen kasvikunnan proteiineja on annettava koiralle huomattavasti suurempia pitoisuuksia proteiinitarpeen tyydyttämiseksi. Tällöinkin vaarana on jonkin oleellisen aminohapon liian vähäinen saanti.
        Joidenkin tutkimusten mukaan proteiinin liikasaannista ei aiheutuisi haittaa terveelle koiralle. Puutosta kuitenkin tulee välttää. Ruoan energiapitoisuus vaikuttaa proteiinitarpeeseen siten, että energiapitoisuuden lisääntyessä, koira tarvitsee kyseistä ravintoa pienempiä määriä ja siten proteiinin suhteellisen määrän tulee olla korkeampi. Toisaalta, jos energiapitoisuus ei ole tarpeeksi suuri, koiran elimistö käyttää proteiinin ensisijaisesti energiaksi ja proteiinitarve siten lisääntyy.

        Koiralla on kymmenen aminohappoa, jotka sen tulee saada ravinnostaan valmiina. Nämä ovat arginiini, histidiini, isoleusiini, leusiini, lysiini, metioniini, fenyylialaniini, tryptofaani, treoniini ja valiini. Muita aminohappoja koira kykenee syntetisoimaan olettaen, että lähtöaineita, eli välttämättömiä aminohappoja on ravinnossa tarpeeksi ja oikeassa suhteessa. Kasvisperäisessä ravinnossa usein rajoittava aminohappo on lysiini. Tämän aminohapon saatavuuteen tulisi kiinnittää erityistä huomiota.

        Rasva

        Koiran ravinnon rasvapitoisuuden tulisi aina olla vähintään 5 % kuiva-aineesta. Koira voidaan kuitenkin tarvittaessa totuttaa ravintoon, jonka rasvapitoisuus on 20 - 40 % ja suurempikin. Tällöin on muistettava, että ravinnon energiapitoisuuden ollessa korkea, myös muita ravintoaineita tulee ravinnossa olla suhteessa enemmän. Tällainen ravinto tulisi kyseeseen lähinnä kovassa fyysisessä rasituksessa olevalle koiralle. Rasvahapoista välttämättömiä koiralle ovat linoli- ja linoleenihappo. Ravinnon sisältäessä runsaasti monityydyttymättömiä rasvahappoja myös E-vitamiinin tarve nousee.
        Hiilihydraatit

        Hiilihydraatit ovat koirallekin hyvä energianlähde. Koira ei kuitenkaan välttämättä tarvitse hiilihydraatteja lainkaan, sillä sen aineenvaihdunta kykenee muodostamaan riittävästi glukoosia rasvasta tai aminohapoista. Tärkkelys on hyvä hiilihydraatin lähde, sulavuuden helpottamiseksi se tulisi kuitenkin kuumentaa ja jauhaa. Laktoosia aikuisen koiran suoli sulattaa yleensä vain vähäisiä määriä. Pieni määrä kuitua on yleensä hyväksi koiran suolen toiminnalle. Runsas kuitupitoisuus voi heikentää ravintoaineiden imeytymistä.

        Vitamiinit

        Rasvaliukoisista vitamiineista koira tarvitsee ravinnossaan D- ja E-vitamiinia sekä A-vitamiinia tai sen esiasteita. E-vitamiinin tarve lisääntyy jos rasvahappojen määrä ruoassa on suuri. K-vitamiinia syntyy tarpeeksi koiran suolistossa.
        Vesiliukoisista vitamiineista B-vitamiini ryhmään kuuluvia vitamiineja koiran tulee saada ravinnostaan. Tiamiinin (B1) tarve on riippuvainen koiran ravinnon hiilihydraattipitoisuudesta, sillä tiamiinia tarvitaan hiilihydraattiaineenvaihdunnassa. Raaka kala ravinnossa tuhoaa tiamiinia. Riboflaviinia (B2) syntetisoituu jossakin määrin paksusuolessa, mutta sen hyöty päivittäiseen riboflaviinin tarpeeseen koiralla on tuntematon. Niasiinia (B3) koira voi syntetisoida elimistössään tryptofaanista, joka on välttämätön aminohappo. Siten niasiinin puute ravinnossa johtaa tryptofaanin lisääntyneeseen kulutukseen. Niasiinia on useissa kasvikunnan tuotteissa, mutta suuri osa siitä on imeytymättömässä muodossa. Pyridoksiinin (B6) tarve riippuu koiran ravinnon proteiinipitoisuudesta vastaavasti kuin tiamiinin tarve riippuu hiilihydraateista.

        Pantoteenihappoa on useimmissa ruoka-aineissa eikä sen puutos ole todennäköinen. Biotiinia syntetisoituu suurehkoja määriä koiran suolistossa. Raaka munanvalkuainen sisältää avidiinia, joka sitoo biotiinin käyttökelvottomaksi. Myös foolihappoa syntetiosoituu suurehkoja määriä suolistossa. Kobalamiini (B12) varastoituu elimistöön, mutta sitä on saatavilla vain eläinkunnantuotteista. Koliinia syntetisoituu koiran elimistössä aminohappo seriinistä, mutta reaktioon tarvitaan myös metioniinia ja B12 vitamiinia, lisäksi koliinia mahdollisesti tulee saada myös ravinnosta. Jos metioniinia on ravinnossa paljon, se voi korvata osan koliinin tarpeesta. C-vitamiinia koira ei normaalisti ravinnostaan tarvitse vaan syntetisoi sen itse.

        Mineraalit ja hivenaineet

        Useimmiten koiran ruokinnassa huolta aiheuttavat kalkki ja fosfori. Yleisesti ravinnon kalsiumpitoisuutta tärkeämpänä pidetään ravinnon kalsium-fosfori suhdetta jonka tulisi olla 1,2:1-1,4:1 välillä. Aikuinen koira voi säädellä kalsiumin imeytymistä suolistosta melko hyvin, minimisuosituksina ravinnon kalsium ja fosfori pitoisuuksille pidetään 0,6 ja 0,5 prosenttia ravinnon kuiva-ainepitoisuudesta. D-vitamiini on lisäksi tärkeä tekijä kalsiumin imeytymisessä. Kasvikunnan tuotteista mineraalit imeytyvät heikommin. Esimerkiksi viljassa on paljon fosforia, mutta vain noin 30 % siitä on imeytyvässä muodossa. Samoin esimerkiksi sinkin imeytymistä vaikeuttanevat kasvisfytaatit ja ravinnon suuri kalsiumpitoisuus. Myös rauta imeytyy heikommin kasvikunnan tuotteista, kupari on osaltaan auttamassa sen imeytymistä. Muita tarpeellisia mineraaleja ja hivenaineita ovat magnesium, rikki, mangaani, jodi, seleeni ja kromi, kalium, natrium ja kloori.
        Loppusanat

        Tämä artikkeli on kirjoitettu eläinlääketieteen opetuksessa käytettävään kirjallisuuteen pohjautuen. Tutkimuksissa saatu tieto muuttuu, ja siihen tulee aina suhtautua kriittisesti. Yleisesti ottaen koiran ravitsemuksessa samoin kuin ihmisen ravitsemuksessa on vielä monia selvittämättömiä asioita. Eri ravintoaineiden pitoisuudet vaikuttavat toisten aineiden tarpeeseen ja myös yksilölliset vaihtelut ovat suuria. Riippumatta siitä mitä ravintoa annetaan, tulee aina seurata koiran vointia. Kiiltäväkarvainen, fyysisesti hyvinvoiva ja pirteä koira tuskin potee suurempia puutoksia. Toisaalta jotkin sairaudet näkyvät eläimessä vasta niiden edettyä pitkälle. Mistä tahansa syystä eläinlääkärillä käydessä on syytä kertoa, jos koira on jollakin totutusta poikkeavalla ruokavaliolla, sillä puutosoireet voivat olla moninaisia. Esimerkiksi joillakin roduilla sydänviat saattavat liittyä sellaisten aminohappojen puutteeseen, joita ei kasvisruokavaliolla saa.


      • Ei pärjää
        koira pärjää kyllä kirjoitti:

        Oikeastaan koira saa kasvisruuasta kaiken saman tarvittavan kuin lihastakin. Kissasta ei voi välttämättä sanoa samaa. Eikä koiralla edes mitään raateluhampaita ole, vaikkakin hampailla lihaa voi pilkkoa. Pistää myös vihaksi sellainen rääkkääminen, jossa koiranruokaa mm. testataan eläinkokein ja ruuaksi kasvatetaan kehnoissa oloissa sikaa, nautaa ym.

        Koira ei todellakaan saa kasvisruoasta kaikkea tarvitsemaansa,kissa nyt ei ainakaan.
        Kissa syökin jyrsijä ja muita pikkuelukoita.Kyllä koiralla niinkuin kissallakin on raateluun,repimiseen sopivat hampaat.Koiranruokaa ei suinkaan testata eläinkokein ja karjatilat on hyvin hoidettu kuten kuuluukin hoitaa.Kyllä minä tiedän nämä asiat,niin että ihan turha alkaa kenenkään vaahtoamaan ja tuollaisilta ihmisiltä pitää
        ottaa lemmikki pois ja määrätä lopulliseen eläimenpito kieltoon jos pitää vielä lemmikistäänkin tehdä vegaani,kasvissyöjä.Sekin on eläinrääkkäystä jos syötetään epäsopivaa ravintoa lemmikille.Sen nyt ymmärtää että ihminen on vegaani,
        kasvissyöjä.


      • kissaihminen1
        Ei pärjää kirjoitti:

        Koira ei todellakaan saa kasvisruoasta kaikkea tarvitsemaansa,kissa nyt ei ainakaan.
        Kissa syökin jyrsijä ja muita pikkuelukoita.Kyllä koiralla niinkuin kissallakin on raateluun,repimiseen sopivat hampaat.Koiranruokaa ei suinkaan testata eläinkokein ja karjatilat on hyvin hoidettu kuten kuuluukin hoitaa.Kyllä minä tiedän nämä asiat,niin että ihan turha alkaa kenenkään vaahtoamaan ja tuollaisilta ihmisiltä pitää
        ottaa lemmikki pois ja määrätä lopulliseen eläimenpito kieltoon jos pitää vielä lemmikistäänkin tehdä vegaani,kasvissyöjä.Sekin on eläinrääkkäystä jos syötetään epäsopivaa ravintoa lemmikille.Sen nyt ymmärtää että ihminen on vegaani,
        kasvissyöjä.

        http://media.mediazs.com/bilder/beaphar/dogadent/hammasharja/5/300/231574_dog_a_dent_zahnbue2_5.jpg Ei taija iha tämänpäivänkään koirat sopia oma aloitteeseen metsästykseen. Kissat tappaa jyrsijöitä huvin vuoksi, kyllä meijänkin kissa tulee sisälle syömään kun se ei jaksa enää leikkiä kuolleilla jyrsijöillä. Ällöttäväähän semmonen on, matoja vaan tulee niille. Mutta kissat tai koirat ei tiiä mitä ne syö, jos ne tietäs että "joku itseäni muistuttava eläin nimeltä sika, makaa pilkottuna lautasellani" niin ei se söis sitä jos ne ymmärtäs kuolema -käsitteen. Ihminen on ainut eläin mikä tietää kuolevansa. Silti eläimet tuntee kaipuuta kun joku perheen jäsen on poissa, olise sitten ihminen tai pentu. Älkää tappako luntokappaleita.


    • kasviksenmutustaja

      ihmiset saavat olla kasvissyöjiä jos haluavat, mutta mielestäni eläinten ei pidä olla.

      itsekin olen kasvissyöjä, mutta omaa koiraani ei tulisi mieleenkään muuttaa kasvissyöjäksi. :o

      • No jos

        hiuksia lähdetään halkomaan, niin ei koiria ja kissoja pitäisi olla ihmisten lemmikkeinä ollenkaan, eikä mitään eläimiä. Kaikki eläimet kuuluvat omiin laumoihin ja ovat niissä onnellisimpia! Ihmiset ovat vaan vanginneet kaikki, aluksi hyödykkeiksi, mutta nykyään pelkän "hoivavietin" tähden. No sitä saa mitä tilaa. Kaikki ihmisetkin ovat raharuoskassa kiinni ja asuvat ahtaalla kaupungeissa, "häkeissä." Minnekään ei virkavaltaa pakoon pääse. Neljän seinän sisälle ovatkin kesyyntyneet hyvin, juotto- ja syöttöporsaiksi tietokoneiden ääreen. Monet kuolla kupsahtaa ennen aikojaan syöpiin ja sydäreihin elettyään ensin hyvin onnettoman ja pettymysrikkaan elämän.


    • taldivi

      Pitää olla tosi julma ja sairas ihminen että pystyy nauttien syömään lihaa, vaikka tietää että se on ollut elävä olentoa joka on kärsinyt rääkättynä. Miten tuollainen ihminen pystyy elämään itsensä kanssa? Eikös sellaista kutsuta myös psykopatiaksi?

      No, enpähän ymmärrä natsejakaan jotka rääkkäsi ihmisiä tai pedofiileja. Ihminen on raadollinen eläin.

      Itse olen henkisesti sivistynyt, enkä ole ikinä ymmärtänyt väkivaltaa tai toisten kiduttamista.

      Koira muuten voi hyvinkin olla kasvissyöjä, mutta esim.kissa ei. Tän faktan voitte tarkistaa itse, jos älykapasiteettinne siihen riittää.

      Olette vaan kateellisia kasvissyöjille, miksi muutoin tulette tänne palstalle haukkumaan.

      • Ituhipit lukekaa

        ensinnäkin väität tuossa, että suurin osa maailman väestöstä on psykopaatteja.
        Ja toiseksi, tulemme tänne huutelemaan, että te vitun ituhipit tajuaisitte, että toi teidän vegepaka on ihan turhaa, eikä pelasta maailmaa.


    • Mielummin sekasyöjä

      Kuulehan nimimerkki taldivi jätän mielipiteesi ja sanomisesi omaan arvoonsa.Jokainen syököön mitä voi ja haluaa syödä.Mulla ei ole mitään tarvetta olla kateellinen,saati haukkua ketään.Eiköhän ne ole kasvissyöjät ja vegaanit jotka on kateellisia sekasyöjille ja haukkuu heitä,se taitaa ollakin niin päin.Koira ja kissa eivät ole mitään kasvissyöjiä,koira on sekasyöjä ja kissa on lihansyöjä pelkästään,sanoisinko että nimimerkki taldivinin ja muidenkin älykapasiteetissa on pahasti vikaa jos kehtaa alkaa väittämään muuta,anteeksi vain mutta mä tiedänkin tarkistamatta tämän faktan ja jokainen saa olla ruokavalioltaan mikä haluaa,mikä hyvältä ja sopivalta kenellekin tuntuu,näin se menee.

    • werwreewrewwerrew

      Jos söisin ihmislihaa, niin söisitkö sinä myös sitä jos tulisit luokseni syömään? Vai nyrpistelisitkö nenääsi ja sanoisit ettet todellakaan syö?

      • Kasvisruokaa nam

        Joo kyllä voin sinut syödä.Taidat olla kateellinen ja ennakkoluuloinen kasvissyöntiä,veganismia kohtaan ja siksi kirjoittelet noin höpöjä vai kuinka?


      • 34242423
        Kasvisruokaa nam kirjoitti:

        Joo kyllä voin sinut syödä.Taidat olla kateellinen ja ennakkoluuloinen kasvissyöntiä,veganismia kohtaan ja siksi kirjoittelet noin höpöjä vai kuinka?

        Et tainnut tajuta pointtiani.
        Olen itse vegaani ja kysyin aloittajalta, että suosuitisvatko he syömään ihmislihaa jos sitä heille tarjoaisin. Jos eivät, niin miksi sitten kasvissyöjän pitäisi syödä lihaa. Sama etova tunne siitä tulee.


      • Sekaruokailija
        34242423 kirjoitti:

        Et tainnut tajuta pointtiani.
        Olen itse vegaani ja kysyin aloittajalta, että suosuitisvatko he syömään ihmislihaa jos sitä heille tarjoaisin. Jos eivät, niin miksi sitten kasvissyöjän pitäisi syödä lihaa. Sama etova tunne siitä tulee.

        Tajusin kyllä pointisi ja sen mihin pyrit sillä.Ihan sama mulle.Suostuisitko kenties itse syömään ihmislihaa,ilmeisesti ja miksi kaikkien pitäisi syödä pelkkiä kasviksia? Kyllä jokainen tietää itse parhaiten mitä syö ja mitä ei syö.Se mikä toisen mielestä on etovaa,on toisen mielestä hyvää ja tämäkin on näitä makuasioita,joista ei sovi kiistellä ja näin se vaan menee.


      • niin tietää
        Sekaruokailija kirjoitti:

        Tajusin kyllä pointisi ja sen mihin pyrit sillä.Ihan sama mulle.Suostuisitko kenties itse syömään ihmislihaa,ilmeisesti ja miksi kaikkien pitäisi syödä pelkkiä kasviksia? Kyllä jokainen tietää itse parhaiten mitä syö ja mitä ei syö.Se mikä toisen mielestä on etovaa,on toisen mielestä hyvää ja tämäkin on näitä makuasioita,joista ei sovi kiistellä ja näin se vaan menee.

        ja sen huomaa! Jokainen kärsii seuraukset vanhalla iällä. Niin makaa kuin petaa! Valinta on vapaa.


      • Niin tietää myös
        niin tietää kirjoitti:

        ja sen huomaa! Jokainen kärsii seuraukset vanhalla iällä. Niin makaa kuin petaa! Valinta on vapaa.

        Ei tarvitse huutaa.Huomaa selvästi että vegaaneilla ja kasvissyöjillä on paljon agressiivisuutta,kiihkomielisyyttä,vihantunteita jne.Jokainen voi todeta että kehnolla ruokavaliollakin on osuutta asiaan.Erinomaisen hyvä että valinta on vapaa,muuten sitä tulisi hulluksi sekopääksi.


      • tietääpä niin
        Niin tietää myös kirjoitti:

        Ei tarvitse huutaa.Huomaa selvästi että vegaaneilla ja kasvissyöjillä on paljon agressiivisuutta,kiihkomielisyyttä,vihantunteita jne.Jokainen voi todeta että kehnolla ruokavaliollakin on osuutta asiaan.Erinomaisen hyvä että valinta on vapaa,muuten sitä tulisi hulluksi sekopääksi.

        Teillä lihistelijöillä sitä aggressiivisuutta, kiihkomielisyyttä, vihantunteita jne näyttää olevan, kun suhtaudutte kasvissyöntiin tuolla tavalla.


      • So what?
        tietääpä niin kirjoitti:

        Teillä lihistelijöillä sitä aggressiivisuutta, kiihkomielisyyttä, vihantunteita jne näyttää olevan, kun suhtaudutte kasvissyöntiin tuolla tavalla.

        Ketähän mahdollisesti tarkoitat? eiköhän sitä aggressiivisuutta ,kiihkomielisyyttä,
        vihantunteita jne ole jokaisella enemmän tai vähemmän,oli ruokavalio mikä hyvänsä.Suhtautumiseni kasvissyöntiin on ihan ok.


      • tietääpä niin
        So what? kirjoitti:

        Ketähän mahdollisesti tarkoitat? eiköhän sitä aggressiivisuutta ,kiihkomielisyyttä,
        vihantunteita jne ole jokaisella enemmän tai vähemmän,oli ruokavalio mikä hyvänsä.Suhtautumiseni kasvissyöntiin on ihan ok.

        Edellisen viestin kirjoittajaa, joka oli sitä mieltä että veget ovat vihantunteita yms. täynnä.


      • tätrt
        34242423 kirjoitti:

        Et tainnut tajuta pointtiani.
        Olen itse vegaani ja kysyin aloittajalta, että suosuitisvatko he syömään ihmislihaa jos sitä heille tarjoaisin. Jos eivät, niin miksi sitten kasvissyöjän pitäisi syödä lihaa. Sama etova tunne siitä tulee.

        jos ihmislihan syömisestä tulee sama etova olo kuin eläimen lihasta niin millon söit ihmistä?


    • vegaaniylioppilas

      Itse pidin täysin vegaaniset yo-juhlat juuri. Syynä se, etten halunnut, että yksikään eläin joutuu kärsimään ja kuolemaan "kunniakseni".
      Ja kun omat juhlat/kutsut kyseessä, niin jos edes jotain saa päättää itse niin ehdottomasti edes sen, mitä siellä tarjotaan ja syödään.
      Juhlissani oli paljon sekasyöjiä, jotka jopa kehuivat soijakermavaahtoista täytekakkuani ja sieni-soijarouhepasteijoitani. Tietysti otin huomioon vieraiden mahdolliset allergiat ja tarjolla oli myös soijattomia herkkuja.
      Kyllä oli osalla huuli pyöreänä, kun kerroin että ovat syöneet juhlissani pelkkää kasvisruokaa. :D

      • Vai niin

        Siinä taas yksi kiihkomielinen vegaani.Vai että ei halunnut että yksikään eläin joutuu kärsimään ja kuolemaan kunniakseen.Vaikka olisi kuinka omat juhlat,niin vieraalla pitää olla oikeus päättää itse syökö hän mitään vai ei.


      • vai niin itelles
        Vai niin kirjoitti:

        Siinä taas yksi kiihkomielinen vegaani.Vai että ei halunnut että yksikään eläin joutuu kärsimään ja kuolemaan kunniakseen.Vaikka olisi kuinka omat juhlat,niin vieraalla pitää olla oikeus päättää itse syökö hän mitään vai ei.

        Vieraalla on kyllä oikeus olla syömättä mitään, ottakoon vaikka omat eväät mukaan jos kinkkua niin paljon tekee mieli. Ja juhliin ei tarvitse tulla nirpistelemään ja valittamaan ruuasta.


      • olet mitä syöt
        Vai niin kirjoitti:

        Siinä taas yksi kiihkomielinen vegaani.Vai että ei halunnut että yksikään eläin joutuu kärsimään ja kuolemaan kunniakseen.Vaikka olisi kuinka omat juhlat,niin vieraalla pitää olla oikeus päättää itse syökö hän mitään vai ei.

        Jaaha. Taas huomaa kyllä kuinka "viisas" ihminen on tullut tänne valittamaan, jos joku ei halua juhlissa tarjota periaatteittensa vastaista ruokaa. Olette ymmärtämätöntä, moraalitonta, raakaa ja ennakkoluuloista lössiä!


      • Sinulle myös
        vai niin itelles kirjoitti:

        Vieraalla on kyllä oikeus olla syömättä mitään, ottakoon vaikka omat eväät mukaan jos kinkkua niin paljon tekee mieli. Ja juhliin ei tarvitse tulla nirpistelemään ja valittamaan ruuasta.

        Kyllä kyllä.


      • Riippuu monesta
        olet mitä syöt kirjoitti:

        Jaaha. Taas huomaa kyllä kuinka "viisas" ihminen on tullut tänne valittamaan, jos joku ei halua juhlissa tarjota periaatteittensa vastaista ruokaa. Olette ymmärtämätöntä, moraalitonta, raakaa ja ennakkoluuloista lössiä!

        Jaaha jaaha.Ei ole kukaan valittanut mistään,vaan kyllähän oman mielipiteensä saa sanoa,eikä se ole välttämättä mitään valittamista.Riippuu kuka ja mikä on tai ei ymmärtämätöntä,moraalitonta,raakaa ja ennakkoluuloista lössiä.


      • olet mitä syöt
        Riippuu monesta kirjoitti:

        Jaaha jaaha.Ei ole kukaan valittanut mistään,vaan kyllähän oman mielipiteensä saa sanoa,eikä se ole välttämättä mitään valittamista.Riippuu kuka ja mikä on tai ei ymmärtämätöntä,moraalitonta,raakaa ja ennakkoluuloista lössiä.

        Mielipiteensä saa toki sanoa, mutta huonosti perusteltuna ja vihaiseen sävyyn kirjoitettuna se kuulostaa lähinnä valittamiselta.


      • Riippuu monesta
        olet mitä syöt kirjoitti:

        Mielipiteensä saa toki sanoa, mutta huonosti perusteltuna ja vihaiseen sävyyn kirjoitettuna se kuulostaa lähinnä valittamiselta.

        No heh heh en ole omasta mielestäni huonosti perustellut ja vihaiseen sävyyn kirjoittanut,ei ole ollut tarkoitus ainakaan.Ehkä toinen on ymmärtänyt jotenkin väärin
        tai sitten en ole osannut perustella ja kirjoittaa oikein ja on tullut väärinkäsityksiä.


    • käsittääkseni kyllä

      kasvisruuasta saa aikas hyvänmakuista ja lihansyöjää pystyy helposti "huijaamaan"! Sen olen itse kokkailemalla huomannut! Hyvin maistuu lihailijalle soijarouhemakaronilaatikko! Mitään eivät vieraat huomanneet!

      • Sopivaa ruokaa

        Oli miten oli,niin minua ei pysty tuosta noin vaan huijaamaan.Soijarouhemakaroni
        laatikko ei käy minulle,koska vatsani ei siedä soijaa,eikä makaronia.Mieluusti valmistan itse omat ruokani,että saan sopivaa ruokaa.Ei ole kovinkaan fiksua huijata tekemällä epäsopivaa ruokaa,tehden toinen kipeäksi.En kiellä etteikö kasvisruoka ole maukasta,olenhan sitä silloin tällöin syönytkin,mutta fiksumpaa on kysyä mitä toinen voi syödä ja tehdä sen mukaan.


      • kyllä minä
        Sopivaa ruokaa kirjoitti:

        Oli miten oli,niin minua ei pysty tuosta noin vaan huijaamaan.Soijarouhemakaroni
        laatikko ei käy minulle,koska vatsani ei siedä soijaa,eikä makaronia.Mieluusti valmistan itse omat ruokani,että saan sopivaa ruokaa.Ei ole kovinkaan fiksua huijata tekemällä epäsopivaa ruokaa,tehden toinen kipeäksi.En kiellä etteikö kasvisruoka ole maukasta,olenhan sitä silloin tällöin syönytkin,mutta fiksumpaa on kysyä mitä toinen voi syödä ja tehdä sen mukaan.

        olen ensin ottanut selvää allergioista!


      • Niinkö
        kyllä minä kirjoitti:

        olen ensin ottanut selvää allergioista!

        Todellako?


      • nosiis
        Niinkö kirjoitti:

        Todellako?

        todellakin!


    • vegaaninen

      Et ole koskaan tainnut käydä kenenkään kasvissyöjän luona syömässä kun et tiedä, että me syömme paljon, paljon muutakin kuin porkkanaa?

      • Lihistelijä

        Mitäs tiedät kenen luona olen käynyt syömässä? kasvisruokaakin kokkailen ja syön silloin tällöin kun mieleni tekee sitäkin,jotain kevyempää esim.kasvissosekeitto,
        pinaattikeitto jne.Tiedän kyllä mitä vegaanit ja kasvissyöjät syövät,sitä on turha epäillä ja turha väittää että olisin mukamas kateellinen ja ennakkoluuloinen,olenhan syönytkin kasvisruokia usempikiakin kuin nuo keittoruoat.


      • salalihaako
        Lihistelijä kirjoitti:

        Mitäs tiedät kenen luona olen käynyt syömässä? kasvisruokaakin kokkailen ja syön silloin tällöin kun mieleni tekee sitäkin,jotain kevyempää esim.kasvissosekeitto,
        pinaattikeitto jne.Tiedän kyllä mitä vegaanit ja kasvissyöjät syövät,sitä on turha epäillä ja turha väittää että olisin mukamas kateellinen ja ennakkoluuloinen,olenhan syönytkin kasvisruokia usempikiakin kuin nuo keittoruoat.

        Kasvisruoka EI VOI Olla automaattisesti "kevyempää". Mun kaveri alko muutama vuosi sitten vegaaniksi ja se on oikeasti, siis ihan oikeasti lihonu melkeen 10 kiloa. Se on suomeksi sanottuna läski. EI mikään laiha ollut ennenkään. Sitten, kävi lääkärintarkastuksessa ja yritti sivuuttaa tulosten kertomista niin saatiin puristettua notta kolesteroli oli kivasti kohonnut. Mikähän on mennyt vikaan.


    • sekasyöjä

      Ohhoh... Olen aina pitänyt jotenkin itsestäänselvyytenä, että sekasyöjätkin syövät myös kasvisruokaa. Pitääkö lihaa todella olla tarjolla joka aterialla tai edes joka päivä? Vaikka ei olisikaan kasvissyöjä, ei mielestäni lihaa tarvitse syödä koko ajan! Ihmetyttää sellaiset ihmiset jotka eivät voi ikinä syödä kasvisruokaa siksi että ovat sekasyöjiä (lihansyöjiä?)...Monet kasvisruoat ovat hyviä, kuten myös monet liharuoat.

    • Puoliksi kasvissyöjä

      Joo todellakin lihaa ei tarvitse olla aina joka aterialla,eikä joka päivä.Kasvisruoatkin on todella hyviä,erityisesti keitot ja kasvispihvit/pyörykät.

    • vegaani2

      Nimenomaan. Kasvissyöjät eivät usein eettisistä, terveyssyistä tai ekologisista syistä syö lihaa. Onko sekasyöjillä sitten jotain periaatteita yms. kasvisruokaa vastaan miksi ei voisi joskus syödä kasvisruokaa, ilman lihaa? Eikä edes tarvitse lähteä hakemaan mitään seitanpaistia yms. erikoisuuksia vaan ihan myös sekasyöjille monesti tutut ja turvalliset kasvispihvit, mummun kesäkeitto ja kasvissosekoitto ajavat saman asian. Vaikka tosiasiahan on, ettei esim. vegaani voi elää pelkillä kasvispihvillä vaan on syötävä soijaa yms. proteiinipitoisempia ruokia...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe