Miksi aina

Inglaterra

samaan paikkaan?

Miksi aina Inglesiin, Puerto Ricoon, Pdl Cruziin, Lanzarotelle jne. Miksei koskaan uuteen paikkaan? Siitäkin huolimatta että tutussa paikassa on kavereita, tuttuja mestoja ja lomailu ah niin helppoa kun joka paikan tietää ja tuntee?

"Olin kerran lomalla Teneriffalla ja ajelin saaren ristiin rastiin enkä saanut kicksejä" Mitä kicksejä sitten saa kun aina vuosi vuoden jälkeen palaa samaan kohteeseen? Ne tutut maisemat? Se tutun paikan tuoma turvallisuus? Ne tutut respan jätkät, baarin porukka vai ne samat suomalaiset naamat?

Eiköhän jokaisessa kohteessa pitäisi vierailla useammankin kerran ja enemmän kuin hikisen viikon kerrallaan jotta siitä voisi tehdä johtopäätöksen että ei ole mun paikka.

Mitä kertoo ihmisestä joka on käynyt kerran Teneriffalla, kerran El Hierrolla ja 20 kertaa Gran Canarialla? Tai jos on käynyt kerran Inglesissä, kerran Puerto Ricossa ja 30 kertaa Puerto de la Cruzissa?

Mitäpä jos ensi talvena me kaikki lähtisimmekin johonkin muuhun kohteeseen kuin siihen tuttuun ja turvalliseen? Kuka uskaltaa ja haluaa? Ei varmaan monikaan, sillä on niin helppo kehua omaa kohdettaan ja haukkua sitä toista. Ehkä siksi itsekin palaan taas Inglesin tuttuun ympäristöön.

36

1467

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näi on

aina palaat kotiin etkä mene vaikka naapuriin ?

• Näinkin on

istua kaikki illat kotona kun välillä voisi käydä naapurissakin kyläilemässä? Voisi olla jopa yllättävän hauskaa ja saada uusia kokemuksia!

• don luis

jos on vain viikko loma-aikaa,niin oudommassa paikassa itselleen sopivien asioiden haku vie ison osan ajasta.näitä juttuja ovat ranta-alueet, ruokapaikat, baarit, ostoskeskukset j.n.e. niitä kun on hyviä ja huonoja.jos on aikaa tehdä vääriä valintoja ja sittemmin korjata tilanne niin hyvä sille jonka aikatalu sallii .pikaisesti lomailevan on parasta mennä tuttuun ja opittuun ympäristöön.

• vaihtelu virkistää

Itse tykkään matkustella aina eri paikkaan, mutta en myöskään väheksy niitä jotka haluaa aina samaan paikkaan. Itsestäni voin sanoa että sellasta paikkaa ei vielä ole löytynyt johon ehdottomasti haluaisin takaisin, siis semmoista pakko-päästä-joka-vuosi-viis-kertaa.

Kanarian saarilla en ole koskaan ollut, koska aina olen ajatellut että jonnekin muualle. Mutta nyt ollaan menossa Teneriffalle maaliskuun lopulla, tosin hivenen varautunein mielin. Voihan se kuitenkin olla ihan postitiivinen kokemus. Ainakin Mallorgasta tykkäsin, kun tein sinne ensimmäisen matkani vuonna -88.

Annetaan jokaiselle oma vapaus kuitenkin valita, kuulun kuitenkin tähän ei samaan paikkaan ryhmään toistaiseksi.... :)

• sainkicksitteneltä

olimme tammikuussa 2007 puerto de la cruzissa, mukava paikka! ainut vaan että vesi oli aika kylmää, en tainnu paljon meressä uida..mut uima-altaalla kylläkin. mielestäni tene on todella vaihteleva paikka a) kun vuokraa auton ja menee patikoimaan mykistäville niemimaille (maisemat), oisko ollu anaga, en vaan muista enää!!! b)käy teidellä ja on pukeutunut lämpimästi c) avaa silmät ja etsii keskustasta baareja yms. jos haluaa kunnon menoa. olimme silloin n. 25-vuotiaita. pääkaupunki santa cruzin (?) lähellä oli teresitaksen ranta, ja oikeasti tunnelmallista paikallista menoa ja ruokaa..sää oli sopiva, n. 25, joskus oli pilvistäkin.
        olen reissannu aika paljon euroopassa, jenkeissä muualla ja silti muistelen teneriffan matkaani lämmöllä. kaikki ei haluu thaimaaseen jne:) ja toki rahallakin on jt vaikutusta asiaan..mielummin matkustan 2-3 krt vuodessa ulkomaille ku kerran. mut kaikki vaan ei tykkää samoista asioista.

• Olen useasti sanonut, että kun tämä on Kanarian palsta, saattaa helposti syntyä sellainen kuva, että muualla ei sitten matkailtaisi lainkaan. Olen itse kiertänyt El Hierroa lukuun ottamatta kaikki saaret useita kertoja muun matkailun ohessa. Nyttemmin on löytynyt kaksi mieluista Kanarian kohdetta, Puerto de la Cruz ja Las Palmas. Joku on siinä mielessä onnekas, että löytää sen oman suosikkinsa kertaheitolla. Me lomailimme juniorin ollessa tenavaikäinen niissä kohteissa, missä oli lapsille järjestettyä ohjelmaa ja ne olivat tyyppiä Playa del Ingles, Ten Bel, Puerto del Carmen jne. Vasta myöhemmin tutustuttiin tositoimin noihin kaupunkeihin ja kuten aiemmin jo sanoin, Las Palmas ihastutti heti, Puertoon piti tutustua vähän pidemmän kaavan mukaan. Molemmissa viihdyn erittäin hyvin. Monelle se viikon turistireissu on auringon maksimointia ja usvaa putkeen, jolloin valitaan nk. aurinkovarma paikka, mikä usein on juuri Ingles, Puerto Rico tai Americas ja noiden lähiympäristöt. Koska ollaan Kanarian palstalla, en suosittele muita kohteita, mutta onhan noita eri mantereilla, siitä vaan mietintämyssy päähän.

• Mommu

Pyörittelee näitä matkakohteita miten vain, niin moni päätyy Kanarian lomaan talvikaudella. Meillekin Kreikka on ollut vuosien mittaan mieluisin lomamaa, mutta koska haluamme kohtuullisesti lämpöä ja aurinkoa sekä viettää kesän kotimaassa, niin Kreikan kesä loppuu liian aikaisin. Ja Thaimaan nyt on vaan liian kaukana. Sitä parasta paikkaa alkaa kaivata vanhemmiten, kun ei enää ole niin kauhean innostunut hypäämään koko lyhyen loman ajan paikasta toiseen. Olisi tosiaan kiva jo mennessään tietää, mistä saa ne parhaat aamiaissämpylät, miten bussiliikenne toimii, mihin ravintolaan ei ainakaan kannata mennä... Ja kyllähän muutoksia tapahtuu tutuissakin kohteissa: paikoja suljetaan, uusia avataan, uusia ihmisiä tavataan, museoissakin on vaihtuvia näyttelyitä. No vielä emme ole löytäneet sitä parasta paikkaa, mutta etsintä on käynnissä. Puerto de la Cruz oli hyvä, Americasista emme pitäneet, Lanzarotelta tuli katsottua kaksi kohdetta - ei. Tänä syksynä katsotaan Las Palmas ja saarella liikkuminen, kun on ruhtinaalliset kaksi viikkoa aikaa. Jotenkin on tuntuma, että PC:n ja LP:n välillä se kilpailu käydään.

• pavi

Joku jo aiemmassa kirjoituksessa totesi, miks takaisin samaan koti
        nurkkiin takaisin kesäks?????, joo, mulla ainaskin täällä K-S on NIIN mukavaa
        et en käy missään koko kesänä...jotain pientä puuhaa täs mökin nurkissa,
        ja nyt alkaa talviteloille asettaminen...
        Kun TAAS lokakuussa INGLESIIN talveks,jossa viihdyn erin omaisesti,
        ja sama asuntokin jo muutaman vuoden...
        Muualle ei oikeen enää hotsita mennä,kun siellä ei oo sen kummempaa,
        ja on jo tullut matkustettu ihan tarpeeks, samanlaista se on muuallakin,
        ei sen kummempaa,,, ja kun en enää kaipaa mitään elämyksiä,en lunta enkä
        pakkastakaan... Omasta mielestäni oon nähnyt ihan tarpeeks tätä maailmaa...

Nyt aikuisena rauhallista eloa ja lämpöä...ja sitä löytyy INGLESISTÄ...
        menkööt muut minne huvittaa ,ja onhan se ihan OK et käy missä on mahdollisuus...
        matkailuhan avartaa...........

reilu kuukaus niin 7 kk Gran Canarialle.

oliks muita menossa Barcelonan kautta 3/10 klo 7.05 koneella ??

Terv. Pavi

• Mommu kirjoitti:

Pyörittelee näitä matkakohteita miten vain, niin moni päätyy Kanarian lomaan talvikaudella. Meillekin Kreikka on ollut vuosien mittaan mieluisin lomamaa, mutta koska haluamme kohtuullisesti lämpöä ja aurinkoa sekä viettää kesän kotimaassa, niin Kreikan kesä loppuu liian aikaisin. Ja Thaimaan nyt on vaan liian kaukana. Sitä parasta paikkaa alkaa kaivata vanhemmiten, kun ei enää ole niin kauhean innostunut hypäämään koko lyhyen loman ajan paikasta toiseen. Olisi tosiaan kiva jo mennessään tietää, mistä saa ne parhaat aamiaissämpylät, miten bussiliikenne toimii, mihin ravintolaan ei ainakaan kannata mennä... Ja kyllähän muutoksia tapahtuu tutuissakin kohteissa: paikoja suljetaan, uusia avataan, uusia ihmisiä tavataan, museoissakin on vaihtuvia näyttelyitä. No vielä emme ole löytäneet sitä parasta paikkaa, mutta etsintä on käynnissä. Puerto de la Cruz oli hyvä, Americasista emme pitäneet, Lanzarotelta tuli katsottua kaksi kohdetta - ei. Tänä syksynä katsotaan Las Palmas ja saarella liikkuminen, kun on ruhtinaalliset kaksi viikkoa aikaa. Jotenkin on tuntuma, että PC:n ja LP:n välillä se kilpailu käydään.

Mommu, unohda se kipailu. Miksi et voi valita molempia ja sukkuloida vuorotellen eripituisia lomia niistä kummassakin. Niin minä/me olemme tehneet ja on itse asiassa kovin mukavaa pitää välillä pieni breikki toiseen, vähän siksakkia. Voi olla, että keväällä olen täysin kyllästynyt PdlC-nimeenkin ja varaan jo kiivaasti seuraavalle kaudelle residenssiä Las Palmasista... Uskon, että pidätte siitä kaupungista; vaikka mittakaava Puertoon nähden on kymmenkertainen, siinä on silti jotain hirveän kodikasta. Kahdessa viikossa ehtii nähdä kaupungin kohtuuhyvin, ellei uhraa liian monta päivää saareen. Senhän ehtii kokea myöhemminkin. Bussiyhteyksistä on ollut Vilperin ja Masan (Basura?) laittamina useita ansiokkaita viestejä.
        Toivon teille oikein hyvää matkaa ihanaan Las Palmasiin!

• Mommu
        Sotavento kirjoitti:

Mommu, unohda se kipailu. Miksi et voi valita molempia ja sukkuloida vuorotellen eripituisia lomia niistä kummassakin. Niin minä/me olemme tehneet ja on itse asiassa kovin mukavaa pitää välillä pieni breikki toiseen, vähän siksakkia. Voi olla, että keväällä olen täysin kyllästynyt PdlC-nimeenkin ja varaan jo kiivaasti seuraavalle kaudelle residenssiä Las Palmasista... Uskon, että pidätte siitä kaupungista; vaikka mittakaava Puertoon nähden on kymmenkertainen, siinä on silti jotain hirveän kodikasta. Kahdessa viikossa ehtii nähdä kaupungin kohtuuhyvin, ellei uhraa liian monta päivää saareen. Senhän ehtii kokea myöhemminkin. Bussiyhteyksistä on ollut Vilperin ja Masan (Basura?) laittamina useita ansiokkaita viestejä.
        Toivon teille oikein hyvää matkaa ihanaan Las Palmasiin!

Voihan siinä tulla tasapelikin ja käydään vuoroin kummassakin. Ehkä välillä myös Kyproksella. Kyllä olen tutustunut noihin Vilperin sivuihin, kaikki neuvot täytyy käyttää hyväksi, mitä löytyy. Matkakuume nousee mukavasti, kun näillä sivuilla välillä piipahtaa.

• Inglaterra ap.

että miksi aina Kanarian saarille vaan miksi Kanarian saarilla aina samaan kohteeseen.

• Perdone

saa kyllä hakea! Miksi pitää aina kirjoitella tuota samaa? Naputtele joskus jotain muuta! Tiesitkö että suurin osa maailman ihmisistä menee mieluummin aina samaan paikkaan? Olen minä tuntenut joitakin "jokapaikankiertäjiä", mutta vaikutti siltä etteivät he ollet lainkaan tyytyväisiä eivätkä nauttineet loma-ajastaan missään! Typerää ajatella että pitäisi aina mennä johonkin eri paikkan kuin aikaisemmilla kerroilla. On erittäin antoisaa käydä siellä, missä tykkä maisemista paikallisten ihmisten tyylistä ja yleisestä olotilasta! Mene sinä vaikka Timbuktuun, jos et ole ennen siellä käynyt!

• 75+4
        Perdone kirjoitti:

saa kyllä hakea! Miksi pitää aina kirjoitella tuota samaa? Naputtele joskus jotain muuta! Tiesitkö että suurin osa maailman ihmisistä menee mieluummin aina samaan paikkaan? Olen minä tuntenut joitakin "jokapaikankiertäjiä", mutta vaikutti siltä etteivät he ollet lainkaan tyytyväisiä eivätkä nauttineet loma-ajastaan missään! Typerää ajatella että pitäisi aina mennä johonkin eri paikkan kuin aikaisemmilla kerroilla. On erittäin antoisaa käydä siellä, missä tykkä maisemista paikallisten ihmisten tyylistä ja yleisestä olotilasta! Mene sinä vaikka Timbuktuun, jos et ole ennen siellä käynyt!

kommentti tuli sitten siinä!

Kertoiko aloittaja halustaan matkustaa Timbuktuun tai muualle kuin Kanarialle?

Onhan se ihan mielenkiintoinen havainto, että on olemassa ihmisiä jotka eivät koskaan halua matkustaa muualle kuin tiettyyn Kanarian kohteeseen.
        Samaan paikkaan vuodesta toiseen.
        Monet eivät ole koskaan käyneet kuin suosikkikohteessaan, eivätkä suostu käymäänkään.
        Paljon on heitäkin jotka ovat ehkä kerran käyneet jossain muualla, mutta kun siellä ei ollut niitä tuttuja hotelleja, baareja, maisemia ja ihmisiä, ei sinne lähdetä enää koskaan.

Kokeilkaa edes joskus viettää lomaa jossain muualla kuin suosikkikohteessanne ja nimenomaan avoimin mielin, ennakkoluulottomasti ja uutta sekä vähän erilaista hakien ja siitä nauttien.

Perdone voi itse painua Timbuktuun tai vieläkin pitemmälle kommentteineen!

• 75+4 kirjoitti:

Onhan se ihan mielenkiintoinen havainto, että on olemassa ihmisiä jotka eivät koskaan halua matkustaa muualle kuin tiettyyn Kanarian kohteeseen.
        Monet eivät ole koskaan käyneet kuin suosikkikohteessaan, eivätkä suostu käymäänkään.
        Paljon on heitäkin jotka ovat ehkä kerran käyneet jossain muualla, mutta kun siellä ei ollut niitä tuttuja hotelleja, baareja, maisemia ja ihmisiä, ei sinne lähdetä enää koskaan.

Kokeilkaa edes joskus viettää lomaa jossain muualla kuin suosikkikohteessanne ja nimenomaan avoimin mielin, ennakkoluulottomasti ja uutta sekä vähän erilaista hakien ja siitä nauttien.

Minusta aloitus oli hyvä, rakentava ja ajatuksia herättävä ja kerrankin on syntynyt kunnon keskustelua.

Monille tietty tuttu paikka saarilla on kuitenkin vain tukikohta, josta käsin tehdään matkoja ympäri saarta ja paljon on liikettä erityisesti pidemmillä matkoilla myös saarten välillä.
        Yksi tyypillisimpiä on reissata lyhyt lauttamatka Lanzarotelta Fuerteventuralle ja päinvastoin. Molemmilla saarilla asuessamme reissattiin Armaksella tai Fred Olsenilla lounaalle tai dyynikävelylle naapurisaarelle. Tulihan sille hintaa, mutta kiva nähdä muitakin maisemia, jotka ovat kuitenkin hyvin erilaiset. Pidempään asuvat usein ostavat lentoja naapurisaarille ja itse asiassa mantereelta tulee suomalaisia Kanarialle lämmittelemään. Heille aurinkorannikko, kuten tuolla todettiin, on tukikohta, josta käsin liikutaan mantereella, mutta myös sieltä pois.

Jos se oma suosikki löytyy lyhyemmän tai pidemmän kaavan mukaan, se on ihan jees ja kuten don luis viisaasti (jälleen kerran) sanoi, viikon lomanpätkillä ei ole aikaa ruveta selvittämään uuden kohteen anatomiaa. Joku ohjelmoi lomansa minuuttiaikataulun mukaan, että se siitä rentoutumisesta. Elämä on elämistä varten ja jokainen tekee siitä niin arjessa, kuin lomillaankin itsensä näköisen.

Minun kokemukseni mukaan suurin osa Kanarian matkaajista on kyllä kiertänyt saaria ja muutakin maailmaa aika taajaan, mikä tässäkin ketjussa on tullut esille.

• ei hyvä
        Sotavento kirjoitti:

Minusta aloitus oli hyvä, rakentava ja ajatuksia herättävä ja kerrankin on syntynyt kunnon keskustelua.

Monille tietty tuttu paikka saarilla on kuitenkin vain tukikohta, josta käsin tehdään matkoja ympäri saarta ja paljon on liikettä erityisesti pidemmillä matkoilla myös saarten välillä.
        Yksi tyypillisimpiä on reissata lyhyt lauttamatka Lanzarotelta Fuerteventuralle ja päinvastoin. Molemmilla saarilla asuessamme reissattiin Armaksella tai Fred Olsenilla lounaalle tai dyynikävelylle naapurisaarelle. Tulihan sille hintaa, mutta kiva nähdä muitakin maisemia, jotka ovat kuitenkin hyvin erilaiset. Pidempään asuvat usein ostavat lentoja naapurisaarille ja itse asiassa mantereelta tulee suomalaisia Kanarialle lämmittelemään. Heille aurinkorannikko, kuten tuolla todettiin, on tukikohta, josta käsin liikutaan mantereella, mutta myös sieltä pois.

Jos se oma suosikki löytyy lyhyemmän tai pidemmän kaavan mukaan, se on ihan jees ja kuten don luis viisaasti (jälleen kerran) sanoi, viikon lomanpätkillä ei ole aikaa ruveta selvittämään uuden kohteen anatomiaa. Joku ohjelmoi lomansa minuuttiaikataulun mukaan, että se siitä rentoutumisesta. Elämä on elämistä varten ja jokainen tekee siitä niin arjessa, kuin lomillaankin itsensä näköisen.

Minun kokemukseni mukaan suurin osa Kanarian matkaajista on kyllä kiertänyt saaria ja muutakin maailmaa aika taajaan, mikä tässäkin ketjussa on tullut esille.

Jos melkein neljäkymmentä vuotta on kiertänyt lomillaan tulee aivan varmasti muutama vakiopaikka mihin menee aina uudelleen. Ei enää uusi paikka anna mitään sellaista mitä välttämäti olisi tarve nähdä ja kokea. Hyvin paljon lomakohteet ovat saman kaaavan mukaan tehtyjä. Usein arvostaa jos paikassa on kaikki lähellä mitä tarvitsee. En pidä sitä mitenkään saavutuksena jos ehtii käydä mahdollisimman monessa paikassa.

• pavi
        ei hyvä kirjoitti:

Jos melkein neljäkymmentä vuotta on kiertänyt lomillaan tulee aivan varmasti muutama vakiopaikka mihin menee aina uudelleen. Ei enää uusi paikka anna mitään sellaista mitä välttämäti olisi tarve nähdä ja kokea. Hyvin paljon lomakohteet ovat saman kaaavan mukaan tehtyjä. Usein arvostaa jos paikassa on kaikki lähellä mitä tarvitsee. En pidä sitä mitenkään saavutuksena jos ehtii käydä mahdollisimman monessa paikassa.

-85 reissaamisen ,Sisilia ensimmäinen,ja siitä se alkoi,laskeskelin
        että n.20 eri maassa tullut käytyä,ja kanarialla nyt viimeiset n.10 v.
        eri saarilla... ja kuten , "ei hyvä" ja Sotiskin mainitsi,kyl ne kohteet
        saman kaavan mukaan,onhan ollut eri valuutta ja kieli,mut jotenkin
        on tullu nyt sellainen tuntu et ei paikalliset meistä niikään,
        vaan meidän rahoista, poikkeuksiahan on, minullakin Inglesissä, vaik en
        Espaniaa pajon osaakaan...on muutama paikallinen ystävä,ja niitä tulee talvien
        mittaan... ja kun hymyilee, yrittää olla ystävällinen,niin,, no hätä...
        Joku tykkää reissata, minä rauhallisesta lämpimästä talvesta INGLESISSÄ
        mehän ollaan erilaisii ,,ja hyvä niin...

terv Pavi

• Perdone
        75+4 kirjoitti:

vastaan että jos joku löytää Kanarialta paikkakunnan, jossa viihtyy, miksi pitäisi mennä toiselle alueelle? Aloittaja ei kertonut halustaan muuta kuin ihmetteli miksi mennä aina samaan paikkaan. Siksi ehdotin että hän, siis Inglaterra, voisi mennä vaikka Timbuktuun, niin olisi erilaista. Minä olen kyllä käynyt paljon pitemmälläkin, ja monasti, mutta tykkään käydä nimenomaan Gran Canarialla tietyissä kohteissa, Playa del Ingles ykkösenä. Kyllä tuo kommentti, johon viittasin, eli otsikolla "En tarkoittanut", on ihan turha.

• tyttösavosta
        Sotavento kirjoitti:

se juttu,että on kiva mennä tuttuun paikkaan ja asettautua siellä elämään ihan tavallista elämää, kuten kotisuomessakin.Minä en ainakaan kaipaa mitään ihme kicksejä, kun nyt esim.olen lähdössä 4kk:ksi Puertoon. Aion olla ikäänkuin "mökillä".Niinhän suurin osa suomalaisista muuttaa kesäksi järven rantaan.Tämähän on ihan sama juttu.Ja Puerton ilmasto on läpi vuoden ystävällinen,varsinkin, jos ei kaipaa rantaelämää.Ja voihan sieltä retkeillä.En nyt kyllä halveeraisi maisemia, vaikka siellä kävisi useamminkin.Sotavento,puhut asiaa, kuten yleensäkin ja varmaan kokemusta on.
        Nyt vihdoinkin asuntoasia kunnossa,vähän kalliimpi kuin alun alkaen suunnittelin,mutta olen tyytyväinen.Terkkuja

• tyttösavosta kirjoitti:

se juttu,että on kiva mennä tuttuun paikkaan ja asettautua siellä elämään ihan tavallista elämää, kuten kotisuomessakin.Minä en ainakaan kaipaa mitään ihme kicksejä, kun nyt esim.olen lähdössä 4kk:ksi Puertoon. Aion olla ikäänkuin "mökillä".Niinhän suurin osa suomalaisista muuttaa kesäksi järven rantaan.Tämähän on ihan sama juttu.Ja Puerton ilmasto on läpi vuoden ystävällinen,varsinkin, jos ei kaipaa rantaelämää.Ja voihan sieltä retkeillä.En nyt kyllä halveeraisi maisemia, vaikka siellä kävisi useamminkin.Sotavento,puhut asiaa, kuten yleensäkin ja varmaan kokemusta on.
        Nyt vihdoinkin asuntoasia kunnossa,vähän kalliimpi kuin alun alkaen suunnittelin,mutta olen tyytyväinen.Terkkuja

Kuten aiemmin kirjoitin, asioilla on taipumus järjestyä. Joskus pidemmän kaavan mukaan, mutta kuitenkin. Aika moni palstalaisista lähtee parin kuukauden sisällä viettämään talvea saarille.
        Jotkut ovat jo konkareita, minä ensimmäistä kuukausien mittaista reissua, kuten ilmeisesti sinäkin.
        Tunnen kyllä paikkaa jollain tasolla, mutta todellisia Puerton veteraaneja ovat mm. Mentira ja Ookke, Senorita ja monia muita kokeneita, joilta varmasti saa hyviä vinkkejä, mitä tietoa sitten haluatkin. Ja paikallistietoa sitten siltä Misaman sivustolta www.retket.info

Varmasti tavataan jossain...

• Pakkasta pakoon
        tyttösavosta kirjoitti:

kyselee: Löysitkö asunnon aikasemmin palstalla kysytystäsi vuokranvälitysfirmasta?? Minulla on juuri sieltä asunto kevääksi 5 viikkoa karnevaalin aikoihin. Oletko vielä helmimaaliskuussa siellä? Minäkin olen monet kerrat ollut matkatston matkoilla 2, 3 ja 4 viikkoa kerralla. Viime vuonna eka kerran vuokraasunnossa.
        Kyllä paikasta aina löytyy uusia maisemia, kun vaan lähtee keskustaa kauemmaksi vaikka linjurilla.
        Ei muuta kuin hienoa matkoja kaikille, Puertoon tai muualle.

• tyttösavosta
        Pakkasta pakoon kirjoitti:

kyselee: Löysitkö asunnon aikasemmin palstalla kysytystäsi vuokranvälitysfirmasta?? Minulla on juuri sieltä asunto kevääksi 5 viikkoa karnevaalin aikoihin. Oletko vielä helmimaaliskuussa siellä? Minäkin olen monet kerrat ollut matkatston matkoilla 2, 3 ja 4 viikkoa kerralla. Viime vuonna eka kerran vuokraasunnossa.
        Kyllä paikasta aina löytyy uusia maisemia, kun vaan lähtee keskustaa kauemmaksi vaikka linjurilla.
        Ei muuta kuin hienoa matkoja kaikille, Puertoon tai muualle.

löytyi loppujen lopuksi Optiman kautta, oikein hyvä ja viihtyisä yksiö kauniilla paikalla La Pazin alueella. Sinne halusinkin.Myös minun aikaisemmat matkani ovat olleet matkatoimistojen järjestämiä 1-2vk:n matkoja.Nyt kun on aikaa, aion tehdä retkiä saarella, on paljon hienoja kohteita.Myös kulttuuritarjontaan aion tutustua.Olen Puertossa marras-maaliskuun alkuun.

• tyttösavosta kirjoitti:

löytyi loppujen lopuksi Optiman kautta, oikein hyvä ja viihtyisä yksiö kauniilla paikalla La Pazin alueella. Sinne halusinkin.Myös minun aikaisemmat matkani ovat olleet matkatoimistojen järjestämiä 1-2vk:n matkoja.Nyt kun on aikaa, aion tehdä retkiä saarella, on paljon hienoja kohteita.Myös kulttuuritarjontaan aion tutustua.Olen Puertossa marras-maaliskuun alkuun.

Vaikka oman ratkaisuni tein toista kautta, olen ihan huvikseni seurannut sekä Optiman, että Lukaalin tarjontaa. Optiman sivuilla niissä selosteissa on hauskasti sekoitettu suomen ja englannin kieli. Noin yleisesti, ei näytä asunnot liikkuvan, lähes samat kohteet on olleet tarjolla jo pitkään. Ehkä kun kausi lähestyy, varauksiakin alkaa sitten tulla. Saitko muuten lennot suoraan vai mantereen kautta?

Kulttuurin puolelta ajattelin selvittää musiikkijuhlien ajankohtaa. Viime vuonna oli Sta Cruzissa ao. tapahtuma tammikuun alkupuolella. Sittenhän on tietysti karnevaalit helmikuussa.
        En tosiaan ole koskaan ollut tuohon aikaan paikalla ja odotan mielenkiinnolla, minkälainen se hulina on. Korvatulppien myyntikäyrä Farmacioissa lienee nousujohteinen... Ensimmäiset viikot joka tapauksessa menevät asettautumiseen ja sen tutkimiseen, mikä kaupungissa on muuttunut sitten viime talven. Kaupunkipatikointia siis...

• misama
        Sotavento kirjoitti:

Vaikka oman ratkaisuni tein toista kautta, olen ihan huvikseni seurannut sekä Optiman, että Lukaalin tarjontaa. Optiman sivuilla niissä selosteissa on hauskasti sekoitettu suomen ja englannin kieli. Noin yleisesti, ei näytä asunnot liikkuvan, lähes samat kohteet on olleet tarjolla jo pitkään. Ehkä kun kausi lähestyy, varauksiakin alkaa sitten tulla. Saitko muuten lennot suoraan vai mantereen kautta?

Kulttuurin puolelta ajattelin selvittää musiikkijuhlien ajankohtaa. Viime vuonna oli Sta Cruzissa ao. tapahtuma tammikuun alkupuolella. Sittenhän on tietysti karnevaalit helmikuussa.
        En tosiaan ole koskaan ollut tuohon aikaan paikalla ja odotan mielenkiinnolla, minkälainen se hulina on. Korvatulppien myyntikäyrä Farmacioissa lienee nousujohteinen... Ensimmäiset viikot joka tapauksessa menevät asettautumiseen ja sen tutkimiseen, mikä kaupungissa on muuttunut sitten viime talven. Kaupunkipatikointia siis...

Täällä on tapana, että sama asunto voi olla useammalla kiinteistövälittäjällä vuokrattavana/ myynnissä, niin aina jossain tulee tiedonkulkuun katkoksia.

Kun asunnon omistaja itse, tai kiinteistöfirma vuokraa/myy asunnon jollekin, niin ei ne ilmoittele muille kiinteistövälittäjille, jotka myös sitä samaa huoneistoa myivät, että se on nyt myyty tai vuokrattu, ja ilmoitukset netistä saa poistaa.
        Nettisivuilla on suuri määrä asuntoilmoituksia, jotka on jo aikaa sitten myyty tai vuokrattu. Asia paljastuu siinä vaiheessa, kun joku kiinnostuu huoneistosta jonka esittelykuvia ei ole nettisivuilta poistettu, ja sitä pitäisi päästä katsomaan. Tämä aiheuttaa osan siitä vaikutuksesta, että asunnot ei näytä liikkuvan.

• misama kirjoitti:

Täällä on tapana, että sama asunto voi olla useammalla kiinteistövälittäjällä vuokrattavana/ myynnissä, niin aina jossain tulee tiedonkulkuun katkoksia.

Kun asunnon omistaja itse, tai kiinteistöfirma vuokraa/myy asunnon jollekin, niin ei ne ilmoittele muille kiinteistövälittäjille, jotka myös sitä samaa huoneistoa myivät, että se on nyt myyty tai vuokrattu, ja ilmoitukset netistä saa poistaa.
        Nettisivuilla on suuri määrä asuntoilmoituksia, jotka on jo aikaa sitten myyty tai vuokrattu. Asia paljastuu siinä vaiheessa, kun joku kiinnostuu huoneistosta jonka esittelykuvia ei ole nettisivuilta poistettu, ja sitä pitäisi päästä katsomaan. Tämä aiheuttaa osan siitä vaikutuksesta, että asunnot ei näytä liikkuvan.

Tässä suhteessa systeemi sitten poikkeaa täysin suomalaisesta. Hyvä, kun oikaisit.
        Sinällään ihan älytön juttu, jos välittäjä joutuu toistuvasti sanomaan, että sorry, mutta... Olen toki ihmetellyt, miksi samat asunnot ovat listoilla kuukausia. Päällekkäisyyteen en ole niinkään kiinnittänyt huomiota, mutta onhan isossa kaupungissa toki muitakin, kuin suomalaisille tutut nettisivuja ylläpitävät välittäjät. Ja varmaan aika moni asunto vaihtaa vuokralaista erilaisten tuttujen kontaktien avustuksella.

• Travelling Man

Itse tunnen paljon ihmisiä, jotka vuodesta toiseen palaavat aina samalle kesämökilleen. Ravaavat penteleet mökeillään jopa talviviikonloppuisinkin!

• mät

Hei Travelling man! älyttömän hyvä kommentti! veit sanat suustani!!

• Ei mökkeilylle

Juuri näin!!

Olen kanssasi täysin samaa mieltä, mökkeily se vasta hullua puuhaa onkin. Eipä paljon maisemat vaihdu ja aina odottaa sama työleiri.

• ei-aina samaan paikk

Tosi kiva. Minä ainkin olen halukas kokemaan jotain - uutta vaikka se olisi kultuuriltaan vähän vanhaakin.
      Rantalomat ei kiinnosta. Pitää hähdä muutakin. Paikallisia ihmisiä ja muuta extraa. Voi juku, kun se voisi olla kivaa.......................................

• El Podenco

Inglesiin, tuttuun paikkaan...Olin siellä kerran 1968. Riitti minulle! Täynnä saksalaisia hotelleja, eikä paikallisasukkaita. Rakentaminen ei liene siitä loiventunut, eikä kanarialainen väestö arvosta turistien valtaamaa aluetta pätkääkään. Kanariasta puhuttaessa pitää yksilöidä alue johon tuntee erityistä antipatiaa. En minäkään Inglesiin menisi toista kertaa, vaikka joku maksaisi ylläpidon! Mutta, mutta sitten Las Palmas on kaupunki joka vastaa omia toiveitani.

Kun ihmettelit, että "kaikki menee aina samaan paikkaan", niin oletko haastatellut esim. henkilöitä jotka eniten siellä talvella asuvat, eli yli 60 v. Kuulun itsekin siihen ryhmään. Yli 70 maata kiertäneenä ja asuneena niin Austraaliassa (neljä kuukautta) kun Uudessa Seelannissa (2 vuotta) en halua enää istua koneessa yli 10 tuntia. Viimeiset matkani Papua Uuteen Guineaan ja Havannaan olivat piste pitkään matkailuuni, joka on ollut pääharrastukseni 40 vuotta. Nyt vietän talviani 2-4 kuukautta Las Palmasissa.

• 15 x Maspalomas

että vuosien saatossa ja monia kohteita läpi käytyä löytyy juuri se oma paikka "mun paikka" johon sitten yhä uudelleen palaa oli kyseessä lyhyt loma tai useamman viikon tai kuukauden mittainen oleskelu.
      Se ei vain ole ymmärrettävää että koskaan ei ole halunnutkaan muualla käydä, eikä ole koskaan käynytkään kuin ehkä kerran tai pari.
      Tunnen useita pariskuntia jotka ovat niin vannoutuneita yhden paikan ihmisiä jotta mihinkään muualle lähteminen ei tule kysymykseenkään. Ei vaikka samassa kohteessa olisi käyty jo pitkälle parikymmentä kertaa ja joka vuosi samaan aikaan.
      Tuollainen ei mielestäni ole enää ymmärrettävää, sillä pitäisihän ihmisen uskaltaa ja edes haluta nähdä jokin muukin lomakohde kuin aina se sama.
      Eikö ne saman kohteen kadut, rakennukset, puut, pensaat ym. ala jo lopultakin kyllästyttämään kun ei ole enää mitään uutta nähtävää? Liian tutussa kohteessa voisi kävellä silmät kiinni eikä menettäisi mitään eikä edes eksyisi.
      Joillekin edes viikon tai kahden loma uudessa kohteessa on jo ylivoimaista ja sitä on vaikea ymmärtää.

• Perdone

että -jokaisen- tulisi vaihtaa lomakohdetta/paikkaa johonkin uuteen. Miksi monia muita asioita sitten niin monet tekevät aina samoja-saman kaavan mukaan? Se kun kuitenkin on ihan turhaa väittämää, että olisi "pakko" nähdä muutakin kuin mistä jostain syystä on alkanut pitämään. Ei lomamatkan tarvitse olla uuteen tutustumista. Se voi tressata jotakuta ihan turhanpäiten. Jokainen on ihan vapaasti oikeutettu käymään ihan missä haluaa, niin monta kertaa kuin haluaa. Tietty näitä "miksi aina samaan paikkaan" ihmettelijöitäkin saa olla. Ja maailmankiertäjistä (joka itsekin olen ihan liikaa) saa olla vaikka kiukustunut. Mutta miksi aletaan jotenkin henkilöön käymään käsiksi mieltymyksen vuoksi? Playa del Ingles esimerkiksi on todella monipuolinen, hyvä lämpötila, hyvät yhteydet muualle tällä saarella, ja pääsee aika helposti muillekin saarille. Matkan kestää kohtuullisesti, eikä ne paikalliset ole kaukana! On siinä monelle sekin, että ihan helppoa ei ole pärjätä muutamissa ummikko-espnjalaisissa kylissä, jos ei osaa espanjaa. Sama syy säikäyttää monia Keski- ja Etelä-Amerikan matkaajia. Kaikissa maailman varsinaisissa turistipaikoissa kyllä pärjää englannilla. Mutta palataksemme Gran Canarialle, olen ollut Las Palmasissakin muutaman kerran, mutta kyllä sinne pääsen Inglesistä bussilla silloin kun haluan. Tai jos olen pitemmällä lomalla, vuokraan auton. En ihan helposti viitsi Puerto Ricoonkaan enää lähteä, kun sekin yhteensä lähikylineen on tsekattu ainakin 15 kertaa.

• 15 x Maspalomas
        Perdone kirjoitti:

että -jokaisen- tulisi vaihtaa lomakohdetta/paikkaa johonkin uuteen. Miksi monia muita asioita sitten niin monet tekevät aina samoja-saman kaavan mukaan? Se kun kuitenkin on ihan turhaa väittämää, että olisi "pakko" nähdä muutakin kuin mistä jostain syystä on alkanut pitämään. Ei lomamatkan tarvitse olla uuteen tutustumista. Se voi tressata jotakuta ihan turhanpäiten. Jokainen on ihan vapaasti oikeutettu käymään ihan missä haluaa, niin monta kertaa kuin haluaa. Tietty näitä "miksi aina samaan paikkaan" ihmettelijöitäkin saa olla. Ja maailmankiertäjistä (joka itsekin olen ihan liikaa) saa olla vaikka kiukustunut. Mutta miksi aletaan jotenkin henkilöön käymään käsiksi mieltymyksen vuoksi? Playa del Ingles esimerkiksi on todella monipuolinen, hyvä lämpötila, hyvät yhteydet muualle tällä saarella, ja pääsee aika helposti muillekin saarille. Matkan kestää kohtuullisesti, eikä ne paikalliset ole kaukana! On siinä monelle sekin, että ihan helppoa ei ole pärjätä muutamissa ummikko-espnjalaisissa kylissä, jos ei osaa espanjaa. Sama syy säikäyttää monia Keski- ja Etelä-Amerikan matkaajia. Kaikissa maailman varsinaisissa turistipaikoissa kyllä pärjää englannilla. Mutta palataksemme Gran Canarialle, olen ollut Las Palmasissakin muutaman kerran, mutta kyllä sinne pääsen Inglesistä bussilla silloin kun haluan. Tai jos olen pitemmällä lomalla, vuokraan auton. En ihan helposti viitsi Puerto Ricoonkaan enää lähteä, kun sekin yhteensä lähikylineen on tsekattu ainakin 15 kertaa.

jospa sitä muita kohteita tuntematta tyytyykin omaan suosikki kohteeseensa kun koskaan ei ole vaivautunut muualla käymään, edes sitä yhtä kertaa? Entäpä jos 100 kertaa Inglesissä lomaillut olisi pitänytkin enemmän Puerto de la Cruzista ja saanut lomaltaan siellä enemmän, mutta kun koskaan ei tullut muualle kuin Inglesiin lähdettyä kun se on lempparii?
        En minä sitä kannata että jatkuvasti pitäisi käydä eri kohteissa, mutta kun meitä on paljon jotka eivät tosiaan ole käyneet kuin yhdessä ja samassa paikassa kun se on niin tuttu, ja jos kerrankin lähtee muualle niin sitten koko loma menee vertaillessa ja tuumiessa että ei tämä ole kuin Ingles tai ei täällä ole samanlainen ranta kuin Maspalomasissa.
        Itse nimimerkkini mukaan olen viettänyt 15 lomaa Maspalomasissa koska se on kaikin puolin sopiva perheellemme ja harrastuksillemme, mutta 6 kertaa olemme käyneet myös muissa Kanarian saarten kohteissa. Meitä loma välillä toisissa maisemissa kiinnostaa mutta esimerkiksi appivanhempani eivät ole muualla käyneet kuin Gran Canarian eteläosissa eivätkä muualle lähde vaikka kuinka olemme houkutelleet. Ja he sentään ovat viettäneet siellä jo ainakin 25 talvilomaa joista osa pitkiä. Tuota minun on vaikea ymmärtää.

• Perdone
        15 x Maspalomas kirjoitti:

jospa sitä muita kohteita tuntematta tyytyykin omaan suosikki kohteeseensa kun koskaan ei ole vaivautunut muualla käymään, edes sitä yhtä kertaa? Entäpä jos 100 kertaa Inglesissä lomaillut olisi pitänytkin enemmän Puerto de la Cruzista ja saanut lomaltaan siellä enemmän, mutta kun koskaan ei tullut muualle kuin Inglesiin lähdettyä kun se on lempparii?
        En minä sitä kannata että jatkuvasti pitäisi käydä eri kohteissa, mutta kun meitä on paljon jotka eivät tosiaan ole käyneet kuin yhdessä ja samassa paikassa kun se on niin tuttu, ja jos kerrankin lähtee muualle niin sitten koko loma menee vertaillessa ja tuumiessa että ei tämä ole kuin Ingles tai ei täällä ole samanlainen ranta kuin Maspalomasissa.
        Itse nimimerkkini mukaan olen viettänyt 15 lomaa Maspalomasissa koska se on kaikin puolin sopiva perheellemme ja harrastuksillemme, mutta 6 kertaa olemme käyneet myös muissa Kanarian saarten kohteissa. Meitä loma välillä toisissa maisemissa kiinnostaa mutta esimerkiksi appivanhempani eivät ole muualla käyneet kuin Gran Canarian eteläosissa eivätkä muualle lähde vaikka kuinka olemme houkutelleet. Ja he sentään ovat viettäneet siellä jo ainakin 25 talvilomaa joista osa pitkiä. Tuota minun on vaikea ymmärtää.

osut oikeaan, mutta ei se siten pelaa todellisessa elämässä. Aivan samalla tavalla on käynyt monelle muullekin. Aikansa kierreltyään havaitsee, että ei välttämättä parempaa kohdetta, kuin missä jo on ollut. Niin minäkin totesin näiden kiertelyjen aikana jo aiemmin. Olenhan kuitenkin jo nähnyt Teneriffan melkein joka kylän, Gran Canarian kylät, Lanzaroten, Fuerteventuran, Barcelonan, Lissabonin, Dominikaanisen Tasavallan useimmat itäiset, pohjoiset, eteläiset muutaman Haitin rajan puolen kohteet, U.S.A.n puolenkymmentä suurkaupunkia, Mexico Cityn ja Yucatanin niemen alueet, Mazatlanin ja sisämaan pienemmät kaupungit, kaikki Keski-Amerikan valtiot, Boliviasta pääkaupungin ja Santa Cruzin, Perusta Liman ja reitin sinne Cuzcoon. Australian itärannikon, Tasmasian, Kreikan Kreetan, Ranskaa vähän autoreissuilla, Ruotsia ja Norjaa, Saksaa ja Tanskakin hiukan. Barbados ja Bahaman Nassau. Key West kuuluukin jo tuohon usalaiseen kategoriaan. Tämä ei ole mikään kehuminen, vaan mielipiteen vahvistusteksti näistä edellämainituista väittämistä.

• 6+3
        Perdone kirjoitti:

osut oikeaan, mutta ei se siten pelaa todellisessa elämässä. Aivan samalla tavalla on käynyt monelle muullekin. Aikansa kierreltyään havaitsee, että ei välttämättä parempaa kohdetta, kuin missä jo on ollut. Niin minäkin totesin näiden kiertelyjen aikana jo aiemmin. Olenhan kuitenkin jo nähnyt Teneriffan melkein joka kylän, Gran Canarian kylät, Lanzaroten, Fuerteventuran, Barcelonan, Lissabonin, Dominikaanisen Tasavallan useimmat itäiset, pohjoiset, eteläiset muutaman Haitin rajan puolen kohteet, U.S.A.n puolenkymmentä suurkaupunkia, Mexico Cityn ja Yucatanin niemen alueet, Mazatlanin ja sisämaan pienemmät kaupungit, kaikki Keski-Amerikan valtiot, Boliviasta pääkaupungin ja Santa Cruzin, Perusta Liman ja reitin sinne Cuzcoon. Australian itärannikon, Tasmasian, Kreikan Kreetan, Ranskaa vähän autoreissuilla, Ruotsia ja Norjaa, Saksaa ja Tanskakin hiukan. Barbados ja Bahaman Nassau. Key West kuuluukin jo tuohon usalaiseen kategoriaan. Tämä ei ole mikään kehuminen, vaan mielipiteen vahvistusteksti näistä edellämainituista väittämistä.

Sinä oletkin kiertänyt maailmaa ja nähnyt monta paikkaa, mutta käsittääkseni ketjun aloitus koskee sitä, että on paljon ihmisiä jotka eivät suostu lähtemään kuin yhteen ja samaan paikkaan vuosi vuoden perään siitäkin huolimatta, että he ehkä eivät ole koskaan mitään muuta paikkaa Kanarialla edes nähneetkään. Se on ihan ymmärrettävää että kunhan on aikansa matkustellut eri kohteissa, löytää sen oman onnelansa johon mielellään palaa yhä uudelleen ja jossa syystä tai toisesta viihtyy vaikkapa koko talvikauden. Tosin monelle se ensimmäinen kohde johon on Kanarialla päätynyt tulee olemaan myös se ainoa jossa haluaa lomailla ja kuten tuolla jo sanottiin aiemmin sanottiin niin ei olla avoimia uudelle ja erilaiselle eli jos jostain syystä "erehdytään" toiseen kohteeseen niin sitten mikään ei ole hyvin ja sääkään ei kelpaa!
        Esimerkki elävästä elämästä eli tuttavaperhe vietti kaikki talvilomansa aina Pdl Cruzissa eikä heille tullut mieleenkään lähteä mihinkään muualle. Kunnes kerran sattuman sanelemana he saivat Lanzaroten matkan johon läksivät todella pitkin hampain kun eihän siellä ole puitakaan. Tuon matkan jälkeen he ovat kuitenkin palanneet Lanzarotelle jo monta kertaa ja Teneriffa on unohtunut kokonaan. Ja muille saarille ei ole edelleenkään mitään kiinnostusta matkustaa.
        Voisiko se olla niin, että se ensimmäinen kohde vetää puoleensa kun on jo tutustuttu ja tuttaviksi tultu ja sinne on jo helppoa takaisin palata. Ollaanko sitten kuitenkin vähän arkoja vaihtamaan maisemaa kun ei oikein tiedä että mitä on vastassa ja viihtyykö siellä? Tutussa paikassa kun jo tietää viihtyvänsä niin ei mene loma ja rahat hukkaan. Tuttu kohde missä tosiaan lomailu on helppoa kun ei tarvitse miettiä missä olisi hyvä ravintola ja etsiä sitä parasta markettia. Ja bonuksena tutuksi tulleet suomalaiset naamat joita näkee vuosi vuoden jälkeen ja joiden kanssa on jopa ystävystytty. Tuttuuden ja tuttavien kaipuuta mitä ilmeisemmin!

• jr.

Tunsin aikanaan pariskunnan, joka kävi 20-vuotta joka talvi parin viikon loman Inglesissä hotelli Green Fieldin ylimmässä kerroksessa samassa kulmahuoneessa. He menivät sinne ikäänkuin kesämökille ja tuntuivat olevan kovinkin tyytyväisiä tähän ratkaisuun. Itse kuitenkin olen niin utelias, että haluan aina nähdä jotakin uutta ja maailmallahan näkemistä riittää. Meillä suomalaisilla on myös se etu, että kuulumme siihen 1/3 porukkaan, joilla on vara matkustella. Ymmärrän myös sitä peräkylän oskua, joka ei ole poistunut kylältään sitten armeijan jälkeen. Jokainen taaplaa tyylillään, annetaan kaikkien kukkien kukkia.

• viajesx

Kuten edelläkin, totean että jokainen taaplaa tyylillään.
      Itse vaihtelen tuttujen ja uusien kohteiden välillä. Ensi kautena lokakuussa matka suuntautuu sukuloimaan Hollantiin ja Belgiaan, joissa olen kerran aiemmin ollut. Helmikuussa porukalla Ylläkselle, joka on mulle uusi kohde. Joululoma on kolmisen viikkoa, josta noin 10pv voisin viettää vaikkapa Kanarialla. Vaihtoehdot Las Palmas, Puerto tai Playa Blanca. Kohtqa pitäisi päättä, ettei lennot täyty. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1920
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1207
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe