Sunnuntai 12.2.2012
Nimipäivät: Elma ja Elmi
Tekstikoko:
  loading...
liity jäseneksi!
 /   /  /  / Eläköön valinnan vapaus
8 Vastausta 233 Lukukertaa

Eläköön valinnan vapaus

Merkkiuskollisuus (brändi) on monesti hyvä asia, mutta ei mikään tabu. Kestokulutushyödykkeissä monesti luotetaan johonkin merkkiin, mutta nykymaailmassa monet ovat karvaasti kokeneet, että merkki ei takaa aina laatua. Tietysti täytyy ottaa referoinnissa huomioon myös hinta, jos maksat autostasi 100 000 EUR on syytä olettaa sen olevan hyvä.

Ideat, tuotekehitys ja muotoilu muodostaa brändille ominaisen tuotteen, mutta se voidaan valmistaa aivan jossain muualla. Kuluttajaluokan kameroissa eri merkkien alihankinnat ovat ristissä, siis moni merkki käyttää samaa alihankkijaa. Tämä sama ilmiö on autoteollisuudessa, sama pätee myös elektroniikassa. Mitä tulee kameroihin niiden valmistajia on varsin vähän ja kaikilla valmisteilla saa ihan hyviä kuvia.

Minun otsaani ei jomota vaikka kuvaisin erimerkkisillä kameroilla, kuten olen tehnytkin. Varsinkin jos kamera valitaan eri käyttötarkoituksiin voi toiselta merkiltä löytyä käyttökelpoisempi ratkaisu kun toiselta. Mieluummin käytän kahta runkoa kun yhtä runkoa vaihtolaseja, kamerat ovat aina käyttövalmiina ja kennot pysyvät puhtaina. Onneksi elämme tässä kapitalistisessa maailmassa jos kuluttajalla on mahdollisuus valita mitä ostaa, sitä ei määrää valtiovalta eikä markkinat.

Olen ....

.... kanssasi samaa mieltä. Nykyisin kun elämme merkkien aikaa, niin oudosti merkit ovat irrottautuneet itse tuotteista. Merkkien merkitykset ovat pitkälti mielikuvia ja merkki itsessään on se arvokas yritykselle vaalimisen arvoinen omaisuus itse merkin alla valmistettavien tuotteiden jäädessä toisarvoisiksi.

Merkit ovat mielenkiintoisia, koska foorumikirjoittelun perusteella ne näyttävät vastaavan ihmisten identiteetin tarpeisiin. Merkkien avulla henkilö voi liittää itseensä ihailemiaan piirteitä ja samaistua niihin mielikuviin joita markkinoinnissa luodaan.

Teoriassa

Vaan rahaa palaa jos vaihtaa merkkiä...

Vaihdossa saatu hyvitys ei vastaa lähellekään kaluston käyttöarvoa jos joutuu kaiken vaihtamaan uuteen merkkiin sopivaksi...

Entä

Vaihdossa palaa joo. Entäpä jos päätät laajentaa harrastustasi. Toteat, että vaikka entiset vehkeet toimivat edelleen hyvin siinä tarkoituksessa mihin ne olet ostanut ja ne joka tapauksessa säilytät, niin oikeastaan tarvitsisit silti uuden rungon ja uudet putket toisenlaiseen kuvaustarpeeseen. Huomaat siis tarvitsevasi kaksi käytännössä täysin erillistä järjestelmää. Pitääkö sen toisen järjestelmän välttämättä olla samaa merkkiä kuin aikaisemman?

Useinhan ajatus lähtee siitä, että oma merkki on paras ja muut ihan paskoja. Jos kuitenkin pystyy asioita tarkastelemaan kiihkottomasti, saattaa huomata että toiselta merkiltä löytyy uuteen tarpeeseen paremmin sopivaa kalustoa halvemmalla.

tärkeää

”Minun otsaani ei jomota vaikka kuvaisin erimerkkisillä kameroilla, kuten olen tehnytkin.”
—muulakin on ihan sama, paitsi Olylla ja vaihtolaseilla.

Totta

Joo...tuo toki oli eritärkeä lisäys.
Suurin osa järkevästi kootun järjestelmän hinnasta on kiinni objektiiveissa, joten vaihtaminen ei ole ihan yksinkertainen juttu. Tein sen muutama vuosi sitten luopuessani FD:stä ja vanhan kaluston myyminen oli kaikkein aikaavievin osuus.

Toinen merkittävä asia on käyttöliittymä. Olet tottunut johonkin ja sitä on helpoin käyttää. Sen takia digipuolella minulla on nykyäänkin kaikki Canonia, sekä järkkärit että pokkarit. Filmipuolella käytän toista merkkiä.

Vanhat merkit ei enään pidä..

Monet vanhat kunnon hyväksi ennen koetut merkkituotteet ovat käytännössä pilattu jollain muullakin kun hinnalla joka ei ollenkaan vastaa niitten todellista laatua taikka kestävyyttä..On vain jäänyt kuvitelma että, kun harrastelija joka ei edes osaa ostaa samaamerkkiä kun ammattilainen joka ei edes viitsi voi olla hyvä ja taitava..näkemättä muuta vaivaa kun ostamisen vaivan sekä kierrättämällä sorttiasemalle vanhan kameransa joita ei ylläri kyllä missään kaatopaikalla näy? Minne ovat kaikki vanhatkunon kinofilmikamerat joutuneet
kun ei niitä edes kierrätyskeskuksessa ole myynnissä? Sellasia määriä kun niitä on aikoinaan myyty?
No rahanahneet kamerafirman osakkeenomistajat saavat kameransa tehtaalta lahjuksena ja jos ei niin heille maksetaan kyllä arvo-osuustilille senverran että jos alkaa valokuvata on rahaa ostaa uusi kallis kamera
jolla ei tee mitään jos ei osaa eikä mielenkiinto sekä aika riitä kuvaamiseen.
Muinaisten luolien seiniltä on löydetty hienoja senaikaisin kuvausvälinein kuvattuja kuvia joten lahjakkuutta on ollut jo ennen rahan keksimistä vaihtovälineenä.
Lisään viellä tähän että, on varsin ovela ratkaisu kameran valmistajilta käyttää liki jokaisessa merkissä omia jengoja objektiivissa ettei vaan vahingossa "kilpailijan" Optiikkaa voisi liittää ilman sovitinta sehän tässä onkin..
aivan perustavaa laatua oleva kysymys eri merkeissä ja niitten yhteensopivuudessa?
Ilmeisesti kanssa rahanarvoinen kaikille kameranvalmistajille sekä cover objekstiivien tekijöille..
Mitenköhään kävisi jos optiikan jengat ois jo standisoitu kaikkiin eri merkkeihin sikinsokin
yhteensopiviksi? Mahdotonta mielikuvitelmaa..
 /   /  /  / Eläköön valinnan vapaus

Keskusteluhaku

Laaja haku

Facebookissa suositeltua