Oletko ollut Vantaalla tai muulla paikkakunnalla depressiohoitajan vastaanotolla? Millaisia kokemuksia ja mielipiteitä?
Itse koin koko järjestelmän hyvin turhauttavaksi ja jätin viimeisen kuudennen kerran väliin. Mitään hyötyä en kokenut "istunnoistani" olleen, eikä mitään lääkeseurantaa kummempaa ollut tulossa jatkossa, joten aika tyhjän kanssa oltiin. Psykiatriselle en kuulemma pääse ennen kuin on kaksi lääkettä kokeiltu ilman hoitovastetta. Käytäntö ei liene lainmukaista, enkä ole löytänyt tuota mistään kirjattuna.
Depressiohoitaja näyttää olevan vahtikoira, joka seuraa pysyvätkö asiakkaat hengissä ja syövät lääkkeitään. Mitään todellista hoitoa tältä hoitajalta en saanut, enkä myöskään vaihtoehtoja siitä, mistä muualta voisin apua saada. Palveluohjauksesta tai kuntoutumisen suunnittelusta tai edes kuntoutumiseni tavoitteista ei ollut minkäänlaista mainintaa keskusteluissa. Lähinnä vastaanottoajat tuntuivat seinältä, johon avun hakemiseni tyssäsi. Lähes joka kerralla täytin samaa BDI-kaavaketta ikäänkuin viikossa olisi tapahtunut ihmeparantuminen ja oireeni olisivat kadonneet ihmeitä tekevän lääkityksen avulla. Jäin miettimään, onko kaltaisiani muita. Ihmisiä, joita muka hoidetaan, mutta karu todellisuus on, että he ovat vain nimi papereissa, merkintä käytetystä vastaaanottoajasta.
Minä haluan apua, haluan keskeyttää luisun ja tehdä asioille jotakin. Lääkitys on auttanut jonkin verran, mutta en silti saa elämästä kiinni. Tekeekö järjestelmä minusta uhrin epäämällä minulta avun? Onko tämä säästöä, kun asioiden annetaan kehittyä huonommaksi, eikä tartuta asiaan silloin kun sille vielä voidaan jotain tehdä? Eikö tässä vaiheessa auttaminen tulisi halvemmaksi? Ymmärrän, että depressiohoitajajärjestelmän tavoite olisi sellainen apu olla, mutta kovin jäykältä ja tyhjänpäiväiseltä palvelu näyttäytyi.
Tällä hetkellä sinnitellään päivästä seuraavaan syömällä lääkkeitä ja ihmetellään noustaanko tästä omin avuin, vai jääkö elämä tällaiseksi puutteelliseksi ja vajaaksi. Pakko todeta toivottomuuden hiipivän välillä yhä pahemmin elämääni. Yritän pitää itsestäni huolta, mutta unettomuus, väsymys ja ahdistus vaivaavat. Murehdin olenko kierteessä joka pahenee yhä syvemmäksi helvetiksi, jolloin katoan paikkaan, jossa olen avun ulottumattomissa. Olen vielä toimintakyvyltäni hyvä, minulla on ihania läheisiä, jotka pitävät minua pinnalla, mutta ihmissuhteetkin alkavat kärsiä, koska tarvitsen paljon tukea ja apua.
Vantaa ja Depressiohoitaja
8
2864
Vastaukset
Depressiohoitajajärjestelmän siunauksellisuutta on suitsutettu laajalti, mutta selvästikään depressiopotilailta itseltään ei ole kysytty mielipidettä asiasta - sillä kysehän on mitä puhtaimmasta lumehoidosta tai pikemminkin hoidon pahvikulissista jonka avulla saadaan paperilla asia näyttämään siltä kuin depressiopotilasta hoidettaisiin vaikka todellisuudessa mitään hoidoksi laskettavaa tai potilaan kannalta hyödyllistä ei tehdä.
Pyydä itsellesi (kirjallisesti!) kirjallinen hoitosuunnitelma ja kerro pyynnössäsi, että haluat oikeaa psykoterapiaa pätevän (yksilöpsykoterapeutin pätevyyden omaavan) psykoterapeutin antamana!
Lain mukaan asuinkunnan (käytännössä sairaanhoitopiirin) on järjestettävä jokaiselle potilaalle tämän tarvitsema hoito - eikä psykoterapia ole minkäänlainen poikkeus tuosta säännöstä.
Julkisen sektorin työntekijät kuitenkin usein, ilmeisesti tarkoituksellisesti ja harkiten, kusettavat potilaita ja väittävät, että ainoa tapa saada psykoterapiaa on hakea KELA:n psykoterapiatukea ja sen avulla ostaa itselleen psykoterapia yksityissektorilta.
Lain mukaan edes kunnan raha- tai resurssipula ei ole pätevä syy jättää tarvittava hoito järjestämättä - eli vaikka Vantaa (HUS-piiri) ei pystyisi omien työntekijöidensä voimin sinulle psykoterapiaa tarjoamaan -> sen on siinä tapauksessa se hankittava ostopalvelusopimuksella joltakulta yksityisvastaanottoa pitävältä psykoterapeutilta.
Älä siis enää suostu tyhjänpäiväiseen lumehoitoon vaan vaadi itsellesi sellaista hoitoa johon lain mukaan olet oikeutettu.
Jos haluat pelata varmanpäälle, voit ensin pyytää julkisen sektorin psykiatrilta B-lausuntoa KELA:n psykoterapiatuen anomista varten - ja lausunnon saatuasi ilmoittaa, ettei sinulla (niin kuin ei minulla tai monella muullakaan) ole varaa KELA:n tuen jälkeen maksettavaksi jäävään omavastuuosuuteen.
Haluaisin nimittäin nähdä sen psykiatrin joka ensin antaa lausunnon jossa puoltaa potilaalle psykoterapiaa - ja sitten pyörtää lausuntonsa vain sillä siksi, että hoidon maksaja vaihtuu.- Ystävä hädässä
Olen seurannut ystäväni taistelua masennuksen kanssa ja melkoisen tyrmistynyt siitä, miten huonosti hänet on kohdattu avuntarvitsijana Vantaalla. Paljon ei hänelle jäänyt käteen, resepti ja tyhjää puhetta. Masentuneelle, joka on todella avun tarpeessa ja jolla on alentunut kyky pitää puoliaan tämä on tyrmistyttävä tapa tyrmätä ja mitätöidä.
Olen hämmentynyt etenkin siitä, miten upean ja korusanaisen kirjan asiasta on tuotettu (Haarala ym. Masennuksen hoito perusterveydenhuollossa, 2010). Kirjaa lukiessani en kuitenkaan löytänyt vastetta lupauksille käytännön töissä. Palvelunohjauksesta en ole ystäväni kohdalla edes kuullut mitään. Koko avun kenttä on edelleen niin pirstaleinen, ettei voimaton pysty tai jaksa kaikilla voimillaan itse välttämättä etsiä oikeaa, itselleen soveltuvaa apua tai pitää puoliaan. Eikä se ole motivaation puutetta. Hoidon saamiseksi perustelu ”motivaation puutteella” on vastoin perusoikeuksiamme ihmisenä.
Vantaan kolmiomalli on hieno paperilla. Ehkä teorian tasolla ja nähdään jonkinsortin pelastuksena uusliberaalista näkökulmasta. Sisään, ulos ja ravistus. Säästöä syntyy, kun paperilla kaikki näyttää hyvälle. Eihän se toimi, jos todellisessa avun tarpeessa olevat jäävät avutta ja paperilla killuu lukuja todistuksena hyvästä tuloksesta. Todellisuudessa lasku tulee maksettavaksi muodossa tai toisessa kunnille myöhemmin, kun avutta jääneet alkavat oireihtia entistä pahemmin.- Manta Masis
kellastunut kirjoitti:
Veit jauhot suustani.
Juuri tuota tarkoitin!Avun hakeminen on erittäin kova ponnistus. Vaikka normaali arki sujuu mitenkuten apua on vaikea hakea, etenkin kun vastaus tähän asti on ollut mitä se on ollut. Depressiohoitaja oli melko tyly henkilönäkin ja tilanne oli joka kerta hyvin lannistava. Hoitajaa ei tuntunut mun juttuni oikein kiinnostavan, enkä tiennyt mitä tilanteelta odottaa tai mitä mun oletettiin puhuvan. Asioita olisi niin paljon ja ne ovat hyvin henkilökohtaisia. En ole henkilönä sellainen, joka syvimmät ja kipeimmät asiansa, saati vielä pahimmat heikkoutensa tuo julki erityisen helposti. Se taitaa olla yksi syistä, miksi sitä tässä pisteessä on.
Ehkä joku saavuttaa sen sellaisen luottamusasteen salaman nopeasti, että kykenee käyttämään kuusi tapaamiskertaa tehokkaasti hyödyksi. Sellaisten ihmisten voimavarat ja ylipäänsä selviytymiskyvyt elämästä ovat silloin kyllä olennaisesti omiani paremmat.
Kai tässä uutta avunhakemisyritystä täytyy laittaa vireille. Sitä on vaikea ihmiselle selittää, joka ei sitä omasta kokemuksesta tiedä, miten vaikeaa se on. Se hylätyksituleminen on äärimmäisen haavoittava tilanne, kun siinä kuitenkin apua on anomassa. Manta Masis kirjoitti:
Avun hakeminen on erittäin kova ponnistus. Vaikka normaali arki sujuu mitenkuten apua on vaikea hakea, etenkin kun vastaus tähän asti on ollut mitä se on ollut. Depressiohoitaja oli melko tyly henkilönäkin ja tilanne oli joka kerta hyvin lannistava. Hoitajaa ei tuntunut mun juttuni oikein kiinnostavan, enkä tiennyt mitä tilanteelta odottaa tai mitä mun oletettiin puhuvan. Asioita olisi niin paljon ja ne ovat hyvin henkilökohtaisia. En ole henkilönä sellainen, joka syvimmät ja kipeimmät asiansa, saati vielä pahimmat heikkoutensa tuo julki erityisen helposti. Se taitaa olla yksi syistä, miksi sitä tässä pisteessä on.
Ehkä joku saavuttaa sen sellaisen luottamusasteen salaman nopeasti, että kykenee käyttämään kuusi tapaamiskertaa tehokkaasti hyödyksi. Sellaisten ihmisten voimavarat ja ylipäänsä selviytymiskyvyt elämästä ovat silloin kyllä olennaisesti omiani paremmat.
Kai tässä uutta avunhakemisyritystä täytyy laittaa vireille. Sitä on vaikea ihmiselle selittää, joka ei sitä omasta kokemuksesta tiedä, miten vaikeaa se on. Se hylätyksituleminen on äärimmäisen haavoittava tilanne, kun siinä kuitenkin apua on anomassa.Eihän sinun ole syytäkään kertoa depressiohoitajalle "syvimpiä ja kipeimpiä ajatuksiasi tai pahimpia heikkouksiasi" - ei depressiohoitajalla ole (yksilö)psykoterapeutin osaamista tai pätevyyttä.
Koko depressiohoitajajärjestelmä on pelkkää lumehoitoa jolla saadaan papereilla ja tilastoissa näyttämään siltä että depressiopotilaita muka hoidetaan, mutta todellisuudessa kyse ei ole mistään tehokkaasta hoidosta vaan pelkästään hoidon pahvikulissista!
Jos sinun on vaikea pitää puoliasi jyräävää depressiohoitajaa vastaan, älä edes yritä puhua hänen kanssaan kasvotusten vaan tee kirjallinen pyyntö kirjallisesta hoitosuunnitelmasta ja kerro tuossa pyynnössä tarvitsevasi oikeaa psykoterapiaa ja ettet ole hyötynyt mitään depressiohoitajan tapaamisista.
Kirjallinen hoitosuunnitelma kannattaa postittaa ko. hoitoyksikön ylilääkärille, ei kenellekään (yleensä vaihtuvalle) tk- tai omalääkärille!
Depressiohoitaja ei takuuvarmasti ikimaailmassa aio sinulle psykoterapiaa hankkia tai sen saamisessa sinua auttaa; hänen toimenkuvansahan on pyrkiä pitämään mahdollisimman moni masennupotilas poissa psykoterapiasta. Enkä lainkaan ihmettelisi vaikka depressiohoitaja kokisi suureksi ammatilliseksi ja henkilökohtaiseksi tappiokseen sen jos hänen potilaansa haluaa (tai vieläpä pääsee) asianmukaiseen yksilöpsykoterapiaan - koska depressiohoitajajärjestelmä on luotu juuri sitä varten, ettei ihmisiä "tarvitsisi" psykoterapiaan lähettää (lue: päästää).
- saturn´s shadow
Samansuuntaisia kokemuksia minullakin. Kolme kertaa olen depressiohoitajan luona käynyt, kolme tuntia elämästä joita ei koskaan saa takaisin. Päällimmäisenä on jäänyt mieleen se vaivaantuntut tunnelma joka siellä on, kun en pysty puhumaan sille mitään.
- debistäelämä
Kokemuksia Jyväskylästä. En tiedä, mutta itse olen vuoden käynyt Debressiohoitajalla ja kokenut sen hyväksi, luottamukselliseksi, turvalliseksi ja 'kodikkaaksi'. Debressiohoitaja ei ole psykiatri vaan lähempänä 'hoitajaa' ja hän ei 'pelota' niin paljon kuin psykiatri joka tuntuu näkevän sielunsyövereihin liiaksi.
Tottakai lääkitystä seurataan, mutta niin sitä tehdään myös korkeammissa instansseissa, koska lääkitys on kuitenkin yksi osa hoitoa ja tärkeä sellainen. Ei debressiohoitaja ole sitä varten että 'ratkaisee' sun ongelmat, sitä ei tee edes psykiatri, mutta siellä voi keskustella mieltä painavista asioista sen minkä haluaa ja saapahan ainakin 'avautua' ja kevennettyä taakkaa mikä mielen päällä on.
Itse annan ainakin 9:sin omasta hoidostani ja kontaktista!- Vantaan masentunut
Depiselämä puhuu tietysti asiaa, mutta hieman väärästä näkökulmasta kun Vantaasta kuitenkin puhutaan.
Vantaalla on käytössä erilainen malli kuin Jyväskylässä. Kolmiomallin mukaan depressiohoitaja seisoo karsimassa masentuneet masentuneista. Hän on siis tavallaan hoidon vahtikoira. Hänen luonaan ei käydä kuin alkukartoituksen muutamat käynnit, hänen luonaan ei käydä vuotta, vaan noin kolmisen kertaa. Sitten on erikseen mt-palvelut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä
Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain18911315Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?
Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-9310752Tytti Tuppurainen häpäisi Suomen epäisänmaallisella lausunnollaan USA:n ulkoministerille Rubiolle.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011816267.html Miksi Tytti Tuppurainen päästetään antamaan typeriä lausuntoja noin2356180Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli
Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.1834986Kokoomusnuoret: Sosiaalitukien työvelvoitteen tulisi koskea kaikkia
Riikka Purra on esittänyt, että maahanmuuttajilta tulisi edellyttää palkatonta työtä sosiaalitukien vastineeksi. Kokoom1313466- 1723455
L/OVER ikuisesti minun
Aivan järkyttävä sarja. Ei voi olla katsomatta, mutta tuo omat muistot mieleen. Näyttelijät näyttelevät turhankin hyvin402293Mitä voisit miehenä tehdä?
Suojellaksesi kaikkia naisia ja että heillä olisi juuri sinun käytöksen takia edes vähän turvallisempaa. Mitä miehenä3001852Jyrki Linnankivi, Jyrki 69 - Goottirokkarista kirkonmieheksi Lappiin!
Jyrki Linnankivi eli Jyrki 69 on The 69 Eyes -rockyhtyeen vokalisti. Lauluhommien lisäksi hän sanoittaa, säveltää ja sov61700Onnea Maria ja Vilma Amazing Race -voitosta!
Maria Guzenina ja Vilma Vähämaa voittivat Amazing Race Suomi -kisan. Voiton hetkellä Guzenina paljasti, miksi valitsi Vi161604