perhevene

hjallis

Olen etsimässä 4-henkiselle perheelleni
ensimmäistä purjevenettä. Onko kellään mitään
hyviä ehdotuksia hintaluokassa 60-70 tmk.
Pituutta pitäisi olla n. 10 metriä ja mielellään
kaikki mukavuudet.

59

10140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merikarhu

      Suosittelisin Ohlsson 29:ä. Ei todennäköisesti
      irtoa ihan tavoittelemaasi hintaan eikä ole kuin
      9 metriä pitkä mutta varsin kelpoinen 4-
      henkiselle porukalle. Hyvin tehty suomalainen
      laatuvene jolla voi pitää 7-7,5 solmun
      matkavauhtia.

      • aurinkotuuli

        Löysin internetistä varsin vähän tietoa tästä
        Ohlsson 29 mallisesta veneestä. Olisiko kellään
        vinkkejä, mistä löytäisin esimerkiksi Ohlssonin
        testin. Löytyisikö esimerkiksi testiä, jossa
        Ohlssonia ja Sunwind311:tä verrataan toisiinsa.


      • uulsonni
        aurinkotuuli kirjoitti:

        Löysin internetistä varsin vähän tietoa tästä
        Ohlsson 29 mallisesta veneestä. Olisiko kellään
        vinkkejä, mistä löytäisin esimerkiksi Ohlssonin
        testin. Löytyisikö esimerkiksi testiä, jossa
        Ohlssonia ja Sunwind311:tä verrataan toisiinsa.

        En ole nähnyt testiä jossa Ohlssonia ja Sunwindiä
        verrattaisiin. Joku vuosi sitten oli venelehdessä
        vertailutesti Ohlssonista ja Antillasta. Molempia
        veneitä pidettiin varsin asiallisina matkaveneinä
        tosin Antilla vanhana kilpaveneenä oli hieman
        nopeampi.


      • ?

        siis 5-5,5 solmua?


      • merikarhu
        ? kirjoitti:

        siis 5-5,5 solmua?

        En todellakaan tarkoita 5 - 5,5 solmua vaan 7 -
        7,5 solmua, ehkä jopa lähempänä 8 solmua.
        Kyseessähän on varsin nopea vene, jolla voi koska
        tahansa lähteä Hangosta Köpikseen toisin kun
        nykyaikaisilla 35 jalkaisilla veneillä.


      • mobydick
        merikarhu kirjoitti:

        En todellakaan tarkoita 5 - 5,5 solmua vaan 7 -
        7,5 solmua, ehkä jopa lähempänä 8 solmua.
        Kyseessähän on varsin nopea vene, jolla voi koska
        tahansa lähteä Hangosta Köpikseen toisin kun
        nykyaikaisilla 35 jalkaisilla veneillä.

        Täällä on taas näitä Ohlsson-hörhöjä, jotka ovat
        syöneet kärpässieniä ja joilla on lokit
        kalibroimatta. Ohlsson on iänikuisen hidas vene
        joka kulkee 8 solmua vain Ruotsinlaivan
        hinauksessa.


      • olsson
        uulsonni kirjoitti:

        En ole nähnyt testiä jossa Ohlssonia ja Sunwindiä
        verrattaisiin. Joku vuosi sitten oli venelehdessä
        vertailutesti Ohlssonista ja Antillasta. Molempia
        veneitä pidettiin varsin asiallisina matkaveneinä
        tosin Antilla vanhana kilpaveneenä oli hieman
        nopeampi.

        onko kokemuksia?


      • ensio
        olsson kirjoitti:

        onko kokemuksia?

        Ei henkilökohtaisia purjehduskokemuksia. Kuulemma
        on todella laadukasta suomalaista työtä ja
        sillähän on 70-luvulla voitettu kaikki kilpailut
        joten nopeuttakin pitäisi löytymän. Pärjää
        todennäköisesti nopeudessa ihan kevyesti esim.
        Inferno 31:lle ja laatuhan Antilloissa on ihan
        toista luokkaa kun uudemmissa
        sarjatuotantoveneissä.


      • SPEDE

        NO NO eipäs liiotella ei ohlsson 29 mikään
        raaseri ole!!


      • SPEDE
        ensio kirjoitti:

        Ei henkilökohtaisia purjehduskokemuksia. Kuulemma
        on todella laadukasta suomalaista työtä ja
        sillähän on 70-luvulla voitettu kaikki kilpailut
        joten nopeuttakin pitäisi löytymän. Pärjää
        todennäköisesti nopeudessa ihan kevyesti esim.
        Inferno 31:lle ja laatuhan Antilloissa on ihan
        toista luokkaa kun uudemmissa
        sarjatuotantoveneissä.

        ... Antilla Inferno 31:lle ootkos nyt ihan
        tosissas? Antillalla ei ole mitään jakoo
        Infernolle


      • uuno
        merikarhu kirjoitti:

        En todellakaan tarkoita 5 - 5,5 solmua vaan 7 -
        7,5 solmua, ehkä jopa lähempänä 8 solmua.
        Kyseessähän on varsin nopea vene, jolla voi koska
        tahansa lähteä Hangosta Köpikseen toisin kun
        nykyaikaisilla 35 jalkaisilla veneillä.

        Se vehje ei kulje millään konstilla tuollaisia
        vauhteja keskinopeutenaan, ellei nyt lasketa
        harvinaisen kovaa myötäistä tai rankasti
        ylimitoitettua konetta mukaan (ja näillä
        konsteillahan taas vene kuin vene kulkee).
        Ohlssoni on ennemminkin hidas vene, kuin nopea.
        Sen parhaat ominaisuudet ovat jossain muualla
        kuin suorituskyvyssä (itse en tosin tiedä mitä ne
        ovat, en kyllä hevillä hankkisi itselle ko.
        venettä).


      • SPEDE
        merikarhu kirjoitti:

        En todellakaan tarkoita 5 - 5,5 solmua vaan 7 -
        7,5 solmua, ehkä jopa lähempänä 8 solmua.
        Kyseessähän on varsin nopea vene, jolla voi koska
        tahansa lähteä Hangosta Köpikseen toisin kun
        nykyaikaisilla 35 jalkaisilla veneillä.

        Mäkin haluan Ohlsson 29, joka kulkee noin kovaa.
        Puhutaanko nyt solmuista va kilometreistä?


      • ensio
        SPEDE kirjoitti:

        ... Antilla Inferno 31:lle ootkos nyt ihan
        tosissas? Antillalla ei ole mitään jakoo
        Infernolle

        En ole ihan varma, mutta veneethän ovat kumpikin
        hieman urhelullisia ja suurinpiirtein
        samankokoisia joten luulisin, että vauhtikin on
        samaa tasoa. Sunwind 311 on käsittääkseni
        nopeudeltaan myös samassa sarjassa.


      • merikarhu
        SPEDE kirjoitti:

        Mäkin haluan Ohlsson 29, joka kulkee noin kovaa.
        Puhutaanko nyt solmuista va kilometreistä?

        Kyllä nyt puhutaan solmuista. Täytyy muistaa,
        että kyseessä on suomalainen laatuvene eikä
        mikään ulkomaisten valmistama lotja.


      • uuno
        ensio kirjoitti:

        En ole ihan varma, mutta veneethän ovat kumpikin
        hieman urhelullisia ja suurinpiirtein
        samankokoisia joten luulisin, että vauhtikin on
        samaa tasoa. Sunwind 311 on käsittääkseni
        nopeudeltaan myös samassa sarjassa.

        Mitä urheilullista on Antilla 30:ssä???


      • siveyspoliisi
        SPEDE kirjoitti:

        Mäkin haluan Ohlsson 29, joka kulkee noin kovaa.
        Puhutaanko nyt solmuista va kilometreistä?

        Tämän keskustelun sävy on mensossa hieman
        agressiiviseksi, tai ainakin asiattomaksi.

        Pysyttäydyttäisiinkö asiallisessa keskustelussa.

        ps. ISOILLA KIRJAIMILLA KIRJOITTAMINEN ON
        HYÖKKÄÄVÄÄ


      • uuno
        merikarhu kirjoitti:

        Kyllä nyt puhutaan solmuista. Täytyy muistaa,
        että kyseessä on suomalainen laatuvene eikä
        mikään ulkomaisten valmistama lotja.

        miten se valmistaja vaikuttaa veneen nopeuteen
        jos suunnittelija on siitä hitaan ja painavan
        piirtänyt


      • merikarhu
        uuno kirjoitti:

        Mitä urheilullista on Antilla 30:ssä???

        Siinähän ainakin aika tasainen kansi, joka
        soveltuu kilpailukäyttöön varsin hyvin.


      • uuno
        merikarhu kirjoitti:

        Siinähän ainakin aika tasainen kansi, joka
        soveltuu kilpailukäyttöön varsin hyvin.

        ...tasaista kantta antillassa, s&s 6.6:ssa on
        kylläkin (ja sama runko, kuin Antillassa). Ja ei
        tasainen kansi vielä veneestä nopeata ja
        urheilullista tee.


      • aurinkotuuli
        uuno kirjoitti:

        ...tasaista kantta antillassa, s&s 6.6:ssa on
        kylläkin (ja sama runko, kuin Antillassa). Ja ei
        tasainen kansi vielä veneestä nopeata ja
        urheilullista tee.

        löytyisikö?


      • merikarhu
        uuno kirjoitti:

        miten se valmistaja vaikuttaa veneen nopeuteen
        jos suunnittelija on siitä hitaan ja painavan
        piirtänyt

        No eihän se suomalaisuus noin niinkuin yleisesti
        tee veneestä nopeaa. Suomalaiset kuitenkin
        tekevät laadukkaita ja nopeita veneitä (esim.
        uudet Swanit) joten kyllä suomalainen vene
        päihittää monet muut nopeudessa.


      • tietäjä
        aurinkotuuli kirjoitti:

        löytyisikö?

        Kyseessä on käsittääkseni nimensä mukaisesti 6,6
        metriä pitkä purjevene 70-luvulta. Valmistaja
        lienee ollut Fisksätra Varv ja suunnittelija
        kaiketi Per Brohäll


      • aurinkotuuli
        tietäjä kirjoitti:

        Kyseessä on käsittääkseni nimensä mukaisesti 6,6
        metriä pitkä purjevene 70-luvulta. Valmistaja
        lienee ollut Fisksätra Varv ja suunnittelija
        kaiketi Per Brohäll

        löytyykö lisätietoja eri suunnittelijoiden
        veneistä internetistä. voiko niistä vetää
        johtopäätöksiä.

        käsittääkseni esimerkiksi swan kehuu juuri
        suunnittelijalla (tämä saksalainen fers)


      • merikarhu
        uuno kirjoitti:

        ...tasaista kantta antillassa, s&s 6.6:ssa on
        kylläkin (ja sama runko, kuin Antillassa). Ja ei
        tasainen kansi vielä veneestä nopeata ja
        urheilullista tee.

        Tarkoitin juuri tuota eroa. Antillassahan on
        tasaisen pyöreä kansi, jossa on hyvä työskennellä
        ja 6,6:ssahan on pieni kohouma kannessa.


      • Karpo
        ensio kirjoitti:

        Ei henkilökohtaisia purjehduskokemuksia. Kuulemma
        on todella laadukasta suomalaista työtä ja
        sillähän on 70-luvulla voitettu kaikki kilpailut
        joten nopeuttakin pitäisi löytymän. Pärjää
        todennäköisesti nopeudessa ihan kevyesti esim.
        Inferno 31:lle ja laatuhan Antilloissa on ihan
        toista luokkaa kun uudemmissa
        sarjatuotantoveneissä.

        Kyllä noi vanhemmat paskat, kuten Ohlssonit ja
        antillat on auttamattoman hitaita Suomen oloissa
        verrattuna uudempiin sarjatuotantoveneisiin. Ja
        kaikenlisäksi ne ovat rumia, epäkäytännöllisiä
        (istuinkaukalo yleensä kerrostalon ammeen
        kokoinen, ja takana avuttoman kokoinen
        pistopunkka), ja älyttömän painavia. Ja älkää nyt
        aloittako sitä samaa paskanjauhantaa, jonka
        mukaan kapeat puikulat (tosin nämä esimerkit
        eivät ole kovin kapeita) olisivat nopeita.
        Rantapurjehtijoille jää muuten käsitys, että
        pituuteensa nähden kapea vene olisi aina myös
        nopea. Kysyn vaan onko esim. S30 nopea
        kokoisekseen? ONKO? Se 12 metrinen lotja on
        naurettavan hidas millä mittapuulla tahansa
        mitattuna! Ja noiden vanhempien veneiden laadusta
        voidaan olla monta mieltä. Onko laatua, mikäli
        venettä ei osata mitoittaa oikein vaan
        laminoidaan älytön määrä kerroksia, jolloin
        painoa tulee myös liikaa ja vene ei kulje
        kevyellä kelillä mihinkään ilman tolkuttoman
        kokoista ja epäkäytännöllistä genuaa?


      • tietämätön
        Karpo kirjoitti:

        Kyllä noi vanhemmat paskat, kuten Ohlssonit ja
        antillat on auttamattoman hitaita Suomen oloissa
        verrattuna uudempiin sarjatuotantoveneisiin. Ja
        kaikenlisäksi ne ovat rumia, epäkäytännöllisiä
        (istuinkaukalo yleensä kerrostalon ammeen
        kokoinen, ja takana avuttoman kokoinen
        pistopunkka), ja älyttömän painavia. Ja älkää nyt
        aloittako sitä samaa paskanjauhantaa, jonka
        mukaan kapeat puikulat (tosin nämä esimerkit
        eivät ole kovin kapeita) olisivat nopeita.
        Rantapurjehtijoille jää muuten käsitys, että
        pituuteensa nähden kapea vene olisi aina myös
        nopea. Kysyn vaan onko esim. S30 nopea
        kokoisekseen? ONKO? Se 12 metrinen lotja on
        naurettavan hidas millä mittapuulla tahansa
        mitattuna! Ja noiden vanhempien veneiden laadusta
        voidaan olla monta mieltä. Onko laatua, mikäli
        venettä ei osata mitoittaa oikein vaan
        laminoidaan älytön määrä kerroksia, jolloin
        painoa tulee myös liikaa ja vene ei kulje
        kevyellä kelillä mihinkään ilman tolkuttoman
        kokoista ja epäkäytännöllistä genuaa?

        onko se siis liian iso, vai liian pieni?


      • simo
        Karpo kirjoitti:

        Kyllä noi vanhemmat paskat, kuten Ohlssonit ja
        antillat on auttamattoman hitaita Suomen oloissa
        verrattuna uudempiin sarjatuotantoveneisiin. Ja
        kaikenlisäksi ne ovat rumia, epäkäytännöllisiä
        (istuinkaukalo yleensä kerrostalon ammeen
        kokoinen, ja takana avuttoman kokoinen
        pistopunkka), ja älyttömän painavia. Ja älkää nyt
        aloittako sitä samaa paskanjauhantaa, jonka
        mukaan kapeat puikulat (tosin nämä esimerkit
        eivät ole kovin kapeita) olisivat nopeita.
        Rantapurjehtijoille jää muuten käsitys, että
        pituuteensa nähden kapea vene olisi aina myös
        nopea. Kysyn vaan onko esim. S30 nopea
        kokoisekseen? ONKO? Se 12 metrinen lotja on
        naurettavan hidas millä mittapuulla tahansa
        mitattuna! Ja noiden vanhempien veneiden laadusta
        voidaan olla monta mieltä. Onko laatua, mikäli
        venettä ei osata mitoittaa oikein vaan
        laminoidaan älytön määrä kerroksia, jolloin
        painoa tulee myös liikaa ja vene ei kulje
        kevyellä kelillä mihinkään ilman tolkuttoman
        kokoista ja epäkäytännöllistä genuaa?

        nykypäivän vene on nykypäivän vene. jos
        ylivahvaksi tehty vene olisi aina hyvää laatua,
        niin ajaisimmen legendaarisilla zulu kalastus
        aluksilla, jos kapeus takaisi vauhdin, ajaisimme
        saaristoristeilijöillä.


      • merikarhu
        Karpo kirjoitti:

        Kyllä noi vanhemmat paskat, kuten Ohlssonit ja
        antillat on auttamattoman hitaita Suomen oloissa
        verrattuna uudempiin sarjatuotantoveneisiin. Ja
        kaikenlisäksi ne ovat rumia, epäkäytännöllisiä
        (istuinkaukalo yleensä kerrostalon ammeen
        kokoinen, ja takana avuttoman kokoinen
        pistopunkka), ja älyttömän painavia. Ja älkää nyt
        aloittako sitä samaa paskanjauhantaa, jonka
        mukaan kapeat puikulat (tosin nämä esimerkit
        eivät ole kovin kapeita) olisivat nopeita.
        Rantapurjehtijoille jää muuten käsitys, että
        pituuteensa nähden kapea vene olisi aina myös
        nopea. Kysyn vaan onko esim. S30 nopea
        kokoisekseen? ONKO? Se 12 metrinen lotja on
        naurettavan hidas millä mittapuulla tahansa
        mitattuna! Ja noiden vanhempien veneiden laadusta
        voidaan olla monta mieltä. Onko laatua, mikäli
        venettä ei osata mitoittaa oikein vaan
        laminoidaan älytön määrä kerroksia, jolloin
        painoa tulee myös liikaa ja vene ei kulje
        kevyellä kelillä mihinkään ilman tolkuttoman
        kokoista ja epäkäytännöllistä genuaa?

        Ihmeellistä keveiden ja merikelvottomien veneiden
        ihannointia. Luulisinpa, että hra Karpo olisi
        pulassa matkalla Hangosta Köpikseen jollain
        Infernolla kun tuulee 30 m/s vastaan. Ohlssonilla
        matkanteko on lastenleikkiä tällaisellä kelillä
        ja pieni istumalaatikko on ihan
        turvallisuuskysymys; siihen ei mahdu liiemmin
        vettä ja siinä saa helposti tukea reunoilta.
        Vanhaan aikaan veneet tehtiin nimenomaan
        merikäyttöön eikä satamalaiturissa kerskailuun.
        Ja mitä siihen laminaatin paksuuteen tulee niin
        paljon mielelläni ajan Ohlssonilla karille 8
        solmun vahdilla kun jollain nykyveneellä.


      • Karpo
        tietämätön kirjoitti:

        onko se siis liian iso, vai liian pieni?

        Yritä nyt siiten änkeä tavalliseen kylpyammeeseen
        esim. viis aikuista! Eli kyllä ne istuinkaukalot
        usein ovat liian pieniä.


      • scylla fani
        merikarhu kirjoitti:

        Ihmeellistä keveiden ja merikelvottomien veneiden
        ihannointia. Luulisinpa, että hra Karpo olisi
        pulassa matkalla Hangosta Köpikseen jollain
        Infernolla kun tuulee 30 m/s vastaan. Ohlssonilla
        matkanteko on lastenleikkiä tällaisellä kelillä
        ja pieni istumalaatikko on ihan
        turvallisuuskysymys; siihen ei mahdu liiemmin
        vettä ja siinä saa helposti tukea reunoilta.
        Vanhaan aikaan veneet tehtiin nimenomaan
        merikäyttöön eikä satamalaiturissa kerskailuun.
        Ja mitä siihen laminaatin paksuuteen tulee niin
        paljon mielelläni ajan Ohlssonilla karille 8
        solmun vahdilla kun jollain nykyveneellä.

        kannattaisi lukea Pekka Parikan kirja:
        "Myrskylintu nousee siivilleen", jossa Pekka kävi
        ensipurjehduksella oikomassa vantteja 23 m/s
        kelissä.

        Ko vene on alunperin suunniteltu (Collin Archer)
        Norjan vesistölle nopeaksi ja tukevaksi
        luotsiveneeksi. Pekan peruslähtökohta lienee, että
        parempi olla tukeva vene kelissä kuin kelissä,
        kuin nopea, jolla pääsee Pohjanmeren perustuulia
        pakoon.


      • harpo
        Karpo kirjoitti:

        Kyllä noi vanhemmat paskat, kuten Ohlssonit ja
        antillat on auttamattoman hitaita Suomen oloissa
        verrattuna uudempiin sarjatuotantoveneisiin. Ja
        kaikenlisäksi ne ovat rumia, epäkäytännöllisiä
        (istuinkaukalo yleensä kerrostalon ammeen
        kokoinen, ja takana avuttoman kokoinen
        pistopunkka), ja älyttömän painavia. Ja älkää nyt
        aloittako sitä samaa paskanjauhantaa, jonka
        mukaan kapeat puikulat (tosin nämä esimerkit
        eivät ole kovin kapeita) olisivat nopeita.
        Rantapurjehtijoille jää muuten käsitys, että
        pituuteensa nähden kapea vene olisi aina myös
        nopea. Kysyn vaan onko esim. S30 nopea
        kokoisekseen? ONKO? Se 12 metrinen lotja on
        naurettavan hidas millä mittapuulla tahansa
        mitattuna! Ja noiden vanhempien veneiden laadusta
        voidaan olla monta mieltä. Onko laatua, mikäli
        venettä ei osata mitoittaa oikein vaan
        laminoidaan älytön määrä kerroksia, jolloin
        painoa tulee myös liikaa ja vene ei kulje
        kevyellä kelillä mihinkään ilman tolkuttoman
        kokoista ja epäkäytännöllistä genuaa?

        S30 on käsittääkseni erittäin nopea vene ja
        nimenomaan pituuden ja leveyden edullinen suhde
        johtaa erinomaisiin luoviominaisuuksiin kaikilla
        tuulilla. Ja pituushan tuo huikean runkonopeuden.
        Harva vene s30:stä ohittaa millään tuulilla.


      • kaivaten tarkkoja mittoja
        Karpo kirjoitti:

        Yritä nyt siiten änkeä tavalliseen kylpyammeeseen
        esim. viis aikuista! Eli kyllä ne istuinkaukalot
        usein ovat liian pieniä.

        kevennys sikseen, ei pidä ilakoida vakavan asian
        äärellä.

        käsitin aluksi viestistäsi, että tarkoitit
        sitlooran (sen varsinaisen kuopan) olevan
        kylpyammeen kokoinen, jolloin se mielestäni olisi
        varsin kookas. mikäli todella tarkoitat, että
        siellä ammeessa pitäisi kaikkien istua, niin ei
        houkuta.

        onko ohlssonissa tosiaan vaan kylpyammeen kokoinen
        sitloora?


      • S30 omistaja
        harpo kirjoitti:

        S30 on käsittääkseni erittäin nopea vene ja
        nimenomaan pituuden ja leveyden edullinen suhde
        johtaa erinomaisiin luoviominaisuuksiin kaikilla
        tuulilla. Ja pituushan tuo huikean runkonopeuden.
        Harva vene s30:stä ohittaa millään tuulilla.

        "Första båt ut i Segling nya serie om
        '70-talsbåtarna' är S 30. Ful överbyggnad, trög i
        lätt vind är omdömena frpn folk som inte känner
        henne. En fantastisk familjebåt tycker S
        30-seglarna själva. Och vem kan klaga på senaste
        lystalet 1,19"

        http://www.segling.nakterhuset.se/96_07/s30.asp


      • savolainen
        S30 omistaja kirjoitti:

        "Första båt ut i Segling nya serie om
        '70-talsbåtarna' är S 30. Ful överbyggnad, trög i
        lätt vind är omdömena frpn folk som inte känner
        henne. En fantastisk familjebåt tycker S
        30-seglarna själva. Och vem kan klaga på senaste
        lystalet 1,19"

        http://www.segling.nakterhuset.se/96_07/s30.asp

        ostaessani ssr395:ttä katsastin myös S30:nen ja
        päädyin ssr395:teen, enkä siihen jurassik park
        aikakauden epäkäytännölliseen monsteriin


      • Antilla-36
        aurinkotuuli kirjoitti:

        löytyisikö?

        Vene on Antilla 30:sen vanhempi versio. Runko on
        molemmissa täysin sama, mutta 6.6:sen kansi on
        tasainen ja ruffi on munankuoren puolikkaan
        muotoinen. Antilla 30:ssä on keulasta tasaisesti
        nouseva, kaareva kansi. Veneen on suunnitellut
        kuuluisa S&S suunnittelutoimisto, joka
        suunnitteli siihen aikaan myös kaikki Swan-
        veneet. Myös 6.6 kutsutaan usein Antilloiksi. 6.6
        tulee vanhasta IOR mittasäännöstä, joka vastasi
        puolitonnaria. Antilla veneillä on kierretty
        maapalloa ristiin rastiin ja voin vakuuttaa, että
        vene kestää mitä vaan. Edellisissä otsikoissa
        epäiltiin veneen olevan nopea, sitä se oli 70-
        luvulla, mutta nykyinen venesuunnittelu on
        muuttanut veneitä niin paljon, ettei Antilla enää
        pärjää nopeudessa samankokoisille nykyveneille.
        Nykyaikaisessa 30-jalkaisessa veneessä on myös
        huomattavasti suuremmat sisätilat. Ei Antilla
        silti huonosti purjehdi, mutta esim. Inferno-
        31:lle sillä voi pärjätä ainoastaan erittäin
        kovassa kryssissä. Vene-lehti ehdotti aikoinaan
        eräässä artikkelissa, että Antilla-veneiden
        pitäisi saada vakuutusalennusta, koska niitä ei
        saa rikki edes pommilla.


      • SailingFun
        aurinkotuuli kirjoitti:

        löytyisikö?

        S&S on kuuluisa jenkkiläinen venesuunnittelu
        firma. He ovat suunnitelleet muunmuassa Swanille
        purkkareita(36, 38, 41, 44, 48, 76). Itse veneet,
        jota tässä keskustelussa on sivuttu, eli 6.6 ja
        Antilla ovat molemma 9 m pitkiä ja 2,8 m leveitä
        (nyky veneisiin nähden kapeita) ja varsin
        vauhdikkaita veneitä aikakauteensa nähden.
        Esimerkiksi Antilla 30 on voitettu avomerikisoja
        Suomessa (70 luvulla).

        Sitten toiseen juttuun eli siihen mistä voi noita
        veneiden tietoja käydä noukkimassa. Esimerkiksi
        tällaisesta
        paikastahttp://www.yachtdatabase.com/. Sieltä
        löytyy perustietoa veneistä ja joskus jopa kuvia.


      • Karpo
        merikarhu kirjoitti:

        Ihmeellistä keveiden ja merikelvottomien veneiden
        ihannointia. Luulisinpa, että hra Karpo olisi
        pulassa matkalla Hangosta Köpikseen jollain
        Infernolla kun tuulee 30 m/s vastaan. Ohlssonilla
        matkanteko on lastenleikkiä tällaisellä kelillä
        ja pieni istumalaatikko on ihan
        turvallisuuskysymys; siihen ei mahdu liiemmin
        vettä ja siinä saa helposti tukea reunoilta.
        Vanhaan aikaan veneet tehtiin nimenomaan
        merikäyttöön eikä satamalaiturissa kerskailuun.
        Ja mitä siihen laminaatin paksuuteen tulee niin
        paljon mielelläni ajan Ohlssonilla karille 8
        solmun vahdilla kun jollain nykyveneellä.

        Perustelua istuinkaukalon pienelle koolle
        osasinkin jo odottaa. Minkähän takia ne kuitenkin
        on tehty niinkin syviksi, kuin vanhoissa veneissä
        on? Avonainen peräpeili (vrt. W60:set ja kaikki
        avomerellä tosikeleihin joutuvat raaserit) on
        ainoa joka todella tyhjentää sitlooran vedestä ja
        siten tuo turvallisuutta olettaen tietenkin että
        miehistö pysyy mukana. Ja mitä siihen 30 m/s
        keliin tulee, niin harva veneilijä semmoseen
        koskaan uransa aikana törmää ja toisaalta kyllä
        Ohlssonin-jämäkin on kovilla, eikä varmasti kestä
        8 solmun maattamistakaan.


      • teuvo
        Karpo kirjoitti:

        Perustelua istuinkaukalon pienelle koolle
        osasinkin jo odottaa. Minkähän takia ne kuitenkin
        on tehty niinkin syviksi, kuin vanhoissa veneissä
        on? Avonainen peräpeili (vrt. W60:set ja kaikki
        avomerellä tosikeleihin joutuvat raaserit) on
        ainoa joka todella tyhjentää sitlooran vedestä ja
        siten tuo turvallisuutta olettaen tietenkin että
        miehistö pysyy mukana. Ja mitä siihen 30 m/s
        keliin tulee, niin harva veneilijä semmoseen
        koskaan uransa aikana törmää ja toisaalta kyllä
        Ohlssonin-jämäkin on kovilla, eikä varmasti kestä
        8 solmun maattamistakaan.

        itse mieluummin olisin ohlssonilla vesillä 30m/s
        tuulessa kun jollain ylirikatulla jollalla


      • Antilla-36
        Karpo kirjoitti:

        Kyllä noi vanhemmat paskat, kuten Ohlssonit ja
        antillat on auttamattoman hitaita Suomen oloissa
        verrattuna uudempiin sarjatuotantoveneisiin. Ja
        kaikenlisäksi ne ovat rumia, epäkäytännöllisiä
        (istuinkaukalo yleensä kerrostalon ammeen
        kokoinen, ja takana avuttoman kokoinen
        pistopunkka), ja älyttömän painavia. Ja älkää nyt
        aloittako sitä samaa paskanjauhantaa, jonka
        mukaan kapeat puikulat (tosin nämä esimerkit
        eivät ole kovin kapeita) olisivat nopeita.
        Rantapurjehtijoille jää muuten käsitys, että
        pituuteensa nähden kapea vene olisi aina myös
        nopea. Kysyn vaan onko esim. S30 nopea
        kokoisekseen? ONKO? Se 12 metrinen lotja on
        naurettavan hidas millä mittapuulla tahansa
        mitattuna! Ja noiden vanhempien veneiden laadusta
        voidaan olla monta mieltä. Onko laatua, mikäli
        venettä ei osata mitoittaa oikein vaan
        laminoidaan älytön määrä kerroksia, jolloin
        painoa tulee myös liikaa ja vene ei kulje
        kevyellä kelillä mihinkään ilman tolkuttoman
        kokoista ja epäkäytännöllistä genuaa?

        Uskoisin kyllä, että suurin osa purjehtijoista
        pitää ns. vanhoja veneitä kauniimpana, kuin
        pystykeulaisia ja leveäperäisiä nykyveneitä.
        Laminaatin paksuudesta tulee painoa, mutta kyllä
        tavalliselle matkapurjehtijalle on yksi
        veneenvalinta kriteeri myös turvallisuus.
        Pikku Antillalla voi paukata kiville 7-solmua ja
        ainut vaurio on, että kölistä puuttuu pari kiloa
        lyjyä.
        Tasapohjaisessa nykyveneessä tulee joka
        kolhaisusta kymmenien tuhansien korjauslasku ja
        jos paukkaat 7-solmua kivelle tällaisella
        botskilla, on köli luultavasti kajuutan sisällä.
        Veneiden nopeutta on aika vaikea verrata pelkän
        kokonaispituuden mukaan. Esim. Antilla-30 vastaa
        vesilinjapituudeltaan ja sisätiloiltaan n.27-
        jalkaista nykyvenettä ja siihen verrattaessa se
        ei enää niin hidas olekkaan. Reippaalla luovilla
        pesee suurimman osan sen kokoisista ja vähän
        suuremmistakin nyky-veneistä. Itse olen
        aktiivinen kilpapurjehtija ja pidän nopeista
        veneistä. Kokemusta on aika monista (X-99,
        Selection-37 yms.) Kuitenkin täytyy sanoa, etten
        omaa Antilla-36 näihin vaihtaisi on se vaan niin
        hyvä botski.


      • ?
        Antilla-36 kirjoitti:

        Uskoisin kyllä, että suurin osa purjehtijoista
        pitää ns. vanhoja veneitä kauniimpana, kuin
        pystykeulaisia ja leveäperäisiä nykyveneitä.
        Laminaatin paksuudesta tulee painoa, mutta kyllä
        tavalliselle matkapurjehtijalle on yksi
        veneenvalinta kriteeri myös turvallisuus.
        Pikku Antillalla voi paukata kiville 7-solmua ja
        ainut vaurio on, että kölistä puuttuu pari kiloa
        lyjyä.
        Tasapohjaisessa nykyveneessä tulee joka
        kolhaisusta kymmenien tuhansien korjauslasku ja
        jos paukkaat 7-solmua kivelle tällaisella
        botskilla, on köli luultavasti kajuutan sisällä.
        Veneiden nopeutta on aika vaikea verrata pelkän
        kokonaispituuden mukaan. Esim. Antilla-30 vastaa
        vesilinjapituudeltaan ja sisätiloiltaan n.27-
        jalkaista nykyvenettä ja siihen verrattaessa se
        ei enää niin hidas olekkaan. Reippaalla luovilla
        pesee suurimman osan sen kokoisista ja vähän
        suuremmistakin nyky-veneistä. Itse olen
        aktiivinen kilpapurjehtija ja pidän nopeista
        veneistä. Kokemusta on aika monista (X-99,
        Selection-37 yms.) Kuitenkin täytyy sanoa, etten
        omaa Antilla-36 näihin vaihtaisi on se vaan niin
        hyvä botski.

        Antilla 36 onkin aivan eri luokkaa
        purjehdusominaisuuksiltaan kuin siskonsa, siis
        myös suhteutettuna kokoonsa.


      • HA
        ? kirjoitti:

        Antilla 36 onkin aivan eri luokkaa
        purjehdusominaisuuksiltaan kuin siskonsa, siis
        myös suhteutettuna kokoonsa.

        Perusfilosofia on molemmissa sama. 36 tietysti
        vähän modernimpi, mutta vain vähän. Suurin osa
        Antilloista on tähän päivään mennessä paljolti
        menettänyt kilpailullisen teränsä, kun niistä on
        rakenneltu matkaveneitä. Silti kaikki mukavia
        purjehdittavia, kun helat ovat paikallaan ja
        kestävät käytön. Purjehduksella on ollut pääpaino
        veneitä suuniteltaessa ja rakennettaessa. Eikka
        Antinojan henkilöstä voisi keskustella
        pidempäänkin, mutta hänen ammattitaitoaan
        veneenrakentajana tuskin kukaan asettaa
        kyseenalaiseksi.


      • Esko Aho
        harpo kirjoitti:

        S30 on käsittääkseni erittäin nopea vene ja
        nimenomaan pituuden ja leveyden edullinen suhde
        johtaa erinomaisiin luoviominaisuuksiin kaikilla
        tuulilla. Ja pituushan tuo huikean runkonopeuden.
        Harva vene s30:stä ohittaa millään tuulilla.

        On se kyllä niin, että S30 on erittäin
        hidas´kevyellä kelillä oli kyse kryssistä tai
        myötäisestä. Vähänkin modernimpi 25 jalkainen
        åyyhkäisee tuollaisesta puikulasta ohi kevyesti.


      • uuno
        merikarhu kirjoitti:

        Ihmeellistä keveiden ja merikelvottomien veneiden
        ihannointia. Luulisinpa, että hra Karpo olisi
        pulassa matkalla Hangosta Köpikseen jollain
        Infernolla kun tuulee 30 m/s vastaan. Ohlssonilla
        matkanteko on lastenleikkiä tällaisellä kelillä
        ja pieni istumalaatikko on ihan
        turvallisuuskysymys; siihen ei mahdu liiemmin
        vettä ja siinä saa helposti tukea reunoilta.
        Vanhaan aikaan veneet tehtiin nimenomaan
        merikäyttöön eikä satamalaiturissa kerskailuun.
        Ja mitä siihen laminaatin paksuuteen tulee niin
        paljon mielelläni ajan Ohlssonilla karille 8
        solmun vahdilla kun jollain nykyveneellä.

        Jos Inferno 31:een tökkäisi Ohlsonin kepin niin
        olisi sekin melko "tuultakestävä" peli. Tuskinpa
        Ohlsonin oikaiseva voima on suurempi kuin
        Infernossakaan. Infernossa on vain enemmän
        purjetta, joten sitä täytyy reivata aikaisemmin.
        Lopputuloksena olisi kuitenkin nopeampi vene kuin
        Ohlsson. Ei Ohlssonillakaan purjehtiminen 30 m/s
        tuulessa mitään lastenleikkiä ole (sellaista
        venettä ei olekaan) ja kovassa myötäaallokossa
        vanhoilla kapeaperäisillä veneillä on suurempi
        riski jäädä sortuvan aallon alle kun eivät kiihdy
        alta pois. Pieni isteinkaukalo tekee veneestä
        epämukan purjehdittavan, koska porukka on koko
        ajan toistensa tiellä ja osa joutuu mahdollisesti
        istumaan suojanpuolella.
        Samoin vanhanaikaiset veneet ovat kovan tuulen
        spinnuajossa usein melko vaikea pitää
        hallinnassa, koska rupeavat myötäisellä
        tekemään "käkikelloliikettä" eli keikkuvat
        puolelta toiselle.


      • tepu
        HA kirjoitti:

        Perusfilosofia on molemmissa sama. 36 tietysti
        vähän modernimpi, mutta vain vähän. Suurin osa
        Antilloista on tähän päivään mennessä paljolti
        menettänyt kilpailullisen teränsä, kun niistä on
        rakenneltu matkaveneitä. Silti kaikki mukavia
        purjehdittavia, kun helat ovat paikallaan ja
        kestävät käytön. Purjehduksella on ollut pääpaino
        veneitä suuniteltaessa ja rakennettaessa. Eikka
        Antinojan henkilöstä voisi keskustella
        pidempäänkin, mutta hänen ammattitaitoaan
        veneenrakentajana tuskin kukaan asettaa
        kyseenalaiseksi.

        Eikan puuveneiden rakennustaito oli kyllä
        loistavaa, mutta hänellekin muoviveneiden tulo
        oli uusi asia. Kun ensimmäisissä piirustuksissa
        ei ollut tarkkoja laminaattierittelyjä, eikä
        Eikalla oikein vielä materiaalituntemusta
        lasikuidusta, hän päätti laittaa sitä pohjan
        alueelle yhtä paksulti kuin samankokoisissa
        puuveneissä oli lautaa. Legenda pomminkestävistä
        Antilloista oli syntynyt...


    • savolainen

      miten olisi saimaan saaristoristeilijä. nimestä
      huolimatta kyseessä on pitkähkö varsin
      merikelpoinen puikko. seisomakorkeutta ei juuri
      ole kuin alimittaisille (n. 155cm), mutta
      kaupeudesta huolimatta volyymiä piisaa.

      vene on varsin nopea, etenkin kevyessä kelissä,
      harva vene pyyhkii ohi (ei edes se paljon kehuttu
      ohlsson 29)

      • aurinkotuuli

        Löytyykö ssr395:stä lisätietoja jostain
        internetistä?


    • K.K.

      Kyllä jostain on tingittävä.
      Ei 10 metristä purkkaria saa alle sadan tonnin,
      joka on varustettu kaikilla mukavuuksilla.

      • savolainen

        oli ainakin vene-pörssissä myynnissä! vene on yli
        10m pitkä ja meidän perheessä on toiminut
        mainiosti "perheveneenä" kovassakin kelissä (tosin
        meitä on 3 kultainen noutaja).


    • !!

      Mukavia PERHEVENEITÄ on Sunwind 27, Ohlson 29 ym
      vastaavat! Älä murehdi turhia noista 1/100 solmun
      pullistelioista vaan hanki turvallinen ja
      helposti purjehdittava perhevene. Sillä vietät
      hauskoja kesälomia seilaten! 60-70 tmk ei taida
      kylläkään riittää ihan 10 metriseen...

      Toisaalta kyllä vähän pienempäänkin sopii 4
      henkinen perhe! Ohlson 29 pikkusisko 22:n on
      loistava ensivene ja niitä on silloin tällöin
      sopivasti myynnissäkin!

      • aurinkotuuli

        siis muualla kun tuolla yachtdatabase osoitteessa?


      • ohlson 22

      • aurinkotuuli
        ohlson 22 kirjoitti:

        http://www.udkik.dk/fi/baad/ba552.htm

        ja minulta käytännön kokemuksia.

        miten purjehtii kevyessä, kovassa kelissä? onko
        helppo käsitellä. hintataso veneellä ja
        varusteilla.. miten kulkee, kryssiikö hyvin?

        kiitos jo etukäteen


      • ohlson 22
        aurinkotuuli kirjoitti:

        miten purjehtii kevyessä, kovassa kelissä? onko
        helppo käsitellä. hintataso veneellä ja
        varusteilla.. miten kulkee, kryssiikö hyvin?

        kiitos jo etukäteen

        Ruotsissa oli sille aikanaan oma kilpaluokka.
        Helppo käsiteltävä ja mukava purjehdittava. Masto
        suht. korkea mikä kertoo hyvistä luovimis
        ominaisuuksista. Toppi-rikattu -> 150% Genoa
        vetää hyvin kevyellä kelillä. Leveytensä vuoksi
        alkujäykkä, mutta kovassa kelissä "terhakka"
        Sisätilat hyvät kokoluokkaansa nähden. Vankaa
        tekoa ja tukevasti rikattu vene. Makuupaikat 4:lle
        Hinta haarukka 30 - 40 tmk, (jopa alle)

        Tuu kattomaan ja kokeilemaan jos liikut/olet
        Helsingissä!! tai anna fax numero niin faxaan
        sulle venelehden testin!


      • tepu

        Tunnetusti hyviä hintaluokkasi perheveneitä ovat
        myös Finn 26 ja Avance 245, kunhan löydät
        veistämön viimeistelemän. Niin ja tietysti FE 83.
        Tuo alle sadantuhannen bubjetti pitää sinut
        valitettavasti erossa Infernoista 28, 31 (26 ja
        29 eivät ole aloittelijan perheveneitä), H-
        323:sta, Avance 33:sta jne.


    • A9

      On se ihme, että 5000 ihmistä lukee kysymyksesi,
      mutta puuta ei ehdotettu kertaakaan (paitsi
      Scylla, joita tosin taitaa saada myös muovina).

      Osta ihmeessä hyvä ja iso puuvene.
      Purjehdusmeininki on hiukan eri luokkaa eikä
      tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa purjehtimalla
      tulevaisuuden ongelmajätteellä.

      • nalle fani

        scylla on nalle nybergin collin archerin
        perusteelta suunnittelema limisaumainen puuvene!
        pekka parikka (muistaakseni 1983) testasi
        veneessä owatroll-kyllästysainetta ja sen jälkeen
        suurin osa scyllista (ellei jopa kaikki), on
        kyllästetty tällä mainiolla aineella, joka
        vähentää jonkin verran puuveneen huoltoon kuluvaa
        aikaa.


      • Molempi parempi
        nalle fani kirjoitti:

        scylla on nalle nybergin collin archerin
        perusteelta suunnittelema limisaumainen puuvene!
        pekka parikka (muistaakseni 1983) testasi
        veneessä owatroll-kyllästysainetta ja sen jälkeen
        suurin osa scyllista (ellei jopa kaikki), on
        kyllästetty tällä mainiolla aineella, joka
        vähentää jonkin verran puuveneen huoltoon kuluvaa
        aikaa.

        Kyllä Scyllia on muutama tehty kuttaperkastakin,
        luepa se Parikan kirja hiukan tarkemmin, tai
        jututa Nallea joskus tilaisuuden tullen. Ei niitä
        tosin montaa taida olla, näitä muovi
        Scyllia.Runkomuodoltaan hiukan samankaltaisia
        Haukilahden tekemiä muovisia Colin Arhchereita
        näkee sitten useammin.


      • puu on jees
        Molempi parempi kirjoitti:

        Kyllä Scyllia on muutama tehty kuttaperkastakin,
        luepa se Parikan kirja hiukan tarkemmin, tai
        jututa Nallea joskus tilaisuuden tullen. Ei niitä
        tosin montaa taida olla, näitä muovi
        Scyllia.Runkomuodoltaan hiukan samankaltaisia
        Haukilahden tekemiä muovisia Colin Arhchereita
        näkee sitten useammin.

        tässä lienee sama ilmiö kun folkkarin
        pilaamisessa. ei ymmärretä puuta...


    • Genua 1

      Albin Vega on erinomainen retkipursi sisältäen
      makuupaikat viidelle. 8,25 m. pitkä vene pitää
      sisällään mm. ruoanlaittopisteen, wc:n,
      makuupaikat viidelle, makean veden säiliön (45l)
      jne. Vene on vakaa ja helppohoitoinen. Kyseisellä
      venetyypillä ollaan purjehdittu jopa pallon
      ympäri. Hintaluokka pyörii hyväkuntoisella
      käytetyllä veneellä 60 - 70tuhannen markan
      kieppeillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      415
      4604
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      247
      2294
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1710
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      161
      1462
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      309
      1399
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1147
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      140
      1131
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      79
      1103
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1085
    10. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      985
    Aihe