Luin täältä eilen avauksen naisen saastaisuudesta. Teksti oli törkeää. Se halvensi naisia ja vammaisia ihmisiä. Ajattelin, että avaus pitäisi ehdottomasti poistaa.
No, tuon avauksen johdosta minä kuitenkin etsin kotoa vanhan Rippi-Raamattuni ja luin sitä eilisen illan ja tämän päivän mm. siitä Mooseksen kirjan kohdasta, joka avauksessa mainittiin, ja huomasin, ettei avaus ollutkaan mikään törkyviesti, vaan kertoi ihan rehellisesti siitä, mitä Raamatussa on. Nyt olen yrittänyt etsiä tuota viestiä lukeakseni sen uudelleen, mutten löydä mistään. Miksi se poistettiin?
Olen todella loukkaantunut ja järkyttynyt. Minulle on lapsena opetettu kauniita tarinoita Jeesuksesta ja Mooseksesta ja Daavidista ja muista Raamatun miehistä, mutta kaikki kaunis onkin ollut pelkkää kuorrutettua valhetta. Miksi minulle on valahdeltu? Miksi minulle on piirretty kuvaa hyvistä miehistä, jos heidän ajatuksensa minusta naisena ovatkin olleet puhdasta sontaa? Kuka on se hirviö, joka kehtaa puhua pikkutytöille Mooseksesta? Miksi minulle ei olla oltu rehellisiä? Miksi Raamatun pahuus, julmuus ja rumuus on piilotettu ja vaiettu kuoliaaksi? Onko kirkko instituutio, jolla on vain suloiset kuoret, mutta joka on sisältä läpimätä?
Jos Mooses edustaa Jumalaa, minä en usko Jumalaan. Siksi kysyn, mikä on kirkon virallinen kanta Moosekseen? Kysyn myös, miksi viesti sensuroitiin? Halutaanko tosiasioiden peittelyä jatkaa aina vain?
Naisten halventamisen pyhää kirjallisuutta
4
104
Vastaukset
- viisas nainen
aikuisen naisen ei ole pakko kuulua kirkkoon, jonka pyhänä pitämä tarukirja halventaa naisia.
Ilman naisten taikauskoisuutta kirkko ei enää aikoihin olisi ollut merkittävässä asemassa.
Mutta naisten enemmistö uskoo satuolentoihin ja opettaa lapsensakin uskomaan niihin. - taviss
Ei viestiä poistettu. Se siirrettiin ortodoksipalstalle. Siellä viestiin näyttää tulleen muutamia vastauksiakin. MM. nim. _oleg_ kertoo, ettei naisen ole sopivaa mennä edes kirkkoon kuukautistilassa. On harmi, että ortodoksisessa kirkossa pidetään yhä naista kuukautistensa ja raskauksiensa vuoksi saastaisena.
Löydät viestin täältä:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9415265
Minustakin on harmi, että avaus siirrettiin muualle.
Voisivatko tämän palstan teologit nyt kertoa, miksi luterilaisessa kirkossa naisia kirkotettiin vielä 1900-luvulla? Miksi nainen sai kantaa epäpuhtausleimaa niin pitkään? Epäpuhtaudenko takia nainen vaiennettiin kirkossa niin pitkäksi aikaa? Onko yhä niin, että naispappeutta vastustavien pappien kanta perustuu loppupeleissä naisen kuukautisvuotoihin? Miesteologit vaiensivat naiset ensimmäisinä vuosisatoina, eivätkä itse kyenneet näkemään Jumalan pappismiehille antamaa selkeää näpäytystä:
Jeesus ei ollut syntinen. Naisesta syntyminen ei tee ketään syntiseksi.
Jeesus eli ensimmäiset viikkonsa naisen veressä ja verestä. Kuukautisveri ei saata Jumalaa häpeään.
Jeesus antoi ylösnousemisviestin ensimmäisenä naisten eteenpäin vietäväksi. Naiset saavat julistaa ja opettaa kristinuskoa.- ukjda
Kirkko on pyytänyt anteeksi saamelaisilta, romaneilta, uudelleen kastajilta tms.
Onko kirkko koskaan pyytänyt anteeksi naisilta kirkottamista ja naisen seksualisoimista? - linkin lukenut
Kun naispappeuden vastustaminen aikanaan kävi kuumimmillaan luterilaisessa kirkossa, ongelmaksi nähtiin nimenomaa alttariyhteistyö, ja jos altteriyhteistyöongelmien takana oli jotakin, joka juontaa juurensa juutalaisiin tabuihin ja puhtaussäädöksiin, on naisten 2000-vuotinen historia vaiennettuina kristittyinä todella surullista luettavaan. Mitä siitä voimme oppia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224024- 183056
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3892179Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391919- 271871
- 311747
- 321629
- 141387
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai681240- 121201