Raittiit alaikäiset onko heitä?

eivinettoo

Kuinka paljon tunnette tai tiedätte kaveripiireistä tai koulusta alaikäisiä jotka eivät juo alkoholia lainkaan?

65

1576

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.Oraalinen

Luulisin että suurin osa jokaisen ylä-asteiden oppilaista eivät käytä alkoholia eli ovat raittiita.
      Se harha että kaikki nuoret käyttäisivät alkoholia ja vetävät hirveät kännit viikonloppusin on väärin ymmärretty. se selittyy sillä että nämä alkoholia käyttävät nuoret on enemmän esillä kuin raittiit nuoret, jotka eivät sekoile alkoholin kanssa pitkin kylänraittia. Yleensä alkoholia paljon käyttävillä ylä-asteen oppilailla on jotain ongelmia koulussa ja ovat huonosti menestyviä oppilaita ja nämä raittiit oppilaat taas ovat parempia koulussa.
      Myös Lukioiden ala-ikäiset oppilaat käyttävät vähemmän alkoholia kuin taas samanikäiset ammattikouluissa olevat käyttävät enemmän alkoholia. Se selittyy tietenkin sillä että Lukiolaiset ovat hieman sivistyneempiä ja valistuneempia kun taas ammattikoululaiset eivät.

• hsres

"Sivistyneempiä ja valistuneempia..." aha, olen ammatillisella puolella, enkä mielestäni ole yhtään sivistymättömämpi kuin porukka lukiossa.

• Monkibomber_93
        hsres kirjoitti:

"Sivistyneempiä ja valistuneempia..." aha, olen ammatillisella puolella, enkä mielestäni ole yhtään sivistymättömämpi kuin porukka lukiossa.

No tämäkin taas riippuu yksilöstä ja varmastikin alasta. Juuri tänään sai kuunnella kaverilta miten heillä autoamiksessa haastetaan muita maistamaan jarrunestettä. Tosin lukiossa yksi kaveri söi tänään savea, että se siitä viisaudesta...

Itse olen ihan tasa-arvon kannalla tässä opiskelujutussa, sillä lukiossa oppii lisää perussivistystä ja amiksessa oppii tekemään. Molempia taitoja tarvitsee elämässä.

• jaa has

Yläaste ja alaikäinen muuten kirjoitetaan ilman väliviivaa ja sekä lukio että lukiolaiset kirjoitetaan pienellä. Turha yleistää, että lukiossa oltaisiin yhtään sen sivistyneempiä juomisen suhteen kuin ammattikoulussa. Ainakin omassa lukiossani osattiin kyllä ryypätä.

• O.Raalinen

Hyvää lokerointia vitun idiootti!

• näin.
        Monkibomber_93 kirjoitti:

No tämäkin taas riippuu yksilöstä ja varmastikin alasta. Juuri tänään sai kuunnella kaverilta miten heillä autoamiksessa haastetaan muita maistamaan jarrunestettä. Tosin lukiossa yksi kaveri söi tänään savea, että se siitä viisaudesta...

Itse olen ihan tasa-arvon kannalla tässä opiskelujutussa, sillä lukiossa oppii lisää perussivistystä ja amiksessa oppii tekemään. Molempia taitoja tarvitsee elämässä.

Raittiina nyt ja aina.

t. tyttö 14 vuotta.

• Monkibomber_93

Raitis olen. Ja lukiossa.

• dfasdhdgjd

oon raitis ja kaikki vihaa mua. Taidan aloittaa juoma hommat

• dfasdhdgjd kirjoitti:

oon raitis ja kaikki vihaa mua. Taidan aloittaa juoma hommat

älä vittu ihmeessä 88)

• Half Pipe

Itse juon satunnaisesti (olen neljätoista) ja tiiän että olen typerä mutta sellasta se on. Harva mun kavereista juo. Vaan minä ja kaksi ystäväämme juopottelemme.

• haha XD en oo juonu mut kamuni on kerran tai kaksi mutta ollaa sekasi muutenki nii ei tartteee perkele

• jdsijfwsf

Itse olin raitis yläasteella ja vielä amiksessa, 18-vuotiaana alkoi juopottelu, ensi otin yläaste aikoja takaisin ja kylillä pussikaljaa, 19-vuotiaana "löysin" Sedulan..

Nyt 21-vuotta ikää ja Alkossa töissä, arvatkaa miten viinan kanssa kävi?

Niinpä, ihan evvk-asenne ja sitäpaitsi osa-aikanen kun olen, niin työvuorot painottuu perjantaihin ja lauantaihin.

Ainoa päihde/nautintoaine jota käytän on nuuska, kavereita näkee mielummin vaikka pelatessa jotain tai leffaan..

Amiksesta vielä, että oli siellä aikalailla raittiitakin, tosin se rööki ja nuuska oli se amisten juttu.

Kavereistani eniten juo selvästi yliopisto-opiskelijat raittiimpia on uskovaiset, oli tausta mikä vain.

Laajasta tuttavapiiristä: minä olen ainoa Nuuskamuikkunen

• Joku2500000000

Joo meidän koulusta aika moni juo mutta myös aika paljon semmosia jotka eivät juo alkoholia kun taas tupakan poltajia on niin paljon että vaikka muille jakaa.

• millamaria__

Olen 17 enkä juo alkoholia

• 17poika

Sama täällä, pian 18 ja käytännössä koko elämäni viettänyt ilman alkoholia.

• En ole hihhuli

Olen 19 enkä ole juonut alkoholia (, jollei ehtoolisviiniä lasketa) ja hyvin olen pärjännyt.

• tiedoksi että..

ehtoollisviini on alkoholitonta.

• Näin on meillä...
        tiedoksi että.. kirjoitti:

ehtoollisviini on alkoholitonta.

En tiedä missä seudulla sinä olet kirkossa käynyt, mutta meille ainakin rippikoulun pappi sanoi, että kirkollisviinissä on alkoholia (vähän mutta kumminkin) ja mainitsi vielä viinin nimenkin, jotta sitä voisi halutessaan ostaa kaupasta (kun ikää on tietysti tarpeeksi).

• whop

Pljon tunnen tyyppei jotka ei kännää tai polta. Siis mein kaveripiiri on aikas tämmöst porukkaa

• d4r4rrfdd3d

kaikki juo jotka tunnen, olen 17v poika (raitis ihme kyl) ja 12 vuotiaatkin 140-150cm tytöt ryyppäävät pihalla, alkaa jo omalta osaltani ihmetyttää että oonkohan jääny jostain elämänkohdasta paitsi. Ei tuu kesää =D

• Täytän perjantaina 18 ja kerran olen jonkinmoisessa hiprakassa ollut niin ettei jalat oikein kantanut. Enpä tiedä, kivempaa oli selvinpäin.

En usko, että kun olen 18, lähtisin baareihin pyörimään hakemaan humalaa mutta varmasti tulee jonkin verran kavereiden kanssa otettua. Paino sanalla jonkin verran = vähän.

Tunnen muutamia nuorisosta, jotka eivät ole ikinä juoneet. Propsit heille.

• matkalla maailmassa

Kyllä maailmaan mahtuu sekä typerä että viisaita! Itse lukion 3. vuosiluokan opiskeljiana olen huomannut, että kyllä meitä typerääkin typerämpiä lukiolaisiakin löytyy. Mutta taitaapi olla jokaisessa oppilaitoksessa näin :)

• haalllllåååå

Itte oon 17 tyttö, ihan raitis silleen, mitä nyt jossain "oikeissa" juhlissa (eli ei siis mitkään teinibileet) kuoharia juon. En mikään jokaviikonloppukänniläinen.

• Raitis95

Oon 15v poika. Raitis ;) Ja hyvin menee mut kavereit ois enemmän jos jois ;/

• jaapadaapaduu

Meneekö se oikeasti niin että juo = kavereita, ei juo = vähemmän kavereita.

Vai onko toi vaan yleinen harhakuva?

• alkoholi keskeisin

Täyttä totta. Nykynuorten surkea itsetunto on suoraan verrannollinen alkoholinkäyttöön. Jos on huono itsetunto, sitä voi kompensoida juomalla koska humalassa on paljon vapautuneempi ja kykenevämpi ilmaisemaan itseään. Taas jos on hyvä itsetunto ei tarvitse humalatilaa ollakseen oma itsensä ja saa myös kavereitakin ilman juopottelua.

Mutta nyrkkisääntönä sanonta "jos et juo, ole yksin" on erittäin hyvä.

• alkoholi keskeisin kirjoitti:

Täyttä totta. Nykynuorten surkea itsetunto on suoraan verrannollinen alkoholinkäyttöön. Jos on huono itsetunto, sitä voi kompensoida juomalla koska humalassa on paljon vapautuneempi ja kykenevämpi ilmaisemaan itseään. Taas jos on hyvä itsetunto ei tarvitse humalatilaa ollakseen oma itsensä ja saa myös kavereitakin ilman juopottelua.

Mutta nyrkkisääntönä sanonta "jos et juo, ole yksin" on erittäin hyvä.

Itse en juo, en ole ikinä juonut pulloakaan, maistanut teelusikallisen jotain siideriä tai salmiakkikossua, siinä se. Enkä aio ikinä juodakaan kokonaista pulloa :D Omasta kaveripiiristäni voisin sanoa että tunnen öö......sellaiset 15 jotka eivät juo :D

• RaitisHemmo

Harhakuva, jos minulta kysytään.

• Asennejuttu

Riippuu henkilöstä itsestään, jos on hyvä itsetunto, ei tarvitse vetää kännejä. Voi pitää hauskaa, vaikkei vetäisi kännejä, olen itse todistanut tämän. En juuri koskaan juo itseäni humalaan ja silti pidän hauskaa kavereideni kanssa, vaikka he joisivatkin enemmän. Se on kiinni asenteesta. Jos ajattelee, että ilman viinaa ei ole hauskaa, niin sitten tuskin on.

Kyllä voi olla paljonkin kavereita ilman kännejäkin. Ja monille tämä kova ryyppääminen jää nuoruusvuosien kokeiluiksi.

• ihminenonnestettä

KYLLÄ KAIKKI JUO! ON PAKKO MUUTEN TULEE NESTEHUKKA JA MUNUAISET HAJOAA ATOMEIKSI :(

• RaitisHemmo

Yllättävää kyllä, mutta kukaan minun kaveripiirissäni ei juo alkoholijuomia.

• ihantiedoksivaan

oon ite kohta 15v täyttävä ja meen ysille, ja mä en juo, ja meijän luokalla on ehkä 5 ketkä juo. Ja meitä on 25.

• ....

onhaan meittäA< VAIKKE KOUNAKA PALJON,

• abcdaa

minääää! en oo juonu vielä kertaakaan, täytän kohta 16 ja haluttais ihan VITUSTI vettää kännit :)

• ....

No vedä kät... eiku siis kännit.

• Sämmäkkögöörl

15 v olen jo täyttänyt, skootteri on ja ysiluokalle menossa, mutta en juo enkä polta, juomisen aloitan varmaan täysi-ikäisenä tai vanhempana, siis käyttäisin viiniä joskus pelkästään ruokajuomana :-) Polttamista en aloita ikinä, tai ainakin yritän pysyä tässä päätöksessäni :D Meidän luokalla n. 20 henkilöä ja ehkä 3-4 juo ja polttaa. Tiedän monta meidän koulusta jotka juovat ja polttavat ja suurimmalla osalla juojista on ongelmia kotonaan plus heikko itsetunto. Valitettavasti monet nuoret sortuvat juomaan :( Siitähän ei tietysti hyvää seuraa..

• 14v

mä oon 14 ja meen nyt syksyllä kasille ja en oo ikää juonu (jos ruokalusikallista brandya lasketa) ja mun luokalla oli semmone kumma ilmiö et melkein kaikki luokkalaisista tytöistä polttaa ja juo mut pojista ei kukaan ja poikia on 8 ja tyttöjä saman verran ja niistä noin 5 poltttaa ja juo

• -sampsa-

Monet kavereistani juo ja polttaa. Luulevat olevansa kovia ja cooleja, siten ovat kylläkin saaneet lisää kavereita. Koulussa välkillä hakevat tupakkaa. Olen etääntynyt heistä, mutta onneksi he eivät ole ainoita kavereitani. :)

Olen 15v poika enkä juo tai polta..
      On se vain kumma että yllättävän moni hairahtuu sille tielle..

• Yeah!

oon 13v tyttö en juo enkä polta

• minähän se

Hyvä alku. Toivon, että voit sanoa noin vielä 5 vuoden päästäkin. =)

• tytteli97

mä oon 14 v tyttö enkä oo ikinä maistanut tupakkaa tai alkoholia eikä mun kaveritkaa juo tai polta

• Abcdefg...

Olen 15v tyttö enkä juo enkä polta enkä edes halua. Mulla oli yksi kaveri, joka aloitti polttamaan ja käyttämään alkoholia, mutta hänet sitten unohdin kun en halua liikkua missään epämääräisissä porukoissa. Nykyiset kaverit ovat raittiita enkä juuri tunne ikäisiäni alkoholin käyttäjiä.

• köhlg

olen 17- vuotias tyttö enkä ole koskaan ollut kännissä. Totta kai olen maistellut, kuten viime maanantaina, kun olin kavereideni kanssa. He kylläkin juovat, mutta eivät kuitenkaan liikaa (useimmiten). Mikä parasta, heitä ei haittaa juomattomuuteni. Vaikka olisihan se mukavaa, jos olisi edes yksi kaveri, joka ei juo yhtään.. :)

• 14v. Stadist

Luokal aik moni otti just ku koulut loppu nii hietsus ja yhet kännit, mut ite en juonu yhtää, ja olin ainoo yhen toisen pojan kaa, ja olo tuntu outsiderilt koko illan, mut sit yks tyttö kiitti lopuks et olin ottanu juoman silt kädest ja sanonu ettei sen pidä juoda. Jouduttii kutsuu yhen kaverin mutsi ku oli aik paskas kondikses =/

• vesikinonkirkasta

Olen 16 vuotias, syksyllä lukion aloittava tyttö, enkä ole koskaan maistanut tupakkaa, kokemukset alkoholistakin rajoittuvat ehtoollisviiniin :P
      Itse olen huomannut että ne ovat aina tietyntyylisiä ihmisiä jotka päihteisiin ratkeavat. Meidän koulussa ainakin kävi 8 luokalla sellainen jako, että koulussa huonosti menestyvät, sekä luonteeltaan villimmät ihmiset alkoivat käyttää päihteitä. Itse vihasin omaa luokkaani, olin luokkani ainut tyttö joka ei juonut tai polttanut, raittiita poikiakin taisi olla vain 4. Kaikki aina vitsailivat ja piikittelivät asiasta, mutta ei minua semmoiset hommat kiinnostaneet. Kaveripiiristäni n. puolet käyttävät päihteitä. Usein seura tekee kaltaisekseen, entinen hyvä ystäväni ei käyttänyt päihteitä, sitten hän alkoi hengailla eri porukassa, nykyään juo lähes joka viikonloppu ja polttamaankin on aloittanut. Tuntuu vain ettei hän sovi siihen porukkaan yhtään, muiden keskiarvo on 7 paikkeilla, entisellä ystävälläni oli yli 9. Nykyään ei olla enää väleissä, opiskelu vei eri kouluihin eikä meillä muutakaan yhteistä enää ole.
      Itse arvostan päihteettömiä ihmisiä, pidän heitä jotenkin vahvempina, kun eivät anna periksi "houkutuksille". Ei hauskanpitoon muutenkaan alkoholia tarvita, ainakin itse olen pärjännyt hyvin ilman :)

• Nimimerkkiiii

Oon 14v poika ja en oo koskaa juonu alkoholii sillee kunnol (ja toivottavasti en tuukkaa :) Ja mun mielest on tosi noloo ku jotkun mun ikäset tai muutki alaikäset vetää päänsä sekasin ja sit on esittävinää nii kovaa tyyppii ku pokkaa vetää kännit, meiän luokalla on muutama tyyppi jotka jossai diskossa juo ja meiän koulun yläasteella on jotai ehkä 200 oppilasta joista ehkä vähä alle puolet juo ees vähä et sillee, ite en koskaa meee mihkää diskoihin kattoo ku muut menee kännäämää, meen mielummi kavereitten kaa kylälle ;D

• rgfg

Ainoa paha tapa mikä mulla on, saattaa hyvinkin olla se, että oon joka päivä keskustassa, TOSI myöhään, ja sit nukun seuraavana päivänä 2 asti... Parempi se kun viina/tupakka/huumeet!

• !!

Nyt kyllä yleistät ja pahasti!

• no mun kamut ei jou säännöllisesti kukaan en itekkää oo ollu kännis mut tyypit on luullu ku oon vetäny mehuu siin määrin kertookin musta jo ihan hemmetin paljo tosta mun pöääästä ku istutaa keskell tietä jymyt kuoras soittaa seppo on di XD ei sitä viinaa tarteta (8

• 13

Oon seiskalla. En polta, paitsi puita En juo mitään väkeviä paitsi satunnaisesti kaljaa tai lonkeroa.

• kyllä on

17v elämästä takana ja täysin raitis.

• gcygvcjh

oon täysin absolutisti!!! juon ehtoollisviininki alkoholittomana

• tyttö13kesäinen

13 jaja empä oikei tunne ketään tän ikästä joka vetäisi kännejä. paitsi yhden tiedän. jaja ite en juo mitää, paitsi joskus maistan jotain vanhempine viiniä tai tällästä yms =DD

• errzuuu
    • joojaujeejuuuii

Ite oon 16v poika enkä oo koskaan ryypännyt, toki maistanut joskus vähän olutta ja jotain kuoharii, mut siihe se jääkin. Oishan se ihan kiva olla joskus mukana kun aika monet kaverit käy silloin tällöin (kerran pari kuussa) ryyppäämässä ja oishan sitä tottakai enemmän frendei ku kävis aina välil vähä bileis ja näin, mut toisaalt ei täs oo ku pari vuotta nii pääsee iha laillisesti ryyppäämään ja ostamaa ite juomingit.

• suicide

olen 16, en oo ikinä juonut mutta monesti miettinyt että vois mennä mukaan että sais kavereita ym. oon kauheen yksinäinen vapaa-ajalla. ja melkeenpä kaikki tuntemani henkilöt juovat alkoholia, bilettävät yms.

enpä oo vielä mennyt ja yritän olla menemättä. masennun mielummin yksin kotona varsinkin kun en edes tykkää olla missään isossa porukassa varsinkaan se joka puhuu kokoajan ja on se wannabe "suurin henkilö" porukasta.

• Letsgarius

Raitis ja ikää 16. Aivojen myrkyttäminen aineella joka pystyy murtamaan keskiverto soluseinän ei oikeen viehätä.

• karhu 12pack

Oon ysillä, ja ehkä noin 80% ysiluokkalaisista juo. Juon myös itsekkin,
      ei se mitään tuhoa, nörtteilette vaan koulukirjankans ja uskotte kaikkea paskaa mitä sinne ängetään.

• kontunen

Monta tuttua ja hyvää ystävää nuorta ! tästä tulikin mieleen että minulla kaksi hyvää ystävää ketkä eivät nauti lainkaan alkomaholia, minä juhlina vai lasi-kaksi. auttakaa ihmiset meitä kolme raitista tykkäämällä tästä linkistä, että mekin nuoret pääsemme edes johonkin kesälomalla kun painaa töitä koko ajan. tää kesä olisi vapaa ei koulua eikä töitä niin kiitos kaikille ketkä tykkäs !

https://www.facebook.com/oikotieasunnot/app_400842266605416?app_data=hakemus_id=525

• nyt saatana

Ite oo 17v poika lukion kolmannella ja juon alkoholia sekä käytän nuuskaa. EI nä mun opinnot siitä mitää oo kärsiny :D ihme porukkaa jos luulette, että kaikki jotka käy juomassa on jotai nistejä :D Helvetin kukkahattutädit!

• Suurin osa mun kavereista ei polta tai juo, ja itekin kuulun siihen joukkoon. :D

• Riippuu aivan ala-iäisten ikäluokasta. Itse juon, ja paljon.
      -Sturm

• 112121

17v poika lukion 2. vuosikurssilla. En ole koskaan jounut alkoholia enkä käyttänyt muita päihteitä.

Nykyään näyttää moni lukiolainenkin olevan jopa typerämpiä kuin amikset... Onneksi valitsin lukion, johon ei päässyt millään seiskan keskiarvolla. Täällä ihmiset osaavat sentään käyttäytyä ja panostavat opiskeluun.

• NIIN JUU OON

No mulla on hyvä esimerkki koko suku ja tuttava perheen alaikäiset
      mutta oon kyllä lesta (vanhoolais lestaadiolainen)

• minä raitis

MINÄ EN OLE PULLOON KOSKENUTKAAN!! x"DD
      enkä röökiin. Enkä muuhunkaan.

Paitsi jos ei lasketa energiajuomia, vaikka en niitä paljookaa oo juonu...
      Oon 16v C:

ainii vahingos hörppäsin tölkistä ku luulin et se on energiajuoma x"D
      mut ei pahempaa ku yks siemaus

Ja oon varma ainki yhest kaverist et on raitis :D

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      43
      3020
    2. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      35
      2248
    3. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      56
      2168
    4. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      80
      2029
    5. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      55
      1742
    6. Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.

Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä
      Kiuruvesi
      16
      1522
    7. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      57
      1489
    8. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      44
      1295
    9. Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta
      Maailman menoa
      123
      1212
    10. Puuma Martina iski nuoren miehen

Martina ja Hajji Muhis oikealta nimeltään Muhammad Abdilrasoon hempeilivät Tallinnassa. Hajji 28 vuotias ja Martina pian
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      944
    Aihe