Miten saisi vanhemmat suostuteltua antamaan lupa Airsoft-aseen ostoon?
Miten saisi vanhemmat antamaan lupa aseen ostoon?
24
1222
Vastaukset
- wlul
Sano et se on vaan kuulapyssy :D
- k.haakana
nii hä se onkin:)
- iloveairsoft
Sanot et käytät maskii iha aina nii sitte uskoo ettei se oonii paha ja sitte sanot et kavereilki on ja sanot et mua haukutaa koulus ku en saa airsofti asetta ja et oot ollu kavereil softaamas maski pääs ku kaveri lainas ja sitte et se ei satu yhtää ku se kuula tulee... mul ainaki mutsi ei ois halunnu et saan kuula aseen mut faija anto.. ku mun frendeil oli...
- Ahma
1. softaus on hyvä harrastus jossa saa paljon liikuntaa ja raitista ilmaa
2. softaus on hyvä keino saada uusia kavereita ja kehittää sosiaalisia taitoja toisten ihmisten kanssa
3.softaus ei ole yhtään sen väkivaltaisempi (omasta mielestäni) kuin esim. jääkiekko koska softauksessa tulee hyvin harvoin fyysistä kontaktia vastustajan kanssa - .....
Airsoftia itse pelanneena ja lapsia nähneenä voin sanoa tähän muutaman pointin (vastauksena myös muiden kommentteihin).
Ensinnäkin se että se on vain "kuulapyssy". Tämä ei pidä paikkaansa. Vaikka kyseessä ei olekkaan mikään ilmakivääri niin airsoft aseella saa ammuttua ihon rikki ja verille ja osuma kasvoihin saa isommankin miehen huutamaan tuskasta (Ihan pelien aikana nähtyä tämä). Kuulapyssy on semmonen kuminauha viritteinen vekotin joka ampuu sen kuulan 2 metrin päähän. Airsoft aseet on syystäkin ikärajoitettuja, varsinkin CO2 ja sähkötoimiset.
>>>>Sanot et käytät maskii iha aina nii sitte uskoo ettei se oonii pahasanot et mua haukutaa koulus ku en saa airsofti asetta>et oot ollu kavereil softaamas maski pääs ku kaveri lainas ja sitte et se ei satu yhtää ku se kuula tulee1. softaus on hyvä harrastus jossa saa paljon liikuntaa ja raitista ilmaa
2. softaus on hyvä keino saada uusia kavereita ja kehittää sosiaalisia taitoja toisten ihmisten kanssa
3.softaus ei ole yhtään sen väkivaltaisempi (omasta mielestäni) kuin esim. jääkiekko koska softauksessa tulee hyvin harvoin fyysistä kontaktia vastustajan kanssa- airosoftisbest
oot aika heikko mies/nainen jos se sattuu mua ei se ainakaa satu...
- Ahma
tottahan tuo om että airsoft aseet ovat oikeiden aseiden kopiota mutta toisaalta se tuo softaukseen oman fiiliksenä kun taas ammuttaisiin enemmän tai vähemmä neliöltä näyttävältä laatikolla. Mutta tässä täytyy vain muistaa se että kun sillä aseella esnimmäisen kerran pelleilee ja sattuu jotain vakavampaa niin siinä vaiheessa alkaa pahimmassa tapauksessa kaikkien softaajien elämä vaikeutua kuten jo toista vuotta viritteilä oleva laki ehdotus ilma-aseiden luvain varaistamisesta (airsoft aseethan luokitellaan ilma aseiksi) tämä saisi ala ikäisten (alle 18v) softaajien elämän varmasti hankalammaksi kuna ainoa keino ostaa aseita on suostutella jompi kumpi vanhemmista hankkimaan aseen osto- ja kantolupa mikä on nyky-suomessa äärimmäisen hankalaa ilman hyvää näyttöä aseen tarpeesta (metsästystä harrastavana ja kaksi oikeaa asetta omistavana voin sanoa) mutta kuten kaikissa asioissa tässäkin pitäisi käyttää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä eikä mennä pelleilemään sillä aseella, mutta eiköhän sekin päivä vielä tule kun joku menee ja ryöstää airsoft aseella kaupan mutta sille ei enään siinä vaiheessa voi mitään. Tuohon edellisen "sanompa tähän aikuisen mielipiteen" vielä että olen samalla kannalla että jos aseen ostoa ei voi perustella millään muulla kuin se on vaan kuula pyssy tai et kavereilki on kannattaa ehkä vielä harkita aseen ainoa mistä nyt vielä vähän sanon vastaan on tuo 15v ikäraja itse aloitin softauksen 11v. Itselläni ei ole ollut hankaluuksia ase hankinnoissa (tosin ne on maksettu viikkojen työllä tuolloin) ja aina on maski pysynyt (tai lasit) päässä ja ase kaapissa kun sitä ei tarvitse itse sanoisin rajaksi sen kun lapsi osaa perutella hankkimisen muilla peruistella kuin kavereillaki on yms. Ja osoittaa sen verran järkeä että ei pelleile sillä aseella
- Ahma
airosoftisbest kirjoitti:
airsoft bestikselle täs näin ohimennen sanon vaan että jos itseä ei ole sattunut se tarkoittaa että on käynyt hyvä tuuri itse olen joutunut käymään sairaalaassa asti kaivatuttamasta kuulan kaulasta ja voin vannoa että se sattui. Ja eräällä ystävälläni meni silmä kun käytti sanka laseja ja takaapäin ammuttu kuula kimposi linssistä silmään ja ainakin huudosta päätelle se sattui (ja ystäväni ei todellakaan ole siitä herkimmästä päästä) että tuo jälkimmäinen on hyvin epästavallista mutta voi tapahtua sikis en suosittele käyttämään sankalaseja vaan ainoastaan nauhalla kiinnitettäviä laseja ja maskeja
airosoftisbest kirjoitti:
riippuu kuule ihan aseesta, jos se on sellanen virosta ostettu 7euron ''airsoft ase''
niin ei sellane varmaan satukkaan- adfsg
Ahma kirjoitti:
tottahan tuo om että airsoft aseet ovat oikeiden aseiden kopiota mutta toisaalta se tuo softaukseen oman fiiliksenä kun taas ammuttaisiin enemmän tai vähemmä neliöltä näyttävältä laatikolla. Mutta tässä täytyy vain muistaa se että kun sillä aseella esnimmäisen kerran pelleilee ja sattuu jotain vakavampaa niin siinä vaiheessa alkaa pahimmassa tapauksessa kaikkien softaajien elämä vaikeutua kuten jo toista vuotta viritteilä oleva laki ehdotus ilma-aseiden luvain varaistamisesta (airsoft aseethan luokitellaan ilma aseiksi) tämä saisi ala ikäisten (alle 18v) softaajien elämän varmasti hankalammaksi kuna ainoa keino ostaa aseita on suostutella jompi kumpi vanhemmista hankkimaan aseen osto- ja kantolupa mikä on nyky-suomessa äärimmäisen hankalaa ilman hyvää näyttöä aseen tarpeesta (metsästystä harrastavana ja kaksi oikeaa asetta omistavana voin sanoa) mutta kuten kaikissa asioissa tässäkin pitäisi käyttää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä eikä mennä pelleilemään sillä aseella, mutta eiköhän sekin päivä vielä tule kun joku menee ja ryöstää airsoft aseella kaupan mutta sille ei enään siinä vaiheessa voi mitään. Tuohon edellisen "sanompa tähän aikuisen mielipiteen" vielä että olen samalla kannalla että jos aseen ostoa ei voi perustella millään muulla kuin se on vaan kuula pyssy tai et kavereilki on kannattaa ehkä vielä harkita aseen ainoa mistä nyt vielä vähän sanon vastaan on tuo 15v ikäraja itse aloitin softauksen 11v. Itselläni ei ole ollut hankaluuksia ase hankinnoissa (tosin ne on maksettu viikkojen työllä tuolloin) ja aina on maski pysynyt (tai lasit) päässä ja ase kaapissa kun sitä ei tarvitse itse sanoisin rajaksi sen kun lapsi osaa perutella hankkimisen muilla peruistella kuin kavereillaki on yms. Ja osoittaa sen verran järkeä että ei pelleile sillä aseella
olen samaa mieltä kanssasi, mutta on se vähän tyhmää kun ilmakiväärillä ammutaan kuitenkin lyijystä tehtyjä ammuksia ja softilla muovikuulia. softin tehohan heiluu 0.5-3 joulen paikkeilla kun taas ilmäkiväärin 100 joulen paikkeilla
- dhhdrtgjhnedhedg
Pistät vaan Viron mafian asialle, niin kohta vanhemmat antaa Jani-Petterinkin ostaa kuulapyssyn.
- paskaperse123
emme kaipaa lisää nyyppiä perkele
- haluasin softata
mun äiti ei anna koska siinä ammutaan toisia kohti
- kaneliguytaneli
itellä lepi tietää kuiteski et osaan olla pelleilemättä.kuitenki riippuu vanhemmista
- kinkkukakka
kun ite alotin mul oli sama tilanne vanhemmat ei antanu ostaa airsoft asetta.joten kirjotin niille airsoftista kaksi sivusen selostuksen ja sitte ne luotti että osaan käyttää aseita.
- tauno.............
itellä oli tuosa kymmenisen vuotta sama ongelma kun koitin saada kuula pyssyä 8v... noh siitä ei sitten tullu mitään ku äiskän hameessa roikuttiin itku kurkussa ja asetta ei näkyny... pitkien keskusteluiden myätä sain lähteä iso veljeni mukkaan airsoft tapahtumaan jossa oli määrä päästä pelailemaan ja kokemaan se mahtava tunne ku se kuula nasahtaa poskeen--->ulinaa...:D (olin 9v) se eka pistooli tuli sitten saatua! jeee.... vuosi kulettiin seurassa ja isoveli rinnalla kun kymmenen täytin kummisetäni osti eka kaasu kiväärin en nyt mallia muista mutta kuitenkin oli kuristettu tehoja... noh... ase oli kaks kertaa pidempi kantajaansa mutta siitä se lähti ja nyt on jo kymmenisen vuotta takana.... eka ase vieläki lasi vitriinissä... :D laittakaapa omiakin kokemuksia softin aloitus mutakuopista ihan vapaasti niin nuoripolvi sattaa oivaltaa hyviä vinkkejä! ei sanota suoraan niin ei mee liian helpoksi... ;D
- Vanhemmat ei tajuu
Jooh minä olen 14 vuotta ja vanhempani antoivat, koska en ole niin vitun tyhmä että heti kun silmä välttää ammun itseäni. Hei vanhemmat haloo ymmärrän, että teitä pelottaa, että verta valuu. Mutta pojat on poikia ja se täytyy aina muistaa.
Ja omalla kokemuksella sanon 126m/s ase ei satu jos ei ole sellainen "itkupilli".
Ja onnea uudella harrastukselle. :D - Brain toss
Tässäkin keskustelussa joka on jo vanha unohdetaan miettiä miksi vanhemmat murehtii ja kieltää.
Tärkein syy on vastuu, sillä vastuu kuuluu vanhemmille joka on ok, mutta skidit ei mieti sitä et mitä se tarkoittaa.
Pojat on peleissä tai muuten vaan ammuskelee lähimetsässä, jollekulle sattuu jotain, silmä menee puhki tai vastaavaa. Vanhemmat ovat vastuussa ja korvausvelvollisia.
Silmän menettäminen kun maksaa vaivaiset 20-30 000 euroa kivusta riippuen.
Syy tähän pelkoon on se ettei voida valvoa. Ymmärtäkää nytten se että vanhemmat ei välttämät halua sairaala laskuja kotiin.
Eri asia kun omalla vastuulla pelaa niin who cares.
Enkä tarkoita että kaikki alaikäiset on tunareita tän asian kanssa mutta jotkut on ja on ollu joten se on syynä suurimmaksi osaksi että pelkää jotain sattuvan ja se maksaa.
Tosiaan, ei itelle tuota tuskaa niin paljon jos jollakulla lohkee hammas tai muuta käy kun ei muille vastuu siitä kuulu, vaan itselle.
Miettikää... - Ei Ole Ase
Kyseessä ei ole ase vaan leikkeihin tarkoitettu aseen näköinen lelu jolla ammutaan esim. sähkön tai jousen voimalla muovisia 6 mm kuulia.
- Kokenut Kivääristi
Korjaus yllä mainittuun.
Airsoft aseet luokitellaan ilma aseisiin joilla voidaan saada aikaan pysyvää haittaa tai vahinkoa. Ja totta, ei ole oikea ase, eihän ne käytä ruutipohjaisia ammuksia, oikeesti mikä itsestään selvyystokaisu.
Ja tarkentaakseni sitäkin, pelivälineet (ammatti piireissä suosimme mieluummin tätä termiä koska aseeseen viittaaminen ei ole korrektia)
käyttävät toimintaperiaatteenaan sähkö, kaasu tai jousivoimaa ja käytettävät ammukset ovat 5,95mm muovikuulia toleranssilla /- 0.01mm tai 7.95mm muovikuulia samalla toleranssilla.
Lisäksi on practical kautta tarkkuusammuntaan käytössä on 0,87g rautakuulia.
Ja kyseessähän ei ole sotapeli vaan simulaatiopeli harrastus.
Kiitosh - 11v softari
Itse aion tulevana kesänä pitää "airsoft leirin" kaverian kanssa olen varmistanut etu käteen että kaikilla on asian mukaiset "pelivälineet" ja suojat. olen siis 11v ja kaverit samaa luokkaa. Aion tehdä vielä virallisen sopimuksen koneella johon pistän kaikkien nimmarit, että minä en vastaa rikkimenneistä välineistä tai mahdollisista tapaturmista. Kun kaikki käyttävät tälläistä sopparia niin suurimmalta osalta tapaturmista ei tapahdu ja leirillä on tulen teko kielletty. Fyysisen omanpuolen/vastapuolen pelaajan mukilointi tms... on kiellettyä. Ja tuonhon että miten itse sain aseen.. no perustelin vanhemmille mihin käyttäisin (nerokasta):) ja ostaisin asian mukaiset suojat. Pelivälineen hankinta on itseasiassa helppoa kun osaat vain käyttää oikeita sanoja. Kiitos
- Kokenut Kivääristi
Jos pidät leirin joka on lupalappuvarainen, tarvitset yli 18vuotiaan valvojan. Joka ottaa vastuun tapahtumasta ja tästä kirjallisesta sopimuksesta.
Sinähän valitettavasti et joudu vastuuseen vaan vanhempasi sillä olet ala ikäinen, ja tarvitset kaikilta osallistujilta jotka alle 18v niin vanhempien allekirjoituksen sopimukseen ja vastuu osapuolena täytyy tosiaan olla joku 18v, muuten ne ovat vanhempasi.
Sillä alle 18v ei voi ottaa vastuuta/vapauttaa muita vastuusta tässä tapauksessa vanhempiasi. Sillä jos jotain tapahtuu eikä järjestäjä ole 18v ja sopimuksen kirjoittaneet yli 18v niin vastuu ja korvausvelvollisuus menee vanhemmillesi.
Lisäksi jos kyseessä on leiri, täytyy asiaan kuuluva lääkintähuolto järjestää paikalle. - 11v softari
Kiitos tästä tiedosta tämän avulla saan varmaan jotain hankittua kesään mennessä :) itse olen partiossa ollut 4 vuotta joten ensiapua osaan antaa.
- Kokenut Kivääristi
Se on hyvä mutta se ei kelpaa, vaikka olisit ollut 40vuotta. Lääkintähenkilön pitää olla ammattitutkinnon omaava.
Eli kuljetusväline pelipaikalta sairaalaan, paarit, välineet ensihoitoon ja ensihoito paikka, yleensä kuljetusväline toimii tänä.
Et voi olla ensiapu henkilö myöskään koska sinulla ei todennäköisesti ole piikityslupaa ja lupia pitää hallussa/hankkia paikallispuudutus yms välineitä.
Ja tämä luonnollisesti maksaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?92767Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh1652675- 1852527
Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n142049Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari211997Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa541848Sofia Virta SUURI POLIITIKKO
Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo701572Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http231172Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?
Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?711163Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta851052