Abimelek ja profeetat

Ryhdyin tuossa mielenkiinnosta tutustumaan Raamattuun pitkästä aikaa ja aloitin luonnollisesti ihan sieltä alusta eli Genesiksestä. En ollutkaan lueskellut tätä sitten rippikouluaikojeni koska ateistina olen jokseenkin vierastanut tätä kirjaa, mutta totesin lopulta että tuskinpa siihen kuolee vaikka sen lukisikin, joten tartuin härkää sarvista.

No, luettuani Genesistä nyt jonkin aikaa huomasin että siinä on kaksi hyvin paljon toisiaan muistuttavaa tarinat perättäin ja tämä hieman ihmetytti minua.

1. Moos 20

1 Abraham siirtyi Mamren tammistosta Negeviin ja asettui asumaan Kadesin ja Surin välille. Sitten hän muutti siirtolaiseksi Gerarin kaupunkiin.
2 Siellä Abraham sanoi vaimostaan Saarasta: "Hän on minun sisareni." Niin Gerarin kuningas Abimelek haetti Saaran luokseen.
3 Mutta Jumala tuli Abimelekin luo yöllä unessa ja sanoi hänelle: "Sinun on kuoltava sen naisen vuoksi, jonka olet ottanut, sillä hän on toisen miehen vaimo."
4 Abimelek ei ollut kuitenkaan kajonnut häneen, ja siksi hän sanoi: "Herra, et kai surmaa syytöntä?
5 Mieshän sanoi minulle: 'Hän on minun sisareni.' Ja Saara sanoi itsekin: 'Hän on minun veljeni.' Minä olen tehnyt tämän vilpittömin mielin ja tietämättä tekeväni vääryyttä."
6 Jumala sanoi hänelle unessa: "Minäkin tiedän, että teit tämän vilpittömin mielin, ja niin minä estin sinua teke- mästä syntiä minua vastaan. Sen vuoksi minä en sallinut sinun koskea häneen.
7 Anna nyt miehelle takaisin hänen vaimonsa, sillä se mies on profeetta, ja kun hän rukoilee puolestasi, sinä saat elää. Mutta ellet anna häntä takaisin, niin tiedä, että sinun on kuoltava, sekä sinun että kaikkien läheistesi."
8 Aamulla herättyään Abimelek kutsui luokseen kaikki hovinsa miehet ja kertoi heille unensa. Miehet pelästyivät kovin.
9 Abimelek haetti luokseen Abrahamin ja sanoi hänelle: "Mitä oletkaan tehnyt meille! Miten minä olen rikkonut sinua vastaan, kun olet asettanut minut ja valtakuntani vastuuseen näin suuresta synnistä? Sellaista, mitä sinä olet minulle tehnyt, ei kukaan saisi tehdä."
10 Abimelek kysyi vielä Abrahamilta: "Mitä sinulla oli mielessä, kun niin teit?"
11 Abraham vastasi: "Minä ajattelin: 'Tällä seudulla varmaankin jumalanpelko on tuntematon, ja siksi nämä ihmiset tappavat minut ja ottavat vaimoni.'

1. Moos 26
1 Maahan tuli nälänhätä, toinen kuin Abrahamin aikaan sattunut. Silloin Iisak lähti filistealaisten kuninkaan Abimelekin luo Gerariin.
..
6 Niin Iisak jäi asumaan Gerariin.
7 Kun Gerarin asukkaat kyselivät, kuka Rebekka oli, Iisak sanoi: "Hän on minun sisareni." Hän ei uskaltanut sanoa, että Rebekka oli hänen vaimonsa, koska pelkäsi seudun miesten tappavan hänet Rebekan takia, joka oli hyvin kaunis.
8 Iisak oli asunut siellä jonkin aikaa, kun filistealaisten kuningas Abimelek kerran näki ikkunastaan hänen hyväilevän Rebekkaa.
9 Silloin Abimelek kutsutti Iisakin luokseen ja sanoi: "Hänhän onkin sinun vaimosi! Miten saatoit sanoa häntä sisareksesi?" Iisak vastasi hänelle: "Sanoin niin, koska pelkäsin, että minut surmattaisiin hänen vuokseen."
10 Abimelek sanoi: "Mitä oletkaan tehnyt meille! Se vielä olisi puuttunut, että joku meikäläisistä olisi maannut sinun vaimosi kanssa! Silloin sinä olisit syössyt meidät raskaaseen syntiin."
11 Ja Abimelek ilmoitti koko kansalleen: "Joka kajoaa tähän mieheen tai hänen vaimoonsa, on kuoleman oma."

Näissä kahdessa tapauksessa on todella paljon yhtenäisyyksiä. Tarinat voidaan tiivistää seuraavasti: "Profeetta menee Gerarin kaupunkiin kuningas Abimelekin tykö ja esittelee vaimonsa siskonaan. Totuus käy kuitenkin ilmi ja profeetta kertoo syyksi sen että hän pelkästi että hänet surmattaisiin viehättävän vaimonsa vuoksi. Abimelek suuttuu siitä että profeetta on teollaan saattanut kansansa vaaraan tehdä suurta syntiä." Tarinat eroavat vain sikäli että toisessa Abimelek saa tiedon unessa, toisessa hän taas näkee itse lempiväiset.

Onko mielipiteenne näistä kahdesta jutusta se että hämmästyttävän sattuman kautta nämä molemmat erittäin samantapaiset tapahtumat sattuivat isälle ja pojalle sekä tälle kyseiselle kuninkaalle, vai onko kyse vain yhdestä tarinasta joka on suullisen perimätiedon kautta kulkeneena muuttanut muotoaan ajan kuluessa ja päätynyt kahtena erilaisena tarinana Raamattuun, siten että toinen tarina on vääristynyt muunnos toisesta, ja siten virheellinen? Ts. sisältääkö Raamattu virheellistä tietoa, vai ovatko nämä jutut todella tapahtuneet sellaisenaan kuten ne on kirjoitettu?

6

399

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on

kaikkien opintojen äiti

• yksimiesvaan

ihan mielenkiintoista pohdiskelua sinulta.

Mutta mietipä millaista tänä päivänä on miehen elämä, joka sattuu pitelemään kainalossaan todella hemaisevaa ja kaunista naista, joka kääntää kaikkien miesten päät. Niin. Huomaatko. Maailma ei ole muuttunut paljoakaan. Tänäkin päivänä mies saa pelätä kaunottarensa vuoksi. Että joku tulee ja vie hänet. Ei tänä päivänä ehkä niinkään surmaamisella, niinkuin ehkä kenties entisaikoina asiat hoidettiin, kun elettiin aavoilla aroilla, mutta pelot ovat täysin aiheellisia. Noihin aikoihin saattoi olla vieläkin aiheellisempia. Myöhemmin raamattu kertoo Daavidinkin synnistä, miten hän surmautti Batseban miehen saadakseen Batseban itselleen. Jos miehen elämä kaunottaren kanssa ei ole helppoa, niin ei se varmasti ole helppoa kaunottarillekkaan.

• Jisreel

Aivan ilmeisesti Abimelek oli kauan kuninkaana ja aabrahamin tapauksessa oli vielä nuori. Tuollainen tapaus sattuu helposti kun menee itämailla hallitsijan luo kauniin naisen kanssa. Aabrahamin tapauksessa tarvittiin varoittajaksi Jumala koska Abimelek oli nuori mies, ei hän vähempää olisi uskonut.
      Iisak varmasti tiesi tapauksen ja kun tuli nälänhätä niin päätti hänkin mennä Abimelekin luo ja esitellä vaimonsa samoin kuin isänsä. Ilmeisesti luotti, että Jumala taas puuttuu asioihin.
      Nyt oli kuitenkin kulunut jo kymmeniä vuosia ja abimelek oli vanhentunut ja myös muisti Aabrahamin tapauksen. Niinpä hänelle riitti nyt kun näki halauksen.
      Tällainen on aivan helposti voinut tapahtua ja on jopa hyvin johdonmukainen asia, että tapahtui.
      Siinnä nyt aluksi hieman selitystä.

• J

Pojat kulkevat isiensä jalanjäljissä.

nykyäänkin.

• ihan varmasti voit luottaa siihen, että Jumalan sana on totta ja Amen. :) vaikka se on ihmisen kirjoittama, Herra on pitänyt huolen, ett äkirjoitukset on kirjoitettu Pyhässä Hengessä. eli voit luottaa siihen, että kaikki on totta, mitä siitä luet.

• Raamattufriikki

kas, valkopesijähän siinä, niitä vanhoja.

Tykkäät ateistina tai et, Jumala käytti sinua. Näistä sanoista "Abraham siirtyi Mamren tammistosta Negeviin ja asettui asumaan Kadesin ja Surin välille. Sitten hän muutti siirtolaiseksi Gerarin kaupunkiin"
      pasahti äkkiä ratkaisu erääseen pohtimaani asiaan, koskien paikkakuntia / UT.

Muuten, helpompi tapa lukea Raamattua on aloittaa evenkeliumeista UT:n puolelta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      8
      2718
    2. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      163
      2620
    3. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      184
      2481
    4. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      12
      2004
    5. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      18
      1975
    6. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      54
      1818
    7. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      69
      1548
    8. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      10
      1113
    9. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
      Ikävä
      68
      1109
    10. Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta
      Maailman menoa
      63
      960
    Aihe