Kyselisin kokeneemmilta, mitkä keinot ovat oikeudenmukaisia, tehokkaita ja ns. oikeita niissä tilanteissa, kun koiraa pitää rankaista? Esimerkiksi sisälle kuseskelussa, tavaroiden järsimisessä, muussa pahanteossa? Tai ei nyt sanota julmasti rankaista, vaan ihan kouluttaa ja opettaa että NÄIN EI TEHDÄ.
Pelkään, että nykyään kun kohtaan ongelmatilanteen koirani kanssa, en osaa toimia oikein ja siksi edistystä ei synny. Näitä neuvojahan saa kirjoista lukemalla, mutta jos täällä joku on, joka osaisi kertoa, niin kiitos.
Onko esimerkiksi kuonon tyrkkääminen kusilammikkoon oikein? Jos tavaroita on revitty tms, niskasta kiinni ja "rikospaikan" luo, osoittamaan tapahtunutta? Joskus joku sanoi, että pahanteon sattuessa koiraa ei saa huomioida koko päivänä. Ensin komennus ja sitten täysi välinpitämättömyys koiraan. Toimiiko?
Millä tavoin rankaista sellaisesta, mikä on tapahtunut jo aiemmin, niin että koira ymmärtää mistä rangaistaan?
Työpäivän jälkeen huomatut pahanteot ovat usein kiusallisia siinä mielessä, kun ei tiedä kumpi koirista tehnyt (omistan kaksi) ja sitten usein vaikuttaa siltä, ettei koira enää jälkikäteen ymmärrä, mistä räyhätään.
Toimivimmat keinot
24
660
Vastaukset
- .,.,..,.,.,.,.,
Kannattaa ainakin KOKONAAN unohtaa tollaset kuonon kusilammikkoon työntämiset, rikospaikalle raahaamiset tai "jäähylle "viemiset yms, koska koira osaa yhdistää tekemistää siihen rangaistukseen. Koiran käytöstä pitää korjata sillä hetkellä kun koira tekee jotain mitä se ei saisi. Tällöin koira tajuaa, että se ja se ei ole sallittua. Ne ei osaa oikein laskea yks yhteen vaan tuollainen viiveellä korjaaminen vaan saattaa useimmat koirat hämilleen. Pahimmassa tapauksessa koira saattaa alkaa välttelemään omistajaa, koska luulee että kuritat sitä muuten vaan.
Suosittelen ehdottomasti Koirakuiskaaja-ohjelman katsomista Liv:iltä (jos et ole jo katsonut). Mahtava ohjelma, josta saa paljon apuja ja joita noudattamalla saa kyllä vaikeammatkin hurtat kuriin. Siis jos tekee asiat oikein. Suosittelen!- perheen isä
Kun ei tiedä taustoja tarkemmin. Sen osaan neuvoa, että väsynyt koira ei paikkoja tuhoa. Tämän asian tavoittaa riittävän pitän aikavälin tekemisellä ja liikunnalla. Vain energinen koira jaksaa tai viitsii tuhota esineitä ja paikkoja.
- takkiainen
perheen isä kirjoitti:
Kun ei tiedä taustoja tarkemmin. Sen osaan neuvoa, että väsynyt koira ei paikkoja tuhoa. Tämän asian tavoittaa riittävän pitän aikavälin tekemisellä ja liikunnalla. Vain energinen koira jaksaa tai viitsii tuhota esineitä ja paikkoja.
Koiran rankaiseminen aiemmin tapahtuneista rikkeistä ei koskaan tuota tulosta, vahinkoa vain. Ei koira älyä, vainka kuinka osoittelisit sille sen tekosia. Kunnon lenkitys aamuisin, kotona tavarat turvaan / oleskelutilan rajoittaminen, jopa häkki työpäivän ajaksi voisivat tuoda helpotusta ongelmaan. Ovatko koirasi vielä kasvuiässä? Myös minä suosittelen Koirakuiskaajaa, opettele laumanjohtajaksi, kun sinulla lauma on!
- Ninni__
takkiainen kirjoitti:
Koiran rankaiseminen aiemmin tapahtuneista rikkeistä ei koskaan tuota tulosta, vahinkoa vain. Ei koira älyä, vainka kuinka osoittelisit sille sen tekosia. Kunnon lenkitys aamuisin, kotona tavarat turvaan / oleskelutilan rajoittaminen, jopa häkki työpäivän ajaksi voisivat tuoda helpotusta ongelmaan. Ovatko koirasi vielä kasvuiässä? Myös minä suosittelen Koirakuiskaajaa, opettele laumanjohtajaksi, kun sinulla lauma on!
Eivät ole enää kasvuiässä, melkeinpä 8-vuotiaita jo.
Pahantekoa ei satu kovin usein, mutta silloin tällöin. Ihmettelen suuresti, mistä se energia tulee, kun aina ennen pitkiä päiviä lenkkeillään kunnolla ja muutenkin pitäisi aktiviteetit olla kunnossa. Omat lelut ei tosin kiinnosta eikä koiria saa hirveän usein innostumaan leikistä ja peuhaamisesta, kun kotona ollaan. - perheen isä
Ninni__ kirjoitti:
Eivät ole enää kasvuiässä, melkeinpä 8-vuotiaita jo.
Pahantekoa ei satu kovin usein, mutta silloin tällöin. Ihmettelen suuresti, mistä se energia tulee, kun aina ennen pitkiä päiviä lenkkeillään kunnolla ja muutenkin pitäisi aktiviteetit olla kunnossa. Omat lelut ei tosin kiinnosta eikä koiria saa hirveän usein innostumaan leikistä ja peuhaamisesta, kun kotona ollaan."Esimerkiksi sisälle kuseskelussa, tavaroiden järsimisessä, muussa pahanteossa?"
"melkeinpä 8-vuotiaita jo"..olisko ell.tarkastuksen paikka. Voi olla vanhuuden kremppaa. Ei tuon ikäisen pitäisi ajankuluksi paikkoja nakertaa.
- OPISKELE KOIRAA!
"Millä tavoin rankaista sellaisesta, mikä on tapahtunut jo aiemmin, niin että koira ymmärtää mistä rangaistaan? "
Et mitenkään. Et tiedä kumpiko on tehnyt ja miksi, et siis voi rankaista mitenkään.
Koirat eivät te pahoja, jos ne saavat riittävästi huolenpitoa, hyvää rabintoa, oikeanlaista liikuntaa ja aktivointia.
Minulla useampi koira, koskaan eivät ole tehneet pahoja. Älä ota useampaa koiraa, jos et jaksa huolehtia niiden tarpeista. Riehuminen kotona ym on sijaistoimintoa tylsyydelle, turhautuneisuudelle ja muulle.
Ala siis viettämää aikaa niiden koiriesi kanssa, niin ongelmat häipyvätitsestään.- Ninni__
Anteeksi nyt vaan, korjatkaa jos olen väärässä, mutta koirahan voi oireilla myös muista syistä.
Ei kaikki syyt välttämättä ole omistajan aiheuttamia? Vai onko näin? Kai sitä voi koiralla olla jokin muukin syy käytökselleen, esimerkiksi nyt terveydellinen ja vanhuudesta johtuva, kuten perheen isä tuossa arveli. Ajattelin kääntyä ensiksi nyt eläinlääkärin puoleen ja sulkea pois ne vaihtoehdot.
Millä tavoin ihmiset sitten opettavat koirilleen käytöstapoja? Esimerkiksi pentukoiralle? Jos nyt ei keskitytä ollenkaan minun koiriini. En ole koskaan omistanut pentua, koirani ovat tulleet minulle aikuisina.
Mutta jos ei saa kieltää tehdyistä rikkeistä enää jälkikäteen? Annetaan vaan asian olla, vaikka koira on tylsyyksissään repinyt sängyt ja verhot ja matot ja kaikki? Näitäkin tapauksia on.
Ja mitä tuohon merkkaamiseen tulee, jos uroskoiralla on siihen vahva vietti, niin VARMASTI tekee sitä sisällä jos niin haluaa eikä siihen vaikuta mikään ravinnon, liikunnan tai aktivoinnin määrä. Korjatkaa edelleen, jos olen tässä väärässä...
Ja kun nyt tuolla lailla piti vielä edellisen vastaajan loppuun töksäyttää tosi asiallisesti, että "ala viettämään aikaa niiden koiriesi kanssa", niin mistäs tiedät kuinka paljon sitä jo todella teen? Ehkä mä tosiaan olen yrittänyt koirieni kanssa kaikkeni ja silti on ollut pientä ongelmaa sisälle pissaamisen kanssa ja JOSKUS SILLOIN TÄLLÖIN on vähän jotain jäynää keksitty pitkän työpäivän aikana.
Kertooko se muka automaattisesti sen, etten vietä koirien kanssa aikaa? Hmm...
Paljon työssäkäyvillä ihmisillä sitten on todella aikaa seurustella koiran kanssa joka päivä? Töissä on ikävä kyllä käytävä. Muutakin elämää hoidettava. Koirat eivät meillä kerkeä olemaan jatkuvasti huomion keskipisteenä. Joka päivä saavat kuitenkin tarvitsemansa hoivan, huolenpidon ja liikunnan. - perheen isä
Ninni__ kirjoitti:
Anteeksi nyt vaan, korjatkaa jos olen väärässä, mutta koirahan voi oireilla myös muista syistä.
Ei kaikki syyt välttämättä ole omistajan aiheuttamia? Vai onko näin? Kai sitä voi koiralla olla jokin muukin syy käytökselleen, esimerkiksi nyt terveydellinen ja vanhuudesta johtuva, kuten perheen isä tuossa arveli. Ajattelin kääntyä ensiksi nyt eläinlääkärin puoleen ja sulkea pois ne vaihtoehdot.
Millä tavoin ihmiset sitten opettavat koirilleen käytöstapoja? Esimerkiksi pentukoiralle? Jos nyt ei keskitytä ollenkaan minun koiriini. En ole koskaan omistanut pentua, koirani ovat tulleet minulle aikuisina.
Mutta jos ei saa kieltää tehdyistä rikkeistä enää jälkikäteen? Annetaan vaan asian olla, vaikka koira on tylsyyksissään repinyt sängyt ja verhot ja matot ja kaikki? Näitäkin tapauksia on.
Ja mitä tuohon merkkaamiseen tulee, jos uroskoiralla on siihen vahva vietti, niin VARMASTI tekee sitä sisällä jos niin haluaa eikä siihen vaikuta mikään ravinnon, liikunnan tai aktivoinnin määrä. Korjatkaa edelleen, jos olen tässä väärässä...
Ja kun nyt tuolla lailla piti vielä edellisen vastaajan loppuun töksäyttää tosi asiallisesti, että "ala viettämään aikaa niiden koiriesi kanssa", niin mistäs tiedät kuinka paljon sitä jo todella teen? Ehkä mä tosiaan olen yrittänyt koirieni kanssa kaikkeni ja silti on ollut pientä ongelmaa sisälle pissaamisen kanssa ja JOSKUS SILLOIN TÄLLÖIN on vähän jotain jäynää keksitty pitkän työpäivän aikana.
Kertooko se muka automaattisesti sen, etten vietä koirien kanssa aikaa? Hmm...
Paljon työssäkäyvillä ihmisillä sitten on todella aikaa seurustella koiran kanssa joka päivä? Töissä on ikävä kyllä käytävä. Muutakin elämää hoidettava. Koirat eivät meillä kerkeä olemaan jatkuvasti huomion keskipisteenä. Joka päivä saavat kuitenkin tarvitsemansa hoivan, huolenpidon ja liikunnan."Millä tavoin ihmiset sitten opettavat koirilleen käytöstapoja? Esimerkiksi pentukoiralle?"...Annetaan pennun olla ja tehdä ja samalla ohjataan pennun käytöstä ja niitä toivottuja käytöksen rajoja joita pentu saa tehdä ja ei saa. Eli asetetaan käytöksen ylä ja ala rajat positiiviselle ja negatiiviselle odotukselle.
Voidaan ohjata pentua ja käytöstä toivottuihin asioihin vaikka harrastukseen viittaavaa tai vain johonkin leikkiin tai toimintaan jota sen kanssa aikoo harrastaa. Eli opetellaan tulevaa. (miten)
"Mutta jos ei saa kieltää tehdyistä rikkeistä enää jälkikäteen? Annetaan vaan asian olla, vaikka koira on tylsyyksissään repinyt sängyt ja verhot ja matot ja kaikki? Näitäkin tapauksia on"....Aina tulee olemaan.
Mutta jo tapahtunutta ei saa tekemättömäksi. Joten Kannattaa miettiä sellaista seikkaa, että koira ei tee mitään vain huvinvuoksi tai ajankuluksi. Ei edes tuhoa paikkoja. Paikkojen tuhoaminen on vain oire jostain.
Koiralla voi olla kipuja, koira on pelokas/stressaantunut, tai koira on yli-energinen. Kummassakin tapauksessa se ilmaisee asian jommalla kummalla päällä tai kummallakin. Yleensä yläpäällä.
Eli saa siinä ottaa syytä myös itselleen.
- Omaa koiraa pitää osata tarkkailla ja seurata kipujen varalta.
(oma koira pitää tuntea ja lähinnä miten se käyttäytyy terveenä)
- Pitää liikuttaa riittävästi ja tehdä koiralle luontaisia asioita. (aistien käyttö)
- Pitää osata antaa koiralle sille oikea ravinto ja miettiä sen tuoma energiamäärä (liika energia, allergiat)
- Koiran kanssa pitää viettäää riittävästi aikaa (ulkona ja sisälläkin samaan aikaan)
Koira ei merkkaa sisälle jos asiat on tasapainossa ja side koiraan hyvä. (Oma koira pennusta asti)
Mutta sinulla ei taida olla tämä asia helppo, kun koirat on otettu aikuisina ja niiden taustoista käytöksen osalta ei tiedä (esim.tämä tapa)
"Paljon työssäkäyvillä ihmisillä sitten on todella aikaa seurustella koiran kanssa joka päivä?"..aika vähän ja perheellisellä vielä vähemmä. Ajan käytössä koiran kanssa ei merkitse tuntimäärä tai kävellyt kilometrit vaan käytetyn ajan laatu. Eli sinunkin pitäisi keksiä se yhteinen tekeminen siltä pohjalta mitä voisi olla mahdollisuus tehdä säännöllisesti koirankannalta ja vähän omaltakin. Tämä helpottaa myös omaa ajankäyttöä ja sen suunnittelua. Vinkkejä löytyy tältä palstalta.
- hohhoijaaa
Nythän on niin että sun on turha rankasta tollasista asioista.. jos koira pissaa sisälle niin se on sun oma vika ja meinaat rankaista koiraa siitä? Sun homma viedä koirat ulos niin paljon kun tarvis.. Ja toinen. Jos koirat tuhoaa tavaroita kun olet poissa kotoa niin turha miettiä tässäkään asiassa miten rankaisisit kun oma vika kanssa.. lisää aktivointia ja aivotyötä koirille niin ovat väsyneitä eivätkä tylsyyttään koita keksiä itelleen tekemistä. älyhoi. järki käteen.
- Hohhohhohhhoijaa
Minkä ihmeen takia aina jonkun täytyy laittaa tekstiä tuohon sävyyn?
Jollain aina pakottava tarve tulla vetäsemään yksi tyly kommentti ketjuun kun ketjuun, ellei joku muu ole ehtinyt ensin.
Ihan turhaa ja asiatonta. Kaiken voi selittää nätimminkin.
Eikä asia ole noin mustavalkoinen, sanonpahan vaan. En ole asiantuntija, mutta en lähtisi syyttämään omistajaa joka asiassa, jos ei tiedä koko totuutta ja taustoja.
Esimerkiksi toi sisälle pissaaminen, hei haloo. Monet urokset sitä ruikkimista harrastaa, ilman kusihätää edes. Omistajanko pitäisi kokoajan olla kotona passissa, että koska se pissi nyt tulee? Tiedän monia tapauksia, jossa on ollut ongelmia sisälle kuseskelun kanssa, vaikka liikunta ja aktiviteetit täysin kunnossa.
Paikkojen tuhoamisen suhteen yhdyn kyllä siihen, että väsynyt ja tarpeeksi aivojumppaa saanut koira ei jaksa semmoista harrastaa, mutta jos omistaja tosiaan on normaalisti työssäkäyvä ihminen, ei aina voi ehtiä olemaan täysipäiväisesti viihdyttämässä koiraa. En ymmärrä, jos jollain on oikeasti aikaa sellaiseen, että kaikki elämä pyörii sen eläimen ympärillä. Joskus koiran on pakko sopeutua siihen, että on hiljainen tai aktiviteeteilta köyhempi päivä, eikä se ole mikään syy alkaa tuhota kämppää. Kyllä jokaisella koiralla pitäisi sen verran tapoja ja rajoja olla. Tietysti koiraa kohtaan pitää olla reilu ja todella pitää huolta sen perustarpeista. - perheen isä
Nythan on niin, että jos koira on kipeä/ kulumista luustossa/nivelissä tai muuten, niin sitä on aika turha aktivoida tai lisätä liikuntaa. Tämä lisää samassa suhteessa myös sitä kipua ja tämä taas johtaa lisävahinkoihin niin kotona kuin koirallakin , mutta sillä erolla, että koirasta alkaa tulla agressiivinen/kärttyissä. Liike sopivassa määrin parantaa kyllä (ja on välttämätöntä)kun hoidetaan mm. revähdykset, venähdykset, nyrjähdykset ym..
Yleisesti, jos koira alkaa paikkoja järsimään,jos ajatellan kipua niin syy löytyy yleensä päänseudulta joten ulkoisesti voi itse tarkastaa. silmät, korvat, suun/hampaat. Vanhalla varsinkin hampaat ja ikenet.
Toisaalla koira "järsii" kipukohtaa, jos se on kropassa paikallinen. Muuten ilmaisee asian päällään kun se on saavuttanut riittävän tason tai sitä on pitkittynyt. (Tuhoaa paikkoja ymv..)
Aina nämä asiat ei liity tyhmyyteen, asiantuntemattomuuteen tai laiskuuten. - hohhoooohohhohoijjja
"Nythän on niin että sun on turha rankasta tollasista asioista.. jos koira pissaa sisälle niin se on sun oma vika ja meinaat rankaista koiraa siitä?".
Käsittääkseni tässä on juuri kysymys siitä Mitä pitäisi tehdä, kun näin käy.
Rakentavaa kommenttia eikä suppeita tosi kritisoivia vastauksia.
"Jollain aina pakottava tarve tulla vetäsemään yksi tyly kommentti ketjuun kun ketjuun, ellei joku muu ole ehtinyt ensin."
"Ihan turhaa ja asiatonta. Kaiken voi selittää nätimminkin."
"Hohhohhohhhoijaa":aan kanssa samoilla linjoilla.
Eikö jeesaa esim jos antaa über hyvän luun pähkäilyksi siksi aikaa dogille kun olet poissa ja ennen kun poistut, kunnon hyvä pitkä lenkki? Hmm..
- ole viisas
sun pitää lisätä aktiviteettii lue koirakirjoja
- adffsa
ja aktivoi. ei ihme jos sen pää sekoaa
koira muistaa tekemistään noin 3 sekuntia, eli sen ajan sisällä pitää rankaista.
- j oinas
ei pidä paikkaansa todellakaan. koiralla on pitkä muisti, mutta se on eri asia jos tekee jotain pahaa ja rankaisee pitkän ajan päästä niin sitä se ei voi yhdistää tapahtuneeseen asiaan. nimittäin itselläni on koiranpentu joka tykkää leikkiä köydellä pihalla ja kun menemme sisälle niin köysi jää pihalle, kun tulemme myöhemmin uudestaan pihalle niin hyökkää ensimmäisenä köyden kimppuun. joten kyllä se muistaa vielä sen että on leikkinyt sillä. vai mitä.
- omavikas
voi jestas sanon minä! Noi asiat mitä heti aluks listasit sisälle kuseksiminen, tavaroitten pureskelum jne... koira jos pissaa sisälle on omistajan vika kun ei ole vienyt koiraa tarpeeksi ulos ja opettanut sisäsiisteyttä! turhaan rankaiset koiraa siitä! koiraa ei saa koskaan torua jos se pissaa sisälle! silloin ei tehdä mitään jätetään ihan huomiotta käyt vaan pesemässä pissat pois ja siinä se. Ei todellakaan mitään kuonon työntämistä pissaan jne... Ja sittekun alotat sne sisäsiistiks opettamisen kunnolla niin viet koiraa usein ulos aina leikin, ruuan ja unien jälkeen. Ja aina kun ulos tekee hädät niin kehut!
Onko sulla aikuinen koira vai pentu? Jos pentu niin ohjaat koiran leikkimään sallitulla lelulla ja kun leikkii sillä niin kehut. Jos taas aikuinen koira niin se että koira rikkoo tavaroita sisällä johtuu siitä että et itse aktivoi, lenkkeilytä ja keksi aivotyötä koiralle tarpeeksi että se olisi väsynyt. Ettei sen tarvitse ITSE itseään viihdyttää.. Koiralla tylsää hoida noi aktivoinnit ja lenkkeilyt kunnolla niin ei tarvii turhaan taas koiraa rankasta. Se on sun oma vika tuoki.
Koirathan ei tosiaan tajua jos tuut kotiin ja rupeat siinä räyhäämään kun tavaroita rikottu.. Nyt vaan rupeet hoitamaan koiran tarpeet kuntoon niin ei tarvitte tommosia miettiä!- 187
jos koira pissaa sisälle nii ei saa sanoa koiralle mitään? ei ole totta. yksi saksanseisojien aluekouluttaja matti päivärinta sanoi että kun koiranpentu pissaa sisälle niin pitää mennä pitämään kauheeta älämölöä siihen viereen että se säikähtää xD koira ei ala pelkäämään omistajaa tai välttele omistajan edessä pissailua. mutta se toimii. meilläkin koiran sisäsiisteys jo hyvällä mallilla :D käykääpä iha huviksenne kattomassa tuosta matti päivärinnasta juttuja :D
- dsadssadsds
Älä kehu koiraa kun se kusee, muuten se tulee kusemaan sisälläkin, sillä mieltää, että tämä on sallittua ja näin miellytän laumanjohtajaa.
Koira luonnostaan ostaa tehdä tarpeensa pesän ulkopuolelle! Koira on LUONNOSTAAN siisti eläin, EI laske alleen.
Minun yksi koiristani jolle koitin tuota kehumista (muut oppineet 4kk ikäisenä sisäsiistiksi, tämä vasta 6kk), niin rupesi kusemaan sisällekin ihan ylpeänä tämän takia! - hehhhheehhe
koira ei pidä koko kotia pesänään vaan pelkästään nukkumapaikkaansa.. meillä opetettu ulkona kehumisella monet monet koirat ja myöskin tunnen paljon ihmisiä jotka tällä tavalla opettaneet koiransa sisäsiistiksi.. joten ei tuokaan ihan paikkaansa pidä
- koiruus..ee.
Kauheita koiraihmisiä täällä on syyllistämässä avunkysyjää. Mä en tiedä tosta pissimisestä, mutta jotkin aktivointilelut, jotka voi jättää ratkaistaviksi päivän ajaksi, vois toimia. Koiria on moneen :) Koirakauppojen myyjillä on usein hyviä ideoita!
- rtsutauj
Jos tosta aloittajan viestistä ei tajuu että se on sen vittuilakseen laittanut saadakseen tällaista polemiikkia tehtyä niin ette te ihan älykkäitä ole.
- Ehkä Näin
En tiedä, minä olen aina koirani vanhakantaisesti kasvattanut, en ole kuiskaillut tippaa jos tilanne on sitä vaatinut.
Sisäsiisteys pitäisi opettaa jo pennulle, en tiedä saako aikuisesta koirasta enää koskaan täysin sisäsiistiä, kokemusta ei ole.
Mutta jos minä näen koirani järsivän tavaroita , ei jää pienintä epäselvyyttä siitä että onko koira toiminut väärin. Minun kärjistetty mielipide on että ensin korville, ja sitten koira nurkkaan. Ja siellä on pysyttävä kunnes lupa annetaan.
Nyt nousee kamala äläkkä. Mikäs siinä, ääntä maailmaan mahtuu.
Mutta niin sopu tullut, pahat tavat jääneet pois, ja sopuisa yhteiselämä jatkuu.
Kukin tyylillään. - Rubi-koiran omistaja
No ei todellakaan kukin tyylillään, minä en ainakaan anna sinun lyödä koiraasi, sillä pilaat suhteesi koiraasi.....Kukin tyylillään silloin, kun koiraa kohdellaan hyvin ja oikeudenmukaisesti ja se on hyvin hoijettu, mutta ei silloin, jos lyöt koiraasi kovaa korville....se ei auta mitään....olen itekki läpsässy omaa koiraa, kun hermot menny, mutta se ei auta, koira oppii pelkäämään kättä...Ni-in, kukin tyylillään ja tyylillään saavuttamalla menestyksellä....;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731930Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971663- 1471217
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54547
- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462