Staffi kokemattomalla, KASVATTAJAT HUOM!!!

voivoivoi0

Henkilö A:lla ei ollu mitään kokemuksia koirista aiemmin, mitä nyt joskus jonkun tutun koiraa silitellyt. Hän kyseli neuvoa tutultani että minkä rotuisen koiran ottaisi, ehdotti muutamia "helppoja" rotuja, esim. shelttiä. Hän osti staffin. Ensinnäkin, kuka kasvattaja on niin vastuuton että myy TÄYSIN KOKEMATTOMALLE henkilölle niinkin vaativan koiran. Tiedän monta staffia jotka ovat kasvaneet kokeneissa koiraperheissä ja se on mielestäni ok. Tästä kyseisestä yksilöstä on tullut peto. Sen annetaan purra kaikkea, ihmisistä lähtien..ei tottele..rankaisumetodit ovat niin vääriä...esim. "jäähy"->koira eristetään yksin huoneeseen. riehuu ja hyppii hihnassa ym...tästä ei hyvä seuraa...

Eri asia on ne ihmiset joilla ei ole ollut koiraa, mutta ovat oikeasti perehtyneet koiran kouluttamiseen, koirapsykologiaan...on niitäkin, tiedän.

KASVATTAJAT, MIETTIKÄÄ KENELLE KOIRIANNE MYYTTE, NÄIN NIITÄ ILTIKSEN ETUSIVUN JUTTUJA TULEE!!!

14

7332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • staffero

      Minkähän ikäinen tämä "peto" nyt sitten on? Nuoret staffit ovat usein melkoisia pirajoita, joihin ei välttämättä mitkään oppikirjojen kikkakolmoset pelaa. Aika auttaa. Mikäli kyseessä on aikuinen staffi ja hammasta tulee vieläkin (lujaa), niin siinä tapauksessa olisin minäkin huolestunut.

      Staffien luonteet voi jakaa karkeasti kahteen tyyppiin.
      1) Hiukan välinpitämätön muuta elämää kohtaan, mutta ystävällinen. Kohtalaisen rauhallinen ja helpommin koulutettava.
      2) Ihmisiä kohtaan yltiösosiaalinen iloinen höslääjä, mutta paukapää jolle oppi ei tartu kovin helposti (pidemmäksi aikaa). Aina 100% lasissa, tunteet tahtoo viedä opeista voiton.

      ...jälkimmäinen tyyppi taitaa olla Suomessa enemmistönä.

      • Staffin omistaja

        Miksi ei voisi myydä ekaksi koiraksi. Staffi on loppujen lopuksi tosi helppo rotu. Ne ei tarvi mitään kokeneita koira ihmisiä etteikö niitten kanssa pärjäisi. Ovat loppujen lopuksi hyvin pehmeitä ja herkkiä koiria. Kaikkea muuta kun petoja. Ihmis aggrea staffia en ole ikinä nähnyt jos semmoisia on, ne on hyvin, hyvin epä rodunmukaisia.


      • voiapua...:D
        Staffin omistaja kirjoitti:

        Miksi ei voisi myydä ekaksi koiraksi. Staffi on loppujen lopuksi tosi helppo rotu. Ne ei tarvi mitään kokeneita koira ihmisiä etteikö niitten kanssa pärjäisi. Ovat loppujen lopuksi hyvin pehmeitä ja herkkiä koiria. Kaikkea muuta kun petoja. Ihmis aggrea staffia en ole ikinä nähnyt jos semmoisia on, ne on hyvin, hyvin epä rodunmukaisia.

        ai helppo rotu..en nyt sanois niinkään...:D


      • Staffin omistaja
        voiapua...:D kirjoitti:

        ai helppo rotu..en nyt sanois niinkään...:D

        Omistatko edes staffia? Turha siellä huudella jos et ole itse ikinä edes kyseistä rotua omistanutkaan. Kyllä on helppo rotu.


      • 2tuntia oksassa
        Staffin omistaja kirjoitti:

        Omistatko edes staffia? Turha siellä huudella jos et ole itse ikinä edes kyseistä rotua omistanutkaan. Kyllä on helppo rotu.

        mielipiteeseen.Tahvo on energinen jokapaikan höylä.Tarvitsee virikkeitä ja liikuntaa paljon.Ja niinkuin KAIKKI rodut selkeän laumanjohtajan.
        Jos ostaja kuvailee kasvattajalle olevansa juuri sitä mitä hän haluaakin pentunsa tulevan omistajan
        olevan,on aika paha olla myymättä.
        Tärkeintähän olisi,että kun olet päättänyt hankkia koira,niin otat selvää rodusta.ETKÄ ryntää
        ostamaan koiraa kun se on "niin söpö".Staffi on uskomattoman hauska ja ihana ,mutta pitää muistaa
        mihin se on kehitetty.


      • Staffin omistaja

        Minulla on tuo ykköstyypin staffi ja on todella helppo koira. Erittäin helposti koulutettava ja normaalielämässä rauhallinen, mutta aina valmis kaikkiin harrastuksiin ja menoihin. Ihmisille ystävällinen, mutta ei hösellä turhaan. Koiran voi ottaa mukaan minne tahansa ja pysyy rauhallisena.

        Tämä on ensimmäinen koirani ja hyvin on mennyt. Ei voi yleistää, että staffi ei sovi ensimmäiseksi koiraksi. Kysynkin, että mikä on se rotu, jota sitten suositellaan ensimmäiseksi koiraksi? ;)


      • okeij.
        Staffin omistaja kirjoitti:

        Minulla on tuo ykköstyypin staffi ja on todella helppo koira. Erittäin helposti koulutettava ja normaalielämässä rauhallinen, mutta aina valmis kaikkiin harrastuksiin ja menoihin. Ihmisille ystävällinen, mutta ei hösellä turhaan. Koiran voi ottaa mukaan minne tahansa ja pysyy rauhallisena.

        Tämä on ensimmäinen koirani ja hyvin on mennyt. Ei voi yleistää, että staffi ei sovi ensimmäiseksi koiraksi. Kysynkin, että mikä on se rotu, jota sitten suositellaan ensimmäiseksi koiraksi? ;)

        Kyllähän tähänkin pakko on kommentoida. Eli meille ( parikymppiset opiskelijat) tuli staffi ensimmäisenä koirana ja parempaa ei voi toivoakkaan. Onhan se toki melkoinen piraja aluksi mutta kun oppii käyttämään voimiaan niin se pureminen on vaihtunut ns. Tervehtimiseksi, käsi suuhun ja lipaisu. Täysin on ihmisestä kiinni sopiiko ensi koiraksi. Me perehdyimme rotuun luimme kirjoja ja otettiin asiosta selvää ja kun koira tuli käytiin aluksi ihan kursseilla että kehityttäis itse samalla koiran omistajiksi. Ajatelkaapa koiran tilalle lapsi, jos saa elää kun pellossa eikä kukaan kerro tai nwpäytä kuinka pitää käyttäytyä niin vituiksihan se sitte menee.
        Joten staffia voin kyllä hyvin mielin suositella ensikoiraksi jos itsellä riittää kiinnostusta kehittää itseään, jos ei suosittelen kastraatiota ja akvaarionhankintaa...


      • Tuleva staffi
        okeij. kirjoitti:

        Kyllähän tähänkin pakko on kommentoida. Eli meille ( parikymppiset opiskelijat) tuli staffi ensimmäisenä koirana ja parempaa ei voi toivoakkaan. Onhan se toki melkoinen piraja aluksi mutta kun oppii käyttämään voimiaan niin se pureminen on vaihtunut ns. Tervehtimiseksi, käsi suuhun ja lipaisu. Täysin on ihmisestä kiinni sopiiko ensi koiraksi. Me perehdyimme rotuun luimme kirjoja ja otettiin asiosta selvää ja kun koira tuli käytiin aluksi ihan kursseilla että kehityttäis itse samalla koiran omistajiksi. Ajatelkaapa koiran tilalle lapsi, jos saa elää kun pellossa eikä kukaan kerro tai nwpäytä kuinka pitää käyttäytyä niin vituiksihan se sitte menee.
        Joten staffia voin kyllä hyvin mielin suositella ensikoiraksi jos itsellä riittää kiinnostusta kehittää itseään, jos ei suosittelen kastraatiota ja akvaarionhankintaa...

        alkoi kiinnostamaan, millaisilla kursseilla olette käyneet?


      • okeij.
        Tuleva staffi kirjoitti:

        alkoi kiinnostamaan, millaisilla kursseilla olette käyneet?

        Muutamilla koira aiheisilla luennoilla käytiin ja kasvattajan kanssa juteltiin. Heti pennun saavuttua käytiin pentukurssi, pentutottis, pentunäyttely kurssi ja niiden kaikkien jatkokursseilla käytiin sitten kun koira oli vähän isompi. Limppu on nyt komisen vuotta vanha, nyt harrastetaan tottista (huvikseen), metsä jälkeä ja agilitiä joten aktiviteetteja alkaa ollla kohtalaisesti. Juoksuisesta nartusta menee pää ihan pyörälleen (tunnissa rauhoittuu) mutta siinä ne ongelmat sitte onkin. Onhan se luupää mutta ihana semmoinen


      • staffitar1
        voiapua...:D kirjoitti:

        ai helppo rotu..en nyt sanois niinkään...:D

        En minäkään staffin energia voi yllättää ja dominanssikin..eikä ollut eka koiranikaan..itse asiassa kolmas ja nekin olleet energisestä päästä.

        Omani popsi kaiken- sohvanikin ;)..totesin ettei ole pohjimmiltaan kuitenkaan minun rotuni(liian energinen pentuna) ja nykyisin muita rotuja.
        Ei sovi kaikille. Enkä menisi suosittelemaan kaikille.


      • Staffin omistaja 1
        Staffin omistaja kirjoitti:

        Omistatko edes staffia? Turha siellä huudella jos et ole itse ikinä edes kyseistä rotua omistanutkaan. Kyllä on helppo rotu.

        Sama mieltä!! Jos koiran luonne tasapainoinen, niin silloin ensi koisuksi sopii melko mikä tahansa rotu, varsinkin staffi (mäkin omistan staffin, kuin myös dogo argentiinoa 3kpl). Jos koiralla on joku luonne häikkä silloin jopa chihu ei vältämättä hyvä eka koiraksi! Sori vaan, mutta vit***taa näitä ihmisiä joilla ei oo muuta tekemista kun vaa arvostella toisien liikkeet!!!


    • Rubi-koiran omistaja

      Voi, voi, voi.....eihän se sinulle kuulu, minkä rotuisen koiran joku hommaa.....Jos hommaa koiran, jonka kanssa ei pärjää, ni oma on virheensä....Kasvattajan tehtävä se tietysti on kattoo, kenelle myy, mut oikeesti, ette te muut päätä sitä, minkä rotuisen koiran joku saa ottaa ja minkä ei, jos ette oo kasvattajia myymässä koiria....Se on jokaisen koiraa miettivän oma asia ja oma päätös....Mulla sekarotunen ja voin sanoo, etten pärjääkään sen kanssa täydellisesti, mut puoliksi voisin sanoo....Pyrin kuitenki työskentelemää sen kanssa, että hallitsen koiran ja pärjään sen kanssa....Mut se, että ottaako joku itelleen Saksanpaimenkoiran vai Amerikan bulldogin, ni ei muilla tavan ihmisillä ole valtuuksia häntä mennä siinä määräämään....mut tietenkää eihän se oo ihan sama, minkälaisen koiran ottaa, jos ei vaikka tule senkaa tóimeen....Mulla on ongelmana se, että koiraan menee hermot ja sitä tekee mieli sillon näpäyttää kädellä tai jalalla keveyesti, ei tarkotuksena satuttaa koiraa, mut anyway ja oon tehnyki, kevyesti tökänny sitä jalalla, vois sanoa, että potkassu sillai, että näpäyttäny nii, ettei siihe satu, tökänny jalalla koipeen/reiteen eikä tarkotus oo satuttaa, ei koiralle tietenkää sellasta passaa tehä ja oon läppässy kädellä kevyesti, ei edelleenkään sillee, että koiraan sattuu ja tiiän kyllä, että se ei toimi, on huono tapa enkä mä todellakaa oo koiran hakkaaja, mä vastustan sellasta....Mutta mä veikkaan, että monen muunkin tekis mieli tehä samoin villin koiran kanssa, joka tekee jotain ärsyttävää ja pentukoira on villi, jonka kanssa ei sais varmaan joittenki teiän mielestä mennä hermot, mutta sitte täytyy olla aika hyvät hermot, jos ei pinna pala välillä....Mun koira on ollu pentu, nyt se on vuoden ja 2 kk, ei enää nii pentu ja kyllähän se ärsyttää, ku se säheltää, hyppii ja vetää, tottakai se on innokas ja malttamaton, mutta on se varmaan teistä monista vähän inhottavaa, jos koira juoksuttaa teitä vetäessään ja nyt, ku on vielä liukastakin....Ja sit, kun sanoo, että ei vedä eikä se mene perille, ni kyllä minulla silloin kiukku kiehahtaa....:D mutta jokuhan syy siihe on, jos koira ei usko, kun sanotaa, ettei vedä....Voi olla, että mun koira ei ymmärrä mun kieltoa ja kiskoo, mutta tottakai se on innokaski....En tiiä, ymmärtääkö se vieläkää ei-sanaa kunnolla, jos joku aikoo sanoa siitöä, että kyllä ton ikäsen koiran jo pitäs se ymmärtää, tottakait ja uskokaa pois, mä oon varmaa lähelle 1000 kertaa sanonu sille sen kyseisen sanan ja estäny sitä tekemästä ihan, mitä sattuu....mut totuus on se, että eihän se koira opi, jos sille suoralta kädeltä vaa sanotaa jotaki, sille pitää myös näyttää, mitä se tarkottaa....Mut anyway, mä oon tehny parhaani mun koiran kanssa ja oon tehny myös virheitäki.....mut kukaan ei oo täydellinen koiran kasvattaja, siitä mä oon kyllä varma....ja vaikka jonku koiran kanssa ei pärjäiskää, ni asialle voi kyllä tehä jotain, mutta se pitää tehä mielellää heti alussa, ku se koira itelle taloon tulee, kyllä ihminen pärjää koiran ku koiran kanssa, pitää osata käsitellä sitä oikeella tavalla ja tietää, mistä naruista vetää....:) Siihen ihmisen ois kyllä hyvä kyetä, ku rupee koiraa hommaamaan, koska joka roduissa on eri juttunsa....Mut anyway, toivotan tsemppiä kaikille koirien kanssa tekemisissä oleville ihmisille, että homma sujuu niitten lupsakoitten kanssa ja yhteiselämä ja siitä, että mä sanoin, mitä oon mun koiralle tehny, ku hermot menee, ni mä tiiän, se on paha virhe ja mä pyrin siitä koko ajan eroon, mä en todellakaa halua pahoinpidellä mun koiraa, että jos joku aattelee, että oon koiran hakkaaja, jos aattelee, sille en maha mitään, anyway en halua enkä aio enkä oo aiemminkaa aikonu olla sellanen, koska mä olen koirasielu, jolle koirat on sieluntovereita ja laumanjäseniä, viihyn joskus jopa paljon paremmin koirien ku ihmisten kanssa, riippuu sillon tietenki, millaset ihmiset on kyseessä, kyllä mä ihmistenki kanssa viihyn, en tarkottanu sitä, mut kuitenki varmaan monella koiraihmisellä on sama tunne....Ja mun mielestä mun koira ei oo mua ala-arvosempi vaa sen takia, että on koira, tottakai mä oon lauman johtaja, niinhän se täytyy olla, mut ei mun mielestä ihminen oo elävänä luontokappaleena koiraa parempi enkä mä tajua, miks joku ajattelee tollai, että koira on huonompi ja alempi arvoltaan, ku ihminen, mut mielipiteensä jokaisella....Omistaja on tottakai lauman johtaja....

    • srwer3w4

      Miksei staffi sopisi ekaksi koiraksi? :D

      Ei ole vaikeampi kouluttaa kuin. esim joku ranskanbulldoggi vaikka onkin energisempi...

    • asdasdasdasdasdasdas

      ^Varmaan meinaavat sitä, että kun on vahva rotu, niin vituroilleen kouluttaminen on paljon kohtalokkaampaa, kuin pikkuisen chihun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      28
      1387
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe