kylläpä ärsyttää!

vaikkakin pieni asia

Ärsyttääkö ketään muita sellanen vauva-perheiden lässytys tyyliin "meillä syödään jo soseita", "meillä herätään itkemään vielä tosi paljon öisin", "meillä tulee tosi paljon puklua" "meillä syödään vielä tuttia". Siis että koko perhekö näitä juttuja tekee??!! Miksei vois vaan sanoa että meillä tyttö/poika/pikkunen/vauveli/tms. tekee jotain?
Varmaan tulee myös v****iluviestejä mutta ihan olis kiva tietää että onko muita joita tämä pieni mutta häiritsevä asia ärsyttää..?

10

473

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ()()()()()()()

Jos nyt ollaan ihan tarkkoja, niin tuo passiivimuoto ei kerro tekijää, eli missään ei silloin annetta ymmärtää, kuka näitä asioita tekee. Tuon pitäisi selvitä tekstiyhteydestä tai vaihtoehtoisesti tekijällä ei ole mitään merkitystä. Koska on ilmeistä, että tässä tapauksessa sinäkin ymmärrät, kuka näitä asioita tekee, voi passiivimuotoa käyttää. Aivan yhtä hyvin voi myös käyttää ehdottamaasi muotoa, jossa tekijä määritellään perheen vauvaksi.

Ei minua tuollainen ärsytä (vaikka en itse kyseistä muotoa käytäkään).

• Äippä.

En ole noita juttuja pahemmin lukenut kun omat "vauvat" on jo täysi-ikäisiä,(meillä ollaan täysi-ikäisiä ;D) mutta kun luin tuon kirjoituksesi niin pakko olla samaa mieltä. Ihan alkoi naurattamaan ajatus siitä että koko poppoo istuu syömässä soseita, itkee öisin, pulauttelee ja lutsuttaa tuttia :DDD Kiitos makeista nauruista.

• ..ja naurattaa..

Kerran eräs isä kehui kovasti kun "me käytiin jo potalla kakalla"... Jo pelkkä mielikuva ison miehen istumisesta potalla sai minut nauramaan tikahtuakseni! Tämä samainen isä ihmetteli vain että mitä nauran..

• jgnalkdbjng

Ymmärrän huvin, mutta toisaalta ensimmäisestä pottakäynnistä ei yleensä voi myöskään sanoa että "meidän Kalle kävi potalla". Kyllä se Kalle yleensä pitää sinne viedä ja siellä pitää, aika yhteistä touhua se usein on :) Olisiko se sitten että "käytin Kallea kakalla"... kuin Kalle olisi koira, tai tekemisen kohde ja täysin osaton tapahtuneeseen?

On suomen kieli vaikeaa :) Mut hyvä aina jos siitä saa nauruja irti!

• eipä ärsytä

Eipä kummemmin ärsytä,Jos niin kovasti ärsyttää niin ajattele että meillä =meidän perheessä,meillä kotona.Ei siis todellakaan tarkoita että kaikki perheenjäsenet tekevät sitä,kuten tiedätkin.
      Ja ehkä on vielä kyseessä äidin ja lapsen välinen symbioosi,joka jatkuu vielä vauva-aikanakin.
      Kasvata ärsytyskynnystäsi.

• s

Kyllä mua ainakin ärsyyttää. En käytä itse ja sitten en meinaa osata vastata, kun joku muu kysyy, että ollaanko teillä jo ilman vaippaa päivät (itse en käytä yölläkään), onnistuuku teiltä jo lasista juominen (joo, ja pullostakin osaan), teilläkin alkaa vissiin olla jo omaa tahtoa (luojan kiitos tähän ikään mennessä), teillä näyttää tuo ruoka hyvin maistuvan (joo kyllä kiitos, myönnän olevani vähän ylipainoinen, että on oltu kotona ruoka-aikaan). Siis ei siinä meinaa osata vastata mitään, kun joku ihan ystävällisesti kysyy ja itseä ärsyttää niin et päässä kiristää. Nyt olen oppinut käyttämään vastausmuotoa "joo, kyllä toi Kalle on juonut lasista jo pitkään". Silloin ei tarvitse kommentoida samalla omia juontitottumuksia.

• Ei ärsytä mutta hassu tapa toi kyllä on. :) Ihan kiinnostavaa pohtia mistä moinen tapa johtuu. Kai se jotenkin liittyy siihen että ihan pieni lapsi ei kovin tiedostavasti tee niitä juttuja mitä tekee ja passiivimuoto jotenkin pehmentää viestiä ja ehkä korostaa perheyhteyttä. Kun lapsi tekee jotain, muu perhe on siinä kovasti hengessä mukana tms. Musta se on ihan herttaista. :)

Vaikka just tää kyseinen puhetapa ei ärsytä, jotkut muut jutut kylläkin kuten "tissittelyt" ja "tassuttelut" ja "masukit", huh!!! xD

• ekjöaijhröeoifhöha

Kyllä varmaan liittyy siihen, että ne jutut sittenkin koskee koko perhettä, koska vauva vie suurimman osan ajasta perheen rutiineista... Jos vauva itkee yöllä, niin herkästi siinä herää kaikki ja on kiukkuista porukkaa muitakin kuin se vauva kun muita valvottaa...

Niin ja kyllä siellä pottareissulla on yleensä ne lapset ja äiti tai isä vahtimassa...

Soseita maistellaan... juu, vauvan sosepurkissakin lukee, että maista sosetta itse ensin ennen kuin tarjoat sitä vauvalle...

ehkä nämä kumpuavat vain eletystä elämästä...

Mua ei ärsytä ap:n juttu, mutten itse käytä ilmaisua...

• slfnkasdbn

Ei ärsytä. Mie luulen, että se päiväkuivaksi oppiminen, soseiden syöminen tai mukista juominen on ihan oikeasti koko perheen projekti - ei se lapsi niitä yksin tee. Vauva syö soseita ja äiti/isä syöttää soseita - meillä syödään soseita.

Moni muu lässytys kyllä särähtää korvaan. Eikä vähiten se, kun lapselle lässytetään, jos se on jatkuva tapa eikä hetkellinen hempeily normaalin kommunikaation keskellä.

• ....................

Ei ärsytä, olen pitänyt tuota ihan normaalina juttuna. Minusta olisi ehkä helpompi sanoa joissain tilanteissa että " meillä syödään soseita" kuin pitkästi tyyliin " meillä minä ja mieheni olemme alkaneet opettamaan lapsellemme jo soseiden syöntiä". Miksi pitäisi esittää asiat vaikeasti kun ne voi esittää yksinkertaisestikin. Lisäksi, minusta ei ole väärin läsyttää pienelle lapselle, vaikkakin kyllä tietysti pitää puhua oikein, että lapsikin oppii puhumaan oikein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2138
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1786
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      177
      1329
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      234
      801
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      721
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      720
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      577
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      40
      530
    Aihe