Voiko päätellä "likatahroista" jo kuvasta, kummasta on kyse, kennon roskista vai objektiivin tahroista ? Jotenkin näyttää amatöörin silmään niin samanlaiselta.....
"Likatahrat" kuvassa ??
7
675
Vastaukset
- mie täältä
Linssi saa olla aika pahasti sontainen, ennenkuin se kuvissa asti näkyy. Silloin objektiivin tahrat näkyvät epämääräisinä sumentumina. Objektiivia ei siis missään nimessä kannata hangata väkisin puhtaaksi, naarmut voivat taitella valoa ikävästi tietyissä tilanteissa ja se on sitten pahempi. Tuolla sivulla aika mielenkiintoinen, tosin filmikameralla tehty pieni koe: http://www.deansphotographica.com/deans_of_idaho/old_stuff_pages/dirtylenstest/dirtylenstest.html
Kennolla olevat roskat näkyvät kuvassa selväpiirteisimpinä roskina, http://www.flickr.com/groups/dirtysensors/ .
Eli jos roskia/tahroja ylipäätään näkyy, niin todnäk kyseessä on puhdistuksen tarpeessa oleva kenno. - vai ei?
Kennon roskat ovat pieniä tummia (mustia) pisteitä kuvassa, objektiivin roskat aiheuttavat pehmeyttä kuvan ääriviivoissa.
- ...
Kiitos vastaukseista ja hyvistä esimerkeistä. Ilmeisesti mulla kyse kennon roskista :-(
Kamerassani on kennon puhdistus toiminto mutta mitä jos sillä konstilla kenno ei puhdistu, onko olemassa kotikonstia millä voi turvallisesti suorittaa puhdistuksen vai onko kamera vietävä "ammattilaiselle" puhdistettavaksi ?
- Nikon D90
Viime kesänä Pohjois-Norjassa olin lintuvuorella kuvaamassa pikkukajavia joita istui rinteessä olevilla penkereillä tuhansin ja lenteli edes takaisin merelle ja pesälle. En lainkaan huomannut siinä melskeessä, että yksi onnistui paskomaan vastavalosuojan sisään peittäen noin arviolta puolet linssistä. Kuvissa se näkyi vain toisen puolen huonona kontrastina, katso itse:
https://picasaweb.google.com/Tapani.Niittyaro/KesamatkaPohjoiseen2010#5500343736479901890
Huomasin tuon vasta autolla illalla kun tarkastelin tuloksia ja siirsin kuvia tietokoneelle. Ensin ihmettelin noita kuvia mutta alettuani kokoamaan kameroita näin sen sontakasan linssillä, se oli kyseisessä optiikassa 82mm halkaisijaltaan se linssi.
Siksi en usko ihan pienien roskien näkyvän joskaan en yhtä varma ole putken kameran päästä.- ...
tuuri, heh..... Tämä sinun tapauksesi vahvistaa vaan sitä kyseessä on todellakin kennon roskista. Kun katsoin kuviani missä välissä tämä täplä oli ilmestynyt kuviini niin yllätys yllätys, heti objektiivin vaihdon jälkeen....
- Nikon D90
... kirjoitti:
tuuri, heh..... Tämä sinun tapauksesi vahvistaa vaan sitä kyseessä on todellakin kennon roskista. Kun katsoin kuviani missä välissä tämä täplä oli ilmestynyt kuviini niin yllätys yllätys, heti objektiivin vaihdon jälkeen....
ekaa digijärjestelmääni D70 johon oli kaksi putkea niin vaihtaessani sain tuulen lennättämän roskan kennolle. Aikani kiukuttelin ja päätin poistaa sen itse mutta tilanne vain huononi joten JAS tekniikka puhdisti kennon ja minä älysin hankkia toisen rungon ja sen jälkeen olen luonnossa vaihtanut optiikkaa ani harvoin. Arvelen jo lähtiessä mitä tulen kuvaamaan ja asennan sopivat putket siististi kotosalla tai autossa.
- D70
Nikon D90 kirjoitti:
ekaa digijärjestelmääni D70 johon oli kaksi putkea niin vaihtaessani sain tuulen lennättämän roskan kennolle. Aikani kiukuttelin ja päätin poistaa sen itse mutta tilanne vain huononi joten JAS tekniikka puhdisti kennon ja minä älysin hankkia toisen rungon ja sen jälkeen olen luonnossa vaihtanut optiikkaa ani harvoin. Arvelen jo lähtiessä mitä tulen kuvaamaan ja asennan sopivat putket siististi kotosalla tai autossa.
Olen puhdistanut D70:n kennoa itse. Normaalisti riittää käsipuhaltimella roskien puhallus pois ennen kuvausta. Vaikeammissa tapauksissa "jäätelötikkuun" limattu säämiskän palanen, jota kostutetaan isoppropanolilla. Tälla saa pyyhkien tahrat pois.
GIMP-ohjlemassa on näppärä kloonaustoiminta, jolla voi kloonata kuvatietoa halutusta paikasta toiseen. Tällä on helppo hävittää kennon aiheuttamat tahrat itse kuvista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh892158Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1381796- 1731333
- 229805
- 65744
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10721- 60720
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211619- 49587
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </347550