Kävelen rottweilerini kanssa pyörätiellä aina vasenta puolta eli koirani on silloin aina pientareen puolella.
Tänään sattui erikoinen tapaus , tuli tollanen elämäntapa / merkkivaateurheilija mustat aurinko lasit päässä vastaan ja ei väistänyt pätkääkään , itse kävelin niin reunassa kun pystyin.
olkapäät kolahtivat vastakkain , vaistomaisesti kysyin " mitä vittua.." , johon tämä vajakki vaan käsiään levitellen vastasi "oikea puoli"
Onhan se hienoa kun ihmiset pitävät näin tiukasti oikeuksistaan kiinni kävellä oikealla puolella.
mitä mieltä olette..siirrynkö kävelemään oikealle ja annan koirani kävellä keskellä pyörätietä :)
Koiran hihnassa ulkoiluttaminen
26
926
Vastaukset
- Älä siirry
Älä siirry, sillä näitä idiootteja ei kovin montaa ole. Meillekin tapahtunut vain kerran. Mutta ihmettelen hiukan että miksi "aina" vasemmalla, eikö olisi järkevämpää pitää koira AINA sillä puolella joka on mahdollisimman kaukana ajoradasta? Turvallisempaa koiralle, joka kaikesta koulutuksesta huolimatta on vain koira.
- ......
"Mutta ihmettelen hiukan että miksi "aina" vasemmalla, eikö olisi järkevämpää pitää koira AINA sillä puolella joka on mahdollisimman kaukana ajoradasta? "
Tota noin , Koirahan on AINA pientareen puolella kun kävellään tien / kävelytien vasemmalla puolella :) eikö ? - ...
...... kirjoitti:
"Mutta ihmettelen hiukan että miksi "aina" vasemmalla, eikö olisi järkevämpää pitää koira AINA sillä puolella joka on mahdollisimman kaukana ajoradasta? "
Tota noin , Koirahan on AINA pientareen puolella kun kävellään tien / kävelytien vasemmalla puolella :) eikö ?Kun pidän koiraa kävelemässä hihnassa vasemmalla puolella, aina
- jbbhdhb
... kirjoitti:
Kun pidän koiraa kävelemässä hihnassa vasemmalla puolella, aina
Älä siirry!! Minä kävelen myös aina tien vasemmalla puolella ja koira minun vasemmalla sivullani monistakin syistä.. mm siksi, että muitten ei tarvitse koiraani väistellä ja näin annan myös muille liikkujille mahdollisimman paljon tilaa. Lisäksi näin en alista koiraani ns "face to face" tilanteeseen.. Tässä asiassa en jousta, ja kävelen sitten vaikka suossa koirani kanssa jos niikseen on! Eniten suututtaa semmoset apinat jotka antaa koiriensa kulkea 5m fleksissä ja hyppiä kun aropuput puolelta toiselle, eikä siltikään suostu väistämään!!!?? En tarkoita että kaikkien tulisi opettaa koiraansa kulkemaan vaan ja ainoastaan vasemmalla puolella, mutta antaisivat edes jumalauta niille muille tilaa kävellä! Tällaiset MINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄ ihmiset on jotain niin raivostuttavaa!
- ........
minä taas olen aina ihmetellyt koiranulkoiluttajia, jotka eivät voi noudattaa liikennesääntöjä, jotka koskevat tietääkseni myös koiranomistajia. Omat koirat kulkevat yhtä sujuvasti hihnassa sekä oikealla että vasemmalla, useimmiten kävelytiellä siis oikealla. Laiskuus kai se on suurin syy.
- Nasse-tätyli
Nyt on kyllä pakko myöntää etten ole käyny autokoulua mut tuskin tätä nyt siellä opetetaankaan... Mun tietääkseen jalankulkijat kulkee tien vasemmassa laidassa ja jos on koira, niin koira kulkee taluttajansa vasemmalla puolella. Olenko siis koko 29 vuotta kestäneen elämäni aikana kulkenu väärällä puolella tietä? Niin tekee täällä ilmeisen moni ihminen, koiralla ja ilman. Kulkee siis väärällä puolella tietä, tietysti muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Jos näin on, niin meinaan jatkossakin rikkoa tän asian suhteen lakia, kuljen itsepintasesti tien vasemmassa laidassa ja koiran pidän vasemmalla puolella. En kuitenkaan myönnä olevani laiska, mutta olen kyllä mukavuuden haluinen. Jos lakia rikkomalla saan ohitukset koirani kanssa kuntoon niin teen sen mielelläni =) - ajat muuttuu
Nasse-tätyli kirjoitti:
Nyt on kyllä pakko myöntää etten ole käyny autokoulua mut tuskin tätä nyt siellä opetetaankaan... Mun tietääkseen jalankulkijat kulkee tien vasemmassa laidassa ja jos on koira, niin koira kulkee taluttajansa vasemmalla puolella. Olenko siis koko 29 vuotta kestäneen elämäni aikana kulkenu väärällä puolella tietä? Niin tekee täällä ilmeisen moni ihminen, koiralla ja ilman. Kulkee siis väärällä puolella tietä, tietysti muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Jos näin on, niin meinaan jatkossakin rikkoa tän asian suhteen lakia, kuljen itsepintasesti tien vasemmassa laidassa ja koiran pidän vasemmalla puolella. En kuitenkaan myönnä olevani laiska, mutta olen kyllä mukavuuden haluinen. Jos lakia rikkomalla saan ohitukset koirani kanssa kuntoon niin teen sen mielelläni =)Ehkä näin onkin JOS tien molemmin puolin kulkee kävelytie/jalkakäytävä JA jaksat/viitsit aina siirtyä ajoradan yli vaihtaessasi suuntaa(vaikkapa kotiinpäin). KUN tiellä on vain yksi jalkakäytävä/kevyenliikenteenväylä, niin voidaksesi kuljettaa koiraa metsän puolella, sinun on kuljettava itse tien oikealla puolella ja samoin koirasi on kuljettava oikealla puolella.
Ja tosiaan, tuo sääntö taidettiin purkaa vuosia sitten kun tuli kaikenmailman pyöräilijät ja mopoilijat jalkakäytäville(tai siis kevyenliikenteenväylille).
Koiran turvallisuuden vuoksi kannattaa kuitenkin harkita sitä vaihtoehtoa että kulkee aina nk. metsän puolella, eikä pidä kiinni vasemmalla kulkemisen oikeudestaan. Viime kesänä juuri törmäsin kolmeen nuoreen naiseen jotka olivan kai jutelleet pojista ja unohtaneet vahtia missä koira kulkee. Seurauksena pieni ja erittäin kuollut koira. Tuotakaan ei olisi tapahtunut jos olisivat kulkeneet oikealla eikä keskellä kevyenliikenteen väylää.
- vnien
Myönnettäköön, että olen laiska ja huono koirankouluttaja sillä en ole, enkä viitsi, kouluttaa koiraani kulkemaan kummallakin puolella. Vasemmalla puolella on koiran paikka kansainvälisten sopimusten mukaan ja sillä puolella se on minulla suhteellisen hyvin hallinnassa. Oikealla puolella ei ole sille mitään merkitystä. Vasemmalle puolelle se myös tulee automaattisesti mm. ohitustilanteissa koska sitä treenataan päivittäin ja niin on aina tehty.
Minusta on kaikkien turvallisuuden vuoksi parasta, että koira kulkee vasemmalla puolella eikä ajoradalla. Minulle ei tuolla tavoin päälle kävelty mutta se minua ihmetyttää kerrasta toiseen, että meidät pyritään ohittamaan silti koiran puolelta. Ottaen huomioon että koiran puolella on oja tai polven syvyinen lumihanki tai ajorata, niin sieltä yritetään mennä kuitenkin. Ilmeisesti mä olen niin pelottavan näköinen, että mielummin kuljetaan ojassa koiran vierestä kuin minun.
Tieliikennesäännöistä (40 §) voi tarkistaa missä kulkijan paikka on. Mikäli tuo on ajantasainen laki, niin asiassa ei pitäisi olla epäselvyyksiä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267- muuuma
Tuo pykälä nyt ei liittynyt siihen, kumpaa puolta kävelytiellä kävellään, itse ainakin ymmärsin aloituksessa olevan kyse juuri jalankulkijoille tarkoitettujan teitä, eikä ajoratoja..
- ...
muuuma kirjoitti:
Tuo pykälä nyt ei liittynyt siihen, kumpaa puolta kävelytiellä kävellään, itse ainakin ymmärsin aloituksessa olevan kyse juuri jalankulkijoille tarkoitettujan teitä, eikä ajoratoja..
Jalankulkijahan saa kuklkea mitä reunaa haluaa kävelytiellä, eikös? Eihän siihen ole vielä mitään määräystä annettu, ei ole ainakaan aiemmin...
- kuukiurusta
Meillä mennään lain mukaan, eli ajotiellä vasemmassa reunassa ja kevyenliikenteen väylällä oikeassa. Ja koira kulkee molemmissa tapauksissa pientareen puolella. Meillä hihnalenkit on hihnalenkkejä, ja silloin ei ole koulutuksellisesti väliä millä puolella koira kulkee, kunhan kulkee nätisti ja vetämättä. Ja koira saa nuuskia mielin määrin. Vasta seuraa-käskyllä koira siirtyy vasemmalle puolelle ja kulkee kontaktissa.
No minun näkemykseni mukaan,jos tarkkoja ollaan,ja jos nyt oikein ymmärsin,niin se elämäntapailija taisi olla enemmän oikeassa...
Eli jos siis kyse on yhdistetystä jalankulku ja pyörätiestä,niin käsittääkseni jalankulkijan kuuluu kulkea (jos prikulleen mennään)niin ensinnä samaan suuntaan samalla puolella tietä(jos kummallakin puolella on mainitsemani)kuin autot menee eli liikenteen suuntaisesti.Jos taas vaan yhdellä puolella koko homma,niin silloin tietty siellä.
Siellä taas jalankulkija kulkee nimenomaan oikeaa puolta.Se onko koira taluttajaansa nähden oikealla vai vasemmalla sivulla,sillä ei merkitystä.
Jos pyörätie on merkitty erikseen ,niin silloin jalankulkija kulkee siellä jalankulku osuudella,mutta suunnat samana.
Tuollainen mielikuva minulla on,mutta viimekädessä miten lain mukaisesti tuota katsotaan,jos rikkeitä tulee,niin ei kait niihin pahemmin puututa meni miten meni.Paitsi pyörätiellä liikkumiseen ym.väärin.- 26
Kun ulkoilutan KAHTA koiraani vilkaalla kevyenliikenteen väylällä, niin toinen kulkee oikealla ja toinen vasemmalla puolellani. Tiedän, että viemme lähes kaistan verran tilaa mutta pidän silmäni ja korvani auki ja tiukan paikan tullen menemme pöpelikköön odottamaan (esim. jos kaksi pyöräilijää kohtaavat juuri kohdallamme). Tähän asti on ollut sen verran viisaita ihmisiä liikenteessä, että eivät ole ajaneet päällemme eikä ole tullut edes napinaa mistään. Muutama kiitos kylläkin kun olemme väistäneet. Mutta mehän kuljemme omalla kaistallamme ja jos joku tulee takaa kovempaa niin sen kuuluisi väistää.
Minua ei kiinnosta kansainväliset standardit tai tottis-säännöt yhtään. Koirani kävelevät sillä puolella kuin haluan, tosin meillä on vakiintunut tapa että isompi kulkee yleensä oikealla puolellani ja pienempi vasemmalla. Sen verran "huono" kouluttaja olen että en saisi niitä molempia kulkemaan samalla puolella ilman että minusta kauempana oleva pyrkisi lähemmäksi ja tilanteesta tulisi häröilyä. Hyvin meillä menee näinkin.
Aloittajalle vastaisin että taisit kohdata urpon. Se on oikeastaan ihan sama missä kävelet kunhan et ole tiellä ja huomioit ympäristön. - ....
26 kirjoitti:
Kun ulkoilutan KAHTA koiraani vilkaalla kevyenliikenteen väylällä, niin toinen kulkee oikealla ja toinen vasemmalla puolellani. Tiedän, että viemme lähes kaistan verran tilaa mutta pidän silmäni ja korvani auki ja tiukan paikan tullen menemme pöpelikköön odottamaan (esim. jos kaksi pyöräilijää kohtaavat juuri kohdallamme). Tähän asti on ollut sen verran viisaita ihmisiä liikenteessä, että eivät ole ajaneet päällemme eikä ole tullut edes napinaa mistään. Muutama kiitos kylläkin kun olemme väistäneet. Mutta mehän kuljemme omalla kaistallamme ja jos joku tulee takaa kovempaa niin sen kuuluisi väistää.
Minua ei kiinnosta kansainväliset standardit tai tottis-säännöt yhtään. Koirani kävelevät sillä puolella kuin haluan, tosin meillä on vakiintunut tapa että isompi kulkee yleensä oikealla puolellani ja pienempi vasemmalla. Sen verran "huono" kouluttaja olen että en saisi niitä molempia kulkemaan samalla puolella ilman että minusta kauempana oleva pyrkisi lähemmäksi ja tilanteesta tulisi häröilyä. Hyvin meillä menee näinkin.
Aloittajalle vastaisin että taisit kohdata urpon. Se on oikeastaan ihan sama missä kävelet kunhan et ole tiellä ja huomioit ympäristön."Aloittajalle vastaisin että taisit kohdata urpon. Se on oikeastaan ihan sama missä kävelet kunhan et ole tiellä ja huomioit ympäristön. "
Tähän johtopäätökseen mäkin tulin , kävelin meinaan niin reunassa kuin mahdollista ja koira tepasteli pientareen puolella , lumikinoksen päällä, ja vielä tarttee tulla iholle :)
Pointtihan on että haluan huomioida liikenteen, olen itse koiran ja ihmisten välissä , koiran kulkiessa AINA vasemmalla puolellani.
Ei tuolla minulle mitään tottis -sääntöjen kanssa tekemistä ole.
- joustoa
Itse olen ottanut tavaksi että aina kun kuljen koiran kanssa, väistän muita tielläkulkijoita, oli kyseessä sitten juoksija, pyöräilijä tai rollaattorilla etenevä mummo. Suomi on pullollaan koiria pelkääviä, vihaavia ja tahallaan provosoivia ihmisiä, sekä ihan vaan kusipäitä. Haluan kaikin tavoin välttää heidän kohtaamisiaan, siispä väistän suosiolla kaikkia. Kun on muutaman kerran kohdannut sauvalla koiraa huitovan vastaantulijan ja papatteja koiraa kohti heittelevän teinin, ei tee mieli enää pitää kiinni omista oikeuksistaan, vaan väistää koiran turvallisuuden takia. Ja on ihan sama kulkeeko koira oikealla vai vasemmalla puolellani, kunhan se on pientareen puolella ja itse olen koiran ja vastaantulijan välissä.
- hukassa?
Pyörätiellä / kevyenliikenteenväylällä on oikeanpuoleinen liikenne. Myös jalankulkijat käyttävät sen oikeaa reunaa. Ei siis ihme jos saat kiukkuisia kommentteja tai katseita kun olet vastaantulevien puolella...
- ...
Jep , jos kyse olisikin Helsingin keskustasta , siellä ajaa esim. pyöräilijät vaikka auton päälle puolustaessaan oikeuksiaan :)
Vaan kun ei ole , kyse oli radanvarressa kulkevasta tiestä / jalankulkutiestä , jossa on 200 metrin matkalla autoilla tonteille ajo sallittu , eli tilaa oli kunnolla.leveyssuunnassa. - sompreero
... kirjoitti:
Jep , jos kyse olisikin Helsingin keskustasta , siellä ajaa esim. pyöräilijät vaikka auton päälle puolustaessaan oikeuksiaan :)
Vaan kun ei ole , kyse oli radanvarressa kulkevasta tiestä / jalankulkutiestä , jossa on 200 metrin matkalla autoilla tonteille ajo sallittu , eli tilaa oli kunnolla.leveyssuunnassa.Eli siis juoksija oli oikeassa, kevyenliikenteen väylällä kuljetaan oikeassa reunassa. Miksei koira voi kulkea tällaisessa tilanteessa oikealla puolella? Miksi on jääräpäisesti pidettävä kiinni käsityksestä, että koiran on kuljettava vasemmalla? Ei sillä koirankoulutuksellisesti ole mitään merkitystä, kummalla puolella koira kulkee hihnalenkeillä. Käskyn alla seuraaminen on sitten asia erikseen.
Raivostuttavaa jääräpäisyyttä, lakia ei noudateta vaan kuljetaan oman mielen mukaan. Mitä jos vastaasi olisi tullut vanhus rollaattorilla tai sokea opaskoiransa kanssa? Etkö niissäkään tapauksissa väistä oikeaan reunaan? - rånare
sompreero kirjoitti:
Eli siis juoksija oli oikeassa, kevyenliikenteen väylällä kuljetaan oikeassa reunassa. Miksei koira voi kulkea tällaisessa tilanteessa oikealla puolella? Miksi on jääräpäisesti pidettävä kiinni käsityksestä, että koiran on kuljettava vasemmalla? Ei sillä koirankoulutuksellisesti ole mitään merkitystä, kummalla puolella koira kulkee hihnalenkeillä. Käskyn alla seuraaminen on sitten asia erikseen.
Raivostuttavaa jääräpäisyyttä, lakia ei noudateta vaan kuljetaan oman mielen mukaan. Mitä jos vastaasi olisi tullut vanhus rollaattorilla tai sokea opaskoiransa kanssa? Etkö niissäkään tapauksissa väistä oikeaan reunaan?Sehän opetetaan jo ala-asteella, että pyörätiellä jalankulkija saa kävellä kummalla puolella vaan, mutta pyöräilijät kulkevat oikealla ja väistävät jalankulkijoita. Auto- / maantiellä kaikki kulkevat oikeaa reunaa.
- tarkennus..
rånare kirjoitti:
Sehän opetetaan jo ala-asteella, että pyörätiellä jalankulkija saa kävellä kummalla puolella vaan, mutta pyöräilijät kulkevat oikealla ja väistävät jalankulkijoita. Auto- / maantiellä kaikki kulkevat oikeaa reunaa.
höpö höpö :)
Auto/ maantiellä jalankulkijat kulkevat vasenta reunaa.
pyörätie kulkemisesikin on ihan perseestä..alakouluun takaisin
- mitäköhän sitä sanoi
Minulla myös koira joka pelkää rattaita, sauvoja, laukkuja, pyöriä´, kahisevia vaatteita jne... koira sitten "hyökkää" päin tätä outoa asiaa.. ei hauku eikä pure vaan hyökkää vaan päin.. tarpeeksi monta kertaa ihmiset sitten pelästyivät tätä ja ajattelin että parempi että kuljen tien vasempaa puolta eli koiran oikealla puolella minä ja vaasemmalla puolella seinää tai tietä.. joillekkin ihmisille tämä on todella kamalaa että kävelen koirani kanssa vasenta enkä sitä oikeaa puolta. He tulevat vastaan ja pysähtyvät?? odottamaan että väistän ja kun sanon että koira pelkää tarkoituksella kävelen tällä puolella niin vastaukseksi kuuluu mutinaa ja sen jälkeen kuljen ohi jonka jälkeen huudellaan perään hullua koiraa...
- ap.
Kävelen edelleenkin vasenta puolta. Autotiellä esim. on turvallisin paikka kun näkee vastaantulevat autot.Ei tarvitse toisten pelätä "tappajakoiraani" kun pidän sen jatkuvasti pientareen puolella kävelemässä.
- Rikkuri x
Että semmoista tarinaa tällä kertaa....
Ehkä olen hiukan maalainen, mutta täällä meilläpäin (pikkukaupungin lähiössä), olen opettanut koirani kulkemaan aina pientareen puolella, kuljen sitten missä tahansa.
Voi olla että joskus joutuu syystä tai toisesta rikkomaan hieman liikennesääntöjä, esimerkiksi jos alueella on vaikkapa rakennustyömaa ajoradan vasemmalla puolella, siirryn oikealle. Miksikö? No, siellä on työmaaliikennettä, koneita, nauloja, rakennusjätettä joka tuulen mukana tai muuten on ajoradan reunaan eksynyt. Koira kulkee silloinkin, kun rikon liikennesääntöjä hetkellisesti, aina pientareen puolella. Syynä koiran turvallisuus.
Meilläpäin on paljon pyöräteitä, mutta ei välttämättä molemmin puolin ajorataa. Tietenkin käytän pyörätietä ja kuljen sen pientareen reunassa, koira aina sillä puolella että minä olen muiden kulkijoiden ja koiran välissä. Estän törmäykset, koira pääsee tarpeilleen jne.
Olisi aika rajoittavaa jos jäpittäisin itsepäisesti päähäni että koiran pitää kulkea vasemmalla puolellani. sehän aiheuttaisi typerää reittien suunnittelua ym. jonninjoutavaa päänvaivaa.
Ikinä ei ole kukaan tullut moittimaan, väistän aina muita kulkijoita ja helpoitenhan se sujuu sinne pientareelle ollaan sitten millä puolella kulkutietä tahansa.
Ajotiellä, mitä nyt harvemmin edes kuljen, pyrin noudattamaan liikennesääntöjä, mutta tietyissä tilanteissa, kuten yhden esimerkin mainitsin, rikon kylmästi lakia ja suojaan itseäni ja koiraani. Kuitenkin niin että olen silloin erityisen tarkkaavainen, koska en näe takaa tulevia autoja.
Joskus on tilanteita että pyörätiellä tulee vastaan koira joka selkeästi rähisee, vaihdan sujuvasti puolta, ja koira edelleen kulkee sen mukaan mikä on sille turvallisinta. - 2 koiran omistaja
Itse kuljen pyöräteillä oikeaa laitaa & koirani kulkevat minun oikealla puolellani.Pistää vihaksi sellaiset ihmiset,jotka kulkevat väärin.Autoteillä taas kuljen vasenta laitaa & koirani ovat tuolloin vasemmalla puolellani.
- MINÄMINÄMINÄMINÄMINÄ
Vai että pistää ihan vihaksi. Tässähän ei ole kyse oikeassa tai väärässä olemisesta, vaan mielipiteestä ja tottumuksesta. Jos ei liikennemerkein ole toisin määrätty, jalankulkija saa kävellä kevyen liikenteen väylällä aivan vapaasti kummassa reunassa tahtoo, oli sitten koiran kanssa tai ilman.
Sen sanoo laki, ja siihen ei ole KENELLÄKÄÄN kanssakulkijalla MITÄÄN sanomista. Jonkun mielestä on turvallisempaa/miellyttävämpää kulkea vasemmassa, jonkun taas oikeassa laidassa. Ts. sinua pistää vihaksi sellaiset ihmiset, jotka ovat kanssasi eri mieltä.
Kuljen sekä jalan, että pyöräillen päivittäin kymmeniä kilometrejä sekä vasenta, että oikeaa laitaa, eikä minua voisi vähempää kiinnostaa, missä muut kulkevat, kunhan kulkevat reunassa.
- kotikoiran omistaja
Käsittääkseni tämä tapa pitää koira vasemmalla puolella tottiksessa, näyttelyissä jne juontaa juurensa aikoihin jolloin alettiin kouluttaa sotakoiria. Eli kun koira on vasemmassa kädessä, oikea käsi on vapaa aseen käyttöön.
Minusta tämä on oikein pätevä sääntö poliisi- ja sotakoirien koulutuksessa, mutten ymmärrä miksi se sitten on niin kiveen hakattu sääntö kaikkien muiden koirien kohdalla. Aivan kuin se kaataisi maailman jos näyttelyissä kierrettäisiin kehää toiseen suuntaan. Tuntuu olevan käytäntö, joka vaan on jäänyt päälle eikä sitä ole sen koommin kyseenalaistettu ainakaan kovin äänekkäästi.
Koirani kulkee siis kevyenliikenteenväylällä oikeassa reunassa minun ja pientareen tai minun ja pyöräilijöiden kaistan välissä. Maantiellä vasemmalla puolella minun ja pientareen välissä. Jotenkin se Suomen oikeanpuoleinen liikenne on jäänyt tuonne takaraivoon jo ala-asteella, että vieläkin kohta kolmekymppisenä vasenta laitaa kulkeminen kevyenliikenteenväylällä tuntuu jotenkin väärältä... :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh942284Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1711874- 1791426
- 240882
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol11786- 62779
- 65774
- 55682
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako212633Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349611