Kertokaapas viisaammat, minkä pituinen maksuaika pitää antaa:
yrityksille?
kuluttajille?
Ja mihin nämä maksuajan pituudet perustuu?
Yitykselläni on lasku toiselle yritykselle lähetettynä työsuorituksesta, niin eikös tämä jäppinen siellä itke, että maksuaikaa pitää olla 14vrk. Aikaisemmin hän ei kuulema maksa.
No saa nähdä tuleeko sittekään, ei ole onneksi kovin suuresta summasta kysymys. Ottaa päähän mokomat nuukailijat.
Maksuaika
12
2896
Vastaukset
- gfdgjkldsjjgjdfs
Yksityisille henkilöille, kuluttajille pitää olla vähintään20 14 vrk. Firmoille ei mikään laki säätele, vaan firmojen väliset sopimukset - mutta sinulle on tietysti sitä parempi mitä nopeammin saat rahasi. Kannattaa kokeille 7 vrk, mutta 14 vrk:kin on ihan OK. Sitten kun mennää 30 päivään ja ylitte niin ei ole enää niin kivaa.
- 90 päivää netto
90 päivää. Eipä ollut paljon sanomista vaan ovea olis varmaan näytetty jos olis valittanut.
- vanhaan aikaan
90 päivää netto kirjoitti:
90 päivää. Eipä ollut paljon sanomista vaan ovea olis varmaan näytetty jos olis valittanut.
> Minulla on 90 päivää netto
Hyvää päivää Mr Kesko tai Mr S-ryhmä!
Noilla keskusliikkeillä oli ainakin ennen vanhaan kaupankäynnin saneluaikaan "Maksuaika: 90 päivää -2% 120 pv nto" tyyppiset maksuehdot.
En asioi keskusliikkeiden kanssa, joten en tiedä mikä on siellä tilanne nykyään.
- reilustikin.
> niin eikös tämä jäppinen siellä itke, että maksuaikaa pitää olla 14vrk
Jostakin syystä kuluttajaressukoille tosiaan pitää näinä sähköisen laskutuksen aikoinakin antaa 14 päivää aikaa maksaa laskunsa.
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/maksaminen-ja-laskut/laskujen-maksaminen/
Eri asia sitten on, että myykö ihan joka kuluttajalle luotolla ylipäätään lainkaan. Nykyiset ajat ovat aika haastavia saatavien kotiuttamisessa kaiken kaikkiaan. On se saatava sitten kuluttajilta, PK-yrityksiltä tai isoilta pörssiyrityksiltä, tai kunnilta, kaikki vetkuttelevat maksuissa nykyään.
Etukäteismaksu PDF:nä sähköpostitse kuluttajalle. Tämä on arkipäivää aika monessa verkkokaupassa.
. - Vexi23
Kuluttajalle ainakin minä pidän maksuaikana sitä aikaa, mikä menee kun pörsin ottaa takataskusta - ei yhtään sen pitempää !
- maksuaika
EU:ssa tunnettu maksuaika lyheni 30 vrk:een (20.10.2010). Jos molemmat osapuolet haluavat, sitä voidaan kuitenkin pidentää 60 päivään.
- kljlklklk
Itse olen käyttänyt tuota 14 pv yrityksille, ja tuppaa olemaan ettei se lasku kerkiä kiertämään isommissa yrityksissä hyväksyjillä siinäkään ajassa.
- renang
7 sek netto
- sellvä
On se vaikeaa tämä asia.
Oikeasti en kehtaisi lähettää laskuja alle 14 pv maksuajalla. Yleensä ne on ihan perseilyä mitkä keksii noi maksat etukäteet/7pv yms.
Ymmärrän kyllä, jos saan vaikka toiselta kaverilta suorasanaisen vastauksen siitä että firma on tuore (näin on käynyt), jonka takia ei laskulla lähetetä. Mutta jos periaate on se, että vaaditaan etukäteen suoritus niin jaahas...no en tilaa. - diipadiidaa
Pääasiassa se on yritykseltä yritykselle 14 pv netto. Isommat toimijat antavat esim. jälleenmyyjilleen automaattisestikin jo 30 pv netto tai 30 pv netto 14 pv -2 %. Itse tarjoan kaikille, yrityksille ja yksityisille 14 pv netto ja sopimuksesta pidempää tai lyhempää alennuksella tai ilman. Omissa ostoissa maksuajat 14-45 pv toimittajasta riippuen. Ei siihen yritysten väliseen laskutukseen taida olla muuta sääntöä kuin yhteinen sopimus. Se on tietty ihan sama minkä maksuajan laskulle laittaa, iloinen saa olla aina jos lasku vaan ylipäätään maksetaan.
- Huonot maksajat
> Oikeasti en kehtaisi lähettää laskuja alle 14 pv maksuajalla.
En minäkään silloin lähetä jos tilaajana on pörssiyhtiö, valtio tai kunta. Ne saavat sen 14 pv maksuaikansa kyllä.
Aivan pas-koja maksajia nuokin tosin ovat, kuntia myötenkin nykyään jo. Viimeksi Valmet maksoi 14 pv laskunsa 34 vrk kuluttua, vaikka meiltä karhukin lähti 10 pv viiveen kohdalla jo. Pikkuyrittäjistä tehdään isoja firmoja luotottavia pankkiireita.
> Yleensä ne on ihan perseilyä mitkä keksii noi maksat etukäteet/7pv yms.
Jos ostajapuolena on ns. pas-kapääasiakas, niin silloin sitä vaan siunailee itseänsä että olinpa fiksu kun otin rahat etukäteen.
Just helmikuulla parilla tonnilla myytiin 10 pv maksuajalla laitteita ja ohjelmistoja 5 vuotta vanhalle asiakkaallemme. Eipä kovin kauniisti kiittänyt luottamuksestamme tämäkään vanha ja järjestelmiämme vuosikausia käyttänyt asiakas. Eräpäivänä sanoivatkin että "he maksavat sitten kun järjestelmä toimii sovitusti."
Siis "sovitusti", mitään tällaista klausuulia ei ollut ennalta sovittu. Täysin tekaistu veruke, sillä mitään ongelmaa ei ollut laittaa paria piuhoja kiinni ja ajaa ohjelma sisään. Mutta tällä alkoivat meitä kiristää, ja maksua ei ole kuulunut. Sanoivat vain että emme voi alkaa periä, kun on "tällainen riitatilanne" tässä käsillä.
Olisipa vaan tuollekin laittanut etukäteen PDF-laskun, niin olisi tältäkin vedätykseltä säästynyt.
Kyllä tässä on ollut pakko oppia "kehtaamaan" lähettää etukäteislaskuja.
Isot asiakkasyritykset yleensä maksavat. Mutta tuollaiset -50 tonnin ja sen alle liikevaihtoa pyörittävät ovat todella arvaamattomia. Ei ole paljon menetettävänä, ja jos rahaa maksaa ei ole niin sitä ei vaan ole.- sellvä
Itselläni on sellainen tilanne, että minä en välttämättä saa sitä laskua edes käsiini 7 pv:ssä. Tulevat sitten ikävänä yllätyksenä, kun vaatiivat seuraaalla laskulla korkoja/huomautuskuluja.
Ei, en koe olevani ns. "huono maksaja" ja liikevaihdot pyörivät jossain 500k - 1m välillä. Viimeiset 5 tilinpäätöstä reilusti voitollisia eikä protesteja. Siksi minua suuresti yllättää aina älyttömät maksuehdot.
Ei kai tuokaan vaatisi osaltani sen, kun muutama isompi jättäisi maksut roikkumaan jonkun tekosyyn nojalla, niin olisi ihan täysin eri ääni kellossa. Toistaiseksi menee ihan hyvin sillä pääsääntöisesti minulla on pitkiä asiakassuhteita toimittajiin ja asiakkaihin.
Kuluttajille olen myös erikoistilanteessa lähettänyt laskun ja jokainen niistä on tullut jopa etuajassa.
Minä ehkä nielisin ja joustaisin pitkäaikaisen ja HYVÄN asiakkaan kohdalla aika paljonkin. Jossain vaiheessa se tietysti ei enää ole hyvä asiakas....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?82708Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh1632620- 1842471
Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n121994Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari181965Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa541818Sofia Virta SUURI POLIITIKKO
Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo691548Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http101113Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?
Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?681109Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta63960