Koska kyselijät ja vastaajat menevät nykyisissä viestiketjuissa helposti sekaisin, kyselen vielä tarkennusta väitteellesi:
"Moderni psykologia ja hengellinen sielunhoito eroavat enemmän kuin 'juurikaan. Psykologiahan askartelee vain mielen alueella ja siinä sen vajavuus kun henkeä ei tunnusteta. En ymmärrä, mitä mustavalkoista on näkemyksessä, jossa ihmisen koko olemus otetaan huomioon.
Miten maallinen psykoterapia voi puuttua uskonnollisiin kysymyksin, kun ei sillä ole välineitä siihen? Vai onko sinulle uskonnolliset asiat psykoterapiassa vain "uskonliikkeiden hengellisen väkivallan" perkaamista? Entä ihmisen sielunhätä, miten psykologia silloin voi auttaa?"
-----------------
On totta että psykologia askartelee mielen alueella, mutta silloin otetaan kyllä huomioon myös ihmisen uskonnollinen mielen maailma. Psykoterapiassa juuri otetaan huomioon ihmisen kokonaisuus joka nähdäkseni Kritossa ja Aslan ry:ssä puuttuu. Mitkä välineet sinun mielestäsi psykoterapiassa puuttuvat?
"luminarsku"
24
172
Vastaukset
- Teol. yo
Jatkoa
Itse ajattelen että Aslan ry:ssä on juuri tämä homojen muuttaminen heteroiksi päällimmäisenä tavoitteena. Sen se taitaa aivan rehellisesti kertoakin.
Krito on samoilla linjoilla KRS:n opin mukaisesti, mutta on lähinnä rupatteluhetki rukouksineen samoin ajatteleville, eikä pyrikään mihinkään syvällisiin analyyseihin elämän menosta.
Kriton mainostaminen "toipumiseksi" on kyllä selvästi harhaanjohtavaa puuhaa. Moni pettyy aivan varmasti.- Lukija...
Jos tällä palstalla kirjoittava nim. häirikköuskis on keskiverto Kritossa-kävijä, minä ainakin kierrän kaukaa kyseiset hihhulit.
- A-teisti...
Lukija... kirjoitti:
Jos tällä palstalla kirjoittava nim. häirikköuskis on keskiverto Kritossa-kävijä, minä ainakin kierrän kaukaa kyseiset hihhulit.
Joo, miksi mennä sellaisiin hihhuliporukoihin kun voi naapurinsakin kanssa puhua asioista.
- Teol. yo
Missä olet "luminarsku"?
- luminarsku
Sanot että psykologia ottaa huomioon ihmisen uskonnollisen mielen maailman. Voisitko täsmentää, millä tarkoittamallasi tavalla.
Eihän maallinen psykologia ota huomioon ihmisen hengellistä puolta sillä tavalla, että osaisi auttaa ihmistä hengen alueella eli Jumala-suhteeseen kuuluvissa asioissa, koska ei-uskovalla terapeutilla ei ole välineitä ohjata ihmistä näissä asioissa, eihän hän edes usko, että Jumala voi auttaa. Tietenkin jos on onnistunut saamaan psykoterapeutin koulutuksen saaneen kristityn terapeutikseen ja tämä sitten vapaa-ajalla vaikka seurakunnassa antaa sielunhoitoa, niin tietenkin silloin hengellinen puoli tulee huomioon otetuksi.
Oletko tutustunut yhtään Kriton ja Aslanin toimintaan? Nehän ovat kristillisiä auttamisjärjestöjä, jotka pohjaavat Raamatun sanomaan ihmisen avun lähteenä. Kritossa rukoillaan ja autetaan löytämään yhteys Jumalaan ja toisiin ihmisiin. Krito-ryhmät ovat enemmänkin vertaisryhmiä, joita myös ovat eri seurakunnissa olevat raamattu- ja rukouspiirit, joissa voi käsitellä oman elämän kipupisteitä luottamuksellisessa ilmapiirissä rukoukseen tukeutuen. Apua odotetaan Jumalalta, ei niinkään toisilta ihmisiltä viime kädessä, vaikka jollekin voi riittää pelkkä puhuminen toisille ihmisille ja toisten vaikeuksien kuuntelu. Jos joku pettyy Kriton tarjoamaan apuun, ei syy välttämättä ole Kritossa, myös sillä pettyjällä on oma osuus prosessissa, kenties ryhmän jäsenten kemiat ei toimi tmv. Vertaisryhmiä on monenlaisia monissa ympyröissä, esim. kaljakuppilan vakiporukka on toisilleen eräänlainen vertaisryhmä, vaikkei siellä välttämättä kovin syvällisesti avauduta. Mutta kyllä se pelkkä rupatteluhetkikin voi olla hoitavaa.
Aslanissa nimenomaan otetaan ihminen kokonaisena huomioon perustaen Raamatun ilmoittamaan ihmiskäsitykseen seksuaalisen ja tunne-elämän eheytymisessä ja kasvussa, jossa Raamatun ilmoitus homoudesta syntinä on keskeinen. Sanot että Aslanin päällimmäinen tavoite on homojen muuttaminen heteroiksi. Niin, ne jotka haluavat muutosta, eivät he väkisin ketään muuta eikä mielestäni Aslan muuta ketään vaan se tarjoaa kristillisen näkemyksen ihmisen seksuaalisuudesta ja välineitä rikkinäisyyden hoitoon. Ihmisellä itsellään on vastuu kasvussaan ja muutostyön viime kädessä tekee Jumala, ihmisen tehtävänä on antautua tähän prosessiin. On jotenkin sääli, että tälläkin palstalla on tuotu esiin Aslanin eheytymisryhmissä mukana olleiden epäonnistujien kokemuksia eli he ovat kokeneet eheytymisen jopa väkivaltaisena persoonalleen. Kun ei ymmärretä, että suurin vastuu on ihmisellä itsellään, antautuuko Jumalan muutokselle vai pitääkö perimmältään kiinni omista haluista. Ei ne epäonnistujat ole mitään Aslanin referenssejä, jotka olisivat tae Aslanin työn epäonnistumisesta ja hukkaanmenosta.
http://www.aslan.fi/aslan-info
PS: Sinäkin olisit voinut jatkaa aiemmassa ketjussa, ei olisi tarvinnut uutta aloitusta laittaa. Pyritään pitämään tämä palsta vapaana turhista aloituksista ja keskitytään luomaan järkeviä ketjuja. Palstauudistus tietty sotkee pahemman kerran näitä keskusteluita, valitettavasti. Siksi olisi tärkeä, että mahd. moni allekirjoittaisi adressin tuolla:
http://www.adressit.com/suomi24fi_boikottiin
ja laittaisi palautetta tuolla:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9728374 - Lukija...
luminarsku kirjoitti:
Sanot että psykologia ottaa huomioon ihmisen uskonnollisen mielen maailman. Voisitko täsmentää, millä tarkoittamallasi tavalla.
Eihän maallinen psykologia ota huomioon ihmisen hengellistä puolta sillä tavalla, että osaisi auttaa ihmistä hengen alueella eli Jumala-suhteeseen kuuluvissa asioissa, koska ei-uskovalla terapeutilla ei ole välineitä ohjata ihmistä näissä asioissa, eihän hän edes usko, että Jumala voi auttaa. Tietenkin jos on onnistunut saamaan psykoterapeutin koulutuksen saaneen kristityn terapeutikseen ja tämä sitten vapaa-ajalla vaikka seurakunnassa antaa sielunhoitoa, niin tietenkin silloin hengellinen puoli tulee huomioon otetuksi.
Oletko tutustunut yhtään Kriton ja Aslanin toimintaan? Nehän ovat kristillisiä auttamisjärjestöjä, jotka pohjaavat Raamatun sanomaan ihmisen avun lähteenä. Kritossa rukoillaan ja autetaan löytämään yhteys Jumalaan ja toisiin ihmisiin. Krito-ryhmät ovat enemmänkin vertaisryhmiä, joita myös ovat eri seurakunnissa olevat raamattu- ja rukouspiirit, joissa voi käsitellä oman elämän kipupisteitä luottamuksellisessa ilmapiirissä rukoukseen tukeutuen. Apua odotetaan Jumalalta, ei niinkään toisilta ihmisiltä viime kädessä, vaikka jollekin voi riittää pelkkä puhuminen toisille ihmisille ja toisten vaikeuksien kuuntelu. Jos joku pettyy Kriton tarjoamaan apuun, ei syy välttämättä ole Kritossa, myös sillä pettyjällä on oma osuus prosessissa, kenties ryhmän jäsenten kemiat ei toimi tmv. Vertaisryhmiä on monenlaisia monissa ympyröissä, esim. kaljakuppilan vakiporukka on toisilleen eräänlainen vertaisryhmä, vaikkei siellä välttämättä kovin syvällisesti avauduta. Mutta kyllä se pelkkä rupatteluhetkikin voi olla hoitavaa.
Aslanissa nimenomaan otetaan ihminen kokonaisena huomioon perustaen Raamatun ilmoittamaan ihmiskäsitykseen seksuaalisen ja tunne-elämän eheytymisessä ja kasvussa, jossa Raamatun ilmoitus homoudesta syntinä on keskeinen. Sanot että Aslanin päällimmäinen tavoite on homojen muuttaminen heteroiksi. Niin, ne jotka haluavat muutosta, eivät he väkisin ketään muuta eikä mielestäni Aslan muuta ketään vaan se tarjoaa kristillisen näkemyksen ihmisen seksuaalisuudesta ja välineitä rikkinäisyyden hoitoon. Ihmisellä itsellään on vastuu kasvussaan ja muutostyön viime kädessä tekee Jumala, ihmisen tehtävänä on antautua tähän prosessiin. On jotenkin sääli, että tälläkin palstalla on tuotu esiin Aslanin eheytymisryhmissä mukana olleiden epäonnistujien kokemuksia eli he ovat kokeneet eheytymisen jopa väkivaltaisena persoonalleen. Kun ei ymmärretä, että suurin vastuu on ihmisellä itsellään, antautuuko Jumalan muutokselle vai pitääkö perimmältään kiinni omista haluista. Ei ne epäonnistujat ole mitään Aslanin referenssejä, jotka olisivat tae Aslanin työn epäonnistumisesta ja hukkaanmenosta.
http://www.aslan.fi/aslan-info
PS: Sinäkin olisit voinut jatkaa aiemmassa ketjussa, ei olisi tarvinnut uutta aloitusta laittaa. Pyritään pitämään tämä palsta vapaana turhista aloituksista ja keskitytään luomaan järkeviä ketjuja. Palstauudistus tietty sotkee pahemman kerran näitä keskusteluita, valitettavasti. Siksi olisi tärkeä, että mahd. moni allekirjoittaisi adressin tuolla:
http://www.adressit.com/suomi24fi_boikottiin
ja laittaisi palautetta tuolla:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9728374Kirjoitit: "Kritossa rukoillaan ja autetaan löytämään yhteys Jumalaan ja toisiin ihmisiin."
Miten tämä ilmenee käytännön tasolla Kritossa ja Aslanissa esimerkiksi homoseksuaalien osalta?
- Teol. yo
Ihmisen usko, jumalakäsitys ja -kuva ovat tärkeitä tutkimuksen kohteita myös psykologiassa. Usein tämä usko muuttuu radikaalistikin hyvässä ammattitaitoisessa psykoterapiassa kun ihminen oppii tuntemaan itseään ja kokee tulevansa rakastetuksi sellaisena kuin hän on.
Kokemukseni mukaan rakkaus on mainitsemissasi Kritossa ja Aslan ry:ssä ehdollista. On ajateltava samalla tavalla ja omaksuttava tietyt "raamatulliset" dogmit totena. Tästä ajatuksesta syntyy aina hengellistä väkivaltaa niin kuin monen kohdalla on käynyt.
Psykoterapiassa ei tarvita Raamattua eikä KRS:n neljän askeleen ohjelmia. Ateisteja ei näistä psykoterapeuteista pidä kuitenkaan tehdä vaikka he eivät olekaan omaksuneet "raamatullista" ihmiskäsitystä tarkoittamassasi mielessä.
Vertaat osuvasti näitä "kristillisiä" vertaistukiryhmiä kaljakuppiloiden porukoihin. Pidät kuitenkin vahinkona sitä että tällä palstalla ovat kertoneet kokemuksistaan myös ne "epäonnistujat" jotka eivät ole saaneet apua Kritosta tai Aslanista. Se on kuitenkin todellisuutta.
Kirjoitit: "Kritossa rukoillaan ja autetaan löytämään yhteys Jumalaan ja toisiin ihmisiin". Siis ilmiselvää käännytystyötä toipumistyön varjolla. Tällaiseen virheeseen eivät ammattitaitoiset kirkon perheasiain neuvottelukeskusten työntekijätkään sorru.
Pidän erittäin valitettavana etteivät Kriton ja Aslanin vetäjät tunne omaa vastuutaan ja vierittävät syyn "epäonnistumisista" muiden niskaan syyllistäen heitä vielä siitäkin. Kirjoituksesi oli hyvä ja valaiseva ja ilmeisen rehellinen. Tällaista keskustelua olen kaivannutkin.- L
Psykoterapia ei ymmärrä tai ei halua ymmärtää sitä, että KAIKKIEN IHMISKÄSITYSTEN PERUSTANA ON AINA JOKIN ELÄMÄNKATSOMUS.
Psykoterapian tavoitteena on että "ihminen oppii tuntemaan itseään ja kokee tulevansa rakastetuksi sellaisena kuin hän on".
Just. Ei vain sanota, että psykoterapian näkemys siitä, millainen ihminen on silloin kun hän "on sellainen kuin on", perustuu tietynlaiseen elämänkatsomukseen.
Jos ihmisen usko muuttuu radikaalisti psykoterapiassa, hän on joutunut salakavalan aivopesun ja henkisen väkivallan uhriksi.
Useimmat psykoterapeutit lienevät yksinkertaisesti hölmöjä. He eivät tule ajatelleeksi, että he ovat tosiasiassa vain käännyttämässä ihmisiä toisenlaiseen elämänkatsomukseen.
Psykoterapian pitäisi tulla ulos tynnyristään ja kertoa avoimesti, että tällaista elämänkatsomusta ja siihen perustuvaa ihmiskuvaa me edustamme, ota tai jätä. L kirjoitti:
Psykoterapia ei ymmärrä tai ei halua ymmärtää sitä, että KAIKKIEN IHMISKÄSITYSTEN PERUSTANA ON AINA JOKIN ELÄMÄNKATSOMUS.
Psykoterapian tavoitteena on että "ihminen oppii tuntemaan itseään ja kokee tulevansa rakastetuksi sellaisena kuin hän on".
Just. Ei vain sanota, että psykoterapian näkemys siitä, millainen ihminen on silloin kun hän "on sellainen kuin on", perustuu tietynlaiseen elämänkatsomukseen.
Jos ihmisen usko muuttuu radikaalisti psykoterapiassa, hän on joutunut salakavalan aivopesun ja henkisen väkivallan uhriksi.
Useimmat psykoterapeutit lienevät yksinkertaisesti hölmöjä. He eivät tule ajatelleeksi, että he ovat tosiasiassa vain käännyttämässä ihmisiä toisenlaiseen elämänkatsomukseen.
Psykoterapian pitäisi tulla ulos tynnyristään ja kertoa avoimesti, että tällaista elämänkatsomusta ja siihen perustuvaa ihmiskuvaa me edustamme, ota tai jätä.Tuossa olen samaa mieltä, että psykoterapian tulisi olla avoimempaa ja ottaa sitä samaa kritiikkiä vastaan kuin muutkin tieteenalat. Hoitovirheistä on melkein mahdotonta saada psykiatreja vastuuseen.
Psykoterapioita on monenlaisia ja samoin terapeutteja. Potilaalle tai asiakkaalle voisi kertoa vaikka sen mitä suuntausta edustaa, mitkä ovat terapian keskeiset menetelmät sekä tavoitteet. Hämmästyttävän harvoin tätä kerrotaan. Samoin vaietaan tyyten niistä asiakkaista joilla esim. terapia onkin vain pahentanut tilannetta. Psykoanalyysi lienee se kiistellyin ja heikoin tuloksiltaan.
Parhaimmat tuloksen on väitetty olevan jos terapiaan liittyy vertaistukiryhmät. Ymmärtääkseni nyt keskustelussa olevat ryhmät ovat juuri näitä. Ikäväkseni en ole tavoittanut ketään joka olisi ao. ryhmissä, sain vain toisen käden tietoa. Henkilö oli ollut vuosia psykoterapiassa kunnes oli kuullut näistä kristillisen toipumisen ryhmistä. Hän oli kokenut asian hyvänä, kun sai avoimesti kertoa myös uskostaan ilman vähättelyn pelkoa. Sen enempää en tiedä.
Ei vain elämänkatsomusta muokata vaan jopa jotain elämäntapaa väitetään ainoaksi oikeaksi. Terapian ongelmana on oirekeskeisyys, en tiedä onko edes kenelläkään terapeutilla konkreettista käsitystä siitä, mikä voidaan katsoa ”normaaliksi” ja ”terveeksi”.- Diak vapaaehtoinen
L kirjoitti:
Psykoterapia ei ymmärrä tai ei halua ymmärtää sitä, että KAIKKIEN IHMISKÄSITYSTEN PERUSTANA ON AINA JOKIN ELÄMÄNKATSOMUS.
Psykoterapian tavoitteena on että "ihminen oppii tuntemaan itseään ja kokee tulevansa rakastetuksi sellaisena kuin hän on".
Just. Ei vain sanota, että psykoterapian näkemys siitä, millainen ihminen on silloin kun hän "on sellainen kuin on", perustuu tietynlaiseen elämänkatsomukseen.
Jos ihmisen usko muuttuu radikaalisti psykoterapiassa, hän on joutunut salakavalan aivopesun ja henkisen väkivallan uhriksi.
Useimmat psykoterapeutit lienevät yksinkertaisesti hölmöjä. He eivät tule ajatelleeksi, että he ovat tosiasiassa vain käännyttämässä ihmisiä toisenlaiseen elämänkatsomukseen.
Psykoterapian pitäisi tulla ulos tynnyristään ja kertoa avoimesti, että tällaista elämänkatsomusta ja siihen perustuvaa ihmiskuvaa me edustamme, ota tai jätä.Käsitykseni mukaan psykoterapia pyrkii ihmisen autonomiaan, mikä tarkoittaa itsenäistä vastuullisuutta, ajattelua ja omaatuntoa. Freudin mukaan "rakasta ja tee työtä" oli yksi terveyden kriteereistä.
Tämä on tietysti vastakohta siihen mihin mainitut uskonnolliset ryhmittymät pyrkivät konsteillaan. Psykoterapian tavoitteisiin ei kuulu ihmisen alistaminen auktoriteettien määräysvaltaan, on sitten kysymys jumalista, uskonnollisista dogmeista tai näiden jumalten sijaisista maan päällä.
Erilaiset psyyken ongelmat, neuroosit ja psykoosit saavat hyvin usein myös uskonnollisen kielen ja toiminnan. Kun psykoterapialla parannetaan näitä sairauksia, muuttuu väistämättä myös autettavan uskonmaailma terveemmäksi. - Teol. yo
L kirjoitti:
Psykoterapia ei ymmärrä tai ei halua ymmärtää sitä, että KAIKKIEN IHMISKÄSITYSTEN PERUSTANA ON AINA JOKIN ELÄMÄNKATSOMUS.
Psykoterapian tavoitteena on että "ihminen oppii tuntemaan itseään ja kokee tulevansa rakastetuksi sellaisena kuin hän on".
Just. Ei vain sanota, että psykoterapian näkemys siitä, millainen ihminen on silloin kun hän "on sellainen kuin on", perustuu tietynlaiseen elämänkatsomukseen.
Jos ihmisen usko muuttuu radikaalisti psykoterapiassa, hän on joutunut salakavalan aivopesun ja henkisen väkivallan uhriksi.
Useimmat psykoterapeutit lienevät yksinkertaisesti hölmöjä. He eivät tule ajatelleeksi, että he ovat tosiasiassa vain käännyttämässä ihmisiä toisenlaiseen elämänkatsomukseen.
Psykoterapian pitäisi tulla ulos tynnyristään ja kertoa avoimesti, että tällaista elämänkatsomusta ja siihen perustuvaa ihmiskuvaa me edustamme, ota tai jätä."Psykoterapian pitäisi tulla ulos tynnyristään ja kertoa avoimesti, että tällaista elämänkatsomusta ja siihen perustuvaa ihmiskuvaa me edustamme, ota tai jätä."
Tässä asiassa olen aivan samaa mieltä. Lisää avoimuutta. Tämä koskee niin psykoterapiaa kuin muitakin terapiankaltaiseen vaikuttamiseen pyrkiviä tahoja. Valitettavasti näitä mainostetaan usein hyvin harhaanjohtavasti.
Avunhakijan pitäisi tietää taustalla vaikuttava ideologia näihin ryhmiin hakeutuessaan. Ei riitä pelkästään myöskään se, että puhutaan "kristillisestä" tai "kristillisistä arvoista", koska niitähän on pilvin pimein vaikka kuinka paljon ja keskenään hyvin erilaisia. - luminarsku
Teol.yo,
oletko siis ollut Kriton ja Aslanin ryhmissä mukana? Itse en ole ollut, mutta muussa rukousryhmässä kyllä, jossa koin tulleeni ihmisten taholta väärinymmärretyksi, mutta en minä sen perusteella rukousryhmätoimintaa tuomitse. Odotin Jumalalta apua, mutta sen aika ei ollut vielä tuon ryhmän aikana, apua on tullut Jumalalta myöhemmin. Eli ihminen voi mennä ryhmiin saadakseen apua, mutta jos ei sitä saa ja jos vielä kokee ihmisten vaikkapa 'pakolla' rukoilevan, niin en ihmettele viestisi kaltaista tulkintaa. Varmasti meillä ryhmän jäsenillä oli eri tulkintoja asioista, mutta ei vetäjä pakottanut ketään omiin mielipiteisiinsä mukautumaan ja ehdoksi avun saannille. Sellaisiakin ryhmiä voi olla, mutta ei se ole itse ryhmien syy vaan vetäjäksi on eksynyt luonnehäiriöinen tai muulla tavalla vallanhaluinen empatiaan ja sielunhoitoon kykenemätön itsekäs persoona.
Jos ihmisten käytös olisi ollut perusteenani jatkaa uskonelämää, olisi uskosta luopuminen ollut ilmeistä. Mutta koska ymmärrän, että Jumala on paljon enemmän kuin Hänen lastensa toiminta, en ole niin hölmöä ratkaisua tehnyt. Ja mitä enemmän vuosia on tullut kuljettua, sitä armollisemmin ymmärtää meidän ihmisten vajavuuksia, joita kaikkia ei tietenkään tarvitse hyväksyä, mutta ei myöskään niin kovin tarkoitushakuisesti tarvitse kaivellakaan tuomitsevassa mielessä.
Kirkon perheasiain neuvottelukeskus koetaan varmaan sillä tavalla 'puolueettomammaksi' kuin jotkut vapaiden suuntien järjestöt, joksi KRS:kin ehkä enemmän suuren yleisön taholta mielletään, niin tottahan kirkon apuun tukeutuu ei-uskoviakin kirkon jäseniä ja tietenkin ei ole asiallista rukoilla sellaisten henkilöiden puolesta, jotka sitä ei pyydä varta vasten. Kritoon varmasti menee suurimmaksi osaksi Jumalaan uskovia ihmisiä, joten ihmettelen tuota pakolla käännyttämistyö- ja rukoilemisväitettäsi. Tuntuu että hakemalla haet vikoilun aiheita.
En ymmärrä, mikä on sanomasi perusteena nyt puheena olevista auttamisjärjestöistä. Kovasti ainakin vikoja haet niistä, kun kaikissa ihmisten toiminnassa on vikoja, sinäkään et täydellinen ole etkä kykene täydelliseen toimintaan, nikkisi perusteella ilmeisen nuoreltakin vaikutat ja siten syvällisempää elämänkokemusta vailla.
Aslaniin ja Kritoon ei kannata mennä sellaisen, joka ei jaa em. järjestöjen opetusta, niin yksinkertaista se on. Sinä näet asian toisin, eli että niiden rakkaus on ehdollista. Kaikki asiathan voidaan tulkita vaikka miten, mutta minusta ulkopuolinen ei ole oikea henkilö tuomitsemaan järjestöä, jonka on perustanut henkilö, joka on saanut eheytymisapua omaan seksuaali-identiteettiinsä. Totta kai sellainen auttaa toisia samaan ajatteluun perustuvalla tavalla, ei sunkaan hän homomyönteisyyteen kehota, jos on ymmärtänyt ja kokenut Raamatun ja Jumalan puheen päinvastaiseksi! Sinullakin on täysi vapaus perustaa omanlainen ja omaan ajatteluusi perustuva järjestö / ryhmä, jossa jaat omaa näkemystäsi vastaavaa apua. Jos minä tulen sitten ryhmääsi ja koen, että sinun opit ovat vastoin omaa ajatteluani, en jää urputtamaan tapojasi vaan lähden pois. Jos toimintasi ei ihan ihmisoikeuksien vastaista olisi, en myöskään nettipalstoilla hyökkäilisi ja levittäisi leväperäistä ja ennakkoluuloista tietoa avustustoiminnastasi.
Ammattitaitoinen psykoterapia, mitä ikinä silläkin tarkoitat, on näköjään sinulle se oikea tapa ohjata ihmisen jumalsuhdetta, vaikka sitten Jumalaan uskomattoman taholta. Tuota käsitystäsi en jaa eikä varmasti moni muukaan uudestisyntynyt uskova. Psykoterapia on psykoterapiaa, joka ei välttämättä kaikkia auta eikä kaikki psykoterapeutit ole ammattilaisia opiskeluvuosien määrästä huolimatta. Varsinkaan sellaiset, jotka vain kuuntelevat selällään eivätkä ota mitään kantaa asiakkaan puheeseen, mutta nostavat hyvät rahat takapuolensa väsyttämisestä pehmeällä tuolillaan. Näitäkin on, tullut luettua netin palstoja aiheesta. Jos itse olisin syvässä elämänkriisissäni mennyt psykoterapeutin puheille, ei hänellä olisi ollut mitään keinoja auttaa minua, ei yhtään mitään. En aio tässä sen tarkemmin asiaa valottaa, mutta sen tiedän, että sellaista kokemusta ei monella ole, jonka itse olen läpikäynyt. Sen sijaan menin seurakuntiin, (en kuitenkaan ev.lut. koska halusin nimenomaan varmasti sellaisten luo, jotka ovat uudestisyntyneitä ja ev.lutissahan siitä ei voi olla varma, kun seinänsä ovat niin leviällä, Kritoa ei silloin ollut) josta se apu on tullut suoraan Jumalalta, vaikkakin ihmisten kautta. Uudestisyntyneet, vaikka eivät olleetkaan kokeneet sitä, mitä minä, kuitenkin heillä henkensä uudestisyntymisen kautta oli yhteys Jumalaan, joten elävän henkensä johdosta Jumalan apukin oli mahdollista virrata heidän kauttaan ja tiedon sanat toimi suoraan Jumalan sydämeltä.
Jos ei psykoterapiassa tarvita Raamattua eikä KRS:n neljän askeleen ohjelmia, sen pahempi sille terapiamuodolle. Kun jätetään ihmisen hengellinen puoli vaille huomiota, eihän ihminen opi tuntemaan itseään kokonaan. Vai ei ole psykoterapeuteissa ateisteja, tuota en usko. - luminarsku
luminarsku kirjoitti:
Teol.yo,
oletko siis ollut Kriton ja Aslanin ryhmissä mukana? Itse en ole ollut, mutta muussa rukousryhmässä kyllä, jossa koin tulleeni ihmisten taholta väärinymmärretyksi, mutta en minä sen perusteella rukousryhmätoimintaa tuomitse. Odotin Jumalalta apua, mutta sen aika ei ollut vielä tuon ryhmän aikana, apua on tullut Jumalalta myöhemmin. Eli ihminen voi mennä ryhmiin saadakseen apua, mutta jos ei sitä saa ja jos vielä kokee ihmisten vaikkapa 'pakolla' rukoilevan, niin en ihmettele viestisi kaltaista tulkintaa. Varmasti meillä ryhmän jäsenillä oli eri tulkintoja asioista, mutta ei vetäjä pakottanut ketään omiin mielipiteisiinsä mukautumaan ja ehdoksi avun saannille. Sellaisiakin ryhmiä voi olla, mutta ei se ole itse ryhmien syy vaan vetäjäksi on eksynyt luonnehäiriöinen tai muulla tavalla vallanhaluinen empatiaan ja sielunhoitoon kykenemätön itsekäs persoona.
Jos ihmisten käytös olisi ollut perusteenani jatkaa uskonelämää, olisi uskosta luopuminen ollut ilmeistä. Mutta koska ymmärrän, että Jumala on paljon enemmän kuin Hänen lastensa toiminta, en ole niin hölmöä ratkaisua tehnyt. Ja mitä enemmän vuosia on tullut kuljettua, sitä armollisemmin ymmärtää meidän ihmisten vajavuuksia, joita kaikkia ei tietenkään tarvitse hyväksyä, mutta ei myöskään niin kovin tarkoitushakuisesti tarvitse kaivellakaan tuomitsevassa mielessä.
Kirkon perheasiain neuvottelukeskus koetaan varmaan sillä tavalla 'puolueettomammaksi' kuin jotkut vapaiden suuntien järjestöt, joksi KRS:kin ehkä enemmän suuren yleisön taholta mielletään, niin tottahan kirkon apuun tukeutuu ei-uskoviakin kirkon jäseniä ja tietenkin ei ole asiallista rukoilla sellaisten henkilöiden puolesta, jotka sitä ei pyydä varta vasten. Kritoon varmasti menee suurimmaksi osaksi Jumalaan uskovia ihmisiä, joten ihmettelen tuota pakolla käännyttämistyö- ja rukoilemisväitettäsi. Tuntuu että hakemalla haet vikoilun aiheita.
En ymmärrä, mikä on sanomasi perusteena nyt puheena olevista auttamisjärjestöistä. Kovasti ainakin vikoja haet niistä, kun kaikissa ihmisten toiminnassa on vikoja, sinäkään et täydellinen ole etkä kykene täydelliseen toimintaan, nikkisi perusteella ilmeisen nuoreltakin vaikutat ja siten syvällisempää elämänkokemusta vailla.
Aslaniin ja Kritoon ei kannata mennä sellaisen, joka ei jaa em. järjestöjen opetusta, niin yksinkertaista se on. Sinä näet asian toisin, eli että niiden rakkaus on ehdollista. Kaikki asiathan voidaan tulkita vaikka miten, mutta minusta ulkopuolinen ei ole oikea henkilö tuomitsemaan järjestöä, jonka on perustanut henkilö, joka on saanut eheytymisapua omaan seksuaali-identiteettiinsä. Totta kai sellainen auttaa toisia samaan ajatteluun perustuvalla tavalla, ei sunkaan hän homomyönteisyyteen kehota, jos on ymmärtänyt ja kokenut Raamatun ja Jumalan puheen päinvastaiseksi! Sinullakin on täysi vapaus perustaa omanlainen ja omaan ajatteluusi perustuva järjestö / ryhmä, jossa jaat omaa näkemystäsi vastaavaa apua. Jos minä tulen sitten ryhmääsi ja koen, että sinun opit ovat vastoin omaa ajatteluani, en jää urputtamaan tapojasi vaan lähden pois. Jos toimintasi ei ihan ihmisoikeuksien vastaista olisi, en myöskään nettipalstoilla hyökkäilisi ja levittäisi leväperäistä ja ennakkoluuloista tietoa avustustoiminnastasi.
Ammattitaitoinen psykoterapia, mitä ikinä silläkin tarkoitat, on näköjään sinulle se oikea tapa ohjata ihmisen jumalsuhdetta, vaikka sitten Jumalaan uskomattoman taholta. Tuota käsitystäsi en jaa eikä varmasti moni muukaan uudestisyntynyt uskova. Psykoterapia on psykoterapiaa, joka ei välttämättä kaikkia auta eikä kaikki psykoterapeutit ole ammattilaisia opiskeluvuosien määrästä huolimatta. Varsinkaan sellaiset, jotka vain kuuntelevat selällään eivätkä ota mitään kantaa asiakkaan puheeseen, mutta nostavat hyvät rahat takapuolensa väsyttämisestä pehmeällä tuolillaan. Näitäkin on, tullut luettua netin palstoja aiheesta. Jos itse olisin syvässä elämänkriisissäni mennyt psykoterapeutin puheille, ei hänellä olisi ollut mitään keinoja auttaa minua, ei yhtään mitään. En aio tässä sen tarkemmin asiaa valottaa, mutta sen tiedän, että sellaista kokemusta ei monella ole, jonka itse olen läpikäynyt. Sen sijaan menin seurakuntiin, (en kuitenkaan ev.lut. koska halusin nimenomaan varmasti sellaisten luo, jotka ovat uudestisyntyneitä ja ev.lutissahan siitä ei voi olla varma, kun seinänsä ovat niin leviällä, Kritoa ei silloin ollut) josta se apu on tullut suoraan Jumalalta, vaikkakin ihmisten kautta. Uudestisyntyneet, vaikka eivät olleetkaan kokeneet sitä, mitä minä, kuitenkin heillä henkensä uudestisyntymisen kautta oli yhteys Jumalaan, joten elävän henkensä johdosta Jumalan apukin oli mahdollista virrata heidän kauttaan ja tiedon sanat toimi suoraan Jumalan sydämeltä.
Jos ei psykoterapiassa tarvita Raamattua eikä KRS:n neljän askeleen ohjelmia, sen pahempi sille terapiamuodolle. Kun jätetään ihmisen hengellinen puoli vaille huomiota, eihän ihminen opi tuntemaan itseään kokonaan. Vai ei ole psykoterapeuteissa ateisteja, tuota en usko.Jatkoa Teol.yo:lle
Se psykoterapeuteissa on puutteena, että monella heistä ei ole samoja kokemuksia niistä ongelmista, joita heidän asiakkaillaan on. Jos psykoterapeutti on lukenut yhteen putkeen kaiken ammattiin vaadittavan koulutuksen, pahimmillaan hän voi olla vähän päälle kaksikymppinen tai ainakin reilusti alle kolmikymppinen valmistuttuaan. Jos ei hänellä mitään elämänkriisejä ole ollut, kyllä hänellä aika köyhät eväät on auttaa kriiseissä olevia pelkän kirjatietouden perusteella. Tästäkin on kokemusta läheisten kokemuksena, kunnan virkasuhteessa oleva terapeutti on aiheuttanut jopa psykoosin potilaalle.
Juuri seurakunnissahan julistetaan Jumalan rakastavan ihmistä sellaisena kuin hän on, ei se mikään psykoterapian keksintö ole. Ihmetystä herättää uskosi psykoterapian kykyyn auttaa ihmistä uskonasioissa, sehän on suorastaan mahdotonta, jos terapeutti ei itse ole uskossa. Sanot uskon muuttuvan usein hyvässä ammattitaitoisessa psykoterapiassa ja jopa radikaalistikin. Onko tutkimustuloksia vai pelkkää mutua? Haiskahtaa henkiseltä manipuloinnilta. Kun Jumala on uskon lahjoittanut, ei sitä sentään mikään ei-uskova ainakaan saa alkaa manipuloimaan niin, että se muuttuu radikaalisti!
>Pidät kuitenkin vahinkona sitä, että tällä palstalla ovat kertoneet kokemuksistaan myös ne "epäonnistujat" jotka eivät ole saaneet apua Kritosta tai Aslanista. Se on kuitenkin todellisuutta.<
En pidä sitä vahinkona, älä sentään muuttele minun tekstiäni omiin ennakkoluuloihisi sopivaksi! Pidän sitä hyvänä, että palstalla nostetaan esiin näitä asioita, joita voidaan oikoa. Sen sijaan säälin niitä, jotka väärin perustein ovat pettyneet Aslanin työhön, kuten oli kaksi lesboa, joiden motiivit ryhmään menemiseen olivat uteliaisuus, yllytyshulluus ja mielenkiinto, joilla ei edes ollut haluakaan henkilökohtaiseen muutokseen. Onhan se todellisuutta, mutta itse hankittua epäonnistumista ja vääristelyä.
Huomaa selvästi, miten tarkoitushakuisesti hakemalla haet negatiivista, kun väität minun vertaavan Krito-ryhmiä kaljakuppilan porukoihin ja että Krito-ryhmän apu olisi yhtä kuin kaljakuppila-porukoiden örinät. En suinkaan vertaa kristillisiä vertaistukiryhmiä "osuvasti" kaljakuppiloiden porukoihin ja aseta näitä samanlaisiksi. Etkö ymmärtänyt vertaustani, mitä erilaiset vertaistukiryhmät voivat olla. Kampaajakin voi toimia eräänlaisena 'sielunhoitajana' asiakkailleen kuuntelemalla empaattisesti asiakkaidensa juttuja. Ei sekään mitään ammattiterapiaan verrattavaa ole, mutta sillä voidaan jopa ehkäistä suurempien ongelmien syntymistä, kun saa aika ajoin purkaa mieltään, jos ei siihen ole muualla mahdollisuutta.
Heität aika ylimalkaisen heiton em. ryhmien vetäjien vastuuttomuudesta, onko edes mitään tilastoja niistä, jotka ovat apua tunteneet saavansa ja sitä vaille jääneistä. Jos Kritokin olisi sitä, mitä sinä väität, kyllä siitä olisi enemmän julkisuudessa juttua niiden 'painostettujen' taholta.
Tuossa jo ylempänä kerrotaankin psykoterapian olevan juuri tällainen vastuuton toimija, joka itse asiassa toimii aika hämäräperäisesti. Kaikenkaikkiaan viestisi osoittaa ymmärtämättömyyden, tietämättömyyden tai tarkoitushakuisen mustamaalaamisen sellaisista, jotka ajattelevat eri tavalla kuin sinä.
Säälin myös sinunlaistesi tulkintaa Kriton työstä. Jos ihmiset, jotka uskovat Jumalaan ja haluavat Häneltä apua, en voi ymmärtää mäkätystäsi "ilmiselvästä käännytystyöstä", jollaiseen "virheeseen eivät ammattitaitoiset kirkon perheasiain neuvottelukeskusten työntekijätkään sorru". Olet vain oman liikkeesi juoksupoika, joka ei suostu ymmärtämään kristillisen kentän laajuutta muualla kuin omassa kirkossaan (ilmeisesti?), jossa uudestisyntymättömätkin pääsevät vaikuttamaan seurakunnan hallintoasioihin, mikä on täysin Raamatun vastaista. Avarrutaan kristityt näkemään laajemmin, kyllä me joudumme taivaassa sietämään eri karsinoissa kasvaneita uskonveljiämme ja -siskojamme kuitenkin. Enpä menisi kirkon perheasiain neuvottelukeskusten työntekijöiden juttusille, jos he eivät rukoiluun sorru tai heiltä on kielletty rukoilu asiakkaiden puolesta, sanoo nimim. Jumalalta avun saanut.
Kritosta ovat tuhannet saaneet avun, siksi tuntuu kummalliselta morkkaamisesi työntekijöiden vastuuttomuudesta. Ryhmiä on eri puolilla Suomea ja ryhmäläiset ja ryhmänvetäjätkin siten hyvin erilaisia. Kuitenkin millään teologisella kirjatietoudella ei voida korvata sitä läheisyyden, turvallisuuden ja empaattisuuden tunnetta, mikä noissa ryhmissä on tarkoitus luoda turvalliselle toipumisprosessille, jossa asiat on luovutettu suurempiin käsiin, jotka kuitenkin viime kädessä on ainut ihmisen turva. Jos sinä et halua syvällistä Kristus-keskeistä elämää ja syvällistä Kristus-keskeistä paranemisprosessia, älä kuitenkaan estä sitä muilta! :/
http://www.krito.fi/krito/vertaisryhmat/
Jumala harrastaa henkistä väkivaltaa vaatiessaan ihmistä jättämään syntielämän. Että siinä sinulle teologinen dilemma pohdittavaksi ja ilmaisun "henkinen väkivalta" asettaminen oikeaan kontekstiin. - __
Diak vapaaehtoinen kirjoitti:
Käsitykseni mukaan psykoterapia pyrkii ihmisen autonomiaan, mikä tarkoittaa itsenäistä vastuullisuutta, ajattelua ja omaatuntoa. Freudin mukaan "rakasta ja tee työtä" oli yksi terveyden kriteereistä.
Tämä on tietysti vastakohta siihen mihin mainitut uskonnolliset ryhmittymät pyrkivät konsteillaan. Psykoterapian tavoitteisiin ei kuulu ihmisen alistaminen auktoriteettien määräysvaltaan, on sitten kysymys jumalista, uskonnollisista dogmeista tai näiden jumalten sijaisista maan päällä.
Erilaiset psyyken ongelmat, neuroosit ja psykoosit saavat hyvin usein myös uskonnollisen kielen ja toiminnan. Kun psykoterapialla parannetaan näitä sairauksia, muuttuu väistämättä myös autettavan uskonmaailma terveemmäksi.Tiedätkö, olen lähtöisin vanhoillislestadiolaisuudesta, ja jos sitä kritisoi, sen puolustajat vastaavat jotenkin niin samalla tavalla kuin nykyisen psykoterapian puolustajat usein vastaavat, jos sitä kritisoi.
Kaikki selitetään kieroin sanakääntein parhain päin, henkisen väkivallan käyttöä ei myönnetä, kielteiset puolet peitetään maton alle. Minun nenääni haisee...
Vasta sitten luotan psykoterapiaan edes jossain määrin, kun se tulee avoimesti esille sellaisena kuin se todella on hyvine ja huonoine puolineen ja altistuu vapaaehtoisesti julkiselle kritiikille. - Diak. vapaaehtoinen
luminarsku kirjoitti:
Jatkoa Teol.yo:lle
Se psykoterapeuteissa on puutteena, että monella heistä ei ole samoja kokemuksia niistä ongelmista, joita heidän asiakkaillaan on. Jos psykoterapeutti on lukenut yhteen putkeen kaiken ammattiin vaadittavan koulutuksen, pahimmillaan hän voi olla vähän päälle kaksikymppinen tai ainakin reilusti alle kolmikymppinen valmistuttuaan. Jos ei hänellä mitään elämänkriisejä ole ollut, kyllä hänellä aika köyhät eväät on auttaa kriiseissä olevia pelkän kirjatietouden perusteella. Tästäkin on kokemusta läheisten kokemuksena, kunnan virkasuhteessa oleva terapeutti on aiheuttanut jopa psykoosin potilaalle.
Juuri seurakunnissahan julistetaan Jumalan rakastavan ihmistä sellaisena kuin hän on, ei se mikään psykoterapian keksintö ole. Ihmetystä herättää uskosi psykoterapian kykyyn auttaa ihmistä uskonasioissa, sehän on suorastaan mahdotonta, jos terapeutti ei itse ole uskossa. Sanot uskon muuttuvan usein hyvässä ammattitaitoisessa psykoterapiassa ja jopa radikaalistikin. Onko tutkimustuloksia vai pelkkää mutua? Haiskahtaa henkiseltä manipuloinnilta. Kun Jumala on uskon lahjoittanut, ei sitä sentään mikään ei-uskova ainakaan saa alkaa manipuloimaan niin, että se muuttuu radikaalisti!
>Pidät kuitenkin vahinkona sitä, että tällä palstalla ovat kertoneet kokemuksistaan myös ne "epäonnistujat" jotka eivät ole saaneet apua Kritosta tai Aslanista. Se on kuitenkin todellisuutta.<
En pidä sitä vahinkona, älä sentään muuttele minun tekstiäni omiin ennakkoluuloihisi sopivaksi! Pidän sitä hyvänä, että palstalla nostetaan esiin näitä asioita, joita voidaan oikoa. Sen sijaan säälin niitä, jotka väärin perustein ovat pettyneet Aslanin työhön, kuten oli kaksi lesboa, joiden motiivit ryhmään menemiseen olivat uteliaisuus, yllytyshulluus ja mielenkiinto, joilla ei edes ollut haluakaan henkilökohtaiseen muutokseen. Onhan se todellisuutta, mutta itse hankittua epäonnistumista ja vääristelyä.
Huomaa selvästi, miten tarkoitushakuisesti hakemalla haet negatiivista, kun väität minun vertaavan Krito-ryhmiä kaljakuppilan porukoihin ja että Krito-ryhmän apu olisi yhtä kuin kaljakuppila-porukoiden örinät. En suinkaan vertaa kristillisiä vertaistukiryhmiä "osuvasti" kaljakuppiloiden porukoihin ja aseta näitä samanlaisiksi. Etkö ymmärtänyt vertaustani, mitä erilaiset vertaistukiryhmät voivat olla. Kampaajakin voi toimia eräänlaisena 'sielunhoitajana' asiakkailleen kuuntelemalla empaattisesti asiakkaidensa juttuja. Ei sekään mitään ammattiterapiaan verrattavaa ole, mutta sillä voidaan jopa ehkäistä suurempien ongelmien syntymistä, kun saa aika ajoin purkaa mieltään, jos ei siihen ole muualla mahdollisuutta.
Heität aika ylimalkaisen heiton em. ryhmien vetäjien vastuuttomuudesta, onko edes mitään tilastoja niistä, jotka ovat apua tunteneet saavansa ja sitä vaille jääneistä. Jos Kritokin olisi sitä, mitä sinä väität, kyllä siitä olisi enemmän julkisuudessa juttua niiden 'painostettujen' taholta.
Tuossa jo ylempänä kerrotaankin psykoterapian olevan juuri tällainen vastuuton toimija, joka itse asiassa toimii aika hämäräperäisesti. Kaikenkaikkiaan viestisi osoittaa ymmärtämättömyyden, tietämättömyyden tai tarkoitushakuisen mustamaalaamisen sellaisista, jotka ajattelevat eri tavalla kuin sinä.
Säälin myös sinunlaistesi tulkintaa Kriton työstä. Jos ihmiset, jotka uskovat Jumalaan ja haluavat Häneltä apua, en voi ymmärtää mäkätystäsi "ilmiselvästä käännytystyöstä", jollaiseen "virheeseen eivät ammattitaitoiset kirkon perheasiain neuvottelukeskusten työntekijätkään sorru". Olet vain oman liikkeesi juoksupoika, joka ei suostu ymmärtämään kristillisen kentän laajuutta muualla kuin omassa kirkossaan (ilmeisesti?), jossa uudestisyntymättömätkin pääsevät vaikuttamaan seurakunnan hallintoasioihin, mikä on täysin Raamatun vastaista. Avarrutaan kristityt näkemään laajemmin, kyllä me joudumme taivaassa sietämään eri karsinoissa kasvaneita uskonveljiämme ja -siskojamme kuitenkin. Enpä menisi kirkon perheasiain neuvottelukeskusten työntekijöiden juttusille, jos he eivät rukoiluun sorru tai heiltä on kielletty rukoilu asiakkaiden puolesta, sanoo nimim. Jumalalta avun saanut.
Kritosta ovat tuhannet saaneet avun, siksi tuntuu kummalliselta morkkaamisesi työntekijöiden vastuuttomuudesta. Ryhmiä on eri puolilla Suomea ja ryhmäläiset ja ryhmänvetäjätkin siten hyvin erilaisia. Kuitenkin millään teologisella kirjatietoudella ei voida korvata sitä läheisyyden, turvallisuuden ja empaattisuuden tunnetta, mikä noissa ryhmissä on tarkoitus luoda turvalliselle toipumisprosessille, jossa asiat on luovutettu suurempiin käsiin, jotka kuitenkin viime kädessä on ainut ihmisen turva. Jos sinä et halua syvällistä Kristus-keskeistä elämää ja syvällistä Kristus-keskeistä paranemisprosessia, älä kuitenkaan estä sitä muilta! :/
http://www.krito.fi/krito/vertaisryhmat/
Jumala harrastaa henkistä väkivaltaa vaatiessaan ihmistä jättämään syntielämän. Että siinä sinulle teologinen dilemma pohdittavaksi ja ilmaisun "henkinen väkivalta" asettaminen oikeaan kontekstiin."joilla ei edes ollut haluakaan henkilökohtaiseen muutokseen."
Viittaat ehkä City-lehden kirjoitukseen. Halu muuttua homosta heteroksi johtuu ympäristön paineesta, painostuksesta ja monenlaisesta syrjinnästä ja väärästä syyllistämisestä.
Ihmisen tahdolla ja halulla ei ole vaikutusta seksuaaliseen suuntautumiseen. Ei myöskään uskolla. - mummomuori*
Diak vapaaehtoinen kirjoitti:
Käsitykseni mukaan psykoterapia pyrkii ihmisen autonomiaan, mikä tarkoittaa itsenäistä vastuullisuutta, ajattelua ja omaatuntoa. Freudin mukaan "rakasta ja tee työtä" oli yksi terveyden kriteereistä.
Tämä on tietysti vastakohta siihen mihin mainitut uskonnolliset ryhmittymät pyrkivät konsteillaan. Psykoterapian tavoitteisiin ei kuulu ihmisen alistaminen auktoriteettien määräysvaltaan, on sitten kysymys jumalista, uskonnollisista dogmeista tai näiden jumalten sijaisista maan päällä.
Erilaiset psyyken ongelmat, neuroosit ja psykoosit saavat hyvin usein myös uskonnollisen kielen ja toiminnan. Kun psykoterapialla parannetaan näitä sairauksia, muuttuu väistämättä myös autettavan uskonmaailma terveemmäksi.Terapia suhde on aina auktoriteetti suhde. Riippuen terapeutista malttaako hän tuota valtaa olla käyttämättä, hänellä joka tapauksessa on valtaa.
Terapeutti siis vaikuttaa ja vahvasti asiakkaaseen ja voi ohjata todellakin sellaiseen määräysvaltaan, jossa koko ihmisen elämä voi kariutua. Tästä vain halutaan vaieta virallisen lääketieteen piirissä.
Eikä heikon ja ahdistuneen ihmisen manipulointi ole ainoaa, tämän lisäksi käytetään kemiallisia aineita halutun lopputuloksen aikaan saamiseksi. Jo diagnoosin tekeminen on liian usein arpapeliä. Ei ole mitenkään epätavallista että diagnoosi muuttuu usein ja lääkitys sen myötä. Lääkityksen sivuoireita tulkitaan sairauksiksi ja joko lääkitään lisää tai ”terapoidaan”. Kierre voi kestää useita vuosia, ennen kuin lopulta arpa suosii oikeaa diagnoosia.
Näiden potilaiden asema on huono. Ennemmin olisin heidän asemastaan huolissani! Miksi et puhu heidänkin puolestaan? - __
mummomuori* kirjoitti:
Terapia suhde on aina auktoriteetti suhde. Riippuen terapeutista malttaako hän tuota valtaa olla käyttämättä, hänellä joka tapauksessa on valtaa.
Terapeutti siis vaikuttaa ja vahvasti asiakkaaseen ja voi ohjata todellakin sellaiseen määräysvaltaan, jossa koko ihmisen elämä voi kariutua. Tästä vain halutaan vaieta virallisen lääketieteen piirissä.
Eikä heikon ja ahdistuneen ihmisen manipulointi ole ainoaa, tämän lisäksi käytetään kemiallisia aineita halutun lopputuloksen aikaan saamiseksi. Jo diagnoosin tekeminen on liian usein arpapeliä. Ei ole mitenkään epätavallista että diagnoosi muuttuu usein ja lääkitys sen myötä. Lääkityksen sivuoireita tulkitaan sairauksiksi ja joko lääkitään lisää tai ”terapoidaan”. Kierre voi kestää useita vuosia, ennen kuin lopulta arpa suosii oikeaa diagnoosia.
Näiden potilaiden asema on huono. Ennemmin olisin heidän asemastaan huolissani! Miksi et puhu heidänkin puolestaan?Psykoterapian epäkohdista pitäisi nostaa iso julkinen meteli, koska sen vaikutuspiirissä on nykyään niin paljon ihmisiä, että sillä on melkoinen yhteiskunnallinen merkitys.
Sen rinnalla fundamentalistiset uskonnolliset porukat ovat pikkutekijä, koska niillä on suht vähän kannattajia. Niistä kuitenkin pidetään ääntä, mistä tulee helposti se vaikutelma, että halutaan kääntää huomio pois omista puuhista sopivaan syntipukkiin. - Kristitty45
__ kirjoitti:
Psykoterapian epäkohdista pitäisi nostaa iso julkinen meteli, koska sen vaikutuspiirissä on nykyään niin paljon ihmisiä, että sillä on melkoinen yhteiskunnallinen merkitys.
Sen rinnalla fundamentalistiset uskonnolliset porukat ovat pikkutekijä, koska niillä on suht vähän kannattajia. Niistä kuitenkin pidetään ääntä, mistä tulee helposti se vaikutelma, että halutaan kääntää huomio pois omista puuhista sopivaan syntipukkiin.Kriittisyyttä tarvittaisiin myös suhteessa psykoterapioihin ja niiden tehokkaampaa valvontaa. Monet niistäkin perustuvat vanhoihin uskomuksiin kuten oidipuskompleksiin yms. satuihin.
Kirkon tehtävä olisi kuitenkin valvoa omissa piireissään tapahtuvaa puoskarointia. Moniääninen kirkko ei kuitenkaan tee mitään. Mehän olemme niin suvaitsevia että kaikki käy, ja kritiikin esittäjät leimataan ateisteiksi, katkeriksi tai mielisairaiksi.
- Teol. yo
Kiitos vastauksestasi. Luin sen tarkasti ja ajatuksella.
Kirjoitit: "Jumala harrastaa henkistä väkivaltaa vaatiessaan ihmistä jättämään syntielämän. Että siinä sinulle teologinen dilemma pohdittavaksi ja ilmaisun "henkinen väkivalta" asettaminen oikeaan kontekstiin."
Vastaukseni:
Jumala ei harrasta henkistä väkivaltaa, vaan ihmiset.
Kyllä näiden "kristillisten" ryhmien uhreistakin on puhuttu ja kirjoitettu. Itse muistan Kotimaa-lehdestä erään isän, joka kirjoitti uskovien painostuksesta hänen homoseksuaalisen poikansa tapauksessa, joka sitten teki itsemurhan.
Ettekö te ajattele yhtään mitä te teette? Eikö teillä ole ollenkaan omaatuntoa ja sydäntä?- luminarsku
Tuolla esimerkilläni henkisestä väkivallasta yritin osoittaa omien syytöstesi löperyyden henkisestä väkivallasta koskien rukousta. Jos pidät vertaisryhmissä tapahtuvaa rukousta henkisenä väkivaltana, niin samalla tavalla voi sanoa Jumalan harjoittavan henkistä väkivaltaa vaatiessaan ihmistä muuttamaan käytöstään. Itse en suinkaan niin usko.
Kun en tiedä tuon homoseksuaalisen pojan tapauksesta, en voi ottaa kantaa, mikä todellisuudessa on ollut asian taustalla. Tietäen ihmisten kykyyn vääristellä asioita en suoralta kädeltä aina niele kaikkea kuulemaani. Minkälaisessa ryhmässä tuo poika oli, oliko kenties Aslanin, ja jos oli, niin miksi mennä sellaiseen, jossa homous nähdään syntinä, jos itse ei niin usko.
>Ettekö te ajattele yhtään mitä te teette?<
Koska en ole ollut mukana missään ryhmässä auttajana, en ymmärrä kysymystäsi. Itse kyllä ajattelen niin, etten ketään ainakaan painostaisi, olipa ongelmansa mikä tahansa.
>Eikö teillä ole ollenkaan omaatuntoa ja sydäntä?<
En voi sanoa etteikö itselläni nuo toimisi, kertomasi tapauksessa mukana olleista en tietenkään osaa sanoa, kun ei ole hajuakaan, mitä todellisuudessa tapahtui. Mutta en pidä Raamatun mukaisesti homouteen syntinä suhtautuvia sydämettöminä, siis pelkästään mielipiteensä perusteella. Jos sinä pidät heitä sydämettöminä, joku voi pitää sinua sen perusteella sydämettömänä.
Tietenkin homouteen sallivasti suhtautuvat suosittelevat Yhteys-liikettä. Itse ymmärrän Raamatun ilmoituksen olevan homouteen kielteinen.
- Teol. yo
Avunhakija ei useinkaan tiedä mistä päin apua hakee. Hän kokee masennusta ja ahdistuneisuutta joka on usein pelkästään ympäristön aiheuttamaa, ja voi olla liian luottavainen ja uskoutuu "sielunhoitajille" jotka eivät tunne kuin Raamattunsa homokielteiset kannanotot. Se voi olla viimeinen pisara jo muutenkin lyödylle ja seuraukset arvaamattomat.
On olemassa pilvin pimein erilaisia "auttavia" tahoja. Monet niistä ovat vain sairaitten ihmisten hyväksikäyttöä ja rahastusta, toiset toimivat hyvässä uskossa omaan ideologiaansa ummistaen silmänsä todellisuudelta. Myös kristillisinä itseään mainostavia on paljon. Avunhakija voi olla jo valmiiksi sellaisessa yhteisössä jossa hänen itsemääräämisoikeutensa on kyseenalaistettu ja monenlainen henkinen puoskarointi on jatkunut pitkään. Ei siis ihme että tragedioita tapahtuu. Siksi oikean tiedon levittämisellä on arvokas merkitys. Itse pidän Yhteys-liikkeen auttavia tahoja ja sen toimintaa kristillisempänä kuin esim Aslanin tai Kriton toimintaa.- Teol. yo
Jatkoa
Voidaanko KRS:n edustamalla raamattufundamentalismilla ylipäätään julistaa kristinuskoa ja evankeliumia, mikä merkitsee viimekädessä Jumalan rakkauden osoittamista sanoin ja teoin? Epäilen. Siinähän uskovainen on empaattinen ainoastaan itsensä kanssa, ja näkee muutkin ihmiset vain itsensä kopioina ja samanlaisina robotteina. Hän ei siis näe lähimmäistään itseltään, vaan asettuu tämän yläpuolelle asettamalla itsensä muillekin mittapuuksi. - matkalla5
Teol. yo kirjoitti:
Jatkoa
Voidaanko KRS:n edustamalla raamattufundamentalismilla ylipäätään julistaa kristinuskoa ja evankeliumia, mikä merkitsee viimekädessä Jumalan rakkauden osoittamista sanoin ja teoin? Epäilen. Siinähän uskovainen on empaattinen ainoastaan itsensä kanssa, ja näkee muutkin ihmiset vain itsensä kopioina ja samanlaisina robotteina. Hän ei siis näe lähimmäistään itseltään, vaan asettuu tämän yläpuolelle asettamalla itsensä muillekin mittapuuksi.Taidat olla ateisti kun sanot että uskovainen asettaa itsensä muillekin mittapuuksi. Ateistille kun ei ole muuta kuin ihminen.
Uskovainen asettaa Jumalan sanan itselleen ja muille mittapuuksi, mutta se ei miellytä kaikkia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336524- 356003
- 293324
- 452770
- 342604
- 152278
- 372158
- 161986
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401829En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191757