Rikkinäiset ja aukiolevat suunpielet

haavahuuli

Alan olemaan jo epätoivoinen, en tiedä mitä pitäisi tehdä :-( Olen kärsinyt yli neljä kuukautta aukiolevista suunpielistä. Se alkoi raskauden loppupuolella, ja on jatkunut synnytyksen jälkeenkin. Minulla on perusterve ruokavalio, ja kävin laboratoriotutkimuksessa tsekkaamassa olisiko kyse jostain vitamiinin puutoksesta. Ei ollut. Olen rasvannut suupieliä kymmeniä kertoja päivässä Bebanthenilla ja E-vitamiinipitoisella huulirasvalla. Käytännössä huulissa on kokoajan siis rasvaa. Ei mitään apua. Välillä näyttää siltä, että haavat parantuisivat hieman, mutta sitten ne aukeavat taas. Etenkin aamuisin suunpielet ovat kuivat ja halkeilevat, vaikka rasvaan ne illalla ja joskus jopa yöllä. Lääkärissäkään eivät oikein osanneet sanoa, mitä pitäisi tehdä. Allergioita minulla ei ole.

Onko jollain kokemusta vastaavanlaisesta vaivasta?

4

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karkki12

      Mulla on ajoittain aika huono ruokavalio ja silloin myös herkästi suupielet halkeavat. Tiedän että itselläni se ainakin johtuu B12-vitamiinin puutoksesta. Bepanthenissahan tuota on mutta olen todennut että minulla se ei ainakaan mitään auta. Syön säännöllisesti purkista B-vitamiinia ja vaiva pysyy poissa. Voisihan sitä purkkiB-vitamiinia kokeilla vaikka olisikin todettu että ei johtuisi mistään vitamiinien puutteesta? Eihän ne lääkärit ja testitkään kaikkea tiedä ja tuskinpa siitä mitään haittaa on. Eli suosittelisin kokeilemaan. Minulla on ihan päivittäistavarakaupasta ostettu purkki jossa on kaikki B-vitamiinit. Yksi tabletti päivässä veden kanssa.

    • JohannaL

      Kokeile Sibicorttia.

    • hiiva?

      mun kaverilla on ollu vähän samaa. se on miettiny liittyistkö se johonkin ruokavalioon, kokeili dieettejä. kyse voi olla ns. liiasta hiivasta elimistössä johon se jotenkin reagoi...

    • kohtalotoveri78

      Hei! Samaisesta oireilusta kärsin minäkin aika ajoin, mulla syynä suupielien aukeamiseen on yleensä kovaleipä siis näkkäri, paahtoleipä, sipsit yms.kovat syötävät. B-vitamiineja olen myös kokeillut siihen en oikein osaa sanoa onko ollut apua.
      Bepanthen voidetta olen käyttänyt myös kyllä siitä ainakin mulle on apua ollut, ennen voiteen laittoa puhdistan suupielet antiseptisella haavanpuhdistusaineella ja voide siihen päälle. Tämän toistan muutaman kerran päivässä.

      Toivottavasti löydät apua ikävään oireiluun!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      43
      8255
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4736
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      68
      3552
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2206
    5. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      18
      1797
    6. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1729
    7. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1707
    8. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      362
      1582
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      66
      1253
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      279
      1148
    Aihe