ms-tautia sairastavien läheiset

särkyvä

siis, äidilläni todettiin viime syksynä ms-tauti. Äitini on 40-vuotias ja hänellä on taudin aaltoilevamuoto.
Otin asian jotenkin raskaasti, koska tiesin mitä tauti tulisi tekemään. Tämä laukaisi minulle jälleen keskivaikean masennuksen (olin juuri muutamia kuukausia sitten parantunut tästä). Nyt olen oppinut ehkä hyväksymään asian, tai sitten torjun sen vain mielestäni.

Minua kiinnostaisi muiden omaisten kokemukset, kun omalla läheiselläsi todettiin ms-tauti. Miten otit asian? Olisiko jotain vertaistukea.

10

1448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aaltonen.

      Tämähän on lähinnä pelkkä vittuilupalsta. Mene paremmille eli vähän asiallisemmille foorumeille hakemaan sitä "vertaistukea". Noin pikkuvinkkinä.

    • Ryhmyri
    • Päivä kerrallaan....

      Siis ms-taudin etenemisestä ei kukaan tiedä, joten on väärin ajatella , että tiedät mitä tauti tulee tekemään. On ihmisiä, joilla kahdenkymmenen sairaus vuoden jälkeen ei ole suurempia ongelmia ja on tapauksia, joissa voi lyhyessä ajassa mennä tosi huonoon kuntoon. Kun itse olen saanut diagnoosin (n.10 vuotta sitten), eka ajatus oli, että elämä loppuu nyt....mutta se vaan jatkuu ja jatkuu.
      On turha maalata piruja seinille, kukaan meistä, ei jonkun diagnoosin saaneet tai terveen kirjoissa olevat voi tietää huomisesta. Ms-tauti ei ole kuoleman tuomio!

    • mäsäläinen

      "Siis ms-taudin etenemisestä ei kukaan tiedä, joten on väärin ajatella, että tiedät mitä tauti tulee tekemään. "

      Samaa mieltä. Itse olen sairastanut jo kohta parikymmentä vuotta, mutta olen edelleen yhtä hyvässä kunnossa kuin ennen sairastumista. Toki on tapauksia myös toisesta ääripäästä ja kaikkea siltä väliltä. Tauti on yksilöllinen eikä sairastuneita voi sen takia verrata toisiinsa.

      • Paranemaan päin

        Hmmm.... Olet sairastanut kohta 20 vuotta ja olet vielä yhtä hyvässä kunnossa kuin olit ennen sairastumistasi. Eli olet siis terve.


      • tuota..
        Paranemaan päin kirjoitti:

        Hmmm.... Olet sairastanut kohta 20 vuotta ja olet vielä yhtä hyvässä kunnossa kuin olit ennen sairastumistasi. Eli olet siis terve.

        Ehkä edellinen tarkoitti, ettei sairaus ole edennut 20 vuoteen. Se on mahdollista ja eri asia kuin että sairautta ei olisi ollenkaan.


    • mäsäläinen

      ^Juuri tuota tarkoitin. Kiitos kun täsmensit asian puolestani :)

      t. EDSS 0

    • Huolestunut

      Minä en tiedä mihin mennä puhumaan tästä asiasta. Muille perheenjäsenille ja sukulaisille on vaikea kertoa tilanteesta kun pelkään ettei kukaan ymmärrä. Äidilläni on ollut Ms tauti koko elämäni ajan. Itse olen siis 20 vuotias ja asun vielä kotona. Olen päivät kotona, kun käyn iltatöissä tarkoituksenani olisikin muuttaa kohta omaan kotiin. Mutta asiani on semmoinen, että äitini Ms tauti on hitaasti etenevä, mutta hänellä ei oikein jalat enään toimi ja kunto aika lailla heikko... Silti hän yrittää kovasti tehdä kaikkea ja tuemme häntä jatkuvasti. Silti hän vaikuttaa hyvin vihaiselta minulle koko ajan. Hän tekee kaikki asiat nykyään raivoten ja vihaisena , Jos olen yrittänyt sanoa, että älä huuda, niin hän suuttuu minulle ja haukkuu minut pystyyn. En tiedä mitä tehdä en jaksa enään kuunnella sitä, että minulle huudetaan, vaikka pitäähän minun
      kin ymmärtää äitini tuskaa ja kuunnella.... Haluaisin vain tietää onko täällä muita jotka tuntevat itsensä ihan paskoiksi vaikka yrittää vain auttaa... ei ole kauhean riittävä olo.

      • Niiskuneiti91

        Hei.
        Meilä vois olla paljon yhteistä. Ymmärrän sun oloa ja tunteet. Minun avopuoliso sairastaa ms tautia.


      • minä vain
        Niiskuneiti91 kirjoitti:

        Hei.
        Meilä vois olla paljon yhteistä. Ymmärrän sun oloa ja tunteet. Minun avopuoliso sairastaa ms tautia.

        No, minä olen ms-tautia sairastava ja tunnistan itseni tuosta "vihainen ja raivoava". Enhän minä varsinaisesti kenellekään vihainen olo, paitsi ehkä itselleni ja elämälle. Kiukuttaa kun ei pysty eikä jaksa kaikkea mitä tahtoisi tehdä. Olen kai katkera.
        Monta kertaa olen läheisilleni sanonut, etten ole heille vihainen, vaikka se siltä voi tuntuakin, vaan kehenpä muuhun sen pahan olon purkaa kuin läheisiinsä. Ei tietenkään pitäisi. Anteeksi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      41
      7954
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4656
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3331
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2186
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1719
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      17
      1576
    8. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      358
      1518
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1209
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      279
      1108
    Aihe