Jälleenmyyntiarvo = tyhmin ostoperuste

Hävetkää!!

En ymmärrä miksi joku haluaa paimentaa 100 000 km jotain levotonta riisipussia, jos siitä saa käytettynä 2000 € enemmän kuin eurooppalaisesta. Vieläpä jätetään kaikki varusteet pois, koska niistä ei ole hyötyä vaihdossa. Ajetaan harmaalla 1.6-karvalakkimallilla.

Naurettavaksi asian tekee se, että japskin vakuutus- ja huoltomaksut ovat sen verran isompia, että kokonaisero kutistuu nollaan.

En koskaan ajattele ostavani autoa vaihtoa varten tai sijotukseksi, vaan ihan itselleni. Ihan sama irtoaako vaihdossa 11 000 € vai 13 000 €. Lisävarusteetkin otan omien tarpeideni perusteella.

On tyhmää ostaa autoa autokauppiaalle!

34

200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • missä semmonen?

Minulla Honda ja hakkaa joka alueela ranskan risasi!
      Ostin nimenomaan ajoa varten. Sinä korjaamon jonoon!

• Niinhän se taitaa...

mennä, että japsit hakkaa ranskalaiset, mutta sakemannit hakkaa japsit.

• kerro ihmeessä
        Niinhän se taitaa... kirjoitti:

mennä, että japsit hakkaa ranskalaiset, mutta sakemannit hakkaa japsit.

Missä sakemanni hakkaa japsit? Itse en tiedä?

• RENGASMELUSSA!
        kerro ihmeessä kirjoitti:

Uuden fokuksen rengasmelu järkyttävän suuri.Ei löydy japseista!

• pikkuvioissa?
        RENGASMELUSSA! kirjoitti:

Uuden fokuksen rengasmelu järkyttävän suuri.Ei löydy japseista!

Tiedä tapauksia, kun wolkkari vaihdettu uutena pois, kun kyllästytty juoksee hullossa pikkuvikojen kanssa!

• No vaikkapa näissä:
        kerro ihmeessä kirjoitti:

- Ajo-ominaisuudet ovat paremmat
        - Bensiinimoottorit ovat kehittyneempiä (pienet, tehokkaat ja vääntävät koneet)
        - Dieselkoneet ovat kehittyneempiä (japsit ovat vasta viime vuosina panostaneet dieseleihin, kun saksalaisilla on näistä koneista vuosikymmenien kokemus)
        - Kaksoiskytkinvaihteisto pesee japsien vastaavat automaatit 6-0.

Siinä nyt muutama pointti, jotka tuli ensimmäisenä mieleen. Listaa voisi toki jatkaa pidemmällekin.

• Jeps!!
        No vaikkapa näissä: kirjoitti:

- Dieselkoneet ovat kehittyneempiä (japsit ovat vasta viime vuosina panostaneet dieseleihin, kun saksalaisilla on näistä koneista vuosikymmenien kokemus)

Siinä nyt muutama pointti, jotka tuli ensimmäisenä mieleen. Listaa voisi toki jatkaa pidemmällekin.

Jos ei oteta huomioon auton ajo-ominaisuuksia, moottoria tai vaihteistoa, niin japsit saattavat olla samalla viivalla saksalaisten kanssa. Ai niin, korroosionkesto unohtui, eli varsinkin Honda ja Mazda ovat tunnettuja ruostepesiä - toisin kuin esim. VW tai BMW.

• kivoja korjailla
        No vaikkapa näissä: kirjoitti:

Vaihteistot kivoja. Kun korjaamolaskuja maksaa. Oletko kuullut Hondalla olisi vaihteistoja hajonnut. Näitä kaksoikyntetöjä korjaillan urakalla ja asakkaan piikkiin wolsuissa ja audeissa. Mistä löydät ruosteisen Hondan? 12v koritakuu.

Korjaamotoimintya alarvoista asiakas kyselyn mukaan.

• Kokemus-K
        Jeps!! kirjoitti:

Jos ei oteta huomioon auton ajo-ominaisuuksia, moottoria tai vaihteistoa, niin japsit saattavat olla samalla viivalla saksalaisten kanssa. Ai niin, korroosionkesto unohtui, eli varsinkin Honda ja Mazda ovat tunnettuja ruostepesiä - toisin kuin esim. VW tai BMW.

Aika naivia vielä nykyaikana heitellä noita japsi-saksalaiset yms. vertailuja joinakin yleisinä totuuksina. Saksalaisia autoja on todella monenlaisia alkaen halvimmasta Polosta jatkuen kalleimpaan Mersuun. Samoin on Japanilaisia ihan joka lähtöön. Eri mallit ovat erilaisia, kestävyydeltään vaihtelevia ja ajettavuudeltaan vaikka mitä riippuen aina rengasprofiilista, korimallista yms. On vain jostain syytä niin kivaa ajatella että ajaa sillä parhaalla autolla ja että siitä maasta tulee vain hyviä autoja. Mutta jos uskaltaisi katsella vähän ympärilleen niin voisi kokea jotain oikeasti uutta. Itse olen elämäni aikana ajellut autoilla kaikilta mantereilta eikä minulle ole koskaan tullut vastaan autoa joka olisi ollut kaikin puolin huono. Kaikissa on ollut niin hyviä kuin huonojakin puolia.
        Itse omistettuja on ollut ainakin Nissan, BMW, Peugeot, Toyota, Citroen, Ford, Skoda ja Volvo. Lisäksi ajettu pidemmän aikaa monilla Jenkeillä, Fiatilla, Alfalla ja Saabilla.

• v76

Periaatteessa näin joo. Jos kulkuvälinettä vaihtaa aina faceliftin tullessa markkinoille, voi asialla ollakin merkitystä. Jos taas auton hankkii itselleen käyttöön ja ajaa sillä kunnes a) tilantarve vaihtuu b) korjauskulut ylittävät käyttökulut, ei jälleenmyyntiarvolla ole mitään merkitystä. Omakohtainen esimerkki: riisipussi ostettu uutena, kahdesta varustelutasosta se parempi. Mittarissa nyt 225tkm. Huoltokirjan leimat loppuvat 75tkm kohdalle. Rakkine täyttää edelleen sille asetetut velvoitteet, eli siirtää yhden ja välillä kaksi ihmistä paikasta toiseen niin ettei ole ollut syytä murehtia lähteekö se avaimesta käyntiin vai ei. Haen nautintoni muualta kuin auton ratista, äärimmilleen viritetyt ajo-ominaisuudet tai silmiähivelevä ulkonäkö eivät omalla kohdalla ole ostoperuste.
      Keväällä myin omaa aikaani tutkimusyhtiölle lehtitilausta vastaan ja kävin kyselemässä tarjouksia kahdesta erimerkkisestä autosta, hyvitystarjous vanhasta oli sellainen ettei edelleenkään ole syytä vaihtaa vain vaihtamisen ilosta. Ts. nykyisen kulkineen arvo mitataan käyttöarvona, ei rahallisena.

• elämä on kärsimys

tuntuu autoilun syvin olemus kiteytyvän säästämiseen, kuten halvimman öljyn käyttämisseen ja halvimmilla renkailla ajamiseen. Melkoisen valitettavaa, mutta totta.

• varmasti kun

Hait harmiksesi ranskan risan!

• mitä itket?

Jos paalia? Hanki ranskanrisa.Saksalainen katiska? Miksi täällä itket, kun jotku osaa tehdä järkeviä auton valintoja.
      Tyhmyydetäsihä sinä kärsit itse.

• Minullapa on

sellainen saksalainen katiska, jota huolletaan puolet harvemmin kuin riisikippoja, ja ajo-ominaisuudetkin ovat kaksi kertaa paremmat. Kaiken kruunaa jälleenmyyntiarvo, joka on sekin vähintään yhtä hyvä kuin japsikipoilla. Ei sikäli, että tuolla jälleenmyyntiarvolla olisi niin suurta merkitystä - pääasia, että auto on hyvä ajaa ja edullinen pitää yllä.

PS. 90-luvulla oli normaalia, että öljynvaihtoväli on 15000 km/1 v. Ns. paremmissa autoissa ei tällaisia öljynvaihtovälejä enää ole.

• Jorse*
        Minullapa on kirjoitti:

sellainen saksalainen katiska, jota huolletaan puolet harvemmin kuin riisikippoja, ja ajo-ominaisuudetkin ovat kaksi kertaa paremmat. Kaiken kruunaa jälleenmyyntiarvo, joka on sekin vähintään yhtä hyvä kuin japsikipoilla. Ei sikäli, että tuolla jälleenmyyntiarvolla olisi niin suurta merkitystä - pääasia, että auto on hyvä ajaa ja edullinen pitää yllä.

PS. 90-luvulla oli normaalia, että öljynvaihtoväli on 15000 km/1 v. Ns. paremmissa autoissa ei tällaisia öljynvaihtovälejä enää ole.

TV-shopissa oli joskus myynnissä lisäaine, jota käyttämällä ei tarvinnut vaihtaa enää ollenkaan öljyjä. Taisi moottori pelata jopa ilman öljyä, kun tätä ihmeainetta lirautettiin koneeseen.

Mutta jos noita normiöljyjä käyttää, eikös ne pidä vaihtaa vähintään kerran vuodessa, kilometreistä riippumatta. Niin ainakin itse olen tehnyt ja joskus vaihdan/vaihdatan parikin kertaa vuodessa.

• Vuosimalli 1995
        Minullapa on kirjoitti:

Öljynvaihtoväli tosiaan on 90-luvun autoissa monesti 15000 km. Mutta öljykään ei maksa kuin puolet siitä longlife-tuotteesta, jota nykyauto tarvitsee 30000 kilometrin välein.

Eikä ole pahaksi vähän vilkaista autoa kerran vuodessa muutenkin. Siinä öljynvaihdon yhteydessä esimerkiksi.

• Höpö, höpö!!
        Vuosimalli 1995 kirjoitti:

Öljynvaihtoväli tosiaan on 90-luvun autoissa monesti 15000 km. Mutta öljykään ei maksa kuin puolet siitä longlife-tuotteesta, jota nykyauto tarvitsee 30000 kilometrin välein.

Eikä ole pahaksi vähän vilkaista autoa kerran vuodessa muutenkin. Siinä öljynvaihdon yhteydessä esimerkiksi.

Voi olla, että longlife-öljy on kalliimpaa, mutta siinä tapauksessa japsikuskeja kusetataan vielä enemmän, sillä itse voin kokemuksesta kertoa, että japsiauton huoltoon menee kolmisen sataa vuodessa (keskimäärin siis ja merkkiliikkeessä tehtynä) kun taas saksalaisen huoltoon menee samat 300 euroa kahdessa vuodessa. Eli huollot ovat suunnilleen saman hintaiset, vaikka toista huolletaan puolet harvemmin.

"Eikä ole pahaksi vähän vilkaista autoa kerran vuodessa muutenkin. Siinä öljynvaihdon yhteydessä esimerkiksi."

Ei varmaan olisi, mutta tiedät itsekin, että merkkiliikeidenkin huollot ovat suurimmaksi osaksi ns. valohoitoa. Eli kaikkea ollaan mukamas tarkastettu ja niistä veloitettu, vaikka todellisuudessa on vaihdettu vain öljyt. TM:n merkkihuoltotestit ovat tämän asian todistaneet monta kertaa vuodesta toiseen.

• paskaa taas jauhat
        Höpö, höpö!! kirjoitti:

Voi olla, että longlife-öljy on kalliimpaa, mutta siinä tapauksessa japsikuskeja kusetataan vielä enemmän, sillä itse voin kokemuksesta kertoa, että japsiauton huoltoon menee kolmisen sataa vuodessa (keskimäärin siis ja merkkiliikkeessä tehtynä) kun taas saksalaisen huoltoon menee samat 300 euroa kahdessa vuodessa. Eli huollot ovat suunnilleen saman hintaiset, vaikka toista huolletaan puolet harvemmin.

"Eikä ole pahaksi vähän vilkaista autoa kerran vuodessa muutenkin. Siinä öljynvaihdon yhteydessä esimerkiksi."

Ei varmaan olisi, mutta tiedät itsekin, että merkkiliikeidenkin huollot ovat suurimmaksi osaksi ns. valohoitoa. Eli kaikkea ollaan mukamas tarkastettu ja niistä veloitettu, vaikka todellisuudessa on vaihdettu vain öljyt. TM:n merkkihuoltotestit ovat tämän asian todistaneet monta kertaa vuodesta toiseen.

Juuri tarjouslappu, että paljon alle 200€. Ja kerran vuoteen öljyt suositelalan vaihtaa muissakin.

• Kokemus-K
        Höpö, höpö!! kirjoitti:

"Voi olla, että longlife-öljy on kalliimpaa, mutta siinä tapauksessa japsikuskeja kusetataan vielä enemmän, sillä itse voin kokemuksesta kertoa, että japsiauton huoltoon menee kolmisen sataa vuodessa (keskimäärin siis ja merkkiliikkeessä tehtynä) kun taas saksalaisen huoltoon menee samat 300 euroa kahdessa vuodessa. Eli huollot ovat suunnilleen saman hintaiset, vaikka toista huolletaan puolet harvemmin."

Ei kyllä vastaa omia kokemuksiani. Toyotaa huollatin joka vuosi 15000 km välein ja huoltolasku oli 200-300e. Seuraava Skoda kävi "pajalla" kerran kahdessa vuodessa 30000 km välein ja lasku oli 450-550e. Eli aika samaan menivät kulut. Toki ei tarvinnut vaivautua huoltoon joka vuosi mutta ei se nyt niin iso vaiva ollut...

• Jorse*

Jälleenmyyntiarvoa nostaa juurikin se, miten autoa on pidetty. Jos on poikkeuksellisen hienokuntoinen, hyvillä varusteilla ja hyvin huollettu kysytty merkki, se kannattaa myydä suoraan itse. Kauppias vähättelee auton kuntoa ja laskee fiksauksen varaan.

Itse olen myynyt kovalla hinnalla muutaman vanhan autoni tutuille/tutun tutuille ja naapureille. Käsistä meinaavat viedä.

Autoni on aina siisti ja kiiltävä. Sisällä ei ole paskaa ja roskia. Säihkyvän kiiltävät alumiinivanteet ja ultrakevyttä tuningia. Se on hyvää mainosta potenttiaalisille ostajille.

Ajotapani on autoa säästävä vaikka ajelenkin ajoittain aika reippaasti. Autoissani ei juuri ole ollut vikoja.

• dgjdt

Ymmärrän että sinua ottaa päähän kun japsit kestävät paljon paremmin kuin euro-romusi.

• Niinkö?

Euroopassa myydyin japsi taisi olla Toyota jollain marginaalisella 5% myyntiosuudella. Eli japseja myydään paljon Suomessa, muttei juurikaan muualla Euroopassa. Vertailun vuoksi mainittakoon, että Euroopassa joka neljäs uusi auto on VAG-konsernin tuote.

• no puuaivo
        Niinkö? kirjoitti:

Euroopassa myydyin japsi taisi olla Toyota jollain marginaalisella 5% myyntiosuudella. Eli japseja myydään paljon Suomessa, muttei juurikaan muualla Euroopassa. Vertailun vuoksi mainittakoon, että Euroopassa joka neljäs uusi auto on VAG-konsernin tuote.

Mikä tilanne Japanissa?

• 78tgiufgufhj
        Niinkö? kirjoitti:

vittuako mä siitä välitän montako niitä myydään, 5% taitaa olla se todennäköisyys että euro-romu pääsee top 5 luotettavuus vertailussa, ja silloinkaan kärkikolmikkoon ei ole mitään asiaa kun japsit ovat paljon kestävämpiä.

• etduhmyedtm, tum

kaikki euro/japsikinnerit on täysiä romuja, ja hondamiehelle tiedoksi että homot ajaa hondalla!

• ryuj,myik,yriyri
        78tgiufgufhj kirjoitti:

vittuako mä siitä välitän montako niitä myydään, 5% taitaa olla se todennäköisyys että euro-romu pääsee top 5 luotettavuus vertailussa, ja silloinkaan kärkikolmikkoon ei ole mitään asiaa kun japsit ovat paljon kestävämpiä.

tiesitkö että puujunat on tosi kestäviä, noi "kestävät" japsikotterot on köyhille joilla ei ole varaa korjata jos jotain menee rikki...

• 87k

Itse en ostan kyllä aina auton, joka täyttää tarpeeni, eli en osta uutta siksi että vanha ei enää "riittäisi"

Lisävarusteiksin otan varusteet jotka vaikuttaa oikeasti hintaan, eli ilmastointi ja automaattivaihteet, muut härpättimet eivät hintaan vaikuta, vaikka esim itse pitäisin peruutustutkasta, ja sähkösäätöisistä penkeistä, mutta tommoset "turhuudet" ei vaan näy jälleenmyntihinnassa.

Samaten otan halvimmat peltivanteet, toki itse olisin valmis maksamaan alumiineista, mutta KÄYTETTYÄ ostettaessa tuskin on kriteerinä millaiset vanteet autossa on, eikä nekään näy juuri hinnassa

Samaten heti kun saan auton kaupasta, niin laitan penkkeihin päälisetm etteivät penkit kulu/likaannu, on sitten parempi vaikutelma kun myy autoa pois.

Tietenkin jos ajattelisin että ajan ostamani auton loppuun (koska oikeasti se vastaa tarpeitani, eikä mitään suoraa syytä vaihtoon ole) niin silloin tieenkin ottaisin juuri ne varusteet joista MINÄ pidän ja joita MINÄ tarvitsen

• Itselle ostin

Millasia romuja ostelet, jos ilmastointikin on lisävaruste? Eikös nuo ole vakiokauraa kauppakasseissakin?

Ostin Focuksen 7 vuotta sitten ja silloin ilmastointi ja aluvanteet tulivat vakiona.

• 87k
        Itselle ostin kirjoitti:

Millasia romuja ostelet, jos ilmastointikin on lisävaruste? Eikös nuo ole vakiokauraa kauppakasseissakin?

Ostin Focuksen 7 vuotta sitten ja silloin ilmastointi ja aluvanteet tulivat vakiona.

Ei ole SUOMISSA vakiovaruste tuo ilmastointi monessakaan autossa.

Tosin esim Sprintteriin on saatavana lisävaruste "ilman ilmastointia" ja se maksoi jotain -900€

Eli usko pois, kyllä se ilmastointi on edelleen lisävaruste

• Kokemus-K
        87k kirjoitti:

Ei ole SUOMISSA vakiovaruste tuo ilmastointi monessakaan autossa.

Tosin esim Sprintteriin on saatavana lisävaruste "ilman ilmastointia" ja se maksoi jotain -900€

Eli usko pois, kyllä se ilmastointi on edelleen lisävaruste

"Eli usko pois, kyllä se ilmastointi on edelleen lisävaruste "

No ei kyllä juurikaan 20000e hintaluokassa henkilöautoissa. Ei ainakaan ole itselle tullut vastaan. Pikkuautoissa ehkä halvin varustelutaso voi olla ilman ilmastointia.

• sovovo

Osittain totta, mutta kyllä ainakin itselläni jälleenmyyntiarvo on melko merkittävä asia, ei toki ainut valintaan vaikuttava kuitenkaan. Omien havaintojen mukaan uutena samanhintaisissa noin 30 000 euron hintaluokan autoissa esim. 3-vuotiaana hintaero hyvin ja huonosti arvonsa säilyttävän auton välillä voi olla jo 5 000 euroa. Ja ainakin itse ajattelen niin että sen huonosti arvonsa säilyttävän auton pitäisi muilta ominaisuuksiltaan olla sitten jo huomattavasti parempi, jotta maksaisin siitä kolmen vuoden aikana 5 000 euroa "ylimääräistä", verrattuna siihen hyvin arvonsa pitävään.

• pissaa linssissä

Itseään voi pissiä linssiin monella tapaa. Monessa "hyvin arvonsa pitävässä" merkissä palaa paljon rahaa lisävarusteisiin. Jopa takaovet voivat olla lisävaruste...

Mutta auton oston jälkeen lisävarusteisiin upotettu 5 tai jopa 10 k€ unohtuu nopeasti ja jatkossa verrataan vain karvalakin listahintaa vs. käytettyjen hintapyyntöjä/hyvityshintaa.

• Et sillei

Jälleenmyyntiarvo? Väliraha ratkaisee, silloin näkyy "hyvitys" vanhan varustelusta ja mitä joutuu uudesta maksamaan mieluisilla varusteilla (tarpeelliset, ylimääräisestä ei kannata maksaa).

Vanhan auton ostaja ostaa sitten jollain muulla perusteella?

• Ihan sama.....

"Ihan sama irtoaako vaihdossa 11 000 € vai 13 000 €"

Nyt puhutaan vielä pienestä hintaerosta mutta kun ero saattaa olla 13 000 ja 5000, että revi siittä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      25
      5059
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      64
      4061
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      75
      3625
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2698
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      147
      2483
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      60
      2358
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      77
      2167
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2127
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      135
      1664
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1525
    Aihe