Dermoidikysta

huolestunut . . .

Kävin gynellä vähän aikaa sitten ja toisesta munasarjasta löytyi ultrassa vaalea "möykky" jota gyne epäili dermoidikystaksi.
Yritin etsiä netistä tietoa tuosta kystasta ja sain sen käsityksen että se olisi synnynnäinen.
Edellisestä gyne-ultrasta on reilu vuosi aikaa ja silloin munasarjassa ei ollut mitään kystiä, joten alkoi epäilyttämään voiko se olla tuo dermoidikysta.
Löytyisiköhän täältä ketään keneltä olisi leikattu nimenomaan tuommoinen kysta?
Ja onko se ollut syntymästä asti vai kasvanut yhtäkkiä munasarjaan?

7

7368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mantissa

      Minulta poistettiin dermoidikysta ja sen tuhoama munasarja, kun olin 20-vuotias. Kysta on synnynnäinen "kaksospuolikas", eli se on syntynyt jo alkiovaiheessa samalla lailla kuin munasolu jakautuu identtisten kaksosten muodostumisessa mutta dermoidikystan tapauksessa solunjakautuminen on tapahtunut vain osittain. Kasvain sisältää erilaisia ihmiskehon kudoksia (hiusta, rasvaa, rustoa, kynttä ym.) epämääräisenä möykkynä. Identtistä sisarusta siitä ei silti olisi voinut koskaan muodostua.

      Kasvain esiintyy joko munasarjassa tai häntäluussa. Se voi esiintyä myös miehillä mutta silloin tietenkin vain häntäluussa.

      Kasvain aktivoituu kasvamaan tavallisesti murrosiän jälkeen. Se on vaaraton, mutta voi kasvaa isoksi ja haitata munasarjan toimintaa ja aiheuttaa ylimääräistä vuotoa niin kuin itselläni. Oma kasvaimeni kasvoi diagnoosin jälkeen kuukauden aikana luumun kokoisesta pienen appelsiinin kokoiseksi. Koska sitä oli joka puolella toista munasarjaani, oli myös munasarja poistettava. Olen silti saanut yhdelläkin munasarjalla kolme lasta.

      Käsittääkseni tätä nykyä ainakin pienemmät dermoidikystat poistetaan tähystyksellä, joten ainoat jäljet operaatiosta ovat pari pientä arpea alavatsalla. Häntäluussa oleva kysta on hankalampi, sillä sitä ei pystytä poistamaan kokonaan ja se saattaa oirehtia ihon päällekin.

      Tsemppiä siis sinulle! Tähän vaivaan ei elämä todellakaan pääty!



      Ei siis hätää

      • huolestunut...

        Kiitos paljon vastauksestasi =)
        Tuossa olikin ihan mukavasti tietoa tuosta kystasta. Nyt täytyy vain toivoa että se olisi tuollainen dermoidikysta eikä mitään vakavampaa . . .


      • Olga Korbut

        Olikohan se toinen munasarja terve, siis ilman dermoidia, ja syntyikö ne kolme lasta terveinä, luomuna vai keinohedelmöityksellä?
        Eli mitä on kerrottu dermoidikystien vaikutuksesta lasten mahdolliseen vammaisuuteen. Munasarjan se kysta voi tuhota, mutta johtaako se myös keinohedelmöitetyn lapsen vammaisuuteen ja millä todennäköisyydellä? Kuka tietää, onko tutkittu?


    • Arpinen21vee

      Itselläni se leikattiin ala-aste ikäisenä. Se kuulemma killui rihman päässä lähellä virtsarakkoa, aiheuttaen lähes kroonisia virtsatietulehduksia. Halkaisijaltaan nelisenttinen ja leikkausarpeni on yli kymmenensenttinen, mutta juuri ja juuri bikinirajan alapuolella. Selän puolelta se on löytynyt sekä isältäni, että isäni yhdeltä serkulta. Eipä mitään hätää enää.

    • TÄRKEÄÄ

      Itselläni huomattiin tuollainen "kaksospuoli" kun olin juuri täyttänyt 31v. Menin lääkäriin valittamaan kovia kipuja vasemman munasarjan luona, mitään ei löydetrty, muttakun sinnikkäästi vain valitin ja valitin niin löytyihän se vika lopulta... se vaan, että saiinävaiheessa kystaan oli jo muodostunut ärhäkkä syöpä. Eli jos vaivoja on niin kiirehtisin leikkausta etteiu muutu syöväksi. Itselleni kun luvatttiin alle vuosi elinaikaa. Kunnia JUMALALLE, elän yhä! Nyt olen jo yli 50v ja pojankin sain vielä yhdellä munasarjalla!

    • nainen331

      Joo ei toi oo ollenkaan vaarallinen juttu toi dermoidi täytyy vaan toivoa että se on dermoidi. Tosiaan muutama arpi vatsan alueella jää muistoks ei sen kummempaa

    • Dermoidi tääläkin...

      Totta turisette. Mults poistettiin dermoidi eilen anestesiassa, vatsaontelon tähystyksellä. Nyt jo kotona toipilaana ja ens viikolla takaisin töihin.
      Kipuja ei ole, vaikka koko oikea munasarja ja munasarjanjohdin poistettiin.
      Vain kolme arpea tulossa. Toivottavasti paranee hyvin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1602
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1202
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      44
      1048
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe