diinjuu

ryssänvalkko

oletteko muuten tutkineet mistä se tämä meidän resitentti lemutti on kotoisin?? sehän kuuluu toiseen vähemmistöön,miksi se kutsuu siis itseään saamelaiseksi?kielen oi opetella......

18

3542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juopa juo!!

      Heikki Klemetti Näkkäläjärvi tai saamelaisittain Juvvá Lemet (s. 18. lokakuuta 1960 Enontekiö) on pohjoissaamelainen kielenkääntäjä ja poliitikko.

    • LNM756

      Joo kyllä niin on että 1800-1900 taitteessa vasta nimi on otettu käyttöön. Ja hänen saamelaissukujuurensa juontavat pelkästään peltojärven lapinkylästa, sillä isienisä on ollut romaanisukua, kittilän kaukosesta. Periaatteessa ei hän ole saamelainen vaikka kieltä puhuukin, mutta sen oppii jokainen.

      • Anonyymi

        Onko se manne? Ja johtaa teitä? 😂😂😂😂


    • jjjeeejjjjeee

      on eiran suvun kautta saamelainen. eli on peltojärveläisille sukua. isä on kaukosten sukua. äiti eiroja. noin silleen 1800-luvulla. kenelle lienee sitte sukua, sen tarkistaa.

      • vastausta

        Mistä on eirat oikeasti lähteneet,mistä tuli Päiviö heitän kanta isä?


    • historiikki

      venäjältä. päiviö on tullut venäjän pohjoisosasta suomeen

    • tertsee

      Itäsaamelainen! Mutta ei käyny ku mutkan?! Vai onko ihmiset menny ja tulleet.

    • ite päiviö

      Kaikki lapset on Päiviön lapsia!

    • ssshhhyyy

      lukaskaa saamelaisten perherekisteriä, sieltähän selviää. suomen sukuhistoriallisen seuran sivuilla kirkonkirjojen kohalla.

    • pietaril

      Sukukirjasta vähän tietoja

      -"HANHIVAARA, EIRA, RAUDUS JA TEPASTO SUVUISSA MUKANA KIRJASSA ON ENONTEKIÖ VAHVASTI MUKANA
      Eira, Kyrö, Grape ja Hetta suvuista. Eira
      suku on laaja ja monet sukunimet ovatkin saaneet Enontekiöllä alkunsa juuri Eira suvusta. Eiran kantatila on Eira n:o 4 on jo 1700-
      luvun lopulla ollut Enontekiöllä. Eira suku on sukukirjan suurin suku, josta tulee avioliittojen kautta paljon sukuja Enontekiölle sekä
      naapurikunnissa on paljon Eira sukua, jotka eivät välttämättä edes tiedä kuuluvansa tähän vanhaan sukuun. Sukukirja julkaistiin
      10.7.2011 Kittilässä ja sitä on saatavissa suoraan kirjantekijältä.
      Vanhin Eira suvun kantaisä on Eira sukua tutkineiden mukaan alkuaan, Inarista lappalainen, Aikasarria Kuffianpoika, joka esiintyy
      Inarissa jo vuosina 1575-1579. Aikasarria Kuffianpoika olisi ollut veroja paossa Venäjän puolella noin parin vuoden ajan. Peltojärven
      lapinkylän voudintileihin hän ilmaantuu vuosina 1583-1594. Hänellä oli poika Nils Aikasarrianpoika, joka esiintyi Peltojärven
      voudintileissä ajalla 1605-1620, tuolloin oli verotuksen vuokrauksen aika ja asiakirjoja ei aina ole säilynyt. Suku jatkuu pojasta: Erik
      Nilsinpojasta, joka esiintyy Peltojärven maakirjoissa jo vuosina 1637-1671. Tällä Erik Nilsinpojalla s 1620 oli ainakin kaksi poikaa Nils
      ja Per, näistä kahdesta veljeksestä on Eira-suku sitten haarautunut seuraavalla tavalla: Vanhempi veli, Nils Erikinpojasta (1645)
      jatkuu sukua mm Kautokeinossa Eira-suku, Nilsillä poikia: Rasmus, Mats, Erik ja Nils, joista suku jatkuu mm. Pulk, Sara, Skind,
      Näkkälä, Skum, Gaup, Turi, Ponku, Hetta, Utsi, Vars ja Turi. Kittilään Ketola, Koivuniemi ja Kokkoniemi sukua tulee tästä Norjan
      puoleisesta Eira haarasta. Sukunimi kirjoitettiin usein myös Era nimisenä. Sukua on paljon varsinkin pohjoisnorjassa.
      Toinen veli Per Erikinpoika Päiviä(ö) myöh Eira (1650-1724), josta jatkuu Eiran suku suomenpuoleisessa Lapissa, Enontekiöllä.
      Eira sukunimenä tuli Peltojärven maakirjoihin ensimmäisen kerran v 1713, jolloin Per Erikinpojan (1650-1724) poikia alettiin kutsua
      Eiroiksi. Päiviö nimi viittaa saamenkieliseen sanaan Peäivaz l päivä, aurinko, joka on hyvin tunnettu nimi Lapin kansanpernteessä.
      Per Päiviöllä puoliso Åsa Sarriesdatter (1653-1743), Tenon tyttäriä. Per oli lappalainen, Peltojärvellä, josta maakirjamerkintöjä
      vuosilta 1685-1725. Nimismies aikavälillä 1693-1705. Tästä parista jatkuu kirjan Eira suku, josta mainitaan mm. Näkkäläjärvi, joka
      tulee alkuaan Kittilän Kyrö-Kaukonen suvusta, josta muutti Salomon Henrikinpoika Kaukonen (1791-1852) avioutui Eiran sukuun ja
      iso Näkkäläjärven suku sai alkunsa, Vuontisjärvi, Kippoinen-Utzi myöh Stor, Keskitalo, Nikkinen, Harju, Vieltojärvi, Hetta, Angeli,
      Harju, Peltovuoma, Beldovuobme, Kyrö, Kuru, Saadio, Tornensis, Proksi, Sonkamuotka. Peltojärvi kuului 1500-luvun lapinkylien
      jaottelussa Kemin-Lappiin. Peuranpyynti ja kalastus olivat hyvin tärkeitä, peuroja pyydettiin peurahaudoilla ja peura-ansoilla eli
      hankailla. Vuoden 1563 Peltojärven kylällä oli viisi saamelaista, jotka maksoivat veroa. Enontekiöllä Eira suvunjäsenten perustamia
      uudistiloja mainitakseni: Niemelä, Lantto, Harju, Nikkinen, Vieltojärvi, Suomi, Vuopio, Vuontisjärven tila on hyvin vanha, Heikkilä,
      Uusitalo, Keskitalo, Palo. Hetan suku on laajasti mukana aina Rahtu-suvusta lähtien. Kyrö, Löfman ja Grape sukujakin on kirjassa
      paljon. Kyrö-sukuhan jo koskee suurta osaa myös enontekiöläisistä. Enontekiön suunnalla Eira suvusta polveutuu mm Näkkäläjärvi,
      Vuontisjärvi, Keskitalo, Nikkinen, Vieltojärvi ja Hetta sukuja. Angelin sukua muutti Inariin 1860-luvulla ja sukua on Inarissa.
      Sodankylän Korvasen suku sai oman Eiransa kun Enontekiöltä Pekka Eira (1784-1873), joka muutti Sompioon vävyksi ja muuttui
      Korvaseksi. Pekkaa alettiin kutsumaan Korvasen Isoksi-äijäksi, ronskin olemuksen takia. Voidaan hyvin todeta, että Enontekiön
      suvut ovat antaneet geenipohjaa Suomeen, Norjaan, Ruotsiin ja on heitä muuttanut valtamertenkin taakse. Eira sukujen ihmisiä on
      kuten muitakin lapinsukujen jäseniä mm poromiehinä, kalastajina, kauppamiehinä. Kädentaidot ovat olleet hyvin vahvoja ja olenkin
      ottanut käsityöläisammatteja kirjaan mukaan. Saamelaisuus on tietysti mukana vaikka tämä on tietysti sukuteos eikä
      saamelaisrekisteri. On ollut hankala rajata koska meitä on niin paljon ja olisin halunnut mahdollisimman paljon mukaan.
      Kittilän pohjoisin kylä Pulju, jonka Puljujärvi suvun esi-isä, Pekka Pekanp Eira s (1750-1805), perusti 1780-luvulla Puljujärvi n:o 3
      uudistilan syvätepastojoen rantamille. 1810-luvun alussa tilalle muutti asumaan Enontekiöltä sukulaismies Mikko Johaninp Eira
      (1773-1837). Molemmille Eiran miehille tuli sukunimeksi Puljujärvi. Suku jatkuu heistä mm Puljujärvi, Lantto, Pulju, Buljo sekä
      Sodankylän Rajalan esi-äitikin on Puljujärven suvusta. Kiistalan kylässä mm Toivola, Palolahti, Majava, Eerola suvut polveutuvat
      tästä Puljujärvi suvusta."

      • Anonyymi

        On kiinnoistavaa


    • mafia-pera

      Hyvin on rakennettu mafia

    • aikajanakana
      • Anonyymi

        Alkuaan kaikki ovat saman apinan jälkeläisiä kielestä, asuinpaikasta tai ulkonäöstä riippumatta.
        Sitäkin on turha pohtia, kuka on oikea tai väärä saamelainen. Ei voi koskaan olla aivan varma, kuka on kenenkin jälkeläinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkuaan kaikki ovat saman apinan jälkeläisiä kielestä, asuinpaikasta tai ulkonäöstä riippumatta.
        Sitäkin on turha pohtia, kuka on oikea tai väärä saamelainen. Ei voi koskaan olla aivan varma, kuka on kenenkin jälkeläinen.

        Tuo on kyllä totta, että ihminen on kehittynyt apinasta, mutta tässä asiassa ei tartte mennä nuin kauas? Olen aina ihmetellyt mistä johtuu tämä kauhia tinkaaminen ja riitely siitä kuka on saamelainen ja saako äänestää saamelaiskäräjien vaaleissa jne? Omat juureni ovat äidin puolelta Mustan/ Eiran suvuissa ja isän sukuun on suora ”mieslinja” Kuolajärven Kuhmitsa mettälappalaissukuun elikkä tiiän mistä minä olen kotosin ja silti en halua enkä pyri mihinkhän saamelaiskäräjien vaaliluettehlon enkä äänestähmän heijän asioista!


    • tt100

      Mie sanon että tämä Lemetti ei ole misthän kotosin.
      tyhjää täynnä koko ukko.

    • Anonyymi

      Lennu on kuollu. Sr pressan koirs.

    • Anonyymi

      Lennu on kuollu. Se pressan koira.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1622
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1184
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1074
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      703
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe