Ulkokissat

sadies3

Mitä mieltä olette ulkokissojen pidosta?
Mielestäni ajat ovat jo sen verran muuttuneet että ulkokissoje pito ei ole kannattavaa.
Kissojen arvostus ei ole vieläkään noussut tarpeeksi kun saa naapurin navetasta ilmaiseksi kissanpoikasia joita on päästää ulos vapaana kaikille vaaroille alttiina.
Onko kyse tietämättömyydestä vai laiskuudesta?

42

3611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+4

      Hienoa hommaa ja kissat nauttivat suunnattomasti vapaudesta. Kyse on valveutuneisuudesta ja tietoisuudesta.

    • ..............

      Valvautuneisuuttaja tietoisuutta? Minä itse en päästäisi kissojani vapaana kulkemaan, sillä yksin olevaa kissaa voi kohdata monet vaarat; liikenne, muut eläimet, kissanvihaajat, myrkyt jne. Eläinsuojelu laki kieltää kissan heitteillejätön ja pitämisen paikassa jossa se voi vaarantaa terveytensä. Yksin kulkevaa ulkokissaa et kykene valvomaan! Ja minusta on suurta vastuuttomuutta päästää eläin yksin kulkemaan, ilman valvontaa.

      Kissat toki pitävät ulkoilmasta ja nauttivat siitä suunnattomasit, mutta itse suosittelisin mielummin valjaita tai ulkotarhaa.

    • 3 kotikissaa

      Itse en nykypäivänä näe tilannetta, jossa kissalle vapaa ulkoilu olisi turvallista. Tiheästi asutuilla alueilla on vilkkaat tiet, naapurien koirat tai ihan vaan ihmiset, jotka tilaisuuden tullen tappavat/rääkkäävät kissoja. Naapurisovunkin kannalta ei kannata päästää kissaansa naapurin kukkapenkkejä tai hiekkalaatikkoa möyrimään.
      Maalla taas alkaa olla jo petojen uhat merkittäviä. Ketut, supikoirat ja ihan harakkakin voi olla kissalle vaarallinen, varsinkin pennulle.

      Itse vietin juuri eilen yhden kissani kanssa tunnin valjastellen pihalla. Sai turvallisesti bongailla lintuja ja tutkia isoa kerrostalon ympäristöä. Toki kaikki eivät kehtaa ulkoilla kissansa kanssa, mutta se on ihmisen ongelma ei kissan.

    • njasfnjlandf

      Omaa kissaani puri aikoinaan naapurin kissa, ne tappeli aika usein kun reviirikiistoja oli.. Myös varis tai joku harakka oli nokkaissut kissaamme selkään ja nilkutti pari kuukautta vielä leikkauksen jälkeen.. Lopulta jäi auton alle. :-(

    • uilfjdg<sgsdtjhulvgg

      suhteellista tuo kissan vapaanapito, maalla mielestäni kissa saa olla ulkonakin, pitää jyrsijäongelmat kurissa.
      Kaupungissa en missään nimessä antaisi kissan olla ulkona. jäis viel auton alle, tai joku pojankoltiainen tekis sil jotai, ja ei olis naapureitakaan ajatellen kovin kilttiä, nekun esim. tekevät tarpeensa ulos mihin tykkäävät.

      • kjsdasfea

        Mitkä jyrsijäongelmat?

        Ei maaseudulla ole mitään jyrsijäongelmia, sillä nykyisin hygienia on erittäinkin tarkkaa esimerkiksi navetoissa ja viljasiiloissa, eikä entisenlaisia ruoka-aittoja tai avoimia komposteja enää ole.
        Olen asunut maaseudulla reilut 20 vuotta, eikä meillä ole koskaan ole nurkissa pyörinyt hiiriä tai rottia, ja satunnaiset nurmmikolle käytäviään tekevät vesimyyrätkin pysyvät kurissa kiitos pöllöjen.

        Kissan pitää olla ulkona sekä maalla että taajamissa, mutta ei se vapaa ja valvomaton ulkoilu maaseudullakaan ole täysin ongelmatonta. Kyllä maanteillä monikin kissa henkensä heittää auton alle jäätyään ja intopiukeat metsästäjät verottavat kissapopulaatiota omalla tavallaan.

        Onhan täällä maaseudun rauhassa myös petoeläimiä joille kissa olisi mieluinenkin paisti, ja valitettavasti aika moni metsäverinen koira on aina näppärä kissan lahtaaja. On nimittäin ihan höpöpuhetta että kissa pääsisi aina koiraa tai muuta petoeläintä karkuun. Ei valitettavasti pääse.

        Itselläni on vanha, lähes 2-kymppinen kastraattikolli joka rakastaisi istuskella näin keväällä ja kesällä omalla terassilla ja pihakivetyksillä. Kissapappani on jo niin hidas liikkeissään että sen voi ihan huoletta ovesta ulos laskea kun ei siitä enää ole karkaajaksi, eikä sillä ole karkaamishalujakaan. Eihän tuo papparainen muuta tee kuin kävelee pihalla pari askelta ja sitten heittäytyy aurinkoiseen paikkaan pötköttämään.

        Mutta vaikka oma kissani ei todellakaan lähde kylille kiertelemään eikä metsään pikkulintuja tai jäniksenpoikasia tappamaan, niin silti sen ulkoilut ovat vaaroja täynnä. Ja vaaran tuovat naapureitten kissat sekä noutaja jotka ovat ulkona vapaina ja kuljeksivat pihasta toiseen ja maantieltä metsiin.

        Ihan liian monta kertaa olen joutunut hätistämään pois kissalleni ärisevän vieraan katin tai jo mainitun koiran jotka tulevat pihallemme uhittelemaan. Lähimmän naapurimme kissa on kaikkein ärhäkin, sillä se ilmeisesti pitää meidän omaakin pihapiiriämme omana reviirinään, ja on jo tänäkin keväänä parikin kertaa käynyt kynsin ja hampain oman kissani kimppuun.

        Kissani pelastus on ja on ollut se, että koko ajan pidän sitä silmällä kun se terassilla tai pihalla pötköttelee. Miksei se saisi rauhoissaan olla omalla pihallaan? Miksi joudun koko ajan pelkäämään sitä, että joku v-pää naapurin eläin tulee luvatta ja kutsumatta pihaamme?

        Mitä teen? Keskustelen naapureitten kanssa ja suututan heidät? Nappaan eläimensä kiinni ja vien eläinhoitolaan ja suututan heidät? Kajautan vieraat eläimet hengiltä ja syyllistyn rikokseen?

        Kun asuu pienellä paikkakunnalla jossa kaikki tuntee toisensa, kaikki on lähestulkoon sukua toisilleen ja riippuvaisia myös toisistaan tavalla jos toisella, niin asia ei ole niin helppo kuin luulisi!

        Jos käsken naapurini pitää kattinsa kurissa menetän varmasti heinien ja viljan ostajan, ja ihan varmasti kissaressu pääsee samalla hengestään (ja uusi kissanpentu otetaan tilalle). On tässä rimpuilemista kun pitää yrittää pitää oma kissa onnellisena ja ilman haavoja & puremia, naapurisuhteet kunnossa ja toimeentulokin varmistaa.

        Mutta on se vaan p*rkeleellistä että oma vanha kissa ei saa rauhoissaan olla omassa pihassaan!

        Mikä auttaisi? Laki joka kriminalisoi irtokissojen pidon ja määrää reilun sanktion jos katti vapaana ja ilman valvontaa löytyy.


      • 1 kissa
        kjsdasfea kirjoitti:

        Mitkä jyrsijäongelmat?

        Ei maaseudulla ole mitään jyrsijäongelmia, sillä nykyisin hygienia on erittäinkin tarkkaa esimerkiksi navetoissa ja viljasiiloissa, eikä entisenlaisia ruoka-aittoja tai avoimia komposteja enää ole.
        Olen asunut maaseudulla reilut 20 vuotta, eikä meillä ole koskaan ole nurkissa pyörinyt hiiriä tai rottia, ja satunnaiset nurmmikolle käytäviään tekevät vesimyyrätkin pysyvät kurissa kiitos pöllöjen.

        Kissan pitää olla ulkona sekä maalla että taajamissa, mutta ei se vapaa ja valvomaton ulkoilu maaseudullakaan ole täysin ongelmatonta. Kyllä maanteillä monikin kissa henkensä heittää auton alle jäätyään ja intopiukeat metsästäjät verottavat kissapopulaatiota omalla tavallaan.

        Onhan täällä maaseudun rauhassa myös petoeläimiä joille kissa olisi mieluinenkin paisti, ja valitettavasti aika moni metsäverinen koira on aina näppärä kissan lahtaaja. On nimittäin ihan höpöpuhetta että kissa pääsisi aina koiraa tai muuta petoeläintä karkuun. Ei valitettavasti pääse.

        Itselläni on vanha, lähes 2-kymppinen kastraattikolli joka rakastaisi istuskella näin keväällä ja kesällä omalla terassilla ja pihakivetyksillä. Kissapappani on jo niin hidas liikkeissään että sen voi ihan huoletta ovesta ulos laskea kun ei siitä enää ole karkaajaksi, eikä sillä ole karkaamishalujakaan. Eihän tuo papparainen muuta tee kuin kävelee pihalla pari askelta ja sitten heittäytyy aurinkoiseen paikkaan pötköttämään.

        Mutta vaikka oma kissani ei todellakaan lähde kylille kiertelemään eikä metsään pikkulintuja tai jäniksenpoikasia tappamaan, niin silti sen ulkoilut ovat vaaroja täynnä. Ja vaaran tuovat naapureitten kissat sekä noutaja jotka ovat ulkona vapaina ja kuljeksivat pihasta toiseen ja maantieltä metsiin.

        Ihan liian monta kertaa olen joutunut hätistämään pois kissalleni ärisevän vieraan katin tai jo mainitun koiran jotka tulevat pihallemme uhittelemaan. Lähimmän naapurimme kissa on kaikkein ärhäkin, sillä se ilmeisesti pitää meidän omaakin pihapiiriämme omana reviirinään, ja on jo tänäkin keväänä parikin kertaa käynyt kynsin ja hampain oman kissani kimppuun.

        Kissani pelastus on ja on ollut se, että koko ajan pidän sitä silmällä kun se terassilla tai pihalla pötköttelee. Miksei se saisi rauhoissaan olla omalla pihallaan? Miksi joudun koko ajan pelkäämään sitä, että joku v-pää naapurin eläin tulee luvatta ja kutsumatta pihaamme?

        Mitä teen? Keskustelen naapureitten kanssa ja suututan heidät? Nappaan eläimensä kiinni ja vien eläinhoitolaan ja suututan heidät? Kajautan vieraat eläimet hengiltä ja syyllistyn rikokseen?

        Kun asuu pienellä paikkakunnalla jossa kaikki tuntee toisensa, kaikki on lähestulkoon sukua toisilleen ja riippuvaisia myös toisistaan tavalla jos toisella, niin asia ei ole niin helppo kuin luulisi!

        Jos käsken naapurini pitää kattinsa kurissa menetän varmasti heinien ja viljan ostajan, ja ihan varmasti kissaressu pääsee samalla hengestään (ja uusi kissanpentu otetaan tilalle). On tässä rimpuilemista kun pitää yrittää pitää oma kissa onnellisena ja ilman haavoja & puremia, naapurisuhteet kunnossa ja toimeentulokin varmistaa.

        Mutta on se vaan p*rkeleellistä että oma vanha kissa ei saa rauhoissaan olla omassa pihassaan!

        Mikä auttaisi? Laki joka kriminalisoi irtokissojen pidon ja määrää reilun sanktion jos katti vapaana ja ilman valvontaa löytyy.

        Minusta se on ongelma kuin joudumme kesällä mökillä hiirenloukkuja pitämään ruokakomerossa.Kissamme tulee päivittäin hiiriä näytille syömään.Ne ovat ilmeisesti metsä ja peltohiiriä mitä kissamme saalistaa
        nehän eivät tule asutuksiin sisälle.Milloin on joku petoeläin yms maalla vahingoittanut kissaa?Kenelläkään ei ole asiasta faktaa arveluja vaan et voi voi meidän kattia kuin ei uskalla vapaana pitää.


      • 14+22
        1 kissa kirjoitti:

        Minusta se on ongelma kuin joudumme kesällä mökillä hiirenloukkuja pitämään ruokakomerossa.Kissamme tulee päivittäin hiiriä näytille syömään.Ne ovat ilmeisesti metsä ja peltohiiriä mitä kissamme saalistaa
        nehän eivät tule asutuksiin sisälle.Milloin on joku petoeläin yms maalla vahingoittanut kissaa?Kenelläkään ei ole asiasta faktaa arveluja vaan et voi voi meidän kattia kuin ei uskalla vapaana pitää.

        Miten laho ja horo kesämökkinne oikein on jos sinne hiiriä pääsee ja varsinkin vielä ruokakomeroihin?

        Mun kesämökillä ei ole koskaan ollut hiiren hiirtä tai rotan rottaa vaikka siellä todellakin jopa jyrsijöille kelpaavaa ruokaa kaapeista löytyy.

        Olisikohan tullut aika laittaa kaapinovet kiinni ja korjata mökin rakenteet?

        Mitä haluat tietää petoeläimen yms. maalla vahingoittaneista kissoista? Mulla on faktaa eikä arveluja, mutta en pidä asiallisena alkaa asiallisena mässäilemään. Sen voin kuitenkin kertoa että useampikin mökkipaikkakuntamme kissoista on kohdannut tiensä pään joko metsästäjän luodista, auton alla ja koiran tai petoeläimen tappamana/pahoin repimänä. Muitakin onnettomuuksia sattuu ja esim. läheisen maatalon kissa tippui ulkorakennuksen katolta ja sen häntä jouduttiin amputoimaan.

        Oletko sinä nimimerkki 1 kissa ihan aivoton kun väität ettei kissa olisi paitsi saalistaja niin myös itse saaliseläin?


      • 1 kissa
        14+22 kirjoitti:

        Miten laho ja horo kesämökkinne oikein on jos sinne hiiriä pääsee ja varsinkin vielä ruokakomeroihin?

        Mun kesämökillä ei ole koskaan ollut hiiren hiirtä tai rotan rottaa vaikka siellä todellakin jopa jyrsijöille kelpaavaa ruokaa kaapeista löytyy.

        Olisikohan tullut aika laittaa kaapinovet kiinni ja korjata mökin rakenteet?

        Mitä haluat tietää petoeläimen yms. maalla vahingoittaneista kissoista? Mulla on faktaa eikä arveluja, mutta en pidä asiallisena alkaa asiallisena mässäilemään. Sen voin kuitenkin kertoa että useampikin mökkipaikkakuntamme kissoista on kohdannut tiensä pään joko metsästäjän luodista, auton alla ja koiran tai petoeläimen tappamana/pahoin repimänä. Muitakin onnettomuuksia sattuu ja esim. läheisen maatalon kissa tippui ulkorakennuksen katolta ja sen häntä jouduttiin amputoimaan.

        Oletko sinä nimimerkki 1 kissa ihan aivoton kun väität ettei kissa olisi paitsi saalistaja niin myös itse saaliseläin?

        Tule kylään näät meidän kesämörskän päärakennuksen yllätyt varmasti.Ota kissasi,kissat mukaan nähdään miten reagoi minun kissan kanssa.Ei löydy meidän mökiltä kissan saalistajia syöjiä.Eikä metsästäjiä kissan ampujiksi varsinkaan kuin kissa on omilla mailla.Mökimme on Jkl
        jos kiinnostaa kyläily.Asun kesät melko tiiviisti mökillämme myöhemmin kesällä ?


      • 2+9
        1 kissa kirjoitti:

        Tule kylään näät meidän kesämörskän päärakennuksen yllätyt varmasti.Ota kissasi,kissat mukaan nähdään miten reagoi minun kissan kanssa.Ei löydy meidän mökiltä kissan saalistajia syöjiä.Eikä metsästäjiä kissan ampujiksi varsinkaan kuin kissa on omilla mailla.Mökimme on Jkl
        jos kiinnostaa kyläily.Asun kesät melko tiiviisti mökillämme myöhemmin kesällä ?

        Kiitos kutsusta, saatan ehkä tulevana kesänä mökilläsi piipahtaa.

        Ilmeisesti mökkisi ei ole kovinkaan metsäisessä maastossa tai syvällä maaseudulla jos siellä ei petoeläimiä, naapurin rakkeja tai kissoja mielellään lahtaavia metsämiehiä ole.

        Kuinka varmistat että kissasi pysyy omilla maillasi? Vai onko lääniä hehtaaritolkulla eli niin monta kilometriä joka suuntaan että kissa ei varmastikaan enää jaksa oman maasi rajapyykejä ylittää?

        Vaikka sulla olisi 100 hehtaaria maata ja siellä metsästyskielto, niin aina joku valopää sinne jäniksiä tai sorsia tulee luvatta jahtaamaan, ja siinä samalla kajauttaa irtokissat hengiltä.

        Et ole sitten ajatellut mökkiäsi alkaa korjaamaan jottei sinne jyrsijät sisälle pääsisi? Mulla kyllä vasara kädessä pysyy ja jotain rakentamisesta tiedänkin, eli miten olisi jos porukaltaan vähän torppaasi kohennettaisi ihan talkoomeiningillä.


      • Ulkokissa talvella?

        Meillä on ulkokissa. Asumme maalla ja otimme sen myös hiirien takia. Mutta saako kissa olla talvella pihalla etenkään öisin? Sillä on nukkumapaikka leikkimökissä mutta pärjääkö se siellä kun tulee talvi vai pitääkö se ottaa sisälle? Meille sisäkissa on vähän hankala koska meillä on talossa ihan pieni vauva. Eli saakohan kissaa pitää ulkoona talvisin?:)


      • 77+4
        Ulkokissa talvella? kirjoitti:

        Meillä on ulkokissa. Asumme maalla ja otimme sen myös hiirien takia. Mutta saako kissa olla talvella pihalla etenkään öisin? Sillä on nukkumapaikka leikkimökissä mutta pärjääkö se siellä kun tulee talvi vai pitääkö se ottaa sisälle? Meille sisäkissa on vähän hankala koska meillä on talossa ihan pieni vauva. Eli saakohan kissaa pitää ulkoona talvisin?:)

        Syökö kissat pieniä vauvoja?


    • 6+9

      Omani ovat sisäkissoja mutta mikäpä minä olen muille sanomaan miten kuuluu tehdä. Meidän pihasta olen kaikki irotkissa loukuttanut ja vienyt eläinsuojaan koska minulla on siihen oikeus ja en tahdo viraita kissojani riehumaan omieni ulkoilutarhalle .

      Kysyin kerran huvikseni moniko näistä kissoista oli haettu omistajan toimesta niin kuudesta kissasta yhtä oli kaivattu ....muut olivat onneksi saaneet uudet kodit .

      Mutta antaa kaikkien kukkien kukkia :)

    • okogmkmokm

      Sepä onkin joskus vaikeaa kun yrittää naapurisuhteista pitää huolta ja toisaalta naapurin kissa kuseksii lasten hiekkalaatikkoon ja ties mitä. Aika itsekästä sanon minä.

      • tupakissa

        Peitä hiekkalaatikko, siellä voi vierailla mona muitakin kuin vain kissoja.


      • nfjajfkjn
        tupakissa kirjoitti:

        Peitä hiekkalaatikko, siellä voi vierailla mona muitakin kuin vain kissoja.

        Eli kissojen tuhojen ehkäisy on siis muiden kun itse kissanomistajan vastuulla?


      • igrigjrgrg
        nfjajfkjn kirjoitti:

        Eli kissojen tuhojen ehkäisy on siis muiden kun itse kissanomistajan vastuulla?

        Juuri niin. Olet asian ytimessä.


      • ufiaewwow
        igrigjrgrg kirjoitti:

        Juuri niin. Olet asian ytimessä.

        Toimiiko logiikkasi myös koirien suhteen?

        Jos koirani tekee tuhoja pihallasi tai päättää tappaa vapaana ulkoilevan kissasi, olenko vastuusta vapaa kun sinä et ollut ehkäissyt tuhotekoa?

        Vai ovatko kissojen omistajat erityisasemassa? Jos ovat, niin miksi?

        Kuka on vastuussa jos minun kissani puree ja repii sinun kissasi tuhannen PIIP päreiksi? Kumman piti tuhoteko ehkäistä?

        Kuinka ehkäisen sen ettei naapurin katti pääse vanhan kissani kimppuun? Pidän kissani ainoastaan sisätiloissa vai mitä? Ostan haulikon?


      • 2+5
        igrigjrgrg kirjoitti:

        Juuri niin. Olet asian ytimessä.

        Minäkin haluan ehkäistä sen ettei vieraat kissat tule pihapiiriini. Rakennanko aidan (kuinka korkean?), hankin ärhäkän metsästysterrierin vai ostan tussarin kuten edellä ehdotettiin?


      • 7y9y8yyy
        2+5 kirjoitti:

        Minäkin haluan ehkäistä sen ettei vieraat kissat tule pihapiiriini. Rakennanko aidan (kuinka korkean?), hankin ärhäkän metsästysterrierin vai ostan tussarin kuten edellä ehdotettiin?

        Rakenna aita. Vaikka kahdeksan metriä korkea.


      • 49+2
        7y9y8yyy kirjoitti:

        Rakenna aita. Vaikka kahdeksan metriä korkea.

        Mitäpä luulet julkisivulautakunnan siihen sanovan? Kaupungissa et kuule saa rakentaa ilman lupaa yhtään mitään.


    • ensimmäinen kissani

      Minulla on nyt ensimmäistä kertaa elämässäni kissa. Koiria on ollut kymmenien vuosien aikana useitakin.
      Asun omakotitalossa, jossa on suuri parintuhannen neliön oma pihapiiri joka rajoittuu kaupungin hoitamattomaan puisto-alueeseen. Sieltä tulee jatkuvasti tontilleni vesimyyriä ym jyrsijöitä.
      Olen ollut onnellinen naapureitten kissojen vierailuista pihallani. Ovat pyydystäneet lukemattoman määrän myyriä näiden neljänkymmenen vuoden aikana, jonka olen täällä asunut.
      Koiriani olen kieltänyt jahtaamasta kissoja vaihtelevalla menestyksellä tosin.
      Kissat ovat kuitenkin voineet hoidella jyrsijän metsästyshommiaan koirien sisällä ollessa ja varsinkin yö-aikaan.

      Nyt minulla ei ole koiraa vaan ainoastaan pienikokoinen tyttökissa, joka on ollut täysin sisäkissana meillä asumisensa ajan. Aikaisemmasta elämästään en tiedä kun on tullut taloon löytökissana.

      Nyt kuitenkin kissa haluaisi päästä tutustumaan pihamaalle, mutta ongelmana on uskallanko päästää sitä ulos jos toiset kissat, jotka ilmeisesti pitävät pihaani reviirinään, hyökkäävät kissani kimppuun.
      Aion rakentaa kissalle ulkoilutarhan mutta epäilyttää viihtyykö se siellä yksin kun se on koko valveilla olo ajan lähelläni ja seuraa minua joka puolelle taloa.

      Onko kenelläkään kokemusta kissojen ulkotarhoista ja mahdollisia vinkkejä niiden rakenteista ja koosta?

      • 8+11

        Meillä on kissojen ulkotarha jossa maata vasten olevat rakenteet kyllästettyä kakkosnelosta, seinärakenteet kakkosnelosta ja katossa kakkoskakkosta. Verkkona olllaan käytetty 2m korkeaa ullakkoverkkoa jota on myös katossa. Ullakkoverkko on jämäkkää ja sopivan tiheäsilmäistä.
        Tarhan kokoa en nyt muista, mutta on se ainakin 3x5m.

        Hyvin kissat sielä viihtyvät kun tarjolla on pari mökkiä sekä kiipeily- ja lekottelupaikkoja. Ulkoilman haisteluun ulkotarha on ok ratkaisu, mutta jotta kissa saa tarpeellisen määrän aktiviteetteja ja liikuntaa, on sitä silti käytettävä joka päivä valvotusti lenkkeilemässä. Näin meilläkin tehdään.


    • ...........

      Minustakin kissojen vapaana ulkoilun järkevyys riippuu olosuhteista.

      -Jos kissat ovat leikattuja, madotettuja, rokotettuja ja tunnistemerkittyjä
      - jos ollaan maaseudulla ja lähellä ei mene isoja autoteitä
      - jos naapurit suhtautuvat kissoihin suopeasti
      - jos kissa pääsee koska tahansa halutessaan sisälle

      niin näissä olosuhteissa on mielestäni ok ulkoiluttaa vapaasti. Toki täytyy elää sen riskin kanssa että jokin peto voi kissan napata, tai joku ikävä naapuri sittenkin tykkää jotta kaikki hänen tontilleen hortoilevat kissat pitää ampua. :P

      Niille jotka ovat kiinnostuneita kissatarhan rakentamisesta, niin tuolla ainakin on keskusteltu asiasta: http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit/Forum20/HTML/383353.html

      • fnkkllmklm

        Niin, kissansa voi päästää kulkemaan vapaasti ulkona jos voi elää se tunnollaan että kissa voi satuttaa itseänsä tai aiheuttaa harmia muille reissullaan.


      • 0uiiy940i5hj
        fnkkllmklm kirjoitti:

        Niin, kissansa voi päästää kulkemaan vapaasti ulkona jos voi elää se tunnollaan että kissa voi satuttaa itseänsä tai aiheuttaa harmia muille reissullaan.

        Kissan elämänlaadulle vapaudella on niin valtava positiivinen merkitys, että otan mielihyvin pienen riskin sen vuoksi.


      • 6+31
        0uiiy940i5hj kirjoitti:

        Kissan elämänlaadulle vapaudella on niin valtava positiivinen merkitys, että otan mielihyvin pienen riskin sen vuoksi.

        Älä viitti puhua scheissea!


      • vkpk
        6+31 kirjoitti:

        Älä viitti puhua scheissea!

        Voi voi, etpä taida kissoista juuri mitään ymmärtää. Kissojen luonnolle kuuluu vapaus. piste.


    • purrurr

      Aina yhtä huvittavaa kun ulkokissuus perustellaan sillä, että ulkona oleva kissa pitää hiiret poissa sisältä. Eiköhän se sisällä asuva kissa ne sisälle tulevat hiiret pidä poissa päiväjärjestyksestä.

      • 566h

        Älä viitti puhua scheissea!


    • loukkuun

      Kaikki ulkona oman tonttinsa ulkopuolella olevat kissat, joilla ei ole pantaa kaulassa, loukutettava ja toimitettava löytöeläinkotiin. Kun pari kertaa on kissansa hakenut sieltä ja maksanut ylläpitomaksut, oppii kummasti huolehtimaan lemmikistään paremmin.

      • 7+65

        Miksi ihmeessä pitäisi? Meille ovat tervetulleita kissavieraat. Ruokaa ja rapsutuksia saavat, jos niiden tarpeessa ovat.


      • 8+18

        Pieni korjaus: omalta pihaltaan ja muualtakin maaltaan saa ottaa kiinni ilman omistajan/haltijan valvontaa olevan lemmikkieläimen vaikka sillä olisi kaksikin pantaa kaulassa.


    • sklöklödfkslöklö

      Ulkokissojen pito on laiskuutta. Kissan omistaja pääsee helpolla, mutta kissa maksaa sen hengellään ja naapurit asumisviihtyvyydellään.

      • 38

        Niinpä.

        Ei tartte leikata, kun voi pistää ovesta ulos mouruamaan ja merkkailemaan.

        Tarttee ruokkia vähemmän.

        Tarttee leikkiä vähemmän.

        Ei tartte lomahoitajaa.

        Ei tartte viedä kalliiseen eläinlääkäriin, luonto hoitaa.

        Ei tartte lopettaa, luonto hoitaa.

        Aina saa uuden. Naapurissakin on taas kolmet pesueet.

        Ja näitä sitten selitetään kissan vapaudenkaipuulla tms. Samanlainen vapaudenkaipuu on koirilla ja gerbiileilläkin, mutta jostain syystä ne ei täällä juokse vapaana.

        Jotkut erinomaiset latvalahot pitää kissoja jopa paukkupakkasilla öitä ulkona. On sitten kissataloissa kissoja, joilta puuttuu korvia, varpaita, hännänpäitä, koska ne on jäätyneet ja tippuneet pois... jos on selvinnyt hengissä.


    • vasdgfgg

      Usein ihmiset yrittää perustella ulkokissojensa pitoa kaikella muulla kuin laiskuudella! "kissalla on mukavaa olla vapaana, kissa tuntee sisällä olonsa vangituksi".. etc. Valjaat on keksitty samoin kuin ulkotarhan rakentaminenkin on aivan mahdollista.

    • 3 kotikissaa

      Kaikki kissat ei edes halua ulos. Omat tyttöni, jotka ovat sisäkissoja, viihtyvät sisällä ihan hyvin eivätkä halua ulos, kuin korkeintaan parvekkeelle. Vain leikatun kollini luonne on sellainen, että se haluaa tutkia ulkona uusia paikkoja ja se hoituu hyvin valjaissakin.

      Kissan viihtymiseen sisällä voi kuitenkin omistaja vaikuttaa suuresti. Isohko kiipeilypuu, leluja ja vaikka vähän temppukoulutusta (kaikki kissani osaavat mm. antaa tassua) niin kissa viihtyy hyvin sisällä.

      • Vapauten kaiho

        No terve taas kaikki Kissaihmiset.
        Vietettiin gustaan kanssa riettaat pääsiäiset. Gustaf kulki kylillä, vähän oli mökeissään
        kun naapurin empuske antoi odotella itseään kolmatta vuorokautta.
        Kävi joutessaan (ei nälissään) syömässä lampaanviulun naapurin kuistilta, kun
        emäntä nosti uunista jäähtymään.
        Olen reilu ja sovittiin juttu emännän kanssa ihan luonnossa. Naapurin isäntä kyllä
        oli pääsiäislounaalla ihmetellyt hirvipaistia. Otettiin viikolla isännän kanssa loiventavia
        ja katseltiin saunan kuistilta, kun gustaf ja empuske temmelsi vapaana luonnossa.

        Hauskaa Valpuria kaikkille Kissaihmisille: minä ja kustaa.


    • dakllajl

      Kyllä kissat mun mielestä saa aivan vapaasti mennä ulkona. Kuka nyt haluaisi elää neljän seinän sisässä kun voisi kokea luontoa? Kissat ovat onnellisia ulkona ja kyllä on aina ennenkin ulkokissoja pidetty..

    • vkpk

      Itsekeskeistä hommaa ottaa kissa omaksi iloksi ja pitää sitä seinien sisällä vankina. Vielä pahempi joku kissatarha. Yhen semmosen oon nähny. Sielä ne kiipeili seiniä myöten ja parkuivat taukoamatta. Eipä tuo näyttäny "omistajia" haittaavan.
      Mun vanhemmilla on kaksi kissa toinen ulko ja toinen sisäkissa (kun on rotusellainen niin eihän sitä voi ulos päästää kun oli niin kalliskin xD). Tämä ulkokisu on kyllä hienoin kisu mitä oon eläessäni nähny. Tappaa myyrät ja hiiret naapureittenki pottupelloilta. Kohta 15v ikää ja ei sitä kyllä uskois. Todella elävä ja fiksu olento.
      Sitten taas tämä sisäkissa joka on saman ikäinen.. noh, se vaan nukkuu, syö ja paskoo. Nukkuu varmaan 22h päivässä. Eli siis ideaali kissa kaikille, jotka haluaa sisäkissan vain ja ainoastaan omaa silmää miellyttämään.

      Oon nähny paljon sellaisia kissoja jotka ei todellakaan suostu olemaan vankina. Ne tekee kaikkensa sen eteen että pääsevät ulos tutkimaan ihmeellistä maailmaa. Ei niitä mitkään lelut kiinnosta pätkääkään.
      Niinku tämä meidänkin ulkokisu eli aiemmin kerrostalossa 2 vuotta eri "omistajilla", mutta se oli niin mahoton tapaus vankina pidettäväksi että joutuivat luopumaan siitä. 3 kerroksen parvekkeeltakin se oli hyppinyt alas montakin kertaa. Niin suuri vapauden kaipuu sillä oli. Miten sellasta kissaa vankina voi pitää? Siinäpä ois teille "vastuullisille" kissan "omistajille" probleemaa kerrakseen. Kuula kalloon ilmeisesti oikea vastaus.

    • Koko kokko

      Joskus tuntuu etta ihmiset vieraantuu todellisuudesta nyky-yhteiskunnassa. Kylla siella lasten leikkikentilla myllertaa vahintaan kanit, janikset, lokit, hiiret, rotat, oravat etc. Itse asun Helsingin lahiossa missa riittaa ihania puistoja joissa paljon puita. On unelmaa ajatella etta koska olemme rakentaneet nama alueet ihmiskayttoon ne eivat olisi osa luonta.
      En yrita argumentoida etta kissojen pitaisi antaa olla vapaana, valttamatta koskaan. Kissoja on esim. Suomessa nyt paljon enemman kuin jos ihminen ei auttaisi tata elainta erityisesti ja luonnollinen kissankanta olisi kehittynyt evoluutio prosessi olisi kaynnissa. Taman kokoinen kissakanta ulkona metsastamassa voisi olla hyvin vahingollinen pienelain kannoille.
      Naista abstrakteista kommenteista omiin kokemuksiini. Meilla on kaksi leikattua kissaa. Kaupungissa talutamme kissoja enemman tai vahemman saannollisesti taloyhtion pihalla. Silti usein saamme pahaa silmaa ihmisilta. Joskus ihmiset tulevat jopa pyytamaan etta poistumme (omalta) pihaltamme koska lapset saattavat istua samalla nurmikolla jossa kissojen kanssa tepastelemme. Ei auta selittaa etta kissat ovat sisakissoja jotka tekevat tarpeensa vain omaan laatikkoonsa tai etta samalla nurmikolla kayskentelevat muutkin elaimet, useimmat paljon likaisempia ihmisen nakokulmasta kuin kissat. Kesalla kaymme mokilla, joka on ilmeisesti huonolaatuinen, koska hiiret nayttavat ulosteiden perusteella talvehtivan siella. Vanhempani rhaluavat kissojen olevan mokilla vapaana jotta ne rajoittaisivat hiiri kantaa. Tosin mokkimme on saari, jossa ei ole naapureita tai teita.Kuitenkin sanoisin etta etenkin maalla kissojen vapaana olo tuntuisi olevan lahes harmitonta. Se miksi kissat koetaan harmilliseksi on etta ne ovat tottuneet ihmisiin ja hakeutuvat ihmisten elaman piiriin, luukuunottaen kotitalon terassille jonne kakkaillaan tai pissataan. Kuitenkaan viha ei auta naissa tilanteissa. Puhukaa toisillenne.

    • Mietinpä vaan...

      Kyllä Suomessa on tämä(kin) asia viety taas niin pitkälle.Itse nyt vähän aikaa Iso-Britanniassa asuneena(ison kaupungin liepeillä) näen vapaana liikkuvia kissoja harvasepäivä.Täällä suositaan kissanluukkuja ovissa,jolloin kissa siis pääsee vapaasti kulkemaan ulos ja sisälle aina niin halutessaan.On autoja,paljon ihmisiä ja ärhäköitä city-kettuja ja ties mitä sekopäätä liikenteessä,mutta kissoja harvemmin estetään liikkumasta.Kissa on petoeläin,eikä mikään tyhmimmästä päästä,osaa kyllä tiukan paikan tullen puolensa pitää ja osaa katsoa autojen perään.Ymmärrän kyllä,että kaikki eivät kissoista välitä ja varsinkin isoissa kaupungeissa en kyllä itsekkään kissaa vapaana pitäisi,mutta mikä hirveä päivänpoliittinen kuuma peruna on tästäkin asiasta syttynyt Suomen lähiöissä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe