Mistä hyvä ja kestävä AKKU mökkivalaistus käyttöön?

Ledimiesssss

Eli tarvitsen mökille n.100Ah akun joka kestää sen 10 vuotta. Hinta ei tietenkään saa olla korkea. Liekkö matalapurkausakku se ainut vaihtoehto?
Akku tulee LEd valaistusta varten. Valoja tulee repullinen joten norm. käytöllä syksyllä ottanee tehoja sen 10-35W/h kun valoja käytetään,
Latailen akkua tarvittaessa agrekaatilla ja vien akun talveksi kotia lämpimään.

Onko ehdotuksia/kokemuksia hyvästä ja halvasta akusta?
En aio laittaa aurinkokennoja kun sähkön tarve ei ole kuin valaistukselle....

37

3624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IP 68

      Aikanaan kun puhelinvaihteissa oli akkuvarmistukset, vähän käytettyjä sai puhelinlaitoksilta. Nyt ei ole niin paljon enää vaihteisa akkuvarmistuksia.
      Voithan kysellä jos tukiasemissa on akkuja jotka ovat vielä toimintakuntoisia.

      Noin painavaa akkua ei ole mukava kuljetella pitkiä matkoja kanniskelen , tulee varmaan akkuhappo syöpymiä ainakin vaatteisiin.

      Yksi vaihtoehto on jos pystyisit hyödyntämään autosi akkua . Ajat auton sopivaan paikkaan tai vedät siihen kaapelit. Käsittääkseni kulutuksesi oli aika pientä ja luultavasti auto käynnistyy vielä aamulla.

    • AGM-teknologia

      tai sitten geeli. kestää syväpurkua paremmin kun starttikäyttöön tarkoitettu nesteakku halpojen agm-akkujen laadusta ei tietoa mutta exidet näyttää kestävän loputtomiin…

    • Nipsa

      Jos joudut kanniskelemaan noita niin ei kannata harkittakkaan mitään muuta kuin 2 kpl mahdollisimman halpaa (esim. Biltema) auton akkua. Kestävät tuossa käytössä varmasti 10 v, jos et päästä koskaan purkautumaan tyhjäksi ja säilytät käyttökauden ulkopuolella täyteen ladattuna kylmässä.

      Niin akut tosiaan ovat "pilaantuvaa" tavaraa ja pahin virhe on säilyttää akkua talven yli huoneenlämmössä!

    • Hatti Watti

      Auton starttiakku ei ole se oikea ratkaisu koska se ei kestä jatkuvaa purkamista ja varaamista. Käynnistysakkua ei ole suunniteltu jatkuvaksi virtalähteeksi. Kai noita paikallisakkuja vielä on saatavana, sellainen pitää varauksensa pitempään.

      • 18+14

        entä jos auto käy jatkuvasti niin meneekö auton akku silloin pilalle kun se toimii jatkuvana virtalähteenä?


      • AGM-kauppias
        18+14 kirjoitti:

        entä jos auto käy jatkuvasti niin meneekö auton akku silloin pilalle kun se toimii jatkuvana virtalähteenä?

        ei jos laturi kerkiää lataamaan sen nopeammin kuin akkua puretaan, silloin laturi toimii virtalähteenä. Muutenkaan vaikka nesteakku purkautuisi tyhjäksi se ei vielä rikki mene mutta jos se jää tyhjäksi pidemmäksi aikaa niin siinä meni. Tyhjä akku myös jäätyy pienelläkin pakkasella jolloin kennot menevät oikosulkuun tai kuori halkeaa

        Kun nesteakku syväpurkautuu niin kennojen pinnasta irtoaa metallia joka leijailee nesteen seassa oikosulkien kennoja, eli mitä enemmän akussa leijailee sitä saissea, sitä nopeammin se itsekseen purkautuu.

        AGM-akussa neste on imeytetty huokoiseen materiaaliin joten sielä ei mitään leijaile ja näin tätä ns. sulfatoitumis-ilmiötä ei pääse tapahtumaan


      • Nipsa

        > Auton starttiakku ei ole se oikea ratkaisu koska se ei kestä jatkuvaa purkamista ja varaamista.

        Ai että auton starttiakku ei kestä autossa? Jokainen startti purkaa sitä ja sen jälkeen se aina ladataan/varataan.

        Höpö, höpö. Itsellä on ollut aurinkopaneelien perässä käytetty auton akku jo yli kymmenen vuotta ja pelittää edelleen. Ei anna enää tarpeksi virtaa starttimottorille, mutta valoilla toimii täysin.


      • autosähkömies
        AGM-kauppias kirjoitti:

        ei jos laturi kerkiää lataamaan sen nopeammin kuin akkua puretaan, silloin laturi toimii virtalähteenä. Muutenkaan vaikka nesteakku purkautuisi tyhjäksi se ei vielä rikki mene mutta jos se jää tyhjäksi pidemmäksi aikaa niin siinä meni. Tyhjä akku myös jäätyy pienelläkin pakkasella jolloin kennot menevät oikosulkuun tai kuori halkeaa

        Kun nesteakku syväpurkautuu niin kennojen pinnasta irtoaa metallia joka leijailee nesteen seassa oikosulkien kennoja, eli mitä enemmän akussa leijailee sitä saissea, sitä nopeammin se itsekseen purkautuu.

        AGM-akussa neste on imeytetty huokoiseen materiaaliin joten sielä ei mitään leijaile ja näin tätä ns. sulfatoitumis-ilmiötä ei pääse tapahtumaan

        Ei akkua pureta moottorin käydessä lainkaan, ja sen jälkeen taas ladata, vaan (vaihtovirta)generaattori pitää jännitteen järjestelmässä 13,8-14,4v alueella lämpötilasta riippuen.

        Kaikki sähkönkuluttajat saa virran suoraan generaattorilta ja akku saa samalla latausvirtaa. Jos auto käy jatkuvasti niin akku saa jatkuvasti latausvirtaa, mutta kun se on tullut täyteen niin sen jälkeen se ei enään virtaa ota.

        Tyypillisesti akku haluaa n. 1 ampeerin virtaa kun se on latautunut täyteen, joka tapahtuu lämpimässä yhden startin jälkeen yleensä alle minuutissa, alkuun virta voi olla jopa lähellä 100 ampeeria heti generaattorin alettua tuottamaan virtaa mutta se laskee jo muutamassa sekunnissa muutamaan kymmeneen ampeeriin ja minuutin aikana lähelle nollaa.

        Pakkasessa kemialliset reaktiot ovat hitaampia ja silloin akku ottaa huonommin virtaa. Silloin generaattorin jännitteensäädin nostaa jännitettä lämpimän kelin 13,8 voltista 14,4 volttiin jotta akku latautuisi nopeammin.

        Minun mielipide asiasta on kyllä se, että nykyiset autojen latausgeneraattorit vanhentaa akkuja ennenaikaisesti kun joka käynnistyksen jälkeen virtaa tulee niin perrkeleesti heti alkuun, ennen tasavirtalaturi lataili hissukseen matalalla jännitteellä, nyt tehokas vaihtovirtageneraattori täräyttää 14 volttia ja virtaa kaapelit punaisena hehkuen heti kun lähtee pyörimään, on siinä akku ihmeissään...


      • AGM-Kauppias
        autosähkömies kirjoitti:

        Ei akkua pureta moottorin käydessä lainkaan, ja sen jälkeen taas ladata, vaan (vaihtovirta)generaattori pitää jännitteen järjestelmässä 13,8-14,4v alueella lämpötilasta riippuen.

        Kaikki sähkönkuluttajat saa virran suoraan generaattorilta ja akku saa samalla latausvirtaa. Jos auto käy jatkuvasti niin akku saa jatkuvasti latausvirtaa, mutta kun se on tullut täyteen niin sen jälkeen se ei enään virtaa ota.

        Tyypillisesti akku haluaa n. 1 ampeerin virtaa kun se on latautunut täyteen, joka tapahtuu lämpimässä yhden startin jälkeen yleensä alle minuutissa, alkuun virta voi olla jopa lähellä 100 ampeeria heti generaattorin alettua tuottamaan virtaa mutta se laskee jo muutamassa sekunnissa muutamaan kymmeneen ampeeriin ja minuutin aikana lähelle nollaa.

        Pakkasessa kemialliset reaktiot ovat hitaampia ja silloin akku ottaa huonommin virtaa. Silloin generaattorin jännitteensäädin nostaa jännitettä lämpimän kelin 13,8 voltista 14,4 volttiin jotta akku latautuisi nopeammin.

        Minun mielipide asiasta on kyllä se, että nykyiset autojen latausgeneraattorit vanhentaa akkuja ennenaikaisesti kun joka käynnistyksen jälkeen virtaa tulee niin perrkeleesti heti alkuun, ennen tasavirtalaturi lataili hissukseen matalalla jännitteellä, nyt tehokas vaihtovirtageneraattori täräyttää 14 volttia ja virtaa kaapelit punaisena hehkuen heti kun lähtee pyörimään, on siinä akku ihmeissään...

        Kyllä se akku purkautuu moottori käydessäkin jos invertteri vie enemmän virtaa, 5000w invertterillä saa varmaan joka auton laturin jäämään toiseksi ja akku purkautuu. Mitäs nuo laturien koot on tänä päivänä 80, 100, 120A? 5000w Invertteri täydellä kuormalla 500A

        Tuo tasavirtalaturin heikko teho perustui alhaiseen pyöritysnopeuteen mekaanisen tasasuuntauksen takia, jotta kommutaattori ei kuuttaisi hiiliä ennenaikaisesti kulmataajuus piti pitää pienenä.

        Jos haikailet tasavirtalaturin heikkoa tehoa niin se voidaan järjestää rajoittamalla laturin kenttävirtaa nousemasta liian kovaksi. Ongelmaksi tulee tänä päivänä auton vaativa sähköjärjestelmä, esimerkiksi tuohon aikaan tuuletin oli hihnapyörällä ja ohjaustehostinta ei ollut ollenkaan, tai ainakaan sähköllä se ei toiminut.

        Toinen vaihtoehto akun suojelemiseksi on laittaa takakontti täyteen akkuja jolloin suuri latausvirta jakautuu useammalle akulle tasaisesti.


      • Hatti Watti
        Nipsa kirjoitti:

        > Auton starttiakku ei ole se oikea ratkaisu koska se ei kestä jatkuvaa purkamista ja varaamista.

        Ai että auton starttiakku ei kestä autossa? Jokainen startti purkaa sitä ja sen jälkeen se aina ladataan/varataan.

        Höpö, höpö. Itsellä on ollut aurinkopaneelien perässä käytetty auton akku jo yli kymmenen vuotta ja pelittää edelleen. Ei anna enää tarpeksi virtaa starttimottorille, mutta valoilla toimii täysin.

        Paino oli sanalla JATKUVAA. Jos käytät auton akkua niin, että siitä vain jatkuvasti otetaan virtaa ja otetaan virtaa miltei kuiviin saakka, se ei ole pitkäikäinen. Autossahan virtaa otetaan lyhytaikaisesti vain silloin kun käynnistetään, muuna aikana virran tuottaa laturi. Auton akku on starttiakku, varavoiman akku on paikallisakku. Jos aloittaja hakee kymmenen vuoden käyttöaikaa, niin auton akku ei ole paras vaihtoehto.


      • Nipsa
        Hatti Watti kirjoitti:

        Paino oli sanalla JATKUVAA. Jos käytät auton akkua niin, että siitä vain jatkuvasti otetaan virtaa ja otetaan virtaa miltei kuiviin saakka, se ei ole pitkäikäinen. Autossahan virtaa otetaan lyhytaikaisesti vain silloin kun käynnistetään, muuna aikana virran tuottaa laturi. Auton akku on starttiakku, varavoiman akku on paikallisakku. Jos aloittaja hakee kymmenen vuoden käyttöaikaa, niin auton akku ei ole paras vaihtoehto.

        Niin kyllä se auton akun purku/lataus on JATKUVAA ja vielä monta kertaa päivässä. Valojen sähkölähteenä syklejä tulee huomattavasti vähemmän ja jos syväpurkaus estetään niin toimii ja pitkään.


      • autosähkömies
        AGM-Kauppias kirjoitti:

        Kyllä se akku purkautuu moottori käydessäkin jos invertteri vie enemmän virtaa, 5000w invertterillä saa varmaan joka auton laturin jäämään toiseksi ja akku purkautuu. Mitäs nuo laturien koot on tänä päivänä 80, 100, 120A? 5000w Invertteri täydellä kuormalla 500A

        Tuo tasavirtalaturin heikko teho perustui alhaiseen pyöritysnopeuteen mekaanisen tasasuuntauksen takia, jotta kommutaattori ei kuuttaisi hiiliä ennenaikaisesti kulmataajuus piti pitää pienenä.

        Jos haikailet tasavirtalaturin heikkoa tehoa niin se voidaan järjestää rajoittamalla laturin kenttävirtaa nousemasta liian kovaksi. Ongelmaksi tulee tänä päivänä auton vaativa sähköjärjestelmä, esimerkiksi tuohon aikaan tuuletin oli hihnapyörällä ja ohjaustehostinta ei ollut ollenkaan, tai ainakaan sähköllä se ei toiminut.

        Toinen vaihtoehto akun suojelemiseksi on laittaa takakontti täyteen akkuja jolloin suuri latausvirta jakautuu useammalle akulle tasaisesti.

        Niin, tietysti jos lisää kuluttajia aivan älyttömästi ja ei ota asiaa huomioon, niin saahan sen generaattorin ylikuormitettua ja akun lopulta tyhjäksi. Jos on tarve asentaa jokin suuri kuluttaja, niin sitten täytyy laittaa toinen generaattori tai vaihtaa isommaksi.

        Tehtaalta tullessa ei kuitenkaan missään autossa akkua pureta moottorin käydessä, vaan nimenomaan ladataan mikäli latausgeneraattori vaan toimii.

        Sitäpaitsi kuka vakavissaan edes harkitsee kytkevänsä henkilöauton sähköjärjestelmään jotain 5 kilowatin invertteriä ja mihin ihmeeseen sellaista voi edes autossa tarvita. 500 ampeeria on niin järjetön virta jo ja latausgeneraattorien hyötysuhteella koko homma on aivan järjetöntä.

        Henkilöautojen laturit ovat nykyään normaalisti siinä 100 ampeerin paremmalla puolella, dieseleistä toki löytyy myöskin 150-200a laturia.


        Turistibusseista toki löytyy noita 300-500a/24v generaattoripattereita, niitä generaattoreita on yleensä kahdesta neljään kappaletta nimellisvirrasta ja auton varustelutasosta riippuen.

        Akustoille kyllä kovaa koulua kun lataus alkaa, eikä tarvitse myöskään kauaa ihmetellä miksi niitä busseja palaa niin useasti kun tuollainen määrä virtaa lämmittää kaapeleita ja keittää akkuja.

        Noissa pitäisi kyllä jo siirtyä 110v järjetestelmään, 24v järjestelmän aika alkaa todella olla lopussa kun aletaan puhua jostain 500 ampeerin generaattorin nimellisvirroista. Kulutuslaitteet lisääntyy jatkuvasti, ei voi olla ratkaisu lisätä vaan latureita ja paksuntaa kaapeleita loputtomiin. Noita palaa kyllä ihan liian useasti, järki olisi jo otettava käteen.


      • Hatti Watti
        Nipsa kirjoitti:

        Niin kyllä se auton akun purku/lataus on JATKUVAA ja vielä monta kertaa päivässä. Valojen sähkölähteenä syklejä tulee huomattavasti vähemmän ja jos syväpurkaus estetään niin toimii ja pitkään.

        Autossa akusta puretaan virtaa vain silloin kun startataan. Muuna aikana virran tuottaa laturi, kuten edelläkin on jo kirjoitettu. Valaistuksen sähkölähteenä virtaa imetään akusta jatkuvasti koko ajan, josta käynnistysakku ei tykkää. Onko tässä jotain vaikeuksia ymmärtää? Miksi muutoin olisi kehitetty ns. paikallisakkuja, joissa riittää kapasiteettia pitkälle ajalle tasaisella kuormituksella?


      • AGM-kauppias
        autosähkömies kirjoitti:

        Niin, tietysti jos lisää kuluttajia aivan älyttömästi ja ei ota asiaa huomioon, niin saahan sen generaattorin ylikuormitettua ja akun lopulta tyhjäksi. Jos on tarve asentaa jokin suuri kuluttaja, niin sitten täytyy laittaa toinen generaattori tai vaihtaa isommaksi.

        Tehtaalta tullessa ei kuitenkaan missään autossa akkua pureta moottorin käydessä, vaan nimenomaan ladataan mikäli latausgeneraattori vaan toimii.

        Sitäpaitsi kuka vakavissaan edes harkitsee kytkevänsä henkilöauton sähköjärjestelmään jotain 5 kilowatin invertteriä ja mihin ihmeeseen sellaista voi edes autossa tarvita. 500 ampeeria on niin järjetön virta jo ja latausgeneraattorien hyötysuhteella koko homma on aivan järjetöntä.

        Henkilöautojen laturit ovat nykyään normaalisti siinä 100 ampeerin paremmalla puolella, dieseleistä toki löytyy myöskin 150-200a laturia.


        Turistibusseista toki löytyy noita 300-500a/24v generaattoripattereita, niitä generaattoreita on yleensä kahdesta neljään kappaletta nimellisvirrasta ja auton varustelutasosta riippuen.

        Akustoille kyllä kovaa koulua kun lataus alkaa, eikä tarvitse myöskään kauaa ihmetellä miksi niitä busseja palaa niin useasti kun tuollainen määrä virtaa lämmittää kaapeleita ja keittää akkuja.

        Noissa pitäisi kyllä jo siirtyä 110v järjetestelmään, 24v järjestelmän aika alkaa todella olla lopussa kun aletaan puhua jostain 500 ampeerin generaattorin nimellisvirroista. Kulutuslaitteet lisääntyy jatkuvasti, ei voi olla ratkaisu lisätä vaan latureita ja paksuntaa kaapeleita loputtomiin. Noita palaa kyllä ihan liian useasti, järki olisi jo otettava käteen.

        lava-autossa on 2x exiden 90Ah/900EN agm-akut ja 12v systeemi. 5000w invertteri työkaluille. kaapelointi 95mm2

        Rälläkät pyörii mut muuintajahitsauskone ei käynnistyny, pitäis kokeilla uudemalla invertterikoneella, päivän kestää tehä hommia, ja kahvit keitellä mut kotimatkalla ei kerikä ihan latautumaan joten auto yöksi tolppaan. pitäis virittää sinne 5 laturia..

        olen ihmetellyt ihan henkilöautoissakin että niin matalia jännitteitä käytetään, autotehtaat voisi säästää kuparissa aika paljon, lieneekö kysymys vain siitä että kun jännite on jo 100 vuotta ollut 12/24 niin ei haluta siitä luopua.


      • yksinkertaistaja
        Hatti Watti kirjoitti:

        Autossa akusta puretaan virtaa vain silloin kun startataan. Muuna aikana virran tuottaa laturi, kuten edelläkin on jo kirjoitettu. Valaistuksen sähkölähteenä virtaa imetään akusta jatkuvasti koko ajan, josta käynnistysakku ei tykkää. Onko tässä jotain vaikeuksia ymmärtää? Miksi muutoin olisi kehitetty ns. paikallisakkuja, joissa riittää kapasiteettia pitkälle ajalle tasaisella kuormituksella?

        Nykyään autoissa on paljon elektroniikkaa joka kuluttaa virtaa jatkuvasti koko ajan.

        Silti käynnistysakut kestää ihan hyvin. Muutama ledi mökkikäytössä ei juuri autokäytöstä eroa ja käynnistysakku riittää ihan hyvin.


      • ehdoton ei 110
        autosähkömies kirjoitti:

        Niin, tietysti jos lisää kuluttajia aivan älyttömästi ja ei ota asiaa huomioon, niin saahan sen generaattorin ylikuormitettua ja akun lopulta tyhjäksi. Jos on tarve asentaa jokin suuri kuluttaja, niin sitten täytyy laittaa toinen generaattori tai vaihtaa isommaksi.

        Tehtaalta tullessa ei kuitenkaan missään autossa akkua pureta moottorin käydessä, vaan nimenomaan ladataan mikäli latausgeneraattori vaan toimii.

        Sitäpaitsi kuka vakavissaan edes harkitsee kytkevänsä henkilöauton sähköjärjestelmään jotain 5 kilowatin invertteriä ja mihin ihmeeseen sellaista voi edes autossa tarvita. 500 ampeeria on niin järjetön virta jo ja latausgeneraattorien hyötysuhteella koko homma on aivan järjetöntä.

        Henkilöautojen laturit ovat nykyään normaalisti siinä 100 ampeerin paremmalla puolella, dieseleistä toki löytyy myöskin 150-200a laturia.


        Turistibusseista toki löytyy noita 300-500a/24v generaattoripattereita, niitä generaattoreita on yleensä kahdesta neljään kappaletta nimellisvirrasta ja auton varustelutasosta riippuen.

        Akustoille kyllä kovaa koulua kun lataus alkaa, eikä tarvitse myöskään kauaa ihmetellä miksi niitä busseja palaa niin useasti kun tuollainen määrä virtaa lämmittää kaapeleita ja keittää akkuja.

        Noissa pitäisi kyllä jo siirtyä 110v järjetestelmään, 24v järjestelmän aika alkaa todella olla lopussa kun aletaan puhua jostain 500 ampeerin generaattorin nimellisvirroista. Kulutuslaitteet lisääntyy jatkuvasti, ei voi olla ratkaisu lisätä vaan latureita ja paksuntaa kaapeleita loputtomiin. Noita palaa kyllä ihan liian useasti, järki olisi jo otettava käteen.

        miten niin 24 järjestelmän aika alkaa olla ohi? ihan samalla tavalla sitä voidaan laajentaa kuin tähän asti on tehty, miksi pitäisi siirtyä 110 järjestelmään?

        en ymmärrä miten sähköjärjestelmän jännite liityy bussipaloihin. eikö se helpommin vielä syty jos on kovempi jännite? valokaaret alkaa palaa herkemmin, akkuhöyryjä tulee enemmän jne ? samalla tavalla niitä oikosulkuja tms palojen aiheuttajia voi tulla 110 järjestelmään kuin 24.

        110 järjestelmään siirtymisessä olisi valtavat kustannukset. pitäisi kehittää 110 voltin akustot, polttimot, sähkömoottorit, generaattorit jne. ihan koko järjestelmä menisi uusiksi. asentajat pitäisi kouluttaa uuteen järjestelmään ja 110 akuston huoltokaan ei olisi enään riviasentajan hommaa vaan siihen vaadittaisiin varmasti omanlaisensa koulutus.

        auta armias kun joku menisi sitten vielä antamaan apuvirtaa 110 järjestelmästä 24 systeemiin niin kyllä paukahtaisi joka ikinen sähkövempele ja akut siitä 24 autosta.

        ameriikoissa rekoissakin voi olla ihan 12 järjestelmä ja nekin pelaa mainiosti. en ole myöskään havainnut missään autossa ongelmia sähköjärjestelmässä nykyisillä jännitteillä kunhan ei ole tehty omia virityksiä.

        autossa palaa valot samalla tavalla oli ne 24 tai 110. hyvin ovat toimineet tähänkin asti niin miksi muuttaa toimivaa. vaikka generaattorivirta olisi 500 ampeeria niin mitä sitten? sitten se on 500 ampeeria ja kaapelointi sen mukainen. ei ongelmaa?

        en keksi yhtään parannuskohdetta muuttamalla autoja 110 järjestelmään. huonoja puolia keksin kyllä vaikka kuinka. esimerkiksi ihan sähkötapaturmat lisääntyisivät huomattavasti kun 24 järjestelmän "turvallisuuteen" tottuneet rassaajat menisivät sitten 110 systeemiin josta saa jo kynsille ihan toisella tavalla. yhteensopivuusongelmat ym.


      • hölmöläiset
        yksinkertaistaja kirjoitti:

        Nykyään autoissa on paljon elektroniikkaa joka kuluttaa virtaa jatkuvasti koko ajan.

        Silti käynnistysakut kestää ihan hyvin. Muutama ledi mökkikäytössä ei juuri autokäytöstä eroa ja käynnistysakku riittää ihan hyvin.

        Johan on monta kertaa sanottu että virta tulee laturista!


      • Verkon rakentaja
        ehdoton ei 110 kirjoitti:

        miten niin 24 järjestelmän aika alkaa olla ohi? ihan samalla tavalla sitä voidaan laajentaa kuin tähän asti on tehty, miksi pitäisi siirtyä 110 järjestelmään?

        en ymmärrä miten sähköjärjestelmän jännite liityy bussipaloihin. eikö se helpommin vielä syty jos on kovempi jännite? valokaaret alkaa palaa herkemmin, akkuhöyryjä tulee enemmän jne ? samalla tavalla niitä oikosulkuja tms palojen aiheuttajia voi tulla 110 järjestelmään kuin 24.

        110 järjestelmään siirtymisessä olisi valtavat kustannukset. pitäisi kehittää 110 voltin akustot, polttimot, sähkömoottorit, generaattorit jne. ihan koko järjestelmä menisi uusiksi. asentajat pitäisi kouluttaa uuteen järjestelmään ja 110 akuston huoltokaan ei olisi enään riviasentajan hommaa vaan siihen vaadittaisiin varmasti omanlaisensa koulutus.

        auta armias kun joku menisi sitten vielä antamaan apuvirtaa 110 järjestelmästä 24 systeemiin niin kyllä paukahtaisi joka ikinen sähkövempele ja akut siitä 24 autosta.

        ameriikoissa rekoissakin voi olla ihan 12 järjestelmä ja nekin pelaa mainiosti. en ole myöskään havainnut missään autossa ongelmia sähköjärjestelmässä nykyisillä jännitteillä kunhan ei ole tehty omia virityksiä.

        autossa palaa valot samalla tavalla oli ne 24 tai 110. hyvin ovat toimineet tähänkin asti niin miksi muuttaa toimivaa. vaikka generaattorivirta olisi 500 ampeeria niin mitä sitten? sitten se on 500 ampeeria ja kaapelointi sen mukainen. ei ongelmaa?

        en keksi yhtään parannuskohdetta muuttamalla autoja 110 järjestelmään. huonoja puolia keksin kyllä vaikka kuinka. esimerkiksi ihan sähkötapaturmat lisääntyisivät huomattavasti kun 24 järjestelmän "turvallisuuteen" tottuneet rassaajat menisivät sitten 110 systeemiin josta saa jo kynsille ihan toisella tavalla. yhteensopivuusongelmat ym.

        Kannattaisiko myös sähkönjakeluverkko muuttaa 24v jolloin kaapelointi olisi sen mukainen?


      • yksinkertaistaja
        hölmöläiset kirjoitti:

        Johan on monta kertaa sanottu että virta tulee laturista!

        Ainakin minulle on uutta tietoa että seisova laturi tuottaisi virtaa. Jos näin on niin haluaisin mielellään kuulla asiasta lisää.


      • ehdoton ei 110
        Verkon rakentaja kirjoitti:

        Kannattaisiko myös sähkönjakeluverkko muuttaa 24v jolloin kaapelointi olisi sen mukainen?

        nyt puhuttiin AUTOISTA


      • autosähkömies
        ehdoton ei 110 kirjoitti:

        nyt puhuttiin AUTOISTA

        Samalla tavalla se sähkö autossakin kulkee kuin kotona? Onhan esim. pendolinoissa ja ehkä muissakin junanvaunuissa 110v akustot, kai se silloin olisi mahdollista bussissakin?

        Ei niissä tietääkseni "akkuhöyryjä" tule yhtään sen enempää kuin 24v akustossa, mutta säästetään huomattavasti kaapeloinnissa. Ajatellaan, että generaattoreiden virta on 500amp/24(28)v, eli teho 14kW.

        110v järjestelmässä generaattorijännite olisi ilmeisesti 130v eli tuo 14kW teho siirtyisi 108 ampeerilla. Ajatteleppa nyt, 24v järjestelmässä generaattoreilta tulisi vähintään 250mm2 kaapelointi. 110v järjestelmässä pärjättäisiin 50mm2 kaapeloinnilla.

        Toinen esimerkki. Bussin kilowatin kahvinkeittimelle tarvitaan 24v järjestelmässä 36 ampeeria virtaa ja 16mm2 kaapelointi. 110v järjestelmässä kahvinkeitin ottaisi 8 ampeeria ja kaapeloinniksi riittäisi 2,5mm2.

        Sama juttu joka kuluttajalla, 24v -> 110v siirtymällä kaapelointi saataisiin paljon pienemmäksi, kuparin menekki vähenisi ja jännitehäviöt pienenisivät.


      • haukkaa paskaa vaan
        autosähkömies kirjoitti:

        Samalla tavalla se sähkö autossakin kulkee kuin kotona? Onhan esim. pendolinoissa ja ehkä muissakin junanvaunuissa 110v akustot, kai se silloin olisi mahdollista bussissakin?

        Ei niissä tietääkseni "akkuhöyryjä" tule yhtään sen enempää kuin 24v akustossa, mutta säästetään huomattavasti kaapeloinnissa. Ajatellaan, että generaattoreiden virta on 500amp/24(28)v, eli teho 14kW.

        110v järjestelmässä generaattorijännite olisi ilmeisesti 130v eli tuo 14kW teho siirtyisi 108 ampeerilla. Ajatteleppa nyt, 24v järjestelmässä generaattoreilta tulisi vähintään 250mm2 kaapelointi. 110v järjestelmässä pärjättäisiin 50mm2 kaapeloinnilla.

        Toinen esimerkki. Bussin kilowatin kahvinkeittimelle tarvitaan 24v järjestelmässä 36 ampeeria virtaa ja 16mm2 kaapelointi. 110v järjestelmässä kahvinkeitin ottaisi 8 ampeeria ja kaapeloinniksi riittäisi 2,5mm2.

        Sama juttu joka kuluttajalla, 24v -> 110v siirtymällä kaapelointi saataisiin paljon pienemmäksi, kuparin menekki vähenisi ja jännitehäviöt pienenisivät.

        Kilowatti 24v on kyllä pyöristettynä 42 ampeeria eikä 36, mikähän autosähkömies sinäkin olet kun ei edes perusasiat ole hanskassa. Toisekseen et varmaan löydä yhtä ainoaa autoa jossa generaattoreilta?? mitä vittua? laturiako tarkoitat? tuleva virta oikeasti nousee johonkin 500 ampeeriin. tuollaista laturia ole edes olemassa saati sitten tarvetta sellaiseen. 250mm2 kaapeli laturista, ei helvetti sentään.

        sanoisin että täyttä paskaa juttusi.


      • karsitaan turhat
        ehdoton ei 110 kirjoitti:

        miten niin 24 järjestelmän aika alkaa olla ohi? ihan samalla tavalla sitä voidaan laajentaa kuin tähän asti on tehty, miksi pitäisi siirtyä 110 järjestelmään?

        en ymmärrä miten sähköjärjestelmän jännite liityy bussipaloihin. eikö se helpommin vielä syty jos on kovempi jännite? valokaaret alkaa palaa herkemmin, akkuhöyryjä tulee enemmän jne ? samalla tavalla niitä oikosulkuja tms palojen aiheuttajia voi tulla 110 järjestelmään kuin 24.

        110 järjestelmään siirtymisessä olisi valtavat kustannukset. pitäisi kehittää 110 voltin akustot, polttimot, sähkömoottorit, generaattorit jne. ihan koko järjestelmä menisi uusiksi. asentajat pitäisi kouluttaa uuteen järjestelmään ja 110 akuston huoltokaan ei olisi enään riviasentajan hommaa vaan siihen vaadittaisiin varmasti omanlaisensa koulutus.

        auta armias kun joku menisi sitten vielä antamaan apuvirtaa 110 järjestelmästä 24 systeemiin niin kyllä paukahtaisi joka ikinen sähkövempele ja akut siitä 24 autosta.

        ameriikoissa rekoissakin voi olla ihan 12 järjestelmä ja nekin pelaa mainiosti. en ole myöskään havainnut missään autossa ongelmia sähköjärjestelmässä nykyisillä jännitteillä kunhan ei ole tehty omia virityksiä.

        autossa palaa valot samalla tavalla oli ne 24 tai 110. hyvin ovat toimineet tähänkin asti niin miksi muuttaa toimivaa. vaikka generaattorivirta olisi 500 ampeeria niin mitä sitten? sitten se on 500 ampeeria ja kaapelointi sen mukainen. ei ongelmaa?

        en keksi yhtään parannuskohdetta muuttamalla autoja 110 järjestelmään. huonoja puolia keksin kyllä vaikka kuinka. esimerkiksi ihan sähkötapaturmat lisääntyisivät huomattavasti kun 24 järjestelmän "turvallisuuteen" tottuneet rassaajat menisivät sitten 110 systeemiin josta saa jo kynsille ihan toisella tavalla. yhteensopivuusongelmat ym.

        Minusta ainakin olisi ihan hyvä että kaikenmailman rassaajat ja sörkkijät saisikin kynsilleen! Näitä tuntuu riittävän noissa autoissa. Jos ei ymmärrä ja osaa niin silloin ei pidä tehdä.


    • hyytelöä

      Kujakiila Oy myy tarkoitukseen sopivia geeliakkuja suht kohtuulliseen hintaan www.kujakiila.fi/index.php?pinc=1

    • startteriii

      Nyt eksyttiin aivan asian viereen!!

      Palataanko siihen akkuun uudestaan mitä olen vailla ja lopetaan latureista puhuminen!!

      • Syväpurkausakut:.

        .

        Vaikka täällä puhutaan syväpurkausakuista niin ei nekään mitään jatkuvaa tyhjäksikäyttöä kestä, kyse on enemmän vivahde-erosta että ne kestää hiukan vain paremmin vajaajännitteillä oloa

        .


    • IP 68

      mutta saatiin hyvää ajankohtaista tietoa.

    • 600W panelit

      katoppa tuolta aurinkosähköpuolelta ,paneelin joka pitää akun ltämmissä saat jo halvemmalla kuin akun. pane 2 kpl 60Ah akkuja (vapaa-ajan) helpompi kantaa ku on kunnon ripa

    • klm33e

      Kyllä aloittajan kannattaa kuitenkin tuo aurinkopaneeli laittaa, ei tarvi akkua kanniskella ja sähkö riittää valaistukselle 50 watin paneelillakin.

      • fghfghfghfgh

        Ja mistähän saa halvimmalla paneelin joka toimii kuten pitää?


      • Nipsa

        Aivan, aurinkopaneeli ilman muuta. Silloin sitä akkua ei tarvitse kantaa talveksi minnekään.


      • huohhhh
        Nipsa kirjoitti:

        Aivan, aurinkopaneeli ilman muuta. Silloin sitä akkua ei tarvitse kantaa talveksi minnekään.

        ei mahda olla hirveä rasti kantaa akut veneeseen ja siitä autoon :)
        Siksikö se paneeli pitäisi ostaa.....


    • anonyymipalstatko?

      Mikä ihme siinä on että asialliseen kysymykseen ei saada kuin korkeintaan muutama asiallinen vastaus ja sitten keskustelu lähtee ihan muihin asioihin ja toisten syyttelyyn ja haukumiseen.

      Tässäkin kysyttiin kokemuksia hyvistä ja halvoista akuista. Neljän viestin jälkeen alettiin käsitellä akun kestävyyttä autossa, josta suistuttiin sitten bussien sähköjärjestelmän jännitteeseen, joka tuskin liittyy mitenkään alkuperäiseen kysymykseen.

      Sitten tuli joku esittämään mielipiteensä bussien jännitteen muuttamisesta 110 volttiin, jonka jälkeen joku päätti vähän vittuilla asiasta takaisin. Tämän jälkeen edellinen vittuili takaisin ja tämän jälkeen idean isä tuli puolustamaan jännitteen muuttamista. Sitten häntä kehoitettiin haukkaamaan paskaa, koska joku ei oikein ymmärtänyt asiaa.

      Pisteenä iin päälle tuotiin vielä ilmi, että ammattitaidottomat sörkkijät saa kuolla sähköiskuihin.

      Hieman alempana kiisteltiin siitä, onko autossa akun lataus ja purku jatkuvaa vai ei, joka johti vittuiluun laturin kyvystä tuottaa sähköä.

      Tässä välissä on muutama asiallinen viesti ja aloittajan pyyntö aiheeseen palaamiseen, mutta sitten aletaan jauhaa aurinkopaneeleista.

    • Aloittaja aa

      osuit naulan kantaan!!
      Voitaisko palata siihen akkuihin kiitos!
      Eli mistä "hyvä" akku halvalla?

    • 78787878787878787878

      Tajua jo, ettei hyvää ja halpaa samassa paketissa.

      • 98989898989898989898

        Hoopo torspo! Oliko tuo mikään vastaus mihinkään kysymykseen!


      • Puuhastelija
        98989898989898989898 kirjoitti:

        Hoopo torspo! Oliko tuo mikään vastaus mihinkään kysymykseen!

        Moi

        Onpa tosiaan vähän asiallista tietoa Suomi 24 sivulla!

        Laitteisin
        2 kpl 75 Ah vapaa-ajanakkuja esim Varta. n 80€/kpl
        1 kpl aurinkopaneeli (teholla ei niin väliä 20....50 W) n 80...120€/kpl
        1 kpl säädin, joka estää akkujen kiehumisen kuivaksi n 30...60€/kpl

        Akkuja ei tarvitse raahata kotiin talveksi, jos laittaa paneelin lähes pystysuoraan.
        Tämä on huolettomin ja toimivin versio! Noita akkuja voi sitten lisätä vaikka kuinka paljon kun ruokahalu kasvaa, ne on yhdellä kädellä kannettavia.
        Missään tapauksessa ei yli 30 kg akkuja systeemiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2204
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      159
      1436
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1300
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1045
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1019
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe