ylempi amk vai maisteri?

kertokaa kokemuksia

Olen tutustunut molempien opiskelupaikkojen pääsykoemateriaaliin. Ja AMK:saa vaikutti vaativammalta ja muutama ystävä opiskelee AMK saa ja ovat puhuneet opiskelun vaativuudesta ja raskaudesta, paljon tehtäviä. Pitävät itseään akateemisesti koulutettuina ja rinnastavat itsenä maisteriksi. Itse kallistun enemmän yliopiston puoleen, koska ajattelen vanhanaikaisesti että maisteria arvostetaan kuitenkin enemmän. Kuinka on? Kyse on siis hoitotieteen opinnoista. Itselleni sopisi tieteellisempi ote koska olen kiinnostunut tutkijalunjasta jota tietääkseni Turussa joskus on järjestetty, tai opettajalinja. Ylempi AMK tutkinto lisäkoulutettuna saa ilmeisesti myös opettajan pätevyyden. Sanottakoon etten nyt kaipaa mitään AMK on paska viestejä. Olen SH AMK ja kaipaan urakehitystä ja parempaa palkkaa, myös oppia uutta ja kehittyä.

98

18794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hipsum

      AMK:ista valmistuneet eivät ole akateemisia vaikka kuinka haluaisivat.

    • axsvsda

      Opiskele maisteriksi, YAMK on vain säälittävä oikopolku.

    • Tohtorikoulutettava

      Olen suorittanut sekä ylemmän AMK-tutkinnon että yliopistossa maisterin tutkinnon. Vaativuudessa ei ole eroa. AMK-tutkinto on hyvin vaativa ja se edellyttää käytännössä olemassaolevaa työpaikkaa ja vieläpä mahdollisuuta saada työnantajaltasi harjoitustöitä varten sellaisia tietoja, joita rivityöntekijänä et saa. Lisäksi ennen laajoja harjoitustöitä on teoriaopinnot, joihin harjoitukset perustuvat. Teoriaopintojaksot toimivat siis ikään kuin viitekehyksenä empirialle. Yliopistossa opiskelet paljon enemmän teoriaa ja vähemmän käytäntöä. Pro-gradu on oikeastaan ainoa laaja työ, jonka joudut yliopistossa tekemään itsenäisesti. Se jää monilta teoreetikoilta sitten tekemättäkin. Vastaavan opinnäytteen suorittaminen ei ole ongelma ylemmän AMK:n läpikäyneiltä, koska he tekevät opintojensa aikana kymmeniä noin puolen gradun mittaisia harjoituksia ja lopuksi hyvin laajan opinnäytteen, kehittämistehtävän, joka parhaimmillaan vastaa empirialtaan hyvinkin kahden gradun empiiristä osaa, teoreettisen viitekehyksen ollessa yhteneväinen gradun kanssa.

      • faktat suoriksi!

        Nyt ei taida Tohtorikoulutettava tietää yhtään, mistä puhuu! On kylmä fakta, että yliopisto-opinnot ovat rankempia kuin AMK-opinnot. Yliopisto on aina yliopisto.


      • Tohtorikoulutettava
        faktat suoriksi! kirjoitti:

        Nyt ei taida Tohtorikoulutettava tietää yhtään, mistä puhuu! On kylmä fakta, että yliopisto-opinnot ovat rankempia kuin AMK-opinnot. Yliopisto on aina yliopisto.

        Tarkistin yllä sanomani sisällöllisen paikansapitävyyden. Joudun hiukan tinkimään sanomisiani, mutta vain vähäisessä määrin. Seuraavassa ylemmän AMK:n aikana suorittamieni harjoitustöiden pituudet täyteen kirjoitettuna A4-arkkeina:
        23; 16; 8; 13; 12; 10; 14; 15; 13; 8; 17; 25; 7; 34; 11; 10; 8; 7; 25; 23; 17; 21; 10; 13; 17; 8; 10; 13; 9; 15; 14; 12 Tuosta taitaa tulla yhteensä 32 harjoitustyötä, kokonaissivumäärä päässälaskien 458 ja keskisivuluku 14,3 sekä lisäksi opinnäyte (kehittämistehtävä) 189s. Tuo kaikki siis maisterivaihetta vastaavassa tutkinnossa. Lisäksi kandia vastaavat taradenomiopinnot. Voin vakuuttaa, että kokonaisuus vastaa aivan varmasti yliopiston maisteritutkintoa. Itselläni on toki sekin ja myös insinöörin tutkinto, eli en minä nyt aivan omiani täällä höpise, vaikka "faktat suoriksi" sellaista epäileekin.


      • Tohtorikoulutettu
        Tohtorikoulutettava kirjoitti:

        Tarkistin yllä sanomani sisällöllisen paikansapitävyyden. Joudun hiukan tinkimään sanomisiani, mutta vain vähäisessä määrin. Seuraavassa ylemmän AMK:n aikana suorittamieni harjoitustöiden pituudet täyteen kirjoitettuna A4-arkkeina:
        23; 16; 8; 13; 12; 10; 14; 15; 13; 8; 17; 25; 7; 34; 11; 10; 8; 7; 25; 23; 17; 21; 10; 13; 17; 8; 10; 13; 9; 15; 14; 12 Tuosta taitaa tulla yhteensä 32 harjoitustyötä, kokonaissivumäärä päässälaskien 458 ja keskisivuluku 14,3 sekä lisäksi opinnäyte (kehittämistehtävä) 189s. Tuo kaikki siis maisterivaihetta vastaavassa tutkinnossa. Lisäksi kandia vastaavat taradenomiopinnot. Voin vakuuttaa, että kokonaisuus vastaa aivan varmasti yliopiston maisteritutkintoa. Itselläni on toki sekin ja myös insinöörin tutkinto, eli en minä nyt aivan omiani täällä höpise, vaikka "faktat suoriksi" sellaista epäileekin.

        Tohtorikoulutettavapa kertoo, millä alalla gradut ovat tyypillisesti 30-sivuisia. Itse voin kuvitella vain matematiikasta tehtävän gradun tuon mittaiseksi. Kaikki muut ovat varmasti paljon pitempiä.


      • Faktatkuntoon
        Tohtorikoulutettava kirjoitti:

        Tarkistin yllä sanomani sisällöllisen paikansapitävyyden. Joudun hiukan tinkimään sanomisiani, mutta vain vähäisessä määrin. Seuraavassa ylemmän AMK:n aikana suorittamieni harjoitustöiden pituudet täyteen kirjoitettuna A4-arkkeina:
        23; 16; 8; 13; 12; 10; 14; 15; 13; 8; 17; 25; 7; 34; 11; 10; 8; 7; 25; 23; 17; 21; 10; 13; 17; 8; 10; 13; 9; 15; 14; 12 Tuosta taitaa tulla yhteensä 32 harjoitustyötä, kokonaissivumäärä päässälaskien 458 ja keskisivuluku 14,3 sekä lisäksi opinnäyte (kehittämistehtävä) 189s. Tuo kaikki siis maisterivaihetta vastaavassa tutkinnossa. Lisäksi kandia vastaavat taradenomiopinnot. Voin vakuuttaa, että kokonaisuus vastaa aivan varmasti yliopiston maisteritutkintoa. Itselläni on toki sekin ja myös insinöörin tutkinto, eli en minä nyt aivan omiani täällä höpise, vaikka "faktat suoriksi" sellaista epäileekin.

        Ei se tekstin määrä vaan laatu.. Liibalaabaa ja sontaa kirjoittaa vaikka sivukaupalla, tieteellistä tekstiä ja tutkimusta ei sitten niin helpolla kirjoitakkaan. Paljon vaativampaa.


      • Anonyymi
        faktat suoriksi! kirjoitti:

        Nyt ei taida Tohtorikoulutettava tietää yhtään, mistä puhuu! On kylmä fakta, että yliopisto-opinnot ovat rankempia kuin AMK-opinnot. Yliopisto on aina yliopisto.

        Ja paskan marjat. Yamk on vaativa ja sitä tehdään työelämälähtöisesti. Yliopistossa jää homma teorian tasolle ja ollaan pihalla kuin lumiukot, kun lähdetään kentälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja paskan marjat. Yamk on vaativa ja sitä tehdään työelämälähtöisesti. Yliopistossa jää homma teorian tasolle ja ollaan pihalla kuin lumiukot, kun lähdetään kentälle.

        Työelämä on nykyään niin kova että vaikka olet kuinka akateeminen niin hyöty työllistymisen kannalta voi jäädä työelämälähtöisiä opintoja pienemmäksi.


    • cszvg

      Kymmeniä puolen gradun mittaisia harjoituksia..?? voi Jeesus mitä shittiä.

    • tie vie sinne nyt

      Ainakaan sosiaali- ja terveysalalla EI KANNATA hakea yamk tutkintoon johtavaan koulutukseen. Työnanatajat eivät tätä arvosta ja sen ymmärrän. Itse haksahdin sos alalla jatkamaan Yamkiin Porissa. Parempi puolisko mokasi Laurea-Diakissa.
      Nyt haemme molemmat yliopistoon.

    • ei sen väliä

      Inssi puolella se nyt on ihan se ja sama kumman käyt koska pätevyydet ja ylenemiset menevät alan omia polkuja. Jotkut puhuvat dippa ja yamk ovat asiantuntioita mutta mitä se valmis dippa tietää? Joten dippa joutuu käymään kuitenkin ne samat vuodet mitä yamk inssi on käynyt jo ennen yamk tutkintoa. Ja jos nyt haluaa päästä selittämään että se on parempi ja blabla niin etippäs aikas kuluksi tekniikan alalta mollin sivulta jonne haetaan pelkkää dippaa? Noissa ilmoituksessa lukee todennäköisesti että oletha DI, yamk insinööri tai amk insinööri.

      Ite sanoisin että yamk koska yleensä sulla on jo työpaikka ja viisas pääse helpommalla.

      Raksalla hyvä normi inssi päästä työpääliköksi 10 vuodessa joten mihin sitä tarvii dippaa tai yamk? Mikä tämä työpäällikkö on sitten? No käytännössä aluepäällikkö on ainoa pomo ja kaiken maailman projektipäälliköt ovat alaisia.

    • parempimolempikin

      Aloituksessa, pyyntö: "Sanottakoon etten nyt kaipaa mitään AMK on ***** viestejä."

      Tuossa tulos
      >>AMK:ista valmistuneet eivät ole akateemisia vaikka kuinka haluaisivat.
      Opiskele maisteriksi, YAMK on vain säälittävä oikopolku.
      On kylmä fakta, että yliopisto-opinnot ovat rankempia kuin AMK-opinnot. Yliopisto on aina yliopisto.

    • maisinssi

      >>Nyt ei taida Tohtorikoulutettava tietää yhtään, mistä puhuu! On kylmä fakta, että yliopisto-opinnot ovat rankempia kuin AMK-opinnot. Yliopisto on aina yliopisto.>rinnastavat itsenä maisteriksi

    • Opettaja6

      AMK:n ylemmän tutkinnon pääsykoe on tietysti vaikeampi kuin yliopiston pääsykoe, koska yliopistoon haetaan suoraan lukiosta ilman alan koulutusta. Molemmat opinnot vaativat saman työmäärän, sillä motivoitunut opiskelija tekee työtä joka tapauksessa satasella. Silti yliopistossa on vaikeampi opiskella: enemmän teoriaa, jota ei pääsen soveltamaan, eikä ahkeruus aina riitä korvaamaan älykkyyttä. AMK:sta kandiksi valmistuneilla on vaikeuksia yliopistossa kahdesta syystä: ensimmäinen on tuo yleisälykkyys, joka ei kaikilla riitä tai sitä ei ole riittävästi harjoitettu, ja toisen on se, että käytännön jo hyvin osaava ei enää motivoidu opiskelemaan "tyhjänpäiväistä" teoriaa. Perhe ja työ sitten menevät opintojen edelle, kun ne tuntuvat ikäviltä.

      Nykyään on mahdollista hakea yliopistoon myös maisteritasolle. Pääsykoetta ei useimmissa ohjelmissa ole, vaan valinta maisteriohjelmiin tehdään papereiden perusteella. Yliopistoissa suhtaudutaan epäluuloisesta AMK:sta valmistuneisiin, mutta aina sinne joku huippuarvosanoin valmistunut valitaan. Hoitotieteestä en osaa sanoa, otetaanko sen alan yliopistotason maisteriohjelmiin AMK-kandeja.

    • erillisvalinta

      Opettaja6, mistä tiedät, että yliopistoissa suhtaudutaan epäluuloisesti AMK:sta valmistuneisiin? Erillisvalinta (maisterihaku) on erittäin hyvä tapa hakea jatko-opiskelupaikkaa AMK-koulutuksen jälkeen. Ehkäpä nuo AMK:ssa opiskelleet ovat jopa työntekijöinä käytännöllisyytensä ansiosta parempia kuin "vain" yliopistossa opiskelleet. Erillisvalinta ei ole tarkoitettu vain huippuarvosanoin valmistuneille. Ehkä näin on pääkaupunkiseudulla, mutta esim. DI-koulutukseen pääsee kyllä ihan keskitason (keskiarvo noin 3-3,5) papereilla. Erillisvalinta on vaihtoehtona loistava, joskaan ei kovin tunnettu vaihtoehto.

    • liiru m laarum

      Ehkäpä sivumäärä ja sisältö ei amk-opinnoissa korreloi. Bullshittiä on helppo kirjoittaa, ja liirumlaarum tuo sivuja ihan kivasti.
      Väitöskirja on n. 250 sivua, mutta sitä ei voi verrata mitenkään johonkin opinnäytetyöhön tai vastaavaan.
      Eli sivumäärä ei sano mitään, paitsi sen, että jaksaa takoa näppäimiä.
      Että tota noin sitten vaan, ja nythän on niin että, ja näillä mennään, sillä todennäköistä on että nuinikkään...

      • dpgspojdgsp

        V-ittu mitä paskaa, et selvästikään tiedä mistään mitään.


    • Minä vaan

      Ylemmän amk - tutkinnon ovat suuremmaksi osin kehittäneet maisterit.

      Jos olet maisterina eri mieltä, niin se kertoo siitä, ettet arvosta omaa koulutustasi. Se kertoo siitä, että maisterit eivät osaa kehittää uusia koulutusmuotoja eivätkä osaa ajatella laajemmin. Ylempi amk-tutkinto on maistereiden kehittämä, ei merkonomien tai tradenomien.

      Siltä pohjaltahan ylemmän amk-tutkinnon pitäisi olla aika hyvä?

    • Amanda8

      Minulla on YAMK-tutkinto ja olen edennyt harvinaisen nuorena lähiesimiestehtäviin terveydenhuoltoalalla. Maisteritutkinnon suorittaneet ystäväni eivät ole työllistyneet yhtä hyvin. Opiskelin sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutusohjelmassa. YAMK-opinnot mahdollistivat opiskeluaikana laajojen yhteistyöverkostojen luomisen, mikä ei ole yliopisto-opinnoissa mahdollista. Olen tyytyväinen YAMK-opintoihini, koska saavutin tavoitteeni nopeammin kuin uskoinkaan.

    • Tämmöstä vaan...

      Noh, paljolti riippuu opiskeltavasta alasta ja siitä mitä sillä jatkokoulutuksella hakee. Jos haet ns. "muodollista pätevyyttä" niin ehkä sitten YAMK. Jos haet enemmän teoreettista pohjaa niin sitten yliopisto. Jos haluat opiskella työn ohessa niin YAMK, jos haluat ainakin lähes täysipäiväisesti opiskella niin yliopisto.

      Palkkauksessa ja urakehityksessä en näkisi olevan paljon väliä koulutuksella, niihin vaikuttaa enimmäkseen jotkut muut asiat. Esim. se että mitä käytännössä osaat ja tiedät, oletko pätevä muutenkin kuin paperilla, osaat vaatia ja pyytää. Urakehityksessä pitää olla päättäväinen ja määrätietoinen....jos olet hissukka niin aivan sama mitkä paperit sulla on kourassa, et etene. Toki varsinnkin julkisella sektorilla pitää joihinkin tehtäviin vähintään ylempi korkeakoulututkinto, mutta luusisin että silloinkaan ei ole paljon väliä onko se YAMK vai yliopisto tutkinto. Ainakin toivon mukaan se hakijan todellinen pätevyys, asenne ja mahdollinen työkokemus siinä tapauksessa ratkaisee.

      Opetuksen tasosta sen verran, että taitaa oppilaitoskohtaisesti olla isoja eroja. Itse olen rak.ins. AMK ja opiskelin TAMK:issa, nyt (yritän) suorittaa YAMK tutkintoa Hämeenlinnassa ja pakko sanoa että opetuksen taso ei ole edes lähellä sitä mitä TAMK:ssa. Mutta TAMK:ssa olikin mielestäni hyvä opetus, harmi ettei siellä ole yhdyskuntatekniikasta YAMK opetusta.

      Joku TAMKin opettajista sanoi, että työelämässä paras pohja olisi jos olet käynyt ensin AMK:n, ollut ehkä jonkin aikaa töissä ja sitten suorittanut TKK tutkinnon. Saattoi olla oikeilla jäljillä....

      En tiedä mitä mieltä muut on mutta Hämeenlinnassa YAMK opetus on ollut aika lapsellista, ihan täysin vanhan kertausta ainakin mulle. Harkkatöitä on ihan pirusti ja niiden vaatimukset (ainakin niissä opintojen kuvauksissa) on aika tiukat. Työt on laajoja, niihin menee hirveästi aikaa ja työt pitää olla sellaisia että niistä on käytännön hyötyä työnantajallesi/työyhteisöllesi tmv. Eli hyvä ja osallistuva työnantaja on plussaa YAMK opiskelussa. Toki on pakko myöntää että aika heppoisillakin töillä jotkut näyttävät läpi päsävän, itse en näe siinä mitään järkeä että lähtee työnohessa opiskelemaan ja vetää siitä mistä aita on matalin mutta....eli jos teet ne YAMK harkat/etätehtävät kunnolla niin mun on ainakin ollu pakko olla joitakin päiviä töistä pois ja tehdä niitä harkkoja työaikana. Ei millään muuten riitä aika niiden tekemiseen.

      • Tämmöstä vaan....

        Tähän vielä täydennyksenä että TAMK:issa oli kyllä monta opettajaa jotka kävivät opettamassa myös teknillisessä yliopistossa että se ehkä nosti aika mukavasti sitä TAMK:n opetuksen tasoa....


    • Maisteri AMK

      Ammattikorkeakouluissa on myös todella paljon eroja. Aikanaan opiskelin myös tamkissa ja luokallemme siirtyi yksi opiskelija Porin AMK:sta. Hän sanoi vetäneensä kaikista kursseista Porissa nelosen ja vitosen arvosanoja. Tamkissa hän sai enää ykkösiä ja kakkosia ja kertoi että huomattava ero aikaisempaan kouluun. Ymmärrän kyllä DI vouhotuksen AMK insseistä, koska on olemassa hyviä ja huonoja kouluja. Voin myös 5v työelämässä oleena kertoa että ammattikorkeasta valmistuneilla on järjenjuoksu huomattavasti parempi mitä pelkän yliopiston käyneillä.

      Tällä hetkellä suorittelen kanssa tuota YAMK tutkintoa, koska johtajan pesti tiedossa heti kun se on suoritettu. Urakehitys on todellakin ihmisestä kiinni! EI tutkinnosta! Viisas vaan selviää helpommalla. Johtajana tulen myös palkkaamaan enemmän AMK:sta valmistuneita kuin suoraan koulunpenkiltä tulleita Titityy insinöörejä.

    • terveiset töistä...

      Tässä terveisiä työelämän puolelta. Maisteri AMK kun osaa jo kertoa mitä sitten "Johtajana" tulee tekemään, hyvä niin :-) Asia ei vain ole yhtään noin mustavalkoinen, jonka sitten johtajana ehkä tulet huomaamaan.

      Rekrytoin noin 3-5 ihmistä vuodessa ja haastattelen noin 20-30. Koulutustaustalla on ainoastaan merkitystä kun olen harkitsemassa ns. nuoren ja lähes vastavalmistuneen palkausta. Tuolloin on hyvin epätodennäköistä että haastattelen pelkän tradenomin tutkinnon suorttanutta. Ikävä kyllä näin on, koska valittavana on usein tradenomi-insinööri tai KTM tutkinnon suorittaneita. Kaikkia kun en ehdi haastattelemaan, niin tradenomi on se joka varsinkin näin IT-alalla toimivana on se "huonoin" tutkinto....
      Muissa tapauksissa se on täysin yhdentekevää kun alkaa olemaan 3 vuotta jo työkokemusta takana. Se ratkaisee mitä olet tehnyt, ei se mitä olet opiskellut.

      Itselläni on alaisina niin tradenomeja, insinöörejä, dippainssejä, kauppatieteiden maistereita sekä em. tutkintojen yhdistelmiä. 90% rekrytoinneissa on työkokemus sekä henkilöpersoona vaikuttaneet valintaan.

      Urakehitys on tosiaan itsestä kiinni ja pärstäkerroin vaikuttaa paljon. Mitään jees-miehiä/naisia en jaksa katsoa saatika sitten ylentää tai antaa palkankorotuksia.Näytöt ja asenne ratkaisevat.

    • (ylempi AMK)

      Jo työelämässä olleelle ja siinä olevalle ehdottomasti ylempi AMK. Tuottaa saman kelpoisuuden kuin tiedepuolella suoritettu tutkinto, mutta siinä korostuu työelämässä vaadittavat tiedot, taidot ja käytännön osaaminen.

      Parikymppisenä lukiosta päässeenä pyrkisin kyllä suoraa yliopistoon.

      • nähty ja koettu

        Terveysalalla EI Yamk kannata vaan suoraan yliopistoon. En saanut Oys;sta edes aoh määräajaksi, mutta maisterin papereilla olen nyt oh.


    • eroista

      http://portal.hamk.fi/portal/page/portal/HAMK/Tutkimus_ja_kehitys/Valtakunnalliset_verkostohankkeet/Ylempi_amk_tutkinto/Perustietoa

      Vaikka tuo on HAMK:n linkki, niin sama pätee muihinkin ammattikorkeakouluihin. Ylempi AMK vastaa siis maisteria toisin kuin muutama vastaaja on väittänyt. Jos on pitempiaikainen tai vakituinen työpaikka, kannattaa tehdä opinnäyte työpaikan tarpeisiin. Gradussa vastataan alan tutkimustarpeisiin, ei työelämän tarpeisiin.

      Opettajapätevyyden saa joko KM:n pedagogisilla opinnoilla tai AMK:n opettajakorkeakouluissa.

      Enemmistö työnantajasektorilla luulee, että AMK on entinen opistoaste (esim. merkonomi ja teknikko). AMK:ssa opinnäyte on raskaampi kuin yliopistossa: alempi AMK 15 op, yliopiston proseminaari 6 op. Samoin gradu 40 op, ylempi AMK 60 op. Halutessaan sekä ylemmän AMK:n että yliopiston jälkeen voi jatkaa tohtoriksi tasavertaisesti. AMK on korkea-asteen tutkinto siinä missä yliopistokin, vaikka osa vastaajista väitti toisin.

      • Educator

        Prosemma on kyllä 10 op ja yamkin oppari 30 op.


      • Instruktööri

        ja höpö höpö ja vielä kerran höpö! Hupsista sentään! Kaikkea peetä sitä näkeekin kirjoitettavan;)


    • Doples masters

      Joo mutta vaikka mitä väitetään, on yliopistotutkinto arvostetumpi. Mitä oikeasti tekee jollain pilipali amispapereilla kun voi kuulua aitoon akateemiseen yhteisöön, jolla on merkittävä yhteiskunnallinen historia ja perinteet? Voitte väittää ihan mitä soopaa vaan, yliopisto on ainoa AITO korkeakoulu. Amikset hiuksista helevettiin.

      • fgdgdfb

        Hahahhhhh..oletpa tosi akateeminen....


      • Sanavarastosi

        Sinua ei uskoisi akateemikoksi, sillä amis on suomeksi ammattioppilaitos eli toisen asteen tutkinto. Ammattikorkeakoulu on korkea-asteen tutkinto, ei toisen asteen koulutus. Sinulla on puutteellinen sanavarasto Suomen koulutusjärjestelmän osalta.


    • maisteri3

      Höpö höpö, kaikki, kyllähän ihmiset tietää, että sadoittain ihmisiä, jotka jää 1-5- pisteen päähän yliopistopaikasta, kun pitää käydä töissä eikä voi täyspäiväisesti lukea pääsykokeeseen, onko se sitten yliopistoon päässyt 1 tai 5 pistettä paremman saanut ja sisään mennyt muka oikeesti älykkäämpi, HAH NO EI OLE, Ihmisellä pitää aina olla tilaisuus kehittää itseään ja mennä eteenpäin elämässä, MIKSI toisia närästää niin paljon se, että joku haluaa tehdä niin, sehän on vaan hienoa ja osoittaa hienoja piirteitä ihmisessä.

    • Hoitotiede

      Kerroit, että olet kiinnostunut tutkijanurasta ja että sinulle sopisi paremmin tieteellisempi ote. Siinä tapauksessa yliopisto voisi olla sinulle parempi valinta.

      Arvostus on minustakin ehkä juuri noin, että edelleen välillä törmää siihen että maisteria arvostetaan enemmän. Tutkinnon vaativuudesta tai tasosta se ei tietysti kerro mitään, vaan ehkä maisteri vaan on varsinkin maalla jotenkin vanhastaan tunnetumpi tutkinto. Tässä on kyllä minusta viime vuosina tapahtunut muutosta kun YAMK-tutkinnon suorittaneita on tullut enemmän. Ainakin meillä töissä arvostetaan nykyään YAMK-tutkintoja kun ne antaa enemmän lähiesimiestyön valmiuksia. Mutta tutkijanuran kannalta YAMK vaatii kyllä teoriapuolen lisäopintoja ennen kuin voi päästä tekemään tieteellisiä jatko-opintoja.

      Opettajan pätevyys riippuu oppilaitoksesta, missä opettaa. Ammattioppilaitoksen opettajan pätevyyteen riittää ihan tavallinen AMK-tutkinto ja opettajan pedagogiset opinnot. Eli jos haluat opettaa toisella asteella, voit jo nyt pyrkiä opettajaopintoihin. Ne voi tehdä mm. Haaga-Heliassa, HAMK:issa ja Oulun amk:ssa. Sisäänpääsyä ja opiskelua helpottaa, jos teet etukäteen kasvatustieteen perusopinnot esim. avoimeen yliopistoon. Ne saa sisällytettyä hyväksilukuna opettajaopintoihin.

      Korkea-asteella (ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa) opettajalla pitää olla vähintään maisterin tutkinto ja opettajan pedagogiset opinnot tai YAMK ja opettajan pedagogiset opinnot tai erillisellä opettajalinjalla suoritettu maisterin tutkinto.

      • entinen tt

        Muuten ihan oikein, mutta yliopistossa ei vaadita pedagogisia opettajilta. Virkoihin valitaan tieteellisten ansioiden perusteella. (Paljon on julkaisuja/ minkä tasoisia) Sitten jos hakijat ovat tieteellisiltä ansioilta samaa tasoa, niin sitten arvioidaan hakijoiden opetustaitoa. Tässä arvioinnissa arvostetaan nykyään myös opettajan pedagogisia opintoja meidän proffan mukaan. Aikaisemmin niillä ei ollut kuulemma mitään arvoa virkaa hakiessa.


      • yliopettajatar
        entinen tt kirjoitti:

        Muuten ihan oikein, mutta yliopistossa ei vaadita pedagogisia opettajilta. Virkoihin valitaan tieteellisten ansioiden perusteella. (Paljon on julkaisuja/ minkä tasoisia) Sitten jos hakijat ovat tieteellisiltä ansioilta samaa tasoa, niin sitten arvioidaan hakijoiden opetustaitoa. Tässä arvioinnissa arvostetaan nykyään myös opettajan pedagogisia opintoja meidän proffan mukaan. Aikaisemmin niillä ei ollut kuulemma mitään arvoa virkaa hakiessa.

        Totta turiset, tt. Pedagogiikka on tullut yliopistoihin vähän jälkijunassa ;-) Ennen sillä ei ollut paljon mitään painoarvoa, opetusnäyte oli lähinnä muodollisuus, mutta nykyään pyydetään udein opetusportfolio ja pedagogiset ansiot vaikuttaa enemmän. Kuitenkaan yliopistolakiin ei ole kirjattu pedagogista vaatimusta kuten amk-laissa on.


      • nesse00
        entinen tt kirjoitti:

        Muuten ihan oikein, mutta yliopistossa ei vaadita pedagogisia opettajilta. Virkoihin valitaan tieteellisten ansioiden perusteella. (Paljon on julkaisuja/ minkä tasoisia) Sitten jos hakijat ovat tieteellisiltä ansioilta samaa tasoa, niin sitten arvioidaan hakijoiden opetustaitoa. Tässä arvioinnissa arvostetaan nykyään myös opettajan pedagogisia opintoja meidän proffan mukaan. Aikaisemmin niillä ei ollut kuulemma mitään arvoa virkaa hakiessa.

        maailman törtöimmät opet ja proffat löytyy suomen yliopistoista. semimaareissa todellä kireä ilmariiri ja rajusti lääkittyä porukkaa. Erityisesti vetäjä.


    • LKI

      Omasta kokemuksesta:
      YAMK:ssa jokainen minua opettanut on koulutukseltaan vähintään yhden hatun tohtori - ero ammattikorkeaan todella suuri.
      Ylemmässä vaaditaan selvästi enemmän, ja opetuksen taso on sata kertaa parempaa.

      Muualla euroopassa ylempi amk(master of xxxxx, university of applied siences) on arvostettu tutkinto, sillä on tie auki mihin vain.
      Toisaalta tutkinto on ollut käytössä useita vuosia kauemmin kuin Suomessa.

      Oma arvaukseni on, että noin 5-10 vuotta tästä eteen päin, ja YAMK porukkaa on enemmän ja paremmissa tehtävissä työelämässä. Tämä vaikuttaa positiivisesti myös valmistuvien tilanteeseen, kun tutkinto ja osaaminen on tunnustettu.

      Minä: 36v YAMK, ylempi toimihenkilö asiantuntijatehtävissä - palkka 4000€. Ei ihmeitä, mutta riittää minulle. Vaihtamalla saisi varmaan lisää palkaa, mutta en halua koska viihdyn nykyisessä.

    • opiskelija4

      Itse opiskelen Helsingin yliopistossa ja tuttavani, jotka ovat sosionomeja ovat maisterivalinnassa opiskelupaikan saaneita , mutta joutuvat tekemään kandista n. 30 op esimerkiksi kaikki menetelmäopinnot. Tämän lisäksi perus-ja aineopintojen opinnot on oltava tehtynä omasta pääaineesta. Käsittääkseni on selkeä fakta, että AMK:ssa suoritetut kurssit eivät esim. sosiaalialalla vastaa yliopiston opetusta sisällöllisesti (laadullisesti). Mielestäni kannattaa hakea suoraan yliopistoon jos maisteriksi haluaa. Saatika tutkijaksi.

    • jereKa

      selvitä työllistyminen

    • ei kunnaallisella pu

      Perhetyön opinnoissa ainakin pääsee tosi helpolla kirkollisella koulutuspuolella Helsingissä.
      Työtkin kirkossa, kunhan valmistn.

    • >Estonomiksi

      Ylempi AMK on käsittääkseni korkeampi koulutus kun esim Hallitotieteiden maisteri.

      • austerism1

        "Ylempi AMK on käsittääkseni korkeampi koulutus kun esim Hallitotieteiden maisteri."

        Olet käsittänyt väärin.


    • tähmitenniinkaytossa

      Tähän voisin todeta, että eräs yliopiston tohtori totesi näin "Erona maisterin sekä yamk pohjaisen tutkimuksen välillä on se, että joku voi oikeasti hyötyä teidän tekemästä tutkimuksesta". Siis olen itse kohta YAMK insinööri.

      • austerism1

        "Tähän voisin todeta, että eräs yliopiston tohtori totesi näin "Erona maisterin sekä yamk pohjaisen tutkimuksen välillä on se, että joku voi oikeasti hyötyä teidän tekemästä tutkimuksesta". Siis olen itse kohta YAMK insinööri."

        Minkähän alan tohtori oli kyseessä? Kenties tekniikan (alan) tohtoriko?

        Yliopistossakin on paljon soveltavaa tutkimusta (esim. juuri valtaosa tekniikan alan tutkimuksesta). Toisaalta yliopiston perustehtävä on perustutkimus ja vapaa tiede. Valitettavasti tätä ns. sivistysyliopiston ideaa ollaan jatkuvasti murentamassa nykypäivänä. Pahin kauhuskenaario on, että pian suomalaiset yliopistot ovat eräänlaisia korkeampia ammattikorkeakouluja, joissa tehdään tutkimusta kvartaalitalouden talutusnuorassa.

        Toisin sanoen: kyseisen tohtorin toteamus tutkimuksen "hyödystä" on viite tällaisesta ajattelusta.


      • Huomautan_vain

        Vaikka itse edustan soveltavaa tutkimusta, niin silti ymmärrän, että myös soveltava tutkimus hiipuu, mikäli ei tehdä perustutkimusta, jonka tuloksia voi sitten soveltaa. Lisäksi ei voi ennakkoon tietää, mikä tutkimustulos osoittautuu tärkeäksi. Varmaan suurin osa aikalaisista piti James Maxwellia teoreetikkona, jonka yhtälöistä ei ikimaailmassa ole kenellekään mitään hyötyä. Nykyinen sähköinen maailma perustuu juuri tuohon aikanaan tarpeettomaan tutkimukseen.


    • näiontosi

      Insinööri YAMK on sama kun Diplomi-insinööri.

      Jos firma hakee esim tehtaajohtajaksi DI.tä voit hakea työtä myös Ammattikorkean papereilla.

      • jookospelle

        Linkitä EDES yksi.


      • näinseon

        niin kun harva edes pelkkää DI.tä kun paikkaan kelpaa tavan inssikin.


      • niinonl

        johtajan paikaa nyt voi hakea tradenomikin


    • jellos

      Nykyään ketään ei kiinnosta mistä olet kouluttautunut. Koulu ei itsessään anna mitään lupauksia työelämään, vaan se työkokemus, ja se että osaatko tehdä työsi oikein. Ekonomisiksi pääsee nykyään vaikka itse opiskelemalla, kuka sinua estää, kirjoja netistä vaikka kuin paljon sekä coursera ilmaisia kursseja. Ei tarvitse mikään yliopiston käynyt että sitä työpaikkaa saa. Jos osaat työsi hyvin, olet hyvä ihmisten kanssa, osaat vaativia matemaattisia laskuja ja kieliä niin ei taatusti työantajaa kiinnosta mitä koulua olet käynyt.

    • Nippeliseppo

      Nyt tarvitaan osaavia ja opintojensa edellytyksenä jo insinöörinä työelämää kokeneita ylemmän ammattikorkean insinöörejä nostamaan Suomea laskusuhdanteesta. Heistä on työmarkkinoilla nyt kysyntää, kun tarvitaaan tekoja. Vastuuta älytään nyt siirtää isoille pojille ja tytöille, jotka ovat jo nähneet edellisen laman läheltä ja nostaneet taloutemme tuolloin.

      Juju on yhdistelmässä kokemus ja työelämälähtöinen koulutus sekä realiteettien tajuaminen hypetyksen sijaan.

      Ja noista edellisten kommenttien vertailuhöpötyksistä sen verran, että luulisi koulutetun väen osaavan hakea oikeaa tietoa, eikä inttää faktoista keskenään.

      • RIAMK

        Nimenomaan "työelämää kokeneita". Raksainssin lapuilla voi pyyhkiä persettä ja lähtee vuokrafirman kautta siivoomaan työmaita joka ei tule johtamaan mihinkään kehitykseen omalla uralla.


    • yyyhAmk

      tittelinkipeät täällä yriittävät rinnastaa ammattikoulut yliopistoihin

      • HVilkka

        Ammattikoulua ei ole enää koulutusjärjestelmässä. On ammattiopistot, ammattikorkeakoulut ja yliopistot.

        Ammattikorkeakoulussa korostuu oppiminen ja ammatillinen kasvu, yliopistossa perustutkimus (Hanna Vilkka: Tutki ja kehitä). Ammattikorkeakoulusta valmistuu asiantuntijoita, yliopistosta tieteellisiä ajattelijoita. Yliopisto kasvattaa opiskelijoita palvelemaan isänmaata, ammattikorkeakoulu kehittää ammatillista kasvua. Ammattialansa asiantuntija (AMK) on monialaisessa tutkimusryhmässä oman toimi- ja ammattialansa edustaja, kehittäjä, palvelija tai taitaja kuin tiedekorkeakoulunkin (yliopistonkin) käynyt.


      • älkääPelleilkö
        HVilkka kirjoitti:

        Ammattikoulua ei ole enää koulutusjärjestelmässä. On ammattiopistot, ammattikorkeakoulut ja yliopistot.

        Ammattikorkeakoulussa korostuu oppiminen ja ammatillinen kasvu, yliopistossa perustutkimus (Hanna Vilkka: Tutki ja kehitä). Ammattikorkeakoulusta valmistuu asiantuntijoita, yliopistosta tieteellisiä ajattelijoita. Yliopisto kasvattaa opiskelijoita palvelemaan isänmaata, ammattikorkeakoulu kehittää ammatillista kasvua. Ammattialansa asiantuntija (AMK) on monialaisessa tutkimusryhmässä oman toimi- ja ammattialansa edustaja, kehittäjä, palvelija tai taitaja kuin tiedekorkeakoulunkin (yliopistonkin) käynyt.

        Hehehe! Hyvä, että todistit pointsin ja tarjosit tuota kotikutoista jees-miesten määritelmää.

        Mikä siinä on, että jokaikinen pölhö-Kustaa pöyhkeilee toteamalla, että yliopisto on teoreettinen ja amis käytäntöä? Asiahan on toisin: yliopisto on sekä teoreettinen että käytännöllinen, amis on vain leikkikoulu. Amiksessa on ryhmätöitä, jotka raavitaan kasaan (ei toimiviksi) viime hetkellä. Sitten amiksissa toistellaan kirjojen knoppeja suurina totuuksina. Kaikki työt on joko ihan peruskauraa tai keksittyä leikkiä. Mutta suurin ajankäyttö amiksessa on se, että haukutaan akateemisia koppaviksi nenääpitkinkatselijoiksi; iltaisin sitten tekeydytään tohtoriksi ja kirjoitetaan täällä, että kyllä se amis on niiiiiiiin paljon yliopistoa vaativampi.


      • käsitteet

        amis on ammattikoulu, AMK on ammattiKORKEAkoulu. Amiksessa eli ammattiopistossa kasvaa ammattiosaajia (tekemällä oppii parhaiten), ammattikorkeakoulusta asiantuntijoita, yliopistosta akateemisia ajattelijoita. (Opetushallitus)


    • opetuksen

      taso yliopistojen DI-koulutuksessa voittaa amk:n mennen tullen,vertailkaapa vaikka opetusmateriaaleja... olen käynyt molemmat ja tiedän mistä puhun.

    • yliopistolainen

      Amk on hyvä amiksesta tulleille ja käytäntöä ja käden taitoja arvostaville opiskelijoille.
      Yliopiston tehtävä on opettaa ajatteluntaitoja, jotka harjaannuttavat tieteellisen tutkimuksen tekoon.
      Toivoisin, että amk pitäytyisi omassa perustehtävässään eikä yritä tunkea alueelle, joka yliopistolainkin mukaan on yliopistojen tehtävä. Ammattikorkeakoulujen tulisi vahvistaa omaa identiteettiä ja osaamista eikä pyrkiä kulkemaan yliopistolaitoksen "lainahöyhenissä". Omiin tehtäviin perustuu duaalimalli-
      Vain itseensä uskoen, luottamalla omaan perustehtäväänsä, ammattikorkeakoulu voi saada arvostusta.
      Akateeminen instituutio ammattikorkeakoulu ei ole eikä sen kuulu ollakaan. Tuo tehtävä on Suomessa vain yliopistolaitoksella ja sen kvalifioimilla tutkinnoilla.
      Tämä on hyvä muistaa puhuttaessa korkeakouluista ja yliopistoista. Niitä ei tule sotkea toisiinsa.

      • jauhotryynitjamausteet

        Toimin osastonhoitajana marketissa. Olen tradenomi.


      • miisa199000

        Tradenomi YAMK= KAUPPATIETEIDEN MAISTERI. Tavallaan.


      • nnjnjhbhb
        miisa199000 kirjoitti:

        Tradenomi YAMK= KAUPPATIETEIDEN MAISTERI. Tavallaan.

        No ei todellakaan ole!! Älä edes yritä tuota valhettu tuputtaa! Toinen on yliopistotutkinto!!


      • Miettikääpävähän

        Itehän poistaisin yliopistolta lähes kaikki kandintutkinnot pois. Ja ohan esim. jenkeissä yliopistoillakin yamkin tapainen ratkaisu kun monella ei ole varaa maksaa kuin kandiin asti. Esim. yamk inssi Master of engineeringin löytyy myös MIT.istä joka vaatii myös työkokemusta ja koulutus poikkeaa Master of science.sta ja kestää sen vuoden, mutta lopputulos on samat työtehtävät. Sit kuulin myös et Tamkissa yamk linjalla on samoja naamoja opettamassa jotka ovat muuten tty.ssä. Joten vitunko väliä onko se amkista vai yliopistolta? Vai pitäiskö muka yamk siirtä yliopistolle sitten? Siinähän alkaa itku taas siitä miksi yamkilaiset pääsee vuodella kun tavan maisterilla menee se 2v vähintään.


      • uidhgas
        nnjnjhbhb kirjoitti:

        No ei todellakaan ole!! Älä edes yritä tuota valhettu tuputtaa! Toinen on yliopistotutkinto!!

        Jos virkaan valittavan edelletys on KAUPPATIETEIDEN MAISTERIN TUTKINTO, niin voit TRADENOMI YAMK papereilla hakea, sillä ne rinnastetaan samanarvoisiksi.

        Katso nimitysuutisia " Toimitusjohtajaksi, Pankinjohtajaksi on valittu tradenomi P.J." Itse työskentelen "samoilla papereilla" marketissa, taloustavarapuolella.


      • llaik.aoi
        uidhgas kirjoitti:

        Jos virkaan valittavan edelletys on KAUPPATIETEIDEN MAISTERIN TUTKINTO, niin voit TRADENOMI YAMK papereilla hakea, sillä ne rinnastetaan samanarvoisiksi.

        Katso nimitysuutisia " Toimitusjohtajaksi, Pankinjohtajaksi on valittu tradenomi P.J." Itse työskentelen "samoilla papereilla" marketissa, taloustavarapuolella.

        Se että voi hakea, ei tarkoita että tutkinto on sama. Yliopistotutkinto on paljon arvostetumpi työmarkkinoilla. Väitteesi on siis invalidi.


    • tjsp

      Aiheesta sivuten, odottaako täällä joku muukin kuumeisesti yamk pääsykoetuloksia? Onkohan mitään toivoa saada aikaisemmin kuin 3.7....

    • htts

      Se on ihan mistä tykkää. Harkitsin omalta osaltani hallintotieteitä/yamk:ta. Päädyin yamk:hon koulutussisällön ja opintojen sovittamisen työelämän ja perheen perusteella. LIsäksi se antaa "kirjakelpoisuuden" hakea tiettyjä kiinnostavia virkoja. Työelämää takana 13-vuotta, joten sekin vaikutti päätökseen.

    • Jyväskylässätällästä

      En nyt noista tiedä, mutta yleisellä tasolla yliopiston rankkuus on sitä perseilyä, että käydään tyyliin 2-3 päivänä koulussa. Kun koetaan sekin liian rankaksi ja venytetään opinnot 3 vuodella. Oikeesti on aika vähissä ne tyypit jotka käy yliopistoa sen 40-50h luennoilla per viikko.

      • Mc.S

        Huomaa kyllä, että olet amis etkä ole opiskellut yliopistossa päivääkään. Siellä pitää itse kantaa vastuu omasta oppimisesta ja se ei tule siten, että istuu 50 tuntia luennoilla. Luennot ovat vain osa yliopistoelämää. Et tiedä mitään opiskelun rankkuudesta, jos luulet sen olevan vain luku luennolla vietetystä ajasta. Yliopistossa opitaan itse, ei kädestä pitäen kuten amiksessa alempi tasoisille teineille.


      • Siek_huilu
        Mc.S kirjoitti:

        Huomaa kyllä, että olet amis etkä ole opiskellut yliopistossa päivääkään. Siellä pitää itse kantaa vastuu omasta oppimisesta ja se ei tule siten, että istuu 50 tuntia luennoilla. Luennot ovat vain osa yliopistoelämää. Et tiedä mitään opiskelun rankkuudesta, jos luulet sen olevan vain luku luennolla vietetystä ajasta. Yliopistossa opitaan itse, ei kädestä pitäen kuten amiksessa alempi tasoisille teineille.

        Totella akateemista, suorastaan filosooffista.


    • SePieniEro

      niinpä niin...jos kerran ei olisi mitään tasoeroa niin miksi siitä nillitetään täällä niin kovasti? amkt olis jo yhdistetty yliopistoihin jos siinä mitään järkeä olisi.

    • 4321abcd

      Hieman tarkennusta. Kannattaisi muistaa, että esimerkiksi diplomi-insinöörin tutkinto ei ole sama kuin ylempi amk-insinöörintutkinto eikä ylempi tradenomitutkinto ole sama kuin kauppatieteiden maisterin tutkinto. Kuitenkin ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot ja ylemmät yliopistotutkinnot (maisteritutkinnot) rinnastetaan samanarvoisiksi esimerkiksi virkakelpoisuusmääritelmissä. Tämän säikeen kaltainen keskustelu on siten täysin turha.

      • buahahha.amj

        MIten niin on turha, eihän tuo vastaa aloittajan kysymyksiin? Taidat olla amis..


    • maisteri-74

      Ho hoijaa...ammattikoulu on ammattikoulu ja tiedekoulu on tiedekoulu. 90 op/ 300 op? Sivumäärä ei ammattikoululaisesta tee akateemista. Molemmat tärkeitä, molempia tarvitaan....kunhan ei sotketa toisiinsa rinnastettavina tutkintoina. Esim monesti kuulee, että ylempi amk - tutkinnon suorittanut hakee täydentämään maisteritutkintoon....Mikkasen sanoin pääsykokeet on kerran vuodessa!

    • pierualykkääliikaakinkku

      Inssin vaihtoehdot on jos olet so fcking awesome amkissa ja vedät sen 4,5ka opiskeluintoa riittää niin suoraan di.ksi. Jos taas vähänkään viihtyy työelämässä ja omaa huonomman ka.n ni eipä yliopistoon kannata mennä. Varsinkin kun yliopistojen kehuttu opetus on oikeesti aika paskaa verrattuna parempiin amkeihin.

      • vastaaja12345

        Ammattikorkeiden tasossa on valtavia eroja, voin sen sanoa kahdessa paikassa opiskelleena. Toiset ovat sellaisia kunhan käydään mentaliteetiltaan (kirjastot ovat tosin hyviä), ja toiset panostavat oikeasti sitten opetuksen tasoon, eikä se aina näy edes pistevaatimuksina pääsykokeissa. Suurin ongelma on neropattiviisastelijat, tuolia turhaan kuluttavat mopopojat ja kattoon sylkijä heput, heidän ansiostaan ryhmähenki ja yleinen opiskeluilmapiiri kärsii.

        - Btw, hienoa lukea Somi25:sta näitä akateemikko avohoidokkien juttuja. Tsemppiä YO-kavereille, te tarttette sitä.

        Keskustelu oli paikoin niin hulvatonta, että innostuin jopa sylkäisemään tähän verkon sylkykuppiin.


    • Joopa1

      Kokemuksesta voin sanoa, että Yamk tutkintoa opiskelemaan alkaa olla tosi vaikeaa päästä pelkillä amk inssin papereilla. Syystä että Yamk tutkintoon johtavaan koulutukseen hakee ensinnäkin maisterit ja jopa tohtorit ja toki pääsevät opiskelemaan korkeamman tutkintonsa ansiosta.

      • RIAMK

        Tämä nyt oli täyttä paskaa! Nää mitään syytä miksi jo valmis maisteri menisi yamkiin ja tuo tohtori meni vielä paremmin metsään. Sekä työelämässä esim. DI ja Inssi YAMK ovat samalla viivalla niin mitä tämä DI saa siitä yamkista johon voi DI.kin päästä vasta 3v työkokemuksen jälkeen? Merkinnän CV.hen jota työnantaja kysele, että miksi?


    • Joopa1

      Kyllä se vaan totta on.

    • Joopa1

      Ja syy siihen on..,että maisterin papereilla ei työllisty. Lohdullista sentään on että Di papereilla ei ole yamk tutkintoa opiskelemassa yhtään. Kyse on tekniikan alasta.

      • Keppanakuningas

        Tule kun Jkl.n IT-alan maisteri mieleen, joka on lähes sama kuin DI ja kovin montaa muuta maisteria ei tekniikan alalla ole, eikä esim. KTM pääse opiskelemaan mitään tekniikan yamk linjaa. Sekä mistä tämä maisteri repii sen 3v työkokemuksen, jos ei kerta työllisty? Ja jos työllistyy niin 3v jälkeen on melko tyhjä arpa.


    • Joopa1

      No on ne maisterit ja tohtorit joskus sen verran töissä ollu että on tullu työkokemusta riittävästi. Voihan tekniikan yamk tutkintoon hakea vaikka mikä maisteri näköjään ja pääsee. DI tosiaan näyttää olevan arvostettu tutkinto työelämässä yamk tekniikan tutkinnon kanssa. Onneksi, koska jos DI kin hakisi yamk tutkintoon ei amk inssillä olis paljon mahiksia saada opiskelupaikkaa.

      • RIAMK

        No kerrohan miten jollain sosiaalialan/kaupan alan maisterilla olisi mitään lähtötietoja sähkö, automaatio, kone tai raksan alalta? Siinä ei piirianalyysia kerkee opettelemaan tai palkin/elementin mitoitusta kun ekat tehtävät annetaan. Tai lyödään tekla eteen ja rupee mallintamaan.


      • Joopa1
        RIAMK kirjoitti:

        No kerrohan miten jollain sosiaalialan/kaupan alan maisterilla olisi mitään lähtötietoja sähkö, automaatio, kone tai raksan alalta? Siinä ei piirianalyysia kerkee opettelemaan tai palkin/elementin mitoitusta kun ekat tehtävät annetaan. Tai lyödään tekla eteen ja rupee mallintamaan.

        Ei tommosia asioita YAMK tutkinnossa enää tarvitse opiskella. Nuo opetellaan alemmassa korkeakoulututkinnossa.


      • RIAMK

        No miksi niitä käydään DI.n maisterivaiheessa? Sekä mistä raksainssi saa ne puuttuvat mitoituskurssit sitten jotka vaaditaan AA-pätevyyksiin? Joten todellakin tarvitsee osata.


      • Joopa1
        RIAMK kirjoitti:

        No miksi niitä käydään DI.n maisterivaiheessa? Sekä mistä raksainssi saa ne puuttuvat mitoituskurssit sitten jotka vaaditaan AA-pätevyyksiin? Joten todellakin tarvitsee osata.

        Di maisterivaihe on 120 op. amk inssin yamk vaihe 60 op


      • RIAMK

        No joka tapauksessa vikalla vuodella se DI.kin mitoittaa. Sekä raksan yamkilla saa AA-pätevyydet riittävällä työkokemuksella ja se nyt vaatii 4ov lisää mekaniikkaa ja materiaalien mitoituksista tulee 2ov jokaisesta lisää. Joten sen verran tulee laskemista lisää. Sekä todellakaan sinä jollain KTM.n papereilla et rupea noita laskemaan ilman mitään pohjia sekä jos jollain ilveellä onnistut siinä, niin siitä puuttu ihan huolella opintoviikkoja, että sais edes tehdä tavan inssin hommia. Ja todellakin väitän, että tämä on muillakin aloilla kuin raksalla. Joku tuotantotalouden yamk-linja voisi olla ainoa uskottava "tekniikan ala" jonne vois maisterin lapuilla mennä.


      • Kandaali
        Joopa1 kirjoitti:

        Di maisterivaihe on 120 op. amk inssin yamk vaihe 60 op

        Kandilla on 180 op ja AMK ins.:llä 240 op eli puntit ovat jamikulalla ja diplomi-idiootilla aivan tasan. Kynämies pääsee DI:ksi, mutta jamikulaksi ei pääse ilman pitkää työkokemusta nimenomaisista tehtävistä, jos on yleisnero, niin yliopistoon vaan. YAMK on sitten muuten vaan FISULI.


      • Joopa1
        RIAMK kirjoitti:

        No joka tapauksessa vikalla vuodella se DI.kin mitoittaa. Sekä raksan yamkilla saa AA-pätevyydet riittävällä työkokemuksella ja se nyt vaatii 4ov lisää mekaniikkaa ja materiaalien mitoituksista tulee 2ov jokaisesta lisää. Joten sen verran tulee laskemista lisää. Sekä todellakaan sinä jollain KTM.n papereilla et rupea noita laskemaan ilman mitään pohjia sekä jos jollain ilveellä onnistut siinä, niin siitä puuttu ihan huolella opintoviikkoja, että sais edes tehdä tavan inssin hommia. Ja todellakin väitän, että tämä on muillakin aloilla kuin raksalla. Joku tuotantotalouden yamk-linja voisi olla ainoa uskottava "tekniikan ala" jonne vois maisterin lapuilla mennä.

        Kyllä niitä vaan on maistereita varmaan tuotantotaloudessa ja muissakin yamk koulutuksissa. Itse en nää asiassa sinänsä mitään ihmeellistä. Ainut vaan, jos ilmiö paljonkin yleistyy ni amk inssillä on vaikeuksia saada opiskelupaikkaa, kun vastassa on jo ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet hakijat.


    • Kysyin_Opelta

      Sairaanhoitaja YAMK= terveystieteiden maisteri.

      • proffa1

        Mikään maisteri ole. Se on Sairaanhoitaja YAMK
        Ylempiä korkeakoulututkintoja kyllä molmmat


      • Kfkkflf

        Joo ja ei. Samanarvoisia työelämässä mutta muuten aivan eriasia. Samoin myös ulkomailla. Esim. DI on master of science (tech) ja yamk inssi on master of engineering. Tosin Suomessa yliopistoporukkaa vituttaa yamk koska sen järjestää amk eikä yliopisto, joten he näkevät näin ollen itsensä ylempänä. Mutta näin MIT opetusohjelmiin tutusteena ero on vaan siinä, että master of engineeringiin hakee työelämässä olleet kandit, mutta näin Suomen oloissa kandi vs inssi niin kyllä se inssi saa paremmin töitä ja moni yliopistoissa ottaa ne DI.n paperit suoraan kuitenkin. Näin ollen on luontevampaa, että tämän master of engineer vaihe koulutetaan amkissa luonnollisena jatkumona, kun hakijat ovat inssejä eikä kandeja. Toinen mistä yliopistoväki itkee on se, että kurssit eivät vastaa keskenään toisiaan, niin no ei ne vastaa MIT.ssä tai Caltechissäkään master of sciencen kursseja. Suomessa yamk ei ole maisteri, mutta työelämässä samanarvoisia ja ulkomailla voitkin käyttää sitä masteria aivan rauhassa. Ainoa jonka persettä se hiertää on Suomen yliopiston opiskelijoita.


    • rekrytoiva.esimies

      Olen toiminut esimiehenä sekä maistereille että AMK taustaisille. (kaupalliset / viestinnälliset opinnot). Loppupeleissä se on itsestä kiinni, miten pärjää työelämässä. Kuitenkin maisteritaustaiset ovat pääsääntöisesti strategisempia ajattelijoita ja heillä on kyky hahmottaa monimutkaisia asioista. Lisäksi he ovat matemaattisesti olleet lahjakkaampia. Sen sijaan moni AMK taustainen on käytännön asioissa paljon aikaansaavempi.

      Riippuu tehtävästä, minkälaisella taustalla palkkaisin töihin. Parhaiten palkatut tehtävät menevät kyllä pääosin maisteritasoisille.

      • Joopa1

        Ja nimenomaan diplomi insinööreille


    • NäinNi

      Ihan vaan sellainen juttu, että:

      Opinnäytetyön aiheena voi olla myös esimerkiksi jonkin ohjelman toteuttaminen. Opinnäytetyössä kuvataan tämä prosessi. Eli opinnäytetyössä on vain sen prosessin kirjallinen osuus. Siihen päälle sisältyy vielä itse se työ. Se ei ole puhdasta teoriaa, vaan käytöntöön sovellettua teoriaa. YAMK:sta valmistuukin käytännön työn rautaisia ammattilaisia, ei teoreettisia tutkijoita.

      Ei näitä edes kannata verrata yks yhteen.

    • ApuhoitajaLiisa

      Kotkassa oli haettavana Terveysjohtajan virka. Ihmettelen, miksi hakijoiden joukossa ei ollut yhtään SairaanhoitajaYAMK:ta. Kaikki hakijat maistereita, taisi olla pari tohtoriakin.

      • Liisallejamuillekin

        Tällä hetkellä aika harvassa hoitoalan YAMK-koulutuksessa täyttyy 30 op johtamista, mikä noihin johtotehtäviin yleensä minimissään vaaditaan. YAMK-tutkinnolla sijoitutaan useammin asiantuntijatehtäviin, kliiniseksi asiantuntijaksi tms. Yliopistoissa sen sijaan on enemmän hoitotyön johtamiseen keskittyviä suuntautumisvaihtoehtoja.

        Käytäntölähtöiset kliiniset YAMK-koulutukset ovat suosittuja, koska on vielä niin paljon kokeneita opistosairaanhoitajia, jotka huitaisevat vuodessa ensin AMK-paperit ja toisessa vuodessa siihen päälle YAMK-paperit. Osalla on vielä pitkä tie lähihoitaja-sairaanhoitaja-AMK-YAMK.

        Tämä varmaan muuttuu kun opiston käyneet alkavat lähestyä eläkeikää ja nuoremmat AMK-sairaanhoitajat tulevat enemmistöksi. Miksipä ei yliopistokin voisi kouluttaa sekä käytäntöön että teoriaan suuntautuvia opintoja? Hoitoalalla kaikki yliopiston opettajatkin ovat kuitenkin alun perin sairaanhoitajia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      62
      5992
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3774
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      232
      2076
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1830
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1269
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe