Ponin kanssa juoksutus ongelma..

inopu

Osaisiko joku kokeneempi kertoa mitä tehdä.

Poni on siis vielä aika nuori. Juoksuttaessa ongelmana on tämä :

juoksutan ponia tarhassa liinassa. kun hevonen on ympyrällä ja vahtia alkaa tulla lisää pyrkii hevonen pysähtymään ja vaihtamaan suuntaa. tätä tapahtuu perjaatteessa molempiin suuntiin, toisessa suunnassa tosin vain pysähtyy.

Olen yrittänyt ratkaista ongelmaa siirtymällä eri kohtaan laidunta ja tietenkin juoksutus raipalla "takaa päin ajaen" yrittänyt ajaa jo reilustikkin ennen kyseistä kohtaa eteenpäin jotta kohdasta mentäisiin ohi vauhdilla. Tämä onnistuu välillä mutta useinmiten kuitenkin pysähtyy..

Olen ihminen joka on määrätietoinen joten en luovuta asian kanssa. Mutta olisiko teistä ulkopuolisista apua? :)

5

1729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muutama juttu tulee mileen näin äkkiseltään.

      Pidä se lyhyemmässä liinassa, vaikka vain muutaman metrin mittaisessa jos siltä tuntuu, ja kävele itse reippaasti ympyrää hevosen mukana. Ikään kuin taluttaisit sitä ympyrällä poikkeuksellisen pitkässä narussa. Sinun täytyy itse katsoa paras liinan pituus ja kävelyvauhti niin, että hevonen kuitenkin pystyy kulkemaan halutun laajuista ympyrää. Kun liina on lyhyempi, sinun on helpompi ohjata se oikeaan suuntaan jos se yrittää kääntyä, ja tarvittaessa voit avustaa raipalla joko kääntymistä takaisin sinne minne haluat, tai liikkeellelähtöä kun hevonen pysähtyy.

      Jos hevonen on nuori, se ei ehkä ole tottunut liinatyöskentelyyn eikä ymmärrä miksi sen on juostava samaa kehää koko ajan. Siinä tapauksessa sinun täytyy opettaa se sille.

      Toinen asia, varmista, ettet pyöritä sitä liian kauaa kerrallaan samaan suuntaan. Hevosellakin menee pää pyörälle jos sitä pyöritetään kuin karusellia kovin pitkään. Pyydä itse sitä vaihtamaan suuntaa mutaman minuutin välein ja katso mitä tapahtuu.

      Kolmas juttu on se, että tarha ja laidun ovat hevosen lepopaikkoja eikä niitä pitäisi käyttää hevosen liikuttamiseen. Moni tekee niin, sen tiedän, joko siksi ettei vaihtoehtoja ole, tai vain siksi että siinä on lähin sopiva tila. Mutta silti olisi parempi hoitaa liikutus jossain muualla. Hevonen saattaa kapinoida sen takia, että se on tottunut rentoutumaan tarhassa (ja laitumella), eikä pidä siitä, että se laitetaan siellä töihin. Joten jos mahdollista, älä käytä tarhaa tai laidunta liikutukseen.

    • inopu

      Kiitos, tuosta ylimmästä on varmasti apua. =)

      Mutta jos aion myös laukkuuttaa hevosta,niin teenkö senkin lyhyellä? ajattelelin, että hevosen on paras juosta mahd. suurella ympyrällä. miten toimin? =)

      Tiedän että tarha on vähän huono paikka tähän, mutta parempia puitteita minulla ei kyllä valitettavasti ole. En omista kenttää taikka maneesia, missä voisin juoksuttamista harjoittaa.

    • Eipä kestä! Toivottavasti saat heppasi toimimaan. :)

      Voit myös laukkuuttaa lyhyessä liinassa, sitten vain kävelet entistä reippaammin. Loppujen lopuksi siinä ei itse tarvitse kovinkaan suurta ympyrää kävellä, kun hevosen kiertämä kehä kuitenkin suurenee huomattavasti. Esim jos itse kävelet 10m volttia ja pidät hevosen vaikka 5m liinassa, se voi juosta jo isoa ympyrää mikä on puolet normaalikokoisesta koulukentästä. Mitat toki riippuvat siitä, kuinka nopeasti sinä ja hevonen liikutte. Päästä hevonen pidempään liinaan sitä mukaa kun se alkaa toimia paremmin.

      Ja muista kehua sitä aina kun se tekee oikein!

      Ai niin, en tiedä miten hoidat loppukäynnin, pidätkö sen edelleen liinassa ympyrällä vai talutteletko sitä, mutta meillä ainakin poni tykkäsi kun itse kävelin sen seurassa sen sijaan että se olisi kiertänyt kehää yksinään ja minä seissyt tumput suorana keskellä. Ei sinänsä liity liinakäyttäytymiseen mitenkään, mutta tulipahan vain mieleen...

    • inopu

      Okei nyt selkis! =) kiitos!

      Loppukäynnit olen kyllä myös vetänyt liinassa, mutta hyvä idea tuokin! Voisin jo huomenna kokeilla. Onhan se tietenkin mukavampi ponillekkin kun ei tarvitse narun päässä pyöriä =) kiitos paljon !

    • Ei kestä! Hyvä juttu jos alkaa homma toimia. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      43
      8185
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4716
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      68
      3512
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2206
    5. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      18
      1767
    6. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1729
    7. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1707
    8. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      361
      1577
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      66
      1243
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      279
      1148
    Aihe