Mistä tehokas lamppu polkupyörään

Pyoramies88

Osaisitteko suositella jotain hyvää hehkulamppuvalaisinta polkupyörään?

52

4106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup. Maantiepyöräi
    • speedbiker

      Lidlin 3 W ledi-lamppu, jossa tulee myös takavalo mukana, riittää ainankin taajamassa ihan mainiosti.
      Ei tule yhtä kirkasta valolaitetta vastaan monesti. Satsi taisi kustantaa peräti 12 € tjsp.

      Kaivoin lampun eilen esille viime talven jäljiltä ja kävin lenkillä. Lenkin jälkeen jätin valon palamaan akkujen purkua varten, koska siinä oli 4x AA akut sisällä (ladattu viime talvena). Paloi siinä 3 tuntia, ennenkuin punainen jännitteen merkkivalo syttyi.
      Tämän jälkeen vielä 3 tuntia lisaa, sitten kyllästyin ja laitoin latinkiin ja menin maate...

      Ostin joskus markka-aikaan 500 markan tuplahalogeeni-yhdistelmän. Akku oli pullon muotoinen. Akku kesti sen pari vuotta ja kivaa oli, kunnes akku simahti, eikä mistään uutta.

    • TMT-Man
    • Pyoramies88

      Toki ledejähän joka tavaratalosta löytää, sen tiedän. Hehkulamppua ajattelin sen lämpimämmänvärisen valon vuoksi.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Hehkulamppu on vanhentunutta tekniikkaa. Lampulla pitää joko nähdä tai näkyä. Esimerkiksi tuo Lidl'in lamppu varmaan näkyy, sillä tuskin näkee paljoakaan. Linkittämäni kiinalainen teho valaisin taas on sellainen, jolla oikeasti näkee.

        Hehkulamppu sopii lähinnä johonkin antiikkipyörään. Pyörätohtorilla on ollut joskus eriä antiikkivalaisimia, mutta tämän hetkistä tarjontaa en tiedä.


      • fdsvcxvxc

        Lukiessa tai muuten vain sisätiloissa ymmärrän lämpimän valon kaipuun, mutta pyöräillessä luulisi olevan sen parempi mitä paremmin valo valaisee. Ledivalot yksinkertaisesti antavat paljon paremman valon kuin hehkulamput.

        Kannattanee käydä kirpputoreilla kiertämässä, koska niissä näkee toisinaan näitä vanhoja valaisimia pyörään.


      • HiPo

        Jos hehkulampusta täytyy pitää kiinni, niin homma tavallinen dynamo tai napadynamo ja siihen sopiva valaisin. Nykyään niissäkin on kyllä yleensä halogeenipolttimo, mutta hehkulamppuhan se halogeenipolttimokin on.

        Saattahan jostakin vielä löytyä muutamalla eurolla hehkulampullinen patterivalaisin. En kyllä keksi ensimmäistäkään syytä miksi joku sellaisen oikeasti haluaa. Onko se himmean punertavana enimmäkseen hehkuva lamppu todellakin esteettisesti niin hieno ettei muulla ole väliä?


    • Garmin-12

      Joo, ei siis tietenkään enään tänä päivänä fillareissa käytetä hehkulamppuja, kuten ei juurikaan autoissa eikä himassakaan! Tässä hyvä valinta jonka suosittelen siellä toisessakin ketjussa:


      Erittäin hyviä valaisimia ns. normifillaristeille (ei maastokäyttöön) ovat Philipsin valmistamat SafeRide 80 sarjan valaisimet,eli valaistusvoimakkuus luokkaa 80 lx noin 50x2 metrin alueelle. Näitä valaisimia löytyy neljää tyyppiä: paristo, akku ja dynamokäyttöisiä sekä lisäksi sähköfillareihin tarkoitettu malli (saa virran fillarin akusta).

      Noissa valaisimissa valokeila on hyvin rajoitettu ylöspäin, eli eivät häikäise ja täyttävät mm. Saksan tieliikennevaatimukset.

      Tässä erään kauppiaan ilmoitus siitä SafeRide 80 akkulampusta: http://www.bike24.com/p240675.html

      Mainittakoon vielä, että myös B&M firmalta löytyy erittäin hyviä fillareiden valaisimia tieliikennekäyttöön.

    • ...................

      Paljonko valotehoa tartteet? Minullla on 2000 lumenia tangossa ja punainen ledi takana. Näillä on pärjännyt.

      Riittävän tehokas valo, niin märälläkin asfaltilla näkee kunnolla.

      • Sick Brother

        Oletko myös muistannut suunnata valaisimesi oikein, vai onko tarkoitus häiritä vastaantulijoita sokaisemalla. Vai kerätä vain huomiota? Laita vielä vihreä laser.

        Tollasella 2000 lumenin valolla taajamassa saa äkkiä Pelle Pelottoman maineen...
        Jossain korvessa yms. metsässä tukkiautotiellä menettelee. Taajamassa tolle ei ole mitään perusteita. 5W ledi on ihan maximi.

        Ja Itse jätän märät kelit väliin. Kun ei ole pakko.


      • ...................
        Sick Brother kirjoitti:

        Oletko myös muistannut suunnata valaisimesi oikein, vai onko tarkoitus häiritä vastaantulijoita sokaisemalla. Vai kerätä vain huomiota? Laita vielä vihreä laser.

        Tollasella 2000 lumenin valolla taajamassa saa äkkiä Pelle Pelottoman maineen...
        Jossain korvessa yms. metsässä tukkiautotiellä menettelee. Taajamassa tolle ei ole mitään perusteita. 5W ledi on ihan maximi.

        Ja Itse jätän märät kelit väliin. Kun ei ole pakko.

        Tuota 2000 lumenia käytetään metsässä teknisissä paikoissa, jolloin ei koskaan oo liikaa valoa. Normaalisti käytän (metsässä) noin 900 lumenin tehoa.

        Pyöräteillä ja kaupungissa pienintä tehoa (valomäärä noin 4 kertainen) lidlin ledi lamppuun verrattuna. Kuitenkin tuo lidlin lamppu on paljon kirkkaampi ja häikäisee varmasti enemmän.

        Ps. Tuo 2000lm valaisee mukavasti...


    • Garmin-12

      Kerrottakoon nyt vielä, että tuollainen pelkkä lm (lumen) luku ei vielä valaisimissa sano mitään. Se voi pahimmassa tapauksessa olla sen ledin vapaassa ilmatilassa säteilevä valovirta. Eli kun ledi koteloidaan ja asennetaan heijastimen sisälle etulaiseen ym. tullaan melkoisen paljon pienempiin lm lukuihin!

      Jopa kotimaan myyjiltä löydämme fikkareita, jotka heidän ilmoituksien mukaan ovat vaikkapa valovirraltaan 200 lm ja toisen kauppiaan fikkari 400 lm. Nyt vain voi olla niin, että tuo 200 lm fikkari on huomattavasti sitä 400 lm mainostettua fikkaria tehokkaampi ihan empiirisin havainnointiin perustuen!

      Paras mitta näiden pienten valolähteiden teholle (subjektiiviselle) on valaistusvoimakkuus (lx), eli mikä on valaistus halutulla pinta-alalla? Esim. hyvin tehokas fillarivalaisin valaisee 50-80 lx voimakkuudella noin 60 x 2 metrin alueelle fillarin edessä. No, sanottakoon nyt, että tällaisia lyhtyjä ei kovin paljon ole markkinoilla.

    • Pyoramies88

      Onko hehkulampun ongelma siis sekä, ettei pyörässä saada tarpeeksi suurta virtaa aikaiseksi, jotta valo olisi tarpeeksi kirkas?

      • Perinteinen hehkulampun teho on ollut 2,4W (ja takalampulle 0,6W yhteensä 3W). LED lamppujen virrankulutus vastaavalla teholla on suurin piirtein 1/5 eli 0,5W LED lamppu näyttää yhtä paljon.

        Alkuperäisessä otsikossa kysytään tehokasta lamppua ja tavallinen LED lamppu voisi olla 5W eli 10x verrattuna perinteiseen hehkulamppuun. Saman tehon saa hehkulampustakin. Se ei ole ongelma, jos ei sitten se 50W tehon tuottaminen tai vastaava akusto haittaa liikaa. Tavallinen pyöräilijä jaksaisi tuottaa sen 50W tehokkaan dynamon kautta (ei löydy kaupoista), joskin monella eteenpäin meno vaatinee tasaisella tuota luokkaa olevia tehoja... Meno käy hitaaksi :)


      • Mihin tarkoitukseen?

        Nyt kannattaisi ihan ensimmäiseksi selvittää, että mihin tarkoitukseen sitä valoa tulet käyttämään. Nuo yllä mainostetut valot "joilla näkee" ovat aktiiviharrastajille tarkoitettuja vehkeitä joilla tosiaan näkee runnoa menemään vaikka pimeässä metsässä. Ne ovat kalliita ja kuluttavat paljon virtaa, eikä sellaisen hankintaa tavalliseen työmatkapyöräilyyn oikein pysty perustelemaan.

        Halvempi vaihtoehto työmatkapyöräilijälle voisi olla joku noin 1 - 3 Watin ledilamppu. Joko akku-/paristokäyttöinen tai napadynamolla toimiva. Niistäkin lähtee sen verran valoa, että hätätilanteessa pärjää täysin pimeässäkin. Napadynamolla valon teho saa olla vaikka sen 3 wattia kun virtaa riittää. Akkukäyttöiselle sopiva teho voisi olla n. 1W jolloin neljä 2000 mAh:n AA-kokoista akkua rittää 10 tunnin ajoon eikä akkuja tarvitse ladata ihan joka ilta. Akkukäyttöiset ovat siitä käteviä, että ne toimivat usein myös hyvänä taskulamppuna.

        Jos lamppu on ainoastaan sitä varten, että muut näkisivät sinut, niin sitten ei tarvitse teholukemiin kiinnittää huomiota. Tässä tapauksessa tärkeää on, että valaiseva pinta on mahdollisimman suuri, valo näkyy myös sivusuuntaan ja patterit kestävät mahdollisimman pitkään.

        Ja jos ihan välttämättä haluat peristeisen, lämpimän keltaista valoa antavan hehkulamppuvalaisimen, on hyvä tiedostaa että se 2,4 tai 3 Watin hehkulamppu antaa valoa suunnilleen saman verran kuin 0.5 Watin ledilamppu.

        Ja niin, polkypyörän dynamot, niin ne perinteiset kuin napadynamotkin antavat yleensä max. 3W:n tehon


      • Pyoramies88
        jth_12 kirjoitti:

        Perinteinen hehkulampun teho on ollut 2,4W (ja takalampulle 0,6W yhteensä 3W). LED lamppujen virrankulutus vastaavalla teholla on suurin piirtein 1/5 eli 0,5W LED lamppu näyttää yhtä paljon.

        Alkuperäisessä otsikossa kysytään tehokasta lamppua ja tavallinen LED lamppu voisi olla 5W eli 10x verrattuna perinteiseen hehkulamppuun. Saman tehon saa hehkulampustakin. Se ei ole ongelma, jos ei sitten se 50W tehon tuottaminen tai vastaava akusto haittaa liikaa. Tavallinen pyöräilijä jaksaisi tuottaa sen 50W tehokkaan dynamon kautta (ei löydy kaupoista), joskin monella eteenpäin meno vaatinee tasaisella tuota luokkaa olevia tehoja... Meno käy hitaaksi :)

        Mistä tälläisen 50W dynamon saisi/voisi väsätä?


      • Pyoramies88 kirjoitti:

        Mistä tälläisen 50W dynamon saisi/voisi väsätä?

        Tuulimyllyn generaattori voi olla noinkin pieni eli 50W. Siellä niitä generaattoreita käytetään. Toisena voisi tulla juoksumaton moottori, joskin niistä yleensä saa enemmän tehoa ulos (ja ottaa sisään 1000W tai enemmän). Tiedä sitten kuinka kauan rengas kestää, jos kytkee perinteisesti hinkkaan renkaan kylkeä.


      • Pyoramies88
        jth_12 kirjoitti:

        Tuulimyllyn generaattori voi olla noinkin pieni eli 50W. Siellä niitä generaattoreita käytetään. Toisena voisi tulla juoksumaton moottori, joskin niistä yleensä saa enemmän tehoa ulos (ja ottaa sisään 1000W tai enemmän). Tiedä sitten kuinka kauan rengas kestää, jos kytkee perinteisesti hinkkaan renkaan kylkeä.

        Mikä lampun valovirraksi (lumen) tulisi, jos teho olisi tämän 50W ja jännite 12V?


      • ...................

      • ................... kirjoitti:

        45w lupine tarjoaa valotehoksi 4500lm http://www.lupine.de/products/bike_and_helmetlights/betty_r_14/#

        Vertailun vuoksi 40W hehkulamppu on 400lm. 60W hehkulampulle ilmoitetaan 700lm (ilmeisesti hyötysuhde paranee tehon kasvaessa).

        Jos vertaa 12V hehkulangalla toimivaan halogeeniin, niin siitä tulee valoa 55W teholla (ja auton jännitteellä n. 13V) yli 1000lm.


      • Yksi ledi
        jth_12 kirjoitti:

        Vertailun vuoksi 40W hehkulamppu on 400lm. 60W hehkulampulle ilmoitetaan 700lm (ilmeisesti hyötysuhde paranee tehon kasvaessa).

        Jos vertaa 12V hehkulangalla toimivaan halogeeniin, niin siitä tulee valoa 55W teholla (ja auton jännitteellä n. 13V) yli 1000lm.

        Tässä kannattaa nyt huomata, että lampun valovirtaan vaikuttaa se, kuinka kuumana hehkulankaa poltetaan. Toisaalta hehkulangan lämpötila taas vaikuttaa polttimon kestoon. Mitä kuumempana lanka on, sitä enemmän syntyy valoa ja sitä nopeammin lanka katkeaa.

        Asuntojen valaistukseen käytettyjen hehkulamppujen käyttöikä oli yleensä noin 1000 tuntia. Auton ajovalopolttimon käyttöikä jää näissä kirkkaissa 90% polttimoissa jonnekin 150 - 200 tunnin luokkaan.

        Mitä taas siihen 50 watin dynamoon tulee, niin homassa ei ole mitään järkeä, ellei tarkoitus ole tehdä jotakin treenivälinettä.


    • 16 lediä

      Riittävän tehokkaan pyörävalon saa 9 - 16 ledin taskulampusta (3 AAA-paristoa) ja hintakin on alle 10 euroa. Käyttö-/paloaika on pattereiden tehoon ja hintaan nähden hyvä. Niitä saa stongakiinnikkeillä ja ilman.

      Sellaisesta tulee valoa sen verran minkä tavallinen pyöräilijä tarvitsee, ja ylikin. Oikein suunnattuna se on erittäin tehokas valaisin. On aivan turha ostaa kalliita 50 - 1000 euron pyörälamppuja ja hölmökin näkee, että satojen eurojen lamput eivät ole hintansa väärtejä. Tsekatkaa Youtubesta. Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa.

      • Yksi ledi

        Jos pattereiden hinta on tärkeä, niin kannattaa panostaa AA-kokoisia pattereita käyttävään lamppuun. AAA-pattereissa energian hinta on noin kaksinkertainen AA-pattereihin nähden.

        Ja jos lamppua on tarkoitus käyttää vähänkään enemmän, kannattaa hommata ne akut. Jo parilla kympillä saa laturin ja neljä akkua, joten akkuja ei tarvitse ladata montaakaan kertaan ja ne jo maksavat itsensä takaisin.

        Ne satojen eurojen lamput muuten todellakin ovat hintansa väärtejä, jos sattuu tarvitsemaan HYVÄÄ lamppua. Jos pärjää kympin fikkarilla, niin silloin satojen eurojen lampun hommaamisessa ei ole mitään järkeä.


    • Hybridikö

      Hyvä lamppu pyörään työmatka ajoon taajamissa on Airam 4 teholedinen pyöräville. Siinä on myös aukot joista valoa pääsee sivullekkin ja eteen kääntyvät autot näkevät paremmin kuin lampun joka näyttää valoa vain eteenpäin.
      Ja taakse välkkyvä punainen valo niin hyvin pärjää.
      Taakse 2 aa paristoa ja eteen 3 aa patteria ja kestävät koko pimeän ajan.
      Ja lamppu maksoi HH ssa 9,90€

      Johonkin extreme vuoristo pyöräilyyn toki tarvitsee huippuvalaisimen.
      Mutta tuo Airam on mielestäni halppislamppujen parhaimmistoa juuri tuon sivuvalon takia. Lampun 4 teho lediä on kohdistettu aika pieneksi keilaksi joten näyttää tarkasti vain eteen päin ei niinkään laajasti koko tien leveydeltä.

      • Normivaloilla

        "Ja taakse välkkyvä punainen valo niin hyvin pärjää."

        Salliko laki fillareihin vilkkuvat ajo- eli etu- ja takavalot (valkoinen ja punainen valo), kun ei se salli niitä autoihin, prätkiin ja mopoihinkaan? Itse en käytä kumpaakaan valoa vilkkuvana, kun kaikki eivät tykkää tuijotella ylikirkkaita etustrobovaloja pimeässä, ja vilkkuva takavalokin näyttää sähkövikaisen mopon valolta ;)


      • Per...seen ne vilkut
        Normivaloilla kirjoitti:

        "Ja taakse välkkyvä punainen valo niin hyvin pärjää."

        Salliko laki fillareihin vilkkuvat ajo- eli etu- ja takavalot (valkoinen ja punainen valo), kun ei se salli niitä autoihin, prätkiin ja mopoihinkaan? Itse en käytä kumpaakaan valoa vilkkuvana, kun kaikki eivät tykkää tuijotella ylikirkkaita etustrobovaloja pimeässä, ja vilkkuva takavalokin näyttää sähkövikaisen mopon valolta ;)

        Ei salli.

        Jostain syystä niihin vilkku-välkkyihin ei vain puututa. Poliisin mielestä tuntuu olevan aina hyvä juttu kun pyörässä/pyöräilijässä on edes jonkinlainen tuikku. Eivät siis välitä vaikka häikäisy olisi millainen ja havaittavuus vilkkumisen vuoksi olematon.

        Nämä vilkuthan ovat tulleet ihan vain siksi, että itämainen teollisuus tuottaa niitä. Kun halvalla saa...


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Per...seen ne vilkut kirjoitti:

        Ei salli.

        Jostain syystä niihin vilkku-välkkyihin ei vain puututa. Poliisin mielestä tuntuu olevan aina hyvä juttu kun pyörässä/pyöräilijässä on edes jonkinlainen tuikku. Eivät siis välitä vaikka häikäisy olisi millainen ja havaittavuus vilkkumisen vuoksi olematon.

        Nämä vilkuthan ovat tulleet ihan vain siksi, että itämainen teollisuus tuottaa niitä. Kun halvalla saa...

        Kaupungissa vilkku on parempi kuin jatkuva valo. Maantiellä taas kannattaa usein käyttää jatkuvaa.

        Se ettei vanhentunut laki tunne vilkkuvaloa, ei tarkoita etteikö järkevät pyöräilijät sitä käyttäisi. Poliisi on jo vuosia sitten ilmoittanut julkisesti radiossa, ettei vanhentuneeseen säädökseen puututa.


      • zdexfrcgt
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Kaupungissa vilkku on parempi kuin jatkuva valo. Maantiellä taas kannattaa usein käyttää jatkuvaa.

        Se ettei vanhentunut laki tunne vilkkuvaloa, ei tarkoita etteikö järkevät pyöräilijät sitä käyttäisi. Poliisi on jo vuosia sitten ilmoittanut julkisesti radiossa, ettei vanhentuneeseen säädökseen puututa.

        Itseasiassa vilkkuva valo on tietyissä, järkevissä valtioissa kielletty.


      • Laki_muuttui
        Per...seen ne vilkut kirjoitti:

        Ei salli.

        Jostain syystä niihin vilkku-välkkyihin ei vain puututa. Poliisin mielestä tuntuu olevan aina hyvä juttu kun pyörässä/pyöräilijässä on edes jonkinlainen tuikku. Eivät siis välitä vaikka häikäisy olisi millainen ja havaittavuus vilkkumisen vuoksi olematon.

        Nämä vilkuthan ovat tulleet ihan vain siksi, että itämainen teollisuus tuottaa niitä. Kun halvalla saa...

        Nykyään sallii


    • Hybridikö

      Juu, olen huomannut että juuri takaatuleva ja eteen kääntyvä auto on vaarallisin.
      Nämä tollot kun eivät tajua edes vilkuttaa ennen kun jo kääntyvät. Siinä tulee sitten aina kaaduttua kun vetää jarrut pohjaan ja pyörä heittää poikittain, puhun siis talvesta jolloin jarrutusmatka on paljon pidempi sekä autolla että pyörällä.


      Vilkkuva takavalo toimii selvästi herättäjänä autoilialle ja parantaa turvallisuuttani edessä kiinteä valo ihan riittää. Joskus tosin laitan vilkkumaan kun auto on pysähtynyt suojatien päälle =) Ja poliiseista en välitä paskaakaan, kerran oli pyörätie auraamatta ja siirryin ajotielle, pollarit vastaan ja kääntyivät perään.
      No menin takaisin pyörätielle ja pollarit jäivät kilsanpäähän kyttäämään.

      Kytätkööt vaikka kännykän käyttöä liikenteessä tai kypäräpakkoa tai nyt syksyllä valottomia pyöräiliöitä. jos tekemisen puute vaivaa.

      • Harjoitusta

        Kannattaa vähän harjoitella sitä jarruttamista. Pyöräilen ympäri vuoden ja nyt aikuisiällä olen kaatunut keskimäärin ehkä kerran kahdessa vuodessa, yleensä keväällä, kun hiekoitussora luistaa mutkassa kuivan asfaltin päällä. Sitä vaan aina talven jälkeen kuvittelee että kuivalla ja sulalla tiellä riittäisi pitoa...

        Ei jarrutustilanne talvella ole ollenkaan paha. Jarrutuksessa osaa varautua siihen, että renkaat menevät lukkoon, joten se harvemmin yllättää. Ja jos molemmat renkaat on jo lukossa ja pyörä meinaa lipsahtaa alta niin jalka vaan maahan. Siinä sitten liu'utaan toinen jalka maassa, toinen polkimella, molemmat kädet ohjaustangolla ja toivotaan että vauhti pysähtyy ajoissa.


      • kskkskksk

        Jarruttamista kannattaa harjoitella koska tehokkaassa jarrutuksessa et kaadu. Liukkaalla kelillä pitää varoa eturenkaan lukkiutumista koska silloin keula yleensä lähtee alta. Tehokkain tapa liukkaalla pysähtyä nopeasti on pudottautua satulasta, jalat maahan ja jarruttaa molemmilla jarruilla.


    • Hybridikö

      Juups, aikuinen minäkin olen ja kaadun ehkä joka toinen vuosi. Kun aloitin pyöräilyn niin olin vain tyhmä kun en tajunnut varoa autoja. Ja kyllä sitä jarruttamistakin pitäisi ehkä harjoitella. Mulla on työmatkalla 2-3 liikenneympyrää ja paljon risteyksiä valottomia ja valollisia ja kun mulla ja eteen kääntyvällä autolla on samaan aikaan vihreä ja vasta viimehetkellä tajuan auton kääntyvän eteen niin siinä on sitten pakko vetää liinat kiinni, Asun pyäräily kaupungin lähiössä ja matkan varrella töihin keskustaan on lapsia, koiria,vanhuksia ja muita pyöräiliöitä paljon joten tarkkana pitää olla ja joskus vaan tulee äkkitilanne.

    • mänkelimän

      Minulla on ongelmia saada lamppu tankoon kiinni, Lampun mukana tuli tankoon laitettava kiinnike,mutta se on tarkoitettu vakiotangolle,ei näille fatbartangoille.. Onkos kukaan tehnyt omaa patenttia ko ongelmaan,vai löytyisikö jostain myös fattikseen sopiva kiinnike.

      • aurajuusto

        Mä laitoin kerran paksumpaan tankoon valon silleen että pala alumiiniputkea kahdella letkunkiristimellä tangon yläpuolelle ja siihen lamppu kiinni. Se ohjaustanko on hyvä suojata vaikka sisärenkaalla ja sen putken päiden alle jotkut korokkeet että lampun kiinnikkeelle jää tilaa.


    • Hienoksi on mennyt

      Mä kans kattelin, että uuteen pyörääni olis pitäny lähtee kyselee valaisinta jostain erikoisliikkeestä, koska kaupassa myytävien valaisimien kiinnityksiä ei ole päivitetty nykyisen sukupolven pyörien tasolle. 10mm paksumpi ohjaustanko, vanhaan verrattuna. Keväällä piti kikkailla jo pelkän soittokellon kiinnittämisen kanssa.

    • Joo se on juttu näin

      Mä kävin tänään ajamassa 22,7 km syyspimeissä. Takana sellai 3-toiminen punainen led-valo ja eessä pari semmosta halpisjuttuu. Niis kirkkaat valkoiset ledit, molemmis pari rinnan, mut ei niil nää kyl niin hevonvittuikaa. Nähdyks niil kyllä tulee.
      Ens vuonna ostan kyl semmosen, mil jo näkeekin jotain.

    • jake7
    • hybridikö

      Minä annoin pyörävillen pois ja hankin Sigma Lightster valaisimen ja nyt olen tyytyväinen. Ostopäätökseen vaikutti se että toimii 4 kpl aa paristolla.
      Omasta takaa on laturi ja akut.
      lamppu maksoi 35€ ja minulle ihan riittävä.

    • vanha parempi

      Ovatko nämä markettien led-valaisimet kertakäyttöisiä? Patterit on vaihdettu, ei toimi, siis seuraavaksi epäilyttää että polttimo on viallinen. En saa irti, onko tosiaan roskiskamaa? Käyttöiässä ei varmasti voi puhua tuhansista tulleista, kuten mainokset väittää.

      Ostin juuri tavallisen hehkulamppu-taskulampun sekä led-pyörävillen. Ainakin sisätiloissa vertaillessa molemmat valaisee ihan yhtä hyvin. Tuhlausta ostaa joka kerta koko valaisin, kun euron hintaisen polttimon vaihdollakin selviää. Vanha 60-luvun taskulamppu on yhä käyttökelpoinen, uudet patterit ja polttimo vaan sisään ja pelittää.

      • Ledit jyrää

        "Ovatko nämä markettien led-valaisimet kertakäyttöisiä?"

        Osa on, osa ei. Hinnasta voi usein päätellä aika paljon. Kahden euron lamppu tuskin toimii kovin pitkään. 20 euron lampun voi olettaa kestävän jo useita vuosia...

        "Vanha 60-luvun taskulamppu on yhä käyttökelpoinen"

        Käyttökelpoinen joo, ero on vaan siinä, että vastaavan valotehon ledilamppu antaa samoilla pattereilla valoa kymmenen kertaa pitempään.

        Mutta siihen alkuperäiseen ongelmaan: Vaihtaisin patterit varmuuden vuoksi vielä toiseenkin kertaan. Osa ledilampuista toimii hakkuritekniikalla, joka tarjoilee ledille (lähes) vakiojännitettä pariston jännitteen pienestä vaihtelusta huolimatta ja kun patterit tyhjenevät valo sammuu täydestä kirkkaudesta ihan yht'äkkiä. Näiden lamppujen ominaisuuksiin kuuluu, että valo ei edes välähdä jos pariston jännite on liian alhainen.

        Toki ledilamppujenkin joukossa, kuten kaikessa kulutuselektroniikassa, on myös viallisia yksilöitä. Lamppu voi hyvin olla rikki. Koska ledit yleensä kestävät kymmeniä tuhansia tunteja, ei niitä useinkaan ole tehty vaihdettaviksi.


    • ari zwag

      Vielä sen verran virtalähteestä, että pienimmissä valaisimissani olen korvannut muovisen kolmen AAA:n ryppään kokonaan yhdellä 18650 akulla. Melko useissa malleissa kierteissä piisaa tarvittava vara.

      Ja jos kuukauden odottelu ei pahastuta, suositan kiinalaista dealextremeä järeimpiin valaisinhankintoihin.

    • tapiom

      Mielestäni riittävä valo päätien reunaa ajattaessa märällä asfaltilla on 800-1000 lumenin luokkaa. Se ei tarjoa ruhtinaallisesti valoa, mutta olo on riittävän turvallinen.

      400 lumenilla pärjää kuivalla asfaltilla.

      Jos ei aja maantiellä pimeällä 400 lumenia riittänee.

      • tapiom

        Mitä Led-lamppujen hintoihin tulee, riittävän tehokkaita (900-4000 lumenia) led-valoja saa ulkomaisista nettikaupoista käytännössä lähes ilmaiseksi, mutta

        * halvimmissa tiiviysongelmia (pitää parantaa esim. silikonilla)
        * halvimmissa akun laatu huono (pitää varautua ostamaan parempia akkuja)
        * halvimmissa laturi huono - ei lataa akkuja yksilöllisesti (pitää varautua ostamaan paremman laturin)


        Maantiekäytöön laadukas led-lamppu on vajaan 100 €.


      • zafira
        tapiom kirjoitti:

        Mitä Led-lamppujen hintoihin tulee, riittävän tehokkaita (900-4000 lumenia) led-valoja saa ulkomaisista nettikaupoista käytännössä lähes ilmaiseksi, mutta

        * halvimmissa tiiviysongelmia (pitää parantaa esim. silikonilla)
        * halvimmissa akun laatu huono (pitää varautua ostamaan parempia akkuja)
        * halvimmissa laturi huono - ei lataa akkuja yksilöllisesti (pitää varautua ostamaan paremman laturin)


        Maantiekäytöön laadukas led-lamppu on vajaan 100 €.

        Mistähän saisi sellaisen retro lampun , joka toimii paristoilla ja joka kiinni tangossa metallisilla kiinnikkeillä? Olen tympiintynyt siihen, että lamppu aina varastetaan, jos unohtaa ottaa lampun pois kiinnikkeistä


    • Pyöräilijä

      Mistä saa halvan ja tehokkaan lampun

      • Alkup. Maantiepyöräi

      • Työmatkapolkija

        Hyvä, tai ainakin kohtuullinen halpis. Itse ajelen tämän syksyn ja talven työmatkat tällä. Ko valonlähde jopa valaisee hintaisekseen tyydyttävästi. http://m.clasohlson.com/fi/Polkupyörän-LED-valaisin-Sigma-Lightster/31-5011


      • jerdeesmen
        Työmatkapolkija kirjoitti:

        Hyvä, tai ainakin kohtuullinen halpis. Itse ajelen tämän syksyn ja talven työmatkat tällä. Ko valonlähde jopa valaisee hintaisekseen tyydyttävästi. http://m.clasohlson.com/fi/Polkupyörän-LED-valaisin-Sigma-Lightster/31-5011

        E-ville ja kiinalamppu tuhannen lumenin....hyvä ja halpa!!! Ja kestää....ja olen ostanut ja käytän myös talvella


    • zozozozzo

      Pitkällisten kokeilujen jälkeen olen päätynyt seuraaviin:


      Helkutin kestävä, metallirunkoinen, Saksassa valmistettu Led-Lenser P 7.2 maksoi
      59 euroa.

      Siihen pyöränpidike n 5 euroa.

      Sitten ladattavat Eneloopin AAA -paristot ( 7.5 e/4kpl) Akkula.fi:stä sekä heiltä hyvä laturi n 60 e.

      Näkee ajaa kuin päivällä.

      • ei hjuva se

        Joo-o. Meillä on noita samoja Led-Lenser P 7.2 lamppuja töissä ja voin sanoa, että surkeata laatua. Valoteho on hyvä, mutta katkaisija hajoo lähes kaikista lampuista parin viikon aikana. Toki pyörä käytössä katkaisijaa ei käytetä paljoa, mutta kuitenkin......


    • vinkkimies

      Täältä löytyy myös hyviä ledilamppuja pyörään tai päähän
      www.moscompass.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe