Asuuko teilläkin pirttihirmu?

Tasapainoa parisuhteeseen

Arvoisa lukija, toivon tämän kirjoituksen herättävän rakentavaa keskustelua naisen ja miehen suhteesta. Sen on kirjoittanut Hannele Törrönen. Myös miehissä on varmasti jossain määrin samoja piirteitä. Toivottavasti tämä herättää keskustelua asiasta:

"Me naiset olemme omaksuneet, ettei naisella ole valtaa. Se on julistettu tosiasiaksi. Psykologi Hannele Törrösen mielestä totuus on päinvastainen: nainen käyttää valtaa joka päivä. Naisen valta on kuitenkin piilotettu. Useimmiten me naiset emme edes huomaa, millä tavalla käytämme valtaa.


Jos ei Usko usko niin...

Psykologi Hannele Törröstä on jo vuosien ajan kiusannut tapa, jolla nainen käyttää valtaa. Vaimo, kolmen murrosikäisen pojan äiti on tutkinut omia vallankäytön
mekanismejaan ja huomannut, että usein ne ovat itsepetosta.

- Nainen näkee itsensä huonommin kohdeltuna kuin onkaan ja alkaa uhriutua kotona ja parisuhteessa.

Uhriksi itsensä tunteva nainen on sokea omalle vallalleen. Hän kompensoi tunnetta vallan puutteesta käskien, jahdaten, mielivaltaisia sääntöjä luoden ja läheisten
reviireille tunkeutuen.
Lopputulos ei ole tunne tasa-arvosta, vaan vallankäyttö kääntyy naista vastaan. Kotona naisesta tulee määräilijä, joka lopulta saa ongelmien syyt niskoilleen,
koska on perheenjäsenten mielestä rasittava pirttihirmu.

- Itsepetos näivettää. Se alentaa naista. Naisesta tulee helposti katkera. Hän ei näe omaa vallankäyttöään kritisoitavana, vaan syyllistää muita, yleensä miestään.

Törrösen mielestä keski-ikä on viimeinen tilaisuus alkaa tutkia omia vallankäytön mekanismejaan. Toiset huomaavat omat virheensä ja voivat parantaa ihmissuhteitaan, toiset uhriutuvat loppuelämäksi.

- Mikään ei ole surullisempaa kuin katkeroitunut vanha ihminen, joka aina näkee syyn itsensä ulkopuolella.


"Teenkö minä mitään oikein?"

Usein naisen vallankäyttö on verhoiltu kodin sääntöihin. Vaikka kodin pitäisi olla perheen yhteinen paikka, nainen katsoo oikeudekseen määrittää yhteiset standardit.
Perhe-elämän sääntöjen oheen ilmestyy kummallisia pakkomielteitä, joita muiden pitäisi noudattaa.

- Minä vaadin aikoinaan, että siivouspäivän on oltava perjantai, vaikka meidän perheessä on neljä muuta jäsentä, joilla on omat mielipiteensä asiasta.

Kun standardit on luotu, nainen valvoo niiden toteutumista. Niistä on pidettävä kiinni, olivat ne kuinka idioottimaisia tahansa.

- Nainen on kuin tarkastaja, joka kulkee perässä ja arvioi, miten kotityöt on suoritettu. Jos tulos ei miellytä, nainen ilmoittaa, kuinka kelvoton mies tai lapset ovat.

Pahimmaksi vallankäyttö äityy, kun perhe-elämässä tapahtuu muutos, josta nainen katsoo tietävänsä enemmän kuin mies. Törrönen kertoo tuttavastaan, joka tuli
ensimmäistä kertaa isäksi. Miehen vaimo puhui vuoden ajan vain siitä, kuinka huono mies oli.

- Mies kysyi minulta, tekikö ylipäänsä mitään oikein.


Mies on naisen oma projekti

Kodin sääntöjen lisäksi nainen laatisi myös parisuhteen säännöt. Naisella on tapana ilmoittautua parisuhteessa asiantuntijaksi. Nainenhan "tietää", että koska miehellä ei ole tunneälyä, mies ei ymmärrä, miten parisuhteessa kuuluu olla.

- "Tietäminen" johtaa siihen, ettei nainen kunnioita jokaiselle kuuluvaa omaa reviiriä, vaan menee kevyesti rajan yli ja ahdistelee.

Moni nainen suhtautuu mieheen kuin projektiin - materiaaliin, joka koulitaan sopivaksi. Kuinka moni nainen onkaan ystävättärilleen vannonut: "Kyllä minä sen muutan"!
Suvereenisti nainen puuttuu miehen henkilökohtaisiin asioihin, arvostelee tämän makua ja jopa vaatettaa miestä mieleisekseen.
Naisen viha syttyy, kun mies ei kouliinnukaan suunnitellussa tahdissa. Silloin tavataan naisporukassa, terapoidaan itseä ja toisia eli haukutaan miehiä.

- On elämäntilanteita - kuten äidiksi tuleminen tai vaihdevuodet - joissa naisten keskustelut ovat tärkeitä. Mutta yleensä puheet miehistä vain vahvistavat naisten
omaa patologiaa.

Porukassa miesviha saa entistä absurdimpia muotoja. Törrönen kertoo naisesta, joka huvitteli lähettämällä miehensä lähikauppaan mutkikkaan ostoslistan kanssa. Nainen oli vaihtanut tavaroiden nimet listassa niin, että esimerkiksi tomusokeri olikin pölysokeri - testatakseen, selviytyykö mies koitoksesta. Kotona nainen odotteli,
milloin ensimmäinen avunpyyntöpuhelu mieheltä tulisi. Hän myös tarkisti tutulta myyjältä, oliko mies joutunut pyytämään apua. Lopuksi miehen avuttomuudelle naurettiin
kaveriporukassa.


Ei ilkeyttä, vaan sokeutta

Mikseivät miehet sitten ryhdy vastarintaan?

- Koska naiset eivät osaa ottaa vastaan kritiikkiä, Törrönen sanoo.
- Kun naista arvostellaan, raivo on hirveä. Asiasta tehdään välittömästi tasa-arvopoliittinen, ja mies leimataan sovinistiksi.

Kymmenen vuotta sitten Törrönen kirjoitti aiheesta kolumnin. Naiset suhtautuivat siihen jäätävällä hiljaisuudella ja tuijotuksella, mutta miehet ottivat yhteyttä ja kertoivat
ajattelevansa juuri niin kuin Törrönen oli kirjoittanut. He sanoivat, etteivät olisi voineet ottaa asiaa puheeksi, koska ovat miehiä.

- Ihmissuhteessa nainen tuntuu miehestä ylivoimaiselta. Nainen on nopea ja nokkela keskustelija, eikä mies välttämättä saa edes suutaan auki.

Törrönen painottaa, ettei nainen ole vallankäytössään tahallaan ilkeä. Vallan osoittaminen on tiedostamatonta, ja siihen johtavat monet eri syyt. Ensinnäkin, ihmissuhteet ovat aina vaikeita, ja reviirien rajoja etsitään jatkuvasti. Monesti suhteen alussa nainen hoivaa miestä, kokkaa, silittää paidat - ja tekee sen
rakastuneena mielellään. Kun ensihuuma on ohi ja riitojakin ilmenee, selviää, että tavaksi tullut työnjako on inhottanut naista jo pitkän aikaa.
Toiseksi syyksi Törrönen nimeää naiselle tyypillisen ajattelun, että hyvä pitää ansaita. Esimerkiksi rentoutua saa vasta, kun on koti on siivottu. Tai omasta ruumiista
saa nauttia vasta, kun on laihtunut.

- Kuormitamme itseämme kovilla tavoitteilla. Jos ne eivät toteudu, tunnemme itsemme riittämättömiksi ja uhriudumme.

Myös kiire on hyvän parisuhteen vihollinen. Ihminen alkaa suorittaa elämää, eikä aikaa jää omien toimintatapojen tarkasteluun.


Lepää, hullu, lepää!

Mitä me naiset sitten voimme tehdä parantaaksemme tapojamme? Miten tiedostamattoman vallankäytön voi havaita?

- Voi kysyä mieheltä, millaisissa tilanteissa minun kanssani on vaikea olla, Törrönen neuvoo.
- Olen hyötynyt hirveästi kritiikistä, jota miestuttavat ovat minulle antaneet. Sen kuuleminen ei ole ollut kivaa, mutta olen huomannut heidän olevan oikeassa.

Törrönen kehottaa myös tarkastelemaan asioita, jotka arjessa ottavat aivoon, sillä juuri niihin nainen valtaansa kohdistaa.

- Ennen raivostuin siitä, että meidän pojat löhösivät paljon sohvalla. Pohdin, mikä siinä on niin ärsyttävää, kunnes huomasin, etten itse osannut loikoilla. Olinkin
kateellinen.

Kun raivon syy selvisi, ei tarvinnut enää motkottaa löhöäjille. Ei se heidän syynsä ollut, ettei äiti osannut rentoutua. Nykyään Törrösen työtietokoneen näytönsäästäjässä
lukeekin: Lepää, hullu, lepää! Samaa psykologi suosittelee muillekin.

- Elämä on paljon helpompaa, kun opimme suhtautumaan kodin hulluuksiin huumorilla ja joustamaan suunnitelmissa ja säännöissä.

Törrösen tarkoitus ei ole julistaa miehiä pulmusiksi ja naisia pirttihirmuiksi. Jos mies ei ole lainkaan oma-aloitteinen, nainen joutuu tahtomattaankin potkimaan häntä
yhteistyöhön. Mutta ratkaisu ei ole määräileminen vaan keskusteleminen. Törrönen kehottaa luomaan kotiin säännöt - yhdessä.

- On tehtävä sopimus siitä, miten kotona ollaan, sekä tarkasteltava, millaisia sopimuksia tehdään ja miksi. Voi tehdä erilaisia kokeiluja ja katsoa, mikä parhaiten
sopii.

- Paljastetaan korttimme ja käytetään valtaa avoimesti, keskustellen."

(Julkaistu Iltalehdessä)

5

4014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kynsilaukkaaja

      Kylläpä tunnistin itseni monessa kohdassa - ilmankos mieheni kuoli niin nuorena...

    • Muori the boss

      Ööh, kyllähän varmaan tuo Hannele Jotain on ihan ookoo ja paljon lukenut, ehkä vielä enemmän kirjoittanut. Minusta tuntuu että hän on hieman kapeanäköinen: pirttihirmuja on myös valistuneita, kuten itsevaltiaitakin. Valistunut pirttihirmu kun huolehtii ja vastaa kaikesta, niin silloin hän myös tietenkin määrää kaikesta. Kun pirttihirmulla on perheen suurimmat tulot, hän vastaa myös menoista eli laskujen maksusta, ja voi sitten tietenkin sanoa viimeisen sanan siitä, miten loput rahat käytetään. Hänellä myös usein on perheestä ainoana selkeä käsitys seuraavan viiden vuoden suunnitelmista. Semmoiset maalliset asiat kuin siivous, tiskaus ja pyykinpesu, tämä pirttihirmu hoitaa siinä oman toimensa ohessa. Ei siihen tarvitse päästää muita astioita särkemään ja sähläämään. Tuommoiset asiathan ovat naurettavia pikku rutiineja, jotka kyvykäs hoitaa ilman sen kummempaa meteliä. Kyllä pitää olla melko onneton tuhero, kun jotakin siivoamistakin pitää antaa hitaiden ja kyvyttömien hoidettavaksi. Eli Summa Summarum: itse kun huolehdit kaikesta ja kaikista, ensin käytyäsi tietty palkkatöissäsi, niin kaikki sujuu kuin rasvattu. Eikä kukaan valita; ei ainakaan tässä huushollissa ole ollut kenelläkään aihetta valittaa. Ja jos joku valittaa, niin osaan kyllä näyttää, missä on ovi....

      • näinkin voi olla

        Meillä taas mies on se pirttihirmu,tosin,minä teen kotityöt.Mieheni on ottanut itsellensä uuden tyylin;hän valittaa,riehuu,huutaa ja kiroilee.Koittaa isotella minullekin.Joskus tulee sanottua pahastikin takaisin kun en vaan jaksa hänen valituksiaan enää.Hän siis tekee itsestään ison numeron,hänet pitää huomioida ensin.
        Nalkuttaminen on myös mieheni uusin harrastus.
        Olenko minä sitten se meidän perheen"äijä"?


      • Kyllä se tulee sieltä.....

        ukko ulos mentaliteetilla. Kyllä sinä olet oikea pirttihirmu.


      • Mutkien kautta metsässä
        näinkin voi olla kirjoitti:

        Meillä taas mies on se pirttihirmu,tosin,minä teen kotityöt.Mieheni on ottanut itsellensä uuden tyylin;hän valittaa,riehuu,huutaa ja kiroilee.Koittaa isotella minullekin.Joskus tulee sanottua pahastikin takaisin kun en vaan jaksa hänen valituksiaan enää.Hän siis tekee itsestään ison numeron,hänet pitää huomioida ensin.
        Nalkuttaminen on myös mieheni uusin harrastus.
        Olenko minä sitten se meidän perheen"äijä"?

        Olin erityisen ilahtunut ns. vakavasti otettavista kannanotoista. Meillä kahden aikuisen (vrt. "vanhuksen") perheessä kotityöt eivät ole hirveä ongelma. Olen organisoinut siivoojan kerran kuukaudessa ja pienemmät hoituu kyllä. Mies haluaa hoitaa astiashown, koska hän todellisesti halusi ottaa sen itselleen "...sinun jäljiltäsi ei löydy mitään, haarukat ja veitset ovat sekaisin, eri kokoiset lasit on miten sattuu..." Eli oikeastaan kaikki mitä teen on "miten sattuu". En tosiaan otakaan pilkun päälle kotitöitä, pääasia että ne hoituu.
        ---
        Työn on vienyt elämästäni suurimman osan aikaa. Ensimmäiset 15 vuotta sen sääteli kahden lapsen yksinhuoltajaksi jääminen alle parikymppisenä. Lapset kasvoivat ja "uraa urkeni". Onneksi sillä rakkausavioliitto sympaattisen ja kiltin, mutta monissa asioissa minuun tukeutuvan miehen kanssa sai minut tuntemaan syyllisyyttä murkkuikää oireilevista lapsistani, joten koin velvollisuuteni olevan kantaa jotenkin huolta hänenkin edestään.
        Kaikki toimi, kunhan ohjailin häntä. Hän halusikin tukeutua päätöksiini, yritin muuta, mutta vastuu ei vain yksinkertaisesti sopinut hänelle, paitsi ihan "omissa jutuissa". Raha ym. asiat ratkaisimme niin, että hän hoiti asuntolainan korot ja minä kaiken muun. Näin meille jäi rahaa säästöön, koska olin tottunut koko elämäni ajan elämään ns. suu säkkiä myöten. Ei se ollut edes tylsää, koska säästyneillä rahoilla toteutimme mukavia asioita, teimme matkoja ym. Ja hän kiitteli huumorintajuisesti "oravavaimoaan", kysellessään olinko todella pystynyt pistämään syrjään lomarahaa esim. kaukomatkaan. Olimme siis onnellisia - vai olimmeko. Väsyin vastuuseen. Väsyin siihen, että olin aina jotenkin yksin, kun olisin kaivannut "vastusta" ja keskustelukumppania. Yllättäen tajusin, että parikymmentä vuotta elämästäni oli kulunut suorittamiseen ja siihen, että koin saavani (ei mieheni, mutta hänen voimakkaan äitinsä) tahdolta kiitosta vain Isoista Onnistumisista. Olin aina jotenkin riittämätön. Mieheni sanoi, että minun ei tarvitse välittää äidistään, mutta hän ei myöskään tukenut minua - joten yritin miellyttää enemmän, saada kiitosta.
        Monelle varmaan tyypillinen juttu. Tähän samanlaiseen vastuuseen väsymiseen - ja itseltään liikaa vaatimiseen muistan väsyneen Marianne ...? - takavuosien missi, joka muutti yllättäen perheensä luota ja jatkoi omaa elämäänsä Sipoossa.
        ---
        Se "huoltosuhde" päättyi siihen, että olisin romahtanut, jollei kohtalo olisi puuttunut peliin.
        "Otin etäisyyttä", eli minun oli pakko päästä siitä kehästä ulos, etten olisi tukehtunut. Siinä vaiheessa, kun olisin ehkä ollut valmis palaamaan, (ehkä) viisastuneenakin, oli korttitalossa aina joku kortti väärin, eikä löytynyt oikeaa kohtaa lähentyä.
        ---
        "Kolmannen elämäni" kohtaaminen tapahtui seitsemisen vuotta sitten. Se on tätä jatkumoa, jossa en osaa oikeastaan tehdä mitään. Enää se ei masenna minua, mutta saa usein täyteen raivoon, joka ei ole missään suhteessa siihen, mitä ihmisessä arvostan. Olen aina ollut sitä mieltä, että raivoaminen, nimittely ja toisen alistaminen tai alentaminen eivät kuulu normaalielämään.
        Tämä nykyisen puolisoni on fiksu ja filmaattinen (=komea, hyväkäytöksinen jne) - mutta siis nykyisin enää vain ulko-ovien ulkopuolella.
        Ja tosiaan - nalkuttaminen - on käsittämätöntä, kuinka nalkutus voi jatkua ja jatkua. Vaikka siirtyisin huoneesta toiseen, hän kulkee perässä ja huomauttelee niistä em. astioista, tai keksii jotain uuttaa. Usein ne ovat pukeutumiseen tai käytökseeni liittyviä, sanomisiani,
        Joskus yritän "auttaa", koska alitajunnassani tunnen hölmöksi pestä isoja asianpesukoneellisia parin-kolmen päivän välein(kahden hengen astiat) Eli "viruttelen" kattauksessa olleita leipälautasia tai vesilasin, todetakseni myöhemmin hänen katsovan lasia valoa vasten, tai työntävän leipälautasia äänekkäästi tuhisten kuivaustelineestä astianpesukoneeseen.
        Pitkään olin hiljaa, pitkään nielin nalkutukset, eriskummalliset syytökset, mutta en enää - täysin.
        Useimmiten arvostaa laihaakin sopua enemmän kuin lihavaa riitaa, mutta hänen nyt vain on saatava nämä vuorenhuiput ja aallonpohjat, sanoin jotain vastaan tai olen sanomatta...
        Se mikä tässä on hyvää, jos tosi sairaasta tilanteesta jotain hyvää löytyy, on se että ent. anoppini vähättely oli tähän verrattuna lasten leikkiä.
        ---
        Hiukan olen kuin koiranpentu, hyrisen tyytyväisyyttä pienestä kosketuksesta ja en nyt "nuole", mutta silittelen helposti. Hyviä asioita tulee siitä, että edelleen olen aika luova, rakastan kauneutta, kauniita esineitä, kaunista kattausta ja ruuanlaittoa.
        Etsin mielihyvää viinistä (tiedän - ei hyvä juttu), uppoudun kirjoittelemaan (niin kuin nytkin), työ on edelleen mukana kuvioissa, jotain innostavaa syntyy jostain muustakin.
        Kuulen jonkun ihmettelevän, kuinka tyhmä olen, kun en muuta tilannetta, eli muuta siis ulos traumaattisesta liitosta, kuuluuhan siihen mitä suurimmassa määrin henkistä väkivaltaa.
        Vaihtoehtoja en kuitenkaan oikein näe, vaikka en ole miehestäni taloudellisesti riippuvainen, en fyysisestikään (sillä olen mukautunut siihen, että selkä- ym. vaihtuneet syy hänen haluttomuuteensa eivät pidä yllä seksuaalista elämää).
        Mutta - en jaksa enää erota ja aloittaa kaikkea uudelleen. Mitä "uusi elämä" voisi tarjota? Meillä on kaunis koti, jonka pystyisin kyllä lunastamaan itselleni, mutta hän on selkeästi sanonut, että hän ei myy. Tuntuu etten jaksaisi enää ajatella uutta miessuhdetta ja yksinkään ei ole mukava olla.
        Vaakakupissa painaa hyvänä asiana monia näkemyksiä, joita voimme jakaa ja joista keskustella. Liikumme yhdessä esim. näyttelyissä (ja nautimme niistä) – eli itsepähän olen ratkaisuni tehnyt – muita en niistä voi syyttää.
        Mutta surullinen olen. Surullinen siitä, että elämä sittenkin jotenkin petti minut. Olin luullut ”ansainneeni” jotenkin rauhallisemman kolmannen elämän.
        Kaunista kevättä odotelleen...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1739
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1370
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1342
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe