Uudempaa kameraa

Meikäläinenvaa

Moi. Minulla on tällä hetkellä Nikonin d5200, ja minulla on siihen 55-200mm & 35mm lisäputket. Olen miettinyt jos vaihtaisin tuon kameran johonkin parempaan. Olisiko järkeä vaihtaa kameraa uudempaa vai ostella mielummin tuohon lisää objektiivejä? Mitä hyviä Nikonin kameroita on? Niinkuin tämmöiselle kuka harrastelee kuvausta melko säännöllisesti. Ja mielipiteitä hintalaatusuhteiltaan hyviin objektiiveihinkin olisi kiva kuulla :)! Tykkään otella todella monipuolisia kuvia. Kasvo/lähikuvia, maisemakuvia, urheiluista ymsymsyms.:)

22

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla oli hetken eli noin vuoden verran D5100 runko käytössä puolivahingossa. Hyvin se toimi mutta olin tottunut niihin Nikon runkoihin joissa on se toinen näyttö siinä ylhäällä eikä niin moneen paikkaan tarvitse mennä valikkojen kautta ja vaihdoin sen D7100 runkoon joka tänään lienee Nikonin kroppien lippulaiva mutta alle tonnin hintaan myytävänä.

      Periaatteessa lasitavaraan, kunhan se on hyvää kannattaa investoida sillä sitä voi käyttää monen rungon ajan kunhan pysyy merkissä.

      Itse lähdin jo kroppiaikaan uusia laseja ostaessani valitsemaan niitä joita voi käyttää myös kinokoon rungoissa sillä ne käyvät myös kropeissa mainiosti.

      Tuo D7100 on nopeampi käyttää kuin nuo D5x00 sarjan rungot mutta siinä 5x000 sarjassa on se kääntyvä näyttö ja se puuttuu muista paitsi uudesta D750 rungosta joka maksaa reilun tuplan tuohon D7100 runkoon verrattuna.

      Vaikea juttu ja se pitää jokaisen itse päättää, onnea vaan valintaan.

      • Meikäläinenvaa

        Kiitos paljon!
        Mitkä objektiivejä käytät? Ja mitä tuo "kroppi" tarkoittaa :D?
        Toi kääntyvä näyttö on kyllä ollut monissa tilanteissa tosi hyvä!


      • Meikäläinenvaa kirjoitti:

        Kiitos paljon!
        Mitkä objektiivejä käytät? Ja mitä tuo "kroppi" tarkoittaa :D?
        Toi kääntyvä näyttö on kyllä ollut monissa tilanteissa tosi hyvä!

        Tuon D7100 kanssa käytän turistilasia Nikkorin 18 - 200 mm VR F3.5 - 5.6 useiten.

        Tamronin 17 - 50 mm F2.8 on lasi jota käytän sisätiloissa ja sen lisäksi makroja joita on 60 mm F2.8 ja 105 mm F2.8 molemmat Nikkorin makroja. Minulla on toinen runko D800 ja siihen laseja muutama joten niitäkin voi tarpeen tullen käyttää esim. Nikkor 70 - 200 F2.8 VR ja muutama muu.

        Kroppi tarkoittaa sitä pienempää kennoa joka on täyskennosta tavallaan leikattu eli kropattu. Sen kerroin kuvakulmassa on Nikonilla 1,5 joten 70 - 200 mm vastaa kinokennoisen kuvakulmina 105 - 300 mm. Todellisuudessahan sen pituus ei kasva joten syväterävyyteen se ei vaikuta mutta kuvakulmaan kylläkin. Tuossa D7100 rungossa on vielä kroppausmahdollisuus muistaakseni 1,3x jolloin kuvakulma tuolla 200 mm pituudella on lähes 400 millisen kuvakulma täyskennoisella. Koska siinä on 24 Mpix niin niitä jää vielä noin 15 Mpix siihen kroppiinkin.

        Minulle se D5100 oli hieman outo käyttää koska niihin valikoihin piti aika usein mennä kun olin aiemmin edellisillä rungoillani tottunut erilaiseen järjestelyyn. Muutoin se toimi vallan hyvin.

        Melkein suosittelisin tuota D7100 joskin sen seuraaja lienee lähellä jolloin sen hinta ehkä vielä laskisi satasilla mutta tämä on vain arvelua. D7100 on varsin hyvä ja käyttöystävällinen runko minun mielestäni mutta tämä on vain henkilökohtainen mielipide eikä mikään absoluuttinen totuus.


      • Työeläkeläinen kirjoitti:

        Tuon D7100 kanssa käytän turistilasia Nikkorin 18 - 200 mm VR F3.5 - 5.6 useiten.

        Tamronin 17 - 50 mm F2.8 on lasi jota käytän sisätiloissa ja sen lisäksi makroja joita on 60 mm F2.8 ja 105 mm F2.8 molemmat Nikkorin makroja. Minulla on toinen runko D800 ja siihen laseja muutama joten niitäkin voi tarpeen tullen käyttää esim. Nikkor 70 - 200 F2.8 VR ja muutama muu.

        Kroppi tarkoittaa sitä pienempää kennoa joka on täyskennosta tavallaan leikattu eli kropattu. Sen kerroin kuvakulmassa on Nikonilla 1,5 joten 70 - 200 mm vastaa kinokennoisen kuvakulmina 105 - 300 mm. Todellisuudessahan sen pituus ei kasva joten syväterävyyteen se ei vaikuta mutta kuvakulmaan kylläkin. Tuossa D7100 rungossa on vielä kroppausmahdollisuus muistaakseni 1,3x jolloin kuvakulma tuolla 200 mm pituudella on lähes 400 millisen kuvakulma täyskennoisella. Koska siinä on 24 Mpix niin niitä jää vielä noin 15 Mpix siihen kroppiinkin.

        Minulle se D5100 oli hieman outo käyttää koska niihin valikoihin piti aika usein mennä kun olin aiemmin edellisillä rungoillani tottunut erilaiseen järjestelyyn. Muutoin se toimi vallan hyvin.

        Melkein suosittelisin tuota D7100 joskin sen seuraaja lienee lähellä jolloin sen hinta ehkä vielä laskisi satasilla mutta tämä on vain arvelua. D7100 on varsin hyvä ja käyttöystävällinen runko minun mielestäni mutta tämä on vain henkilökohtainen mielipide eikä mikään absoluuttinen totuus.

        "Todellisuudessahan sen pituus ei kasva joten syväterävyyteen se ei vaikuta mutta kuvakulmaan kylläkin. "

        Toki syväterävyys muuttuu, mutta toisen suuntaan, mitä ajattelit. Mitä pienempi kenno, sitä pienempi syväterävyys, koska tarkaksi katsotaan virhe, joka on alle 1/1200 kennon leveydestä.

        Enne kuin lähtee vaihtamaan, kannattaa miettiä mitä sillä aikoo saada aikaan. Pelkkä "olisi kiva saada uusi" ei ole kovin fiksu syy. Tuo lisäkroppi on videota varten. Still-kuvauksessa se on turha.


      • lyhyt-kapea

        Eikös tuon syväterävyysalueen saa lyhyemmäksi (kapeammaksi) isommalla kennolla? Olen muistaakseni lukentut jostakin jotain siihen suuntaan.


      • lyhyt-kapea kirjoitti:

        Eikös tuon syväterävyysalueen saa lyhyemmäksi (kapeammaksi) isommalla kennolla? Olen muistaakseni lukentut jostakin jotain siihen suuntaan.

        Kennon koko ei siihen vaikuta vaan objektiivin optinen pituus. Jos kuvaat kropilla 300 mm lasilla saat kuvan joka vaatii Nikonilla jossa kerroin on 1,5 450 mm objektiivin. Kun ei katsota kuvakulmaa niin terävyysalue on sekä Fx että Dx rungolla sama mutta kuvakulma on eri oli lasin mitta mikä hyvänsä.


    • Meikäläinenvaa

      Ja siis mietin vain että kannattaako vaihtaa parempaan kameraan vai osteleeko parempia objektiivejä, jos haluaa parempia kuvia. Parempaa laatua. Kun eikö tämä d5200 ole aika aloittelijoiden kamera? Vai?

      • Mielestäni hyviin objektiiveihin kannattaa satsata sillä niitä voi käyttää monen runkosukupolven kanssa. Itse aloin keräämään Fx laseja jo silloin kun molemmat runkoni olivat Dx kokoa. Nyt ne pelittävät D800 nokalla mutta myös D7100 ja aikoinaan myös tuon D5100:n josta olen luopunut ostaessani tuon D7100 rungon. Kropille minulla on vain valovoimainen 17 - 50 mm F2.8 ja turistilasi 18 - 200 mm muut ovat Fx rungolle mutta pelittävät tarvittaessa myös kropilla.

        Nyt toivon hyvää tarjousta Nikkorin uudesta 300 mm F4 putkesta joka ainakin tänään kysyessäni oli vielä Turun Rajalassa pitkän jonotuksen päässä. Ehkä sitä vielä hetken saa kuolata.


    • ihana harrastus

      Ei ole oikeastaan mieltä vaihtaa toiseen kroppirunkoiseen, vaan saman tien kinokennokokoon. Kroppi tarkoittaa aps-c koon kennoa ja on täten fyysiseltä kooltaan pienempi kuin halkaisialtaan noin 35 millinen ns. kinokennokamera. Isompi kenno mahdollistaa vähäkohinaisempia kuvia, laajempaa kuvakulmaa maisemakuvissa, ja toisaalta pienempää syväterävyyttä muotokuvauksessa valovoimaisella objektiivilla sählätessä. Suosittelen siis hukkaostosten välttämistä, ja ostamaan heti Nikon D750- runko joka on parasta mitä tällä hetkellä kinnokennokoossa löytyy. Siihen kaveriksi markkinoille juuri pullahtamassa oleva Samyang 12- millinen, jolla saa erittäin laajoja maisemakuvia, ja myös ihania kuvia tähtitaivaasta tahi revontulista suurinta aukkoa käytettäessä. Sitten vain opiskelemaan mikä on valokuvauksessa aukon ISO:n ja suljinajan merkitys, ja sitten paanalle kokkeilemaan. Ihania hetkiä valokuavusharrastiksen parissa. http://www.digitarvike.fi/samyang_12_mm_f28_ed_as_ncs_fish-eye_nikon

      • Meikäläinenvaa

        Okei! Kiitos paljon tästä!
        Onko sinulla nikonia ja jos on niin mikä ? Ja mitä objektiivejä käytät :)?


      • ihana harrastus
        Meikäläinenvaa kirjoitti:

        Okei! Kiitos paljon tästä!
        Onko sinulla nikonia ja jos on niin mikä ? Ja mitä objektiivejä käytät :)?

        Nykyään D700 ja D800E, joista kasisatanen aktiivikäytössä. Objektiiveina on nykyään Tamron 24-70 f/2.8 Nikkor 70-200 f/2.8 ja Sigma 35 f/1.4 Erittäin hyviä laseja kaikki. Suosittelen myös kokeilemaan joitain pyöröpolarisaatiosuodattimia esim. Hoya, tai sitten ND- suotimia. Maisema- ja henkilökuvauksessa niistä on usein iloa paremman värimaailman saavuttamisessa. Maisemakuvauksessa myös antaa pari aukkoa enemmän syväterävyyttä etenkin jos ei halua käyttää perin pientä aukkoa.


      • Meikäläinenvaa
        ihana harrastus kirjoitti:

        Nykyään D700 ja D800E, joista kasisatanen aktiivikäytössä. Objektiiveina on nykyään Tamron 24-70 f/2.8 Nikkor 70-200 f/2.8 ja Sigma 35 f/1.4 Erittäin hyviä laseja kaikki. Suosittelen myös kokeilemaan joitain pyöröpolarisaatiosuodattimia esim. Hoya, tai sitten ND- suotimia. Maisema- ja henkilökuvauksessa niistä on usein iloa paremman värimaailman saavuttamisessa. Maisemakuvauksessa myös antaa pari aukkoa enemmän syväterävyyttä etenkin jos ei halua käyttää perin pientä aukkoa.

        Okei! Wau! Pitää katella netistä vähäsen:) olen huomannut kum joutkut saavat semmoisia kuvia missä vesi näyttää semmoiselta sumealta tai semmoiselta jännältä, niin onko se näitä suodatin juttuja vai muokkaamalla?


      • Meikäläinenvaa kirjoitti:

        Okei! Wau! Pitää katella netistä vähäsen:) olen huomannut kum joutkut saavat semmoisia kuvia missä vesi näyttää semmoiselta sumealta tai semmoiselta jännältä, niin onko se näitä suodatin juttuja vai muokkaamalla?

        Tuo vesihomma lienee pitkän valotusajan tulos. Se saattaa vaatia kirkkaalla ilmalla harmaasuotimen joka auttaa pitkien aikojen aikaansaamisessa ilman ylivalotuksen riskiä.


      • ihana harrastus
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Tuo vesihomma lienee pitkän valotusajan tulos. Se saattaa vaatia kirkkaalla ilmalla harmaasuotimen joka auttaa pitkien aikojen aikaansaamisessa ilman ylivalotuksen riskiä.

        Juurikin näin. Itse käytän virtaavan veden kuvaamisessa 1/10 tai sitä pidempää valotusaikaa, sekä pyöröpolarisaatiosuodatinta että usein aukkoa 8. Vaatii tietenkin hyvän jalustan kameralle sekä lankalaukaisinta tai ajastimen käyttöä. Kirkkaassa auringonvalossa pitkien valotusaikojen käyttäminen on ongelmallista mutta hämärässä ja jopa pimeässä saa ihan hyviä otoksia.


    • ihana harrastus
    • arvo asiantuntija

      Työeläkeläinen on niin itserakas että on käynyt peukuttamassa mielipiteensä vielä erikseen. Asiantuntemuksen kanssa on vähä niin ja näin mutta itserakkautta löytyy he he!

      • Mikähän se on nyt niin pielessä jotta "arvo asiantuntija" on noin ottanut nokkiinsa?

        Olisit nyt kertonut heti mistä pipo kiristää!

        Miten on oman itserakkautesi kanssa, onko toivomisen varaa vai etkö osannut ottaa kantaa ihan keskusteluun mutta jotain piti sanoa jottei tuntisi itseään muita huonommaksi?


      • arvo asiantuntija
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Mikähän se on nyt niin pielessä jotta "arvo asiantuntija" on noin ottanut nokkiinsa?

        Olisit nyt kertonut heti mistä pipo kiristää!

        Miten on oman itserakkautesi kanssa, onko toivomisen varaa vai etkö osannut ottaa kantaa ihan keskusteluun mutta jotain piti sanoa jottei tuntisi itseään muita huonommaksi?

        Hoo hoo! Itse asiassa peukuttaminen on niin hauskoo, jotta tapsan kaa mentiin peukuttamaan mekin.


      • arvo asiantuntija kirjoitti:

        Hoo hoo! Itse asiassa peukuttaminen on niin hauskoo, jotta tapsan kaa mentiin peukuttamaan mekin.

        Eikö olekaan mitään sanottavaa "asiantuntemuksestani", tosin olen vain harrastaja enkä asiantuntija mutta saatan kertoa mielipiteeni jos sitä kysytään noin erikseen tai yleisesti.

        PS. erisnimet kirjoitetaan isolla alkukirjaimella! Kuten esim. ei siis tapsan vaan Tapsan!

        Ei kannata muita moittia jos itse lankeaa moiseen typeryyteen!


      • arvo asiantuntija
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Eikö olekaan mitään sanottavaa "asiantuntemuksestani", tosin olen vain harrastaja enkä asiantuntija mutta saatan kertoa mielipiteeni jos sitä kysytään noin erikseen tai yleisesti.

        PS. erisnimet kirjoitetaan isolla alkukirjaimella! Kuten esim. ei siis tapsan vaan Tapsan!

        Ei kannata muita moittia jos itse lankeaa moiseen typeryyteen!

        Anteeksi! Kyllä sinä oikeassa olet.


    • hra-kivikaivo

      Riippuu mitä haet päivityksellä. Uudempi kamera ei välttämättä tarkoita parempia kuvia. Syy miksi päivittää runkoa, on ergonimia ja käytön helpottaminen. Ei tarvitse mennä valikkoihin säätämään, vaan asetus löytyy kenties suoraa jonkun napin takaa. "Kroppi" -runkoisella saa aivan loistavia kuvia.

      Jos lontoonkieli luistaa, niin tässä yksi sivusto jossa käsitellään aihetta: http://www.kenrockwell.com/tech/recommended-cameras.htm

    • Canonisti_minäkin

      Alkuperäinen kysymys on vähän hassu. Oleellista on tietää, mitä kysyjä kuvaa ja paljonko on valmis laittamaan rahaa pinoon. Ilman noita oleellisia tietoja sanoisin, olettaen kameran olevan ihan peruskuvaukseen: laita nuo zoomit roskikseen, osta D7200 runko ja kolmevitosen pariksi joku 85 mm tai 105 mm objektiivi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4995
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe