Sairaanhoitajan koulutus turha kuurolle

Kallis koulutus

Lehdessä oli että tämä kuuro Janita saa nyt kuitenkin aloittaa sairaanhoitajan opinnot. Eiköhän ole turhan kallis koulutus, kun ei kuitenkaan voi tehdä sairaanhoitajan töitä täysipainoisesti? Koko koulutuksen ja työharjoittelun ajan pitää olla avustaja palkattuna ja koultus itsessään maksaa yhteiskunnalle. Verorahoilla jonkun päähänpinttynyttä unelmaa toteutetaan.

Lehdessä oli, että hän aikoo mennä valmistuttuaan työskentelemään kuurojen vanhusten pariin vanhainkotiin. Eihän sellaiseen työhön mitään sairaanhoitajan koulutusta tarvita. Eikö ihan oppisopimuksella opiskellut lähihoitaja kelpaisi aivan hyvin vanhainkotiin kuuroja vanhuksia hoitamaan?

15

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • my bad

      Ajattelin tuon olevan win-win kaikkien kannalta, kun fiksu ja motivoitunut nuori nainen pääsi opiskelemaan haaveidensa ammattiin, mutta en osannut ottaa huomioon, että kyllä joku katkera luuseri tuostakin ongelman itselleen tekee.

    • 18+1

      Jotain rajaa pitäisi todellakin olla. Pian meillä on sokeita ammattiautoilijoita, joille pitää olla avustaja joka itseasiassa ajaa ajoneuvoa.

      • johtotähtiV8

        niitähän on jo nimittäin sokeita "ammattiautoilijoita ja samalla kusipäisiä ,jotka ajan esim. tunnelityömaan ajoissa täysin päin punaisia lukemattomia kertoja särkänniemen liikennevaloissa.


      • car without driver

        Jo nyt on autoja jotka eivät tarvitse minkäänlaista kuskia. Ainoastaan lainsäädäntö estää etteivät nuo autot kurvaile Tampereella.


      • työt työttömille
        car without driver kirjoitti:

        Jo nyt on autoja jotka eivät tarvitse minkäänlaista kuskia. Ainoastaan lainsäädäntö estää etteivät nuo autot kurvaile Tampereella.

        Minä olen sitä mieltä, että vammaisille ei pidä antaa mitään työpaikkaa, kun saavat eläkkeen. Harrastakoon jotain, mutta oikeat työpaikat työttömille. Kyllä he eläkkeellään tulevat toimeen, tuleehat köyhät vanhuuseläkeläisetkin. Se mitä nämä vammaiset voisivat harrastuksekseen tehdä, on sitten eri asia, mutta ei siihen pidä verovaroja tuhlata. Näen aina punaista, kun näen jonkun vammaisen jossain töissä. En siksi, ettähän on vammainen, vaan en voi olla ajattelematta, että tuokin on joltain työttömältä pois. Eri asia sitten, kun tulee aika, ettei työttömiä enää ole, sitten voivat vammaisetkin tehdä palkallista työtä. njo jaa, ei kyllä minun elinaikanani (s. 1945)


      • työt taitaville
        työt työttömille kirjoitti:

        Minä olen sitä mieltä, että vammaisille ei pidä antaa mitään työpaikkaa, kun saavat eläkkeen. Harrastakoon jotain, mutta oikeat työpaikat työttömille. Kyllä he eläkkeellään tulevat toimeen, tuleehat köyhät vanhuuseläkeläisetkin. Se mitä nämä vammaiset voisivat harrastuksekseen tehdä, on sitten eri asia, mutta ei siihen pidä verovaroja tuhlata. Näen aina punaista, kun näen jonkun vammaisen jossain töissä. En siksi, ettähän on vammainen, vaan en voi olla ajattelematta, että tuokin on joltain työttömältä pois. Eri asia sitten, kun tulee aika, ettei työttömiä enää ole, sitten voivat vammaisetkin tehdä palkallista työtä. njo jaa, ei kyllä minun elinaikanani (s. 1945)

        Olen tulkitsevinani kirjoituksestasi, että pidät vammaisia huonoina ihmisinä. Tulkitsenko oikein?


      • eoiro5
        työt työttömille kirjoitti:

        Minä olen sitä mieltä, että vammaisille ei pidä antaa mitään työpaikkaa, kun saavat eläkkeen. Harrastakoon jotain, mutta oikeat työpaikat työttömille. Kyllä he eläkkeellään tulevat toimeen, tuleehat köyhät vanhuuseläkeläisetkin. Se mitä nämä vammaiset voisivat harrastuksekseen tehdä, on sitten eri asia, mutta ei siihen pidä verovaroja tuhlata. Näen aina punaista, kun näen jonkun vammaisen jossain töissä. En siksi, ettähän on vammainen, vaan en voi olla ajattelematta, että tuokin on joltain työttömältä pois. Eri asia sitten, kun tulee aika, ettei työttömiä enää ole, sitten voivat vammaisetkin tehdä palkallista työtä. njo jaa, ei kyllä minun elinaikanani (s. 1945)

        Kyseiseltä henkilöltä puuttuu vain yksi aisti, se ei välttämättä tee hänestä työkyvytöntä tai muutenkaan kykenemätöntä toimimaan ja hän itse haluaa tehdä työtä. Hänellä on oikeuksia siinä missä ns. terveilläkin. On jotensakin alentavaa ja halveksivaa puhua esim. kuulovammaisesta työntekijästä vain harrastelijana.

        Itselläni oli aikoinaan kuuro työkaveri, eikä kuulon puuttuminen vaikuttanut yhtään hänen työntekoonsa, siinä teki työnsä kuin muutkin työntekijät.

        Itse näen punaista kun jotakuta aletaan syrjiä...


      • SIlpputyöläinen
        työt taitaville kirjoitti:

        Olen tulkitsevinani kirjoituksestasi, että pidät vammaisia huonoina ihmisinä. Tulkitsenko oikein?

        En ole tuon kommentin kirjoittaja mutta kyllä itseänikin ottaa päähän kun olen niin paljon joutunut sysityksi ja ilkeilyn kohteeksi, pelkkiä lyhyitä pätkiä vain annettu työksi ja vajaakuntoisia sselvästikin suojatyöpaikassa erityiskohtelulla jatkuvassa työsuhteessa. Miksi??
        Miksi tunnollista normaalikuntoista kohdellaan huonosti? Ja todella ilkeitä vajaakuntoisia olen kohdannut työpaikoillla. Vihamielistä suhtautumista. Ovatko terveille kateellisia? En ymmärrä miksi katsotaan, että terve normaalityökykyinen on ikäänkuin vapaata riistaa jota saa sysiä ja nälviä ja antaa vain silpputyötä.;(((


      • sanonvaa
        työt työttömille kirjoitti:

        Minä olen sitä mieltä, että vammaisille ei pidä antaa mitään työpaikkaa, kun saavat eläkkeen. Harrastakoon jotain, mutta oikeat työpaikat työttömille. Kyllä he eläkkeellään tulevat toimeen, tuleehat köyhät vanhuuseläkeläisetkin. Se mitä nämä vammaiset voisivat harrastuksekseen tehdä, on sitten eri asia, mutta ei siihen pidä verovaroja tuhlata. Näen aina punaista, kun näen jonkun vammaisen jossain töissä. En siksi, ettähän on vammainen, vaan en voi olla ajattelematta, että tuokin on joltain työttömältä pois. Eri asia sitten, kun tulee aika, ettei työttömiä enää ole, sitten voivat vammaisetkin tehdä palkallista työtä. njo jaa, ei kyllä minun elinaikanani (s. 1945)

        Ystäväni, kehitysvammainen, pääsi juuri töihin. Hän tekee ahkerasti töitä (tutustuin häneen aikoinaan töissä) ja saa kuukaudessa eläkkeensä päälle muutaman satasen. Ei hänelläkään ole helppoa, edunvalvojalta saa viikossa muutaman kympin, joka riittää juuri ja juuri ruokaan. Nyt hän saa edes palkan ja voi ostaa esimerkiksi lahjoja tyttöystävälleen. Kehitysvammaisetkin ovat ihmisiä. Eikä se eläke todellakaan ole suuri.


    • okjiojiwje

      Kuulovammaiset vanhukset tarvitsevat hoitajia jotka puhuat heille heidän omalla kielellään, siis viittomalla. Muuten hoitajan ja hoidettavan väliin tarvitaan tulkki.

      • Niinpä mutta

        Ongelma tuleekin siitä etteivät hoidettavien omaiset, työtoverit, lääkärit, esimiehet jne voi kommunikoida kuuron sairaanhoitajan kanssa kuin paperilla ja tulkin avulla. Kummassakin kommunikointitavassa on ongelmansa, joita paikkaamaan tarvitaan aina puheella kommunikointia.


      • kuuleva
        Niinpä mutta kirjoitti:

        Ongelma tuleekin siitä etteivät hoidettavien omaiset, työtoverit, lääkärit, esimiehet jne voi kommunikoida kuuron sairaanhoitajan kanssa kuin paperilla ja tulkin avulla. Kummassakin kommunikointitavassa on ongelmansa, joita paikkaamaan tarvitaan aina puheella kommunikointia.

        Kuuron potilaan omaiset ovat usein jo tottuneet kuurojen kanssa toimimiseen (Vai mitä luulisit?). Moni kuuro osaa myös lukea huulilta ja puhua tarvittaessa ääneen melko ymmärrettävästi. Varsinkin nuoremmalla väestöllä on ollut mahdollisuus mm. puheterapiaan. Missä on ongelma?

        Moni kuuleva terveydenhuollon ammattilainen osaa viittomakieltä. Työpaikan voi valita niin, että ongelmia ei synny. Kuuro, joka työskentelee kuurojen kanssa, on varmastikin etu eikä haitta.
        Koulutus maksaa huomattavasti vähemmän kuin yhteiskunnan maksamat koko iän kattavat etuudet työkyvyttömälle. Joka alalla tarvitaan kommunikointitaitoja. Kuurolta ne eivät kuitenkaan puutu, ainoastaan kieli on eri.


    • Voe hyvvee päevee

      Aamulehdessä oli naseva kannanotto tähän asiaan. Aloittaja ei huomaa ollenkaan sitä asiaa, että kuurollakin on oikeus päästä koulutukseen, oli se sitten sairaanhoitajan koulutus tai jokin muu. Saman se kouluttautuminen maksaa ammatista riippumatta. Vai pitäisikö tällaisen henkilön jäädä kotiin nysväämään loppuiäkseen?

      Nyt, kun hän pääsee kouluttautumaan sairaanhoitajaksi, hän voi valmistuttuaan keskustella kuurojen potilaiden kanssa heidän omalla kielellään.

      • Kallis koulutus

        Kysymys oli siitä että tuo kuuro henkilö ITSE kertoi lehtihaastattelussa, kun oli kuullut pääsevänsä opiskelemaan, että aikoo valmistumisensa jälkeen vanhainkotiin kuuroja vanhuksia hoitamaan. Ei vanhainkodin vanhustentenhoitajien TARVITSE olla sairaanhoitajia, eivätkä niitä olekaan. Lähihoitajia ovat ja lähihoitajan koulutus olisi paljon edullisempi. Ja paljon lähihoitajia koulutetaan nykyään oppisopimuksella. Turha ylikouluttaa jos aikoo kuitenkin tehdä vain lähihoitajan töitä.


    • Oikeus100

      Loistavaa! Tsemppiä Janita

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14901
    2. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3085
    3. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3079
    4. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3076
    5. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3075
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3074
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3074
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3070
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3064
    Aihe