eturauhassyövän seuraukset

styx

Eturauhassyöpä, tuo syövistä hankalin, joskaan ei tappavin, ei jätä siihen sairastunutta koskaan rauhaan.
Ensinnäkään tuo syöpä ei parane koskaan, se voi korkeintaan siirtyä remissioon.

Toiseksi, sen aiheuttamat elämänlaadun ongelmat ovat vailla vertaa.
Otamme esimerkiksi prostatektomian. Sen läpikäyneet ovat aina impotentteja, aina.
Lisäksi he joutuvat käyttämään vaippoja usein pitkiäkin aikoja, ehkä loppuelämän.

Jos joku prostatektomian läpikäyneistä kertoo seksielämän olevan ok ja erektioiden toimivan, hän valehtelee. Ainoastaan mielikuvitus voi toimia.

Sama koskee sädetyksen saaneita.
Hormonihoito se vasta elämästä helvetin tekeekin. Sitä ei voi ymmärtää muut kuin ne, jotka sen ovat kokeneet.
Lääkäreitä ei kiinnosta potilaan elämänlaatu tipan tippaa, he tuijottavat vain psa-arvoihin.

Voisinkin todeta, että eturauhassyöpään sairastuneelle yksi hyvä hoitovaihtoehto on itsemurha. Ei ollenkaan huono vaihtoehto.

Itse tuohon syöpään sairastuneena 5-kymppisenä miehenä harkitsen kyllä tuota viimeistä vaihtoehtoa.

3

264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pussinkuljettaja

      Hei, mulle tuli tosi paha mieli kirjoituksestasi. Sen vuoksi, että puhut itsemurhasta. Mutta myös sen vuoksi, että uskotko kun sanon, että on meitä muitakin saman kohtalon kokeneita, vaikkakin eri taudin aiheuttamana.
      Myös minä olen joutunut luopumaan tuosta maailman kauneimmasta asiasta, jolla kaksi ihmistä voi hellyyttä ja rakkauttaan toisilleen osoittaa. Niin kova paikka se on myös minulle ollut, etten millään siitä yli tahdo päästä. Ymmärrän niin täysin kirjoittamasi, siltikin, vaikka minä olen nainen.

      Sairastuin peräsuolensyöpään nelivitosena. Joulukuussa tuli neljä vuotta ensimmäisestä leikkauksesta. Viime alkukesällä tautini uusiutui leviten ristiluun kylkeen. Minulle on tähän mennessä tehty neljä suurta leikkausta ja kolme kertaa pienempiä operaatioita leikkaussalissa. Avattu lantion pohjan abskesseja yms. Sädehoitoja on kaksi sarjaa takana. Sytohoitoja takana yksi ja todennäköisesti yksi edessäpäin.

      Ensimmäisestä leikkauksesta lähtien olen ollut pussinkuljettaja. Seuraavissa kolmessa sekä vatsan- että selän puolelta tehdyissä operaatioissa lantion alueelta minulta on yksi kerrallaan poistettu kaikki mahdollinen. Häntäluun poiston ja ristiluun osapoiston jälkeen kudoksia on laitettu tukemaan verkko.
      Tuossa ristiluun alueen leikkauksesta minulle tuli hermovaurio, joka aiheuttaa kovia särkyjä jotka säteilee lisäksi oikeaan jalkaan vaikeuttaen kävelyä. Mutta pahin on se, että "alakerrasta" tuli tunnoton. En tunne edes pissahätää. Vagina oli ainut tuolla lantion alueella jäljellä oleva tuon virtsarakon lisäksi. Nyt sekin on tunnoton, suuren sädehoitoannoksen vuoksi lähes umpeen kuroutunut umpipussi, jolla ei ole enää mitään virkaa. Koko sukuelimien alue on täysin tunnoton. Nämä hermovaurion aiheuttamat tuntopuutokset ovat pysyviä. Yhtään mitään niille ei voi.

      Heti aluksi, kun sain tuon pysyvän avanteen alavatsalleni, oli se suuri trakedia. Ajattelin, että mitenkä minä voin ikinä mieheni kanssa harrastaa seksiä? Että ei kukaan halua rakastella naista, jolla p..kapussi keikkuu entisen napakorun tilalla?
      Mutta niin vain kävi, että mitään se ei haitannut. Mieheni rakasti minua yhtä paljon kuin ennenkin, pusseineni kaikkineni.

      Nyt tässä kohtaa elämäni on pysäkillä. En oikein tiedä miten tästä eteenpäin. Olen vielä sädehoidostakin uuvuksissa, etten oikein jaksa ajatella. Kuun lopulla tapaan kirurgini ja kuulen vastauksia. Voihan se olla, ettei tarvi paljon ajatellakaan, jos se päätepysäkki onkin jo lähellä. Oli miten oli, mutta mieheni kanssa on päätetty tämä loppuun yhdessä kulkea.

      Toivon niin sinulle oikeasti jaksamista. Mutta lupaa, ettet tuota viimeisellä rivilläsi olevaa edes harkitse. Kun elämä ottaa, usko pois, että se myös antaakin. Ihminen on loppujen lopuksi kummallinen olento, se sopeutuu, kun on pakko.

    • voimiajarohkeutta

      Otan osaa suruusi. On se kova paikka kun ihminen sairastuu ja vielä keski-iässä. Jos homot ja lesbot harrastavat seksiä, niin sinullakin on vain mielikuvitus rajana. Jos toisesta välittää niin sitä mielihyvää voi tuottaa muillakin kehon osilla kuin niillä perinteisillä.
      En vähättele fyysisiä oireita ja rajoitteita, joita sairaus on sinulle tuonut, mutta uskon, että suurin osa niistä on sittenkin psyykkisiä. Et ole vielä tullut sinuksi sairauden kanssa.

      On vain meidän pieneten ihmisten hyväksyttävä, että elämään tulee erilaisia jaksoja ja vaiheita. Jokaisen elämään niitä varmasti ajallaan tulee.
      Sinun kannattaa hakeutua saamaan vertaistukea samaa sairautta kokeneiden pariin ja jutella myös tuntemuksistasi kumppanin kanssa, jos sellainen on.

    • gewdsck

      Minäkin sairastuin levinneeseen eturauhassyöpään.En ole koskaan päässyt kokemaan ns.naisen fyysistä rakkautta,poikuus on tallella.Nyt vituttaa.Mietin miten saisin itseltäni hengen pois.Muutenkin elämäni on ollut yhtä helvettiä.Koulukiusaamista yms.hauskaa.ja jumalauta ,minut synnytettiin väkisin tähän paskaan.Parempi olisi ollut olla syntymättä.No,nyt pääsen ikuisuuteen ,mutta kovien tuskien kautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1880
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      89
      1279
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      999
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      905
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      104
      857
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      46
      705
    Aihe