Työharjoittelijan hyväksikäyttöä?

Juuensuulainen

Aloitin noin 2kk sitten ammattikoulun työharjoittelun eräässä yrityksessä. En siis saa mitään palkkaa. Ensimmäinen kuukausi meni mukavasti, sain sopivasti hommia ja ne vastasivat sitä mitä minun olisikin pitänyt tehdä. Mutta sitten kävi niin että yksi työntekijä sanoi itsensä irti myymälän hoitamisesta. Myymälä sijaitsee jonkun matkan päästä sieltä missä olin siihen asti tehnyt hommia. Hän hoiti myymälää yksin. Joku sai sitten jättiläis idean että tuikataan työharjoittelija sinne myymälään. Ajattelin sitten että noh, jos nyt viikon tai pari siellä olen niin ei se nyt niin kamalaa ole, mutta huomenna alkaa NELJÄS viikkoni siellä. Eli olen ollut puolet harjoittelustani siellä. Myymälässä käy todella vähän ihmisiä ja olen monet päivät siellä vain pyöritellyt peukaloitani 8 tuntia ilman ainuttakaan asiakasta. Sitten kun niitä asiakkaita tulee, en osaa ikinä auttaa heitä koska en saanut minkäänlaista perehdytystä myymiini tuotteisiin. Ja todellakin istun siellä rakennuksessa ypöyksi ilman minkäälaista ohjausta. Homma ei liity edes mitenkään siihen aihealueeseen mitä minun pitäisi tässä työharjoittelussa opetella.

Olenkin sitten miettinyt että eikös minulla ole työharjoittelijana oikeuksiakin!?
- Tietääkseni koska olen yksin myymälässä, koulustani saama vakuutus ei ole voimassa.
- Vien jonkun työpaikan! Teen tasan samaa työtä mitä edellinen myyjä teki, mutta minä en saa siitä mitään korvausta.
- Työharjoittelija ei saisi korvata työntekijää eikä olla sijaisena tekemässä työtä josta joku voisi saada palkkaa.
- Työharjoittelijaa ei saa jättää yksin varsinkaan kassalle. (Edellisessä työharjoittelussa oltiin tästä erittäin tarkkoja!)
- En opi yhtään mitään.
- Vain he hyötyvät tästä.

Ajattelin että ehkä he eivät tiedä työharjoittelijoiden oikeuksia, mutta heillä on ollut ennenkin paljon harjoittelijoita. Eikö kukaan ole ottanut asiaa puheeksi?

Miten minun kannattasi menetellä, koska en halua enään päiväksikään mennä pyörittelemään sormiani sinne myymälään? Miten minun kannattaisi asia ilmaista?

5

1104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yghj

      Ota yhteys harjoittelusta vastaavaan opettajaan omassa oppilaitoksessasi. Kannattaisi myös jutella asiasta harjoittelupaikan vastaavan ihmisen kanssa.

    • Eres

      Komppaan edellistä. Yhteys TOP:ista vastaavaan opettajaan mahdollisimman pian. Tai sitä ennen kannattaa yrittää puhua asiasta harjoittelupaikan ohjaajan kansa

      Äläkä unohda pitää puoliasi. Tuommoisessa tilanteessa saattaa usein hämmentyä, mutta selitä rauhallisesti mutta varmasti asioiden laita ja miksi se ei ole hyväksyttävää. Tee selväksi oma tahtosi.

      Ja kyllä top-paikan tarjoajankin täytyisi tajuta tuo tilanne. Mutta jos sanoja ei löydy, tai asia ei puhumisenkaan jälkeen etene, niin viimeistään siinä kohtaa puhelin kouraan ja yhteys opettajaan.

    • Taikdjhdvn

      Minulle tehty juuri samanlailla. Työharjoittelijat ikuisia orjia ja sylkykuppeja.

    • Eres

      Aloittajalle.Tuliko asiaan selvyyttä?

    • zerohero54xx1

      Työharjoittelijoita on pidetty iät ja ajat ilmaisena työvoimana, onhan se hyväksikäyttöä. Ilmaiseksi töitä tekevä harjoittelija vie joltakin toiselta mahdollisuus palkkatyöhön ja varsinkin kaupan alalla tämä on iso ongelma.

      Vuonna 2018 voimaan astunut aktiivimalli pahensi edelleen tätä hyväksikäyttöä. Miksi kansanedustajat eivät voi puuttua hyväksikäyttöön ja tehdä jotakin palkallisen työllisyyden lisäämiseksi? Työttömien ja opiskelijoiden kyykyttäminen ei auta vaan kauppiaita pitäisi kannustaa palkkaamaan lisää työntekijöitä. Yksi tai kaksi ilmaista työharjoittelua riittää opettamaan kaiken tarvittavan työelämää varten, sen jälkeen pitäisi jo saada työtä josta maksetaan oikeaa palkkaa.

      Ihmiset, pitäkää tästä meteliä, tehkää ja aloittakaa kansalaisaloitetta asioiden muuttamiseksi, ottakaa yhteyttä kansanedustajiin, kertokaa työvoimatoimiston henkilökunnalle ja oppilaitosten opettajille työharjoitteluiden hyödyttömyydestä ja hyväksikäytöstä! Meidän ei tule missään nimessä tyytyä nykyisiin käytäntöihin vaan meidän täytyy kapinoida oikeudenmukaisuuden puolesta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      1835
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1479
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1262
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1180
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      969
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      942
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      895
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      826
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe