Ihmisen auttaminen onnettomuudessa - APUA!!!

TaidotonSamarialainen

Olin tänään tilanteessa, jossa vanhus oli ilmeisesti kaatunut naama edellä maahan. Vanhusta oli jo auttamassa kaksi nuorta naista, mutta menin myös itse katsomaan tilannetta. Vanhuksella oli nenässä kaksi isoa ruhjetta ja huuli oli erikoisen näköinen, mutten ole varma liittyikö se kaatumiseen vai oliko kyseessä jokin aiempi asia. Vanhuksella oli niin huono kuulo, että hänen kanssaan oli hyvin vaikea selvittää tilannetta, mutta hän EI vaikuttanut päällisin puolin vakavasti loukkaantuneelta (esimerkiksi aivotärähdys tai lonkan murtuma tms.).
Naiset ehdottivat taksia, mutta vanhus ei tahtonut. Sanoin sitten melko jämptisti, että kyllä se taksi on nyt parempi kuin julkisilla meneminen. Vanhus vakuutteli olevansa kunnossa ja lähti jatkamaan matkaansa julkisilla.

Minulla ei ole kokemusta tälläisistä tilanteista lainkaan. En varsinaisesti hätääntynyt, mutta olin kyllä tuuliajolla ja hukassa. Itselle nousi tilanteen jälkeen kysymyksiä:
-Missä tilanteessa ambulanssin voi tilata? Olisiko ambulanssin soittaminen ollut tässä tilanteessa toivottavaa vai olisiko se ollut liiallisuuksiin menemistä?
-Voiko hätäkeskukseen soittaa ilman täyttä aikomusta tilata virkavaltaa paikalle? Siis puhtaasti neuvontamielessä? Vai viekö kuluttaako tämä liikaa aikaa hätäkeskuksen työntekijöiltä.
-Jos haluaisi saada vanhuksen terveysasemalle mutta kokisi ambulanssin tilaamisen/sairaalan olevan liian suuri toimenpide, kuinka vanhuksen silloin saisi terveysasemalle? Tulisiko hänet viedä taksille ja sanoa taksikuskille, että vie vanhuksen terveysasemalle?


Koen, etten minä (tai muut tilanteessa) hoitanut tilannetta optimaalisesti. En koe syyllisyyttä, sillä tein minkä osasin, mutta alkoi lähinnä vituttaa etten osaa hoitaa tälläisiä haastavia tilanteita. Nyt haluan apua jatkoa varten ja kysyn pari itselleni erittäin tärkeää kysymystä:

1. Koska tulee soittaa ambulanssi?
1b. Mitä, jos henkilö ei halua ambulanssia?
2. Voiko olla tilannetta, jossa henkilö tulee ohjata terveyskeskukseen muttei sairaalaan?
2b. Mikäli voi, niin kuinka esimerkiksi lapsen tai vanhuksen pätymisen terveyskeskukseen voi varmistaa? Tuleeko lähteä itse viemään vai suostuvatko esimerkiksi taksikuskit viemään terveyskeskukseen ja katsomaan, että henkilö pääsee terveydenhoitoon?
2c. Mitä, jos henkilö ei halua terveyskeskukseen?


APUA!!!

10

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TaidotonSamarialainen

      ???

    • Sotemittari

      Mitäpä sitten jos ampulanssi ei tulekaan taikka ota kyytiin toisen kiireellisemmän tapauksen vuoksi?

      • hoit_su

        Hätäkeskus tekee arvion tapauksesta ja päättää ambulanssin lähettämisestä. Kun ambulanssi tulee paikalle, niin hoitohenkilöstö tutkii potilaan ja arvioi jatkohoidon tarpeen.


      • TaidotonSamarialainen

        Lainaan aloitusviestiäni:
        "1. Koska tulee soittaa ambulanssi?

        1b. Mitä, jos henkilö ei halua ambulanssia?

        2. Voiko olla tilannetta, jossa henkilö tulee ohjata terveyskeskukseen muttei sairaalaan?

        2b. Mikäli voi, niin kuinka esimerkiksi lapsen tai vanhuksen pätymisen terveyskeskukseen voi varmistaa? Tuleeko lähteä itse viemään vai suostuvatko esimerkiksi taksikuskit viemään terveyskeskukseen ja katsomaan, että henkilö pääsee terveydenhoitoon?

        2c. Mitä, jos henkilö ei halua terveyskeskukseen?"


      • neuvoa.kk
        TaidotonSamarialainen kirjoitti:

        Lainaan aloitusviestiäni:
        "1. Koska tulee soittaa ambulanssi?

        1b. Mitä, jos henkilö ei halua ambulanssia?

        2. Voiko olla tilannetta, jossa henkilö tulee ohjata terveyskeskukseen muttei sairaalaan?

        2b. Mikäli voi, niin kuinka esimerkiksi lapsen tai vanhuksen pätymisen terveyskeskukseen voi varmistaa? Tuleeko lähteä itse viemään vai suostuvatko esimerkiksi taksikuskit viemään terveyskeskukseen ja katsomaan, että henkilö pääsee terveydenhoitoon?

        2c. Mitä, jos henkilö ei halua terveyskeskukseen?"

        1. Jos tuntuu että ihminen tarvitsee nopeaa apua. Todella vakavissa tilanteissa (tajuttomuus, rintakipu tms.) ambulanssin ensihoitajat voivat aloittaa hoidon jo tilannepaikalla. Pienemmissä vammoissa (isohkot haavat tai murtumat tms) ei välttämättä tarvita nopeaa hoitoa, mutta usein esim. kovan kivun tai verenvuodon takia potilas ei muuten pääse hoitoon.

        Jos et ole varma, soita. Hätäkeskuspäivystäjillä on paremmat edellytykset päättää vaatiiko tilanne ambulanssin hälyttämistä.

        1b) Jos henkilö ei apua halua, ei sinun tarvitse soittaa. Yleinen auttamisvelvolllisuus on meillä kaikilla, mutta olet velvollisuutesi täyttänyt jos olet apuasi tarjonnut. Toki jos potilas on lapsi, sekava, muistisairas tms. kannattaa soittaa.

        2. Nyt en aivan täysin ymmärrä mitä tällä kysymyksellä haet. Jos potilas tarvitsee päivystyksellistä hoitoa, muttei kuitenkaan ole vakavasti sairas tai vammautunut, kannattaa hänen hakeutua lähimpään perusterveydenhuollon päivystykseen (voi olla tk tai sairaala). Terveyskeskus ja sairaala tarkoittavat periaatteessa samaa asiaa, suurin osa Suomen sairaaloista on käytännössä vain suuria terveyskeskuksia. Keskussairaalat ja yliopistosairaalat ovat sitten pääasiassa erikoissairaanhoidon yksiköitä.
        Joten esim. juuri kaatumisesta syntyneiden haavojen vuoksi kannattaa hakeutua lähimpään päivystykseen, aivan sama lukeeko talon ulko-oven päällä sairaala vai terveyskeskus. Sieltä osataan ohjata eteenpäin jos tarve vaatii.


        2b) Jos tuntuu, ettei potilad itse löydä päivystykseen, kannattaa toki perillepääsy varmistaa. Voit toki viedä hänet itsekin, hieno homma. Taksikin on yleensä hyvä vaihtoehto. Jos potilaalla on kovia kipuja tai runsasta verenvuotoa, ambulanssin käynti voi olla tarpeen. Soita hätäkeskukseen jos et ole varma tarviiko potilas ambulanssia vai ei, päivystäjä kyllä osaa arvioida tilanteen.

        2c) Sama vastaus kuin aiemmin, jos henkilö vaikuttaa selväjärkiseltä, eikä kyseessä ole lapsi tai sekava ihminen, ei häntä pidä pakottaa. Jos henkilö kieltäytyy avusta, se on hänen oma päätöksensä.


        Lyhyesti vielä.
        - Jos ihminen tarvitsee kiireellistä apua, soita 112.
        - Jos et ole varma, vaatiiko tilanne kiirellistä apua, soita silti 112. Päivystäjä arvioi tilanteen ja lähettää apua jos tilanne sitä vaatii.
        - Jos kyseessä ei ole välitöntä hoitoa vaativa tilanne, ota yhteyttä lähimpään päivystykseen.


      • Aspergerinfo_
        neuvoa.kk kirjoitti:

        1. Jos tuntuu että ihminen tarvitsee nopeaa apua. Todella vakavissa tilanteissa (tajuttomuus, rintakipu tms.) ambulanssin ensihoitajat voivat aloittaa hoidon jo tilannepaikalla. Pienemmissä vammoissa (isohkot haavat tai murtumat tms) ei välttämättä tarvita nopeaa hoitoa, mutta usein esim. kovan kivun tai verenvuodon takia potilas ei muuten pääse hoitoon.

        Jos et ole varma, soita. Hätäkeskuspäivystäjillä on paremmat edellytykset päättää vaatiiko tilanne ambulanssin hälyttämistä.

        1b) Jos henkilö ei apua halua, ei sinun tarvitse soittaa. Yleinen auttamisvelvolllisuus on meillä kaikilla, mutta olet velvollisuutesi täyttänyt jos olet apuasi tarjonnut. Toki jos potilas on lapsi, sekava, muistisairas tms. kannattaa soittaa.

        2. Nyt en aivan täysin ymmärrä mitä tällä kysymyksellä haet. Jos potilas tarvitsee päivystyksellistä hoitoa, muttei kuitenkaan ole vakavasti sairas tai vammautunut, kannattaa hänen hakeutua lähimpään perusterveydenhuollon päivystykseen (voi olla tk tai sairaala). Terveyskeskus ja sairaala tarkoittavat periaatteessa samaa asiaa, suurin osa Suomen sairaaloista on käytännössä vain suuria terveyskeskuksia. Keskussairaalat ja yliopistosairaalat ovat sitten pääasiassa erikoissairaanhoidon yksiköitä.
        Joten esim. juuri kaatumisesta syntyneiden haavojen vuoksi kannattaa hakeutua lähimpään päivystykseen, aivan sama lukeeko talon ulko-oven päällä sairaala vai terveyskeskus. Sieltä osataan ohjata eteenpäin jos tarve vaatii.


        2b) Jos tuntuu, ettei potilad itse löydä päivystykseen, kannattaa toki perillepääsy varmistaa. Voit toki viedä hänet itsekin, hieno homma. Taksikin on yleensä hyvä vaihtoehto. Jos potilaalla on kovia kipuja tai runsasta verenvuotoa, ambulanssin käynti voi olla tarpeen. Soita hätäkeskukseen jos et ole varma tarviiko potilas ambulanssia vai ei, päivystäjä kyllä osaa arvioida tilanteen.

        2c) Sama vastaus kuin aiemmin, jos henkilö vaikuttaa selväjärkiseltä, eikä kyseessä ole lapsi tai sekava ihminen, ei häntä pidä pakottaa. Jos henkilö kieltäytyy avusta, se on hänen oma päätöksensä.


        Lyhyesti vielä.
        - Jos ihminen tarvitsee kiireellistä apua, soita 112.
        - Jos et ole varma, vaatiiko tilanne kiirellistä apua, soita silti 112. Päivystäjä arvioi tilanteen ja lähettää apua jos tilanne sitä vaatii.
        - Jos kyseessä ei ole välitöntä hoitoa vaativa tilanne, ota yhteyttä lähimpään päivystykseen.

        1b) Kyllä tarvitsee soittaa.


      • Aspergerinfo_
        Aspergerinfo_ kirjoitti:

        1b) Kyllä tarvitsee soittaa.

        Edelliseen vielä, maallikkoa ei voi vaatia tekemään arviota, vaikuttaako potilas selväjärkiseltä. Voi vaikuttaa vaikkei sitä olisi. Joten kannattaa soittaa sinne 112, vaikka onnettomuuden uhri tahtoisi ettei soiteta. Hänet silloin tarkastetaan asiantuntevassa hoitopaikassa, josta hän pääsee heti pois, mikäli arvioidaan hänen selviytyvän itsenäisesti eikä sairaalahoitoa vaativia vammoja ole.

        Itse toimisin noin ja näen sen järkeväksi tavaksi toimia. Äitini on erikoissairaanhoitaja ja olen perehtynyt itse pitkälti lääketieteisiin. Tämä on minun neuvoni kuinka kannattaisi toimia vastaanvanlaisissa tilanteissa.


      • Aspergerinfo_

        Vielä; pääkaupunkiseudulla ambulanssin saapuminen paikanpäälle voi kestää. Täälläkin. Joten taksi kiireellisissä tapauksissa joskus voi pelastaa hengen. Sote-uudistuksesta johtuen täällä asiat ovat hieman sekaisin, joten jos näet jonkun tarvisevan kiireellistä apua ovat kaikki keinot käytettävissä avun saamiseksi. Kansalaisvelvollisuuksiin kuuluu auttaa hädässä olevaa. Maallikolle ei kuitenkaan kuulu jatkohoito, vain sen varmistaminen, että henkilö pääsee tarvitsemansa avun piiriin mahdollisimman nopeasti.
        Jos joku tahtoo, voi myös hätäkeskuksen palveluista tehdä kantelun eteenpäin, sillä se ei toimi vaaditulla tavalla. Asun Helsingin keskustassa ja sanottiin kerran ilmoittaessani rytmihäiriöistä, että ambulanssia voi joutua odottamaan jopa 2 t!? Eräälle toiselle hätäkeskuksesta sanottiin, että kun asut siinä sairaalan lähistöllä lähdepä kävelemään sinne sairaalaan. Ei noin saisi sanoa kenellekään, joka oikeasti kiireellistä apua tarvitsee.


    • Aspergerinfo_

      Aina voi soittaa hätäkeskukseen eli 112, varsinkin tuollaisissa tilanteissa, mutta yleisestiottaen aina tositilanteissa, mikä tuokin oli. Ambulanssihenkilökunnalla on vastuu toimittaa henkilö, jolle on apua pyydetty, tarvitsemaansa hoitoon. Sinä voit antaa ensiapua jos tarvis, muttet vastaa jatkohoidosta. Joskus onnettomuuden sattuessa voi henkilö olla niin järkyttynyt ettei pysty päättämään, mikä hänelle olisi parasta. Eli aina soitto 112 ja kerro tilanteesta mitä on tapahtunut. Se on kaikki mitä sinä voit tehdä.

    • näin.toimitaan

      Vanhuksen ollessa kyseessä, niin ambulanssi paikalle.
      Kaatumisen taustalla voi olla huimaus ja/tai kaatumisen myötä voi olla sisäinen vuoto. Monilla vanhuksilla tuppaa olevan verenohennus lääke käytössä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5319
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4745
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3016
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe