Katastrofaalisen huono itsetunto

Ihan_pohjalla

Onko kellään toimivaa vinkkiä millä voisi yrittää parantaa omaa todella huonoa itsetuntoa? Netistä kun noita etsii, niin lähes jokainen alkaa sillä että pitäisi listata X hyvää asiaa itsessään ja homma tyssää jo siihen kun en kerta kaikkiaan pysty keksimään itsestäni edes viittä hyvää asiaa, kymmenestä tai useammasta puhumattakaan.

Masennus on diagnosoitu ja terapiassa käyn, mutta kun se terapia on sitä hemmetin analyysiä ja minä luonteeltani ylianalyyttinen muutenkin, niin näitä asioita vaan jauhetaan ja jauhetaan ilman että asiassa päästään yhtään eteenpäin. Löydän kyllä useitakin syitä huonoon itsetuntooni, mutta eipä niiden löytäminen auta niistä yli yhtään.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saammeollaerilaisia

      Kerro muutama mieleisesi syy, mikä on huonoa itsessäsi. Jos itse hahmottaa, niin siitä on jo hyvä alkaa. Jos on saanut vähän kannustusta, on kiusattu, niin tunteet sanovat että olet huono ja arvoton, mutta totuus voi olla silti ihan muuta. Sinulla on lahjoja ja kykyjä, joita et tällä hetkellä tiedosta. Ala kokeilemaan asioita pikkuhiljaa. Älä ota liian suuria tavoitteita kerrallaan. Se rohkeus ja usko omaan pärjäämiseen syntyy sitten pikkuhiljaa.
      Sinulla voi olla kyky oppia soittamaan, laulamaan, olet näppärä käsistäsi, osaat kokata, sinulla on viisaita oivalluksia, olet mukava, hauska, nätti, .... ja olet ihan oma ainutlaatuinen pakkaus, jollaista ei ole toista eikä TARVITSEKAAN OLLA.

      • Pitkällä_matkalla

        Sillä aikaa kun väkersin tuota omaa vastaustani, olikin näköjään saammeollaerilaisia liikkunut varsin samojen asioiden äärellä. :)


      • Ihan_pohjalla

        Et varmaankaan halunnut tässä mitään itkuvirttä, noin sadan (tai edes kymmenen) kohdan listaa kaikista niistä asioista mitä itsessäni huonona pidän? Mitä se tätä asiaa edesauttaisi.

        Olen saanut paljonkin kannustusta ainakin näin edestä päin, mutta koen silti etten saa arvostusta ja se johtuu siitä että itsetuntoni on kun siivilä, siihen pitää kaataa jatkuvasti uutta arvostusta, että se olisi edes hetken aikaa täysi. Ymmärrän täysin, ettei sitä voi muilta ihmisiltä vaatia.

        Minulla ei ole lahjoja eikä kykyjä tai vaikka olisikin, en kykenisi sitä itse tunnustamaan. Olen joskus yrittänyt opetella soittamaan - ensin pianoa ja sitten kitaraa. Kummastakaan ei tullut mitään, molemmat jäivät aivan ensimmäisen alkeisiin, koska osaamiseni ei vaan kehittynyt ajankaan kanssa. En pidä äänestäni, se on ohut, korkea ja metallinen ja nousee helposti falsettimaiseen kiekumiseen Kaiken kaikkiaan epämiehekäs ja ärsyttävä ääni, Enkä kestä kuunnella itseäni mistään äänitteestä. Videoille en ole uskaltanut itseäni edes yrittää, en varmasti pystyisi katsomaan itseäni kymmentä sekuntia ennen kuin häpeäisin silmät päästäni kehonkielestäni. Tätä taustaa vasten on vaikea uskoa, että oppisin koskaan arvostamaan laulamistakaan. Enkä ole musikaalinen luonne vaikka musiikkia kuuntelenkin.

        En ole näppärä käsistäni. Sen sijaan isäni oli erittäin näppärä käsistään, velipuoleni on näppärä käsistään, veljeni on näppärä käsistään. Serkkuni on näppärä käsistään. Minä en saa kovalla yrittämiselläkään aikaan muuta kuin sutta ja sekundaa, ja joudun kuitenkin lopulta pyytämään jonkun muun apua vähänkään vaativammassa hommassa.

        Osaan ehkä kokata jotenkuten, useimmiten saan ihan maittavan lopputuloksen. Ainakin niin kauan kun seuraan resepetejä. Jos yritän kehittää jotain itse, lopputulos on varsin hirvittävä. Joka tapauksessa niin moni osaa kokata vähintään yhtä hyvin kun minäkin, että siinä mielessä se että olen jossain asiassa keskiverto, ei vielä ole ylpeyden aihe.

        Monet sanovat että olen mukava ja hauska ja että minulla on ajatuksia, mutta jostain syystä en kuitenkaan sitten ole koskaan esimerkiksi illanistujaisiin kutsuttujen listalla. Jotain oleellista siis puuttuu.

        En koe olevani ainutlaatuinen millään tavalla. Ehkä olen uniikki yhdistelmä ominaisuuksia, mutta en pidä sitä uniikkiutta sinänsä sellaisessa arvossa, että se riittäisi terveeseen itsetuntoon, Maailmassa on miljardeja uniikkeja ihmisiä. Sanotaan, että jokainen lumihiutalekin on erilainen, mutta ne ovat silti kaikki lumihiutaleita, ja päätyvät siihen samaan lumikinokseen mihin ne kaikki muutkin hiutaleet.

        Ennemmin tunnen olevani uniikki siinä, että näin paljon huonoja ominaisuuksia yhteen ihmiseen harvoin mahtuu.

        Sanoinhan, että minulla on katastrofaalisen huono itsetunto.


    • edellinen

      Ja vielä haluan lisätä. Kun kokee olevansa siellä pohjalla, niin alemmaksi ei voi mennä. Jokainen liike on sitten yritys ylöspäin montusta.

      • Ihan_pohjalla

        Se että ei voi alemmaksi mennä, ei tarkoita että sieltä pohjalta olisi mitään ulospääsyä. Jo tietoisuus siitä miten voimaton on itseään muuttamaan aiheuttaa huonoa itsetuntoa. Itseään ruokkiva kehä.


    • Pitkällä_matkalla

      Kuulostaa tutulta. Suggestoterapia on toiminut minulla. Perinteinen psykoterapia ei toiminut ollenkaan, ihan samasta syystä kuin sinullakin. Suggestoterapiassa tärkeää on luottamus, itse löysin heti onnekkaasti ihmisen, johon luotan täysin ja joka on todella ammattitaitoinen.

      Minulla kävi niin että itsetunto romuttui vuosien mittaan. Nuorempana pidin monia ominaisuuksiani positiivisina mutta ajan mittaan aloin huomata, että nehän voi nähdä myös kielteisellä tavalla. Kuten elämässä kaiken. Lopulta jätetyksi tuleminen pitkässä suhteessa romutti koko itsetunnon pohjamutiin enkä kyennyt enää näkemään itsessäni mitään hyvää.

      Olen käynyt suggestoterapiassa nyt puolitoista vuotta kerran kuussa ja muutos on ollut valtava. Olen alkanut pitää itsestäni huolta ja kykenen jo näkemään itsessäni myös joitain hyviä puolia. Tie on tietenkin pitkä ja vaatii työtä, kuten ajatusmallien muuttaminen aina.

      Kotoinen konsti itsetunnon parantamiseen on sellainen, että lähdet yksi asia, huom. yksi asia, kerrallaan muuttamaan itsessäsi asioita joista et pidä. Älä mieti sitä että urakkahan on loputon - se on huonoitsetuntoisen ensimmäinen ajatus - vaan luota siihen että pyörät lähtevät pyörimään melkein itsekseen kun saat homman käyntiin. Ota ihan mikä vain asia työn alle, ihan sama onko se suuri vai pieni. Pienistä on hyvä aloittaa. Tietenkin on totta, että hyvän olon on lähdettävä sisältä eikä ulkoisista asioista, mutta häpeän vähentäminen konkreettisista asioista ruokkii tervettä kehitystä. Eli mitä sitten itsessäsi häpeätkin, tartu siihen.

      - pudota painoa tai treenaa itsesi hyvään fyysiseen kuntoon
      - aloita uusi harrastus
      - pidä kotisi siistinä
      - kouluttaudu uudelleen
      - valkaise tai oikaisuta hampaasi
      - osta edustavia vaatteita
      - käy matkalla
      - paranna ryhtiäsi
      - harjoittele itseilmaisua
      - jos ystävistä on pulaa, koeta löytää elämääsi yksi ihminen jolle avautua ajatuksistasi

      Ihan sama mitä, valinta on sinun. Häpeän kierre ruokkii itseään ja vajoat yhä syvemmälle itseinhoon. Pienet, pintapuolisen oloiset muutokset auttavat lähtemään oikeaan suuntaan. Muista, että tärkeintä on, että sinä voit hyvin ja välität itsestäsi, koska vain silloin voit antaa itsestäsi myös muille. Sinut on saatu elämässäsi uskomaan, ettet ole merkityksellinen, mutta sinulla on vain tämä yksi elämä ja sinä olet ainutkertainen. Älä palkitse kokemiasi loukkauksia jättämällä elämäsi elämättä, vaan ota itsellesi se tila, joka sinulle oikeutetusti kuuluu.

      Sisäinen äänesi sanoo juuri parhaillaan, että tuo kirjoittaja ei tunne minua eikä ymmärrä että juuri minussa ei kerta kaikkiaan olen mitään hyvää. Niinhän se sanoo. Ja se on sinnikäs. Mutta se on muiden ihmisten sinuun istuttama ajatus, jossa ei ole perää. Älä anna sen hallita sinua. Sano sille vastaan. Meissä kaikissa on sekä hyvää että pahaa, vaikka toiset ihmiset näyttävät usein ulkopuolisen silmissä niin osaavilta, eheiltä ja normaaleilta. Sano itsellesi ensimmäiseksi aamulla, että minä olen tärkeä, tästä tulee hyvä päivä, minussa on paljon hyvää. Sisäinen äänesi kapinoi vastaan, mutta toista sama entistä painokkaammin. Hoe sitä kunnes vastustus vaimenee. Hoe sitä sisukkaasti vaikka kaksikymmentä minuuttia ja koeta yhdistää siihen mukava ja energinen tunne. Ja empatiaa itseäsi kohtaan.

      Muista että sinä et ole yhtä kuin saavutuksesi, omaisuutesi, ulkonäkösi, ajatuksesi tai tekosi. Tätä on länsimaisen ihmisen hyvin vaikea hahmottaa. Sinussa on alkukantainen sisin, eräänlainen ydinminä. Se ei ole kenelläkään sen arvokkaampi tai arvottomampi. Emme synny tänne hyvinä tai pahoina/huonoina.

      Löysin sinusta jo yhden hyvän puolen: olet analyyttinen. Se on upea piirre ihmisessä, mutta näet sen tällä hetkellä ihan suotta kielteisenä, koska olet juuttunut analysoimaan itseäsi. Osaat myös kirjoittaa huomattavasti ytimekkäämmin kuin minä. :)

      Aurinkoista kevättä ja tsemppiä!

      • gjufhjj

        Tuon alkukantaisen sisimmän eli ydinminän voi löytää myös mindfulnessin avulla. Läsnäolon voima, on hyvä kirja.


    • realismia_pyydän

      Kannattaa miettiä, mistä huono itsetunto johtuu. Siihen ei tarvitse etsiä syitä mistään lapsuudesta tai mennä ylimaallisiin, abstrakteihin, yli horisontin meneviin juttuihin. Nuo suggestiohöpönlöpöt ja muut vaikeat asiat voivat vain aiheuttaa lisää itsetunnon nollaantumista, koska ne vaativat keskittymistä ja niissä tartutaan asioihin, jotka ovat normaalijärjen ulottumattomissa.

      • Pitkällä_matkalla

        Suggestoterapia ei ole normaalijärjen ulottumattomissa, tuskin aloittajalla ainakaan, kun kertoo olevansa analyyttinen. Suggestoterapialla päästään vaikuttamaan suoraan alitajuntaan, jossa ikävien kokemusten tuoma kielteinen aines velloo. Syvärentoutuksessa tietoinen mieli vaimenee ja virheellisiin ajatusmalleihin on mahdollista vaikuttaa. Kyllähän tuon ymmärtää yksinkertaisempikin ihminen. Tietenkin se vaatii myös itseltä työtä, sekään ei ole mikään hokkuspokkus-temppu.

        Toki tarjosin aloittajalle myös paljon konkreettista, mihin tarttua, jos se tuntuu itselle läheisemmältä.


      • Ihan_pohjalla

        No niitä syitähän tuolla terapiassa on etsitty, ja terapeutti haluaa välttämättä löytää niitä lapsuudesta. Minä itse kyllä löydän niitä paljon lähempääkin. Mutta mitä niiden syiden löytäminen mitään muuttaa? Mahdollisia syitä muihinkin ongelmiini on tuolla terapiassa löydetty, mutta eipä niiden syiden löytäminen ole vaikuttanut mihinkään. Ei minua auta parantamaan itsetuntoani esimerkisi sen tiedostaminen, että en kykene arvostamaan itse aikaansaannoksiani jos en saa sitä arvostusta myös muilta. En silloinkaan, vaikka saisinkin sitä arvostusta, jos löytyy yksikin, joka ei arvosta. Tiedän miten mieleni toimii (tai luulen) mutta olen kyvytön muuttamaan yhtään mitään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4493
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      116
      4095
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2740
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1653
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      92
      1590
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1563
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe