Hoitovirheellinen

Exhoitaja

Olen nyt miettinyt pääni puhki, miten se pääsi käymään, hoitovirhe... En löydä syytä, en millään, en minkäänlaista! Minut tunnetaan (tunnettiin) tarkkuudesta, potilaan hoitoon paneutuvasta, HYVÄSTÄ ammattitaidosta. Ja vielä kollegiaalisuudestakin... Silti vaan pääsi unohtumaan ihan perusjuttu. Ei auta että yöllä herää ja tajuaa mitä on tapahtunut. Se on myöhäistä.
Nyt on sellainen olo että en pääse tästä eteenpäin koskaan. Irtisanouduin heti kun tajusin tapahtuneen, en vaan pystynyt enää jatkaa... Lähes 20 vuotta hoitotyötä ja samalla elämää viemäriin,.. Kaikki menetti hetkessä merkityksensä.
Oli merkkejä, omien voimien äärirajoilla elämistä, jatkuvaa väsymystä, keskittymiskyvyn katkeilemista, mutta sitä yritti pinnistää vielä vähän enemmän, keskittyä vielä vähän tarkemmin... vaikka olisi pitänyt lähteä, vähintäänkin sairaslomalle, mielellään aivan eri alalle. Meidän työssä virheet näkyy potilaan voinnissa. Jos virhe on tarpeeksi iso, saa koko Suomen "asiantuntijoiden" tylyn tuomion...

40

1601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hotajaminäki

      Voimia kolleegalle!

      • mies29v

        Niin, onhan se varmasti kova paikka jos jollekkin ihmiselle käy huonosti oman hoitovirheen takia.Toisaalta, kuitenkin ihmisen tulee muistaa olla inhimillinen itselleen; Kukaan ei ole täydellinen.Se on mahdottomuus.Virheitä sattuu aivan kaikille.
        Tärkeintä on se että ihminen itse asennoituu vastuullisesti työhönsä ja ymmärtää minkä kanssa tekemistä.Ihminen ei pysty kuin tekemään parhaansa jonka jälkeen tulee inhimillisyys ja armon antaminen itselleen.


      • ljsdalkd
        mies29v kirjoitti:

        Niin, onhan se varmasti kova paikka jos jollekkin ihmiselle käy huonosti oman hoitovirheen takia.Toisaalta, kuitenkin ihmisen tulee muistaa olla inhimillinen itselleen; Kukaan ei ole täydellinen.Se on mahdottomuus.Virheitä sattuu aivan kaikille.
        Tärkeintä on se että ihminen itse asennoituu vastuullisesti työhönsä ja ymmärtää minkä kanssa tekemistä.Ihminen ei pysty kuin tekemään parhaansa jonka jälkeen tulee inhimillisyys ja armon antaminen itselleen.

        Virheitä sattuu kaikille muille paitsi lääkäreille, tai ainakaan lääkäreillä ei ole selkärankaa myöntää virheitään, sen sijaan niitä peitellään ja salataan viimeiseen asti.


      • Rakennusmiehen virheet peittää maalari, virkamiehen virheet piilottaa byrokratia ja lääkärin virheet hautausmaa.


      • konnapuolue-kok

        kepulisipilän ja kokkarestubidon virheet piilottaa maamme konkurssi!!


      • lekurix

        1) En usko, että olet ollut 20 vuotta hoitoalalla töissä!
        2) Että olisit ollut 20 vuotta hoitoalalla töissä, etkä olisi koskaan tehnyt yhtään virhettä urasi aikana???
        3) Unohda koko asia! Tee Ruotsinristeily ja hae seuraavana maanantaina koulutustasi vastaavaa työtä!


      • Anonyymi
        ljsdalkd kirjoitti:

        Virheitä sattuu kaikille muille paitsi lääkäreille, tai ainakaan lääkäreillä ei ole selkärankaa myöntää virheitään, sen sijaan niitä peitellään ja salataan viimeiseen asti.

        Paitsi lääkäreille niin ei yleensä myöskään sossuille.


      • Anonyymi
        ljsdalkd kirjoitti:

        Virheitä sattuu kaikille muille paitsi lääkäreille, tai ainakaan lääkäreillä ei ole selkärankaa myöntää virheitään, sen sijaan niitä peitellään ja salataan viimeiseen asti.

        Tarkoitan että virheitä tekee sosiaali ja sitten poliisi eli virkamies yhteistyö. Terveydenhuolto yrittää parhaansa ja, sen puitteissa auttaa.


    • Ruurikki

      Tietyissä hoitotöissä kun on melko isot panokset kyseessä. Se on kuitenkin yleensä jonkun potilaan henki ja terveys joka voi helposti mennä iäksi. Se huonoa juttu jos töissä alkaa olla jatkuvasti väsyneenä ja herpaantuneena. Tietyissä hommissa se on vaarallista.

      Se vallan eri asia kuin vaikka lehdenjakaja unohtaisi joskus toimittaa aamun lehden jonnekin.

      Mutta ainakin osoitat selkärankaa tunnustamalla mokanneesi. En tiedä onko eroaminen välttämättä tarpeellinen, jos olisi mahdollista siirtyä esim toisiin, kevyempiin tehtäviin ja katsoa paraneeko jaksaminen jos työ on muuten stressannut.

      Mutta osoitat joka tapauksessa paljon enemmän luonteenlujuutta kuin moni muu tapaus josta olen vuosien varrella kuullut jossa virhe pyritään piilottamaan ja kiistämään viimeiseen asti jopa siihen rajaan että jopa sellaisia potilastietoja "yllättäen" katoaa joista sen virheen pystyisi osoittamaan. Valitettava tosiasia on että virheitä tapahtuu, mutta harvempi niistä haluaa kantaa vastuuta.

      Voimia vaan sinne, asian kanssa on varmasti vaikea elää, samaistua ei voi kun ei ole kohdalle vastaavaa sattunut. Sympatiani saat vaikka paljon arvoiset eivät ehkä olekaan.

      • dlkasjdsljkd

        "moni muu tapaus josta olen vuosien varrella kuullut jossa virhe pyritään piilottamaan ja kiistämään viimeiseen asti jopa siihen rajaan että jopa sellaisia potilastietoja "yllättäen" katoaa joista sen virheen pystyisi osoittamaan. Valitettava tosiasia on että virheitä tapahtuu,"

        Tuo on niin totta ja ainakin OYS:ssa erittäinkin yleistä. Asialla tosin on yleensä lääkärit, mokannutta lääkäriä ylistetään ja kehutaan, virheen tehnyt hoitaja sen sijaan saa potkut.


      • työtävuorotta

        Aloittajalle: Me olemme vain ihmisiä, kaikille voi tapahtua monenlaisia asioita.
        Itsekin muistelen joskus omia virheitäni. Yritän oppia niistä jotain syyllisyyden lisäksi. Onneksi en ole tietääkseni tappanut ketään, mutta vääriä tilannearvioita /toimenpiteitä olen tehnyt. En vaihda ammattia, mutta ymmärrän erittäin hyvin, kuinka väsynyt joku tällä alalla voi olla.


      • EPSHP

        Meillä ikävä kyllä virheen tapahtuessa johto pesee välittömästi kätensä ja olet omillasi.


      • kdjsadjkj
        EPSHP kirjoitti:

        Meillä ikävä kyllä virheen tapahtuessa johto pesee välittömästi kätensä ja olet omillasi.

        Ammatinvalintakysymys: jos olisit opiskellut lääkäriksi, niin saisit johdolta täyden tuen & siunauksen...


    • ihanpuhki

      Ihan samaa pelkäsin omassa työssäni hoitoalalla. Nyt olen ollut saikulla 2 vuotta, vieläkään ei uskota, etten ole työkuntoinen!!

      • Ymmärtäjä

        En ole hoitoalalla, mutta otan sydämestäni osaa. Ihmiset ovat erehtyväisiä. en ymmärrä niitä jotka syyttävät lääkäreitä inhimillisistä virhetapahtumista. Emme me ihmiset ole koneita. Kaikille tekeville voi sattua vahinkoja. . Minusta tuntuu, että joku voi tulkita tämän naisen tekstiksi. Olen kuitenkin mies ja ymmärrän sattuneen. Jaksamisia sinulle!


      • kdjkalsdj
        Ymmärtäjä kirjoitti:

        En ole hoitoalalla, mutta otan sydämestäni osaa. Ihmiset ovat erehtyväisiä. en ymmärrä niitä jotka syyttävät lääkäreitä inhimillisistä virhetapahtumista. Emme me ihmiset ole koneita. Kaikille tekeville voi sattua vahinkoja. . Minusta tuntuu, että joku voi tulkita tämän naisen tekstiksi. Olen kuitenkin mies ja ymmärrän sattuneen. Jaksamisia sinulle!

        Lääkärit tekeytyvät itse virheettömiksi ja erheettömiksi, salaavat ja peittelevät virheitä ja vahinkoja viimeiseen asti. Siinä syy, miksi itse syytän lääkäreitä, heillä ei ole samanlaista selkärankaa kuin aloituksen tehneellä hoitajalla!


      • potilasvahinkolautakunta
        kdjkalsdj kirjoitti:

        Lääkärit tekeytyvät itse virheettömiksi ja erheettömiksi, salaavat ja peittelevät virheitä ja vahinkoja viimeiseen asti. Siinä syy, miksi itse syytän lääkäreitä, heillä ei ole samanlaista selkärankaa kuin aloituksen tehneellä hoitajalla!

        Kyllä heillä useimmilla on ihan samanlainen selkäranka. Hoitovirhe vaan ei useinkaan perinpohjaisesti seulottuna olekaan hoitovirhe vaan vaikkapa pitkään vaivanneen sairauden jäämäoire jolle ei ole paljon/ mitään tehtävissä. Lääkäri ei itse tutki hoitovirhettään, se arvioivat muut.


      • NähtyOn
        potilasvahinkolautakunta kirjoitti:

        Kyllä heillä useimmilla on ihan samanlainen selkäranka. Hoitovirhe vaan ei useinkaan perinpohjaisesti seulottuna olekaan hoitovirhe vaan vaikkapa pitkään vaivanneen sairauden jäämäoire jolle ei ole paljon/ mitään tehtävissä. Lääkäri ei itse tutki hoitovirhettään, se arvioivat muut.

        Ja se arvio tehdään papereiden perusteella, lääkäri puolestaan määrittelee itse mitä sinne rustaa ja homma on sillä selvä. Selityksiä kyllä riittää, eikä resurssipulasta ole tietoakaan, kun tuota "häivytystyötä" tehdään antaumuksella. Muut lääkärithän ei saa mennä arvostelemaan kollegan tekemisiä, sen kieltää lääkäriliiton kollegiaalisuusohje ja tuon ohjeen rikkomisesta seuraa sanktioita.


    • Hoitsukka83

      Hoitoalalla jatkuva tajuton kiire saa ihan kenet tahansa tekemään jonkun virheen tai jopa unohtamaan jotain todella tärkeätä. En yhtään ihmettele. Enkä ihmettele että potilas valitukset lisääntyneet rajusti viimeisten vuosien aikana. Itsellä hoitoalan koulutus jäi kesken rajun uupumuksen ja masennuksen takia. Työnteko hoitoalalla saa jopa monet rankkaa työtä tekevät uupumaan. Moni ystävä sanonut etteivät ikinä tekisi vaikka maksettaisikin kunnolla(ja sitä hän ei tehdä edes)työstä. Itse en vooi kuvitella tekeväni mitään muuta. Hoitoalalla on onneksi paljon erilaisi mahdollisuuksia. Kaikkialla ei tarvitse juosta tukka putkella ym.

      On todella rohkeata myöntää että on tehnyt virheen. En usko että eroaminen olisi ollut tarpeen. Ikävä kyllä ihmiset tekee virheitää vaikka näillä aloilla ei saisi. Se on vaan sitä realismia:(. Kukaan ei ole virheetön. Moni lääkäri joka on tehnyt jopa pahempia mokia(tiedän muutaman tapauksen jossa lääkärit leikanneet mm.väärän raajan!!!) ja siltikään heidän ei ole tarvinnut erota. Asioita piilotellaan vaikka olisivat kuinka vakavia.

      Tsemppiä ja jaksamisia sulle!
      Nyt otat sairaslomaa ja keskityt itseesi ja mietit mitä haluat tehdä hoitoalalla. Jos virhe ei ole mikään sellainen että jonkun elämä on kokonaan pilalla niin älä unohda omaa kutsumustasi ammatin pariin.

    • netvisitor

      Hei, haloo virheitä tekevät kaikki ihmiset ammattialoittain, virheistä opitaan. Ymmärrän hyvin miten vaikeaa se on hyväksyä, kun vastuuntuntoa/kantoa Sinussa ihmisessä on. Koen asiat samanlaisena, jos virheen teen, olen tehnyt, mutta ei voi mitään ne vaan on hyväksyttävä, kun eksyvä ja erehtyvä ihminen on kaikesta huolellisuudesta huolimatta. Kyllä elämä Sinun kaltaistasi vastuuntuntoista ihmistä kantaa siitä olen varma. Iloa ja valoa Sinulle.

      • kaslkasd

        Paitsi lääkärit.


      • puustapudonnut

        Tuntuu niin tutulta..tuo uupuminen, keskittymiskyvyn puute..unohdukset jne... En ole ollut sairaalatyössä, päiväkodissa olin. En tehnyt virheitä, mutta en enää kelvannut työhöni. Oravanpyörä oli liian kova ja hektinen.Työpaikkakiusaamistakin. Uusille urille vielä pitäisi päästä, mutta kun on jo yli 50 ,mitä se on. Voimia sinulle.elämää on kuitenkin jäljellä ja toivoa ei voi menettää.


    • hoitajamyös

      Kun hoitaja tekee virheen tuntuu että maailma kaatuu. Entäs kirurgit, lääkärit? Tehdään potilasvahinkoilmoitus ja korvauksen saa hakeneista muutama hullu prosentti!! Vastaus voi olla: olisihan se voinut tapahtua muutenkin..jne.

      • AnMar2

        Samaa mieltä jos hoitaja tekee virheen, on se suurempi kuin kirurgin tekemä.... Kirurgi pääsee pälkähästä ja saa jatkaa samaa sohlaamista! Mutta mitä tapahtuu hoitajalle?


      • sdkjldjs
        AnMar2 kirjoitti:

        Samaa mieltä jos hoitaja tekee virheen, on se suurempi kuin kirurgin tekemä.... Kirurgi pääsee pälkähästä ja saa jatkaa samaa sohlaamista! Mutta mitä tapahtuu hoitajalle?

        Ainakin OYS:ssa virheen tehnyt hoitaja saa kenkää, sen sijaan virheen tehnyt lääkäri saa sulan hattuunsa kiitosten kera.


    • HoitajalleHatunnosto

      Hoitajan tekemä virhe on voi ollakin virhe, mutta kun lääkäri mokaa, hänellä on aina kaikki mahdollisuudet päästä kuin koira veräjästä. Yksinkertainen temppu on "kaunistella potilasasiakirjat" ja lopusta pitää huolen lääkäriliiton kollegiaalisuusohje, joka kieltää muita lääkäreitä arvostelemasta kollegansa tekemisiä. Kaikki potilasvahinkokäsittelyt tehdään aina potilasasiakirjojen pohjalta ja kun ne on "kaunisteltu", ei mitään virhettä ole ikinä tapahtunutkaan, potilas valittaa vaan turhaan (tai pahimmassa tapauksessa kuoli omia aikojaan). Hatunnosto hoitajille, joilla on sentään selkärankaa tunnustaa virheensä, lääkäreistä ei voi sanoa samaa.

    • LääkikseenMars

      Ammatinvalintakysymys: olisit opiskellut lääkäriksi, niin tuotakaan virhettä ei olisi tapahtunut.

    • pyynaaras

      Hei! Tarkka pitää hoitotyössä olla, mutta kaikille tapahtuu joskus virheitä ja harmi, että sinulle se virhe tapahtui kriittisessä kohdassa. Olet ollut ammatillinen ja tekstistäsi selviää,. että aikaisemmin hoitamasi potilaat ovat saaneet sinulta kokonaisvaltaista, eettisesti kestävää hoidollisesti asianmukaista ja hyvää hoitoa. Älä ole itsellesin liian ankara- virheistä oppii , vai teitkö todistetusti tämän mainitsemasi virheen??

    • Urpåt

      Onko ihan kaikkien pakko tunkea hommiin joihin ei sovellu... On, kaikkien on pakko myös hankkia lapsia ja eläimiä, vaikkei niistä mitään ymmärrä. Ja muut sitten korjaavat jäljet...
      Tällä varmaan ei ainakaan kannata valittaa kun on urpå.

    • sitätapahtuu

      Ihmisen muisti vaan sattuu toimimaan niin, että se voi stressin alaisena unohtaa ihan perusasioita ja se ei ole tietoisesti hallittavissa. Riittävän ylikuormituksen alaisena jokainen tekee virheitä, eikä kukaan voi sanoa ettei tapahtuisi hänelle. Ylikuormituksen välttäminen on ainoa keino välttää virheitä ja se vaatii panostusta myös työnantajalta. Oikeastaan vaatiessaan lisää tehokkuutta ja vähentäessään työntekijöitä, työnantaja samalla myös moraalisesti hyväksyy lisääntyvien virheiden kasvun, koska muu on mahdottomuus. Syy ei siis ole yksin työntekijöiden.

    • Ensihavainto

      Kiire, väsymys,, parempaa huonompi päivä,,mitä noita näitä onkaan,,ihmisiä kaikki ovat ja virheitä sattuu..
      jopa lento-onnettomuuksia jotka johtuvat inhimillisistä tekijöistä vaikka lentäminen on erittäin turvalliseksi tehty käytäntöineen.
      Terveydenhuollossakin olisi ehkä yhä viellä kehittämisen varaa turvallisuudenkin järkeistämisessä..näkisin että, varmistus kontrollointia voitaisiin sillä alalla kehittää
      niin ettei kaikki jäisi kriittisemmissä paikoissa yhden mietinnön varaan. vaan jonkinmoinen
      jopa itse valvonta varmistus käytäntö käyttöön nimittäin kiireellä..ei voi varmistaa.
      Jälkiviisastelu tosin on vähän?

    • Näin5556

      Liian tunnollinen, kiire aiheuttaa unohtamisia se on selvä, vain kone ei tee virheitä, jos se toimii. Pitää kääntyä armollisen Jumalan puoleen, niin voi elää ilman suotituspaineita ja jättää Hänen käsiinsä koko elämänsä ja monesti Pyhä Henki muistuttaa asioista, jos on uskovainen ja Hän asuu sydämessä. Jaksamista.

    • Hoidettuko

      Sattuhan niitä virheitä monestakin syystä. Itse olin suolen tähystyksessä potilaana ja kun tähystäjä tyrkkäsi, siis oikein tyrkkäsi sen letkun peräreikään, niin ohoh. Siinä olikin käynyt niin, että letkuun/tähystimeen syötetty paineilma olikin liian suurella asetuksella joka oli jäänyt tarkistamatta ennen tähystämisen aloittamista. Suolihan ei tietenkään tykännyt kun sinne tyrkätään liian kova ilmanpaine ja saman tien se pullistui alavatsan seutuvilta molemmin puolin tyräksi. Meinasivat räjäyttää koko suolken perkelleen tunarit. Viisi vuotta tässä nyt sit olen kärsinyt molemminpuolisesta tyräöstä. Yritin sitä hoitoivirheeksi ja kyselin sairaalasta niin ylilääkäri vastasi oikein kirjallisesti, ettei sellaista voi syntyä suolitähystyksen aikana. Löysihän ne kuitenkin suolistosyövän sieltä ja en sen vuoksi ole jaksanut asiaa pidemmälle viedä. Kolme vuotta sen tähystyksen jälkeenkin vielä paska valui ripulina jatkuvasti niin ettei uskaltanu kauaksi vessan läheltä lähteä. Matkustamisesta puhumattakkaan. Ripulinkin pistivät sen syövän syyksi vaikka ennen tähystystä ei ollut yhtään mitään ripulointiakaan. Niin että tälleen sitä syntyy vahinkoja. Asiahan oli niin että tämä varsinainen lääkäri vai m ikä lienee, niin oli jäämässä eläkkeelle ja olivat perehdyttämässä hommaan uutta työntekijää. Siinä sitä sit samalla sählätessä eivät huomannu sitä paineen säätöä. Muistan vielä kun se pois jäävä ammattilainen sanoi, että ilmanpaine oli liian suurella letkussa ja että jos tulee jotain ongelmia myöhemmin, niin ottakaa yhteyttä sairaalaan asian johdosta. Se siitä. Ilmeisesti ne tiedot on jääneet merkkaamatta tai sit hävitetty tahallaan pois. Sattuuhan näitä rehellisillekkin lääkäreille. Pitää vaan yrittää nyt pitää suolet sisällään etteivät ne valu alushousuihin nivusten ympäristöstä alavatsan kohilta ja perserreikää vedettävä koko ajan sisään päin että pysyy suoli ja paskat sisällä. No kehittyyhän siinä ne tärkeet lihakset siellä alapäässä. Vahinko vaan , että en ole nainen. Saisi muuten mies hyvät kyydit kun on jo tullu tuota puristusvoimaa peräreikäänkin kunnolla. Mutta om mulla isot munapussit nyt kun ne roikkuu melkein polovissa välillä kun nestettä pukkaa sinne. Kohta varmaan suolikii sinne lorahtaa. Eivät tunnusta virheitään eivät . Kuolis vaan pois täsätä paskasta, mutta kun ei tuo syöpäkää ole vielä tappanu.

    • täälläkin

      Miksi täällä kerätää empatioita tekaistuilla jutuilla, joista heti alkuunsa haistaa, ettei vähääkään yhtä todellisuuden kanssa. Miksi ihmiset vielä ovat niin pinnallisia ettei tajua keskustelua keskustelun vuoksi... Kirjoitetaan paljon, vaan ei sanota mitään

      • Tuollakin

        "täälläkin" on niitä kyselijöitä miksi kerätään empatioita. Voi voi kun kukaan ei ole sinua huomannu, edes tekaistulla jutulla voi voi rassukkaa. Heti alkuunsa haistaa että olet katkera luuseri ja aina kyyläät tilanteita missä pääset nälvimään toisia milloin mistäkin asiasta. Kiusattiinko sinua koulussa?? vai kiusaako joku sua vieläkin?? Miksi olet niin pinnallinen ettet tajua?? Miksi et sano mitään ... koskaan ... vaikka puhut paljon?? Mutta joo.. puhut täyttä paskaa koko ajan, siitähän se johtuu. Hanki oma elämä !!!:)


    • Ymmärtämätön

      Ymmärtäjä kirjoitti:"Ihmiset ovat erehtyväisiä. en ymmärrä niitä jotka syyttävät lääkäreitä inhimillisistä virhetapahtumista."
      Se on helppo sanoa noin, jos ei ole kohdalle osunut.
      Minä syytän. Lääkärin (todetun) virheen takia menetin lapseni. Sitä on vaikea sulattaa.

      • inhimillisyyttä9

        Kyseinen lääkäri on uransa aikana auttanut ja hoitanut tuhansia lapsia, usein vieläpä kovassa kiireessä. Lääkärin panos on ollut todennäköisesti yhteiskunnalle korvaamaton. Lääkärin virheitä ei voi verrata siivoojan/pitsan paistajan virheisiin. Ikävää olisi, jos lääkärit irtisanoutuisivat ja lähtisivät helpompiin töihin. Kuka sen jälkeen hoitaisi sairaat ihmiset?


    • vamma

      Nim, Ymmärtämätön. Olen kokenut ihan saman, kun sinä. Lapseni jäi eloon ja kärsii vammaisuudesta koko ikänsä. Minä en myöskään ole sen jälkeen saanut elää omaa elämääni.

    • lähimmäinen

      Ei kukaan ole täydellinen. Virheitä sattuu, vaikkei pitäisi, varsinkin kun ei ole täysin työkunnossa. Ole itsellesi armollinen, jos vain pysytyt. Voisitko ajatella menna asiasi kanssa ammattiauttajan puheille.

    • hoitovirhe

      minä ite kärsin vieläkin hoitovirheestä ja voi elämä olla rankaa välillä kipujen kassa

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2152
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      174
      1691
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1567
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1352
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1207
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1079
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      902
    Aihe